Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del Bilag 292
Offentligt
1926281_0001.png
ÅRSRAPPORT, JUNI 2018
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervsministeren
1926281_0002.png
Indhold
Forord
Årsrapporten kort fortalt
Status på forslag fra Virksomhedsforum
Regeringens tilbagemelding på forslag fra Virksomhedsforum
Implementeringen skal gå hurtigere
Virksomhedsforums anbefalinger
til regeringen i det videre arbejde
Forslag og temaer siden sidste årsrapport
Digitalisering
Udenlandsk arbejdskraft
Transport
Fødevarebranchen
Virksomhedsforum på verdenskortet
Det videre arbejde
Bilag 1
Om Virksomhedsforum
Baggrund og formål
Arbejdsform
”Følg-eller-forklar” princippet
Processen for Virksomhedsforums arbejde
Forummets sammensætning
3
5
6
6
11
18
20
20
22
24
26
28
30
32
32
32
33
34
35
Bilag 2 – Overblik over seneste forslag fra Virksomhedsforum 36
Virksomhedsforum for enklere regler
Årsrapport, juni 2018
Grafisk design: Karen Krarup
Fotos: Unsplash (Alexandre Godreau, Bank Phrom, Benjamin Blattler, Brady Frieden, Calvin Hansson, Chuttersnap, Clem Onojeghou, Fabian Grohs,
Kamil Feczko, Louis Smit, Obed Hernandez, Radu Marcusu, Rawpixel.com, Ricardo Gomez Angel, Simone Hutsch, Taskin Ashiq, Veeterzy) m.fl.
2
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervsministeren
Forord
Virksomhedsforum for enklere regler har siden 2012 hjulpet
skiftende regeringer med at rydde op i regler, der er unødigt
byrdefulde for virksomhederne. Virksomhedsforum har pr. dags
dato sendt 741 konkrete forenklingsforslag til regeringen.
Det er min oplevelse, at forslagene udgør et væsentligt bidrag
til at lette byrderne for virksomhederne. 83 pct. af alle besva-
rede forslag, gennemføres helt eller delvist af regeringen. Jeg
mener den høje gennemførelsesandel understreger forslage-
nes relevans og en politisk vilje til at lette byrderne.
Når det er sagt, er tallet dog faldet siden sidste år, hvor gen-
nemførelsesprocenten var 85 pct. Tilsvarende er andelen af
forslag, der gennemføres helt faldet fra 44 til 41 pct., og er nu
langt fra Virksomhedsforums anbefaling på 50 pct. Det giver
anledning til bekymring set i lyset af regeringens ambitiøse
målsætning om at lette erhvervslivets byrder med 4. mia. kr.
frem mod 2020. Det er en målsætning, som vi i Virksomheds-
forum bakker op om – og også aktivt bidrager til.
I Virksomhedsforum tror vi, at der er væsentlige lettelser at
hente ved at forbedre det offentliges virksomhedsrettede
digitale løsninger. Derfor satte vi i 2017 fokus på digitalisering
– både problemer i konkrete løsninger og mere grundlæg-
gende, hvad der skal til for at løfte området. Vi foreslog bl.a.
regeringen at gøre det obligatorisk med tidlig brugerinvolvering
og tidligt fokus på konsekvenserne for virksomhederne, når
virksomhedsrettede digitale løsninger udvikles. Sådan er det
ikke i dag! Det glæder mig meget, at regeringen med aftalen
om initiativer for Danmarks digitale vækst ændrer på dette.
Vi har i årets løb også sat fokus på transportbranchen, føde-
varebranchen og ikke mindst hvordan det kan gøres lettere at
tiltrække og fastholde kvalificeret udenlandsk arbejdskraft.
Regeringens positive tilkendegivelser og svar på virksomheds-
forums forslag er kun første skridt. Byrderne ophører først, når
forslagene er implementeret. I det forgangne år har regeringen
implementeret 104 forslag fra Virksomhedsforum om bl.a. sa-
nering af punktafgifterne, lettere anmeldelse af gravearbejde,
ændring af vilkårene i miljøgodkendelsessager og mulighed
for at bruge privat NemID i egen virksomhed. Disse fire forslag
alene giver en konkret byrdelettelse for erhvervslivet på mere
end 150 mio. kroner.
Desværre oplever vi stadigvæk, at det ofte tager for lang tid
med implementeringen af forslagene. Trods ambitiøse udmel-
dinger fra skiftende regeringer om at sætte tempoet i vejret er
andelen af implementerede forslag i skrivende stund på ca. 68
pct. Det bør gå hurtigere. Hver dag, der går, koster virksom-
hederne penge, der kunne være brugt på at skabe vækst i
Danmark.
Virksomhedsforum oplever en stigende interesse fra udlandet.
Vi har i årets løb haft besøg af delegationer fra en lang række
EU-lande, der ville høre mere om Virksomhedsforum. Senest
har den brasilianske regering igangsat et pilotforsøg om
etablering af et virksomhedsforum og OECD har fremhævet
Virksomhedsforum som ”best practice” inden for involvering
af interessenter i arbejdet med bedre og mindre byrdefuld
regulering
Jeg vil gerne takke medlemmerne af Virksomhedsforum for
arbejdsindsatsen og det vedholdende engagement. Også en
stor tak til virksomhederne, der har bidraget med tid og kon-
krete forslag i årets løb. Vi vil arbejde hårdt på at accelerere
byrdelettelserne i 2018.
Peter Kürstein, formand og bestyrelsesformand for Radiometer
3
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervsministeren
1926281_0004.png
4
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervsministeren
Årsrapporten
kort fortalt
I denne årsrapport gør Virksomhedsforum for enklere regler
status over arbejdet i forummet og på samarbejdet med rege-
ringen i det forgangne år, nærmere bestemt i perioden marts
2017 til og med marts 2018.
I kapitel 1 gennemgås resultaterne af regeringens behandling
af forslag fra Virksomhedsforum i det forgangne år, og i Virk-
somhedsforums samlede levetid i perioden fra 2012 til 2018.
I kapitlet ser Virksomhedsforum nærmere på, hvor mange
forslag, der gennemføres helt eller delvist, hvor mange der
fortsat behandles, og hvor mange der er afvist af regeringen.
Derudover belyses det, hvordan status ser ud for regerin-
gens implementering af de forslag, der gennemføres helt eller
delvist. Slutteligt kommer Virksomhedsforum med en række
anbefalinger til regeringen til det fremadrettede arbejde i det
kommende år.
I kapitel 2 gennemgås de temaer, som Virksomhedsforum har
udarbejdet forenklingsforslag på baggrund af siden seneste
årsrapport i juni 2017. Temaerne har omhandlet bl.a. digitalise-
ring, udenlandsk arbejdskraft, transport og fødevarebranchen.
I kapitlet belyses temaernes indhold, resultatet af arbejdet, ek-
sempler på forslag og regeringens svar på forslag fra alle fire
temaer. Dernæst beskriver kapitlet, hvordan Virksomhedsforum
i det seneste år har oplevet en stigende interesse fra udlandet.
Afslutningsvis skitserer kapitlet de kommende temaer, som
man har besluttet at arbejde med i 2018.
I bilag 1 redegøres der for baggrunden for Virksomhedsforum,
arbejdsform og forummets medlemmer.
I bilag 2 findes en oversigt over alle nye forslag fra Virksom-
hedsforum fordelt på temaer fra marts 2017 til og med februar
2018.
5
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervsministeren
1926281_0006.png
Status på forslag fra Virksomhedsforum
Regeringens tilbagemelding på
forslag fra Virksomhedsforum
Virksomhedsforum har som målsætning, at minimum at 50 pct.
af forslagene, der sendes til regeringen, gennemføres helt,
og at minimum 85 pct. af forslagene gennemføres helt eller
delvist.
Virksomhedsforum har siden sin oprettelse i 2012 sendt i
alt 741 forslag til regeringen. Regeringen har behandlet 681
forslag, mens 60 forslag forsat behandles. Det fremgår af for-
delingen i figur 1 nedenfor, at den samlede gennemførelses-
procent (helt eller delvist) for de 681 behandlede forslag sendt
til regeringen siden Virksomhedsforums oprettelse er 83 pct.,
mens i alt 41 pct. af de behandlede forslag gennemføres helt.
Virksomhedsforum kan på baggrund af ovenstående konsta-
tere, at regeringen ikke helt lever op til Virksomhedsforums
målsætning om, at mindst 85 pct. af forslagene gennemføres
helt eller delvist, hvorfor forummet finder, at der er plads til
forbedringer. Virksomhedsforum sætter pris på det gode sam-
arbejde med regeringen, men fastholder ønsket om, at flere
forslag gennemføres.
Det kan også konstateres, at regeringen fortsat ikke lever op til
målsætningen om, at mindst 50 pct. af forslagene gennemfø-
res helt. Virksomhedsforum vil fremover fastholde og italesætte
denne anbefaling til regeringen, da det er afgørende, at de
problemstillinger, der fremgår i de fremsendte forslag, løses på
en fyldestgørende måde. En delvis imødekommelse af forsla-
get er i nogle tilfælde et væsentligt skridt på vejen, særligt hvis
regeringen kan løse problemstillingen fra forslaget på anden
vis end den foreslået af Virksomhedsforum. Dog ser Virksom-
hedsforum helst, at størstedelen af forslagene imødekommes
helt, da en delvis løsning kan være mangelfuld i forhold til at
løse den konkrete problemstilling og dermed medføre lettelser
for virksomhederne i det daglige. Dette kan eksempelvis være,
hvis regeringen i stedet for at fjerne en bebyrdende og unødig
regel, blot udfærdiger en vejledning til efterlevelse af reglen.
Virksomhedsforum har siden sidste årsrapport, dvs. perio-
den fra mødet i juni 2017 og til og med mødet i februar 2018
afsendt 93 nye forslag til regeringen.
Figur 1. Procentvis fordeling af svarene
på alle behandlede forslag fra 2012-2018
Figur 2. Oversigt over regeringens tilbagemelding
på forslag fra Virksomhedsforum i det forgangne år
Gennemføres (41%)
Gennemføres delvist (42%)
Gennemføres ikke (7%)
Gennemføres (20)
Gennemføres delvist (24)
Gennemføres ikke (10)
Behandles (39)
6
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervsministeren
1926281_0007.png
Som det fremgår af figur 2 blev 20 forslag gennemført helt,
24 forslag gennemført delvist, 10 forslag gennemføres ikke
og 39 forslag behandles fortsat af regeringen. Det giver en
foreløbig gennemførelsesprocent (helt eller delvist) på ca.
81 pct., mens 37 pct. af de behandlede forslag gennemføres
helt. Den relativt høje andel af forslag, der fortsat behandles,
skyldes primært, at det ved tidspunktet for færdiggørelsen af
årsrapporten ikke har været muligt at få svarene fra regeringen
på forslagene fra mødet den 20. februar 2018, hvor temaet om
fødevarebranchen var på dagsordenen.
Virksomhedsforum kan på baggrund af ovenstående konsta-
tere, at gennemførelsesprocenten forsat går i den forkerte
retning og ikke lever op til Virksomhedsforums målsætning.
