Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del Bilag 234
Offentligt
1909390_0001.png
=
ERHVERVSMINISTERIET
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
12.
juni
2018
Vedlagt fremsender jeg til udvalgets orientering besvarelse på EUU alm.
del spm. 191 som fremsendt til EUU.
Med venlig hilsen
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Brian Mikkelsen
Tlf.
Fax.
CVR-nr.
EAN
nr.
33 92 33 50
33123778
10092485
5798000026001
[email protected]
www.em dk
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 234: Kopi til orientering af EUU alm. del - svar på spm. 191-196 om EU-udbudsrunder m.v., fra erhvervsministeren
1909390_0002.png
cÇ,
=____
ERHVERVSMINISTERIET
Europaudvalget
ERHVERVSMINISTEREN
12.
juni 2018
Besvarelse af spørgsmål 191 alm, del stillet af udvalget den 16. maj
2018 efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33123778
Spørgsmål: Ministeren bedes oplyse, om Danmark i overensstemmelse
med EU-retten og EU’s udbudsregler kan stille krav om uddannelses- og
praktikpladser på danske vilkår i forbindelse med offentlige udbud, hvor
værdien af udbuddet overstiger EU’s tærskelværdier?
Svar:
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN
nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Jeg har forelagt spørgsmålet for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der
oplyser følgende:
“Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen forstår spørgsmålet som et
spørgsmål om, hvorvidt der i overensstemmelse med EU-retten kan stilles
krav om uddannelses- og praktikpladser på danske arbejds- og
ansættelsesvilkår i forbindelse med offentlige udbud af kontrakter, der
udføres i Danmark.
Et sådan krav kan stilles som særlige betingelser for en kontrakts
gennemførelse i medfør afudbudslovens
§
176.
Krav til en kontrakts gennemførelse skal dog opfylde tre betingelser:
1. De skal oplyses på forhånd,
2. De skal være forbundet med kontraktens genstand og
3. De skal være i overensstemmelse med EU-retten.
Oplysningen på forhånd kan ske enten i udbudsbekendtgørelsen eller i det
øvrige udbudsmateriale. Det følger af gennemsigtighedsprincippet, at
særligt byrdeflilde kontraktvilkår skal angives i udbudsbekendtgørelsen.
At kravet skal være forbundet med kontraktens genstand vil sige, at
kravet skal være knyttet til den konkrete opgave, som skal udføres under
den udbudte kontrakt. Der kan således ikke fastsættes krav, som vedrører
generelle forhold hos leverandøren eller forhold vedrørende andre
opgaver, som leverandøren udfører.
Da krav til kontrakters gennemførelse især vedrører udførelsen af
tjenesteydelser, indebærer betingelsen om overensstemmelse med EU
retten især overholdelsen af udstationeringsdirektivet (Europa-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 234: Kopi til orientering af EUU alm. del - svar på spm. 191-196 om EU-udbudsrunder m.v., fra erhvervsministeren
1909390_0003.png
Parlamentet og Rådets direktiv 96/71/EF af 16. december 1996 om
udstationering af arbejdstagere som led i udveksling af tjenesteydelser)
samt artikel
56
i Traktaten om den Europæiske Unions funktionsmåde
om fri udveksling af tjenesteydelser (TEUF).
Der henvises i
øvrigt
til Beskæfligelsesministerens svar på spørgsmål
154
fra Europaudvalget”.
Afslutningsvist vil jeg gerne understrege, at Danmark har stor gavn af at
være medlem af det indre marked. Det gælder især små og mellemstore
virksomheder,
som
eksporterer til det europæiske marked og skaber
arbejdspladser i Danmark. For forbrugerne er det tilsvarende en stor
fordel, at de ved, hvad de kan regne med, når de handler på tværs af
landegrænser.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen
2
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 234: Kopi til orientering af EUU alm. del - svar på spm. 191-196 om EU-udbudsrunder m.v., fra erhvervsministeren
1909390_0004.png
çdo,
Beskoeftigelses
Folketingets Europaudvalget
[email protected]
Søren Søndergaard
Soren. Sondergaardfi.dk
BeskæftigeIsesmnisteret
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
wwwbm.dk
CVR 10172748
Europaudvalget har i brev af 16. maj 2018 stillet følgende spørgsmål nr. 154 (alm.
del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Sønder
gaard (EL).
