Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del Bilag 245
Offentligt
1910014_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til forordning om implementering af topdomænenavnet .eu
og dets funktion (KOM (2018) 231)
Nyt notat
1.
Resumé
Kommissionen fremsatte den 27. april 2018 forslag til forordning om im-
plementering af topdomænenavnet .eu og dets funktion og om ophævelse af
forordning (EF) nr. 733/2002 og Kommissionens forordning (EF) nr.
874/2004 (KOM (2018) 231).
Formålet med forslaget er at sikre, at .eu fortsat er et attraktivt og velfunge-
rende topdomænenavn, der fremmer det digitale indre marked og europæi-
ske virksomheders og borgeres muligheder for e-handel samt bidrager til
skabelsen af en fælles europæisk identitet online. Med forslaget ophæves
utidssvarende bestemmelser, og der tilvejebringes en mere enkel regulato-
risk ramme, der fastsætter de overordnede principper for administrationen
af .eu-topdomænet.
Forslaget forventes at have positive samfundsøkonomiske og erhvervsøko-
nomiske konsekvenser, idet det vil gøre det nemmere og enklere for borgere
og virksomheder at registrere et .eu-domænenavn og dermed styrke
EU’s
digitale indre marked.
Regeringen støtter generelt Kommissionens forslag, idet det vurderes at
mindske administrative byrder og sikrer, at .eu-topdomænenavnet forvaltes
på baggrund af interessentinddragelse og international bedste praksis, her-
under via etableringen af Rådet for .eu-interessenter. Regeringen vil imid-
lertid arbejde for, at hensynet til sikkerhed og stabilitet i højere grad afspej-
les i forslaget samt at administratoren for .eu skal være et nonprofitselskab,
og at et eventuelt overskud i højere grad skal komme internetsamfundet til
gode.
2.
Baggrund
Kommissionen fremsatte den 27. april 2018 forslag til forordning om im-
plementering af topdomænenavnet .eu og dets funktion. (KOM(2018) 231).
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 245: Grund- og nærhedsnotat vedr. forslag til forordning om implementering af topdomænenavnet .eu og dets funktion, fra erhvervsministeren
Forslaget erstatter Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
733/2002 af 22. april 2002 om implementering af topdomænet .eu samt
Kommissionens Forordning (EF) nr. 874/2004 af 28. april 2004 om gene-
relle retningslinjer for implementeringen af topdomænet .eu og dets funkti-
oner samt principperne for registrering. Forslaget er oversendt i dansk
sprogversion den 22. maj 2018.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 172, som omhandler pro-
cedure for vedtagelse af foranstaltninger og skal behandles efter den almin-
delige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse
med kvalificeret flertal.
Den eksisterende .eu-regulering blev vedtaget i 2002, og formålet var at
etablere et nyt fælles europæisk topdomænenavn med tilhørende infrastruk-
tur. Siden dengang er der sket store forandringer på det digitale område,
herunder på domænenavnsområdet
både juridisk, teknisk og sikkerheds-
mæssigt. I 2017 gennemførte Kommissionen en evaluering af reglerne, og
på baggrund af denne konkluderede Kommissionen, at det er nødvendigt
med en revision af reglerne. Revisionen skal sikre, at .eu fortsat er attraktivt
og sikkert, og at det kan konkurrere på markedet. Samtidig skal revisionen
sikre,
at forvaltningen af topdomænenavnet baseres på EU’s værdier og
international bedste praksis på området.
3.
Formål og indhold
Formålet med forslaget er at sikre, at .eu fortsat er et attraktivt og velfunge-
rende topdomænenavn, der medvirker til at fremme det digitale indre mar-
ked og europæiske virksomheders og borgeres muligheder for e-handel
samt bidrager til skabelsen af en fælles europæisk identitet online.
Forslaget vedrører et hovedsageligt teknisk og sektorspecifikt område, der
relaterer sig til domænenavnsindustrien og til administrationen af .eu-
topdomænet.
