Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del Bilag 283
Offentligt
1924627_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
5. juli 2018
Grund- og nærhedsnotat om forordningsforslag om program for et
digitalt Europa
under EU’s flerårige finansielle
ramme for 2021-2027
- KOM (2018) 434.
1.
Resumé
Kommissionen fremsatte d. 6. juni 2018 forslag til forordning om pro-
grammet for et digitalt Europa for perioden 2021-2027.
(KOM(2018)434). Programmet er et af flere underliggende sektorretsakter
til Kommissionens overordnede forslag til
EU’s
kommende flerårige fi-
nansielle ramme 2021-2027
(kaldet ’MFF’).
Der foreslås afsat en samlet
ramme på 8,19 mia. euro til programmet i den kommende MFF.
Formålet med programmet er at understøtte
EU’s
digitale omstilling til
gavn for borgere og virksomheder, ved at stille et udgiftsinstrument til rå-
dighed, for de operationelle krav til kapacitetsopbygning indenfor digitale
områder, og som udnytter synergien mellem dem. Programmet består af
følgende fem områder: højtydende databehandling (supercomputere), kun-
stig intelligens, cybersikkerhed og tillid, højtudviklede digitale færdigheder
samt udrulning, brug af digital kapacitet og interoperabilitet. Program-
met skal sikre storstilet udrulning, anvendelse og optag af disse teknologier
bl.a. gennem etablering af et netværk af digitale innovationshubs på tværs
af medlemsstaterne.
Programmet for det digitale Europa vil være forbundet med statsfinan-
sielle konsekvenser. De nærmere specifikke konsekvenser vil afhænge af
den endelige aftale for
MFF’en.
Forslaget vurderes desuden potentielt at
kunne komme danske virksomheder til gavn gennem støtte til digital om-
stilling og ibrugtagning af nyere teknologier gennem øget adgang til in-
vesteringer, ekspertise samt testfaciliteter. Forslaget vurderes endvidere
at ville kunne komme den digitale transformation af den offentlige sektor
i Europa til gode med bl.a. særligt fokus på grænseoverskridende brug af
offentlige digitale tjenester.
Regeringen støtter, at det digitale område prioriteres inden for rammerne
af regeringens generelle holdning til MFF’en om, at EU’s
udgiftsniveau
ikke skal
overstige 1,00 pct. af EU27’s BNI.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 283: Grundnotat og nærhedsnotat om program for et digitalt Europa under EU’s flerårige finansielle ramme for 2021-2027
1924627_0002.png
Regeringen vil fremme de elementer i programmet, der bidrager til vækst
og konkurrence og skaber merværdi for virksomheder og for offentlige
myndigheder, ligesom regeringen finder, at programmet særligt bør foku-
sere på at styrke EU’s konkurrenceevne og position i den globale digitale
økonomi samt prioritere elementer af transnational karakter.
Regeringen finder, at der bør være en vis grad af fleksibilitet i de fem
fokusområder, så det er muligt at inkludere andre relevante og nye tekno-
logiske udviklinger i løbet af programperioden.
2.
Baggrund
Den nuværende flerårige finansielle ramme er gældende frem til 2020, og
der skal således forhandles en ny ramme gældende fra 2021. Det følger af
artikel 312 i Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde, at den
flerårige finansielle ramme fastlægges for en periode på mindst fem år,
og at de årlige budgetter skal overholde den flerårige finansielle ramme.
Kommissionen har fremsat forslag til forordning om den overordnede
finansielle ramme (KOM(2018)322), som skal vedtages af Rådet med
enstemmighed, når Europa-Parlamentet har givet sin godkendelse med et
flertal af sine medlemmer.
Kommissionens forordning om program for et digitalt Europa er et af flere
underliggende sektorretsakter til det overordnede forslag til
EU’s
kom-
mende flerårige finansielle ramme
(kaldet ’MFF’)
(se særskilt grund- og
nærhedsnotat vedr. Kommissionens forslag til EU’s flerårige finansielle
ramme 2021-2027 fra 25. maj 2018).
Det nye program
er en del af kapitlet ”Det indre marked og det digitale
område” i
det overordnede
forslag til EU’s langsigtede
budget og er en
opfølgning på strategien for det digitale indre marked fra maj 2015. Digitalt
Europa skal således gennem finansiering og investering komplementere
arbejdet med den lovgivningsmæssige ramme, som følger af strategien for
det digitale indre marked.
Forhandlingerne af den næste MFF forventes at blive særligt komplekse
og udfordrende i lyset af Storbritanniens udtræden af EU, hvilket efterla-
der et betydeligt hul i finansieringen. Endvidere ligger finansieringsperi-
odens udløb efter det danske EU-formandskab i efteråret 2025, hvorfor
der kan være synergieffekter mellem dansk indsats på digitaliseringsom-
rådet og udmøntningen af dette program med henblik på et værdiskaben-
de og samtidig omkostningseffektivt dansk EU-formandskab på digitali-
seringsområdet.
3.
Formål og indhold
2
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 283: Grundnotat og nærhedsnotat om program for et digitalt Europa under EU’s flerårige finansielle ramme for 2021-2027
1924627_0003.png
Formål, anvendelsesområde og overordnet ramme
Det overordnede formål med programmet er at understøtte den digitale om-
stilling af de europæiske økonomier og samfund til gavn for borgere og
virksomheder. Programmet skal
styrke EU’s kapaciteter
på nøgleområder
inden for digitale teknologier gennem storstilet udrulning og anvendelse af
digitale tjenester og teknologier inden for den private sektor og områder af
offentlig interesse.
De enheder, der er støtteberettigede, skal være etableret enten i en med-
lemsstat, et tredjeland, der er associeret med programmet eller en enhed
eller international organisation, der oprettet efter EU-retten.
Programmet har en samlet ramme på 9,194 mia. euro for perioden 2021-
2027 i løbende priser, som er fordelt på følgende fem områder, højtydende
databehandling (supercomputere), kunstig intelligens, cybersikkerhed og
tillid, højtudviklede digitale færdigheder samt udrulning, brug af digital
kapacitet og interoperabilitet. Programmets indledende aktiviteter under de
fem områder er specificeret i et teknisk bilag til forordningen.
Tabel 1
Vejledende fordeling af midler inden for Kommissionens forslag om Digitalt europa
Mia. euro (2018-priser)
Højtydende
(supercomputere)
Kunstig intelligens
Cybersikkerhed og tillid
Højtudviklede digitale færdigheder
2021
2022
0,40
0,37
0,30
0,10
0,17
1,40
2023
0,40
0,37
0,30
0,10
0,17
1,39
2024
0,30
0,28
0,22
0,08
0,12
1,04
2025
0,30
0,28
0,22
0,08
0,12
1,04
2026
0,30
0,28
0,22
0,08
0,12
1,04
2027
0,30
0,28
0,22
0,08
0,12
1,04
I
alt
2021-27
2,36
2,18
1,74
0,61
0,97
8,19
databehandling 0,36
0,34
0,27
0,09
Udrulning, bedste brug af den digitale 0,15
kapacitet og interoperabilitet
1,26
I alt
Kilde: KOM (2018) 434, egne beregninger
Programmets fem fokusområder
Højtydende databehandling (supercomputere)
Det økonomisk set største delprogram i digitalt Europa har til formål at op-
bygge og styrke EU’s højtydende
databehandling og databehandlingskapa-
citet.
Programmet vil sikre mere effektiv og bredere anvendelse af højtydende
computere i både den private og den offentlige sektor, herunder i små og
mellemstore virksomheder bl.a. gennem et netværk af kompetencecentre i
hver medlemsstat.
3
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 283: Grundnotat og nærhedsnotat om program for et digitalt Europa under EU’s flerårige finansielle ramme for 2021-2027
Programmet vil sigte mod at udrulle, koordinere og drive en supercompu-
ter- og datainfrastruktur i verdensklasse med eksaskala-kapacitet (dvs. en
trillion eller 10
18
beregninger pr. sekund) senest i regnskabsåret 2022/2023
og post-eksaskala-faciliteter (faciliteter der er tusind gange hurtigere end
eksaskala) senest i regnskabsåret 2026/27. Infrastrukturen skal være tilgæn-
gelige på ikke-kommerciel basis til offentlige og private brugere samt of-
fentligt finansieret forskning.
Programmet skal desuden udrulle brugsklare/operationelle teknologier med
henblik på at opbygge et integreret og højtydende databehandlingsøkosy-
stem i EU, der omfatter alle videnskabelige og industrielle segmenter i vær-
dikæden, herunder hardware, software, applikationer, tjenester, sammen-
koblinger og it-færdigheder.
Initiativerne under delprogrammet vil bygge på den fornyede europæiske
strategi om højtydende computere fra marts 2017, der har til formål at
fremme EU’s supercomputer-kapabiliteter
inden for bestemte sektorer.
Kunstig intelligens
Delprogrammet har til formål at bidrage til at styrke EU’s kapacitet
inden
for kunstig intelligens samt fremme udbredelse og anvendelse af teknologi-
en i EU. Delprogrammet skal desuden gøre mulighederne inden for kunstig
intelligens tilgængelige for virksomheder (herunder for de mindste) og of-
fentlige myndigheder. Endelig skal programmet konsolidere og sammen-
koble eksisterende faciliteter for at teste og eksperimentere med teknologien
i medlemsstater.
Der stilles forslag til
fælles ”europæiske biblioteker” for algoritmer, som vil
blive tilgængelige for alle relevante parter for at understøtte offentlige og
private aktørers brug af teknologien. Der stilles desuden også forslag om
etablering af
fælles ”dataområder”, der samler offentlige informationer og
dermed bliver datagrundlag for kunstig intelligens-løsninger. Der vil blive
oprettet et netværk af digitale innovationshubs (uddybet nedenfor), der vil
tilbyde åbne platforme og adgang til data mhp. at hjælpe mindre virksom-
heder og startups med at teste og anvende kunstig intelligens.
Forslaget imødeser investering på tilsvarende niveau fra medlemsstaterne i
faciliteter til at teste og eksperimentere med kunstig intelligens inden for
vigtige sektorer af offentlig interesse. Faciliteterne skal være tilgængelige
for alle relevante aktører og tilkobles netværket af digitale innovationshubs.
Delprogrammet vil understøtte initiativerne i Kommissionens meddelelse
om kunstig intelligens fra den 25. april 2018 (se grund- og nærhedsnotat fra
5. juni 2018 om Kommissionens meddelelse om kunstig intelligens for
Europa, KOM(2018) 237).
4
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 283: Grundnotat og nærhedsnotat om program for et digitalt Europa under EU’s flerårige finansielle ramme for 2021-2027
Cybersikkerhed og tillid
Delprogrammet vil bidrage til øget beskyttelse af EU's digitale økonomi
ved
en styrkelse af
EU’s industrielle potentiale og konkurrenceevne inden for
cybersikkerhed. Det vil endvidere forbedre både den private og den offentli-
ge sektorers kapacitet til at beskytte europæiske borgere og virksomheder
mod cybertrusler, herunder støtte til gennemførelsen af direktivet om net- og
informationssikkerhed.
Konkret vil midlerne under delprogrammet supplere investeringer fra med-
lemsstaterne og blive brugt til at investere i avanceret cybersikkerhedsud-
styr og -værktøjer samt relevant datainfrastruktur. Herudover vil program-
met fremme anvendelse af viden, teknisk kapacitet og færdigheder inden for
cybersikkerhed via samarbejde med nationale kompetencecentre samt sikre
bred udrulning af nyeste cybersikkerhedsløsninger på tværs af økonomien.
Endelig vil delprogrammet være med til at sætte medlemsstaterne og den
private sektor i stand til at leve op til bestemmelserne i NIS-direktivet om
tiltag for fælles højt niveau af sikkerhed for netværks- og informationssy-
stemer på tværs af EU.
Højtudviklede IT-færdigheder
Delprogrammet skal understøtte udviklingen af avancerede digitale færdig-
heder i EU inden for de relevante digitale områder for den eksisterende og
fremtidige arbejdsstyrke. Dette skal sikre en større europæisk talentmasse
og understøtte større professionalisme særligt ift. højtydende computere,
analyse af big data, cybersikkerhed,
’distributed
ledger’-teknologi
(fx
blockchain), robotteknologi og kunstig intelligens.
Konkret skal delprogrammet:
- Støtte tilrettelæggelse og afholdelse af længerevarende uddannelses-
og kursusforløb for studerende, it-professionelle og arbejdsstyrken
generelt.
- Støtte tilrettelæggelse og afholdelse af kortere uddannelses- og kur-
susforløb for iværksættere, ledere af små virksomheder og arbejds-
styrken generelt.
- Støtte til oplæring på arbejde samt praktikophold/traineeforløb for
studerende, unge iværksættere og nyuddannede.
De digitale innovationshubs vil være primært ansvarlige for at gennemføre
målrettede programmer, der skal hjælpe små og mellemstore virksomheder
og offentlige administrationer med at udstyre deres personale med de nød-
vendige færdigheder for at udnytte mulighederne i nye teknologier.
Udrulning, bedste brug af den digitale kapacitet og interoperabilitet
Delprogrammet skal sikre større og bedre udrulning af digitale teknologier
hos både offentlige og private aktører samt fremme interoperabilitet. Dette
5
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 283: Grundnotat og nærhedsnotat om program for et digitalt Europa under EU’s flerårige finansielle ramme for 2021-2027
1924627_0006.png
skal sikres ved at lette offentlige myndigheder og (især små og mellemsto-
re) virksomheders adgang til teknologi og knowhow særlig gennem etable-
ring og styrkelse af et netværk af digitale innovationshubs.
Delprogrammet bl.a. skal sikre:
-
At aktører i den offentlige sektor og områder af offentlig interesse
(såsom sundhed, uddannelse, retsvæsen, transport, energi, miljø,
kulturelle og kreative sektorer m.fl.) kan anvende, teste og få ad-
gang til de nyeste digitale teknologier, herunder særligt inden for
højtydende computere, kunstig intelligens og cybersikkerhed.
Udrulning, drift og fastholdelse af transeuropæisk interoperabel in-
frastruktur inden for digitale tjenester relateret til den offentlige for-
valtning i sammenhæng med nationale og regionale tiltag.
Støtte europæiske virksomheders, særligt SMV’ers, brug af avance-
rede digitale teknologier, herunder særligt inden for højtydende
computere, kunstig intelligens, cybersikkerhed og fremtidige tekno-
logier.
Støtte udvikling, test, implementering, genbrug og udrulning af in-
teroperable digitale løsninger til offentlige myndigheder på EU-
niveau same fremme af interoperabilitetsrammer. Løsningerne skal
leveres gennem en datadreven platform.
Sikre en løbende kapacitet på EU-niveau til at observere, analysere
og omstille til digitale trends samt dele og udbrede bedste praksis.
Støtte samarbejde om et europæisk økosystem for betroet infrastruk-
tur, som bygger på
distributed ledger-teknologien
(fx blokchain),
herunder støtte til interoperabilitet, standardisering og grænseover-
skridende løsninger.
-
-
-
-
-
Digitale innovationhubs
Digitale innovationshubs spiller en central rolle for programmets fem ho-
vedområder ved at bidrage til implementering af programmet gennem fire
opgaver:
1. Tilbyde assistance til digital omstilling (herunder test- og prøvefaci-
liteter) målrettet SMV’er og midcap-selskaber
bl.a. i sektorer, som
halter efter i brugen af digitale teknologier.
2. Overføre ekspertise og knowhow mellem regioner gennem etable-
ring
af netværk mellem SMV’er og midcap-selskaber
i forskellige
regioner.
6
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 283: Grundnotat og nærhedsnotat om program for et digitalt Europa under EU’s flerårige finansielle ramme for 2021-2027
1924627_0007.png
3. Tilbyde teknologi- og sektorspecifikke services (fx ekspertise, soft-
ware, udstyr og testfaciliteter) til offentlige myndigheder og organi-
sationer, SMV’er og midcap-selskaber
inden for bl.a. kunstig intel-
ligens, højtydende computere og cybersikkerhed. De enkelte hubs
kan specialisere sig inden for bestemte områder.
4. Tilbyde finansiel støtte til tredjeparter under delprogrammet relateret
til højtudviklede it-færdigheder.
De digitale innovationshubs kan modtage tilskud fra programmet.
I løbet af programmets første år, vil det indledende netværk af hubs skulle
etableres. Medlemsstaterne skal indstille kandidater (organisatoriske enhe-
der/institutioner), der så skal konkurrere om tildeling af status som digital
innovationshub under dette program gennem en åben udbudsproces, som
bygger på en række kriterier såsom digitale, ledelsesmæssige og finansielle
kompetencer og kapaciteter. Kommissionen vil udvælge kandidater til det
indledende netværk under hensyntagen til budget, virksomhedernes behov,
det offentliges interesse samt geografisk balance. Netværket vil kunne drage
nytte af, og koordinere med allerede eksisterende hubs. Derigennem under-
støttes andre programmer og udvalgte hubs styrkes og opskaleres.
