Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del Bilag 267
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af administration af Den Europæiske Regionalfond og Den Europæiske
Socialfond
(Ændringer til indstillingsretten om midler fra EU’s Regionalfond og Socialfond
mv.)
§1
I lov om administration af Den Europæiske Regionalfond og Den Europæiske Socialfond, jf.
lovbekendtgørelse nr. 347 af 14. april 2016, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 5
udgår », regioner«.
2.
§ 6 a, stk. 4,
ophæves.
3.
Overskriften
før § 9 affattes således:
»Overvågningsudvalg og Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse«.
4.
§ 10, stk. 1-4,
ophæves, og i stedet indsættes:
»§10. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, der nedsættes af erhvervsministeren i henhold
til lov om erhvervsfremme, afgiver indstilling til erhvervsministeren om anvendelse af
regionalfonds- og socialfondsmidler, jf. § 1.
Stk. 2.
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse kan nedsætte et eller flere bevillingsudvalg til
behandling af ansøgninger om de i stk. 1 nævnte midler.
Stk. 3.
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse kan inden for rammerne af gældende
forordninger og de operationelle programmer fastsætte temaer for anvendelser af de i stk. 1
nævnte midler.«
5.
§§ 11, 12 og 12 a
ophæves.
6.
I
§ 16, stk. 3,
indsættes før 1. pkt. som nyt punktum:
»Erhvervsministeren kan fra personer og virksomheder, der ydes midler til efter denne lov,
kræve alle oplysninger og regnskaber, som skønnes nødvendige for efterlevelse af EU-
kravene.«
7.
I
§ 17, stk. 1,
udgår »mod bedre vidende«.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 267: Høring vedrørende forslag til lov om erhvervsfremme (lovudkast), fra erhvervsministeren
Almindelige bemærkninger til lovforslaget
1. Indledning
2. Lovforslagets baggrund og hovedpunkter
2.1 Det regionale opgavebortfald
2.1.1 Gældende ret
2.1.2 Erhvervsministeriets overvejelser og lovforslagets indhold
2.2 Overdragelse af opgave til Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
2.2.1 Gældende ret
2.2.2 Erhvervsministeriets overvejelser og lovforslagets indhold
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Regionale konsekvenser, herunder for landdistrikterne
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
I maj 2018 indgik regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) og
Dansk Folkeparti en politisk aftale om forenkling af erhvervsfremmesystemet i Danmark.
Erhvervsfremmeindsatsen havde forud for den politiske aftale været genstand for et grundigt
eftersyn, som havde resulteret i afgivelse af en rapport i november 2016. På den baggrund
nedsatte regeringen i juni 2017 Forenklingsudvalget for Erhvervsfremme. Udvalgets opgave
var at udvikle en model for et nyt og bedre erhvervsfremmesystem til gavn for virksomhederne
og dermed også til gavn for vækst og beskæftigelse.
Udvalget kom med deres anbefalinger for et fokuseret og fremtidssikret
erhvervsfremmesystem, som regeringen nu følger op på. Med afsæt i Forenklingsudvalgets
anbefalinger har regeringen den 24. maj 2018 indgået en politisk aftale med Dansk Folkeparti
om en forenkling af erhvervsfremmesystemet.
2. Lovforslagets baggrund og hovedpunkter
Det er vigtigt for virksomhederne, at Danmark har et velfungerende erhvervsfremmesystem
med ydelser, der møder deres behov og er enkle at tilgå. Navnlig opstartsvirksomheder og små
og mellemstore virksomheder, der f.eks. skal ud på nye markeder eller anvende nye
forretningsmodeller og teknologier, har brug for at kunne få kompetent vejledning og mulighed
for udvikling gennem erhvervsfremmesystemet.
