Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del Bilag 294
Offentligt
1927377_0001.png
Til Erhvervsstyrelsen
Steen Frederiksen ([email protected]), Daniel Lauest Vistisen ([email protected]) samt
[email protected]
Høringssvar vedr. forslag til lov om erhvervsfremme
Erhvervsstyrelsen har den 2. juli 2018 sendt lovforslaget i offentlig høring.
Kommunekontaktrådet (KKR) Nordjylland har en række bemærkninger til lovforslaget,
som fremgår nedenfor.
Dato: 10. august 2018
Sags ID: SAG-2018-03554
Dok. ID: 2604584
E-mail: [email protected]
Direkte:
Aalborg Kommune
Boulevarden 13
9100 Aalborg
www.kl.dk/kkr-nordjylland
Side 1 af 4
Generelle
bemærkninger
KKR-Nordjylland bakker op om lovforslagets intentioner om forenkling og sikring af at
virksomhederne får en højere kvalitet og service, samt at kommunerne fortsat skal være
omdrejningspunktet for virksomhederne og have en større rolle i erhvervsfremmesyste-
met end i dag. Så langt så godt!
Der er imidlertid en række forhold og præmisser i lovforslaget, som vi finder anledning til
at kommentere med henblik på at sikre en hensigtsmæssig arbejdsdeling og fornuftig
implementering af den endelige lov:
Med oplægget til den nye arbejdsdeling er det helt afgørende, at de nye erhvervshuse
og den digitale platform reelt løser ambitionerne om at effektivisere erhvervsservicen og
dermed fjerner opgaver fra det kommunale niveau svarende til forudsætningerne om en
reduktion på 180 mio. kr.
alternativt får forslaget mere karakter af en rammebespa-
relse. KKR-Nordjylland forudsætter, at der følges op på de økonomiske konsekvenser,
og at der reguleres i pengestrømmene i overensstemmelse med den faktuelle arbejds-
deling.
KKR-Nordjylland understreger, at der er behov for at sikre, at såvel de økonomiske som
de indholdsmæssige virkemidler i lovforslaget harmonerer med ønsket og intentionerne
om at kommunerne skal have en større rolle samt intentionerne om at virksomhederne
samlet set sikres en højere service. Forslaget synes ikke at være i trit med de mange lo-
kalpolitiske intentioner, regeringens intentioner samt de mange erhvervsorganisationer,
der over en årrække har advokeret for at kommunerne skal opprioritere erhvervsfrem-
meindsatsen.
Kommunerne ønsker styrkede muligheder, således at den konkrete opgaveløsning fort-
sat kan tage udgangspunkt i et helhedsperspektiv og tværgående indsatser mellem ud-
dannelses-, beskæftigelses- og erhvervsområdet, herunder bl.a. indsatser for at til-
trække, udvikle og fastholde virksomheder til gavn for beskæftigelse, vækst og bosæt-
ning i kommunerne.
Koblingen mellem indsatserne i det kommende Erhvervshus og i kommunerne er helt
afgørende for at sikre et godt resultat af reformen
først og fremmest for virksomhe-
derne. Derfor er det afgørende, at den kommende rammeaftale mellem regeringen og
KL om arbejdsdelingen lever op til indholdet i den politiske aftale og sikrer en ligevær-
dighed mellem den lokale kommunale erhvervsfremmeindsats og den specialiserede
indsats i erhvervshusene.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 294: Henvendelse af 13/8-18 fra KKR Nordjylland vedrørende høringssvar til forslag til lov om erhvervsfremme og lov om dansk turisme
Det er derfor et klart signal fra KKR-Nordjylland, at den kommende rammeaftale skal af-
spejle den politiske aftales præmis om en større rolle til kommunerne, og derfor må ram-
meaftalen ikke tage udgangspunkt i en
”negativliste”. KKR-Nordjylland
ønsker, at ram-
meaftalen indeholder en række pejlemærker og en fleksibilitet, der muliggør at KKR re-
gionalt og lokalt fastlægger den konkrete fremtidige arbejdsdeling og de fælles indsat-
ser. Vi tager i KKR-Nordjylland gerne et større ejerskab til erhvervsfremmeområdet. Vi
ved af erfaring, at vi i Nordjylland selv skal tage ansvaret for at sikre gunstige vilkår for
udvikling!