De efterfølgende digitale innovationshubs udvælges efter en lignende åben
udbudsproces mhp. at sikre den bredest mulige geografisk udbredelse. An-
tallet af hubs i medlemsstaterne skal være proportionel med befolkningstal-
let, og der skal være minimum en hub pr. medlemsstat i det endelige net-
værk. Særlige enheder kan udpeges i yderregioner for at imødegå særlige
behov og udfordringer i disse områder.
Snitflader til andre programmer
Kommissionens har sideløbende fremsat to andre forslag på det digitale
område, der begge har snitflader til nærværende program.
Kommissionens forslag om Connecting Europe Facility (CEF) indeholder
øget finansiering på op til 2,7 mia. euro i 2018-priser til digitale infrastruk-
turprojekter på tværs af EU, herunder adgang til de mest moderne bred-
båndsforbindelser.
Forslaget om Horizon Europe (som opfølgning på Horizon 2020) vil forsæt-
te og styrke finansieringen af forskning og innovation relateret til nye digi-
tale teknologier. Digitalt Europa vil bygge ovenpå resultaterne fra forskning
og innovation i nye teknologier fra Horizon Europe ved at sikre udrulning
af teknologierne gennem de nødvendige kapaciteter og infrastruktur.
Udmøntning af midler/støtteformer
7
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 283: Grundnotat og nærhedsnotat om program for et digitalt Europa under EU’s flerårige finansielle ramme for 2021-2027
1924627_0008.png
Der kan ydes finansiering under programmet i henhold til, hvad der er fastsat
i den generelle finansforordning, herunder særligt gennem udbud, tildeling af
tilskud samt kombinering af støtte og finansielle instrumenter.
Gennemførelse af programmet gennem vedtagelse af arbejdsprogrammer
Programmet gennemføres via arbejdsprogrammer, der vedtages som fleråri-
ge programmer eller som årlige programmer, der dækker et eller flere speci-
fikke mål i forordningen. Det angives i forslagets indledende bemærkninger,
at Kommissionen bør tillægges gennemførelsesbeføjelser efter rådgivnings-
proceduren med henblik på vedtagelsen af arbejdsprogrammerne.
Det første flerårige arbejdsprogram skal være rettet mod de indledende akti-
viteter inden for de fem fokusområder specificeret i bilaget til forordningen.
Efterfølgende arbejdsprogrammer kan omfatte aktiviteter, der ikke er fastsat
i bilaget, forudsat at de stemmer overens med målene i forordningen.
Monitorering, evaluering og ikrafttrædelsesbestemmelser.
Der er fastsat indikatorer knyttet til de fem delprogrammer/fokusområder til
monitorering af programmets gennemførelse og fremskridt med hensyn til
opfyldelsen af de generelle og specifikke mål (jf. forordningens bilag II).
Forordningen indebærer, at Kommissionen tillægges beføjelser til at vedtage
delegerede retsakter med henblik på at ændre bilag II for om nødvendigt at
evaluere eller supplere indikatorerne.
Kommissionen skal senest 4 år efter forslagets ikrafttrædelse gennemføre
en midtvejsevaluering af programmet
samt gennemføre en endelig evalue-
ringen ved afslutningen af programmets gennemførelse eller senest fire år
efter afslutningen af den fastsatte periode.
Kommissionen foreslår, at for-
slaget træder i kraft på tyvendedagen efter sin offentliggørelse i EU-
Tidende.
Projekter, som er omfattet af det første arbejdsprogram vil som udgangs-
punkt være støtteberettigede fra og med den 1. januar 2021.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedu-
re i TEUF art. 322 medlovgiver.
Der foreligger endnu ikke en udtalelse om forslaget fra Europa-
Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
8
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 283: Grundnotat og nærhedsnotat om program for et digitalt Europa under EU’s flerårige finansielle ramme for 2021-2027
1924627_0009.png
Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet, da det siger mod at udnytte synergier i den digitale øko-
nomi på tværs af EU-landene.
Det vurderes nødvendigt med en indsats på EU-niveau for i fællesskab at
finansiere og koordinere foranstaltninger i en skala, der kan stå mål med
udfordringerne, og sikre, at fordelene ved nye digitale teknologier deles
fuldt ud på tværs af Europa. Det vurderes, at medlemsstater ikke alene
kan opskalere eller foretage de nødvendige investeringer i digitalisering
og teknologier på det niveau, der er nødvendigt for at styrke EU’s kon-
kurrenceevne og adressere transnationale udfordringer fx gennem øget
interoperabilitet, udveksling af ekspertise og kombinering af finansiering.
