Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del Bilag 302
Offentligt
1932095_0001.png
F
i N AN SM I N I ST E R i ET
Hovedbevægelser på finanslovforslaget
for 2019
i forhold til finansloven for 2018
August 2018
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 302: Materiale til brug for Erhvervsministeriets tekniske gennemgang af finanslovforslaget 2019 den 30. august 2018
1932095_0002.png
Side 2 af 35
FFL19 sammenlignet med FLI8
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansâret 2019 sammenlignet
med finansloven for 201$ inden for hvert ministerområde samt for fællesparagrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de største
ændringer i forhold til finansloven for 20 1$. For hvert punkt henvises til den relevante hovedkonto på
finanslovforslaget for 2019.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2019, der ændres med mere end 20 pct.
samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. k-r. i forhold til 201$ (B-året).
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedtinger
Øvrige storre ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2019 skal ses i sammenhæng med
&tæiikiiùig oierfiuiais/oirs/aet for
20 19 i forhold tilfinaiisloven ]br 2018,
der indeholder en mere detaljeret
oversigt over ændringer fra finansloven for 2018 til finanslovforslaget for 2019.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 302: Materiale til brug for Erhvervsministeriets tekniske gennemgang af finanslovforslaget 2019 den 30. august 2018
1932095_0003.png
Side 3 af 35
Indhoidsfortegnelse
5. Statsministeriet
6. Udenrigsministeriet
§
7. Finansministeriet
§
8. Erhvensministeriet
9. Skatteministeriet
10. Økonomi- og Indenrigsministeriet
11. Justitsministeriet
12. Forsvarsministeriet
14. Udlændinge- og Integradonsministedet
§
15. Borne- og Socialministenet
Ç
16. Sundheds- ogÆldreministeriet
§
17. Beskæftigelsesministeriet
Ç
19. Uddannelses- og Forskningsministeriet
§
20. Unden’isningsministedet
21. Kulturministeriet
22. Kirkeministeriet
24. Miljø- og Fodevareministeriet
28. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
§
29. Energi-, Forsynings- og Klhnaministeriet
35. Generelle reserver
36. Pensionsvæsenet
§
4
5
6
7
9
10
11
12
13
14
15
17
20
22
24
25
26
28
30
32
35
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 302: Materiale til brug for Erhvervsministeriets tekniske gennemgang af finanslovforslaget 2019 den 30. august 2018
1932095_0004.png
Side 7 af 35
§
8. Erhvervsministeriet
Ny bu/ia/i,’er
Merudgiften på 27,1 mio. kr. skyldes pnmært, at Fonden for entreprenorskab skal varetage
sekretahatsbetjeningen afTeknologipagten,
jf.
Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og
Radikale Venstre om initiativer for Danmarks digitale vækst af februar 2018. Desuden afsættes der
bevilling til etablering af programmet SMvT:Digital, som skal understotte, at flere små og
mellemstore virksomheder udnytter de forretningsmæssige muligheder inden for digital omstilling
og e-handel,
jf.
Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Radikale
Venstre om initiativer for
Danmarks digitale vækst af februar 2018
(
08.32.08.).
Kontoen er ny. Merudgiften på 22,6 mio. kr. skyldes etableringen af det offentlige-private
partnerskab, Digital Hub Denmark,
jf.
Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Radikale
Venstre om initiativer for Danmarks digitale vækst af februar 2018. Af kontoen afholdes udgifter til
aktiviteter, der understotter Digital Hub Denmarks formål samt til drift af sekretariatet 08.32.17.).
(
Kontoen er ny. Merudgiften på 345,8 mio. kr. skyldes primært oprettelse af Pulje under Danmarks
Erhvervsfremmebestyrelse til initiativer, aktiviteter, projekter mv., der understotter
erhvensfremmebestyrelsens strategi for den decentrale erhvenrsfremmeindsats. Derudover er der
oprettet en pulje til lokale og tværgående tudsmeprojekter samt et oremærket tilskud til
Copenhagen Capacity. Kontoen er oprettet som folge af Aftale mellem regeringen og Dansk
Folkeparti om forenkling af erhvervsfremmesystemet af maj 2018 08.32.19.).
Merudgiften på 62,8 mio. kr. skyldes etableringen af en ny matchflnansieringsordning,
jf.
Aftale
mellem regeringen og Dansk Folkeparti om forenkling af erhvenrsfremmesystemet af maj 2018.
Ordningen skal sikre, at den tidlige indsats for videnbaserede iværksætteivirksomheder kobles
tættere til de eksisterende mere markedsnære statslige indsatser i Vækstfonden 08.33.15.).