Dette giver derfor anledning til bekymring, særligt set i lyset af
regeringens ambitiøse målsætning, om at lette erhvervslivets
byrder med 4. mia. kr. frem mod 2020. Forslagene fra Virk-
somhedsforum er netop vigtige bidrag til denne målsætning,
hvorfor det anbefales, at flere forslag gennemføres.
På trods af den bekymrende tendens, gennemfører regeringen
dog forsat mange af forenklingsforslagene fra Virksomhedsfo-
rum. Nedenfor er der samlet et lille udsnit med eksempler på
forslag, som regeringen har tilkendegivet at ville gennemføre.
Eksempler på forslag, der har modtaget et positivt svar fra
regeringen:
Tung indberetning hos Danmarks Statistik simplificeres
Mellem 3.000-4.000 virksomheder udtrækkes årligt til at indberette til ’Udviklingsaktiviteter i erhvervs-
livet’ (tidligere ’Forskning, udvikling og innovation i erhvervslivet’) hos Danmarks Statistik, og det kan
være tidskrævende og i nogle tilfælde også vanskeligt at udfylde alle oplysninger. Problemet er, at
virksomheder ikke nødvendigvis skelner mellem omkostninger til forskning, udvikling og innovation
(FUI), og de oplever det derfor som en udfordring at angive præcise beløb brugt på FUI. Herudover
har de ikke mulighed for digitalt at se deres tidligere indberetning, og mangler derfor nem adgang til
materiale, de kan støtte sig til.
Virksomhedsforum foreslog derfor regeringen, at den ønskede præcisionsgrad i besvarelsen tydeligt
fremhæves, og at gøre det muligt at se tidligere indberetninger. Det har medført, at Danmarks Statistik
i 2018 tydeligere vil fremhæve, hvor et skøn kan være tilstrækkeligt, eller hvor det muligt at indberette i
intervaller. Danmarks Statistik vil desuden gøre sidste års besvarelse direkte tilgængelig i spørgeske-
maet.
For os har det nærmest været umuligt at skulle angive, hvor mange
penge eller mandetimer vi bruger på hhv. forskning, udvikling og
innovation, da vi har mange forskellige finansieringskilder. Det har
kun gjort det endnu mere vanskeligt, at vi ikke har kunnet
skele til tallene fra sidste gang vi udfyldte skemaet. De
nye funktionaliteter vil helt sikkert gøre indberetningen
markant nemmere, og også mere retvisende.
Ejnar Schultz, Direktør for Innovation, SEGES, Landbrug & Fødevarer
Forslag nr. 684 og svar kan findes her: https://enklereregler.dk/forslag/1153911/19
7
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervsministeren
1926281_0008.png
Spiludbydere i forbindelse med offentlige forlystelser
slipper for at indberette spilafgift hver måned
Hver måned skal udbydere af spil i forbindelse med offentlige forlystelser indberette og
indbetale spilafgift på 17,5 pct. af den del af præmiens markedsværdi, der overstiger 200 kr.
Det opleves som besværligt tidsspilde, da det for mange af spiludbyderne skønnes, at de
indberetter for mindre end 1.000 kr. pr. måned. Hovedparten af spiludbyderne udbyder end-
videre kun spil i sommersæsonen, men er stadig forpligtet til at lave en ”nul ”-indberetning i
de måneder, hvor de ikke har noget aktivitet.
Virksomhedsforum foreslog derfor, at de omfattede spiludbydere kan indberette spilafgiften
kvartalsvis, hvis den årlige spilafgift det forudgående år har været mindre end 50.000 kr.
Regeringen vurderede, at indberetningsfrekvensen kan ændres fra månedlig til kvartalsvis
for alle spiludbydere uafhængig af seneste års omsætning, og vil gennemføre ændringen
ved først kommende lejlighed.
Både vi og vores lejere skal hver måned lave en præcis op-
gørelse af, hvor mange bamser vi har udloddet. Vi skal skrive
hvilken farve, hvilken slags – for eksempel en giraf – hvilken
størrelse, og hvad den ville koste, hvis den var i fri handel. Jeg
synes ikke, at det samlede administrative bøvl står mål med,
hvad vi skal afregne, og vi glæder os over at denne måned-
lige, bureaukratiske øvelse ophører.
Annette Juhl, underdirektør for jura, erhvervsudlejning og indkøb
i Tivoli i København
Forslag 637 og svar kan findes her: https://enklereregler.dk/forslag/1113363/19
8
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervsministeren
1926281_0009.png
Mindre gravearbejde i forbindelse med etablering
af bredbånd undtages fra ansøgningsproces
Hvert år foretages der tusindvis af mindre gravninger fra offentlig vej og ind til private
grunde i forbindelse med etablering af bedre bredbånd til borgere og virksomheder.
Uanset om det drejer sig om gravearbejde på eksempelvis få meter, og som ikke har
indvirkning på trafikafviklingen, skal der i dag indsendes en ansøgning til kommunen.
De involverede virksomheder bruger flere hundrede timer på at planlægge, udarbejde
og håndtere ansøgninger, samt ventetid på at igangsætte arbejdet, da gravearbejdet
ikke kan påbegyndes førend ansøgningen er behandlet, hvilket kan svinge fra nogle
dages sagsbehandling til flere uger fra kommune til kommune.
Virksomhedsforum foreslog derfor, at mindre gravearbejde kan foretages som grave-
anmeldelser i stedet for graveansøgninger, da det vil være en betydelig administrativ
lettelse for både virksomhederne og kommunerne. Regeringen imødekom forslaget og
loven tilpasses, så den giver vejmyndigheden (navnlig kommunerne) mulighed for at
tillade anmeldelser af visse typer af bredbåndsrelaterede gravearbejde.
Lovændringen vil betyde lettelser for både bredbåndsselskaber og de virksomheder,
der ønsker etableret bedre bredbånd og som hidtil har måtte afvente sagsbehandling
og en potentielt fordyret service pga. unødig administration.
Når gravemaskinerne ruller ud i landskabet for at grave
fibernet ned til dansk erhvervsliv og danske husstande, så
fylder graveansøgningerne en hel del i det administrative
arbejde. Derfor er det også en væsentlig håndsrækning, at
man giver vejmyndigheden mulighed for at tillade mindre
gravearbejde uden forudgående ansøgning. Dermed
kan vi koble virksomheder og borgere langt hurti-
gere på den nye digitale infrastruktur og samti-
dig spare administrative ressourcer.
Søren Lindgaard, Direktør, Eniig Fiber A/S
Forslag 596 og svar kan findes her:
https://enklereregler.dk/forslag/1082459/19
9
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervsministeren
1926281_0010.png
Tabel 1: Oversigt over forslag, der behandles fortsat 2012-2016
(tal i parentes viser status fra sidste årsrapport)
2012
Forslag sendt
Behandles fortsat
99
4 (4)
2013
164
2 (2)
2014
159
2(4)
2015
87
3 (12)
2016
94
7 (68)
I alt før 2016
603
11
Det går fremad med regeringens behandling
af gamle forslag
Virksomhedsforum anbefalede i 2017 regeringen, at få ryddet
op i tidligere ikke-besvarede forslag fra 2012-2015. Virksom-
hedsforum kan konstatere, at regeringen har fulgt op på an-
befalingen og minimerede antallet af forslag fra før 2016, som
”fortsat behandles”. Der er dog fortsat enkelte udeståender
med gamle forslag helt tilbage fra 2012. Nogle af disse vedrø-
rer blandt andet International Citizen Service (ICS) centrene,
hvor udenlandske arbejdstagere og arbejdsgivere fortsat ople-
ver unødigt besvær. Antallet af ikke-besvarede forslag fremgår
af tabel 1 ovenfor.
Det er naturligt, at regeringen har haft brug for længere tid til
at finde afklaring på visse forslag. Denne præmis accepterer
forummet, men opfordrer dog kraftigt til en besvarelse af de
gamle forslag, hvorfor regeringen bør bestræbe sig på at be-
svare alle forenklingsforslag fra før 2016, som fortsat behand-
les, i 2018.
10
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervsministeren
1926281_0011.png
Implementeringen skal gå hurti-
gere
Det er særligt i forbindelse med implementeringen af forsla-
gene, at danske virksomheder oplever gevinsten af Virksom-
hedsforums arbejde og dermed de reelle byrdelettelser. Det
er en vigtig pointe at have for øje. Det er derfor essentielt, at
regeringen i forlængelse af de positive tilkendegivelser om
gennemførelse af forslag, bakker ordene op med implemente-
ring af forslagene i de enkelte ressortministerier.
Virksomhedsforum ønsker derfor at understrege vigtigheden
i, at regeringen bliver hurtigere i implementeringen af forslag,
som den har tilkendegivet at ville gennemføre helt eller delvist.
Regeringens implementeringsstatus fra primo 2018 viser, at
361 forslag i skrivende stund er implementeret, hvilket giver
en samlet implementeringsandel på 68 pct. Dette betyder et
mindre fald i implementeringsandelen på ca. 1 procentpoint
ift. seneste årsrapport. Det lille fald i den samlede implemen-
teringsandel skal ses i lyset af, at regeringen har haft langt
flere forslag at skulle implementere i 2017 end tidligere, da alle
forslag stillet i 2016 først blev besvaret i starten af 2017.
Nedenfor i tabel 2 fremgår implementeringen af forslag fra
2012-2017 fordelt på de relevante ressortministerier. For
forslag fra 2012 er implementeringsandelen 78 pct. (74 pct.
sidste år). For forslag fra 2013 er andelen 84 pct. (78 pct. sid-
ste år), for 2014 er det 68 pct. (58 pct. sidste år) og for 2015
er det 68 pct. (62 pct. sidste år). Implementeringen af forsla-
gene fra de seneste to seneste år er på henholdsvis 33 pct. for
forslag fra 2016 og på 42 pct. for forslag fra 2017.
Tabellen viser fordelingen af implementerede forslag mellem
de relevante ressortministerier. Det fremgår, at Justitsministe-
riet og Økonomi- og Indenrigsministeriet igen i år skiller sig
positivt ud implementeringsandel på over 80 pct. Samtidig
har Beskæftigelsesministeriet vist en positiv stigning i deres
implementeringsandel på 8 procentpoint over det seneste år.
Dette skyldes bl.a. implementeringen af en række forslag fra
Virksomhedsforum omhandlende forbedringer i indberetnings-
løsningen ”EASY”
1
der behandler digitale anmeldelser om
arbejdsulykker.
Omvendt har Miljø- og Fødevareministeriet, Skatteministeriet
og Transport-, Bygnings-, og Boligministeriet en lavere imple-
menteringsandel end de øvrige ressortministerier. Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet har med en implementeringsan-
del på kun 39 pct. langt op til Virksomhedsforum målsætning.
På baggrund af ovenstående tal præsenterede i tabel 2 kan
Virksomhedsforum igen i år konstatere, at det går for langsomt
med implementeringen af forslag fra Virksomhedsforum. Dette
på trods af gentagne tilkendegivelser fra regeringen om, at for-
slagene fra Virksomhedsforum som hovedregel skal implemen-
teres inden for 1 år efter, regeringen har afgivet svar. Virksom-
hedsforum opfordrer derfor til en hurtigere eksekvering, der
kan sikre, at forslagene implementeres inden for et år.
