Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del Bilag 281
Offentligt
1924363_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
12. juli 2018
Forordningsforslag om
program for det indre marked under EU’s
flerårige finansielle ramme for 2021-2027
KOM(2018)441
Nyt notat
1.
Resumé
Kommissionen har som en del af sit forslag til EU’s flerårige
finansielle
ramme (MFF) for 2021-2027 fremsat et forslag til et program for det indre
marked for budgetperioden 2021-2027. Der foreslås afsat 3,6 mia. euro i
budgetperioden til programmet.
Der er tale om et nyt program, der samler en række selvstændige indsatser i
den indeværende MFF under ét. Formålet med programmet er at støtte
udformningen, gennemførelsen og håndhævelsen af den EU-lovgivning, der
understøtter det indre markeds funktion. Specifikt indeholder programmet
målsætninger vedr. øget konkurrenceevne for små og mellemstore virksom-
heder, velfungerende standardisering, et højt niveau af forbrugerbeskyttelse
og et højt sundhedsniveau i hele fødevarekæden. Dertil er det en generel
målsætning i programmet at tilvejebringe statistikker af høj kvalitet i Euro-
pa, hvilket ikke er begrænset til det indre marked, men handler om alle EU-
politikområder.
Det indre marked er helt centralt for EU’s og Danmarks vækst og konkur-
renceevne. Regeringen støtter derfor, at der i den kommende MFF oprettes
et program, der skal sikre et effektivt og velfungerende indre marked, inden
for rammerne
af regeringens generelle holdning til MFF’en om, at det sam-
lede udgiftsniveau ikke skal overstige 1,00 pct. af EU27’s BNI.
2.
Baggrund
EU-Kommissionen har den 7. juni 2018 fremsat forslag til
forordning om
oprettelse af programmet for det indre marked, virksomheders konkurren-
ceevne, herunder små og mellemstore virksomheders, og europæiske stati-
stikker og om ophævelse af forordning (EU) nr. 9/2013, (EU) nr.
1287/2013, (EU) nr. 254/2014, (EU) nr. 258/2014, (EU) nr. 652/2014 og
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 281: Grundnotat og nærhedsnotat om program for det indre marked under EU's flerårige finansielle ramme for 2021-2027
1924363_0002.png
(EU) 2017/826
(indre markedsprogrammet). Forslaget er oversendt til Rå-
det i dansk sprogversion den 14. juni 2018.
Programmet er en sektorretsakt under Kommissionens forslag til EU’s fler-
årige finansielle ramme (MFF) for 2021-2027, som blev offentliggjort den
2. maj 2018. Et af principperne for den kommende MFF er at skabe et mere
strømlinet og gennemsigtigt budget. Det viser sig bl.a. ved, at en række fi-
nansieringselementer, som tidligere har haft selvstændige programmer un-
der MFF’en, er sammenlagt i fælles programmer.
Indre markedsprogram-
met er derfor et nyt program, som består af en række tidligere selvstændige
programmer målrettet bl.a. små og mellemstore virksomheder (SMV’er),
forbrugerbeskyttelse, sundhed for dyr og planter samt statistik. Programmet
er en del af kapitlet
”Det indre marked og det digitale område” under
MFF’en, som bl.a. også omhandler det europæiske forsknings-
og inno-
vationsbudget (Horizon) og et nyt program for det digitale Europa.
Forslaget er fremsat med hjemmel i følgende artikler i TEUF: artikel 114
om det indre markeds funktion; artikel 43, stk. 2 og artikel 168, stk. 4, litra
b) om veterinær- og plantesundhedsforanstaltninger; artikel 173 om fremme
af et klima, der er gunstigt for udvikling af virksomheder, navnlig SMV'er;
artikel 338 om statistikker for Unionens politikker. Forslaget skal behandles
efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træf-
fer afgørelse med kvalificeret flertal.
3.
Formål og indhold
Programmet har til formål at støtte udformningen, gennemførelsen og
håndhævelsen af den EU-lovgivning, der understøtter det indre markeds
funktion.
I programmet nævnes en række forskellige indsatser, som skal understøttes
for at forbedre det indre markeds funktion. Det drejer sig om indsatser vedr.
det indre marked for varer og tjenesteydelser, offentligt udbud, markeds-
overvågning, selskabsret, aftaleret og ansvar uden for kontraktforhold,
hvidvaskning af penge, fri bevægelighed for kapital, finansielle tjeneste-
ydelser samt konkurrence, herunder udvikling af styringsværktøjer. Dertil
fremhæves der inden for fem områder specifikke målsætninger mere detal-
jeret, som uddybes nedenfor.
SMV’er
Programmet fremhæver det som et specifikt mål at forbedre virksomheder-
nes konkurrenceevne med særligt fokus på SMV’er.
Fokus er på at støtte
SMV’ers adgang til markeder,
et gunstigt erhvervsklima, sektorers konkur-
renceevne, modernisering af industrien og fremme af iværksætteri.
2
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 281: Grundnotat og nærhedsnotat om program for det indre marked under EU's flerårige finansielle ramme for 2021-2027
1924363_0003.png
En stor del af de elementer, som under den tidligere MFF har været en del
af det finansielle program
for SMV’er fra 2014-2021
(COSME-
programmet), bliver nu en del af indre markedsprogrammet. Det drejer sig
om aktiviteter vedrørende bl.a. Enterprise Europe-netværket, mentorordnin-
ger for unge iværksættere samt klyngeindsatser. De finansielle instrumenter
til
at hjælpe SMV’er for perioden 2021-2027
er dog ikke en del af indre
markedsprogrammet. De er derimod lagt ind under et SMV-vindue i In-
vestEU-fonden,
1
som har til formål at samle alle centralt forvaltede finan-
sielle elementer på EU-plan.
