Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del Bilag 251
Offentligt
1912253_0001.png
i8. juni 2018
KAKL
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Att.: Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg
samt Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
Dansk Industri
Confederation of Danish Industry
Kære Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg samt Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg,
Dansk Affaldsforening har sendt et brev til Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget samt
til Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget (Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-
18, Alm. del Bilag 218) forud for foretrædet den 21. juni i udvalgene.
Vi har i DI gennemgået brevet, som desværre indeholder en række juridiske misforståelser
og ukorrekte udsagn. Nedenfor er liste nogle af dem. Tekst med fed skrift er citater fra
Dansk Affaldsforenings henvendelse. Teksten umiddelbart efter er vores kommentar.
ISOBRO indikerer enkelte steder, at kommuner og affaldsselskaber ikke
overholder lovgivningen. Det er bekymrende, at ISOBRO fremfører sådanne
påstande mod kommuner og affaldsselskaber uden dokumentation.
DI har i udvalgte kommuner med genbrugsbutikker bedt om aktindsigt i alle papirer, der
belyser de politiske drøftelser, der ligger til grund for etablering og drift samt belyser
butikkernes regnskab. Med mindre kommunerne ikke har fremsendt alle relevante
dokumenter til os, er det ikke blot en indikation og uden dokumentation, at vi hævder, at
kommunerne ikke overholder lovgivningen. En række butildcer drives med underskud,
der ses ikke dokumentation for forsøg på bortforpagtning, som også er et krav ved
accessorisk opgave, der gøres reklame for genbrugsbutikkerne o.lign., som er i strid med
de krav og betingelser for lovlig drift, som Ankestyrelsen opregner i deres udtalelse.
Kommunerne etablerer og driver genbrugsbutikker med henblik på at løfte
den affaldsopgave, de er pålagt i henhold til miljøbeskyttelsesloven og
affaldsbekendtgørelsen.
Nej, Ankestyrelsen siger netop, at opgaven er en accessorisk opgave. Det er den juridiske
betegnelse for en aktivitet, der i sig selv falder uden for kommunalfuldmagten, men som
har en nær og naturlig sammenhæng med en lovlig kommunal (hoved)aktivitet. Dette gør
den til en ildce-kerneopgave, og det er ikke en opgave, der er hjemlet ved lov. Den er
selvvalgt - den er ekstra, den er accessorisk. Hvis den var pålagt kommunerne, ville en del
kommuner desuden have et alvorligt problem. Det er langtfra alle kommuner, som har
genbrugsaktiviteter eller genbrugsbutikker.
H. C. Andersens Boulevard 18
1787 København V
Danmark
(+ 5) 3377 3377
[email protected]
di.dk
CVR: 16 07 75 93
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 251: Henvendelse af 18/6-18 fra Dansk Industri om bemærkninger til Dansk Affaldsforenings brev af 29/5-18 om de erhvervsmæssige konsekvenser af kommunale genbrugsbutikkers konkurrence
1912253_0002.png
Kommunerne er ikke pålagt i henhold til miljøbeskyttelsesloven og affaldsbekendt¬
gørelsen at etablere og drive genbrugsbutikker. Det kan være, at kommunerne i lyset af
cirkulær økonomi og øget genanvendelse er begyndt at fokusere på andet end
forbrænding, og det giver god mening at udtage genstande til genbrug og forberedelse til
genbrug, når de er af god kvalitet, men det er i så fald selve udtagningen af genstandene
fra den øvrige affaldsstrøm, som er affaldsmyndighedens rolle og opgave. Ikke at drive
forretninger.
I Ankestyrelsens konkrete vurdering af lovligheden af de kommunale
genbrugsbutikker (side 8-10 i Ankestyrelsens udtalelse), står der derimod
intet om, at markedsprisen skal dække kommunernes faktiske omkost¬
ninger, eller at gebyrbetalingen fra de kommunale genbrugspladser ikke må
bruges til at dække et generelt underskud i de kommunale genbrugsbutikker
(butikkerne er i øvrigt en del af genbrugspladsordningen).