Spørgsmål nr. 154:
“Ministeren bedes oplyse, om Danmark i overensstemmelse med EU-retten kan
indføre obligatoriske arbejdsklausuler med kædeansvar, som sikrer, at kun virk
somheder, der lever op til danske løn og arbejdsvilkår, kan løse opgaver for offent
lige myndigheder.”
Svar:
I Beskæftigelsesministeriets cirkulære nr. 9471 af 30. juni 2014 om arbejdsklausu
ler i offentlige kontrakter er det i
§
2, stk. 1, anført, at samtlige statslige myndighe
der skal anvende arbejdsklausuler i alle kontraktforhold om bygge- og anlægsar
bejder, fabrikation og udførelse eller ydelse af tjenester uanset kontraktens størrel
se.
Af cirkulærets
§
3, stk. 1, fremgår, at ordregiver i kontrakten skal stille krav om, at
ansatte hos leverandører og eventuelle underleverandører, som medvirker til at op
fylde kontrakten, er sikret løn (herunder særlige ydelser), arbejdstid og andre ar
bejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der gælder for arbejde af samme
art i henhold til en kollektiv overenskomst indgået af de inden for det pågældende
faglige område mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gæl
der på hele det danske område.
Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at cirkulærets bestemmelser er i over
ensstemmelse med EU-retten. I den forbindelse kan der henvises til EU
Domstolens afgørelse af 17. november 2015 i sag
C-l 15/14,
RegioPost.
Venlig hilsen
J.nr.
2018
-
3323
Troels Lund Poulsen
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 234: Kopi til orientering af EUU alm. del - svar på spm. 191-196 om EU-udbudsrunder m.v., fra erhvervsministeren
1909390_0005.png
ERHVERV SM I N IST ER I ET
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
12. juni 2018
Vedlagt fremsender jeg til udvalgets orientering besvarelse på EUU alm.
del spm. 192
som fremsendt
til EUU.
Med venlig hilsen
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
T’f.
33 92 33 50
33123778
Brian Mikkelsen
Fax.
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
vem dk
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 234: Kopi til orientering af EUU alm. del - svar på spm. 191-196 om EU-udbudsrunder m.v., fra erhvervsministeren
1909390_0006.png
=
ERHVERVSMINISTERIET
Europaudvalget
ERHVERVSMINISTEREN
12. juni 2018
Besvarelse af spørgsmål 192 atm. det stillet af udvalget den 16. maj
2018 efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål:
Ministeren bedes oplyse, om danske kommuner for at undgå fordyrelser
og forsinkelser af et byggeri
vælge et andet entreprenorselskab, som
har indgået i en offentlig EU-udbudsrunde, uden en fornyet udbudsrunde,
i de tilfælde hvor entreprenørselskabet, som udgjorde førstevalget, går
konkurs under byggeprocessen?
Svar:
Jeg har indhentet bidrag fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der
oplyser følgende, som jeg kan henholde mig til:
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr.
33 92 33 50
33123778
10 092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em
dk
“Udskiftning af den leverandør, som ordregiveren oprindeligt havde til
delt kontrakten, er som udgangspunkt ikke tilladt uden gennemførelse af
en ny udbudsprocedure. Udbudsloven, der implementerer EU’s udbudsdi
rektiv, indeholder imidlertid nogle undtagelser til dette udgangspunkt.
Ordregivere har eksempelvis mulighed for at acceptere, at en virksomhed,
der er part i en kontrakt, og som kommer under konkursbehandling, kan
overdrage kontrakten til tredjemand. Det er en forudsætning, at de oprin
delige kriterier for egnethedsvurderingen opfyldes af den nye leverandør
og ikke medfører andre ændringer af grundlæggende elementer i kontrak
ten.