Standardisering
Et særskilt mål for programmet er desuden at sikre et velfungerende indre
marked gennem standardiseringsprocesser. Det skal dels ske ved at finan-
siere europæisk standardisering og interesserede parters deltagelse i udar-
bejdelse af europæiske standarder. Dels ved at støtte udviklingen af høje
internationale standarder regnskabsaflæggelse og revision med henblik på at
fremme innovation og udvikling af bedste praksis inden for virksomheds-
rapportering.
Fremme af forbrugernes interesser
Det tredje specifikke mål handler om at fremme forbrugernes interesser og
sikre et højt niveau af forbrugerbeskyttelse og produktsikkerhed. Her vide-
reføres en række aktiviteter fra det tidligere finansielle program om forbru-
gerbeskyttelse. Det drejer sig bl.a. om oplysningsarbejde over for forbruge-
re, virksomheder og myndigheder, støtte til forbrugerorganisationer samt
støtte til myndighedsnetværk.
Der er desuden særligt fokus på forbrugerbeskyttelse på området for finan-
sielle tjenesteydelser i form af inddragelse af forbrugere i politikudformnin-
gen på området, støtte til NGO’er mv.
Fødevarekæden
Det fjerde specifikke mål er at bidrage til et højt sundhedsniveau for menne-
sker, dyr og planter i hele fødevarekæden og på beslægtede områder.
Kommissionen fremhæver, at et højt sundhedsbeskyttelsesniveau i hele
fødevarekæden er en vigtig forudsætning for et velfungerende samfund,
herunder et effektivt indre marked. Programmets initiativer på området skal
bl.a. overvåge, forebygge og udrydde sygdomme og skadegørere, støtte
forbedring af dyrevelfærd samt støtte en bæredygtig fødevareproduktion og
et bæredygtigt forbrug.
1
Forslag til forordning om oprettelse af InvestEU-programmet, KOM (2018) 439.
3
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 281: Grundnotat og nærhedsnotat om program for det indre marked under EU's flerårige finansielle ramme for 2021-2027
Statistik
Endelig indeholder programmet mål vedrørende produktionen af europæisk
statistik, som har til formål at tilvejebringe sammenlignelige og pålidelige
statistikker af høj kvalitet, der understøtter EU’s politikker og dermed
sigter bredere end det indre marked. Europæiske statististikker skal
desuden hjælpe beslutningstagere, virksomheder, forskere, borgere og
medier med at træffe informerede beslutninger og deltage aktivt i den
demokratiske proces.
Mere specifikt er målet med programmet at udarbejde og formidle
statistikker på en rettidig, upartisk og omkostningseffektiv måde gennem
styrkede partnerskaber inden for det europæiske statistiske system og
med alle relevante eksterne parter. Dette skal bl.a. ske ved at intensivere
udnyttelsen af nye digitale datakilder, dataanalyse samt anvendelse af de
nyeste digitale teknologier.
Finansiering
Der afsættes igennem budgetperioden 3.630 mio. euro (i 2018-priser) til
programmet. I forslaget nævnes vejledende beløb i løbende priser for finan-
sieringen af de specifikke
områder ift. SMV’er (1.000 mio. euro), forbru-
gerbeskyttelse (188 mio. euro), fødevarekæden (1.680 mio. euro) og stati-
stik (552 mio. euro).
Programmet gennemføres med henvisning til finansforordningens bestem-
melser. En undtagelse herfra vedrører dog dyrevelfærd og veterinære og
plantesundhedsmæssige hasteforanstaltninger, hvor programmet gennemfø-
res af forvaltningsorganer, og hvor der afviges fra princippet om ikke at
udbetale tilskud med tilbagevirksomhede kraft. Programmet vil blive gen-
nemført ved hjælp af EU-budgettets mest almindeligt anvendte udgiftsme-
kanismer i form af offentligt udbud og tilskud.
Tredjelandes deltagelse
Programmet er åbent for tredjelande, herunder EØS-lande, kandidatlande og
lande omfattet af den europæiske naboskabspolitik, under visse betingelser,
bl.a. vedr. medfinansiering.
Delegerede beføjelser og udvalgsprocedure
Kommissionen tillægges med forslaget beføjelser til at vedtage delegerede
retsakter for at ændre forslagets bilag III (Liste over dyresygdomme og
zoonoser) samt forslagets bilag IV (Indikatorer til overvågning af program-
mets opfyldelse af målsætningerne). Rådet eller Europa-Parlamentet kan
tilbagekalde delegeringen eller gøre indsigelse mod den delegerede retsakt.
Kommissionen bistås desuden af den Stående komité for fødevarekæden og
dyresundhed (SCOPAFF). SCOPAFF afgiver udtalelser om tekniske retsak-
ter som Kommissionen fremsætter inden for alle politikområderne under
4
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 281: Grundnotat og nærhedsnotat om program for det indre marked under EU's flerårige finansielle ramme for 2021-2027
1924363_0005.png
fødevarekæden, herunder fødevare- og fodersikkerhed, dyresundhed, plan-
tesundhed og dyrevelfærd. Udvalgsmedlemmerne i SCOPAFF er nationale
eksperter, der repræsenterer medlemsstaterne.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF art 294) medlovgiver. Sagen behandles i udvalget for Indre Marked
og Forbrugerbeskyttelse (IMCO). Der foreligger endnu ingen udtalelse om
forslaget.
