Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del Bilag 289
Offentligt
1925618_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
6. juni 2018
Samråd i REU den 12. juni 2018
Spørgsmål AF-AG stillet
efter ønske fra Morten Bødskov (S).
Indledning
Jeg vil ligesom justitsministeren takke for invitationen til
at drøfte den kommende hvidvaskstrategi.
Indledningsvist vil jeg pege på, at der i løbet af det seneste
år er vedtaget en række tiltag, der styrker indsatsen mod
hvidvask og terrorfinansiering.
2. juni sidste år vedtog vi bl.a. en ny og styrket hvidvas-
klov og i 2017 blev der også indført et register over reelle
ejere.
Den 29. maj i år vedtog Folketinget en ny lov, som giver
Finanstilsynet mulighed for at inddrage en virksomheds
tilladelse i tilfælde af grove overtrædelser af hvidvasklo-
ven.
Loven skærper endvidere ansvaret over for ledelserne i
danske pengeinstitutter for at sikre, at der er det nødven-
dige fokus på området.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 289: Kopi til orientering af justitsministerens og erhvervsministerens talepapirer fra samråd i Retsudvalget den 12. juni 2018 om hvidvaskstrategien
2/12
Desuden overvejer jeg aktuelt, hvordan fit & proper reg-
lerne kan skærpes yderligere, sådan at en bredere kreds af
personer bliver omfattet af reglerne. Jeg regner med, at
disse overvejelser kan munde ud i et lovforslag i næste
folketingssamling.
Som justitsministeren har redegjort for, er hvidvaskstrate-
gien blot ét af flere initiativer, der følger op på hvidvask-
aftalen fra sidste år, og som er fra præcist et år siden. Jeg
vil undervejs i min besvarelse nævne nogle af de øvrige
initiativer i opfølgningen på aftalen, vi har på vej.
Ad spørgsmål AE:
(Vil ministeren redegøre for de indkomne høringssvar til udkastet til den
nationale strategi til bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering 2018-
2021 samt oplyse, hvilke høringssvar regeringen påtænker at inddrage i
strategien og i hvilket omfang, jf. REU alm. del
bilag 258?)
I forhold til det første spørgsmål
spørgsmål AE
har
justitsministeren netop redegjort for høringssvarene på
justitsministerens ressortområde.
[Styrket information til og samarbejde med virksomhederne]
Når det gælder de høringssvar som relaterer sig til Er-
hvervsministeriets område peger flere høringssvar på, at
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 289: Kopi til orientering af justitsministerens og erhvervsministerens talepapirer fra samråd i Retsudvalget den 12. juni 2018 om hvidvaskstrategien
1925618_0003.png
3/12
der er behov for klar information og vejledning til de fi-
nansielle virksomheder om forebyggelse af hvidvask.
I den nationale strategi lægger vi derfor op til, at der af-
holdes et årligt seminar med repræsentanter for de finan-
sielle virksomheder og andre private aktører. Finanstilsy-
net arrangerer seminaret, der vil have fokus på aktuelle
overordnede temaer og udfordringer.
Endvidere vil myndighederne løbende afholde møder
med de private aktører i det, vi kalder HvidvaskForum+,
for at drøfte problemstillinger og udveksle erfaringer som
de private aktører står over for.
HvidvaskForum+ er et nyt forum, der skal etableres af Fi-
nanstilsynet med henblik på at de private aktører løbende
kan drøfte problemstillinger og erfaringer med de myn-
digheder, som deltager i HvidvaskForum.
HvidvaskForum består af Finanstilsynet, Erhvervsstyrel-
sen, Spillemyndigheden, Justitsministeriet, SØIK, PET,
Skatteministeriet, SKAT, Advokatsamfundet, Udenrigs-
ministeriet og Erhvervsministeriet.
