Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del Bilag 279
Offentligt
1923393_0001.png
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
5. juli 2018
Kommissionens delegerede forordning (EU) af 6. juni 2018 om æn-
dring af Rådets Forordning (EF) 22271/96 af 22. november 1996 om
beskyttelse mod virkningerne af den eksterritoriale anvendelse af
lovgivning vedtaget af et tredjeland og af foranstaltninger, som er
baseret herpå eller er en følge heraf (Blocking statute)
1. Resumé
Som reaktion på USA’s udtræden i maj 2018 af den fælles
omfattende
handlingsplan om Irans atomprogram (JCPoA) og deres genindførsel af
sanktioner mod Iran, har EU Kommissionen foreslået en ændring af Rå-
dets Forordning (EF) 22271/96(Blocking Statute) ved delegeret retsakt
for at beskytte europæiske virksomheder mod eksterritorial virkning af
USA’s sanktioner på Iran.
Forordningen har ligeledes et afgørende poli-
tisk formål, og skal således også kommunikere en klar og fælles EU-
holdning til både Iran og USA, som led i indsatsen for at fastholde atom-
aftalen med Iran.
Forslaget indeholder både forpligtelser og rettigheder for virksomheder i
EU, herunder underretningspligt, forbud mod at anerkende eller hånd-
hæve amerikanske domme og love, forbud mod at overholde de ameri-
kanske sanktioner samt mulighed for erstatning for eventuelle amerikan-
ske bøder eller søgsmål.
Som medlem af EU, støtter den danske regering den delegerede retsakt
med henblik på at beskytte europæiske virksomheder og at bakke op om
atomaftalen med Iran. Dog meddeler en række danske virksomheder og
brancheorganisationer, at de er skeptiske for retsaktens reelle beskytten-
de effekt og er bekymrede for uklarheden af reglerne, som de frygter kan
ende som en stor byrde for virksomhederne, der potentielt kan blive fan-
get mellem de amerikanske sanktioner og
EU’s forordning, idet mange
har eksport til både Iran og USA. Denne bekymring anerkender regerin-
gen, som derfor vil arbejde for, at der udarbejdes tydelige retningslinjer
fra Europa-Kommissionen til virksomhederne.
Forslaget vurderes ikke at have konsekvenser for beskyttelsesniveauet i
Danmark.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 279: Notat om Kommissionens delegerede forordning (EU) af 6. juni 2018 om ændring af Rådets Forordning (EF) 22271/96 af 22. november 1996 om beskyttelse mod virkningerne af den eksterritoriale anvendelse af lovgivning vedtaget af et tredjeland og af foranstaltninger, som er baseret herpå eller er en følge heraf, fra erhvervsministeren
1923393_0002.png
Det delegerede retsakt blev fremsat den 6. juni 2018 og Rådets konsulta-
tionsperiode løb oprindelig til den 6. august 2018, men er den28. juni
2018 blevet forkortet af Kommissionen og udløb derfor den 5. juli 2018.
2. Baggrund
Den 8. maj 2018 meddelte USA’s præsident, at USA træder ud af den
fælles omfattende handlingsplan om Irans atomprogram (JCPoA) fra
2016 og genindfører de sanktioner mod Iran, som var gældende før afta-
len. Disse sanktioner gælder fra amerikansk side også udenlandske virk-
somheder, som gør forretning i og med Iran. Det betyder, at europæiske
virksomheder risikerer søgsmål fra amerikanske myndigheder og/eller
krav fra amerikanske handelspartnere om at ophøre med deres iranske
aktiviteter.
Som reaktion
på dette gav EU’s stats-
og regeringschefer den 16. maj
2018 enstemmig opbakning forslaget om at ændre forordningen af 1996.
Europa-Kommissionen startede derfor den 18. maj 2018 processen for at
tilføje de eksterritoriale foranstaltninger, som USA vil genindføre overfor
Iran, til Rådets Forordning (EF) nr. 2271/96 fra november 1996. Denne
forordning blev i sin tid vedtaget for at beskytte virksomheder i EU mod
ekstraterritoriale virkninger af lovgivning fra lande uden for EU og kal-
des også Blocking Statute.