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen fremhæver, at det er nødvendigt med handling på EU-plan
for at sikre en sammenhængende udvikling af det indre marked, ikke-
diskrimination, forbrugerbeskyttelse, effektiv konkurrence, udvikling af
medlemsstaternes kapaciteter og af medlemsstaternes samarbejde på områ-
det. Desuden bemærker Kommissionen, at der allerede var et anerkendt
behov for EU-intervention under de foregående programmer, som samles
under det nye Indre Markeds-program.
Regeringen er enig i, at programmets formål om at støtte og forbedre det
indre markeds funktion ikke kan opnås uden handling på EU-plan. Det er
derfor regeringens vurdering, at nærhedsprincippet er overholdt.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forordningen forventes ikke at have lovgivningsmæssige
konsekvenser i Danmark.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forordningen vil medføre statsfinansielle konsekvenser, idet der i alt fo-
reslås afsat 3,630 mia. euro (i 2018-priser) under
MFF’en
for perioden
2021-2027. Forudsat en dansk finansieringsandel på 2 pct., vil den danske
finansieringsandel udgøre ca. 73 mio. euro nuværende forslag til indre
markedsprogrammet. Det samlede udgiftsniveau forhandles særskilt som
led i forhandlingerne om næste MFF. De nærmere specifikke konsekven-
ser vil afhænge af den endelige aftale for
MFF’en.
5
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 281: Grundnotat og nærhedsnotat om program for det indre marked under EU's flerårige finansielle ramme for 2021-2027
1924363_0006.png
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Det er vurderingen, at forslaget vil have gavnlige samfundsøkonomiske
konsekvenser i form af et velfungerende indre marked med fokus på ef-
terlevelse af reglerne til gavn for vækst og beskæftigelse i Europa. I for-
længelse heraf forventes forslaget også at have positive erhvervsøkono-
miske konsekvenser. Der forventes også positive erhvervsøkonomiske
konsekvenser af initiativerne til at understøtte SMV’er, eksempelvis i
form af bedre markedsadgang og fokus på iværksætteri. Endelig er det
vurderingen, at forslaget kan medføre administrative lettelser for er-
hvervslivet. Det foreslåede program vil potentielt kunne medføre admini-
strative lettelser for virksomhederne inden for flere af de omfattede poli-
tiske områder afhængig af implementeringen af programmet. Eksempel-
vis vil der kunne være administrative lettelser i relation fx dokumentation
i forbindelse med kontrol af regelefterlevelsen på fødevareområdet.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Initiativerne i programmet vedr. fødevarekæden forventes at have positive
konsekvenser for beskyttelsesniveauet i forhold til menneskers, planter og
dyrs sundhed i form af understøttelse af monitering, forebyggelse og tiltag
mod sygdomme og skadegørere, som kan skade fødevareproduktionen og
naturen. Initiativerne vedr. forbrugerbeskyttelse vil have positive konse-
kvenser for forbrugernes beskyttelse i Europa.
8.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-specialudvalget for konkurrenceev-
ne, vækst og forbrugerspørgsmål samt EU-specialudvalget for fødevare-,
landbrugs- og fiskerispørgsmål. Der er modtaget høringssvar fra
Dansk
Industri (DI), Forbrugerrådet Tænk, Landbrug og Fødevarer, Dansk
Erhverv samt ANIMA.
Generelle bemærkninger
DI
er enig i vigtigheden af at få det indre marked for produkter og tjeneste-
ydelser til at fungere bedre i praksis og støtter op om oprettelsen af et pro-
gram for det indre marked som en komponent i den næste flerårige finan-
sielle ramme.
DI
bakker ligeledes op om det foreslåede programs fokus dels
på at forbedre særligt små og mellemstore virksomheders konkurrenceevne,
dels på at tilvejebringe europæiske statistikker af høj kvalitet
Generelt er
Forbrugerrådet Tænk
meget positiv med hensyn til program-
met for det indre marked, som bl.a. omfatter forbrugerpolitikken 2021-27.
Forbrugerrådet Tænk
er enig i programmets formål om at forbedre det
indre markeds funktion, og at der fastlægges en mere fleksibel finansie-
ringsramme.
Forbrugerrådet Tænk
støtter, at man skal tilpasse sig den
nye udvikling på det digitale område og erkendelsen af, at den udgør en
udfordring for regulering og håndhævelse.
Forbrugerrådet Tænk
støtter i
6
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 281: Grundnotat og nærhedsnotat om program for det indre marked under EU's flerårige finansielle ramme for 2021-2027
den forbindelse også, at der sørges for større synlighed og sammenhæng i
indsatsen over for forbrugerne. Ud over de generelle forbedringer ser
For-
brugerrådet Tænk
meget positivt på, at der f.eks. også satses på bedre
konkurrence, fødevaresikkerhed, bæredygtighed, fair konkurrence, nye om-
råder som cybersikkerhed, kunstig intelligens og digital sikkerhed, samt
håndhævelse af reglerne i EU, men også i forbindelse med import fra tredje-
lande, hvor der i øjeblikket er en helt uholdbar situation. Det er vigtigt at der
bliver et intensivt samarbejde mellem myndighederne.
Landbrug og Fødevarer
bemærker, at et velfungerende indre marked er
fuldstændigt afgørende for at skabe vækst og velstand på tværs af EU. Der-
udover er der også vigtigt med regler, som understøtter en bæredygtig pro-
duktion og sikrer forbrugerrettigheder.
