Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del Bilag 238
Offentligt
1909543_0001.png
ERHVERVSMINISTEREN
12. juni 2018
Besvarelse af spørgsmål 212 alm. del stillet af Europaudvalget den
18. maj 2018 efter ønske fra Kenneth Kristensen Berth (DF).
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for, hvorledes finansielle tjenesteydelser mellem
henholdsvis Japan og USA på den ene side og EU på den anden side re-
guleres, og hvorledes finansielle tjenesteydelser påtænkes reguleret i for-
hold til Det Forenede Kongerige efter Det Forenede Kongeriges udtræden
af EU, og vil ministeren i forlængelse heraf redegøre for regeringens po-
sition i forhold til dette?
Svar:
EU-reguleringen på det finansielle område i forhold til tredjelande, her-
under Japan og USA, varierer mellem de enkelte virksomhedsområder og
ydelser, herunder mellem kreditinstitutter, forsikrings- og pensionssel-
skaber, investeringsselskaber, betalingstjenesteudbydere m.v. Endvidere
varierer regelsættet mellem og inden for de enkelte retsakter inden for
hvert område. Der gælder derfor ikke ét sæt regler for relationen til tred-
jelande.
På en lang række områder gælder der dog såkaldte ækvivalensregler.
Ækvivalensreglerne er fastsat i de enkelte retsakter og betyder, at EU kan
anerkende, at et tredjeland har et lovgivningsmæssigt og tilsynsmæssigt
regime på et givent område, der svarer til (er ”ækvivalent” med) det lov-
givningsmæssige og tilsynsmæssige regime i EU på området. Finansielle
virksomheder fra et tredjeland, der er vurderet ækvivalent, kan drive virk-
somhed i hele EU i det omfang, ækvivalensbeslutningen giver mulighed
herfor. På visse områder er der et supplerende krav om, at tredjelands-
virksomheder opretter en filial i et EU-land for at kunne tilbyde sine
ydelser i EU.
Hvis der ikke foreligger en ækvivalensbeslutning for tredjelandet, eller
hvis en virksomhed i tredjelandet ønsker at drive virksomhed ud over,
hvad ækvivalensreglerne muliggør, skal virksomheden opnå tilladelse i
hvert enkelt medlemsland, som virksomheden ønsker at drive forretning i.
Det vil i praksis betyde, at en tredjelandsvirksomhed fx skal opnå god-
kendelse af Finanstilsynet for at kunne drive den pågældende virksomhed
i Danmark. I en sådan situation skal virksomheden fuldt ud leve op til de
samme regler som andre finansielle virksomheder i Danmark.
Et alternativ til at opnå tilladelse i hvert enkelt medlemsland er, at tredje-
landsvirksomheden opretter et datterselskab i et EU-land og dermed op-
når såkaldte
passporting-rettigheder
på linje med finansielle virksomhe-
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 238: Kopi til orientering af svar på EUU alm. del - spm. 212 om, hvorledes finansielle tjenesteydelser mellem henholdsvis Japan og USA på den ene side og EU på den anden side reguleres, og hvorledes finansielle tjenesteydelser påtænkes reguleret i forhold til Det Forenede Kongerige efter Det Forenede Kongeriges udtræden af EU, og vil ministeren i forlængelse heraf redegøre for regeringens position i forhold til dette, fra erhvervsministeren
2/2
der i EU. Passporting betyder, at finansielle virksomheder fra ét EU-
medlemsland frit kan operere i alle andre EU-medlemslande. Opretter
tredjelandsvirksomheden et datterselskab, underlægges selskabet samti-
dig fuldt ud samme regler og samme tilsynsmæssige rammer som de øv-
rige finansielle virksomheder i EU, men kan samtidig benytte passpor-
tingrettigheden til at yde tjenester fra ét EU-land til et andet.
Jeg kan oplyse, at der er indgået en frihandelsaftale mellem EU og Japan,
der er ved at blive ratificeret i hhv. EU og Japan. Aftalen indeholder et
afsnit om finansielle tjenesteydelser, som, når aftalen træder i kraft, vil
supplere ækvivalensreglerne. Afsnittet indeholder bl.a. forbud mod dis-
krimination af virksomheder, oprettelse af et dialogforum og principper
for informationsudveksling. Aftalen ændrer ikke på de grundlæggende
regler for, hvordan japanske finansielle virksomheder kan opnå adgang til
EU’s markeder,
jf. ovenfor. Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke
en lignende frihandelsaftale med USA.
Når Storbritannien forlader EU, får landet som udgangspunkt status af
tredjeland. Inden for området for finansielle tjenesteydelser betyder det,
at Storbritannien uden andre aftaler underlægges de eksisterende ækviva-
lensregler. Britiske finansielle virksomheder vil således for at få adgang
til EU's markeder være afhængig af, at Storbritannien opnår status af
ækvivalent tredjeland. Alternativt vil virksomhederne skulle opnå tilla-
delse til at drive virksomhed i de enkelte relevante medlemslande. Stor-
britannien og EU’s fremtidige forhold er endnu generelt uafklaret, herun-
der fsva. området for finansielle tjenesteydelser.
Regeringens generelle holdning til det fremtidige forhold mellem EU og
Storbritannien er, at forpligtelser og rettigheder skal følges ad, så britiske
virksomheder ikke opnår en favorabel adgang til det indre marked uden at
skulle leve op til de samme krav som europæiske (herunder danske) virk-
somheder. Samtidig er det vigtigt, at det fremtidige forhold ikke skaber
risici for den finansielle stabilitet, som EU-reglerne på det finansielle
område er med til at dæmme op for.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen