MEMO
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalg om afgivelse af indlæg i EU-Domsto-
lens præjudicielle sag C-425/17, Günter Hartmann Tabakver-
trieb GmbH & Co. KG mod Stadt Kempten
Indledning
En tysk forvaltningsdomstol i Bayern har den 14. juli 2017 forelagt EU-Domsto-
len syv spørgsmål på tobaksreguleringsområdet vedrørende fortolkningen af de-
finitionen af tyggetobak i artikel 2, nr. 8, i Europa-Parlamentets og Rådets direk-
[Brevdato]
J.nr. 770-02-00400
Sascha Maria Noomi
Löwenstein
tiv 2014/40 af 3. april 2014 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes
love og administrative bestemmelse om fremstilling, præsentation og salg af to-
bak og relaterede produkter og om ophævelse af direktiv 2001/37 EF (tobaks-
varedirektivet).
Sagen handler om, hvorvidt et tysk forbud mod at markedsføre det danske sel-
skab V2 Tobacco’s salg af ”Thunder Chewing
Tobacco”
og ”Thunder Frosted Che-
wing”
er i overensstemmelse med tobaksvaredirektivet.
Det indførte forbud har
baggrund i, at man i Tyskland anser disse produkter som tobak til oral indta-
gelse, som er forbudt i henhold til direktivet, og ikke som produkter, der er be-
stemt til at tygges, og som lovligt kan markedsføres i henhold til direktivet.
Nørregade 63
6700 Esbjerg
Telefon.: 33 73 20 00
www.sik.dk
Vatno 27 40 31 23
Sagens faktiske omstændigheder og juridiske problemstillinger
Efter tobaksvaredirektivets artikel 17 må tobak, der indtages oralt, ikke mar-
kedsføres i EU. I artikel 2, nr. 8, defineres tobak, der indtages oralt, som alle
tobaksprodukter, der er bestemt til oral indtagelse, med undtagelse af produk-
ter, der er bestemt til at inhaleres eller tygges. Tyggetobak defineres i direktivets
artikel 2, nr. 6, som en røgfri tobak, som udelukkende er bestemt til at tygges.
Direktivet indeholder således en undtagelse fra forbuddet mod markedsføring
af tobak til oral indtagelse, hvis produktet er bestemt til at tygges (tyggetobak).