Dansk Erhverv
hilser Kommissionens forslag velkommen og ser positivt
på, at der sættes ind for at sikre en bedre og mere velfungerende håndhæ-
velse og udvidelse af det indre marked. Dansk Erhverv bakker overordnet
op om Kommissionens beskrivelse af ambitionerne for det indre marked og
en forstående for dette som hjørnestenen i det europæiske samarbejde. Ge-
nerelt mener
Dansk Erhverv,
at Kommissionen i højere grad end i dag skal
sikre, at det indre markeds regler håndhæves. Det er derfor positivt, at
Kommissionen afsætter midler til at sikre, at dette mål kan opnås.
Dansk
Erhverv
støtter at det bliver enklere at modtage støtte fra en eller flere
fonde
sådan som det beskrives i den Europæiske REFIT-platforms an-
befalinger om blandt andet regionalfondene.
Redskaber til et velfungerende indre marked
Hvad angår programmets specifikke målsætninger, finder
DI
det positivt, at
Kommissionen fremhæver gennemførelsen og håndhævelsen af EU-
lovgivning, som angår det indre marked for varer og tjenesteydelser, offent-
ligt udbud og markedsovervågning m.fl., samt mere effektive standardise-
ringsprocesser (artikel 3, stk. 2, litra a) og c)).
I den forbindelse fremhæver
DI
betydningen af, at Kommissionen får tilført
tilstrækkelige ressourcer til at sikre, at de centrale indre marked-redskaber
fungerer på tilfredsstillende vis. Det gælder f.eks. enheden med ansvar for
overvågning af TRIS-notifikationer, enheden med ansvar for gensidig aner-
kendelse, enheden med ansvar for det uformelle klagesystem SOLVIT,
samt enheder med ansvar for ny metode og standardisering. Ligeledes bør
der afsættes tilstrækkeligt med ressourcer til gennemførelse af traktatkræn-
kelsessager, skulle de blive nødvendige for at få medlemsstaterne til at ef-
terleve deres indre marked-forpligtelser. Mange sager kan i sig selv synes
små, men hvis de ikke føres, vil det nedbryde tilliden til det indre marked og
danne baggrund for flere fremtidige handelshindringer.
7
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 281: Grundnotat og nærhedsnotat om program for det indre marked under EU's flerårige finansielle ramme for 2021-2027
DI
fremhæver en intern undersøgelse foretaget for nylig blandt
DI’s
med-
lemsvirksomheder. Her svarede knap halvdelen af de adspurgte virksomhe-
der, at de i nogen eller høj grad oplever, at de enkelte medlemslande fortol-
ker, anvender og håndhæver EU-regler forskelligt. Ud over nationale sær-
regler fremhæver virksomhederne også standarder, manglende harmonise-
ring og mangelfuld markedsovervågning som problematiske barrierer på det
indre marked.
På den baggrund er det efter
DI’s
opfattelse væsentligt, at både Kommissi-
onen og medlemsstaterne sørger for at sikre korrekt og effektiv gennemfø-
relse og håndhævelse af de fælles EU-regler, der understøtter det indre mar-
ked. Selv om det foreslåede programs fokus på at forbedre det indre mar-
keds funktion er rigtig, er det en sådan indsats fra Kommissionen og især
medlemsstaterne, der for alvor kan bidrage til at sikre et velfungerende in-
dre marked, hvor virksomheder ikke oplever barrierer og utallige nationale
særregler.
I tråd med
DI’s
høringssvar til Kommissionens produktpakke, er det i
DI’s
perspektiv centralt, at markedsovervågning i EU styrkes, da det er en nød-
vendig betingelse for fair konkurrence og høj forbrugersikkerhed. Derfor
bakker
DI
op om, at Kommissionen i sit forslag lægger op til, at program-
met for det indre marked skal yde finansiel støtte til kapacitetsopbygning af
og et tættere samarbejde mellem medlemsstaternes kompetente myndighe-
der (artikel 8, stk. 2, litra c)). Øget samarbejde og koordination er forudsæt-
ninger for, at en effektiv og homogen markedsovervågning på tværs af EU
kan realiseres. Det er i den forbindelse afgørende, at der tilføres tilstrække-
lige ressourcer til gennemførelse af markedsovervågning. Derfor forholder
DI
sig positivt til, at Kommissionen lægger op til at afsætte ressourcer hertil
som en del af den næste MFF.
DI
mener også, at en effektiv klageadgang for virksomheder er essentiel for
at komme nationale særregler og friktioner på det indre marked til livs. Et
effektivt klagesystem, som er relevant og anvendeligt for virksomhederne,
indebærer blandt andet en sagsbehandlingstid, der er så kort som mulig. I
den forbindelse er det positivt, at Kommissionen i forslagets præambel nr.
16 understreger, at programmet bør støtte en række eksisterende værktøjer
til styring af det indre marked. Her nævnes den kommende fælles digitale
portal, SOLVIT, informationssystemet for det indre marked og resultattav-
len for det indre marked.
DI
mener dog, at TRIS-systemet også bør indgå i
listen af nyttige indre markeds-værktøjer, som med fordel kan styrkes med
en del af de midler, der i den næste flerårige finansielle ramme afsættes til
programmet for det indre marked.
