Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del Bilag 285
Offentligt
1924857_0001.png
NOTAT
26. juni 2018
Høringsnotat vedrørende landsplandirektiv for overførsel af som-
merhusområder til byzone med tilhørende miljørapport
Indledning
Udkast til landsplandirektiv om overførsel af sommerhusområder til by-
zone har været i offentlig høring med den tilhørende miljørapport fra den
5. april 2018 til den 31. maj 2018. Landsplandirektivet vil muliggøre
overførsel af fire sommerhusområder til byzone i henholdsvis Vording-
borg, Stevns, Fanø og Aarhus kommuner.
Der er modtaget 15 høringssvar fra myndigheder, organisationer og bor-
gere. Heraf indeholder 11 bemærkninger til landsplandirektivet, mens de
resterende fire høringssvar ikke indeholder bemærkninger.
De fremsendte bemærkninger kommenteres som følger:
1. Generelle bemærkninger
2. Sommerhusområde i Fanø Kommune
3. Sommerhusområde i Stevns Kommune
4. Sommerhusområde i Vordingborg Kommune
5. Sommerhusområde i Aarhus Kommune
6. Sammenfattende redegørelse for inddragelse af miljøhensyn.
De væsentligste bemærkninger fra de berørte parter til forslag til lands-
plandirektiv for overførsel af sommerhusområder til byzone gennemgås
og kommenteres nedenfor.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændring af landsplandirekti-
vets bestemmelser men til justering af landsplandirektivets bemærknin-
ger.
1. Generelle bemærkninger
Det er
Danmarks Naturfredningsforenings (DN’s)
generelle vurdering, at
de statslige vilkår for hvilke sommerhusområder, der kan overføres til
byzone, samt de positive tilkendegivelser fra de fire kommuner om vare-
tagelse af hensyn til natur og landskaber, medvirker til at reducere evt.
negative påvirkninger af landsplandirektivet. DN finder det desuden posi-
tivt, at øvrig lovgivning fortsat skal overholdes, og at kommune- og lo-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 285: Landsplandirektiv for overførsel af sommerhusområder til byzone, fra erhvervsministeren
1924857_0002.png
2/12
kalplanlægningen bl.a. skal inddrage hensyn til natur-, landskabs- og mil-
jøinteresser. Konkret foreslår DN, at henvisningen til planlovsændringen
vedrørende muligheden for etablering af kystbeskyttelsesanlæg uden lo-
kalplan udgår og erstattes af en anbefaling om, at kommunerne i lokal-
planlægningen tager stilling til behovet for evt. kystsikring mv.
Friluftsrådet er skeptisk over for overførsel af sommerhusområder til by-
zone, da det giver mulighed for helårsbeboelse med tilhørende krav om
institutioner, detailhandel, erhvervsliv mv. Friluftsrådet finder principielt,
at sommerhusområder skal fastholdes til ferie- og fritidsformål og frygter,
at overførsel af sommerhusområder til byzone vil bidrage til udlægning af
nye kystnære sommerhusområder på landzonearealer.
Fritidshusejernes Landsforening er generelt tilbageholdende over for
overførsel af sommerhusområder til byzone, idet man lægger vægt på, at
reglerne i planloven om anvendelse af sommerhusområder overholdes, og
at kommunerne påser, at dette sker. Fritidshusejernes Landsforening anfø-
rer, at Stevns og Aarhus kommuners begrundelse for at overføre sommer-
husområder til byzone (at mange bor fast i området) ikke kan udgøre en
begrundelse for overførsel og kan skabe en praksis om manglende ind-
greb overfor ulovlig helårsbeboelse. Fritidshusejernes Landsforening fin-
der det desuden helt centralt, at begrundelsen for overførsel knyttes til det
forhold, at et sommerhusområde omgives af byzone og tillægger det
vægt, om området har en størrelse, som gør det meningsfuldt at oprethol-
de det som sommerhusområde. Fritidshusejernes Landsforening ønsker på
den baggrund en drøftelse med Erhvervsstyrelsen om forståelsen af plan-
loven på dette område.
En borger (Anders Brødsgaard) finder det relevant at supplere høringen af
landsplandirektivet med en partshøring, da enkelte grundejere i de berørte
områder kan have en væsentlig og individuel interesse i sagen.