Med forslaget ønsker Kommissionen at ophæve utidssvarende bestemmel-
ser, og i stedet tilvejebringe en mere enkel regulatorisk ramme, der fastsæt-
ter de overordnede principper for administrationen af .eu-topdomænet. Det-
te omfatter bl.a., hvem der kan tildeles et .eu-domænenavn, principper for
topdomæneadministratorens virke, registrering af domænenavne, klagepro-
cedure og udpegelse af topdomæneadministrator samt tilsyn.
De mere detaljerede administrative og tekniske krav til topdomæneadmini-
stratoren vil fremover blive fastsat i den aftale, der indgås mellem Kommis-
sionen og administratoren af .eu. Dette muliggør bl.a., at topdomæneadmi-
nistratoren hurtigere vil kunne indføre nye internationale tekniske standar-
der, herunder for sikkerhed.
2
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 245: Grund- og nærhedsnotat vedr. forslag til forordning om implementering af topdomænenavnet .eu og dets funktion, fra erhvervsministeren
Med forslaget gives Kommissionen via gennemførelsesretsakter hjemmel til
dels at kunne reservere og blokere domænenavne under .eu-
topdomænenavnet, som medlemsstater måtte ønske, dels at kunne fastsætte
kriterierne og procedurerne for udpegning af administratoren for .eu-
topdomænenavnet. Implementeringen af gennemførelsesretsakterne vil ske
gennem komitéproceduren i henhold (EU) 182/2011, hvormed medlemssta-
terne er med til at kontrollere Kommissionens udøvelse af beføjelserne.
De vigtigste tiltag i forslaget er følgende:
Registreringsberettigelse
Med forslaget lempes kriterierne for, hvem der kan registrere et domæne-
navn under .eu, således at EU-borgere, som bor uden for EU fremover også
kan registrere et .eu-domænenavn. For fortsat at sikre tilknytning til EU skal
juridiske personer dog stadig være etableret i EU for at kunne få registreret
et .eu-domænenavn.
Reservering af domænenavne
Forslaget indebærer bl.a., at EU-medlemsstaterne kan meddele nav-
ne/termer, der har geografisk eller geopolitisk relevans for den pågældende
medlemsstat til Kommissionen og som i henhold til national lovgivning
ikke må registreres som domænenavn under .eu.
Forslaget giver Kommissionen hjemmel til at vedtage de af medlemsstater-
ne fremsendte lister over reserverede navne i henhold til undersøgelsespro-
ceduren for gennemførelsesretsakter i medfør af (EU) 182/2011.
Herudover kan Kommissionen anmode administratoren om at tildele do-
mænenavne under .eu til Kommissionen,
som skal bruges af EU’s instituti-
oner og organer.
Udpegelse af topdomæneadministrator
Forslaget giver Kommissionen hjemmel til fortsat at stå for udpegelsen af
administratoren af .eu. Udpegelsesproceduren vil blive fastlagt i gennemfø-
relsesretsakter i henhold til beslutningsproceduren i (EU) 182/2011, hvori
Kommissionen bemyndiges til at foretage ikke-væsentlige tekniske ændrin-
ger og tilpasninger til lovgivningen efter behandling i et embedsmandsud-
valg. Tilladelsen til at administrere .eu vil være tidsbegrænset og vil kunne
fornyes.
Topdomæneadministratorens forpligtelser
I forslaget er der ikke længere et eksplicit krav om, at topdomæneadmini-
stratoren skal være en nonprofitorganisation. Det fremgår imidlertid, at top-
domæneadministratoren må opkræve gebyrer, der er direkte forbundet med
omkostningerne. Med de gældende regler tilfalder et eventuelt overskud fra
3
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 245: Grund- og nærhedsnotat vedr. forslag til forordning om implementering af topdomænenavnet .eu og dets funktion, fra erhvervsministeren
registrering af .eu-domænenavne EU’s
budget.