Udskiftning af den oprindelige leverandør kan også tillades, hvis det sker
som følge af en klar, præcis og entydig ændringsklausul i kontrakten med
den oprindelige leverandør. En sådan ændringsklausul skal fastsætte om
fanget og arten af eventuelle ændringer samt betingelserne for deres an
vendelse. En klausul må ikke medføre tvivl om, i hvilke situationer den
kan anvendes, samt rækkevidden af de ændringer, der kan foretages på
baggrund af klausulen. Hvorvidt dette kan lade sig gøre i tilfælde af leve
randørens konkurs under et udbudt byggeri, beror på en konkret og indi
viduel vurdering af sagens omstændigheder. Der foreligger endnu ikke
afgørelser fra Klagenævnet for Udbud om rækkevidden af undtagelsen.”
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 234: Kopi til orientering af EUU alm. del - svar på spm. 191-196 om EU-udbudsrunder m.v., fra erhvervsministeren
1909390_0007.png
Med venlig hilsen
Brian
Mikkelsen
2
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 234: Kopi til orientering af EUU alm. del - svar på spm. 191-196 om EU-udbudsrunder m.v., fra erhvervsministeren
1909390_0008.png
ERHVERVSMINISTERIET
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
Vedlagt fremsender jeg til udvalgets orientering besvarelse på EUU alm.
del spm. 193 som fremsendt til EUU.
Med venlig hilsen
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade I 0-12
1216 København K
Tlf.
Fax.
CVR-nr.
EAN nr.
33 92 33 50
33123778
10092485
5798000026001
Brian Mikkelsen
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 234: Kopi til orientering af EUU alm. del - svar på spm. 191-196 om EU-udbudsrunder m.v., fra erhvervsministeren
1909390_0009.png
=____
ERHVERVSMINISTERET
Folketingets Europaudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
12.
juni 2018
Besvarelse af spørgsmål 193 alm. del stillet af udvalget den 16. maj
2018 efter ønske fra Søren Sondergaard (EL).
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
DK 1216 København K
-
Tlf.
Spørgsmål: Ministeren bedes oplyse, om Danmark i overensstemmelse
med EU-retten kan vedtage at give socialøkonomiske virksomheder og
andre virksomheder, der ansætter en vis andel af mennesker med nedsat
arbejdsevne eller andre med lav tilknytning til arbejdsmarkedet, foffang
til offentlige udbud i stat, kommunerne og regioner?
Svar:
Fax.
33 92 33 50
33123778
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Indledningsvis vil jeg gerne understrege, at Danmark har stor gavn af at
være medlem af det indre marked. Det gælder især små og mellemstore
virksomheder, som eksporterer til det europæiske marked og skaber man
ge arbejdspladser i Danmark.
fsva. reglerne om udbud, har jeg forelagt spørgsmålet for Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen, der oplyser følgende:
“Danske ordregivere har flere muligheder for at reservere kontrakter til
visse organisationer eller beskyttede værksteder mv. samt stille krav i
forbindelse med udbud, så virksomheder, der tager et socialt ansvar, kan
en fonang.
Ordregiver kan, i forbindelse med tilrettelæggelse af et udbud, inddrage
socialt ansvar mv. i flere faser af et udbud, herunder i udarbejdelse af
kravspecifikationen, i kontraktvilkårene, i forbindelse med udvælgelses
fasen og i tildelingsfasen. for uddybning af mulighederne herfor henvises
til besvarelse af spørgsmål 194 alm. del stillet af Folketingets Europaud
valg den 16. maj 2018 efter ønske fra Søren Søndergaard.
Om muligheden for at reservere kontrakter, fremgår det af udbudslovens
§
54,
at ordregivere har mulighed for at stille krav om, at det alene er be
skyttede værksteder eller økonomiske aktører, hvis hovedformål er social
og faglig integration af handicappede eller dårligt stillede personer, der
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 234: Kopi til orientering af EUU alm. del - svar på spm. 191-196 om EU-udbudsrunder m.v., fra erhvervsministeren
1909390_0010.png
2/2
kan deltage i udbuddet eller byde på en delkontrakt. Det har ingen betyd
ning, hvordan tilbudsgiveme er organiseret, og hvilke rammer de er un
derlagt, men det er en forudsætning, at mindst 30 pct. af de beskæftigede
hos den økonomiske aktør er handicappede eller dårligt stillede personer.
Hvis ordregiver skal reservere kontrakten i medfør af udbudslovens
skal det fremgå afudbudsbekendtgørelsen.