Kommentarer
Ændring af planloven i 2017 giver erhvervsministeren mulighed for - ved
et landsplandirektiv - at muliggøre overførsel af visse eksisterende som-
merhusområder inden for kystnærhedszonen til byzone. Baggrunden er, at
der fra flere kommunalbestyrelser var en efterspørgsel efter denne mulig-
hed, som var størst omkring de større byer. Det fremgår af lovforarbej-
derne, at det for eksempel kan være mindre sommerhusområder, der lig-
ger i umiddelbar tilknytning til eksisterende byzone, og hvor den rekreati-
ve værdi for kommunens og nabokommunens indbyggere er af underord-
net betydning.
Overførsel af sommerhusområder inden for kystnærhedszonen forudsæt-
ter, at en række kriterier er opfyldt. F.eks. skal der være et behov for
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 285: Landsplandirektiv for overførsel af sommerhusområder til byzone, fra erhvervsministeren
1924857_0003.png
3/12
yderligere areal til byvækst, og det er kun sommerhusområder i umiddel-
bar tilknytning til eksisterende sammenhængende byzone, der kan overfø-
res, så byen udvikles indefra og ud. Dertil kommer, at mindst ¾ af de be-
rørte grundejere skal ønske en overførsel til byzone, samt at kommunal-
bestyrelsen forinden skal redegøre for de konsekvenser, som en overførsel
kan have for den enkelte grundejer. Planloven indeholder fortsat en ho-
vedregel om, at der ikke kan udlægges nye sommerhusområder i kystnær-
hedszonen. Derfor vurderes det ikke, at landsplandirektivet generelt fører
til udlæg af nye kystnære sommerhusområder. Landsplandirektivet æn-
drer ikke på reglerne for beboelse i sommerhusområder.
Henvisningen til planlovsændringen vedrørende mulighed for etablering
af kystbeskyttelsesanlæg uden lokalplan omhandler situationer, hvor der
foreligger særlige omstændigheder og vurderes at kunne udelades fra
landsplandirektivets bemærkninger om generelle forhold. Landsplandi-
rektivets bemærkninger tilrettes på baggrund af bemærkningerne.
Landsplandirektivet retter sig mod kommunernes planlægning, og har
ikke i sig selv retsvirkninger overfor borgerne. Forslag til landsplandirek-
tivet med udkast til bekendtgørelse har været offentliggjort i overens-
stemmelse med planlovens bestemmelser. Kommunerne har forud for an-
søgningen oplyst om konsekvenser for grundejere og på den baggrund
foretaget en afstemning blandt berørte grundejere. De berørte grundejere
vil tillige blive inddraget i en efterfølgende kommune- og lokalplanpro-
ces. På den baggrund finder Erhvervsstyrelsen ikke, at der er grundlag
for at gennemføre partshøring over forslaget til landsplandirektivet efter
forvaltningslovens regler.
Indstilling
Det indstilles, at landsplansdirektivets bemærkninger om kystbeskyttel-
sesanlæg tilrettes.
2. Sommerhusområde i Fanø Kommune
Henset til, at området er hede-areal, anfører DN, at de principielt ikke
finder, at staten bør planlægge for bebyggelse af naturarealer og peger på,
at naturområder så vidt muligt bør forblive natur. DN finder imidlertid, at
det er positivt, at kommunen har oplyst, at der i forbindelse med lokal-
planlægningen vil blive udlagt en stiforbindelse, og at der tages hensyn til
levende hegn. På baggrund af miljørapporten, hvormed det forudsættes, at
ny bebyggelse etableres med en byggehøjde svarende til den almindelige
byggehøjde i området, foreslår DN, at kravet om bygningshøjde indføjes i
landsplandirektivet som et krav til den kommunale planlægning i områ-
det.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 285: Landsplandirektiv for overførsel af sommerhusområder til byzone, fra erhvervsministeren
1924857_0004.png
4/12
Friluftsrådet understreger, at det er meget væsentligt, at befolkningens
mulighed for at kunne færdes i området fastholdes og finder det derfor
væsentligt, at kommunen i forbindelse med miljørapporten har oplyst, at
der vil blive udlagt en stiforbindelse.
Kommentarer
Som det er beskrevet i miljørapporten og landsplandirektivets bemærk-
ninger, er det ansøgte område undtaget fra den generelle beskyttelse om
naturtyper, jf. naturbeskyttelseslovens § 3. Arealet har i lang tid været
udlagt til sommerhusformål, og ville også efter gældende regler kunne
bebygges.
Ifølge planloven gælder en række kriterier for overførsel af sommerhus-
områder i kystnærhedszonen til byzone, herunder skal planlovens gene-
relle kriterier for udlæg af arealer til byzone være opfyldt. På den bag-
grund vurderer Erhvervsstyrelsen, at overførslen af det aktuelle område
ligger inden for planlovens rammer.