Derudover bemærkes det, at dele af programmet omhandler emner, hvor
medlemsstaterne har enekompetence. Samlet set finder regeringen, at
nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forordningen forventes ikke at have lovgivningsmæssige
konsekvenser i Danmark.
Økonomiske konsekvenser
Programmet for det digitale Europa vil som en del af flerårige finansielle
ramme være forbundet med statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
Kommissionen lægger op til et udgiftsniveau for programmet på 8,19
mia. euro over perioden 2021-2027. De nærmere specifikke konsekvenser
vil afhænge af den endelige aftale for den flerårige finansielle ramme.
Forslaget vurderes at have positive erhvervsøkonomiske og samfunds-
økonomiske konsekvenser, da det forventes at kunne komme danske
virksomheder til gavn gennem støtte til digital omstilling og brug af nyere
teknologier gennem øget adgang til investeringer, ekspertise og prøvefa-
ciliteter, samt at forslaget gennem støtteaktiviteter rettet mod offentlige
myndigheder forventes at kunne bidrage til at fremme digitaliseringen af
offentlige løsninger og øge interoperabiliteten og sammenhængen mellem
de europæiske offentlige tjenester til gavn for virksomheder og borgere,
da disse indsatser kan nedbringe administrative byrder og fjerne hindrin-
ger for et velfungerende indre marked.
9
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 283: Grundnotat og nærhedsnotat om program for et digitalt Europa under EU’s flerårige finansielle ramme for 2021-2027
1924627_0010.png
Det vurderes således, at forordningsforslaget kan medføre administrative
lettelser for erhvervslivet. Det er imidlertid ikke muligt at foretage en
nærmere vurdering af omfanget af de administrative lettelser på nuvæ-
rende tidspunkt.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Kommissionens forslag har været sendt i høring i Specialudvalget for kon-
kurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål samt Specialudvalget for
Energi-, Forsynings- og Klimapolitik med frist for bemærkninger den 26.
juni 2018. Der er indkommet høringssvar fra LO, som sammenfattes neden-
for.
LO finder det glædeligt, at Kommissionen med Digitalt Europa imøde-
kommer flere af de aktuelle udfordringer på det europæiske arbejdsmar-
ked. Overordnet er LO positivt stemt for etableringen af Digital Europa-
programmet.
Det er for LO essentielt, at EU proaktivt investerer i den teknologiske
udvikling og fremmer adgangen til ny teknologi for virksomheder og
borgere. Kunstig intelligens kommer til at spille en væsentlig rolle i frem-
tidens arbejdsmarked, og det er derfor nødvendigt at sikre en passende
etisk og retslig ramme for udviklingen og brugen af kunstig intelligens.
LO stiller sig derfor positivt over for Kommissionens proaktive engage-
ment om at investere i platforme, der kan udvikle kunstig intelligens og
skabe synlighed og tilgængelighed for små og mellemstore virksomheder.
LO hilser budgettet på ca. 700 mio. euro til fremme af digitale færdighe-
der velkomment. Det er væsentligt at færdigheder ikke kun afgrænses til
”højtudviklede IT-færdigheder”.
LO mener derfor, det er afgørende, at
man fra dansk side arbejder for at sikre et bredere anvendelsesområde for
disse midler, således at de sammentænkes
med EU’s uddannelsesmål
og
den europæiske søjle for social rettigheder.
De ’digitale innovation hubs’ spiller en central rolle
i at åbne op for tek-
nologisk ekspertise og testfaciliteter. LO mener, at man fra dansk side bør
sammentænke AMU-systemet med de digitale hubs og høste de potentiel-
le synergieffekter heri. AMU-systemet og VEU-reformen af 2017 har et
øget fokus på den digitale omstilling og en tæt relation mellem disse (di-
gitale hubs) kunne øge tilgængeligheden og bidrage til en styrket efter- og
videreuddannelse, samt en mere fair omstilling.
10
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 283: Grundnotat og nærhedsnotat om program for et digitalt Europa under EU’s flerårige finansielle ramme for 2021-2027
1924627_0011.png
LO mener, at disse hubs bør
’forbindes’ til industrien og de sektorer,
hvor
digitale færdigheder er særligt efterspurgte. Der vil endvidere være behov
for flere hubs nationalt, hvis man sikrer
en ’bred’ tilgængelighed.