§
54,
Udbudslovens
§
190 giver herudover ordregivere mulighed for at forbe
holde retten til at deltage i udbuddet til organisationer, der udelukkende
beskæftiger sig med visse tjenesteydelser inden for sundheds-, social- og
kulturområdet. Der er tale om en udtømmende liste af tjenesteydelser,
som er omfattet af bestemmelsen. Listen inkluderer blandt andet visse
tjenesteydelser inden for sundheds- og socialvæsenet, som eksempelvis
hospitalsvirksomhed og sociale foranstaltninger både med og uden insti
tutionsophold, visse tjenesteydelser inden for uddannelse, biblioteker og
museer. Kontraktens løbetid må højst være tre år.
Organisationer, der kan reserveres kontrakter til, skal overholde følgende
betingelser:
1. formålet med organisationen er at varetage offentlige tjeneste
ydelsesopgaver med tilknytning til levering af de omfattede tjene
steydelser.
2. Udbyttet geninvesteres for at opfylde organisationens målsætnin
ger. Udloddes eller omfordeles udbyttet, skal dette ske ud fra del
tagelsesorienterede hensyn.
3. Ledelses- eller ejerskabsstruktureme i den organisation, der gen
nemfører kontrakten, er baseret på principper om medarbejder
ejerskab eller medarbejderdeltagelse eller skal kræve aktiv delta
gelse af alle medarbejdere, brugere eller interessenter.
4. Organisationen har ikke faet tildelt en kontrakt for de pågældende
tjenesteydelser af den pågældende ordregiver i henhold til denne
bestemmelse i de seneste tre år.
Hvis ordregiver reserverer kontrakten til de pågældende organisationer i
medfør af udbudslovens
§
190, skal det fremgå af udbudsbekendtgorelsen
eller forhåndsmeddelelsen”.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 234: Kopi til orientering af EUU alm. del - svar på spm. 191-196 om EU-udbudsrunder m.v., fra erhvervsministeren
1909390_0011.png
=____
ERHVERVSMINISTERIET
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
12. juni 2018
Vedlagt
fremsender jeg til udvalgets orientering besvarelse på EUU alm.
del spm. 194 som fremsendt til EUU.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216
København K
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen
Tlf.
Fax.
CVR-nr.
EAN nr.
33 92 33 50
33123778
10092485
5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 234: Kopi til orientering af EUU alm. del - svar på spm. 191-196 om EU-udbudsrunder m.v., fra erhvervsministeren
1909390_0012.png
=____
ERHVRVSMINISTERIET
Folketingets Enropaudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
12. juni
2018
Besvarelse af spørgsmål 194 alm. del stillet af udvalget den 16. maj
2018 efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
ERHVERVSMINISTERIET
Spørgsmål: Ministeren bedes oplyse, om Danmark i overensstemmelse
med EU-retten kan vedtage skærpede krav i den offentlige indkøbs- og
udbudspolitik, så virksomheder, der tager socialt ansvar og har en bære-
dygtig adfærd, får forrang?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der
oplyser følgende:
Slotsholmsgade 10-12
DK 1216 København K
-
Tlf.
Fax.
33 92 33 50
33123778
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
“Offentlige ordregivere har, i medfør af udbudsloven, visse muligheder
for at stille krav i forbindelse med udbud, så virksomheder, der tager so
cialt ansvar og har en bæredygtig adfærd får forrang.
Ordregiver kan i forbindelse med tilrettelæggelse af et udbud inddrage
socialt ansvar mv. i flere faser af et udbud, herunder i udarbejdelse af
kravspecifikationen, i kontraktvilkårene, i forbindelse med udvælgelses
fasen og
i
tildelingsfasen.
I kravspecifikationen kan ordregiver fx stille krav, der fokuserer på pro
duktet miljøegenskaber eller sociale hensyn. I kontraktvilkårene kan or
dregiver stille en ræklce betingelser til udførelsen af kontrakten, herunder
fx sociale klausuler og arbejdsklausuler.
Ordregiver er endvidere i udbudsprocessen forpligtet til at udelukke til
budsgivere, der fx er dømt for bømearbejde eller menneskehandel, og har
videre mulighed for at udelukke tilbudsgivere, der ikke lever op til miljø-
social- eller arbej dsretlige forpligtelser.