Overførsel af et sommerhusområde til byzone vil ske gennem kommune-
og lokalplanlægning for området, herunder fastlæggelse af adgangsfor-
hold i området. Dermed vil også eksempelvis bebyggelsesregulerende
bestemmelser blive fastsat i den efterfølgende kommune- og lokalplan-
lægning, som også vil blive genstand for offentlig debat og høring.
Indstilling
Det indstilles, at bemærkningerne ikke giver anledning til justeringer.
3. Sommerhusområde i Stevns Kommune
DN noterer sig positivt, at kravet om overførsel af området til byzone skal
afvente, at sommerhusområdet vest for det ansøgte område overføres til
byzone som muliggjort med Fingerplan 2017. På baggrund af de aktuelle
bebyggelsesforhold og de deraf følgende trafikale og miljømæssige pro-
blemer mv. ønsker DN ikke fremover en øget urbanisering af de kystnære
sommerhusområder. DN finder det desuden positivt, at kommunen vil
sikre offentlig adgang til stranden og kysten. I lyset af de aktuelle ad-
gangsproblemer foreslår DN, at kravet om offentlig adgang til og langs
kysten indføres i landsplandirektivet.
Friluftsrådet foreslår, at den offentlige adgang til stranden og kysten ud-
lægges i form af en sti og fremgår af planlægningen for området. Frilufts-
rådet finder det desuden problematisk, at en del af planområdet ligger
inden for strandbeskyttelseslinjen, idet man ønsker at bevare de ubebyg-
gede kyster.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 285: Landsplandirektiv for overførsel af sommerhusområder til byzone, fra erhvervsministeren
1924857_0005.png
5/12
Fritidshusejernes Landsforening finder, at overførslen kun vil have mar-
ginal betydning for arealer til byvækst. Fsva. området, der er tilladt over-
ført til byzone med Fingerplan 2017, har Fritidshusejernes Landsforening
ikke gjort indsigelse, da det anses for at være i tråd med planlovens be-
stemmelser. Da det aktuelle område, som er omfattet af landsplandirekti-
vet, ikke bliver omgivet af byzone, vurderer Fritidshusejernes Landsfor-
ening, at overførslen til byzone kan åbne for yderligere overførsel og ska-
be præcedens for en uhensigtsmæssig fortolkning af planlovens bestem-
melser om sommerhusområders sammenhæng med byzoner. Fritidshus-
ejernes Landsforening foreslår på den baggrund, at landsplandirektivet
ændres, så der ikke åbnes for overførsel af det aktuelle område.
Feriehusudlejernes Brancheforening bemærker, at de har kunnet mærke
en meget markant dalende interesse i at udleje sit sommerhus i området,
siden regeringens forslag om, at kommuner kan overføre kystnære som-
merhusområder til byzone. Derudover bemærker Feriehusudlejernes
Brancheforening, at det må påregnes, at attraktiviteten ved at udleje huse i
området, og omfanget af de deraf følgende efterspurgte serviceydelser, vil
være faldende.
Kommentarer
Planlovsændringen fra 2017 giver erhvervsministeren mulighed for - ved
et landsplandirektiv - at muliggøre overførsel af visse eksisterende som-
merhusområder inden for kystnærhedszonen til byzone. Landsplandirekti-
vet ændrer ikke ved, at strandbeskyttelseslinjen stadig skal overholdes.
Det skal fremgå af lokalplanen for området, at der som udgangspunkt
ikke kan ske tilstandsændringer i det overførte areal inden for strandbe-
skyttelseslinjen, og at en tilstandsændring i strid med naturbeskyttelseslo-
vens § 15 vil kræve en dispensation fra Kystdirektoratet. Efter landsplan-
direktivet skal kommunalbestyrelsen ved kommune- og lokalplanlægning
for området inddrage hensyn til natur-, landskabs- og miljøinteresser og i
relevant omfang fastlægge, hvorledes der sikres overensstemmelse mel-
lem planlægningen og varetagelsen af disse hensyn.
Området grænser aktuelt ikke op til byzone, men grænser op til arealer,
der er muliggjort overført til byzone i Fingerplan 2017. Derfor indehol-
der landsplandirektivet en bestemmelse om, at området først kan overfø-
res til byzone, når det tilstødende areal, som muliggjort i Fingerplan
2017, er overført til byzone. Området vil herefter opfylde planlovens krav
om tilknytning til byzonearealer. Overførsel af sommerhusområder til
byzone inden for kystnærhedszone kan også fremover alene ske på bag-
grund af et landsplandirektiv. Kommunen skal opfylde planlovens gene-
relle kriterier for udlæg af arealer til byzone. Det indebærer, at kommu-
nen kun kan udlægge områder som nyt areal til byvækst for at dække et
opgjort forventet behov i den 12 årlige planperiode eller foretage en om-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 285: Landsplandirektiv for overførsel af sommerhusområder til byzone, fra erhvervsministeren
1924857_0006.png
6/12
fordeling af allerede udlagte arealer til byvækst. På den baggrund vurde-
res det ikke, at landsplandirektivet fører til uønskede udlæg af nye kyst-
nære sommerhusområder i landzone eller skaber præcedens for ulovlig
beboelse.