Som det fremgår af Eftersyn af Erhvervsfremmeindsatsen (nov. 2016) og Forenklingsudvalgets
rapport (apr. 2018) er det nuværende erhvervsfremmesystem for udbudsdrevet og svært at
finde rundt i. Kompleksiteten er en barriere for, at virksomhederne får det optimale udbytte af
indsatsen, og det øger deres omkostninger ved at bruge erhvervsfremmetilbuddene. Når
kompetencer og erfaring bliver spredt ud på for mange ordninger og aktører fører det til
overlappende indsatser og giver lavere kvalitet og høje omkostninger. Det giver ofte
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 267: Høring vedrørende forslag til lov om erhvervsfremme (lovudkast), fra erhvervsministeren
virksomhederne en oplevelse af, at indsatsen mere afspejler erhvervsfremmeaktørernes
prioriteter end virksomhedernes behov.
Der er derfor brug for et bedre og mere enkelt erhvervsfremmesystem med fokus på kvalitet for
iværksættere og virksomheder. Erhvervsfremmesystemet skal organiseres, så det i højere grad
end i dag imødekommer virksomhedernes behov.
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti er
på denne baggrund enige om at gennemføre en grundlæggende forenkling af
erhvervsfremmesystemet med udgangspunkt i anbefalingerne fra Forenklingsudvalget for
Erhvervsfremme. Antallet af politisk ansvarlige niveauer reduceres til to: ét decentralt niveau
med en stærk kommunal forankring og staten. Derved skabes en struktur, der medvirker til at
minimere overlappende indsatser.
Det betyder, at de regionale
Erhvervsfremmebestyrelse.
vækstfora
nedlægges
og
erstattes
af
Danmarks
Med det regionale opgavebortfald og Danmarks Vækstråds nedlæggelse overføres de opgaver,
som regionerne og de regionale vækstfora har haft i relation til indstilling af
strukturfondsansøgninger til Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.
2.1 Det regionale opgavebortfald
2.1.1 Gældende ret
Det fremgår af den gældende lov om administration af tilskud fra Den Europæiske
Regionalfond og Den Europæiske Socialfond § 5, at staten, regioner og kommuner kan
medfinansiere de projekter, hvortil der kan ydes tilskud under Regionalfonden og
Socialfonden.
2.1.2 Erhvervsministeriets overvejelser og lovforslagets indhold
Som følge af aftalen om en forenkling af erhvervsfremme afskæres regionerne fra fremover at
udføre en egen erhvervsfremmeindsats, herunder deltagelse og medfinansiering af
strukturfondsprojekter.
Aftalen ændrer ikke på eksisterende hjemler i øvrig lovgivning til at ansøge om midler og
deltage
i
strukturfondsprojekter,
som
indstilles
til
tilsagn
af
Danmarks
Erhvervsfremmebestyrelse.
Regionerne får adgang til inden for de regionale udviklingsområder (kollektiv trafik,
uddannelse, kultur og miljø) i relevant omfang at ansøge og deltage i projekter igangsat af
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, som led i dennes opgave med at fremme vækst og
erhvervsudvikling i hele Danmark, herunder finansieret af EU’s strukturfonde.
Herudover får regionerne i den nye lov særskilt hjemmel til at ansøge og deltage i projekter om
kvalificeret
arbejdskraft
under
EU’s
Socialfond
igangsat
af
Danmarks
Erhvervsfremmebestyrelse, bl.a. med henblik på at kunne bidrage til at skabe partnerskaber
mellem uddannelsesinstitutioner, virksomheder, myndigheder mv. om kvalificeret arbejdskraft.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 267: Høring vedrørende forslag til lov om erhvervsfremme (lovudkast), fra erhvervsministeren
2.2 Overdragelse af opgaver til Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
2.2.1 Gældende ret
Det fremgår af den gældende lov om administration af tilskud fra Den Europæiske
Regionalfond og Den Europæiske Socialfond § 10, at de regionale vækstfora, der nedsættes af
regionsrådene og Bornholms Regionskommune i henhold til lov om erhvervsfremme, afgiver
indstilling til erhvervsministeren om anvendelse af regionalfonds- og socialfondsmidler. Dog
træffer erhvervsministeren afgørelse om anvendelse af de regionalfonds- og socialfondsmidler,
der ikke er fordelt til de regionale vækstfora, jf. § 12.