(
Merudgiften på 61,4 mio. kr. skyldes pnmært nye oremærkede bevillinger til \Vonderful
Copenhagen, Dansk Kyst- og naturmdsme samt Dansk Erhvervs- og Modetunsme,
jf.
Aftale
mellem regeringen og Dansk Folkeparti om forenkling af erhvenrsfremmesystemet af maj 2018
08.34.02.).
(
Reseri
er
Ivlindreudgiften på 605,9 mio. kr. skyldes primært, at der afsættes en DUT-reserve på -600,0 mio.
kr. årligt som folge af Aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti om forenkling af
erhven’sfremmesystemet. Reserven afspejler, at regionernes opgaver inden for erhvervsfrernme og
turisme overgår til andre aktorer
(
08.11.79.).
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 302: Materiale til brug for Erhvervsministeriets tekniske gennemgang af finanslovforslaget 2019 den 30. august 2018
1932095_0005.png
Side 8 af
35
Øvrige stürre cndrùi&er
Mindreindtægten på 300,0
mio. kr.
vedr, udbytte
fra
Nordsofonden svarer til den skønnede indtægt
for 2019 på finansloven for 2018. Det forventede fald i udbyttebetalingen skyldes, at Nordsofonden
skal foretage væsentlige investeringer
(
08.25.03.).
Mindreudgiften på 30,5 mio. kr.
til
Markedsmodningsfonden skyldes, at bevillingen udlober i 2019
(
08.32.04.).
Ivlerindtægten på 67,0 mio. kr. til Den Nordiske Investeringsbank skyldes, at der er foretaget nye
skon for indtægterne på kontoen baseret på det historiske indtægtsniveau
(
08.33.24.).
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 302: Materiale til brug for Erhvervsministeriets tekniske gennemgang af finanslovforslaget 2019 den 30. august 2018
1932095_0006.png
F
i N AN SM I N
i ST ER i ET
Betænkning over
finanslovforslaget for 2019
i forhold til finansloven for 2018
August 2018
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 302: Materiale til brug for Erhvervsministeriets tekniske gennemgang af finanslovforslaget 2019 den 30. august 2018
1932095_0007.png
Indhoidsfortegnelse
6. Udenrigsministenet
7. Finansministeriet
§
8. Erhvenrsministeriet
§
9. Skatteministeriet
§10. Økonomi- og Indenrigsministeriet
§
il.Justitsrninisteriet
§
12. Forsvarsministeriet
§
14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
15. Borne- og Socialministeriet
§16. Sundheds- ogÆI&eministeriet
§
17. Beskæftigelsesministeriet
§
19. Uddannelses- og Forskningsministeriet
§
20. Unden’isningsrninisteriet
§
21. Kulturministeriet
§
24. Miljo- og Fodevareministeriet
§
28. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
§
29. Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
§
35. Generelle reserver
§
36. Pensionsvæsenet
§
.1
5
8
11
13
is
17
21
25
32
40
53
58
65
70
76
82
86
93
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 302: Materiale til brug for Erhvervsministeriets tekniske gennemgang af finanslovforslaget 2019 den 30. august 2018
1932095_0008.png
$
Mio. kr.
201$
2019
Ændring
§
8.
Erhvervsministeriet
Departementet (Drftsbev.)
Nettoudgift
Merudgiften på 22,5 mio.
kr. skyldes bla, etable
ringen af
en
Life science enhed og
en
Disniption
task force. Dertil kommer interne omprioriteringer
med henblik på at styrke departementets økonomi.
Reserver og budgetregulering (Reservationsbev.)
Udgift
Mindretidgiften på 605,9
mio.
kr. skyldes primært,
at der afsættes en DUT-reserve på -600 mio. kr.
årligt som følge afforenklingen aferhvervsfrem
mesystemet. Reserven afspejler, at regionernes
opgaver inden for
erhvervsfremme
og turisme
overgår til andre aktorer.
Erhvervss(yrelsen (Di’Lflsbev.)
Nettoudgift
Merudgiften på 68,4 mio. kr. skyldes primært
ud
montning af aftalerne vedr, forenkling af er
hvervsfremmesysternet og initiativer for Dan
marks digitale vækst.
Udbytte fra Nordsofonden (tekstanm. 124)
Indtægt
Mindreindtægten på 300,0 mio. kr. svarer til den
skønnede indtægt for 2019 på finansloven for
201$. Det forventede fald i udbyttebetalingen
skyldes, at Nordsøfonden skal foretage væsentlige
investeringer.
l1arkedsmodningsfonden (Resen’ationsbev.)
Udgift
Mindreudgiften på 30,5 mio. kr. skyldes, at
bevil
lingen
udløber i 2019.
Iværksætteri- og innovationsinitiativer (tekstanm.