Spørgsmål om adgangsforhold mv., som fx adgang til og langs kysten, vil
indgå i kommune- og lokalplanlægningen for området, som vil blive gen-
stand for offentlig debat og høring.
Indstilling
Det indstilles, at bemærkningerne ikke giver anledning til justeringer.
4. Sommerhusområde i Vordingborg Kommune
DN gør opmærksom på, at der er tale om et ganske lille område, hvor
hovedparten af arealet anvendes til helårsbeboelse, og at der er strandbe-
skyttelse på en del af arealet, som også fremover skal respekteres.
Friluftsrådet glæder sig over, at det fremgår af miljørapporten, at områ-
dets rekreative værdi ikke ændres ved overførsel til byzone, da den nuvæ-
rende adgang til kysten ikke ændres. Friluftsrådet hæfter sig desuden ved,
at det forventes, at kommunen i planlægningen i området respekterer
strandbeskyttelseslinjen.
Kommentarer
Overførsel af et sommerhusområde til byzone vil blive fulgt op af kommu-
ne- og lokalplanlægning for området, som vil blive genstand for offentlig
debat og høring. Det vurderes derfor, at den videre kommune- og lokal-
planlægning vil sikre varetagelse af beskyttelseshensyn.
Indstilling
Det indstilles, at bemærkningerne ikke giver anledning til justeringer.
5. Sommerhusområde i Aarhus Kommune
DN anfører, at en overførsel af området til byzone ikke ventes at ændre
anvendelsen eller mængden af besøgende til området væsentligt, da om-
rådet igennem de seneste mange årtier reelt har været helårsbeboet. DN
finder det desuden positivt, at Aarhus Kommune har oplyst, at de i en
lokalplan for området vil indarbejde bestemmelser med fokus på bevaring
og udbygning af områdets særlige grønne karakter og kvaliteter samt fast-
sætte lavere bebyggelsesprocent og bygningshøjder, end hvad der normalt
gælder for områder til helårsbeboelse. DN finder det væsentligt, at en
lokalplan bevarer områdets udtryk og indeholder klare bestemmelser for
den fremtidige udvikling af området, som gerne bidrager til at forbedre
naturens trivsel mv. i området.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 285: Landsplandirektiv for overførsel af sommerhusområder til byzone, fra erhvervsministeren
1924857_0007.png
7/12
Friluftsrådet hæfter sig ved, at kommunen i ansøgningsmaterialet oplyser,
at man i lokalplanen vil indarbejde bestemmelser med fokus på bevaring
og udbygning af områdets særligt grønne karakter. Friluftsrådet finder det
dog meget bekymrende, at man ønsker at overføre et område til byzone,
som er omfattet af flere beskyttelseshensyn, idet man frygter, at der vil
blive givet flere dispensationer herfor.
Fritidshusejernes Landsforening finder, at det er i overensstemmelse med
planlovens bestemmelser, at området overføres til byzone, omend man
havde foretrukket, at der forelå aktuelle planer om at inddrage landzonen
ved området til byzone, inden beslutning om overførsel blev truffet.
Aarhus Kommune, Teknik og Miljø finder det glædeligt, at landsplandi-
rektivet omfatter området ved Skæring Strand, som ønsket af Aarhus
Kommune.
Enkelte borgere i området (Anders Brødsgaard samt Jens Erik Sørensen
& Hanne Sundorf Sørensen) har stillet spørgsmål ved, om sommerhusom-
rådet ved Skæring Strand, kan betragtes som et mindre sommerhusområ-
de og finder ikke, at området i dag er sammenbygget med anden byzone.
Desuden tilkendegiver enkelte borgere (Lisbeth Friis Petersen samt Jens
Erik Sørensen & Hanne Sundorf Sørensen), at det er uhensigtsmæssigt at
indrette lovgivningen efter ulovlig beboelse i området, og at det kan få
uheldige indvirkninger for lovlydige borgere at overføre området til by-
zone. En borger (Michael Fejr Bentzen) har desuden fremsendt forslag til
planlægning for området ved Skæring Strand bl.a. forslag om indførelse
af skærpede hastighedsbegrænsninger, etablering af vejbump, belysning
samt kombinerede cykel- og gangstier flere steder i området.