Det fremgår af § 11, at Danmarks Vækstråd, der nedsættes i henhold til lov om
erhvervsfremme, inden for rammerne af de gældende forordninger og de operationelle
programmer for strukturfondene kan fastsætte temaer for anvendelsen af de regionalfonds- og
socialfondsmidler, der ikke er fordelt til de regionale vækstfora. Efter høring af Danmarks
Vækstråd træffer erhvervs- og vækstministeren afgørelse om anvendelse af de regionalfonds-
og socialfondsmidler, der ikke er fordelt til de regionale vækstfora, jf. § 12 og ovenfor.
Erhvervsministeren kan herudover nedsætte et bevillingsudvalg til behandling af ansøgninger
om de midler, der ikke er fordelt til de regionale vækstfora. Bevillingsudvalget kan træffe
afgørelse om, hvilke projekter der meddeles tilsagn om tilskud fra de i stk. 1 nævnte midler.
Det fremgår af § 12 a, at Erhvervsministeren kan nedsætte et indstillingsudvalg til behandling
af ansøgninger om tilskud vedrørende byudvikling. Indstillingsudvalget kan indstille projekter
til tilsagn og afslag til erhvervsministerens afgørelse.
2.2.2 Erhvervsministeriets overvejelser og lovforslagets indhold
I dag findes der en række koordinerende og bevilgende organer. Det medvirker til, at der
iværksættes for mange overlappende indsatser, og at for mange penge bruges på administration
og for få på virksomhederne. En mere sammenhængende indsats skal føre til større effekt for
virksomhederne. Både lokalt og for Danmark som helhed.
En mere sammenhængende indsats skal føre til større effekt for virksomhederne såvel lokalt
som for Danmark som helhed. For at sikre en sammenhængende decentral erhvervsudvikling
etableres Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, der erstatter de seks regionale vækstfora og
Danmarks Vækstråd, som nedlægges. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse skal
sekretariatsbetjenes af Erhvervsministeriet.
Med det regionale opgavebortfald overdrages de opgaver, som de regionale vækstfora og
Danmarks Vækstråd har varetaget i relation til EU’s strukturfonde, til Danmarks
Erhvervsfremmebestyrelse.
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse skal udarbejde en strategi for den decentrale
erhvervsfremmeindsats. Strategien skal bl.a. integrere udmøntningen af EU’s
strukturfondsmidler og de nuværende regionale udviklingsmidler.
Udmøntningen af strukturfondsmidlerne skal tage udgangspunkt i strategien for den decentrale
erhvervsfremmeindsats. Rammerne for anvendelsen af strukturfondsmidler skal udformes i
overensstemmelse med forordningsgrundlaget for strukturfondene og de operationelle
programmer, der er vedtaget mellem EU-Kommissionen og partnerskabet bag programmerne.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 267: Høring vedrørende forslag til lov om erhvervsfremme (lovudkast), fra erhvervsministeren
Det indebærer, at bestyrelsen får mulighed for at iværksætte lokale og landsdækkende
strukturfondsprojekter med kritisk masse, der kan øge kvaliteten af projekterne og reducere de
administrative omkostninger, som samtidig har sammenhæng med den øvrige
erhvervsfremmeindsats.
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse råder over egne midler, der kan prioriteres til at
understøtte klyngeindsatsen, herunder medfinansiering af EU-strukturfondsmidler mv.
Danmarks
Erhvervsfremmebestyrelse
skal
med
lovforslaget
indstille
til
forvaltningsmyndigheden for regionalfonden og socialfonden i Danmark om anvendelsen af
EU’s strukturfondsmidler.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Den nye organisering af Erhvervsfremmesystemet medfører, at det bliver nemmere og mere
overskueligt at anvende systemet for iværksættere og virksomheder, samtidig med at der er
fokus på kvalitet og effektivitet.