Finans Danmark bemærker i sit høringssvar, at der bør af-
holdes møde i HvidvaskForum+ flere gange om året og
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 289: Kopi til orientering af justitsministerens og erhvervsministerens talepapirer fra samråd i Retsudvalget den 12. juni 2018 om hvidvaskstrategien
1925618_0004.png
4/12
som minimum kvartalsvist for at sikre en løbende erfa-
ringsudveksling.
Det ønske vil vi selvfølgelig imødekomme og fastlægge
den nærmere mødefrekvens i samarbejde med bl.a. den
finansielle sektor.
Finanstilsynet er desuden ved at færdiggøre arbejdet med
en ny vejledning til hvidvaskloven. Der er allerede offent-
liggjort flere vejledningskapitler, der er udarbejdet i tæt
dialog med de private aktører for at sikre, at vejledningen
er så operationel som mulig.
I lyset af erfaringerne med arbejdet med vejledningen har
Finanstilsynet besluttet, at gøre den arbejdsgruppe, der
har været nedsat til udarbejdelsen af vejledningen, perma-
nent. Derved vil der være et forum for løbende drøftelse
af behovet for yderligere vejledning, informationsindsats
m.v.
Foreningen Danske Revisorer og Dansk Erhverv peger i
deres høringssvar på, at der også skal sikres information
og oplysning til de virksomheder, der ikke er medlem af
en brancheforening.
Strategien fastslår derfor, at myndighederne gennem
awareness-initiativer skal have fokus på at nå ud til alle
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 289: Kopi til orientering af justitsministerens og erhvervsministerens talepapirer fra samråd i Retsudvalget den 12. juni 2018 om hvidvaskstrategien
5/12
virksomheder, der er omfattet af reglerne, også de mind-
ste. Det skal sikre, at de har kendskab til risici såvel som
hvidvaskloven og dens forpligtelser.
Erhvervsstyrelsen har i den forbindelse igangsat en kom-
munikationsindsats, der sigter på netop at nå ud til de er-
hverv, der er underlagt styrelsens tilsyn, herunder eks-
terne bogholdere og virksomhedsoprettere.
[Øget samarbejde mellem myndighederne]
Blandt de indkomne høringssvar peges der desuden på, at
der bør være øget samarbejde mellem myndighederne.
Det er netop et af hovedmålene med den nationale hvid-
vaskstrategi.
Samarbejdet er som justitsministeren har nævnt bl.a. for-
ankret i HvidvaskForum, men også bilateralt mellem de
enkelte myndigheder.
[Brug af allerede tilgængelige data]
FSR har i sit høringssvar bemærket, at der findes en række
eksempler på oplysninger, som ikke benyttes fuldt ud,
men som oplagt kan benyttes i kampen mod hvidvask og
på tværs af myndighederne. Som eksempler på sådanne
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 289: Kopi til orientering af justitsministerens og erhvervsministerens talepapirer fra samråd i Retsudvalget den 12. juni 2018 om hvidvaskstrategien
6/12
oplysninger nævnes bl.a. reviderede regnskaber og selv-
angivelser.
FSR opfordrer også til, at der stilles analyser og aggrege-
rede oplysninger til rådighed for aktørerne.
Jeg er helt enig i, at myndighederne i videst muligt om-
fang skal dele relevante og nødvendige oplysninger for at
løfte deres opgaver bedst muligt.
Strategien indeholder derfor en række aktiviteter, som
skal styrke samarbejdet og informationsudvekslingen
mellem de relevante myndigheder.
Der er også et synspunkt om, at der skal stilles oplysnin-
ger til rådighed for de private aktører. Et af målene med
strategien er, at dialogen mellem myndighederne og virk-
somhederne om hvidvaskreglerne og konkrete risici skal
styrkes.
Derfor indeholder strategien initiativer om at sikre effek-
tiv feedback og udveksling af information, bl.a. om ud-
viklingstendenser på området til de private aktører.