Tabel 2: Implementerede forslag
for de enkelte ministerier 2012-2017
År fremsendt
Ministerium
Økonomi og indenrigsministeriet
Justitsministeriet
Beskæftigelsesministeriet
Erhvervsministeriet
Forsvarsministeriet
Øvrige*
Miljø- og Fødevareministeriet
Skatteministeriet
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Regeringen samlet set
2/4 (50)
7/7 (100)
13/15 (87)
10/12 (83)
3/7 (43)
1/2 (50)
19/24 (79)
6/7 (86)
1/1 (100)
62/79 (78)
20/20 (100)
3/3 (100)
18/20 (90)
18/23 (78)
10/13 (77)
6/9 (67)
31/37 (84)
7/8 (88)
4/6 (67)
117/140 (84)
2/2 (100)
4/4 (100)
14/16 (88)
30/41 (73)
1/2 (50)
1/2 (50)
24/37 (65)
16/22 (73)
0/3 (0)
92/129 (71)
-
1/2 (50)
3/6 (50)
14/15 (93)
4/4 (100)
7/10 (70)
7/11 (64)
7/10 (70)
3/7 (43)
46/68 (68)
0/1 (0)
-
5/11 (45)
6/8 (75)
1/1 (100)
5/10 (50)
4/22 (18)
2/8 (25)
1/7 (14)
24/73 (33)
1/3 (33)
3/6 (50)
0/1 (0)
2/11 (18)
2/4 (50)
3/3 (100)
5/9 (56)
5/14 (36)
2/4 (50)
23/55 (42)
25/30 (83)
18/22 (82)
53/69 (77)
80/110 (73)
21/31 (68)
23/36 (64)
90/140 (64)
43/69 (62)
11/28 (39)
364/535 (68)
2012
2013
2014
2015
2016
2017
I alt
implementerede forslag/alle godkendte forslag (pct.)
*Børne- og Socialministeriet, Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet, Forsvarsministeriet, Kulturministeri-
et, Sundheds- og Ældreministeriet, Uddannelse- og Forskningsministeriet, Udenrigsministeriet, Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriet og Undervisningsministeriet.
EASY er Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings og Arbejdstilsynets
system til anmeldelse af arbejdsulykker.
1
11
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervsministeren
1926281_0012.png
En mindre del af forslagene fra Virksomhedsforum vedrører
ændringer af EU-regulering og skal derfor tages op politisk
i Bruxelles. Særligt for disse forslag kan der være legitime
grunde til, at implementeringen trækker ud. Eksempelvis forud-
sætter 6 forslag stillet til Miljø- og Fødevareministeriet enighed
på EU-niveau, hvorfor disse endnu ikke er implementeret. Men
overordnet er regeringens implementeringshastighed ikke
tilfredsstillende og Virksomhedsforum anbefaler derfor rege-
ringen fremadrettet, at udvise større fokus på at realisere de
forslag og initiativer, man har tilkendegivet at ville gennemføre i
sit svar til Virksomhedsforum.
På trods af at flere forslag fortsat afventer implementering har
regeringen i løbet af 2017 implementeret 104 forslag, der nu
vil betyde konkrete lettelser for virksomhederne, heriblandt
mange gode og vigtige forslag, der vil få betydning for mange
danske virksomheder. Nedenfor gennemgås et udvalg af disse
forslag, store som små.
Det er ikke når regerin-
gen tilkendegiver at ville
gennemføre forslag fra
Virksomhedsforum, at vi
som virksomhed oplever
lettelser. De unødven-
dige byrder forsvinder
først når forslaget imple-
menteres - og det har
desværre ofte for lange
udsigter. Regeringen bør
derfor trække i arbejds-
tøjet og bakke de positi-
ve svar op med handling.
Uden implementering fø-
rer regelforenklingsind-
satsen ikke til lettelser
for danske virksomhe-
der.
Fleming Grunnet, ejer af
og direktør for Primo Plast A/S
12
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervsministeren
1926281_0013.png
Eksempler på forslag implementeret i det forgangne år:
Danske statsborgere kan
nu anvende udenlandsk
indregistrerede mobilkraner
Mobilkraner, der blandt andet bruges til opsætning af
vindmøller, er ikke tilgængelige i Danmark og skal derfor
lejes i udlandet. En dansk statsborger må dog som
udgangspunkt ikke føre et udenlandsk indregistreret
køretøj i Danmark. Reglerne på området er uklare, og det
betyder bøvl og tvivl hos de danske virksomheder.
Da mobilkranen kun skal benyttes i en kortere periode,
kan det ikke betale sig for virksomheden at omregistrere
den til danske nummerplader, for at en dansk statsborger
vil kunne køre den. I sidste ende vil det derfor medføre
tab af danske arbejdspladser, da chaufførjobbet vil gå til
en udenlandsk chauffør.
Virksomhedsforum søgte klarhed på området og fore-
slog, at reglerne forenkles, så en dansk chauffør kan
opnå tilladelse til at føre en mobilkran indregistreret i et
andet EU-land. Regeringen var enig med Virksomheds-
forum, og fra 1. januar 2018 blev det lovligt for en herbo-
ende person at føre en udenlandsk registreret mobilkran
til fordel for de transportvirksomheder og entreprenør-
virksomheder, der hidtil har døjet med dette problem.
Den tidligere regel var en klodset bar-
riere for vores arbejde. Vi ser meget
frem til, at vores danske chauffører nu
kan transportere en udenlandsk regi-
streret mobilkran på de danske
veje og i den forbindelse lovligt
kan anvende dem på løfteop-
gaver i landet. Det gør vores
arbejdsgange meget mere
smidige, at vi ikke skal ar-
bejde rundt om uforståelige
og uhensigtsmæssige regler.
Kim Knudsen, Sikkerheds og HR chef, BMS
Forslag 648 og svar kan findes her:
https://enklereregler.dk/forslag/1113366/19
13
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervsministeren
1926281_0014.png
Selskaber kan nu finde deres
årsopgørelse i TastSelv
Tidligere har aktie- og anpartsselskaber ikke kunnet finde deres årsop-
gørelser i TastSelv, når først de havde indtastet selskabsselvangivelsen.
Da problemet blev taget op i Virksomhedsforum i 2012, blev selskabers
årsopgørelse udsendt på papir én gang om året. De seneste år har selska-
berne dog modtaget deres årsopgørelse i deres digitale postkasse, men
stadig uden at være tilgængelig i TastSelv. Det vil spare virksomhederne
tid og besvær med at fremfinde årsopgørelsen, hvis den også kunne blive
digitalt tilgængelig, der hvor oplysningerne skal bruges.
Virksomhedsforum foreslog derfor, at det blev muligt for selskaber at se
deres årsopgørelse i Tast-Selv. Regeringen har i 2017 implementeret for-
slaget, således at selskabers årsopgørelse, ud over at blive sendt til deres
digitale postkasse, også kan findes på skat.dk under ’Kontakt og Find’.
Før i tiden måtte vi bruge lang tid på at finde
oplysninger fra selvangivelsen frem, når de
efterfølgende skulle bruges i anden sam-
menhæng eller deles med fx revisor. Det
er markant nemmere nu, hvor det hele lig-
ger digitalt, der hvor vi skal bruge det, og
vi bare kan trække det ud.
Jacob Ravn, Skattepolitisk Chef, Dansk Erhverv
Forslag nr. 57 og svar kan findes her: https://enklereregler.dk/forslag/493099/19
14
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervsministeren
1926281_0015.png
15
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervsministeren
1926281_0016.png
Vinsmagningsarrangementer hos købmanden
uden besværlig alkoholbevilling
Virksomheder uden alkoholbevilling, måtte tidligere ikke udlevere eller medbringe stærke
drikke til nydelse i butikken. Under de tidligere regler var det heller ikke muligt at tage beta-
ling for smagsprøver. Det betød i praksis, at det var ganske vanskeligt at finde et koncept,
hvor der lovligt kunne holdes fx ”gourmetaftener” i butikslokaler, og hvor kunder kunne smage
butikkens også meget dyre vine. Det ville kræve ansøgning om enten lejlighedsbevilling eller
alkoholbevilling og en grundig dokumentation af en lang række forhold, hvilket må anses for
overordentligt byrdefuldt, hvis der alene er tale om afholdelse af enkelte arrangementer.
Virksomhedsforum har derfor foreslået, at der enten laves en lovmæssig lempelse eller und-
tagelse af disse arrangementer, så det bliver muligt for butikkerne at afholde sådanne arran-
gementer og kunne sælge eksempelvis dyre vine glasvis. I juli 2017 blev restaurationslovens
ændret på baggrund af Virksomhedsforums forslag, så det nu er muligt for detailvirksomhe-
der, der i væsentligt omfang fremstiller eller forhandler stærke drikke, at udlevere smagsprø-
ver af alkoholholdige drikke mod betaling til kunder i deres forretningslokaler.
Smagsprøver er en god måde at gøre kunderne
interesserede i nye produkter. I samarbejde med
vores leverandører har vi i løbet af året mange
gratis smagsprøver. Men nu kan vi også åbne
en flaske Flor de Pingus eller Calon Ségur
Saint-Estèphe til omkring tusind kroner og
give kunden en eksklusiv smagsprøve mod et
mindre beløb. Det giver os helt nye muligheder
for at give kunderne ekstra oplevelser.
Lisbeth Dalgaard, Dalgaard Supermarked i Hørsholm (del af MENY)
Forslag nr. 566 og svar findes her: https://enklereregler.dk/forslag/1044799/19
16
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervsministeren
1926281_0017.png
Forældet og besværlig
nøddeafgift afskaffes
Afgiften på nødder er meget kompleks, og måden, af-
giften er konstrueret på, belaster unødigt de fødeva-
revirksomheder, der skal forstå, anvende og afregne
afgiften. Det kræver stor ekspertise og en omfattende
arbejdsindsats at håndtere den korrekt.
Virksomhedsforum fremsatte derfor i 2014 et forslag
om en oprydning i punktafgifterne, som skal
sikre forenkling og gennemsigtighed
og mindske de uheldige virkninger af
afgifterne. Særligt vigtigt var det, at
råstofafgiften af nødder mv. simplifi-
ceres og gøres mindre byrdefuld for
virksomhederne at efterleve. Forslaget
har bidraget til, at regeringen er gået i
gang med en større sanering af punktafgifter-
ne, som blandt andet betyder, at afgiften på nødder
afskaffes fuldstændigt fra den 1. januar 2020. Det vil
give virksomhederne administrative lettelser for ca. 6
millioner kroner årligt.
Vi er i System Frugt meget be-
gejstret for det her tiltag. Det har
været på ønskelisten i mange år.