Kommentarer
Overførsel af et sommerhusområde til byzone vil blive fulgt op af kommu-
ne- og lokalplanlægning for området, som vil blive genstand for offentlig
debat og høring. I den forbindelse vil kommunen fastsætte bestemmelser
for udvikling af området, og for områdets fremtidige udtryk.
Landsplandirektivet ændrer ikke ved, at anden lovgivning, herunder reg-
ler i naturbeskyttelsesloven og skovloven skal overholdes, og at det skal
fremgå af lokalplanen for området, at der ikke uden dispensation kan ske
tilstandsændringer i strid med disse regler. Efter landsplandirektivet skal
kommunalbestyrelsen ved kommune- og lokalplanlægning for området
inddrage hensyn til natur-, landskab og miljøinteresser og i relevant om-
fang fastlægge, hvorledes der sikres overensstemmelse mellem planlæg-
ningen og varetagelsen af disse hensyn. På den baggrund vurderer Er-
hvervsstyrelsen, at varetagelse af beskyttelseshensyn fortsat er sikret.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 285: Landsplandirektiv for overførsel af sommerhusområder til byzone, fra erhvervsministeren
1924857_0008.png
8/12
Ifølge planloven kan landsplandirektivet omfatte sommerhusområder in-
den for kystnærhedszonen. Det fremgår af lovbemærkningerne, at det for
eksempel kan være mindre sommerhusområder, der ligger i umiddelbar
tilknytning til eksisterende byzone, og hvor den rekreative værdi for kom-
munens og nabokommunens indbyggere er af underordnet betydning.
Lovbemærkningen om mindre områder udelukker ikke, at også andre om-
råder kan tillades overført til byzone efter en samlet vurdering af de rele-
vante hensyn. Det vurderes, at planlovens kriterier for at tillade området
overført til byzone er opfyldt, herunder fsva. områdets størrelse og til-
knytning til byzone.
De fremsendte forslag til planlægning vedrører spørgsmål, som kan indgå
i kommune- og lokalplanlægningen for området.
Indstilling
Det indstilles, at bemærkningerne ikke giver anledning til justeringer.
6. Sammenfattende redegørelse for inddragelse af miljøhensyn
Med landsplandirektivet fastsættes regler, der fraviger regler i planlovens
§ 5 b, om at eksisterende sommerhusområder i kystnærhedszonen skal
fastholdes til ferieformål.
Landsplandirektivet ændrer ikke ved, at anden lovgivning, herunder be-
stemmelser i naturbeskyttelsesloven og skovloven skal overholdes, og at
det skal fremgå af lokalplanen for området, at der ikke uden dispensation
kan ske tilstandsændringer i strid med disse regler. Efter landsplandirekti-
vet skal kommunalbestyrelsen ved kommune- og lokalplanlægning for
området inddrage hensyn til natur-, landskabs- og miljøinteresser og i
relevant omfang fastlægge, hvorledes der sikres overensstemmelse mel-
lem planlægningen og varetagelsen af disse hensyn.
Efter høringen er landsplandirektivets bemærkninger om bl.a. naturbe-
skyttelsesloven og kystbeskyttelsesloven præciseret. Det forudsættes, at
den øvrige lovgivning sammenholdt med kommunalbestyrelsens efterføl-
gende kommune- og lokalplanlægning for en eventuel overførsel til byzo-
ne sikrer relevante beskyttelsesinteresser i de pågældende områder.
Landplandirektivet er en udmøntning af dele af moderniseringen af plan-
loven fra juni 2017. Den nye planlovgivning vil blive evalueret inden den
1. juli 2020. Frem til evalueringen vil kommunernes anvendelse af de nye
muligheder blive fulgt af Erhvervsministeriet og indgå i en årlig redegø-
relse til aftaleparterne og til Folketinget.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 285: Landsplandirektiv for overførsel af sommerhusområder til byzone, fra erhvervsministeren
9/12
Oversigt over hørte organisationer, myndigheder mv.