Endelig giver udbudsloven mulighed for, at ordregiver i forbindelse med
tildeling af kontrakten kan lægge vægt på andre hensyn end prisen, fx
kriterier, der fokuserer på miljø, livscyklusomkostninger, mv.
Generelt gør sig gældende, at alle krav mv. skal oplyses på forhånd og
være forbundet med kontraktens genstand. Det vil sige, at der ikke kan
fastsættes krav mv., som vedrører generelle forhold hos leverandoren eller
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 234: Kopi til orientering af EUU alm. del - svar på spm. 191-196 om EU-udbudsrunder m.v., fra erhvervsministeren
1909390_0013.png
2/2
forhold vedrørende andre opgaver, som leverandøren udfører. Krav mv.
skal være knyttet til den konkrete opgave, som skal udføres under den
udbudte kontrakt.
Derudover skal ordregiver sikre sig, at krav mv. er i overensstemmelse
med EU-retten i øvrigt, herunder overholder EU-traktatens principper om
blandt andet ligebehandling og forbuddet mod diskrimination på grund af
nationalitet”.
Udbudsloven er en implementering af EU’s udbudsdirektiv. Jeg vil gerne
understrege, at Danmark har stor gavn af at være medlem af det indre
marked. Det gælder især små og mellemstore virksomheder,
som
ekspor
terer til det europæiske marked og skaber arbejdspladser i Danmark. For
forbrugerne er det tilsvarende en stor fordel, at de ved, hvad de kan regne
med, når de handler på tværs aflandegrænser.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 234: Kopi til orientering af EUU alm. del - svar på spm. 191-196 om EU-udbudsrunder m.v., fra erhvervsministeren
1909390_0014.png
=____
ERHVERVSMINISTERIET
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
12. juni 2018
Vedlagt fremsender jeg til udvalgets orientering besvarelse på EUU alm.
del sprn. 195 som fremsendt til EUU.
Med venlig hilsen
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Brian Mikkelsen
33
92
33
50
Fax.
33123778
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 234: Kopi til orientering af EUU alm. del - svar på spm. 191-196 om EU-udbudsrunder m.v., fra erhvervsministeren
1909390_0015.png
ERHVERVSMINJSTERIET
Europaudvalget
ERHVERVSMINISTEREN
12. juni 2018
Besvarelse af spørgsmål 195 alm. del stillet af udvalget den 16. maj
2018 efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål:
Ministeren bedes oplyse, om Danmark i overensstemmelse med EU
retten kan stille krav til leverandører om, at deres produkter er miljømær
ket med eksempelvis EU’s eget miljomærke “Blomsten” eller det skandi
naviske mærke “Svanen” i forbindelse med offentlige udbud, hvor værdi
en af udbuddet overstiger EU’s tærskelværdier?
Svar:
Indledningsvis vil jeg gerne understrege, at Danmark har stor gavn af at
være medlem af det indre marked. Det gælder især små og mellemstore
virksomheder, som eksporterer til det europæiske marked og skaber man
ge arbejdspladser i Danmark.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr.
33 92 33 50
33123778
10 0924 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em dk
for så vidt angår reglerne om udbud har jeg forelagt spørgsmålet for
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der oplyser følgende:
“Det er i overensstemmelse med EU-retten at kræve, at et indkøb er for
synet med et specifikt mærke som dokumentation for specifikke egenska
ber, når følgende fem krav, er opfyldt:
1. Mærket kun indeholder mærkekrav, der er forbundet med kon
traktens genstand og er egnede til at definere egenskab erne ved
det der skal indkøbes,
2. Mærkets krav er fastsat på grundlag af objektivt verificerbare og
ikke-diskriminerende kriterier,
3.
Mærket er udviklet på grundlag af en åben og gennemsigtig pro
cedure, hvor alle relevante interessenter kan deltage,
4. Mærket er tilgængeligt for alle potentielle tilbudsgivere, og
5.
Mærkets krav er fastsat af en uafhængig tredjepart, som den øko
nomiske aktør, der ansøger om mærket, ikke udøver afgørende
indflydelse på.
Det følger af udbudslovens
budsdirektiv.