Danmark modtager i perioden 2014-2020, der følger EU-budgettets flerårige finansielle
ramme, ca. 3 mia. kr. ligeligt fordelt mellem Regionalfonden og Socialfonden, der i dag
fordeles efter indstilling fra de regionale vækstfora. Det indebærer, at midlerne fordeles på
forholdsvis mange projekter, der ofte ikke koordineres mellem de forskellige vækstfora.
EU’s strukturfondsmidler udmøntes frem over efter indstilling fra Danmarks
Erhvervsfremmebestyrelse og anvendes til projekter til gavn for virksomheder i hele Danmark.
Det betyder, at bestyrelsen får mulighed for at iværksætte landsdækkende
strukturfondsprojekter med kritisk masse, der kan øge kvaliteten af projekterne og reducere de
administrative omkostninger. Samtidig får strukturfondsprojekterne større sammenhæng til den
øvrige erhvervsfremmeindsats.
Strukturfondsmidlerne vil som hidtil stå på finansloven og blive udbetalt af en
forvaltningsmyndighed under Erhvervsministeriet.
Erhvervsministeren stiller sekretariat til rådighed for Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og
som etableres som en del af den statslige administration i Erhvervsstyrelsen. Sekretariatet skal
inddrage og trække på ressourcer fra de ministerier, der har ansvar for de højt specialiserede
erhvervsfremmeindsatser og relevante politikområder, så der sikres en stærk sammenhæng
mellem statslige og decentrale indsatser.
Det betyder, at en myndighed under Erhvervsministeriet både skal fungere som sekretariat for
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og forvaltningsmyndighed for strukturfondene.
Fremover skal der laves større og færre projekter under Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse,
og det tilstræbes, at den private medfinansiering i strukturfondsprojekterne øges. Danmarks
Erhvervsfremmebestyrelse skal råde over et vist beløb til medfinansiering af
strukturfondsprojekter for at sikre hjemtagning af midler fra EU.
Det bemærkes, at gennemførelsen af strukturfondene er forbundet med krav til fremdriften.
Skulle der ske forskydninger i fremdriften som følge af overgangen af indstillingsretten til
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, medfører reglerne i strukturfondsforordningerne
bortfald af en del af de danske midler. Derfor iværksættes implementeringen, herunder
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 267: Høring vedrørende forslag til lov om erhvervsfremme (lovudkast), fra erhvervsministeren
ansættelser i sekretariatet for bestyrelsen, etablering af bestyrelsen, udarbejdelse af strategien
m.v. hurtigst muligt.
Forslaget til ændringsloven er teknologineutral i den forstand, at det ikke skaber begrænsninger
for anvendelse af nye teknologier, men i stedet giver virksomheder muligheder for at udvikle
sig gennem tilskud fra strukturfondene. Dermed kan virksomhederne primært fokusere på at
optimere og innovere kerneforretningen med Erhvervshusene og højtspecialiserede statslige
aktører som understøttende medspillere.
Parallelt med fokuseringen af strukturfondsmidlerne hos Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
etableres en digital platform for erhvervsfremme, der skal gøre det lettere for virksomhederne
at navigere i de mange tilbud i systemet, herunder adgang til strukturfondsmidlerne.
Ændringsloven bidrager dermed i høj grad til, at systemet er mere helhedstænkende på tværs af
geografi og organisering.
På denne baggrund vurderes ændringsforslaget digitaliseringsklar.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget vurderes at have positive økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Forslaget vil medføre, at indsatsen overfor virksomhederne bliver mere behovsdrevet end i dag
ved at tage udgangspunkt i virksomhedernes konkrete behov, og at systemet bliver mere enkelt
og nemt at finde rundt i for virksomhederne. Det sker bl.a. gennem en markant forenkling af
indsatsen med færre aktører og færre indgange for virksomheder. Dertil sker der en forøget
inddragelse af erhvervslivet i den decentrale udmøntning af erhvervspolitikken. Dermed får
erhvervslivet større medbestemmelse ift. tilrettelæggelse af indsatsen, anvendelsen af midler
m.v.