Dato: 10. august 2018
Sags ID: SAG-2018-03554
Dok. ID: 2604584
E-mail: [email protected]
Direkte:
Aalborg Kommune
Boulevarden 13
9100 Aalborg
www.kl.dk/kkr-nordjylland
Side 2 af 4
Anbefalinger
KKR-Nordjylland anbefaler, at der i det endelige lovforslag tages højde for og udgangs-
punkt i:
1) Lovforslaget skal bringes i overensstemmelse med intentionerne og formulerin-
gerne i de to politiske aftaler, herunder om kommunernes større rolle og kom-
munerne som omdrejningspunkt for erhvervsfremmeindsatsen
2) Kommunerne
skal
forpligtes til at arbejde med erhvervsfremme. Vi påtager os
gerne et stort ansvar og ejerskab. Mulighederne for lokal kommunal erhvervs-
fremmeindsats skal understreges.
3) Den kommende rammeaftale mellem regeringen og KL om arbejdsdelingen skal
baseres på de politiske aftaler, og rammeaftalen skal indeholde en række pejle-
mærker og en fleksibilitet, der sikrer, at der kan tages udgangspunkt i lokale be-
hov og vurderinger, og dermed styrker forankringen i KKR og det politiske ejer-
skab.
4) Ejerskabet til de tværkommunale erhvervshuse skal styrkes, bl.a. ved at besty-
relsen får initiativret til formulering af de regionale kapitler i erhvervsfremmestra-
tegien
samt større kompetence til prioritering af midlerne
Opmærksomhedspunkter til de enkelte kapitler
I forlængelse af KKR-Nordjyllands generelle bemærkninger til lovforslaget og de anførte
anbefalinger har KKR-Nordjylland en række opmærksomhedspunkter til rammerne (ka-
pitlerne 3-6) samt til processen ift. den fremtidige erhvervsfremmestruktur jf. nedenfor.
Ad. Kapitel 3
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
Med hensyn til udformning og udmøntningen af den foreslåede strategi for den decen-
trale erhvervsfremmeindsats anbefaler KKR-Nordjylland, at bestyrelserne for de tvær-
kommunale erhvervshuse får en større rolle, end der er lagt op til. Såvel §9 som §12 bør
justeres indholdsmæssigt, således at erhvervshusenes bestyrelser får initiativret til at
formulere de regionale kapitler i den samlede decentrale erhvervsfremmestrategi.
Endvidere foreslår KKR-Nordjylland, at en større andel af de samlede midler i regi af
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, som udgangspunkt udlægges til de tværkommu-
nale bestyrelser med kompetence til at anvende midlerne, hvor bestyrelsen decentralt
vurderer at midlerne kan gør bedst gavn for udvikling af rammevilkår og erhvervsmæs-
sig vækst og udvikling.
Som bemærkning til Danmarks Erhvervsfremmebestyrelsens understøttelse af de of-
fentlig finansierede klynger forventer KKR-Nordjylland, at klyngerne er tilgængelige for
virksomheder i hele landet, og at der sikres en geografisk repræsentation også i Nordjyl-
land med udgangspunkt i nordjyske styrkepositioner.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 294: Henvendelse af 13/8-18 fra KKR Nordjylland vedrørende høringssvar til forslag til lov om erhvervsfremme og lov om dansk turisme
Ad. Kapitel 4
Digital erhvervsfremme
KKR-Nordjylland er enige i intentionerne, men anbefaler at staten tager udgangspunkt i
en realistisk vurdering af udviklings- og implementeringsprocessen, samt at der ikke ind-
arbejdes gevinster/besparelser og fordele for virksomhederne og kommunerne før de
digitale løsninger reelt er mulige at anvende efter intentionerne.
Ad. Kapitel 5
Erhvervshusene
Jf. ovenstående generelle bemærkninger er der behov for en præcisering af rolle- og
opgavefordelingen mellem den lokale kommunale erhvervsfremmeindsats og erhvervs-
serviceindsatsen i erhvervshusene. Da erhvervshusene jf. lovteksten skal fungere som
”tværkommunale erhvervshuse”,
er det afgørende, at denne afklaring sker i regi af afta-
ler mellem KKR og erhvervshusets bestyrelse, og derved bidrager til at styrke kommu-
nernes ejerskab til såvel den lokale som tværkommunale erhvervsfremme.
De hidtidige væksthuse er organiseret som erhvervsdrivende fonde, mens lovforslaget
lægger op til at de fremtidige erhvervshuse organiseres som
”særlige forvaltningssub-
jekter”. KKR-Nordjylland
savner en begrundelse for dette forslag, og det er afgørende,
at kommunerne via KKR får en styrende rolle, og at organisationsformen tager højde
herfor.