DI
noterer sig, at der i forslagets artikel 4 ikke indgår en vejledende øre-
mærkning til opnåelsen af de to målsætninger, som eksplicit angår funktio-
nen af det indre marked (dvs. artikel 3, stk. 2, litra a) og c)) til forskel fra de
8
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 281: Grundnotat og nærhedsnotat om program for det indre marked under EU's flerårige finansielle ramme for 2021-2027
øvrige målsætninger. Ud fra den vejledende fordeling er der således 668
580 000 EUR, svarende til ca. 16 pct. af den samlede konvolut, som ikke er
tildelt nogen målsætning. Det kan diskuteres, hvor vidt en større andel af de
samlede midler til programmet kan målrettes specifikt en mere effektiv
markedsovervågning, kapacitetsopbygning hos de relevante myndigheder
og styrkede indre markeds-værktøjer, herunder SOLVIT og TRIS.
Forbrugerrådet Tænk
har noteret, at også tjenesteydelser skal omfattes af
de nye forslag, herunder de finansielle tjenester, hvis funktion af hensyn til
borgerne kræver ”solide rammer for regulering og tilsyn”.
Forbrugerrådet Tænk
er enig i, at der stadig er hindringer for at et indre
marked kan fungere godt, men finder det meget positivt, at der direkte læg-
ges vægt på, at det i sidste ende er et spørgsmål om borgernes tillid til, at
der kan leveres, samtidig med at offentlighedens interesser beskyttes. Det
bliver ifølge
Forbrugerrådet Tænk
også interessant at se hvilke nye regler
om produktsikkerhed og produktansvar der påtænkes.
Dansk Erhverv
støtter et øget fokus på markedsovervågning og håndhæ-
velse, som omtales i betragtning 12. E-handel, der udgår fra tredjelande
skaber i stigende grad en skæv konkurrencesituation, og det er helt centralt,
at håndhævelsen af EU’s regler omfatter alle produkter og ydelser, der sæl-
ges inden for EU’s grænser.
Derudover støtter
Dansk Erhverv,
at der lig-
ges vægt på et styrket samarbejde mellem medlemsstaternes kompetente
myndigheder og medlemsstaternes kompetente myndigheder og Kom-
missionen og de decentraliserede EU-agenturer. Dansk Erhverv støtter, at
der fokuseres på håndhævelse generelt, men særligt at konkurrenceområ-
det vurderes ift. de nye komplekse og krævende udfordringer, der følger
af den digitale udvikling.
SMV’er
For
DI
er det vigtigt at opretholde et synligt og selvstændigt SMV-program,
som signalerer EU's engagement for mere end 23 millioner SMV'er, herun-
der deres betydning for innovation, vækst og beskæftigelse.
DI
er derfor
tilfredse med, at flere initiativer er direkte øremærket til SMV’er. I den for-
bindelse bør ”SME Window”, ligesom COSME, have et konkret initiativ
rettet mod at forbedre SMV-erhvervsmiljøet, der finansieres med passende
midler. Dette initiativ bør fokusere på et begrænset antal politikområder,
herunder internationalisering af SMV’er,
bedre regulering og adgang til
finansiering.
Dansk Erhverv
fremhæver, at der generelt
er stor fokus på SMV’er og
mikrovirksomheder.
Dansk Erhverv
finder det derfor relevant at se nær-
mere på de særlige udfordringer, som denne type virksomheder kan have,
men finder det samtidig afgørende at understrege, at det indre marked skal
fungere for alle virksomheder uanset størrelse.
Dansk Erhverv
fremhæver,
9
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 281: Grundnotat og nærhedsnotat om program for det indre marked under EU's flerårige finansielle ramme for 2021-2027
at undtagelser for SMV’er generelt ikke er hensigtsmæssige, med mindre
der er helt særlige forhold, der taler herfor.
Dansk Erhverv
bemærker, at
barrierer og byrder i de indre marked skal fjernes/minimeres for alle typer
virksomheder og håndhævelse af indre markedsreglerne bør som udgangs-
punkt omfatte alle virksomheder.
Dansk Erhverv
fremhæver, at da COSME-programmets sammensætning
ændres, er det vanskeligt at vurdere, hvordan aktiviteterne og den tilgænge-
lige finansiering er sammensat.
Dansk Erhverv
støtter ikke en beskæring
af COSME-programmet.
Fødevarekæden
Landbrug & Fødevarer
finder det positiv, at fødevare- og veterinærområ-
det prioriteres. Det er af afgørende betydning, at vi har de rette rammevilkår
for en produktion, der understøtter at fødevareerhvervet kan producere sun-
de og sikre fødevarer under hensyntagen til dyrevelfærd, bæredygtighed og
forbrugersikkerhed.
Landbrug & Fødevarer
så dog gerne et højere ambi-
tionsniveau.
Landbrug & Fødevarer
bemærker, at det indre marked er under pres fra
flere sider, og flere medlemsstater har gennemført protektionistiske pilot-
projekter om obligatorisk oprindelsesmærkning for flere fødevareprodukter.
Pilotprojekterne er alle godkendt af Kommissionen til trods for et meget
usikkert juridisk grundlag. I foråret 2018 er der desuden vedtaget en gen-
nemførselsforordning, der fastsætter regler om angivelse af primæringredi-
enser i fødevareprodukter med geografiske indikationer, ligesom der udestår
en evaluering af krav om angivelse af primæringredienser for varemærker.
Det er regler, som kan få betydelige konsekvenser for danske virksomheder,
herunder øgede administrative byrder og negative økonomiske konsekven-
ser.
Landbrug & Fødevarer
bemærker, at flere medlemsstater arbejder for, at
der skabes en mere ”fair” indkomstfordeling i fødevareforsyningskæden.
Kommissionen har i den sammenhæng fremsat et direktivforslag mod uri-
melige handelspraksisser i fødevareforsyningskæden (COM (2018) 178).