Beskæftigelsesministeriet, Børne- og Socialministeriet, Energi-, forsy-
nings- og klimaministeriet, Finansministeriet, Forsvarsministeriet,
Justitsministeriet, Kirkeministeriet, Kulturministeriet, Miljø- og Fødeva-
reministeriet, Skatteministeriet, Statsministeriet, Sundheds- og Ældremi-
nisteriet, Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, Uddannelses- og
Forskningsministeriet, Udenrigsministeriet, Udlændinge- og Integrati-
onsministeriet, Undervisningsministeriet, Økonomi- og Indenrigsministe-
riet, Banedanmark, Beredskabsstyrelsen, Danmarks Statistik, Energisty-
relsen, Forsvarets Ejendomsstyrelse, Geodatastyrelsen, Kystdirektoratet,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Slots- og Kulturstyrelsen, Miljøsty-
relsen, Naturstyrelsen, Nævnenes Hus, Sundhedsstyrelsen, Søfartsstyrel-
sen, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, Vejdirektoratet, Energinet.dk,
Danske Regioner, Kommunernes Landsforening, Albertslund Kommune,
Allerød Kommune, Assens Kommune, Ballerup Kommune, Billund
Kommune, Bornholms Regionskommune, Brøndby Kommune, Brønders-
lev Kommune, Dragør Kommune, Egedal Kommune, Esbjerg Kommune,
Faaborg-Midtfyn Kommune, Fanø Kommune, Favrskov Kommune, Faxe
Kommune, Fredensborg Kommune, Fredericia Kommune, Frederiksberg
Kommune, Frederikshavn Kommune, Frederikssund Kommune, Furesø
Kommune, Gentofte Kommune, Gladsaxe Kommune, Glostrup Kommu-
ne, Greve Kommune, Gribskov Kommune, Guldborgsund Kommune,
Haderslev Kommune, Halsnæs Kommune, Hedensted Kommune, Helsin-
gør Kommune, Herlev Kommune, Herning Kommune, Hillerød Kommu-
ne, Hjørring Kommune, Holbæk Kommune, Holstebro Kommune, Hor-
sens Kommune, Hvidovre Kommune, Høje-Taastrup Kommune, Hørs-
holm Kommune, Ikast-Brande Kommune, Ishøj Kommune, Jammerbugt
Kommune, Kalundborg Kommune, Kerteminde Kommune, Kolding
Kommune, Københavns Kommune, Køge Kommune, Langeland Kom-
mune, Lejre Kommune, Lemvig Kommune, Lolland Kommune, Lyngby-
Taarbæk Kommune, Læsø Kommune, Mariagerfjord Kommune, Middel-
fart Kommune, Morsø Kommune, Norddjurs Kommune, Nordfyns
Kommune, Nyborg Kommune, Næstved Kommune, Odder Kommune,
Odense Kommune, Odsherred Kommune, Randers Kommune, Rebild
Kommune, Ringkøbing-Skjern Kommune, Ringsted Kommune, Roskilde
Kommune, Rudersdal Kommune, Rødovre Kommune, Samsø Kommune,
Silkeborg Kommune, Skanderborg Kommune, Skive Kommune, Slagelse
Kommune, Solrød Kommune, Sorø Kommune, Stevns Kommune, Struer
Kommune, Svendborg Kommune, Syddjurs Kommune, Sønderborg
Kommune, Thisted Kommune, Tårnby Kommune, Tønder Kommune,
Vallensbæk Kommune, Varde Kommune, Vejen Kommune, Vejle Kom-
mune, Vesthimmerlands Kommune, Viborg Kommune, Vordingborg
Kommune, Ærø Kommune, Aabenraa Kommune, Aalborg Kommune,
Aarhus Kommune, 3F
Fagligt Fælles Forbund, 92-gruppen, Advokat-
firmaet Henning Moritzen, Advokatrådet/Advokatsamfundet, Affald
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 285: Landsplandirektiv for overførsel af sommerhusområder til byzone, fra erhvervsministeren
10/12
Danmark, Akademikernes Centralorganisation, Akademirådet, Akademiet
for de tekniske videnskaber, Andelsboligforeningernes Fællesrepræsenta-
tion, Akademisk Arkitektforening, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Antenne-, Satellit- og Kabel-tv-branchens Fællesorganisation (ASK),
Asfaltindustrien, ATV
Akademiet for de Tekniske Videnskaber, Batte-
riforeningen, Bekæmpelsesmiddelrådets medlemmer, Benzinforhandler-
nes Fælles repræsentation, Biokemisk Forening ved Vivian Dyrup Juhl,
BL
Danmarks almene Boliger, Boxer TV ApS, Branchen Forbruger-
Elektronik (BFE), Branchearbejdsmiljørådet Jord til Bord, Branchefor-
eningen SPT, Bryggeriforeningen, By & Havn, BYFO
