1
Forslag
til
Lov om erhvervsfremme
(erhvervsfremmeloven)
Kapitel 1
Formål
§ 1.
Formålet med denne lov er at styrke udviklingen i dansk erhvervsliv gennem en
sammenhængende erhvervsfremmeindsats på tværs af hele Danmark, der sigter mod
1) at forbedre rammevilkårene for at starte, udvikle og drive virksomhed i Danmark med
fokus på virksomhedernes behov,
2) at fremme produktivitet, konkurrenceevne og internationalisering hos danske
virksomheder,
3) at fremme tilpasningen i erhvervsstrukturen til konkurrenceforhold, nye teknologier og
forretningsmodeller, miljøforhold og den samfundsmæssige udvikling i øvrigt,
4) at fremme den lokale og regionale erhvervsudvikling og beskæftigelse,
5) undgå overlap mellem offentlige erhvervsfremmeindsatser- og aktører samt sikre øget
koordinering og samarbejde,
6) at fremme et efterspørgselsdrevet og sammenhængende erhvervsfremmesystem,
7) at udvikle samarbejdet mellem de private erhverv, herunder iværksættere, og offentlige
myndigheder om erhvervsfremme,
8) at fremme brugen af digitalisering i erhvervsfremmesystemet,
9) at fremme udviklingen af menneskelige ressourcer, herunder udviklingen af lokale
kompetencer,
10) at fremme vækst og udvikling i turismeerhvervet, og
11) at fremme udviklingsaktiviteter i yderområderne.
Kapitel 2
Erhvervsministerens beføjelser
§ 2.
Inden for de bevillinger, der afsættes på de årlige finanslove, kan erhvervsministeren til
opfyldelse af lovens formål iværksætte erhvervsfremmeaktiviteter, herunder bl.a.
1) analyser og evalueringer af erhvervspolitisk relevans, herunder vedrørende potentielle
indsatsområder og eksisterende initiativer, samt regionale, nationale og internationale
rammevilkår,
2) rådgivning om erhvervsudvikling, herunder om udvikling af såvel den nationale som den
regionale og lokale erhvervsstruktur,
3) rådgivning om danske erhvervspolitiske interesser i forbindelse med forhandlinger om
og implementering af internationale vilkår for erhvervslivet og om dansk erhvervslivs
udfordringer i forbindelse med globaliseringen,
4) aktiviteter til fremme af regional og lokal erhvervsudvikling,
5) aktiviteter til fremme af udviklingen af nye samarbejdsformer, herunder offentlig-privat
samarbejde og samarbejde mellem virksomheder, organisationsudvikling og udnyttelse
af ledelsesmæssig og markedsmæssig viden,
6) aktiviteter til fremme af etablering af nye virksomheder,
7) aktiviteter til fremme af virksomhedernes opbygning af kompetence til design,
markedsføring og eksport,