Kommissionens branchehø-
ring viste bl.a. et ønske om, at et eventuelt overskud skal komme
EU’s in-
ternetbrugere til gode, herunder gennem støtte til aktiviteter inden for
EU’s
prioriteter på området for internet governance.
Tilsyn
Kommissionen skal i medfør af forslaget fortsat føre tilsyn med administra-
toren af .eu-topdomænet. Tilsynet vil som noget nyt skulle ske med rådgiv-
ning fra Rådet for .eu-interessenter. Hensigten er, at forvaltningen af .eu i
højere grad afspejler Kommissionens ønske om øget interessentinddragelse
og international bedste praksis på området.
Rådet for .eu-interessenter
Med forslaget vil Kommissionen etablere et såkaldt multistakeholderråd
med deltagelse af repræsentanter fra det europæiske internetsamfund i bred
forstand, herunder fra erhvervslivet, det tekniske miljø, internationale orga-
nisationer, civilsamfundet, den akademiske verden og
EU’s medlemsstater.
Kommissionen vil udpege medlemmerne på baggrund af en åben og gen-
nemsigtig proces.
Rådets hovedopgaver bliver at assistere og rådgive Kommissionen, herun-
der kan Rådet udtale sig om forvaltningen, organisationen og administratio-
nen af .eu-topdomænet samt rådgive Kommissionen om forhold relateret til
tilsynet af administratoren af .eu.
WHOIS-databasen
Forslaget indebærer, at topdomæneadministratoren fortsat skal opretholde
en database med relevante oplysninger om bl.a., hvem der har registreret et
specifikt domænenavn under .eu-topdomænenavnet
den såkaldte
WHOIS-database. WHOIS-databasen skal forvaltes i overensstemmelse
med reglerne i den generelle databeskyttelsesforordning.
Nye forretningsmodeller og fair konkurrence
Med forslaget lempes den lovgivningsmæssige begrænsning overfor admi-
nistratoren af .eu om at sælge .eu-domænenavne. På den måde kan topdo-
mæneadministratoren fremover under forudsætning af, at der sikres en fair
konkurrence i forhold til de øvrige registratorer på markedet, selv blive re-
gistrator (forhandler) og sælge .eu-domænenavne. Hvis man i dag ønsker at
registrere et domænenavn under .eu (fx Erhvervsstyrelsen.eu), skal dette ske
via en registrator, der er akkrediteret af topdomæneadministratoren. Ifølge
Kommissionen vil man med forslaget i højere grad understøtte nye forret-
ningsmodeller, og sikre, at .eu kan konkurrere på lige fod med andre top-
domænenavne.
Forslaget betyder, at borgere og virksomheder vil kunne registrere et .eu-
domænenavn direkte hos administratoren af .eu. Endvidere vil topdomæne-
4
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 245: Grund- og nærhedsnotat vedr. forslag til forordning om implementering af topdomænenavnet .eu og dets funktion, fra erhvervsministeren
1910014_0005.png
administratoren via egne kampagner mere effektivt kunne erhverve nye
brugere af .eu. Dette særligt steder, hvor .eu endnu ikke er så udbredt, idet
registratorer på tværs af EU’s medlemsstater
i dag i varierende grad promo-
verer.eu-topdomænet. Rammerne for registrering af domænenavne direkte
hos administrator af .eu fastsættes i kontrakten mellem administratoren og
Kommissionen.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF artikel 294) medlovgiver.
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen redegør for, at reguleringen af .eu-topdomænet ligger inden
for EU’s kompetenceområde og således ikke
kan delegeres til medlemssta-
terne. .eu-topdomænenavnet har ifølge Kommissionen per definition en
grænseoverskridende dimension og bruges som et fælles symbol for de eu-
ropæiske borgeres, institutioners og virksomheders identitet online.
Kommissionen anfører videre, at ansvaret for udarbejdelse af politikker for
.eu ligger hos den Europæiske Union, som har fået topdomænet tildelt, og at
lovgivningsmæssige tiltag, herunder tilsyn og udarbejdelse af styringsme-
kanismer mv., ikke effektivt og i tilstrækkelig grad kan opnås på medlems-
statsniveau.