Foreningen for
ejere af private fredede ejendomme i Danmark, Bygherreforeningen,
Byggeskadefonden, Byggesocietetet, Bygningskultur Danmark, Bæredyg-
tigt Landbrug, Canal Digital Danmark A/S, Campingrådet, Centralorgani-
sationen af industriansatte i Danmark (CO-industri), Centralorganisatio-
nernes Fællesudvalg (CFU), Coop Danmark, DAKOFA (Dansk Kompe-
tencecenter for Affald), Danmarks Apotekerforening, Danmarks Cykel
Union, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Frie AutoCampere, Dan-
marks Idrætsforbund, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Naturfred-
ningsforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Sportsfiskerforbund,
Danmarks Vindmølleforening, Dansk Akvakultur, Dansk Arbejdsgiver-
forening, Dansk Autogenbrug, Dansk Automobil Sports Union (DASU),
Dansk Bilbrancheråd, Dansk Blindesamfund, Dansk Botanisk forening,
Dansk Byggeri, Dansk Bygningsinspektørforening, Dansk Byplanlabora-
torium, Dansk Camping Union, Dansk Cyklistforbund, Dansk Detail,
Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Energi Branche-
forening, Dansk Entomologisk Forening, Dansk Erhverv, Dansk Er-
hvervsFremme, Dansk Fjernvarme, Dansk Fåreavl, Dansk Gartneri,
Dansk Industri, Dansk Journalistforbund, Dansk Kano- og Kajak For-
bund, Dansk Juletræsdyrkerforening, Dansk Jægerforbund, Dansk Land-
boungdom, Dansk Landbrugsrådgivning (DLBR), Dansk Land- og
Strandjagt, Dansk Landskabsarkitektforening, Dansk Magisterforening,
Dansk Metal, Dansk Mode og Textil, Dansk Navigatørforening, Dansk
Ornitologisk Forening, Dansk Pelsdyravlerforening, Dansk Planteværn,
Dansk producentansvarssystem (DPA-System), Dansk Retspolitisk For-
ening, Dansk Sejlunion, Dansk skovforening, Dansk Solvarme Forening,
Dansk Sportsdykker Forbund, Dansk Supermarked I/S, Dansk Standard,
Dansk Transport og Logistik, Dansk Vand- og Spildevandsforening,
Dansk Vandrelaug, Danske Advokater, Danske Anlægsgartnere, Danske
Arkitektvirksomheder, Danske Dagblades Forening, Danske Designere,
Danske Døves Landsforbund, Danske Handicaporganisationer, Danske
Havne, Danske Maritime, Danske Maskinstationer og Entreprenører,
Danske Mediers, Danske Overfladebehandlere, Danske Revisorer, Dan-
ske Råstoffer, Danske Specialmedier, Danske Speditører, Danske Svine-
producenter, Danske Udlejere, DCE
Nationalt Center for Miljø og
Energi, De Danske Skytteforeninger, De Samvirkende Købmænd, DEL-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 285: Landsplandirektiv for overførsel af sommerhusområder til byzone, fra erhvervsministeren
11/12
TA, Den Danske Dyrlægeforening, Den Danske Landinspektørforening,
Den Danske Nationalkomité for Geologi, Det Centrale Handicapråd, Det
Danske Fjerkræråd, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners
Analyse og Forskning
KORA, Det Ny Public Serviceråd, Det Økologi-
ske Råd, Det Økonomiske Råd, DHI, Dk4, DONG Energy, Danske Regi-
oner, att.: Danske Regioner Jura, Politik og Strategi, Dyrenes Beskyttelse,
EHS Foreningen af el-overfølsomme, Ejendomsforeningen Danmark,
Elretur, Energinet.dk, Energi- og Olieforum.dk, EnviNa, Erhvervslejernes
Landsorganisation og Storkøbenhavns Erhvervslejer Forening, FAB
Foreningen af byplanlæggere, Feriehusudlejernes Brancheforening,
Ferskvandsfiskeriforeningen, Finansrådet, Forbrugerrådet, Forbundet ar-
kitekter og designere, FORCE Technology, Foreningen Bevaringsværdige
Bygninger, Foreningen Bæredygtige Byer og Bygninger, Foreningen af
Danske Biologer, Foreningen af Danske Brøndborere, Foreningen af
Danske Interaktive medier (FDIM), Foreningen af Danske Kraftvarme-
værker, Foreningen af Danske Privathavne, Foreningen af Forlystelses-
parker i Danmark, Foreningen af Fredningsnævnsformænd i Danmark og