Der skal i højere grad bruges udbud og gerne i en størrelse, der gør det attraktivt for private
aktører at stå for strukturfondsprojekter. Det vil også gøre det muligt for private virksomheder
at byde ind med innovative løsninger.
Der gøres brug af kontant medfinansiering frem for medfinansiering baseret på arbejdstid i de
deltagende virksomheder. Det vil medvirke til at lette administrationsbyrden betragteligt.
Strukturfondsmidler
Virksomhederne vil fremover skulle henvende sig samme sted, uanset om de har spørgsmål
vedrørende ansøgning om strukturfondsmidler eller allerede har opnået støtte. Når udbud af
programmer fremover samles i Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse frem for i seks regionale
vækstfora, vil det blive lettere for virksomheder at navigere i udbud om decentrale indsatser,
herunder vil der være mere ensartede ansøgningsprocedurer.
Det er vurderingen, at det ikke på nuværende tidspunkt er muligt at kvantificere de økonomiske
og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
TER vurderer, at lovforslaget ikke medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet og
har dermed ikke yderligere kommentarer.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 267: Høring vedrørende forslag til lov om erhvervsfremme (lovudkast), fra erhvervsministeren
Det bemærkes, at overstående skal ses i sammenhæng med den samlede lovpakke, der har til
hensigt at gennemføre det nye erhvervsfremmesystem. Det nye erhvervsfremmesystem
reguleres primært i Forslag til Lov om Erhvervsfremme (Erhvervsfremmeloven). Nærværende
ændringslov fremsættes som en del af den samlede lovpakke.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser for borgere.
6. Miljømæssige konsekvenser
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, som udmønter den decentrale erhvervsfremmeindsats,
kan som led i prioriteringen af strukturfondsmidlerne inddrage og integrere miljøforhold.
Udformningen af den nationale erhvervsfremmestrategi kan ligeledes indeholde elementer
inden for miljøområdet.
Endvidere er 20 pct. af udmøntningen af Regionalfonden bundet til udvikling af grønne
forretningsmodeller og mulighed for efterfølgende støtte til implementering. Hertil er 5 pct.
dedikeret til grøn byudvikling.
I det omfang forslaget får miljømæssige konsekvenser, forventes disse at være positive.
7. Forholdet til EU-retten
Den gældende lov har til formål at fastlægge administrationen af tilskud til Danmark fra de
europæiske strukturfonde i overensstemmelse med de regler og retningslinjer, der følger af
Traktaten og Den Europæiske Union, gældende forordninger og beslutninger truffet af EU
Kommissionen.
Ændringsforslaget skal tilpasse den danske administration inden for gældende EU-regler.
Da der alene foreslås ændret i den danske administration af udmøntningen af
strukturfondsmidlerne, og dermed uden for strukturfondsforordningernes anvendelsesområde,
vurderes forslaget ikke at være omfattet af erhvervsrettet EU-lovgivning i Danmark.
Overdragelse af indstillingsretten til Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse vil efter
omstændighederne kræve en ændring af partnerskabsaftalen mellem EU Kommissionen og
partnerskabet bag strukturfondsprogrammerne.
Forslaget indeholder ikke spørgsmål af statsstøtteretlig relevans. Ændringerne i loven drejer sig
primært om overdragelse af indstillingsretten af strukturfondsprojekter fra de regionale
vækstfora til Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.
Forslaget vurderes derfor ikke i sig selv at have direkte statsstøtteretlige aspekter, hvorimod
udmøntningen af strukturfondsmidlerne kan have statsstøtteretlige aspekter.
8. Regionale konsekvenser, herunder for landdistrikterne
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 267: Høring vedrørende forslag til lov om erhvervsfremme (lovudkast), fra erhvervsministeren
Strukturfondsmidlerne fra EU samles og udmøntes fremover efter indstilling fra Danmarks
Erhvervsfremmebestyrelse.