Den 6. juni 2018 fremsatte Kommissionen delegerede retsakt, som æn-
drer bilaget til forordningen fra 1996 til at omfatte de restriktive foran-
staltninger fra USA over for Iran.
Rådets to måneders konsultationsperiode blev den 28. juni 2018 forkortet
fra 6. august til torsdag den 5. juli 2018. Europa-Parlamentets konsultati-
onsperiode udløber den 6. august 2018.
Det delegerede retsakt vil træde i kraft den 7. august 2018.
3. Formål og indhold
Formålet med EU’s Blocking Statute er at beskytte
europæiske virksom-
heder mod de eksterritoriale virkninger af USA’s sanktioner mod Iran,
som de genindfører med deres udtrædelse af JCPoA. De eksterritoriale
virkninger af disse sanktioner er til skade for EU’s interesser og det vur-
deres derfor, at bilaget til forordningen fra 1996 bør ændres til at omfatte
disse genindførte sanktioner.
Ud fra disse betragtninger, har EU’s stats-
og regeringschefer enstemmigt
vedtaget at opdatere teksten i bilaget til forordningen samt at den delege-
rede retsakt træder i kraft på dagen for offentliggørelsen i Den Europæi-
2
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 279: Notat om Kommissionens delegerede forordning (EU) af 6. juni 2018 om ændring af Rådets Forordning (EF) 22271/96 af 22. november 1996 om beskyttelse mod virkningerne af den eksterritoriale anvendelse af lovgivning vedtaget af et tredjeland og af foranstaltninger, som er baseret herpå eller er en følge heraf, fra erhvervsministeren
1923393_0003.png
ske Unions Tidende, er bindende i alle enkeltheder og umiddelbart gæl-
dende i hver medlemsstat.
Forordningen indeholder fire særskilte instrumenter, som skal modvirke
den eksterritoriale virkning af USA’s sanktioner:
1) Hvis en europæisk virksomheds økonomiske eller finansielle inte-
resser bliver berørt af USA’s sanktionslove, skal virksomheden
inden 30 dage underrette Europa-Kommissionen eller medlems-
staternes kompetente myndigheder, hvilket i Danmark er Er-
hvervsstyrelsen.
2) De domme eller beslutninger, der træffes af domstole eller myn-
digheder i USA på baggrund af sanktionslovene, må ikke aner-
kendes eller håndhæves.
3) Der er forbud mod at efterleve bestemmelser eller påbud, der føl-
ger af sanktionslovene, medmindre en sådan ikke-efterlevelse vil
være til væsentlig skade for den pågældende virksomhed eller
person.
4)
Personer og virksomheder, der bliver berørt af USA’s sanktions-
lovgivning, kan kræve generhvervelse af erstatninger, som de
måtte blive pålagt ved amerikanske domstole. Det vil sige, at dis-
se personer eller virksomheder må søge erstatningsbeløbet gener-
hvervet i den pågældende amerikanske virksomheds eller persons
aktiver indenfor EU
f.eks. i form af et sagsanlæg mod et ameri-
kansk datterselskab indenfor EU.
Instrumenterne indeholder således både rettigheder og forpligtelser for
virksomheder, myndigheder og domstole i EU. Virksomheder og perso-
ner, der fortier oplysninger, videregiver ukorrekte oplysninger eller hand-
ler i strid med forordningens bestemmelser bliver straffet med bøde,
medmindre anden højere straf er gældende efter anden lovgivning.
4. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Lov nr. 312 af 3. juni 1998 om Rådets forordning (EF) om beskyttelse
mod eksterritorial lovgivning vedtaget af et tredjeland fastsætter bødes-
traf ved overtrædelse af forordningen.