LO finder, at det bør tydeliggøres i forslaget, hvordan Digitalt Europa
gavner de europæiske lønmodtagere, herunder hvordan en fair omstilling
sammentænkes med et digitaliseret indre marked, hvilket blot er kort
nævnt ift. hvordan programmet vil komplimentere Globaliseringsfonden
og dens anvendelsesområde.
Det er afslutningsvist væsentligt for LO at synliggøre, hvordan synergief-
fekterne vil materialisere sig i forbindelse med Digital Europa-
programmet og fondene, herunder særligt ESF+.
LO vil aktivt bidrage til arbejdet med de digitale innovationshubs, og
anbefaler, at Regeringen inddrager arbejdsmarkedets parter i implemente-
ringen af Digital Europa-programmet.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger ikke informationer om andre landes holdning til forslaget
vedrørende digitalt Europa-programmet.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen lægger vægt på, at udgiftsniveauet i næste MFF samlet set hol-
des på 1 pct. af EU27’s BNI, og at alle EU-budgettets
udgifter skal afholdes
inden for dette loft. Inden for disse rammer er det regeringens holdning, at
der skal ske en indholdsmæssig
omprioritering af EU’s udgifter, så EU-
budgettet i højere grad målrettes EU-merværdiskabende tiltag, herunder
bl.a. vækst- og konkurrenceskabende initiativer og excellencebaseret forsk-
ning. Regeringen lægger vægt på, at drøftelser vedrørende programmet
for et digitalt Europa, ikke foregriber forhandlingerne om den kommende
finansielle ramme, idet regeringens hovedprioritet for MFF-
forhandlingerne er at realisere et samlet udgiftsniveau svarende til 1,00
pct. af EU's BNI.
Under hensyntagen til denne generelle position, mener regeringen, at det
er positivt, at det digitale område prioriteres, da området forventes at få
stadig større betydning for den økonomiske vækst og den samfundsmæs-
sige udvikling. Initiativer i programmet, der vil bidrage til vækst og kon-
kurrence samt understøttelse, udrulning og anvendelse af forskning, bør
fremmes.
Regeringen mener, at store dele af programmet ligger i forlængelse af
regeringens strategi for Danmarks digitale vækst, der udkom i 12. januar
11
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 283: Grundnotat og nærhedsnotat om program for et digitalt Europa under EU’s flerårige finansielle ramme for 2021-2027
2018, og som der blev indgået politisk aftale om i februar samme år, den
fællesoffentlige digitaliseringsstrategi ”Et stærkere og trygt digitalt sam-
fund” fra maj 2016, samt ”National strategi for cyber-
og informations-
sikkerhed” fra maj 2018.
Regeringen finder, at programmet særligt
bør fokusere på at styrke EU’s
konkurrenceevne og position i den globale digitale økonomi. Regeringen
finder desuden, at programmet bør prioritere de elementer, der har trans-
national karakter, så der bibringes synergier, og EU-budgettet leverer en
værdi, som ikke kan leveres af medlemsstaterne alene. Regeringen me-
ner, at cybersikkerhed og tillid er en gennemgående forudsætning for den
digitale transformation i samfundet.
Regeringen mener overordnet set, at programmet bør fremme den digitale
omstilling i et digitalt indre marked, som er åbent for digital innovation
og konkurrence samt en effektiv offentlig administration. Det er vigtigt
for regeringen, at der sættes fokus på at skabe gode muligheder for nye
digitale forretningsmodeller, og at det gøres lettere for virksomheder at
drage nytte af den digitale omstilling og skalere deres forretning i EU
samt at borgere og virksomheders interaktion med den offentlige sektor
sker let og gnidningsfrit på tværs af grænser.
Regeringen finder det derfor vigtigt, at aktiviteterne under programmet,
herunder særligt de digitale innovationshubs, skaber merværdi for virk-
somheder - særligt små og mellemstore virksomheder - og for offentlige
myndigheder samt bidrager til at accelerere den digitale udvikling hos
frontløbere. Brugen af hubs bør sammentænkes med eksisterende innova-
tionsenheder og indsatsen bør overvåges og effekten heraf evalueres lø-
bende.
I forlængelse af dette finder regeringen, at der bør være en vis grad af
fleksibilitet i de fem fokusområder, så det er muligt at inkludere andre
relevante og nye teknologiske udviklinger fx tingenes internet (Internet of
Things) i løbet af programperioden. Regeringen finder det desuden vigtigt,
at medlemsstaterne bliver inddraget tæt i uddelingen af midler under pro-
grammet efter dets vedtagelse.