Vi har brugt oceaner af tid på at
gennemskue de her komplekse og
forældede afgifter for at afregne
dem korrekt. Den store oprydning i
punktafgifterne vil give både admi-
nistrative og økonomiske lettelser
for branchen, og det vil også kunne
mærkes prismæssigt for forbru-
gerne.” Når afgiftsnedsættelsen
er endeligt gennemført i 2020, vil
det give mulighed for at have det
samme sortiment til eksport som i
Danmark og det vil forenkle arbej-
det med eksporten væsentligt.
Peter Bruun, administrerende direktør, System
Frugt
Forslag nr. 332 og svar findes her: https://enklereregler.
dk/forslag/708199/19
17
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervsministeren
1926281_0018.png
Virksomhedsforums anbefalinger
til regeringen i det videre arbejde
Virksomhedsforum anbefaler
1. at regeringen gennemfører mindst 85 pct.
af forslagene helt eller delvist og at mindst 50
pct. gennemføres helt
2. at 100 pct. af forslagene fra 2012-2015
er implementeret inden udgangen af 2018
3. at regeringen implementerer forslag fra
Virksomhedsforum senest 1 år efter afgivel-
se af svar, og at implementeringen ikke ud-
skydes medmindre tungtvejende argumen-
ter taler herfor
4. at regeringen fortsat i samarbejde med
Virksomhedsforum løbende sender alle
relevante forslag til EU’s forenklingsplatform
REFIT Platform
Virksomhedsforum er tilfreds med samarbejdet med regerin-
gen, om at nedbringe erhvervslivets byrder og gøre det nem-
mere og billigere at drive virksomhed i Danmark.
Virksomhedsforum oplever en væsentlig grad af imødekom-
menhed i tilbagemeldingen fra regeringen på Virksomheds-
forums regelforenklingsforslag og bakker desuden op om
regeringens målsætning om at nedbringe erhvervslivets byrder
med 4 mia. kr. i 2020.
Virksomhedsforum håber dog, regeringen gennemfører flere
af forummets forslag i det kommende år, så det imødekommer
målsætningen om en gennemførelsesandel (helt eller delvist)
på 85 pct. og 50 pct. gennemføres helt. Derudover opfordrer
Virksomhedsforum til, at tempoet for implementering af forslag
sættes i vejret og prioriteres endnu højere af regeringen i det
kommende år.
Virksomhedsforum håber, at regeringen vil følge dets anbe-
falinger og ser frem til et fortsat konstruktivt samarbejde med
regeringen omkring den vigtige fælles indsats, om at gøre det
enklere og billigere at drive virksomhed i Danmark.
18
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervsministeren
1926281_0019.png
Siden 2012 har Virksomhedsforum for
Enklere Regler bidraget med mere end
700 forslag til forenkling af den lovgivning
som virksomhederne skal efterleve. Det
viser, at der i den grad er noget at tage fat
på og DI hilser derfor også regeringens
målsætning om at lette virksomhedernes
administrative byrder med 4 mia. i 2020
og yderligere 2 mia. i 2025 velkommen.
Virksomhedsforum har bidraget til at
skabe reelle lettelser for virksomhederne
men meget mere kan gøres. I DI har vi
derfor fokus på at flere forslag bliver gen-
nemført på kortere tid til glæde for virk-
somhederne.
Dorte Gram Nybroe, Chef for SMV & Iværksætteri,
Dansk Industri og medlem af Virksomheds-
forum
19
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervsministeren
Forslag og temaer siden
sidste årsrapport
Virksomhedsforum har siden seneste årsrapport arbejdet med
både tværgående temaer og branchespecifikke temaer.
I alt er der sendt 93 forslag til regeringen i perioden. Forsla-
gene fordeler sig på nedenstående temaer, samt en række
øvrige forslag uden for tema. Sidstnævnte er dels spillet ind af
Virksomhedsforums medlemmer, dels modtaget fra enkeltstå-
ende virksomheder eller organisationer via Virksomhedsforums
postkasse på www.enklereregler.dk (tidspunkt for behandlin-
gen af forslagene på Virksomhedsforums møder i parentes).
Digitalisering
Virksomhedsforum behandlede temaet Digitalisering på mødet
den 7. juni 2017.
Det var anden gang at Virksomhedsforum valgte et tema om
digitalisering. Virksomhedsforum valgte at genbesøge temaet
for at sætte fokus på, at erhvervslivet fortsat oplever store
udfordringer ved den digitale kontakt med offentlige myn-
digheder. Den stigende digitalisering af kontakten mellem
myndigheder og virksomheder giver mange muligheder – men
som forslagene fra Virksomhedsforum indikerer, er der i mange
løsninger også et uudnyttet potentiale for forenklinger.
Virksomhedsforum valgte i denne temadrøftelse bl.a. at stille
nogle generelle forslag, der adresserer tværgående pro-
blemstillinger for digitale løsninger såsom brugervenlighed,
konsekvenser for virksomhederne ved nye digitale løsninger,
tilgængelighed mv. En arbejdsgruppe i Virksomhedsforum
fokuserede derudover særligt på fire udvalgte områder; Nem-
refusion, indberetning til Danmarks Statistik, Efteruddannelse.
dk og Selvangivelse for fonde og selskaber. Arbejdsgruppen
gennemførte flere virksomhedsbesøg og udarbejdede en lang
række forslag, der adresserer de væsentligste udfordringer på
de ovennævnte digitale løsninger.
Regeringen modtog på baggrund af temaet 42 forslag fra
Virksomhedsforum, hvor regeringen i skrivende stund har valgt
at gennemføre 31 forslag helt eller delvist. De mange forslag
illustrerer tydeligt, at der er masser at tage fat på i det videre
arbejde med offentlig digitalisering, både i form af større
ændringer, men også mindre relativt simple tilretninger, som
betyder meget for virksomhederne i dagligdagen. Gennemgå-
ende for problemstillingen i flere af forslagene er det, at man i
dag ikke i tilstrækkelig grad tager højde for konsekvenserne for
virksomhederne, når man laver nye digitale løsninger. Derfor
ligger Virksomhedsforum i løsningsforslagene bl.a. op til, at
man i højere grad anvender brugertest/-involvering i forbin-
delse med udviklingen af nye digitale løsninger. Derudover
påpegede Virksomhedsforum også vigtigheden af, at myndig-
hederne i forbindelse med implementeringen af IT-løsninger
sikrer, at systemet virker efter hensigten, før man nedbringer
antallet af sagsbehandlere.
Virksomhedsforum har bemærket, at digitalisering også er
højt på dagsordenen hos regeringen og i Folketinget. Således
indgik et bredt flertal i Folketinget i januar 2018 politisk aftale
om digitaliseringsparat lovgivning, hvis formål er at gøre ny lov-
givning mere enkel og klar til en digital virkelighed. Ydermere
har regeringen på baggrund af den politiske aftale Strategien
Digitalisering: 42
(7. juni 2017)
Transport: 15
(7. juni 2017)
Udenlandsk arbejdskraft: 16
(11. oktober 2017)
Fødevarebranchen: 16
(20. februar 2018)
Fast track forslag: 4
(juni 2017 – februar 2018)
I de følgende afsnit gennemgås erfaringer og resultaterne af
det arbejde, der er foretaget inden for temaerne.
20
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervsministeren
1926281_0021.png
for Danmarks digitale vækst fra 30.01-2018 igangsat 38
nye initiativer på det digitale område i. Virksomhedsforum er
særdeles tilfreds med udspillene. Særligt bemærker Virksom-
hedsforum, at regeringen med initiativet om principper for agil
erhvervsrettet lovgivning
2
, har valgt at indføre et princip, om at
ny erhvervsrettet regulering skal sikre brugervenlig digitalise-
ring. Dette er i høj grad i tråd med et af hovedformålene bag
digitaliseringstemaet, om at man tidligst muligt skal sikre bru-
gervenlig digitalisering for virksomhederne i deres møde med
det offentlige, og at digitalisering af offentlige løsninger ikke
skal medføre byrder for erhvervslivet – men at der ovenikøbet
er lettelser at hente, hvis man har virksomhederne for øje.
Virksomhedsforum kan desuden glædeligt bemærke at rege-
ringen har nedsat et nyt ministerudvalg, der blandt andet får
til opgave at understøtte, at potentialet for erhvervsrettede
digitale løsninger udnyttes, med henblik på at lettere erhvervs-
livet byrder.
Af figur 3 fremgår fordelingen af regeringens svar på forsla-
gene fra temaet, hvor den samlede gennemførelsesprocent på
de behandlede forslag er 84 pct.
Større synlighed omkring
konsekvenserne for virk-
somhederne af nye digitale
løsninger
Offentlige digitale løsninger har potentiale til at
reducere virksomhedernes omkostninger, ved at
lette interaktionen med det offentlige, men det
er imidlertid ikke altid sådan, det opleves hos
virksomhederne, hvor mange af de eksisterende
større offentlige digitaliseringsløsninger ses som
byrdefulde.
Synliggørelse og konkretisering af byrderne for
erhvervslivet er krævet ved vedtagelse af ny lov-
givning, og Virksomhedsforum foreslår tilsvaren-
de praksis ved indførelse af nye eller større æn-
dringer af virksomhedsrettede digitale løsninger.
Virksomhedsforum stillet en række tværgående
forslag til, hvordan offentlige, erhvervsrettede di-
gitale løsninger kan forbedres, herunder omkring
obligatorisk tidlig brugerinvolvering (forslag 674)
og konsekvensvurdering. Virksomhedsforum har
blandt andet konkret foreslået, at en undersø-
gelse af de administrative byrder og økonomi-
ske omkostninger for virksomheden altid skal
indgå i beslutningsgrundlaget for en ny løsning
samt stilles til rådighed for offentligheden, hvis
projektets budget er større end 10 mio. kr., eller
hvis projektet vurderes at medføre administrative
byrder på over 4 mio. kr. årligt.
Figur 3. Regeringens svar på forslag fra temaet
”Digitalisering 2”
Gennemføres (16)
Gennemføres delvist (15)
Gennemføres ikke (6)
Behandles (5)
Som led i vurderingen af de erhvervsøkonomiske konsekvenser skal
myndighederne fra den 1. juli 2018 vurdere reguleringen i forhold til
efterlevelsen af 5 principper for agil regulering. Efterlevelsen af princip-
perne skal skabe gode rammevilkår, som skal tiltrække og fastholde
virksomheder, der vil anvende nye teknologier og forretningsmodeller.
Erhvervsministeriet vil i tilknytning til arbejdet med at screene erhvervs-
rettet lovgivning for erhvervsøkonomiske konsekvenser følge op på myn-
dighedernes vurdering af principperne.
2
Det skal være let for virksomhe-
derne at benytte de offentlige
digitale løsninger. De forventer
samme brugervenlighed og smi-
dighed, som når de bestil-
ler flyrejser, kontorartikler
eller andre varer over
nettet. Her er der altså
plads til forbedringer,
og sigtet med forsla-
get er at få involveret
virksomhederne meget
tidligere i udviklingen af
nye it-løsninger.
Tom Vile Jensen, Erhvervspolitisk
direktør, FSR
Forslag 679 kan findes her:
https://enklereregler.dk/forslag/1153182/19
21
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervsministeren
1926281_0022.png
Udenlandsk arbejdskraft
Virksomhedsforum behandlede i oktober ligeledes temaet
udenlandsk arbejdskraft for anden gang i forummets historie.