Regeringen vurderer på det foreliggende grundlag, at forslaget er i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet, idet .eu-topdomænenavnet er blevet
tildelt den Europæiske Union, og administration og håndhævelse af reglerne
mest effektivt vil ske på EU-niveau med inddragelse af internetsamfundet i
EU.
6.
Gældende dansk ret
Topdomænet .eu er ikke reguleret af dansk lovgivning.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget har ikke konsekvenser for de nationale regler på området, da
nationale landekodetopdomænenavne som fx .dk og .se administreres i
henhold til relevante nationale regler. I Danmark reguleres administratio-
nen af .dk gennem Lov om internetdomæner (LOV nr. 164 af 26. februar
2014).
5
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 245: Grund- og nærhedsnotat vedr. forslag til forordning om implementering af topdomænenavnet .eu og dets funktion, fra erhvervsministeren
1910014_0006.png
Forslaget vedrører et hovedsageligt teknisk og sektorspecifikt område,
der relaterer sig til domænenavnsindustrien og til administrationen af .eu-
topdomænet.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes ikke at få statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget må forventes at medføre positive samfundsøkonomiske konse-
kvenser og understøtter det digitale indre marked og en fælles europæisk
onlineidentitet, når flere EU-borgere kan registrere et .eu-domænenavn.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det vurderes, at den foreslåede forenkling af de juriske rammer og tek-
nikken i relation til eu.-topdomænenavnet kan medføre administrative
lettelser for de virksomheder, som gør brug af domænet.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget vurderes ikke at have konsekvenser for beskyttelsesniveauet
eller andre konsekvenser for Danmark.
8.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-specialudvalget for konkurrenceev-
ne, vækst og forbrugerspørgsmål med frist den 9. maj 2018. Der er modta-
get høringssvar fra Dansk Industri (DI).
DI
gør ud fra en sikkerhedsbetragtning opmærksom på, at der i det videre
arbejde med registreringsprocessen skal vægtes valide identifikationsproce-
durer af registranten f.eks. med inspiration i, hvad DK-Hostmaster med stor
succes har indført, hvilket har medført et fald i falske hjemmesider under
.dk-domænenavnet. Der vil være et lignende behov for at beskytte .eu-
domænenavnet mod misbrug.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget. Det er dog
umiddelbart forventningen, at der generelt vil være opbakning til forslagets
elementer.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt et sikkert, stabilt og åbent internet, der forvaltes
på baggrund af bred inddragelse af interessenter.
6
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 245: Grund- og nærhedsnotat vedr. forslag til forordning om implementering af topdomænenavnet .eu og dets funktion, fra erhvervsministeren
Regeringen støtter derfor Kommissionens forslag, som indeholder tiltag, der
skal sikre et fortsat attraktivt .eu-topdomæne til gavn for europæiske for-
brugere og virksomheder.
Regeringen støtter ligeledes en forenkling af den regulatoriske ramme for
.eu, der kan medføre administrative lettelser for Kommissionen og admini-
stratoren af .eu.
Desuden er regeringen positiv over for tiltag, der giver europæiske statsbor-
gere, som bor uden for EU, mulighed for fremover at få et .eu-
domænenavn, således at så mange EU-borgere og -virksomheder som mu-
ligt kan få gavn af et .eu-domænenavn.
Endelig støtter Regeringen, at der etableres et råd for .eu-interessenter, der
skal rådgive Kommissionen om forhold, der vedrører administrationen af
.eu-topdomænet
Regeringen har tillige fokus på at sikre, at internettet er sikkert og stabilt, og
regeringen vil derfor arbejde for, at det af forslaget tydeligere fremgår, at
sikkerhed og stabilitet er bærende principper for så vidt angår administrati-
onen af .eu. Endvidere vil regeringen arbejde for, at administratoren af .eu
skal være et non-profitselskab, og at et eventuelt overskud vil komme det
europæiske internetsamfund til gode.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7