6. Konsekvenser
EU’s Blocking Statute søger at beskytte europæiske virksomheder mod
eksterritoriale virkninger af USA’s sanktioner mod Iran. Der dog risiko
for, at den kan have store erhvervsøkonomiske konsekvenser for europæ-
iske virksomheder og indebære og positionelle tab for disse. Hvis en eu-
ropæisk virksomhed efterlever EU’s forordning og dermed ikke efterlever
3
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 279: Notat om Kommissionens delegerede forordning (EU) af 6. juni 2018 om ændring af Rådets Forordning (EF) 22271/96 af 22. november 1996 om beskyttelse mod virkningerne af den eksterritoriale anvendelse af lovgivning vedtaget af et tredjeland og af foranstaltninger, som er baseret herpå eller er en følge heraf, fra erhvervsministeren
1923393_0004.png
de amerikanske sanktioner, risikerer virksomheden amerikanske søgsmål
samt potentielt at blive udelukket fra det amerikanske marked og adgan-
gen til amerikansk valuta. Efterlever virksomhederne derimod de ameri-
kanske sanktioner, kan de risikere bødestraf i EU.
Derfor er der risiko for, at store europæiske virksomheder fortsat vil væl-
ge det amerikanske marked frem for det mere begrænsede iranske marked
og derved trodser EU’s forordning.
7. Høring
Erhvervsstyrelsen har været i kontakt med en række danske virksomheder
og brancheorganisationer, som kan forvente at blive berørt af EU’s block-
ing statute. Der har generelt være bekymring for konsekvenserne af for-
ordningen, som opfattes som uklare, og skepsis omkring den egentlige
beskyttende effekt.
Danske Rederier
anfører, at de forstår EU’s behov for at indføre retsak-
ten, men at den manglende gennemsigtighed og uklarhed risikerer at gøre
den til en byrde frem for en hjælp for rederier, der ikke kan vælge at fra-
vige fra de amerikanske sanktioner. Danske Rederier udtrykker derfor
bekymring for, at retsaktens tvetydighed primært vil fungere som et juri-
disk grundlag for EU medlemslandene til at udstede bøder til virksomhe-
der i EU, der overholder amerikansk lov.
Der er desuden foretaget en høring af EU-specialudvalget for sanktioner,
hvortil Landbrug og Fødevarer, Finans Danmark, Haldor Topsøe A/S og
Dansk Industri har afgivet høringssvar. Generelt deles Danske Rederiers
holdning; man forstår baggrunden for forordningen, men er skeptiske
over for den reelle beskyttende effekt. Der er bekymring for, at forord-
ningen i praksis vil stille virksomheder i et dilemma, hvor de skal vælge
mellem EU’s forordning og USA’s sanktioner.
Landbrug og Fødevarer (LF)forstår baggrunden for forordningen, men er
bekymrede for, at den ikke tager nødvendig højde for de potentielle prak-
tiske konsekvenser for danske virksomheder, som eksporterer til Iran.
LF’s
primære bekymring er, at det er uklart, hvad der konkret vil blive
lagt til grund ved vurderingen af, om en virksomhed trækker sig fra det
iranske marked, fordi den efterlever de amerikanske sanktioner eller om
virksomheden blot trækker sig af almindelige kommercielle grunde.
LF finder det derudover ikke tilstrækkeligt afklaret, hvordan Kommissio-
nen vil sikre, at eventuelle amerikanske sagsanlæg ikke vil kunne hånd-
hæves i EU mod bl.a. danske virksomheder. Afslutningsvis understreges
det, at flere af de danske virksomheder i landbrugs- og fødevareklyngen
med eksport til Iran også eksporterer til USA, og der derfor de facto vil
4
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 279: Notat om Kommissionens delegerede forordning (EU) af 6. juni 2018 om ændring af Rådets Forordning (EF) 22271/96 af 22. november 1996 om beskyttelse mod virkningerne af den eksterritoriale anvendelse af lovgivning vedtaget af et tredjeland og af foranstaltninger, som er baseret herpå eller er en følge heraf, fra erhvervsministeren
1923393_0005.png
være tale om et valg mellem det iranske og det amerikanske marked,
desuagtet EU’s blocking statute.