Landbrug & Fødevarer er principielt skeptisk overfor obligatoriske regule-
ringstiltag på EU-plan af fødevarekæden. Et eksisterende kodeks mod uri-
melige handelspraksisser havde været at foretrække, hvis der havde kunnet
sikres tilpas opbakning fra leverandører og handlen. Kommissionens direk-
tivforslag mod urimelige handelspraksisser vil give medlemslandene mu-
lighed for at udarbejde mere omfattende regler for urimelige handelsprak-
sisser. Erhvervet er storeksportør, så det er et krav fra Landbrug & Fødeva-
rer, at evt. flere nationale tiltag rundt om i de enkelte medlemsstater skal
være i overensstemmelse med det indre markeds funktionsmåde. Fødevare-
erhvervet skal kunne handle frit og uhindret på tværs af landegrænserne i
EU.
10
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 281: Grundnotat og nærhedsnotat om program for det indre marked under EU's flerårige finansielle ramme for 2021-2027
Landbrug & Fødevarer
noterer med tilfredshed, at der er afsat 1,68 mia.
EUR i programmet til fødevareområdet. Det er også positivt, at der lægges
op til at øge fleksibiliteten ift. finansiering af uforudsete kriser, som fx
spredning af dyre- og plantesygdomme. Dette er et område, som
Landbrug
& Fødevarer
mener bør prioriteres højt, og det er således vigtigt af opret-
holde muligheden for yderligere finansiering til formålet under artikel 3 stk.
2 vedr. fødevareområdet. Spredningen af husdyrsygdomme er en alvorlig
trussel mod dansk og europæisk husdyrproduktion. Spredningen af afri-
kansk svinepest har allerede haft store økonomiske konsekvenser ikke alene
for de lande, som er ramt af sygdommen, men har presset priserne på svine-
kød i bund på hele det europæiske marked som følge af handelsrestriktioner
fra tredjelande.
Landbrug & Fødevarer
finder det fuldstændig afgørende
at arbejde på ethvert tænkeligt spor, der kan minimere risikoen for et udbrud
af afrikansk svinepest i Danmark, dette forudsætter en og effektiv og koor-
dineret indsats på europæisk niveau. Et udbrud af sygdommen på dansk
jord, vil lukke hele den danske eksport af svinekød til lande udenfor EU,
med store konsekvenser for landets samlede økonomi.
ANIMA
opfordrer til, at begrebet dyrevelfærd anerkendes, defineres og
inkluderes som selvstændigt mål i programmet for det indre marked.
ANIMA
mener, at udformning af et nyt program er en god anledning til
at opgradere velfærd for landbrugets dyr til et specifikt mål for program-
met for det indre marked.
Ifølge
ANIMA
agerer landbruget efter tankegangen, at dyrene skal laves
om, så de passer ind i produktionssystemerne. Negative konsekvenser af
landbrugets forsøg på netop dette er ifølge
ANIMA
mange og grumme.
Produktionsformen har medført så store skader på dyr, mennesker, miljø
og økonomi, at vi må kræve produktionssystemer, der passer til dyrene.
ANIMA
fremfører, at vi er nødt til at skelne mellem levende dyr og ting
og lovgive om dyrs velfærd ved hjælp af viden, etik og medfølelse. Le-
vende dyr kan ikke på samme måde som ting manipuleres efter markedets
behov.
ANIMA
påpeger vigtigheden af, at programmet anvendes som værktøj i
bestræbelserne på at standse udviklingen af resistente bakterier i bl.a.
svineproduktionen, at reducere transport af levende dyr og dermed sikre
beskyttelse af Europas borgere imod utilsigtede konsekvenser af husdyr-
produktionens metoder.
ANIMA
henleder opmærksomheden på de negative eksternaliteter ved
husdyrproduktion. For at få et reelt billede af husdyrbrugets nationale
rolle, skal eksternaliteterne ved produktionen opgøres og medregnes.
11
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 281: Grundnotat og nærhedsnotat om program for det indre marked under EU's flerårige finansielle ramme for 2021-2027
ANIMA
mener, at effektiv håndhævelse af krydsoverensstemmelsesreg-
lerne kan medvirke til at sikre et højere niveau af velfærd for landbrugets
dyr.
Forbrugerforhold
Forbrugerrådet Tænk
bemærker, at det eksisterende forbrugerprogram er
blevet evalueret meget positivt, og der er derfor lagt op til en fortsættelse af
de tiltag, som man anerkender giver bedst mening i forbindelse med det
indre marked, som blev anset for at være det bedste eksempel på Unionens
merværdi, da det blev betragtet som et offentligt gode, der leverer reel og
konkret værdi.
Forbrugerrådet Tænk
noterer, at omkring 80 % af de inte-
resserede parter mente, at EU-programmer og -fonde tilføjede større værdi,
end der ville kunne opnås på nationalt plan.
Forbrugerrådet Tænk
nævner, at programmet skal sikre fuld overholdelse
af de rettigheder og principper, der er fastsat i Den Europæiske Unions
charter om grundlæggende rettigheder, og skal bidrage til gennemførelsen
af disse rettigheder.
Forbrugerrådet Tænk
noterer, at målsætningerne især
er at sikre borgernes sundhed i overensstemmelse med chartrets artikel 35
og forbrugerbeskyttelse i overensstemmelse med chartrets artikel 38.
Forbrugerrådet Tænk
skal ikke undlade at kvittere for det interessante
program ”New deal for Consumers ” som også omtales i forslaget til pro-
gram for det Indre Marked.