Formålet med ændringsloven er, at udmøntningen af strukturfondsmidlerne fremadrettet skal
tage udgangspunkt i den sammenhængende strategi for den decentrale erhvervsfremmeindsats,
så midlerne kommer projekter og virksomheder til gode i hele Danmark.
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse får derfor mulighed for at iværksætte landsdækkende
strukturfondsprojekter med kritisk masse, der kan øge kvaliteten af projekterne. For
iværksættere og virksomheder betyder det, at der fremover kun er én indgang, ikke kun til
strukturfondene men til hele erhvervsfremmesystemet.
Med etablering af en digital platform for erhvervsfremme bliver det lettere for virksomhederne
at navigere i de mange tilbud i systemet, herunder adgang til strukturfondsmidlerne.
På denne baggrund vurderes de regionale konsekvenser derfor i overvejende grad at være
positive.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
3F
Fagligt Fælles Forbund, Advokatsamfundet, Akademiet for de Tekniske Videnskaber
(ATV), Akademikerne (AC), A-kassen for selvstændige (ASE), Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Arbejdsgiverne, Arbejdsmarkedets Feriefond, Beskæftigelsesministeriet,
Bornholms Regionskommune, Børne- og Socialministeriet, Center for Regional
Turismeforskning, CO-industri, Danhostel, DANIAmet, Danmarks Almene Boliger (BL),
Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Danmarks Restauranter og
Caféer, Danmarks Statistik, Danmarks Vækstråd, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk
Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Erhvervsfremme (DEF), Dansk Industri (DI), Dansk
Iværksætter Forening, Dansk Kyst og Naturturisme, Dansk Metal, Dansk Turismefremme,
Danske Advokater, Danske Arkitektvirksomheder, Danske Busvognmænd, Danske
Destinationer, Danske Handicaporganisationer, Danske Havne, Danske Rederier, Danske
Regioner , Danske Revisorer (FSR), Danske Universiteter, Datatilsynet, Den Danske
Akkrediteringsfond (DANAK), Domstolsstyrelsen, Eksportrådet, Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet, Erhvervsankenævnet, Europa-Kommissionen
DG Beskæftigelse Judith
Sørensen, Europa-Kommissionen
DG Regionalpolitik Stefan Welin, Fagligt Internationalt
Center (FIC), Feriehusudlejernes Brancheforening, Finans Danmark, Finansministeriet,
Finanstilsynet, Forbrugerrådet Tænk, Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark, Foreningen
af Rådgivende Ingeniører
F.R.I., Forsikring og Pension, Forsvarsministeriet, Friluftsrådet,
Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), God Adgang, Godkendt teknologisk
Service (GTS), Greater Copenhagen and Skåne Committee, Grøn Nøgle, HK
Handels- og
Kontorfunktionærernes Forbund, HK HORESTA, IDA, Interreg North Sea Region, IT-
Branchen, Justitsministeriet, Karrierepartner og A-kasse for højtuddannede i erhvervslivet (CA),
Kommunernes Landsforening (KL), Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kulturministeriet,
Københavns Lufthavne, Landbrug og Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsorganisationen i Danmark (LO), Lederne, Meet Denmark, Miljø- og Fødevareministeriet,
Opfinderforeningen,
Organisationen
Danske
Museer,
Overvågningsudvalget
for
strukturfondene, Patent- og Varemærkestyrelsen, PTU (Landsforeningen af Polio-, Trafik- og
Ulykkesskadede), Region Hovedstaden, Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region
Sjælland, Region Syddanmark, Rigsrevisionen, Sammenslutningen af Danske Småøer, SAS,
Sikkerhedsstyrelsen, Skatteministeriet, SMVdanmark, SportEventDenmark, State of Green,
Statens Byggeforskningsinstitut, Statsministeriet, Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering,
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 267: Høring vedrørende forslag til lov om erhvervsfremme (lovudkast), fra erhvervsministeren
1920825_0009.png
Sund & Bælt, Sundheds- og Ældreministeriet, Søfartsstyrelsen, Team Effektiv Regulering,
Tekniq, Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, Turismeforskerne i Danmark (TiD),
Turisterhvervets
Samarbejdsforum,
Turistførerforeningen,
Uddannelses-
og
Forskningsministeriet,
Udenrigsministeriet,
Undervisningsministeriet,
VisitDenmark,
Vækstfonden, Vækstforum Bornholm, Vækstforum Hovedstaden, Vækstforum Midtjylland,
Vækstforum Nordjylland, Vækstforum Sjælland, Vækstforum Syddanmark, Væksthus
Hovedstadsregionen, Væksthus Hovedstadsregionen og Bornholm, Væksthus Midtjylland,
Væksthus Nordjylland, Væksthus Sjælland, Væksthus Syddanmark, Wonderful Copenhagen,
Økonomi- og Indenrigsministeriet.
10. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Det forventes, at overflytning
af
indstillingsretten
af
strukturfondsmidlerne
til
Danmarks
Erhvervsfremmebestyrelse
vil have en positiv effekt på
de offentlige finanser.
Det forventes, at der opnås
betydelige besparelser på
administrationen.
Det forventes, at såfremt der
er
konsekvenser
for
erhvervslivet,
er
disse
positive.
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Ingen.
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske
og
administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Lovforslaget
indebærer
etablering af et sekretariat.
Ingen
Administrative konsekvenser
for borgere
Miljømæssige konsekvenser Ingen direkte miljømæssige
konsekvenser, men hvis der
er nogen, er de positive.
Forholdet til EU-retten
Ingen
Overimplementering af EU- Ingen
retlige
minimumsforpligtelser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 267: Høring vedrørende forslag til lov om erhvervsfremme (lovudkast), fra erhvervsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bemærkninger
Til § 1
Til nr. 1
Med den foreslåede ændring til bestemmelsen i § 5 afskæres regionerne fra at medfinansiere
projekter efter denne lov, hvortil der kan ydes tilskud under regionalfonden og socialfonden.
Bestemmelsen udelukker ikke, at regionerne kan deltage i og medfinansiere
strukturfondsprojekter via anden lovgivning, f.eks. ved deltagelse af universitetshospitaler som
videnpartnere. Regionerne eller regionale institutioner kan via anden lovgivning deltage i og
medfinansiere strukturfondsprojekter, f.eks. inden for sygehusvæsenet.
I det omfang regionerne deltager i socialfondsprojekter, der igangsættes af Danmarks
Erhvervsfremme i medfør af lov om erhvervsfremme § 9, stk. 1, nr. 3, kan regionerne dog søge
og deltage i projekter under socialfondsprojekter bl.a. med henblik på at kunne bidrage til at
skabe partnerskaber mellem uddannelsesinstitutioner, virksomheder, myndigheder mv. om
kvalificeret arbejdskraft.
Regionerne kan fortsat være hjemsted for fællessekretariater på de grænseoverskridende EU-
programmer under INTERREG og kan være forvaltningsmyndighed på bilaterale INTERREG-
programmer.
Til nr. 2
Den ophævede bestemmelse i § 6 a, stk. 4, gav erhvervsministeren mulighed for at fastsætte
nærmere regler om, at al skriftlig kommunikation fra de regionale vækstfora og Danmarks
Vækstråd skal foregå digitalt. Med nedlæggelsen af de regionale vækstfora og Danmarks
Vækstråd er bestemmelsen overflødig og ophæves.
Til nr. 3
Ændringen af overskriften til
Overvågningsudvalg og Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
er
en konsekvens af de regionale vækstforas nedlæggelse og oprettelsen af Danmarks
Erhvervsfremmebestyrelse i medfør af lov om erhvervsfremme.