Finans Danmark anfører, at europæiske og danske virksomheder risikerer
at blive fanget mellem de to modsatrettede lovgivninger fra EU og USA
med en høj grad af regulatorisk usikkerhed og risiko for virksomhederne
til følge. Det fremhæves, at det er
meget usikkert i hvilket omfang EU’s
Blocking Statute reelt vil kunne skærme europæiske virksomheder mod
konsekvenserne af ikke at følge de amerikanske sanktioner. Selvom EU
har haft en Blocking Statute siden 1996, er der således ikke en klar prak-
sis på området ift., hvordan EU og for den sags skyld de amerikanske
myndigheder vil håndtere denne problemstilling. Det gælder fx i forhold
til, om de amerikanske myndigheder vurderer det som en formildende
omstændighed, hvis en europæisk virksomhed ikke følger de amerikanske
sanktioner med henvisning til the Blocking Statute.
Konsekvenserne for den finansielle sektor ved ikke at overholde den
amerikanske regulering på området vil indebære en væsentlig risiko for
ikke at have adgang til det amerikanske marked. Dette vil have meget
omfattende konsekvenser for hele sektoren. Konkret kan det betyde, at
eksempelvis adgangen til at foretage dollar clearinger nægtes, at adgan-
gen til amerikanske korrespondentbanker kan blive afskåret, ligesom ad-
gang til lån fra US finansielle institutter kan blive afskåret mv.
På denne baggrund er det Finans Danmarks opfattelse, at Kommissionens
forslag om opdatering af Blocking Statute og konsekvenserne heraf bør
overvejes meget nøje, og at man fra regeringens side bør arbejde for at
minimere den regulatoriske kompleksitet og ikke mindst risiko for virk-
somhederne ved nye EU-tiltag på området.
Haldor Topsøe A/S
anerkender EU’s ønske om
at beskytte interesserne
inden for Unionen, men bemærker på samme tid en række uhensigtsmæs-
sige følgevirkninger heraf, både på aktuelle og fremtidige aktiviteter:
1. Forbuddet mod, at europæiske virksomheder overholder de ekstrater-
ritoriale virkninger af de amerikanske sanktioner vil potentielt stille
Haldor Topsøe A/S i en endog meget svær situation, idet virksomhe-
den ved overholdelse af forordningen kan risikere amerikanske sank-
tioner, som erstatningsmuligheden i forordningen ikke vil kunne
kompensere for. Her tænkes for eksempel på potentielle amerikanske
sanktioner, hvorved amerikanske virksomheder får forbud mod at
handle med Haldor Topsøe A/S eller hvorved Haldor Topsøe A/S ik-
ke længere kan handle i amerikansk valuta.
2. Haldor Topsøe A/S er bekymrede for, at forordningen på en række
punkter er meget overordnet, og at der derfor ikke vil ske ensartet be-
handling af europæiske virksomheder i medlemslandene, hvis forord-
5
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 279: Notat om Kommissionens delegerede forordning (EU) af 6. juni 2018 om ændring af Rådets Forordning (EF) 22271/96 af 22. november 1996 om beskyttelse mod virkningerne af den eksterritoriale anvendelse af lovgivning vedtaget af et tredjeland og af foranstaltninger, som er baseret herpå eller er en følge heraf, fra erhvervsministeren
1923393_0006.png
ningens nuværende ordlyd bibeholdes. Det gælder f. eks. muligheden
for at ansøge om fritagelse for overholdelse af forbuddet i forordnin-
gen, og for de eventuelle straffe, der måtte blive pålagt virksomheder
ved overtrædelse af forbuddet.
3. Haldor Topsøe A/S foreslår en ændring i Rådets Forordning (EF) nr.
2271/96 af 22. november 1996 (eller i det tilhørende bilag), hvorved
det præciseres, at forbuddet alene skal gælde for nye kontrakter, idet
man p.t har indgået en lang række kontrakter med iranske virksomhe-
der, hvori det specifikt fremgår, at man forbeholder sig ret til at over-
holde amerikanske sanktioner.
Dansk Industri svarer, at forordningen har gode hensigter, men imidlertid
efterlader danske og europæiske virksomheder i nogle meget svære di-
lemmaer og med mange spørgsmål.