Mange danske virksomheder oplever fortsat store hindringer
med byrdefulde regler og unødige procedurer, når de dels for-
søger at rekruttere udenlandsk arbejdskraft og dels ønsker at
rokere udenlandske medarbejdere til virksomhedernes danske
afdelinger for kortere eller længere perioder. Derfor valgte Virk-
somhedsforum at drøfte temaet om udenlandsk arbejdskraft
endnu engang. Udenlandsk arbejdskraft som tema blev også
drøftet i Virksomhedsforum i 2012, og der er siden løbende
blevet sendt forslag til regeringen inden for emnet.
En lang række danske virksomheder er afhængige af kvalifi-
ceret udenlandsk arbejdskraft for at kunne opretholde deres
produktion og arbejdspladser i Danmark. De mange lovmæs-
sige krav vedrørende ansøgningsproces, opholdstilladelser,
aflønning, skatteforhold, indberetningskrav m.fl. er imidlertid
svære for virksomhederne (og de udenlandske medarbejdere)
at navigere i og medfører betydelige administrative byrder.
Mange af de nuværende krav hæmmer således danske virk-
somheders konkurrenceevne, eftersom det er kompliceret at
rekruttere den bedst kvalificerede udenlandske arbejdskraft.
Virksomhedsforum sendte derfor 16 forslag til regeringen
vedrørende udenlandsk arbejdskraft, hvor regeringen per
dags dato har valgt at gennemføre 8 forslag helt eller delvist. 6
nye forslag og 4 gamle forslag helt tilbage fra 2012 er fortsat
under behandling i regeringen.
Flere af forslagene omhandler, at det skal være nemmere for
virksomhederne at sikre, at de ikke har illegal arbejdskraft an-
sat. Det er bl.a. blevet foreslået, at der foretages en samkøring
af offentlige registre, så virksomhederne orienteres, hvis de har
medarbejdere ansat, der har eller er på vej til at miste deres
arbejdstilladelse.
Hvis vi ønsker vækst og velstand i Danmark i
de kommende år, er der brug for, at virksomhe-
derne også kan hente dygtige medarbejdere i
udlandet. Derfor har det også været ekstra vig-
tigt for os at gøre opmærksom på de mulige ad-
ministrative lettelser, der kan iværksættes – så
danske virksomheder uden unødvendige admi-
nistrative omkostninger kan ansætte de uden-
landske medarbejdere, som de har brug for.
Linda Duncan Wendelboe, Chef for DI Global Talent
22
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervsministeren
1926281_0023.png
Eksempler på forslag fra temaet der gennemføres:
Bureaukratisk krav om dansk bankkonto bør lempes
Virksomheder på den såkaldte fast-track ordning hos Styrelsen for International Rekrutte-
ring og Integration (SIRI) har indtil for nylig kunne bruge ’beløbsordningen’, hvis en uden-
landsk medarbejder har skullet arbejde flere kortere perioder i Danmark inden for et år.
Fra 1. juli 2017 blev loven dog strammet, så lønnen for arbejdet udført i Danmark nu skal
udbetales til en dansk bankkonto. Det er en stor udfordring for virksomheder, hvor medar-
bejderen får udbetalt sin normale løn i udlandet hos for eksempelvis et datterselskab. Der er
mange omkostninger og tid forbundet med, at virksomhederne er tvunget til at oprette dansk
bankkonto til medarbejdere, som fx kun er i Danmark to gange årligt af to uger. Konsekven-
sen kan blive, at virksomheden blive nødt til at samle arbejdsopgaverne og medarbejderne i
et andet land end Danmark.
Virksomhedsforum foreslår, at reglen ændres, så medarbejdere vil få mulighed for at arbejde
i Danmark i tre ikke sammenhængende måneder inden for et år uden at have bankkonto i
Danmark.
Regeringen anerkender, at reglen skaber uhensigtsmæssige udfordringer og har indvilliget i
at tage skridt til at ændre loven, når der kan findes et politisk flertal.
En global virksomhed som Grundfos oplever kæmpe udfor-
dringer på det her område. Det drejer sig i mange tilfælde om
løn for maksimalt 20 arbejdsdage om året. Men de admini-
strative og økonomiske ressourcer, vi bruger på det, er
helt ude af proportioner. Vi ser meget frem til at dette krav
forsvinder.
Maj Øhle Storri, Head of Global Mobility Service, Grundfos
Forslag 712 og svar findes her: https://enklereregler.dk/forslag/1191132/19
Regeringens tilbagemelding på de 16 forslag fremgår ne-
denfor af figur 4. Den samlede gennemførelsesandel af de
behandlede forslag er 80 pct.
Figur 4. Regeringens svar på forslag fra temaet
”udenlandsk arbejdskraft 2”
Gennemføres (3)
Gennemføres delvist (5)
Gennemføres ikke (2)
Behandles (6)
23
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervsministeren
1926281_0024.png
Transport
På mødet i oktober 2017 blev temaet Transport behandlet i
Virksomhedsforum.
Virksomhedsforum valgte at sætte fokus på transporttemaet,
fordi unødvendige regler og medfølgende bøvl ikke blot be-
rører transportbranchen selv, men også alle de virksomheder,
der tilkøber transportydelser til fragt af varer og personale.
Meget transport sker på tværs af landegrænser og trans-
porterhvervet er udsat for en stærk international konkurrence
samtidig med stigende krav til produkter og services. Trans-
portvirksomhederne er derfor afhængige af ikke at være pålagt
unødige besværlige og omkostningstunge regler og krav, hvis
de ikke skal tabe opgaver til udenlandske konkurrenter.
De byrdefulde regler gælder både, hvis transporten sker med
skib, og hvis den sker med lastbil, varevogn eller andre køre-
tøjer. For at det er muligt at transportere sig selv, gods eller
dyr stilles både krav til chaufføren, køretøjet og godset samt til
dokumentation af ruten. Reglerne på området vedrører særligt
sikkerhed og sporbarhed. Det er ofte fornuftige regler, der skal
opretholdes, men hvor der i højere grad bør være fokus på ikke
at pålægge virksomhederne unødvendige byrder. Det er tit må-
den, reglerne bliver udmøntet i praksis, som medfører byrder
for virksomhederne. Det kan for eksempel være, når reglerne
er for ufleksible eller ved manglende koordinering mellem myn-
digheder, at det ender med at ligge virksomhederne til last. For
den enkelte virksomhed kan reguleringen derfor virke overvæl-
dende og nogle gange unødigt byrdefuld, især hvis transport
ikke er deres primære erhverv.
15 forenklingsforslag blev sendt til regeringen, hvor regeringen
i skrivende stund har valgt at gennemføre 5 forslag helt eller
delvist, mens 8 forslag fortsat behandles. Nedenfor følger et
par eksempler på forslag fra temaet.
Virksomhedsforum har bemærket, at transport også er højt på
dagsordenen hos regeringen, som det ses i det nye Vækst-
team for handel og logistik. Det er Virksomhedsforums forhåb-
ning at arbejdet i det nye vækstteam vil kunne bringe yderligere
lettelser for virksomheder der transporterer vare.
I figur 5 fremgår regeringens tilbagemelding på forslagene fra
temaet. Den samlede gennemførelsesandel for de behandlede
forslag er på ca. 71 pct.
Figur 5. Regeringens svar på forslag fra temaet ”Transport”.
Gennemføres (1)
Gennemføres delvist (4)
Gennemføres ikke (2)
Behandles (8)
24
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervsministeren
1926281_0025.png
Eksempler på forslag fra temaet:
Krav om ombytning af kørekort fjernes
for EU-statsborgere med bopæl i Danmark
Når en udenlandsk statsborger med fast bopæl i Danmark skal have ombyttet sit
udenlandske kørekort til et dansk kørekort, afleverer man som del af processen sit
kørekort fra hjemlandet hos Rigspolitiet, der beholder det, imens gyldigheden tjekkes
med hjemlandet. Denne ægthedsvurdering tager ofte ca. 6 måneder. Medarbejderen
får i mellemtiden et midlertidigt kørekort, der kun kan benyttes i Danmark, Norge og
Sverige, hvorfor medarbejderen ikke kan køre bil i det øvrige udland. Det er et problem
for virksomheder med internationale medarbejdere, der ikke kan køre bil i seks måneder
uden for Norden og dermed ikke er mobile på forretningsrejser.
Virksomhedsforum foreslår, at medarbejdere skal kunne beholde deres oprindelige
kørekort, mens ægthedsvurderingen foretages via IT-systemer, og indtil et nyt kørekort
er udstedt. Regeringen er enig i problemstillingen, men da vurderingen også omfatter
en undersøgelse af det fysiske korts tekniske fremstilling, har regeringen i stedet æn-
dret lovgivningen pr. 1. marts 2018, så indehavere af kørekort, der er udstedt i et andet
EU- eller EØS-land, ikke er tvunget til at ombytte kørekortet, når vedkommende får
sædvanlig bopæl i Danmark. Rigspolitiet er herudover i gang med at overveje, hvordan
processen for ombytning af kørekort kan optimeres for at nedbringe de lange sagsbe-
handlingstider.
Det er til stor frustration, når vores medarbejdere ikke
kan komme rundt på forretningsrejser pga. manglende
kørekort. Uden kørekort kan vi hverken køre til Tysk-
land og besøge kunder eller leje bil på forretningsrej-
ser længere væk, for eksempel i USA. I en virksomhed
som vores med mange internationale medarbejdere,
medfører regler som disse både logistiske problemer
og økonomiske byrder. Vi ser meget frem til en bedre
praksis på dette område.
Georg Hetrodt, Chief Technology Officer, SimCorp
Forslag 711 kan findes her: https://enklereregler.dk/forslag/1191103/19
25
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervsministeren
1926281_0026.png
Fødevarebranchen
På mødet i februar 2018 blev temaet Fødevarebranchen be-
handlet i Virksomhedsforum.
For virksomhederne i fødevarebranchen er den fortsatte
adgang til globale eksportmarkeder og forbrugernes tillid til
danske fødevareprodukter essentiel. Branchen er derfor yderst
opmærksomme på at efterleve de reguleringsmæssige krav til
gavn for fødevaresikkerheden. Men den samtidigt hårde kon-
kurrence på eksportmarkederne betyder mere end nogensinde
før, at fødevarevirksomhedernes konkurrenceevne ikke må
svækkes af unødigt bebyrdende regler, administrative krav og
ufleksibel praksis.
Arbejdsgruppen satte fokus på problemstillinger, der på trods
af en ihærdig indsats fra erhvervet og myndighedernes side
gennem de senere år, stadig hæmmer fødevarebranchens mu-
ligheder for innovation, eksport, import og imødekommelse af
efterspørgsel fra forbrugerne i udlandet såvel som på hjemme-
markedet. Der blev under temaarbejdet gennemført interviews
med både små og store fødevareproducenter og indhentet
input via kampagner rettet mod erhvervsorganisationernes
medlemsvirksomheder.
16 forenklingsforslag blev sendt til regeringen efter mødet i
Virksomhedsforum, og behandles fortsat i skrivende stund.