Forbrugerrådet Tænk
støtter, at de europæiske organisationer BEUC og
ANEC nævnes i forordningen, idet organisationernes indsats er en forud-
sætning for at bevare balancen i det indre marked.
Landbrug & Fødevarer
bemærker, at i ændringsdirektivet til Kommissio-
nens forbrugerpakke ”New Deal for Consumers” (COM (2018)
185), er der
forslag om at indskrænke virksomheders muligheder for at markedsføre
produkter med forskellige kvaliteter under samme varemærke i forskellige
medlemsstater. Det er en udvikling som
Landbrug & Fødevarer
ser med
stor bekymring på.
Landbrug & Fødevarer
ser en klar stigende tendens til
at gennemføre protektoniske og uproportionalt restriktive tiltag, under dæk-
ke af fx forbrugerrettigheder, sundhed eller tilsvarende hensyn. Det er en
udvikling, som har negative konsekvenser for varernes frie bevægelighed på
et meget spinkelt grundlag, og som ikke yder forbrugerne ekstra beskyttel-
se.
Landbrug & Fødevarer
finder det uhensigtsmæssigt, at navngivne private
organisationer fremgår af basisteksten i forordningen (Artikel 10 litra e),
som mulige modtagere af fondsmidler uden et ”call for proposal”.
Land-
brug & Fødevarer
er ikke imod at der ydes støtte til private organisationer
til at gennemføre aktiviteter, som understøtter forordningens formål. Det
12
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 281: Grundnotat og nærhedsnotat om program for det indre marked under EU's flerårige finansielle ramme for 2021-2027
undrer dog, at specifikke organisationer ydes særlige privilegier. Selv om
der opsættes kriterier om fx interessekonflikter, er der tale om organisatio-
ner som må betragtes som parter, og ikke uvildige eksperter eller myndig-
heder. Private organisationer bør ikke være omfattet af artikel 10, som ”De-
signated beneficiaries”.
Dansk Erhverv støtter ikke lovgivningsmæssige indgreb
i forhold til ”pro-
dukter af to forskellige kvaliteter” (Dual Quality). Den eksisterende lovgiv-
ning imødekommer ifølge
Dansk Erhverv
hensigtsmæssigt de påståede
udfordringer på dette område (betragtning 40 i forslaget).
Dansk Erhverv
fremhæver, at det endvidere fremgår, at der lægges vægt
på repræsentative søgsmål via kvalificerede enheder. Her bør der fra
dansk side ligges vægt på, at kvalificerede enheder ikke gives adgang til
opt-outsøgsmål i en grad, der overstiger det man kender fra det nuværen-
de danske system.
Standarder
DI
forholder sig positivt til, at forslaget tiltænker ressourcer til udarbejdel-
sen af europæiske standarder i det omfang, at disse standarder på effektiv
vis nedbringer antallet af nationale, landespecifikke standarder (artikel 3,
stk. 2, litra c)). Harmoniserede standarder nedbringer væsentligt virksomhe-
dernes omkostninger og gør det muligt at markedsføre produkter og tjene-
ster over hele det indre marked.
DI
finder imidlertid, at det er helt centralt,
at udviklingen af standarder er markedsdrevet og sker med udgangspunkt i
virksomhedernes behov. Den nuværende tendens til primært at se standar-
der som middel til opfyldelse af lovkrav eller politiske målsætninger truer
med at underminere både det etablerede standardiseringssystem og ny me-
tode. Midlerne under programmet bør derfor kunne imødegå denne udfor-
dring som forudsætning for, at der gives mulighed for støtte til samfundets
interesseparter får mulighed for at bidrage til standardiseringsarbejdet.
Det bør ifølge
DI
sikres, at også de nationale myndigheder får mulighed for
at deltage i standardiseringsarbejdet som forudsætning for at sikre tilstræk-
kelig kvalitet i varetagelsen af deres markedsovervågningsforpligtelser.
For bedre at adressere de udfordringer, der pt. opleves i standardiseringssy-
stemet kunne evalueringsindikatorerne ifølge
DI
med fordel suppleres med
et mål for andelen af godkendte EN standarder, der er publiceret i EU-
Tidende.
Forbrugerrådet Tænk
er enig i, at europæiske standarder spiller en vigtig
rolle for det indre marked og skal i den forbindelse minde om, at det er vig-
tigt at sikre forbrugerdeltagelsen i udviklingen af standarderne, herunder i
ANEC.
13
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 281: Grundnotat og nærhedsnotat om program for det indre marked under EU's flerårige finansielle ramme for 2021-2027
1924363_0014.png
Statistik
Dansk Erhverv
lægger vægt på, at datagrundlaget for servicedelen af det
indre marked forbedres, da denne del udgør en stor og stigende del af
økonomien i EU. Det støttes foruden, at der i bilaget II’s 5. afsnit, 5.punkt
lægges op til ”bedre måling af handel med tjenesteydelser,
udenlandske
direkte investeringer, globale værdikæder og globaliseringens indvirkning
på Unionens økonomier”.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen lægger vægt på, at udgiftsniveauet i næste MFF samlet set hol-
des på 1 pct. af EU27’s BNI, og at alle EU-budgettets
udgifter skal afholdes
inden for dette loft. Inden for disse rammer er det regeringens holdning, at
der
skal ske en indholdsmæssig omprioritering af EU’s udgifter, så EU-
budgettet i højere grad målrettes EU-merværdiskabende tiltag, herunder
bl.a. vækst- og konkurrenceskabende initiativer og excellencebaseret forsk-
ning. Regeringen lægger vægt på, at drøftelser vedrørende indre mar-
kedsprogrammet ikke foregriber forhandlingerne om den kommende fi-
nansielle ramme, idet regeringens hovedprioritet for MFF-
forhandlingerne er at realisere et samlet udgiftsniveau svarende til 1,00
pct. af EU's BNI.