Kravet om økonomisk overskud eller balance udspringer af, at der er tale om accessorisk
virksomhed, som Ankestyrelsen har udtalt. Juridisk set kan kommunen ikke tilvælge at
foretage en accessorisk aktivitet, hvis aktiviteten giver underskud.
Butikkerne er ikke en del af genbrugspladsordningen eller genbrugspladsen.
Genbrugspladsen er i juridisk henseende en affaldsordning i form af en indsamlings¬
ordning. Borgerne er i affaldsbekendtgørelsen pålagt benyttelsespligt til affaldsordninger,
og man er tvunget til at betale til ordningen - via en gebyrbetaling - uanset hvor meget
man benytter den. Hvordan et "biprodukt" fra en kommunal aktivitet (en affaldsordning)
afsættes er ikke juridisk set en del af affaldsordningen. Affaldsgebyret kan af samme grund
ikke anvendes til at dække underskud.
Det samme gør sig gældende, når kommuner og affaldsselskaber vælger (at
forberede affald med henblik på) genbrug og sælge genstande i deres
genbrugsbutikker fremfor en anden - miljømæssig - dårligere behandling
som genanvendelse, energiudnyttelse, anden nyttiggørelse eller deponi.
Alternativet til at sælge genstande (genbrug) i kommunale genbrugsbutikker er ikke
genanvendelse, forbrænding eller deponering. Det er at afsætte genstandene til andre, der
driver butikker og dermed søger for at genstandene genbruges.
Dansk Affaldsforening bliver ved med at forveksle den aktivitet, det er at sikre, at
genstandene kommer til genbrug ved at tage dem ud af den øvrige affaldsstrøm, med det
næste skridt: afsætningen.
Det er derfor lovligt - og giver miljømæssig og/eller økonomisk mening - at
sælge genstande (naturligvis til markedspris) i kommunale genbrugs-
butikker, selvom butikken i sig selv giver underskud. Alternativet er nemlig
ofte en miljømæssigt set dårligere behandling, der vil koste mere som fx
genanvendelse, affaldsenergi eller deponering.
Dansk Affaldsforenings argumentation og en række af kommunernes dokumenter
vedrørende etableringen og driften af de kommunale genbrugsbutikker viser, at
begrundelsen for at etableringen af en butik er fornuftig ofte bygger på, at butikkerne i
sammenhæng med den sparede udgift til genanvendelse eller forbrænding af genstandene
tilsammen giver mening i økonomisk henseende. Juridisk set er det bare ikke den rigtige
eller relevante vurdering. Om udtagningen af genstanden og afsætningen til genbrug giver
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 251: Henvendelse af 18/6-18 fra Dansk Industri om bemærkninger til Dansk Affaldsforenings brev af 29/5-18 om de erhvervsmæssige konsekvenser af kommunale genbrugsbutikkers konkurrence
1912253_0003.png
mening miljømæssigt og økonomisk kan og bør ses i sammenhæng med omkostningerne
ved en alternativ håndtering af genstandene, men driften af butikken skal altså økonomisk
set vurderes isoleret. Det betyder samtidig, at man også skal medtage omkostninger til
afskrivning og forrentning o.lign. af eksisterende bygninger og løsøre, som man anvender
til driften, hvilket ofte heller ikke sker. Samtidig har ISOBRO s analyse vist, at der ikke er
en miljømæssig gevinst ved de kommunale genbrugsbutikker, hvor genbruget er
stagnerende, hvorimod det er stigende i de kommuner, hvor der er samarbejde med andre
aktører, herunder for eksempel de frivillige organisationer.
Dette var et uddrag, men som I kan se, så mener vi, at Dansk Affaldsforening læser
Ankestyrelsens udtalelse forkert. Vi står med glæde til rådighed, hvis I har spørgsmål.
Med venlig hilsen
Karin Klitgaard ( \
Miljøpolitisk chef