Forslagene vedrører eksempelvis områder, hvor reglerne ikke
er fulgt med tiden og fx hindrer øget internethandel og kampen
mod madspild. Forslagene vedrører også uhensigtsmæssige
dokumentationskrav, der er en barriere for detailledets mulig-
hed for at efterkomme den store efterspørgsel efter økologi-
ske produkter. Som indspil til implementeringen af Miljø- og
Fødevareministeriets kontrolstrategi har Virksomhedsforum
endvidere flere forslag til en mere effektiv udnyttelse af
myndighedernes og virksomhedernes ressourcer til kontrol
gennem eksempelvis øget anvendelse af elektronisk doku-
mentkontrol, øget koordinering mellem myndigheder og brug af
kontrolresultater fra tredjepartscertificeringer i myndigheder-
nes fødevarekontrol.
Eksempler på forslag fra temaet:
Bureaukratiske barrierer for bekæmpelse af madspild bør fjernes
Danske fødevarevirksomheder vil gerne bekæmpe madspild, men hindres i dag af overvældende dokumenta-
tionskrav og administrativt bøvl. Detailvirksomheder, der ønsker at donere overskydende varer til velgørende
organisationer, skal først beregne, hvorvidt denne donation vil betyde, at de så hører ind under kategorien ”en-
grosvirksomhed”, og dermed skal efterleve en lang række ekstra administrative krav.
Hvis en detailvirksomhed sælger eller donerer mere end 1/3 af deres samlede omsætning af animalske fødevarer
til andre virksomheder, skal virksomheden registreres som en engrosvirksomhed, og det betyder blandt andet, at
de skal registrere mængder, priser og transportafstand i forbindelse med donationerne.
De administrative byrder forbundet med at holde dette 1/3-regnskab afholder mange butikker fra at donere over-
skydende mad, og Virksomhedsforum foreslår derfor, at donation af fødevarer undtages 1/3 reglen.
Virksomhedsforum har desuden stillet to yderligere forslag, så de ca. 3000 detailvirksomheder får bedre mulig-
heder for at bekæmpe madspild. Herunder et forslag der muliggør, at detailvirksomheder kan donere oversky-
dende fødevarer, uden at skulle håndtere sporbarhedsdokumentation (forslag 727), og at der indføres en undta-
gelse til mærkningskravene for frugt og grønt tæt på sidste salgsdato, så butikker kan sælge ’madspildsposer’ til
reduceret priser (forslag 729).
Regeringen behandler i skrivende stund forslaget.
I Lidl arbejder vi med at begrænse vores samlede madspild via
en række indsatser, og her er donation også en del af indsat-
sen. Derfor er det godt, hvis reglerne på området er med til at
understøtte initiativer som disse fremfor at begrænse dem.
Lærke Skaksen, CSR-ansvarlig i Lidl Danmark.
Forslag 728 kan findes her: https://enklereregler.dk/forslag/1208588/19
26
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervsministeren
1926281_0027.png
Fjernelse af overflødige temperaturregler for visse
fødevarer vil spare unødige ekstraomkostninger
Danske fødevarevirksomheder oplever store udgifter forbundet med blandt andet transport
af varer fra Tyskland og Sverige til Danmark, da danske temperaturkrav for opbevaring og
transport at fødevarer afviger fra de andre landes.
Eksempelvis er temperaturkravene i Sverige max. 8 grader, mens kravet i Danmark er 5
grader. Da produkternes kernetemperatur ikke kan nå ned på de 5 grader på turen over
Øresund, må virksomheden finde en måde at nedkøle varerne på, før de kan transporteres
til Danmark. I praksis er det dog meget svært at finde sådan et nedkølingslager, og reg-
lerne ender med at forhindre den fri samhandel i forhold til svenskproducerede kølevarer.
Detailhandelen stiller desuden krav om 2/3 af holdbarhedsperioden til salg i butikkerne,
og for leverandørerne kan det være udfordrende tidsmæssigt at transportere produkter til
lager, nedkøle samt videredistribuere disse til detailhandelen indenfor denne begrænsning.
Virksomhedsforum foreslår derfor, at de nationale regler om temperaturkrav afskaffes, og
at temperaturen i stedet fastsættes i forbindelse med virksomhedens egen risikovurdering,
der allerede er underlagt kontrol.
Forslaget er i skrivende stund under behandling.
At få varer kølet ned på lager på vej til Dan-
mark er både omkostningsfuldt og tidskræ-
vende. Dette forstærkes af, at der rent faktisk
ikke findes mange lagre som kan nedkøle pro-
dukter til 5 grader, hvorfor dette krav bliver en reel stopklods
for os og forhindrer os i at handle med en række svenskpro-
ducerede kølevarer. At få fjernet temperaturkravet vil derfor
gøre en forskel for de typer varer vi kan bringe til Danmark.
Carsten Hänel, Direktør, Orkla Foods Danmark
Forslag 730 kan findes her: https://enklereregler.dk/forslag/1208600/19
Alle forslag fra temaet om ”fødevarebranchen” behandles
forsat.
27
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervsministeren
1926281_0028.png
Virksomhedsforum på verdenskortet
Virksomhedsforum har i det seneste år oplevet stigende
interesse fra udlandet – lige fra vores skandinaviske naboer, til
Brasilien og OECD.
Virksomhedsforum opleves internationalt som ganske unik.
Det kan forklares med, at der er etableret et velfungerende
samarbejde mellem erhvervsorganisationer, arbejdstageror-
ganisationer og myndigheder omkring et fælles mål at lave
bedre regulering, der både mindsker byrderne for erhvervslivet
og dermed frigiver ressourcer til at skabe vækst og jobs, med
respekt for, at formålet med reguleringen fortsat opretholdes.
For det andet skyldes det følg-eller-forklar princippet, der
sikrer, at problemer oplevet af virksomhederne – både de store
og omfattende og de mere afgrænsede – dels kan bringes ind
på den politiske arena og dels systematisk følges til dørs. For
det tredje er processen transparent, da både forslag og rege-
ringens besvarelse fremgår offentligt på Virksomhedsforums
hjemmeside.
Virksomhedsforum dannede i 2015 forbillede for den europæi-
ske REFIT Platform, og i OECD bliver Virksomhedsforum frem-
hævet som best practice inden for involvering af interessenter i
arbejdet med bedre og mindre byrdefuld regulering
3
.
I det seneste år har Virksomhedsforum desuden modtaget et
stigende antal henvendelser fra både lande, heriblandt Sve-
rige, Ukraine, Norge og Frankrig, og EU-institutioner som fx
ECA
4
der alle gerne vil høre om Virksomhedsforums arbejds-
processer og samarbejde med regeringen.
Det er ikke kun inden for EU’s grænser, at Virksomhedsforum
skaber interesse. Således var sekretariatet i august 2017
i Brasilien for at igangsætte opbygningen af en pilot for en
brasiliansk udgave af Virksomhedsforum. På en todages
workshop blev deltagere fra centrale ministerier i Brasilien ført
ind i grundprincipperne og arbejdsprocessen for Virksom-
hedsforum og arbejdede med, hvordan dette kunne overføres
til en brasiliansk kontekst. Dette førte til, at en delegation fra
hhv. den brasilianske lægemiddelstyrelse (ANVISA) og en
større erhvervsorganisation (FIESP) i marts 2018 på et besøg
i Danmark gennem møder med medlemmer af Virksomheds-
forum, forrummets formand og sekretariatet konkretiserede en
pilot inden for sundhedsområdet yderligere. Samarbejdet med
Brasilien sker i regi af den danske Vækstrådgiver i Brasilien,
der arbejder med at overføre viden og kompetencer fra Dan-
mark til Brasilien.
Virksomhedsforum gør dog mere end bare at inspirere interna-
tionalt. Virksomhedsforum bidrager også aktivt til bl.a. REFIT.
Således har REFIT i skrivende stund sendt 81 forenklingsfor-
slag til Europa-Kommissionen, hvoraf 14 af forslagene er sendt
fra den danske regering med direkte input fra Virksomhedsfo-
rum. Dags dato har Europa-Kommissionen valgt at gennemfø-
re 11 af disse forslag. Virksomhedsforum er glade for at kunne
bidrage til enklere EU-regler igennem REFIT Platformen og an-
befaler derfor regeringen til at forsætte det gode samarbejde.
OECD: Best Practice Principles on Stakeholder Engagement in
Regulatory Policy http://www.oecd.org/gov/regulatory-policy/2012-
recommendation.htm
4
Den Europæiske Revisionsret
3
28
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervsministeren
1926281_0029.png
LO er glade for at indgå i arbejdet i
Virksomhedsforum for enklere reg-
ler. For os er opgaven klar. Enklere
regler betyder ikke færre eller lempe-
lige regler. Enklere regler betyder, at
vi sikrer, at reglerne af tidssvarende,
at virksomhederne forstår dem – og
ikke mindst, at reglerne efterleves
og håndhæves på den mest effektive
måde.
Nanna Højlund, næstformand, LO
29
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervsministeren
1926281_0030.png
Det videre arbejde
Virksomhedsforum har besluttet at arbejde med følgende
temaer og brancher i 2018:
• Sundhedsbrancherne – forslagene til behandling på Virk-
somhedsforums møde den 21. juni 2018
• De største barrierer i det indre marked for SMV’er – forsla-
gene til behandling på Virksomhedsforums møde den 21.
juni 2018
• Velfærdsbranchen – forslagene til behandling på Virksom-
hedsforums møde den 7. november 2018
De private sund-
hedsaktører spiller
en vigtig rolle for
det danske sund-
hedsvæsen og Life
sciencebranchen
vokser og sammen
bidrager de positivt
til danskernes sundhed.
Sundhedsvirksomhederne er
dog stadig underlagt uhen-
sigtsmæssige administrative
byrder. Igennem Virksom-
hedsforum har vi mulighed
for at sætte fokus på nogle af
disse. Gennem en konstruktiv
dialog i mellem virksomheder
og Virksomhedsforum kan
regler i sundhedssektoren ef-
fektivt og smidigt fintunes til
fordel for både borger, stat og
virksomhed.
Katrina Feilberg, Sundhedspolitisk chef,
Dansk Erhverv
Brexit har været en god
anledning for SMVdanmark
til at erkende, hvor enorm
en betydning Danmarks
EU-medlemskab har og
ikke mindst adgangen til
det indre marked. Det er
de små og mellemstore
virksomheder, der risike-
rer langt mest, hvis vi ikke
hele tiden sørger for, at EU
og det indre marked funge-
rer bedst muligt og bliver
talt op og ikke ned. Derfor
er temaet største barri-
erer i det indre marked for
SMV’erne yderst aktuelt og
relevant.
Jens Kvorning, Internationali-
seringschef, SMVdanmark
30
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervsministeren
1926281_0031.png
I plejebranchen er vi optaget af at bruge vores tid
rigtigt. Oftest har vi kun få minutter til rådighed
hos borgerne, og derfor er det vigtigt, at vi bruger
tiden på noget, der giver kvalitet. Mit håb er, at vi
med arbejdet i Virksomhedsforum kan få mere
frihed, og fjerne opgaver, der ikke giver mening.