Regeringens holdning er, at det indre marked er en hjørnesten i EU-
samarbejdet. Regeringen støtter derfor, at der som en del af det flerårige
finansielle ramme for 2021-2027 oprettes et program, der skal sikre et ef-
fektivt og velfungerende indre marked. Hvis det indre marked skal fungere
ordentligt er det ikke tilstrækkeligt med fælleseuropæiske regler
det skal
også sikres at reglerne efterleves og håndhæves, hvilket indre markedspro-
grammet understøtter.
Regeringen vil arbejde for, at indre markedsprogrammet fokuserer på om-
råder og indsatser, hvor der kan skabes fælleseuropæisk merværdi i arbejdet
med at fremme et mere velfungerende indre marked. Regeringen finder det
desuden vigtigt, at medlemsstaterne bliver inddraget i uddelingen af midler
under programmet, efter det er vedtaget. Det gælder eksempelvis SMV- og
forbrugerområderne, hvor Kommissionen i sit udkast lægger op til ikke at
videre føre de eksisterende komitéer med deltagelse af medlemsstaterne.
Regeringen er positiv over for intentionen i programmet med at foretage en
strømlining og samle flere eksisterende programmer med konsekvenser for
det indre marked
fx vedr. forbrugerforhold, SMV-politik, fødevarepro-
grammet, informationsindsatser og forskning
i ét samlet program. Der er
14
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 281: Grundnotat og nærhedsnotat om program for det indre marked under EU's flerårige finansielle ramme for 2021-2027
formentlig et potentiale her i form af samtænkning af indsatserne på forskel-
lige områder, hvor der tidligere kan have været overlap. Dog er det vigtigt
for regeringen, at det foregår på en måde, som ikke bliver for administrativt
tung, og hvor der gives reel mulighed for at nytænke indsatsen. Det er vig-
tigt, at programmet ikke bare viderefører eksisterende indsatser, men at sy-
nergier reelt indfries, og der gives rum til at prioritere indsatser, der styrker
det indre marked, herunder dennes funktion via et højt beskyttelsesniveau i
forhold til menneskers, planter og dyrs sundhed.
Hvad
angår indsatsen vedr. SMV’er vil regeringen arbejde for, at program-
met fokuserer på tiltag, der sigter imod at understøtte start up-virksomheder
med potentiale for øget vækst- og beskæftigelse. Regeringen vil desuden
arbejde for, at SMV-indsatsen i programmet bliver så enkel og gennemsig-
tig som muligt til gavn for de virksomheder, indsatsen retter sig imod.
Hvad angår indsatsen om at fremme forbrugernes interesser ser regeringen
positivt på, at indsatsen omkring forbrugerbeskyttelse fortsættes.
Regeringen ser positivt på, at Kommissionen vil sikre et velfungerende in-
dre marked gennem standardiseringsprocesser ved at støtte europæisk stan-
dardisering. Regeringen støtter også anvendelsen af internationale standar-
der på regnskabsområdet og kan bakke op om tiltag, der vil øge den euro-
pæiske indflydelse på internationale regnskabsstandarder, da det vil være til
glæde for danske virksomheder og investorer.
Hvad angår indsatsen vedr. fødevarekæden mener regeringen, at det er posi-
tivt, at plante-, veterinær- og fødevareområdet prioriteres i programmet og
herigennem et højt beskyttelsesniveau for forbrugerne og en styrkelse af det
indre marked. Det er en prioritet for regeringen, at indsatserne vedrørende
fødevarekæden har fokus på forebyggelse og bekæmpelse af fx plante- og
dyresygdomme samt zoonoser. Det er regeringens holdning, at det er nød-
vendigt, at sådanne indsatser fortsat kan iværksættes og udvikles. Det er
også positivt, at der er muligheder for at iværksætte og udvikle yderligere
tiltag inden for bæredygtig produktion og forbrug. Regeringen vil arbejde
for, at indre markedsprogrammet indeholder indsatser,
som fastholder EU’s
generelt høje niveau af dyre- og plantesundhed, da det er med til at sikre et
velfungerende marked. Regeringen lægger endvidere vægt på, at der sikres
sammenhæng og synergier med initiativerne under den fælles landbrugspo-
litik i forhold til bekæmpelse af plante- og dyresygdomme.
Hvad angår indsatsen vedr. statistik er regeringen af den opfattelse, at pro-
grammet er meget ambitiøst, hvorfor det er en prioritet for Danmark at på-
virke programmet således, at det i højere grad afspejler en realistisk sam-
menhæng mellem de foreslåede initiativer og statistikinstitutionernes res-
sourcesituation. Regeringen vil derfor arbejde for en mere målrettet gen-
nemførelse af omprioriteringer og opgørelse af omkostninger for de enkelte
15
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 281: Grundnotat og nærhedsnotat om program for det indre marked under EU's flerårige finansielle ramme for 2021-2027
1924363_0016.png
statistikinitiativer, samt at de generelle statistiske rammebetingelser for ud-
arbejdelse af EU’s flerårige statistikprogrammer
vil komme til at indgå i
programmet, således som EU’s lov om europæiske statistikker foreskriver.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg
16