Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del Bilag 295
Offentligt
1927647_0001.png
DANSK ERHVERV ANALYSE
Camping er turismens potentiale
Af: Lars Ramme Nielsen, chef for turisme og oplevelsesøkonomi, Dansk Erhverv
Skoleferien er lige om hjørnet. For mange danskere betyder det store oplevelser
på en af landets ca. 470 campingpladser. Men sagen er den, at mens camping har
kronede dage i vores nabolande er camping i Danmark stærkt udfordret. Hvad er
problemet i Danmark?
Håbet er at sommersolen vil skinne. Og overfladisk betragtet er udviklingen i turismen i
Kystdanmark faktisk en sand solstrålehistorie. Det er rent ud sagt herligt, at tyskerne er
kommet tilbage i feriehusene, og at barometret viser vækst. Men det er ikke kommet af
sig selv. Der har været politisk bevågenhed og investeringsvilje i kystturismen. Tak for
det.
I Dansk Erhverv er der glæde over feriehusenes succes. Men et skarpt blik ned i tallene
for Danmarks campingpladser er knap så opløftende. Kystturismen bør stå på begge
ben. Hvor feriehusene har haft medvind og fra 2013 til i dag er vokset med 24 procent
fra 15,5 mio. til 19,2 mio. overnatninger, så halter camping efter. Samme periode viser en
tilbagegang på 11 pct.
Figur 1:
Turisternes overnatninger i Danmark i mio.
15,5
14,6
14,9
15,5
15,4
15,0
16,2
17,4
18,6
19,2
12,2
11,8
11,4
11,3
10,7
10,7
11,1
11,1
11,1
10,8
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
Camping
Feriehuse
Kilde: Dansk Erhverv på baggrund af Danmarks Statistik.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 295: Campinganalyse, fra Dansk Erhverv
1927647_0002.png
Det er et paradoks. Den medvind der har øget interessen for ferie ved kysterne i Danmark
fra især Tyskland burde også komme campingpladserne til gavn. De tyske gæster søger
ro, natur, børnevenlighed og sikkerhed. Campingferie i Danmark burde være svaret til en
sådan ønskeseddel.
At det ikke er tilfældet er der flere årsager til. Zoomes ind på de tyske gæster er de tyske
feriehusovernatninger vokset fra 9,9 mio. i 2008 til 12,2 mio. i 2017. Det er en stigning på
23 pct. I samme periode har der været 8 procent færre tyske campinggæster i Danmark.
Figur 2:
Tyske turisters overnatninger i Danmark i mio.
11,9
9,9
9,7
10,0
10,4
10,1
9,7
10,3
11,1
12,2
1,8
1,8
1,7
1,6
1,5
1,5
1,6
1,6
1,7
1,6
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
Camping
Feriehuse
Kilde: Dansk Erhverv på baggrund af Danmarks Statistik.
Camping har kronede dage i vores nabolande
Hvad kan forklaringen mon være? I Tyskland er overnatninger på campingpladser vokset
med 35 procent i samme periode. Samtidig er camping i Sverige vokset med 15 procent.
Hvad er problemet i Danmark? Campingpladsernes konkurrenceevne halter. Afgifter og
begrænsninger i virksomhedernes udfoldelse hæmmer.
Det er dyrere at være campinggæst i Danmark end i vores nabolande og investerings-
viljen hæmmes af snærende bånd.
Lige så nedslående som tallenes dom, lige så oplagt er heldigvis de tiltag, der kan få
camping tilbage på vækstsporet. Det er i virkeligheden et meget beskedent ønske, at
politikerne finder fælles fodslag og får vedtaget et nyt campingreglement.
/ Dansk Erhverv analyse
juli 2018
2
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 295: Campinganalyse, fra Dansk Erhverv
Væk campingpotentialet i kystturismen
I sommeren 2016 blev der indgået aftale mellem Venstre, Socialdemokratiet, Dansk Fol-
keparti og Det Konservative Folkeparti om en revision af Planloven. En del af aftalen var
at undersøge mulighederne for at give campingpladserne bedre rammer til at drive og
udvikle deres forretning. Efterspørgslen er tilstede campingpladserne bør få lov til at
bygge flere campinghytter, der er større end de 35 m2, hvor grænsen går i dag.
Campingbranchen er klar med nye investeringer. Men det burde være indlysende, at
campingerhvervet skal gøre krav på rammevilkår som i andre eksporterhverv. Når en
udenlandsk turist bruger penge på en campingplads i Danmark, svarer det til, at en
danskproduceret vare, service eller oplevelse bliver eksporteret til udlandet.
Giv campingpladserne ligestilling med landbruget af grundskyldspromillen. Afskaf vand-
afledningsafgiften for campingpladser.
Og hjælp både feriehusene og campingpladserne med fuld fradragsret for alle energiaf-
gifter.
Energiafgifterne i Danmark er meget højere end i de omkringliggende lande. Samtidig
har danske turismevirksomheder ikke de samme muligheder som resten af de danske
eksporterhverv for at trække udgifter til energien fra. De høje energipriser er med til at
gøre det danske turismeprodukt dyrt, og gør det dermed sværere at tiltrække turister til
Danmark. Derfor bør energiafgifterne for turisterhvervene ligestilles med andre erhverv.
I den netop offentliggjorte og meget roste
”Udviklingsplan for Vestkysten” er det
et sær-
skilt indsatsområde, at der skal søges en mere differentieret overnatningskapacitet. Af
planen fremgår, at ”Vestkysten
har et relativt ensartet overnatningstilbud med feriehu-
set som altdominerende overnatningsform. En udvidelse, differentiering og kvalitetsløft
er afgørende for at nå pejlemærkerne for vækst”.
Det gælder for hele Danmark. Og her
byder camping sig til.
/ Dansk Erhverv analyse
juli 2018
3