Til nr. 4
Med den foreslåede bestemmelse i
stk. 1,
overgår indstillingsretten af midler fra Den
Europæiske Regionalfond og Den Europæiske Socialfond fra de seks regionale vækstfora til
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.
Strukturfondsmidlerne
skal
fremover
indstilles
og udmøntes
af
Danmarks
Erhvervsfremmebestyrelse inden for rammerne af en samlet strategi af den decentrale
erhvervsfremmeindsats. Det skal ske med udgangspunkt i forskelle i regionale og lokale
styrker og udfordringer, virksomhedernes behov og gældende EU-regler.
Med udgangspunkt i strategien kan Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse med den foreslåede
bestemmelse udbyde strukturfondsprojekter og indkalde åbne ansøgningsrunder inden for de
udvalgte indsatsområder i strategien.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 267: Høring vedrørende forslag til lov om erhvervsfremme (lovudkast), fra erhvervsministeren
Det forventes, at f.eks. de tværkommunale Erhvervshuse, klyngeorganisationer,
videninstitutioner mv. sammen eller enkeltvis kan byde på operatørrollen i de udbudte
projekter.
De projekter og programmer, som Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse udbyder, bør i højere
grad end i dag være færre og større landsdækkende projekter, der skal bidrage til at sikre en
kritisk masse, som øger kvaliteten af projekterne og reducerer de administrative omkostninger.
Dermed går en større del af strukturfondsmidlerne til virksomhedsrettede indsatser, og det
bliver mere attraktivt for private at byde ind.
Såfremt bestyrelsen udbyder projekter, informeres der om ansøgningsrundens indhold og
omfang. Udvælgelsen skal ske efter åben og gennemsigtig procedure og på ikke-
diskriminerende vilkår efter gældende EU-regler.
Ansøgning om strukturfondstilskud indstilles til erhvervsministeren, der kan uddelegere
forvaltningen af Den Europæiske Regionalfond og Den Europæiske Socialfond til
underliggende myndighed. Forvaltningsmyndigheden legalitetskontrollerer ansøgninger fra
bestyrelsen.
Med bestemmelsen i
stk. 2,
kan Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse med overdragelse af
indstillingsretten af strukturfondsmidler nedsætte et bevillingsudvalg under Danmarks
Erhvervsfremmebestyrelse, hvis særlige forhold tilsiger det, bl.a. ansøgningsrunders omfang,
kompleksitet m.v.
Med bestemmelsens
stk. 3,
kan Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse inden for rammerne af
gældende forordninger og de operationelle programmer, der danner grundlag for
Kommissionens tildeling af midler fra Regionalfonden og Socialfonden til Danmark, fastsætte
temaer for anvendelse af regionalfonds- og socialfondsmidler. Bestyrelsen kan således pege på
områder inden for programmerne, hvor midlerne kan anvendes. Hvis der fastsættes yderligere
udvælgelseskriterier, skal dette ske efter godkendelse i overvågningsudvalget for det
pågældende program.
Til nr. 5
Som følge af nedlæggelsen af de seks regionale vækstfora og Danmarks Vækstråd med den
foreslåede lov om erhvervsfremme ophæves §§ 11, 12 og 12 a.
Til nr. 6
I den gældende lov er der ikke direkte hjemmel til at stille krav om indsendelse af oplysninger
og regnskaber, som er nødvendige for at administrere tilskud for forvaltningsmyndigheden for
strukturfondene og efterfølgende kontrol. Med forslaget til § 16, stk. 3, præciseres
støttemodtagers oplysningspligt dermed.
Til nr. 7
Med den ændrede formulering i § 17, stk. 1, præciseres, at det almindelige uagtsomhedsbegreb
efter dansk ret er gældende i forhold til afgivelse af urigtige oplysninger eller fortielse af
omstændigheder, der har betydning for det ydede tilskud.
Til § 2
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 267: Høring vedrørende forslag til lov om erhvervsfremme (lovudkast), fra erhvervsministeren
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.