disses suppleanter, Foreningen af Lystbådehavne i Danmark, Foreningen
af Miljø-, plan- og naturmedarbejdere i det offentlige (EnviNa), Forenin-
gen af Rådgivende Ingeniører, Foreningen for Dansk Internet Handel,
Foreningen Vandværker i Danmark, Foreningen Digitale Publicister, For-
eningen for Danmarks Fiskemel- og Fiskeolieindustri, Foreningen Uge-
aviserne, Forsikring & Pension, Friluftsrådet, Fritidshusejernes Landsfor-
ening, FTVS
fællesrådet for tv-sendesamvirker i Danmark, GI
Gen-
vindingsIndustrien, Godkendt Teknologisk Service
GTS, Gold
FM/Klassisk FM ApS, Green Network, Greenpeace Danmark, Grønne
Familier, Hedeselskabet, HK Handel, HK Danmark, HK-Kommunal, HK-
Kommunal Miljøudvalg, HOFOR, HORESTA, Høreforeningen, Hånd-
værksrådet, Ingeniørforeningen IDA, Institut for Center Planlægning, ICP
A/S, International Transport Danmark (ITD), I/S DIGI-TV, ITEK, Kalk-
og Teglværksforeningen, Kanal Hovedstaden, Kanal 23, Kolonihavefor-
bundet, Kommunalteknisk Chefforening, Kommunekemi A/S, Kyst, Land
& Fjord, Københavns Kommune
Center for byudvikling, Landbrug &
Fødevarer, LandBoUngdom, Landdistrikternes Fællesråd, Landsbyrådet,
Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter, Landsforeningen for
Bygnings- og Landskabskultur, Landsforeningen for Gylleramte, Lands-
foreningen Levende Hav, Landsforeningen Praktisk Økologi, Landsfor-
eningen Ældre Sagen, LO, Lejernes Landsorganisation i Danmark, Læ-
gemiddelindustriforeningen (LIF), Lægeforeningen, Lønmodtagernes
Dyrtidsfond, Nordicom, Mejeriforeningen, METV
Mesopotamia TV,
Miljøbevægelsen NOAH, Miljøpartiet de Grønne, Mobilselskabet 3
v/Anne Louise Vogensen, MTG A/S, Mærsk Olie & Gas A/S, National-
park Thy, sekretariatet, Nationalpark Mols Bjerge, sekretariatet, Natio-
nalpark Vadehavet, sekretariatet, Natur og Ungdom, Novo Nordisk A/S,
Parcelhusejernes Landsforening, Plastindustrien, Praktiserende Landin-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 285: Landsplandirektiv for overførsel af sommerhusområder til byzone, fra erhvervsministeren
12/12
spektørers Forening, Radio 100FM, Radio 2, RealDania, Realkreditfor-
eningen, Realkreditrådet, ReturBat, Rådet for Danske Campister, Rådet
for Større Badesikkerhed, Sammenslutningen af Danske Småøer, SBS-
Net, SBS Radio A/S, att. Jim Receveur, SBS TV A/S, Skovdyrkerfor-
eningerne, Skov & Landskab (Københavns Universitet), Småskovsfor-
eningen Danmark, Spildevandsteknisk Forening, Statens Byggeforsk-
ningsinstitut (Aalborg Universitet), Stofa A/S, TDC, Teknologi-Rådet,
Teknologisk Institut, Telekommunikationsindustrien, Telenor, Trolle Ad-
vokatfirma, TV Midt Vest, TV Syd, TV 2 Bornholm, TV 2/Danmark A/S,
TV 2/Fyn, TV 2/Lorry, TV 2/Nord, TV 2/Øst, TV 2/Østjylland, TV 3
A/S, Verdensnaturfonden (WWF), Verdens Skove, Viasat, Videnscenter
for Landbrug, Visit Denmark, WAOO, YOUSEE, , Økologisk Landsfor-
ening, Ålborg Portland, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, Arki-
tektskolen i Århus, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Danmarks
Tekniske Universitet, Ellen Margrethe Basse, Aarhus Universitet, Helle
Tegner Anker, Københavns Universitet, Kunstakademiets Arkitektskole,
Københavns Universitet, Peter Pagh, Københavns Universitet, RUC
Roskilde Universitetscenter og Syddansk Universitet.
Følgende organisationer, myndigheder, borgere m.v. har haft be-
mærkninger til vejledningen:
Aarhus Kommune, Teknik og Miljø
Danmarks Naturfredningsforening
Feriehusudlejernes Brancheforening
Friluftsrådet
Fritidshusejernes Landsforening
Miljø- og Fødevareministeriet
Anders Brødsgaard (har fremsendt to høringssvar)
Lisbeth Friis Petersen
Hanne Sundorf Sørensen & Jens Erik Sørensen
Michael Fejr Bentzen