100,131 og 133)
Udgift
Merudgiften på 27,1 mio. kr. skyldes primært for
højet bevilling til Fonden for entrepretiørskab, som
skal varetage sekretariatsfunktionen for Teknolo
gipagten, samt etablering af programmet
SMV:Digital.
159,5
8.11.01.
182,0
22,5
8.11.79.
10,8
-595,1
-605,9
8.21.20.
374,3
442,7
68,4
8.25.03.
300,0
-
-300,0
8.32.04.
30,5
-
-30,5
8.32.08.
28,0
55,1
27,1
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 302: Materiale til brug for Erhvervsministeriets tekniske gennemgang af finanslovforslaget 2019 den 30. august 2018
1932095_0009.png
9
Mio. kr.
2018
2019
Ændring
8.32.17.
Digital Hub Denmark (tekstanm. 132)
(Reservationsbev.)
Udgift
-
22,6
Kontoen er ny.
Merudgiflen
22,6
tiiio.
kr. skyl
des etableringen af det offentlige-private partner-
skab, Digital Hub Denmark.
8.32.19.
Pulje under Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
22,6
(Resen’ationsbev.)
Udgift
-
Kontoen er ny. Mertidgiften på 345,8 mio. kr.
skyldes
primært
etableringen af en pulje under
Danmarks erhvervsfremmebestyrelse. Derudover
er der oprettet en pulje
til
lokale og tværgående
turismeprojekter. Endvidere afsættes der bevilling
til Copenhagen Capacity.
8.33.15.
Vækstfonden
Udgift
23,6
345,8
345,8
Merudgiften
på 62,8
mio.
kr. skyldes, at der eta
bleres en matchfinansieringsordning i Vækstfon
den.
8.33.16.
EKE Danmarks Eksportkredit (tekstanm. 4 og 8)
Indtægt
86,4
62,8
3t,O
Merindtægterne på 11,0 mio. kr. skyldes primært
stigende afdragsprofiler for debitorlandene.
8.33.17.
Ordninger under EKE Danmarks Eksportkredit
Indtægt
42,0
11,0
15,1
5,1
Mindreindtægterne på 10,0
mio.
kr. skyldes, at
porteføljen er faldende fra og med 2019, hvilket
resulterer i faldende indtægter i forhold til tidligere
ar.
8.33.24.
Den Nordiske Investeringsbank
Indtægt
Merindtægten
på 67,0
mio.
kr. skyldes,
at der er
-10,0
20,0
87,0
67,0
foretaget
nye
skøn for indtægterne på kontoen ba
seret
det historiske indtægtsniveau.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 302: Materiale til brug for Erhvervsministeriets tekniske gennemgang af finanslovforslaget 2019 den 30. august 2018
1932095_0010.png
10
Mio. Lr.
2017
Erhverysministeriet
Departementet
(Drftsbei’.)
Nettoudgift
Mindreudgiften skyldes primært, at ministeriets
Koncern HR flyttes fra departementet til Konkur
rence- og Forbrugerstyrelsen.
2018
Ændring
§
8.
8.1 tO.
168,7
159,5
-9,2
8.2 1.01.
og 130) fDrftsbev)
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (tekstanm. 2
143,9
Nettoudgift
Merudgiften skyldes primært, at ministeriets Kon
cern HR flyttes fra Departementet til Konkurren
ce- og Forbrugerstyrelsen. Dertil kommer en for
hojelse af bevi
II
ingen til Forbmgerombudsman
den.
8.21.04.
forbrugerrådet
Tænk (tekstanm. 101)
Udgift
Mindreudgiften 5k) Ides primært, at bevillingen fra
20 t 8 er målrettet til Forbrugerrådet Tænks arbejde
med at tjene som horingsorgan overfor oftèntlige
myndigheder i sager af særlig forbrugerpolitisk
betydning i såvel nationale
som internationale fo
164,8
20,9
20,7
15,6
-5,1
ra.
8.2 1.05.
Stormflod og stormfald
(Lovbunden)
Indtægt
Mindreindtægten skyldes en reduceret tilbagebe
taling afstatsgarantien som følge af større storm
flodshændelser i december 2016 og januar 2017.
91,1
62,8
-28,3
8.2 1.25.
Forskellige indtægter under Erhvervsstyrelsen
Udgift
Mindreudgiften skyldes. at der er foretaget nye
skøn for udgifterne på kontoen baseret på det hi
storiske udgiftsniveau.
Markedsmodningsfonden (Reservationsbei’.)
Udgift
Mindreudgiften skyldes, at bevillingen udlober i
2018.
9,9
3,1
-6,8
8.32.04.
25,0
-
-25,0