[Fokus på administrative byrder og brug af digitale løsninger]
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 289: Kopi til orientering af justitsministerens og erhvervsministerens talepapirer fra samråd i Retsudvalget den 12. juni 2018 om hvidvaskstrategien
7/12
Der er enkelte høringssvar, som peger på, at forebyggel-
sen af hvidvask er en stor administrativ byrde for virk-
somhederne.
Der er ingen tvivl om, at der bruges stadig flere ressourcer
i virksomhederne på det område.
Men forebyggelse og bekæmpelse af hvidvask og terror-
finansiering er afgørende, og indsatsen
skal
være effektiv
for at lykkes. De kriminelle udvikler løbende nye metoder
til at opnå deres forehavende, og derfor kommer man ikke
udenom, at der skal bruges ressourcer på området.
I den forbindelse har vi fokus på, hvordan vi kan få digi-
tale løsninger til at understøtte og målrette virksomheder-
nes indsats samtidig med, at det letter byrderne for både
virksomhederne og kunderne.
Der er således et væsentligt potentiale i brug af ny tekno-
logi, men det må ikke ske på bekostning af kvaliteten af
kundekendskabsprocedurerne og andre foranstaltninger.
Afslutningsvis vil jeg understrege, at vi løbende skal vur-
dere effektiviteten og proportionaliteten af indsatsen og
lovgivningen, herunder sanktioner mv. Vi skal løbende
overveje om, der er behov for flere tiltag og værktøjer, der
kan styrke indsatsen mod hvidvask og terrorfinansiering.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 289: Kopi til orientering af justitsministerens og erhvervsministerens talepapirer fra samråd i Retsudvalget den 12. juni 2018 om hvidvaskstrategien
8/12
Ad spørgsmål AG:
[Vil ministeren redegøre for de nuværende erfaringer med tilsynsmyndig-
hedernes risikobaserede arbejde, herunder tilsynsmyndighedernes samar-
bejde med virksomhederne og SØIK, samt redegøre for, hvordan de nuvæ-
rende erfaringer er blevet indarbejdet i udkastet til den nationale strategi til
bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering 2018-2021, jf. REU alm. del
bilag 258?]
Det leder mig over i samrådsspørgsmål AG, hvor der spørges
til de nuværende erfaringer med tilsynsmyndighedernes risi-
kobaserede arbejde, herunder tilsynsmyndighedernes samar-
bejde med virksomhederne og SØIK.
Samtidig bedes der om en redegørelse for, hvordan de nuvæ-
rende erfaringer er blevet indarbejdet i udkastet til den natio-
nale strategi til bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansie-
ring.
Med vedtagelsen af hvidvaskloven fra juni sidste år blev
grundlaget skabt for en målrettet og effektiv indsats til be-
kæmpelse af hvidvask- og terrorfinansiering.
Samtidig blev der med den politiske aftale om en styrket ind-
sats på hvidvaskområdet tilført Finanstilsynet 6 mio. kr. til at
forstærke tilsynsindsatsen og vejledningen af virksomhe-
derne.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 289: Kopi til orientering af justitsministerens og erhvervsministerens talepapirer fra samråd i Retsudvalget den 12. juni 2018 om hvidvaskstrategien
1925618_0009.png
9/12
I forlængelse heraf er der blevet oprettet en enhed i Finans-
tilsynet til forebyggelse af hvidvask og terrorfinansiering
med 12 medarbejdere.
Tilsynets indsats er risikobaseret. Det betyder, at tilsynsind-
satsen fokuseres der, hvor risiciene for eller konsekvenserne
af hvidvask eller terrorfinansiering, er størst.
Udarbejdelsen af nationale risikovurderinger, der med hvid-
vaskstrategien forankres hos SØIK hhv. Politiets Efterret-
ningstjeneste, indgår som et centralt værktøj mod hvidvask
og terrorfinansiering blandt myndighederne og de private ak-
tører.