Vibeke Haaning, adm. Direktør i plejevirksomheden
Blæksprutten ApS og formand for brancheforeningen
KA Pleje
31
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervsministeren
Bilag 1 – Om Virksomhedsforum
Baggrund og formål
Virksomhedsforum for enklere regler fungerer som et uafhæn-
gigt rådgivende organ for regeringens arbejde med at lette
erhvervslivets omkostninger og medvirke til at gøre det enklere
(billigere og lettere) at drive virksomhed i Danmark.
Forummet har til formål at identificere de områder, hvor virk-
somhederne oplever unødvendig omkostningsbebyrdende
regler og komme med konkrete forslag til forenklinger. Det kan
være enkeltstående forslag (fast track) eller forslag inden for
udvalgte temaer eller brancher.
Forrummet blev nedsat af erhvervs- og vækstministeren i for-
året 2012. Forrummet har gradvist fået udvidet sit mandat og
dermed styrket muligheden for at pege på initiativer, der kan
være med til at forbedre virksomhedernes konkurrenceevne
og muligheder for vækst. Med Aftale om en vækstpakke fra
juni 2014 fik forrummet mulighed for ikke kun at stille forslag
om administrative byrder, men også øvrige efterlevelseskonse-
kvenser for virksomheder som følge af erhvervsrettet regule-
ring. V-regeringen besluttede i 2016 at forlænge mandatet for
Virksomhedsforum til udgangen af 2019. Senest besluttede
VLAK-regeringen i 2017 at efterkomme Virksomhedsforums
ønske om at udvide mandatet til også at omfatte forslag vedr.
skatter og afgifter, hvor den opkrævede skat eller afgift er be-
grænset i forhold til de administrative konsekvenser eller øvrige
efterlevelsesomkostninger.
Som følge af de gradvise udvidelser af Virksomhedsforums
mandat, kan Virksomhedsforum således
i dag stille forslag til regeringen om at lette omkostninger som
følge af henholdsvis regler, der:
Medfører et væsentligt tidsforbrug
Er udgiftsdrivende
Er produktionsbegrænsende
Forenklingsforslag, der medfører et mindre provenutab for
staten
Virksomhedsforum mødes tre gange årligt for at drøfte og be-
slutte, hvilke forenklingsforslag, der skal sendes til regeringen.
Forenklingsforslagene udarbejdes inden for:
• Temaer
• Brancher
• Øvrige forslag
Virksomhedsforum udvælger temaer eller brancher, hvor
erhvervslivet har væsentlige udfordringer med bureaukrati eller
anden byrdefuld regulering, og hvor der vurderes at være et
stort potentiale for forenkling. Der nedsættes en arbejdsgrup-
pe med medlemmer, som har særlig kendskab til det tema eller
den branche, der skal behandles. Arbejdsgruppen belyser og
udvikler forslag til behandling i Virksomhedsforum henover ca.
et halvt år.
Under forløbet trækker arbejdsgruppen på ekspertise fra bran-
chers egne netværk og medlemsvirksomheder og involverer
relevante eksperter, virksomheder og myndigheder med hen-
blik på at sikre, at forslagene stilles på et så oplyst grundlag
som muligt.
Tema- og branchetilgangen har til formål at udarbejde mere
dybdegående forenklingsforslag, der identificeres gennem et
opsøgende arbejde, der bl.a. omfatter virksomhedsinterviews-
og besøg, surveys, besøg hos relevante myndigheder, hvor
regler eller myndighedens praksis kan afdækkes i dybden, eller
mindre ”nabotjek”, hvor sekretariatet bistår med at undersøge
konkrete regler i andre lande. Aktiviteter, som alle bidrager til
en grundig afdækning af problematiske regler, og til udvikling
af målrettede forenklingsforslag.
Herudover sender Virksomhedsforum en række øvrige forslag
til regeringen, der har karakter af mere enkeltstående forslag.
Det kan enten være forslag fra Virksomhedsforum medlemmer
eller forslag på baggrund af henvendelser fra virksomheder
sendt via Virksomhedsforums postkasse på www.enklere-
regler.dk eller via kampagner, som eksempelvis Virksom-
hedsforums seneste ‘Væk med bøvlet’ kampagne. Også for
disse forslag gælder det, at forrummet søger at forslagene
gennemarbejdes så grundigt som muligt, inden de sendes til
regeringen.
Virksomhedsforum drøfter årligt indsatsen for enklere regler
med erhvervsministeren.
Når problemer udspringer af EU-regulering, formulerer
forummet konkrete forslag til forenklinger på EU-plan, der i
udgangspunktet godkendes i regeringen med henblik på at
kunne fremsendes til Kommissionens REFIT-platform.
Arbejdsform
”Følg-eller-forklar” princippet
32
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervsministeren
1926281_0033.png
Forslag fra Virksomhedsforum, er omfattet af et "følg eller
forklar"-princip. Princippet indebærer, at regeringen for hvert
forslag fra Virksomhedsforum svarer, om og hvordan den vil
gennemføre forslaget, eller giver en forklaring på, hvorfor
forslaget ikke gennemføres. Svaret offentliggøres på www.
enklereregler.dk, hvor det også er muligt at følge status for
implementeringen af forslagene, der opdateres én gang årligt.
Det er med til at sikre en gennemsigtighed i behandlingen af
Virksomhedsforums forslag.
Forslag sendt til regeringen kan have forskellig status:
Gennemføres helt
Forslaget gennemføres, enten
med den løsning, som Virksom-
hedsforum har foreslået, eller ved
at der iværksættes alternative ini-
tiativer for at levere en tilsvarende
forenkling på området.
Gennemføres delvist*
Forslaget gennemføres delvist.
Regeringen giver en forklaring på
de dele af forslaget, der ikke gen-
nemføres.
Gennemføres ikke
Regeringen gennemfører ikke
forslaget og forklarer hvorfor.
Regeringen er ved at behandle
forslaget fra Virksomhedsforum.
Behandles
*Ved forslag, der har status af ”gennemføres delvist” redegør regerin-
gen i sit svar, for hvorvidt forslaget ”gennemføres i mindre grad”, ”gen-
nemføres delvist” eller ”gennemføres i betydelig grad”.
33
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervsministeren
1926281_0034.png
Processen for Virksomhedsfo-
rums arbejde
Forslagets rejse fra idé til lettelse involverer, som illustreret i
figur 6, en proces med flere trin.
For Virksomhedsforum starter arbejdet ved modtagelsen af
et forslag i forrummets brevkasse eller ved udarbejdelsen af
et forslag i forbindelse med forrummets tema- eller branche-
behandling. Med en målsætning om, at så mange forslag som
muligt gennemføres helt, tilstræber Virksomhedsforum altid, at
forslag der stilles til regeringen er så konkrete, velargumente-
rede og veldokumenterede som muligt. Derfor kvalitetssikres,
gennemarbejdes og drøftes forslag altid inden de sendes til
regeringen.
Herefter underlægges forslagene regeringens ”følg-eller-for-
klar” princip og i sidste ende regeringens implementering.
Fra et forslag sendes, til det er implementeret af regeringen,
indhenter Virksomhedsforum løbende den seneste status fra
regeringen. Dermed er det muligt at følge med i, hvornår rege-
ringen har truffet beslutning om at følge eller afvise forslaget,
og om forslaget er implementeret eller ej.
Regeringens svar offentliggøres på Virksomhedsforums hjem-
meside www.enklereregler.dk, hvor alle har mulighed for at
indsende forslag, og se status for de enkelte forslag.
Figur 6. Processen for et forslag
Virksomhedsforum
modtager et forslag
via brevkassen, eller
der udarbejdes forslag
ifbm. forummets tema-
eller branchetilgang
Efter en drøftelse
og vedtagelse af
forslaget i Virksom-
hedsforum sendes
det til regeringen.
Regeringen giver
en tilbagemelding
efter "følg-eller-
forklar" princippet.
Regeringen im-
plementerer hele/
dele af forslaget
De gennemførte
initiativer medfø-
rer lettelser ude i
virksomhederne.
Figur 7. Hjemmesiden www.enklereregler.dk
34
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervsministeren
1926281_0035.png
Forummets sammensætning
Forummet nedsættes af erhvervsministeren og sammensættes af repræ-
sentanter fra danske er-hvervsorganisationer, repræsentanter fra danske
virksomheder og medlemmer med kompetencer inden for erhvervsregu-
lering og forenkling:
Nuværende medlemmer:
Formand
Peter Kürstein, Bestyrelsesformand for Radiometer
Repræsentanter fra virksomheder
Ann Frederiksen, Økonomichef i Svend Frederiksen Maskinfabrik A/S
Søren Hoelgaard Justesen, bestyrelsesformand i Natur Energi
Janicke Schultz-Petersen, ejer og direktør i JIJ I/S
Fleming Grunnet, ejer af og direktør for Primo Plast A/S
Jens Müller, direktør for VisitVestsjælland A/S
Mette Højen, ejer af Conwins
Repræsentanter fra organisationer
Lars Magnus Christensen, SMVDanmark, cheføkonom
Heidi Rønne, FTF, International konsulent
Karen Skytte, AC, chefkonsulent
Fini Beilin, DA, direktør
Jacob K Clasen, Danske Rederier, direktør, erhvervspolitik og analyse
Morten Holm Østergaard, Landbrug & Fødevarer, erhvervspolitisk chef
Nanna Højlund, LO, næstformand
Geert Laier Christensen, Dansk Erhverv, underdirektør
Karsten Mølgaard Jensen, Ase, adm. direktør
Kenneth Joensen, Finans Danmark, Juridisk direktør
Dorte Gram Nybroe, DI, chef for SMV og Iværksætteri
Tom Vile Jensen, FSR, erhvervspolitisk direktør
Torben Liborius, Dansk Byggeri, erhvervspolitisk direktør
Medlemmer med særlige kompetencer
inden for erhvervsregulering og forenkling
Marianne Lage, Partner hos Horten
Erik Krarup, Direktør for Væksthus Midtjylland
35
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervsministeren
1926281_0036.png
Bilag 2 – Overblik over seneste forslag
fra Virksomhedsforum
Nedenfor fremgår alle nye forslag sendt til regeringen siden
seneste årsrapport, dvs. fra og med marts 2017 til og februar
2018. Forslagene er opdelt på tema. Da der er tale om nye
forslag, har ingen forslag endnu status af ”implementeret” (ved
den årlige indhentning af implementeringsstatus februar 2017).