DI spørger til, hvordan virksomhed eksempelvis vil stå, som vælger at
opgive et engagement i Iran, fordi man ikke ønsker at komme i karambo-
lage med de amerikanske sanktioner, og som i den forbindelse vælger at
ophæve en kontrakt med en europæisk underleverandør. Vil den pågæl-
dende underleverandør så kunne anlægge sag mod virksomheden, og
hvad skal der til for at vinde en sådan sag?
DI påpeger, at virksomhederne kan ende med at skulle vælge mellem om
de helst vil forbryde sig mod de europæiske eller de amerikanske regler.
DI formoder fleste virksomheder vil nok vælge det første, da en overtræ-
delse af de amerikanske sanktioner indebærer risiko for at blive helt ude-
lukket fra eksport til/fra USA, man bliver forhindret i at anvende ameri-
kanske banker og man kan blive forhindret i at sælge til amerikanske
statslige enheder.
DI anfører, at også for bankerne rejser de nye regler en række konkrete
udfordringer, for risikerer europæiske banker nu at ifalde erstatningsan-
svar for ikke at ville forestå transaktioner vedr. Iran? Der vil givetvis fo-
rekomme mange overtrædelser af reglerne, hvilket således også rejser det
nærliggende spørgsmål, nemlig hvor langt EU og medlemslandene vil gå
i forhold til at håndhæve reglerne? En meget stram håndhævelse vil såle-
des kunne få betydelig negative konsekvenser for erhvervslivet. Den af-
gørende udfordring for virksomheder, som fortsat ønsker at opretholde
samhandel med Iran er, at mulighederne for at gennemføre finansielle
transaktioner med Iran er blevet stærkt begrænset. DI ser derfor gerne, at
der fra europæisk side tages initiativ til at sikre, at finansielle transaktio-
ner med Iran kan opretholdes.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Den 16. maj 2018 gav EU’s stats-
og regeringschefer enstemmig opbak-
ning forslaget om at ændre forordningen af 1996. Medlemsstaterne blev
6
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 279: Notat om Kommissionens delegerede forordning (EU) af 6. juni 2018 om ændring af Rådets Forordning (EF) 22271/96 af 22. november 1996 om beskyttelse mod virkningerne af den eksterritoriale anvendelse af lovgivning vedtaget af et tredjeland og af foranstaltninger, som er baseret herpå eller er en følge heraf, fra erhvervsministeren
1923393_0007.png
herefter opfordret til at udpege eksperter, som Kommissionen kunne råd-
føre sig hos under udarbejdelsen af ændringerne. Kommissionen mødtes
den 28. maj 2018 med disse eksperter, hvor Europa-Parlamentet og Rådet
for Den Europæiske Union også blev indbudt og deltog i mødet.
Det forventes ikke, at der fra EU-Parlamentet og medlemsstaterne vil
være flertal imod den delegerede forordning.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen beklager, at USA har valgt at trække sig ud af atomaftalen
med Iran, som EU fortsat støtter. Regeringen finder det vigtigt, at EU
fastholder støtten til atomaftalen, så længe Irans efterlevelse af aftalen
verificeres. Regeringen bakker derfor op om EU’s arbejde for at sikre
fortsat økonomisk engagement med Iran. En vigtig bevæggrund for ved-
tagelsen af forordningen er ligeledes at kommunikere en klar og fælles
politisk holdning fra EU's side. EU søger både at beskytte europæisk er-
hvervslivs interesser, men i høj grad også at sende et klart signal til Iran
om, at EU er engageret i atomaftalens overlevelse, og et tilsvarende klart
signal til USA om, at EU ikke accepterer USA’s unilaterale forsøg på at
styre europæiske virksomheders adfærd.
Regeringen forholder sig således positivt til Kommissionens delegerede
forordning om ændring af Rådets Forordning (EF) 22271/96.
Regeringen anerkender dog de udfordringer, som den delegerede retsakt
kan medføre for europæiske virksomheder, og vil arbejde for, at der bli-
ver udviklet klare retningslinjer til forordningen for at minimere byrden
for de europæiske virksomheder, og gøre det nemmere at handle med
både Iran og USA uden at blive uretmæssigt ramt af sanktioner.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Udenrigsministeren har orienteret Folketingets Europaudvalg mundtligt
om sagen den 25. maj 2018.
7