Finanstilsynet prioriterer derudover sin indsats ud fra tre
overordnede faktorer:
For det første, om selve forretningsmodellen i virksomheden
indebærer en særlig risiko for, at virksomheden kan blive
misbrugt til hvidvask eller terrorfinansiering. Det kan f.eks.
være pengeinstitutter, der tilbyder en række finansielle pro-
dukter, f.eks. betalinger til udlandet og modtagelse af store
beløb. Det kan også være pengeoverførselsvirksomheder og
valutavekslingsvirksomheder.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 289: Kopi til orientering af justitsministerens og erhvervsministerens talepapirer fra samråd i Retsudvalget den 12. juni 2018 om hvidvaskstrategien
1925618_0010.png
10/12
For det andet fokuseres på konkrete virksomheder, hvor Fi-
nanstilsynet er opmærksomt på, at virksomhederne tidligere
har været på kant med reglerne.
For det tredje fokuseres på de virksomheder, der har mange
kunder, og hvor overtrædelse af reglerne derfor kan have
større konsekvenser end i andre virksomheder.
Derudover er tilsynsindsatsen ikke mindst koncentreret om
de virksomheder, hvor der er en kombination af de tre fakto-
rer.
Det indebærer, at de største pengeinstitutter typisk vil blive
undersøgt ofte, mens for eksempel pensionskasser, hvor risi-
koen vurderes at være relativ lav, vil blive undersøgt med la-
vere frekvens.
Finanstilsynet vil også gå på tilsyn i andre typer af virksom-
heder. Det er vigtigt for at sikre, at Finanstilsynet kan finde
ud af, om der for disse andre typer af virksomheder er for-
hold, som giver anledning til bekymring.
Finanstilsynet planlægger og udfører desuden væsentligt
flere hvidvaskinspektioner i 2018
ca. 50
end i 2017.
De foreløbige erfaringer fra de første inspektioner er, at der
er forskel på virksomhedernes indsats. Der er således nogle
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 289: Kopi til orientering af justitsministerens og erhvervsministerens talepapirer fra samråd i Retsudvalget den 12. juni 2018 om hvidvaskstrategien
11/12
virksomheder, der bør gøre et større og bedre arbejde med
kundekendskabsproceduren.
Erhvervsstyrelsen gennemfører også et risikobaseret tilsyn
med de virksomheder, som styrelsen er ansvarlig for.
De umiddelbare erfaringer fra Erhvervsstyrelsens tilsyn er, at
årsagen til at der er virksomheder, der ikke overholder hvid-
vaskloven, er, at de ikke er klar over, at de er omfattet af lo-
ven eller fordi de ikke forstår reglerne.
Det er netop som konsekvens heraf, at et af tiltagene i hvid-
vaskstrategien er, at øge informations- og kommunikations-
indsatsen, også i forhold til de helt små virksomheder og
virksomheder.
Erfaringerne fra tilsynet med virksomhederne viser desuden,
at det er vigtigt, at myndighederne kommer ud til virksomhe-
derne.
Et andet vigtigt element i strategien er som tidligere nævnt,
at myndighederne deler deres erfaringer med hinanden og
virksomhederne.
Der er fx et tæt og konstruktivt samarbejde mellem Finans-
tilsynet og SØIK, hvor de to myndigheder løbende udveksler
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 289: Kopi til orientering af justitsministerens og erhvervsministerens talepapirer fra samråd i Retsudvalget den 12. juni 2018 om hvidvaskstrategien
12/12
oplysninger, bl.a. om konkrete undersøgelser og efterforsk-
ning.
Endelig viser erfaringerne fra tilsynet, at hvidvask og terror-
finansiering selvfølgelig, og det jo i sin natur går på tværs af
grænser. Derfor er et stærkt internationalt samarbejde nød-
vendigt, både i tilsynet og med hensyn til at indhente erfarin-
ger om hvidvask og terrorfinansiering.
Det er derfor en del af hvidvaskstrategien, at de danske myn-
digheders indsats i internationale samarbejde styrkes ved
blandt andet at koordinere den danske indsats og holdning i
regi af HvidvaskForum.
Tak for ordet formand.