Regeringen er positiv over for de styrkede europæiske investeringer og
samarbejde om højtydende databehandling og supercomputere, og vil
arbejde for, at programmets initiativer ud over at bidrage til forskning,
også i højere grad bliver relevant for erhvervslivet, herunder små og mel-
lemstore virksomheder.
Regeringen støtter programmets fokus på kunstig intelligens, herunder
tilgængeliggørelse af data, investeringer i forskning og faciliteter på tværs
af EU med henblik på at sikre EU et forspring på globalt plan samt arbej-
12
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 283: Grundnotat og nærhedsnotat om program for et digitalt Europa under EU’s flerårige finansielle ramme for 2021-2027
det for at tilgængeliggøre teknologien i højere grad for flere virksomhe-
der og offentlige myndigheder.
Regeringen støtter arbejdet med
at styrke EU’s industrielle potentiale og
konkurrenceevne inden for cybersikkerhed samt forbedre både den priva-
te og offentlige sektors kapaciteter på området som led i at øge tilliden til
den digitale transformation. Det er desuden positivt, at programmet vil
bidrage til bedre opfyldelse af direktivet om net- og informationssikker-
hed, og der bør i den forbindelse være særlig fokus på hjælp til de mel-
lemstore udbydere af digitale tjenester omfattet af direktivet. Det er end-
videre regeringens holdning, at arbejdet skal respektere medlemsstaternes
kompetence vedrørende national sikkerhed og forsvar. Regeringen finder
det derfor vigtigt, at medlemsstaternes rolle og ansvar for egen cybersik-
kerhed og modsvar til cybertrusler og konkrete cyberhændelser fasthol-
des.
Regeringen finder det positivt, at der sættes fokus på og investeres i at
styrke højtudviklede digitale færdigheder, idet det dog bemærkes, at med-
lemsstaterne har hovedansvaret for denne opgave. Det er vigtigt, at ind-
satsen har et tilpas bredt
anvendelsesområde, så det kan imødekomme er-
hvervslivets efterspørgsel på kompetencer.
Regeringen finder det positivt, at der er fokus på at fremme interoperabilitet
og sikre større og bedre udrulning af digitale teknologier hos både offentlige
og private aktører,
herunder styrkelse af EU’s arbejde med principper og
modeller for arkitektur for interoperabilitet og fælles strategiske, grænse-
overskridende infrastruktur for digitale løsninger. Regeringen finder det
væsentligt, at det fælleseuropæiske arbejde med den digitale transforma-
tion af den offentlige sektor og bedre sammenhæng i udbud og lettere
brug af grænseoverskridende offentlige digitale tjenester fortsættes og
styrkes. Fælles digitale offentlige løsninger på EU-plan bør bliver mere
sammenhængende, fokuseres på de væsentligste behov og være brugerven-
lige.
Det er derfor vigtigt for regeringen, at programmet også sætter fokus at støt-
te de igangsatte fælles europæiske initiativer på området, ligesom der skal
tages hensyn til den allerede udbredte offentlige digitalisering og udbygge-
de digitale infrastruktur i Danmark for at drage nytte af synergieffekter.
Regeringen arbejder for, at de fælles digitale løsninger på EU-plan bringes i
anvendelse i EU's store digitale programmer og stilles til rådighed for med-
lemsstaterne.Dette bør ske på en måde, der ikke medfører uforholdsmæssi-
ge omkostningsfulde tilpasninger af eksisterende dansk infrastruktur og
digitale løsninger. Regeringen finder det i den forbindelse vigtigt at bevare
kontrol med danskernes sundhedsdata for at sikre borgernes patientrettighe-
der.
13
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 283: Grundnotat og nærhedsnotat om program for et digitalt Europa under EU’s flerårige finansielle ramme for 2021-2027
1924627_0014.png
Regeringen finder det vigtigt, at der ved gennemførelsen af programmet
drages nytte af eksisterende tiltag, at det bliver nemt for virksomhederne og
offentlige myndigheder at anvende programmets aktiviteter, samt at pro-
grammet effektivt styrker den digitale transformation af i den private og
offentlige sektor Det er således vigtigt for regeringen, at administrationen af
programmet ikke bliver tung.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
14