Digitalisering (i alt 42 forslag)
Nr. og titel
Dato behandlet af Virksomhedsforum
07.06.2017
07.06.2017
Status
Gennemføres delvist
Gennemføres delvist
690. Sikre at erhvervsrettede IT-løsninger fungerer før effektiviseringspotentiale realiseres
689. Det skal være lettere at registrere kursister på Efteruddannelse.dk
688. Efteruddannelse.dk: Signering af ansøgning til VEU- og
befordringsgodtgørelse som batchsignering
687. Bedre information om kurser og adgang til support på Efteruddannelse.dk
686. Forbedret overblik over aktuelle/aktive indberetninger hos Danmarks Statistik
685. Bedre håndtering af afvisning af frivillige indberetninger hos Danmarks Statistik
684. Lettelse af byrden i forbindelse med indberetning til statistik for Forskning, Udvikling og Innovation
683. Obligatoriske brugertests af indberetninger til Danmarks Statistik
682. Databehandleraftaler
uensartet praksis på tværs af kommuner
681. Lagring af stamdata ved anmeldelse af butikstyve
680. Databehandleraftaler
omfattende krav til underleverandører
679. Obligatorisk konsekvensvurdering for virksomheder ved større digitaliseringsprojekter
678. Virksomheder skal kun indberette data til det offentlige ét sted
677. Retningslinjer for fristudsættelser
676. Udarbejdelse af guideline for god forvaltningsskik i den digitale forvaltning
675. Indførelse af krav om servicedesignanalyse ved større offentlige IT-projekter
674. Obligatorisk tidlig brugerinvolvering
virksomhedsrettede digitale løsninger
673. Styrk brugervenligheden i e-Boks
672. Løbende målinger af virksomhedsrettede digitale løsninger
671. Automatisk overblik over relevante indberetninger
670. CVR: Undlad reklamebeskyttelse af oplysninger, der ikke kan benyttes til henvendelse
669. Indberetning af selskabsregnskaber til Erhvervsstyrelsen
varsler ved ændringer
668. Bedre information ved digital ændring af indkomst- og regnskabsår
667. Notifikation vedr. SKAT's ændringer i selskabernes forskudsopgørelser
666. Frivillig indbetaling af selskabsskat
665. Skattekontoen og inddrivelse
664. Samkøring af virksomheders grundregistreringer mellem Erhvervsstyrelsen og SKAT
663. Adgang til systemer hos SKAT
07.06.2017
07.06.2017
07.06.2017
07.06.2017
07.06.2017
07.06.2017
07.06.2017
07.06.2017
07.06.2017
07.06.2017
07.06.2017
07.06.2017
07.06.2017
07.06.2017
07.06.2017
07.06.2017
07.06.2017
07.06.2017
07.06.2017
07.06.2017
07.06.2017
07.06.2017
07.06.2017
07.06.2017
07.06.2017
07.06.2017
Gennemføres
Gennemføres delvist
Behandles
Gennemføres
Gennemføres
Gennemføres delvist
Gennemføres delvist
Gennemføres
Gennemføres
Behandles
Gennemføres delvist
Behandles
Gennemføres delvist
Gennemføres
Gennemføres
Behandles
Gennemføres delvist
Gennemføres
Gennemføres
Gennemføres
Gennemføres
Gennemføres delvist
Gennemføres delvist
Gennemføres
Gennemføres
Gennemføres delvist
36
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervsministeren
1926281_0037.png
662. Påmindelse til skatteyder og rådgiver ved udløb af autorisationer på
TastSelv Borger og TastSelv Erhverv
661. Hensyntagen til forskudte indkomstår ved indberetning af boligjobordning
660. Testmiljø i relation til elektronisk indberetning af moms
659. Rådgiverindberetning: fritagelse for feltlåsning
658. Ferieudsættelse ved indberetninger af punktafgifter
657. Bedre kommunikation i forbindelse med fejl under digitale indberetninger i eIndkomst
656. Advarsel om automatisk "Log-out" i selskabsselvangivelsen
655. Bedre mulighed for at vedhæfte bilag ved genoptagelse af selvangivelsen
654. Kopiering af oplysninger i selskabsselvangivelsen
653. Anmodning om genoptagelse af selvangivelse via kladde
efter udløb af selvangivelsesfrist
652. NemRefusion: Frister for anmeldelse af sygefravær
651. NemRefusion: Bedre support til indberetningssystemer
650. Tydelig markering af kladder til sygefraværsanmeldelser i NemRefusion
649. NemRefusion: Anmeldelse af "tidlig opfølgning på sygdom" (Fast-track ordningen) skal
automatisk medføre anmeldelse af sygdom til kommunen
07.06.2017
Gennemføres delvist
07.06.2017
07.06.2017
07.06.2017
07.06.2017
07.06.2017
07.06.2017
07.06.2017
07.06.2017
07.06.2017
07.06.2017
07.06.2017
07.06.2017
07.06.2017
Gennemføres delvist
Gennemføres ikke
Gennemføres ikke
Gennemføres ikke
Gennemføres ikke
Gennemføres delvist
Gennemføres
Gennemføres delvist
Gennemføres
Gennemføres
Gennemføres ikke
Gennemføres ikke
Behandles
Udenlandsk arbejdskraft (i alt 16 forslag)
Nr. og titel
Dato behandlet af Virksomhedsforum
Status
721. Justering af bruttoskatteordningen, således at en tillægskontrakt til ansættelseskontrakten er
tilstrækkelig til at kunne anvende bruttoskatteordningen ved rekruttering af udenlandsk arbejdskraft
720. Apostille-påtegning ved familiesammenføring ved Statsforvaltningen
719. Registrering af EU-borgere ved Statsforvaltningen
718. Kontaktpersonordning ved SIRI
717. Dokumentation for indgivet ansøgning om arbejdstilladelse ved SIRI
716. Vejledning om arbejdstilladelse ved SIRI
715. Klare retningslinjer for indberetning om ændrede ansættelsesforhold for medarbejdere med
opholds- og arbejdstilladelse efter en af erhvervsordningerne
714. Sagsbehandling af medfølgende familie på Fast-track ved rekruttering af udenlandsk arbejdskraft
713. Forhindre ulovlig arbejdskraft via sammenkørsel af registre
712. Beløbssporet på Fast-track ordningen ved rekruttering af udenlandsk arbejdskraft
706. Kontaktpersonordning ved SKAT
705. Lettelse af arbejdsgange i forbindelse med beskatning i Danmark af medarbejdere i
udenlandske datterselskaber/koncernselskaber
704. Udstedelse af vejledning om opfyldelse af vederlagskravet i bruttoskatteordningen ved
rekruttering af udenlandsk arbejdskraft
703. Justering af betydningen af koncernens struktur i bruttoskatteordningen ved rekruttering
af udenlandsk arbejdskraft
702. Justering af vederlagskravet i bruttoskatteordningen ved rekruttering af udenlandsk arbejdskraft
691. Øget kapacitet og tilgængelighed i International Citizen Service centrene
11.10.2017
11.10.2017
11.10.2017
Behandles
Behandles
Behandles
11.10.2017
Gennemføres
11.10.2017
Behandles
11.10.2017
11.10.2017
11.10.2017
11.10.2017
11.10.2017
Gennemføres delvist
Gennemføres delvist
Behandles
Gennemføres
Gennemføres delvist
11.10.2017
11.10.2017
11.10.2017
11.10.2017
11.10.2017
11.10.2017
Behandles
Gennemføres ikke
Gennemføres ikke
Gennemføres delvist
Gennemføres
Gennemføres delvist
37
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervsministeren
1926281_0038.png
Transport (i alt 15 forslag)
Nr. og titel
711. Lettere at ombytte udenlandsk kørekort til dansk kørekort
710. Præcisering af vejledning til køre- hviletidsreglerne med eksempler ift definitionen af materiel
709. Lastbilers totalvægt og udstyr: Ophævelse af 20 %-reglen
708. Mere enkel dispensation i forbindelse med kørsel med farligt gods
707. Sammentænkning af skibssyn
701. Udlevering af tredje nummerplade samtidigt med de to normale nummerplader
700. Periodekrav for udførsel af fødevarer giver byrder med håndtering af spild
699. Kontrol og administration af logbøger til dyreeksport hæmmer danske transportører i
forhold til andre europæiske operatører
698. Afskaffelse af klippekortsordningen for dyretransporter
697. Ansvarsfordeling for transportegnethed ved dyretransporter
696. Revision af vejledning og digital løsning for indenrigserklæringer
695. Nemmere at levere varer til dagligvarebutikker uden for myldretiden
694. Digitalisering af Miljøzonemærker
693. Alle kommuner skal anvende Jordweb/tilsvarende digital platform, så indhentning af
tilladelser til jordkørsel bliver enklere for virksomhederne
692. Der skal være øget fleksibilitet med fremvisning af køreskiver fra analoge
tachografer i forbindelse med kontrol
11.10.2017
Gennemføres ikke
11.10.2017
Gennemføres delvist
11.10.2017
11.10.2017
11.10.2017
11.10.2017
11.10.2017
11.10.2017
Behandles
Behandles
Behandles
Behandles
Gennemføres delvist
Gennemføres ikke
Dato behandlet af Virksomhedsforum
11.10.2017
11.10.2017
11.10.2017
11.10.2017
11.10.2017
11.10.2017
11.10.2017
Status
Gennemføres delvist
Gennemføres
Behandles
Behandles
Behandles
Gennemføres delvist
Behandles
Fødevarebranchen (i alt 16 forslag)
Nr. og titel
737. Økologicertifikater til USA
736. Krav om P-nummer for grovvarevirksomhed med skiftende
Dato behandlet af Virksomhedsforum
20.02.2018
20.02.2018
Status
Behandles
Behandles
Behandles
Behandles
Behandles
Behandles
Behandles
Behandles
Behandles
Behandles
Behandles
Behandles
Behandles
Behandles
Behandles
Behandles
735. Koordinering af regler og tilsyn for virksomheder med flere aktiviteter (fødevarer, foder og biprodukter) 20.02.2018
734. Import af vareprøver
733. Tredjepartscertificeringer
732. Erstatningscertifikater
731. Bekendtgørelse om visse andre stoffer
730. Temperaturregler for opbevaring og transport af visse fødevarer
729. Undtagelse i mærkningskrav på frugt og grønt tæt på dato
728. Donation af fødevarer undtages fra 1/3 reglen
727. Administrative lettelser ved fødevaredonation
726. Udvidelse af Det Økologiske Spisemærke
725. Mulighed for at få fortrykt Ø-mærket på varer produceret i EU
724. Accept af mærkning af sulfitter på flere sprog
723. Større udbredelse af skrivebordskontroller i Fødevarestyrelsen
722. Mærkning ved fjernsalg (onlinesalg af fødevarer)
20.02.2018
20.02.2018
20.02.2018
20.02.2018
20.02.2018
20.02.2018
20.02.2018
20.02.2018
20.02.2018
20.02.2018
20.02.2018
20.02.2018
20.02.2018
38
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervsministeren
1926281_0039.png
Øvrige forslag (i alt 4 forslag)
Nr. og titel
741. CVR-registret bør kunne udstede LEI-koder
740. Digital indfortoldningsprocedure for visse jern- og stålprodukter ved import til EU iht. importlicens
739. Muliggør digital integration mellem Skattekonto og bogføringssystemer
738. Lettere adgang for mindreåriges drift af selvstændig virksomhed
Dato behandlet af Virksomhedsforum
20.02.2018
20.02.2018
20.02.2018
20.02.2018
Status
Behandles
Behandles
Behandles
Behandles
39
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 292: Årsrapport fra Virksomhedsforum for enklere regler, fra erhvervsministeren
1926281_0040.png