Der henvises i øvrigt til bemærkninger vedr. kapital 3 med anbefaling af at erhvervshu-
senes bestyrelser får initiativret til formulering af de regionale kapitler i den decentrale
erhvervsfremmestrategi. Endvidere anbefales det, at bestyrelsen
frem for den foreslå-
ede centralisering i statslig regi
får selvstændig kompetence til prioritering og gennem-
førelse af konkrete tiltag, der matcher regionale og lokale prioriteter, styrker og behov.
Ad. Kapitel 6
Kommuner
Med udgangspunkt i KKR-Nordjylland´s generelle bemærkninger og anbefalinger under-
streger vi med dette høringssvar, at lovforslagets formuleringer indeholder en udtalt
ubalance mellem den specialiserede og lokale indsats. Den lokale kommunale erhvervs-
fremmeindsats er relativ usynlig og upræcist berørt i lovforslaget og har ikke den nød-
vendige tyngde. Dette står i kontrast til intentionerne og formuleringerne om en større
kommunal rolle og kommunerne som ”omdrejningspunkt” i såvel lovforslagets bemærk-
ninger som i de to politiske aftaler mellem regeringen og henholdsvis KL og Dansk Fol-
keparti.
For at sikre et godt grundlag for det kommende samarbejde og rollefordelingen mellem
den specialiserede erhvervsservice og den lokale erhvervsfremme og erhvervsservice
anbefaler KKR-Nordjylland, at mulighederne for den lokale indsats tydeliggøres i lovtek-
sten. Aktuelt har formuleringerne mere karakter af en negativliste frem for en positivliste,
således som det hidtil har været formuleret i den aktuelle lov om erhvervsfremme jf. §12
og 13.
Eksempelvis forudsætter KKR-Nordjylland, at der fortsat skal være mulighed for, at
kommunerne
som omdrejningspunkt og som forudsætning for at samarbejde om
vækst- og udviklingsmuligheder i det nordjyske
kan iværksætte strukturelle udviklings-
tiltag omkring eksempelvis udvikling af menneskelige ressourcer, kompetenceudvikling,
generelle udviklingsaktiviteter, herunder udviklingsaktiviteter i yderområderne. KKR-
Nordjylland forventer på den baggrund
og helt i tråd med de bagvedliggende politiske
aftaler
at formuleringen i lovforslagets §14, stk. 7 revurderes.
Dato: 10. august 2018
Sags ID: SAG-2018-03554
Dok. ID: 2604584
E-mail: [email protected]
Direkte:
Aalborg Kommune
Boulevarden 13
9100 Aalborg
www.kl.dk/kkr-nordjylland
Side 3 af 4
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 294: Henvendelse af 13/8-18 fra KKR Nordjylland vedrørende høringssvar til forslag til lov om erhvervsfremme og lov om dansk turisme
1927377_0004.png
KKR-Nordjylland er bekymret for, at ambitionen om dels et stærkere tilbud til erhvervsli-
vet bredt set og dels at flere virksomheder understøttes i deres udvikling ikke bliver tilgo-
deset med det foreliggende lovforslag. Opgaverne omkring erhvervsfremme rækker
langt videre end erhvervshusenes specialiserede vejledning og rådgivning. Erhvervs-
fremme er meget mere end 1-1 vejledning, og netop derfor er det vigtig, at der sikres en
fleksibilitet i den konkrete opgavehåndtering i kommunerne, så det er muligt at tænke og
arbejde helhedsorienteret med at tiltrække og fastholde virksomheder til gavn for be-
skæftigelse og bosætning i kommunerne. Der er elementer i lovforslaget, der lægger op
til en central regulering af den kommunale erhvervs- og udviklingsindsatsen med redu-
cerede muligheder for at skabe lokale udviklingstiltag, der baserer sig på de lokale ken-
detegn og karakteristika. Det vil ramme hårdt, ikke mindst i områderne uden for de
større vækstcentre.
Derfor er det en klar anbefaling fra KKR-Nordjylland, at den kommende rammeaftale for
arbejds- og rolledelingen indeholder en høj grad af fleksibilitet til lokal beslutning.
Dato: 10. august 2018
Sags ID: SAG-2018-03554
Dok. ID: 2604584
E-mail: [email protected]
Direkte:
Aalborg Kommune
Boulevarden 13
9100 Aalborg
www.kl.dk/kkr-nordjylland
Side 4 af 4
KKR Nordjylland stiller sig gerne til rådighed for en uddybning af ovenstående bemærk-
ninger og ser frem til det videre samarbejde omkring udmøntning af lovgivningen.
Med venlig hilsen
Arne Boelt
Borgmester i Hjørring Kommune
Formand i KKR Nordjylland
Mogens Christen Gade
Borgmester i Jammerbugt Kommune
Næstformand i KKR Nordjylland