§
46, der er en implementering af EU’s ud
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 234: Kopi til orientering af EUU alm. del - svar på spm. 191-196 om EU-udbudsrunder m.v., fra erhvervsministeren
1909390_0016.png
Det vil afhænge af en konkret og individuel vurdering, om et specifikt
mærke som fx Blomsten eller $vanen lever op til de fem betingelser. Det
er således den enkelte ordregiver, der skal vurdere, om det specifikke
mærke indeholder mærkekrav, der er forbundet med kontraktens genstand
og er egnede til at definere egenskabeme ved det, der skal indkøbes, før
ordregiveren kan anvende det i et udbud, jf. kravene ovenfor.
Selvom en ordregiver har krævet et bestemt mærke, skal alle de mærker,
der opfylder tilsvarende mærkekrav, accepteres. Med tilsvarende mærke-
krav menes mærkekrav, der opfylder det krævede eller højere niveau af
de egenskaber, som det krævede mærke er bevis for. Man skal alene ac
ceptere andre mærker, der opfylder de fem ovennævnte krav. Det skal
bemærkes, at tilbudsgiver har bevisbyrden for, at det pågældende mærke
lever op til ordregivers krav.
Herudover vil en ordregiver også være forpligtet til at acceptere anden
passende dokumentation for overholdelsen af kravene i det krævede
mærke i følgende to situationer:
Den første situation er, hvor tilbudsgiveren ikke har mulighed for at få de
krævede mærker eller tilsvarende mærker inden for den gældende frist af
årsager, der ikke kan tilskrives den pågældende tilbudsgiver. Årsager,
som ikke kan tilskrives tilbudsgiver, kan fx være, hvis tilbudsfristen er
kortere end den tid, det tager for tilbudsgiveren at opnå det krævede
mærke.
Den anden situation er, hvor tilbudsgiveren ikke har de krævede mærker,
selvom det har været muligt at opnå dem inden for den gældende frist. I
denne situation skal ordregiveren ved den indsendte anden dokumentati
on kunne konstatere, at kravene er opfyldt, uden et “uhensigtsmæssigt
stort ressourceforbrug”.
Ordregiver kan dog altid af egen vilje vælge at acceptere anden passende
dokumentation uanset ressourceforbruget, der anvendes til at konstatere,
om den anden dokumentation er passende.”
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen
2
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 234: Kopi til orientering af EUU alm. del - svar på spm. 191-196 om EU-udbudsrunder m.v., fra erhvervsministeren
1909390_0017.png
«17,
ERHVERVSMINISTERIET
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTREN
12. juni 2018
Vedlagt fremsender jeg til udvalgets orientering besvarelse på EUU alm.
del spm. 196 som fremsendt til EUU.
Med venlig hilsen
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-72
1216 København K
Tlf.
Fax.
CVR-nr.
EAN nr.
33 92 33 50
33123778
Brian Mikkelsen
10092485
5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 234: Kopi til orientering af EUU alm. del - svar på spm. 191-196 om EU-udbudsrunder m.v., fra erhvervsministeren
1909390_0018.png
ERHVERVSMINISTERIET
furopaudvalget
ERHVERVSMINISTEREN
12. juni 2018
Besvarelse af spørgsmål 196 alm. del stillet af udvalget den 16. maj
2018 efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål:
Ministeren bedes oplyse, om Danmark i overensstemmelse med FU-
retten kan stille krav om, at lonarbejdere, som beskæftiger sig med farligt
arbejde (stilladsarbejde, kraner, asbest m.v.), skal have gennemført en
uddannelse, som er obligatorisk i Danmark, i forbindelse offentlige ud
bud?
Svar:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen oplyser følgende:
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr.
33 92 33 50
33123778
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
“Danske offentlige ordregivere kan godt stille krav til tjenesteyderens
uddannelsesmæssige og faglige kvalifikationer i medfør af udbudslovens
§
140, stk. 1, nr. 3. Sådanne krav skal oplyses på forhånd i udbudsbe
kendtgørelsen, og de skal være relevante for at sikre, at ansøgere eller
tilbudsgivere har den nødvendige faglige formåen til at gennemføre den
pågældende kontrakt.
Alle minimumskrav til leverandørernes egnethed skal herudover være
proportionale, hvilket vil sige, at det pågældende krav ikke må være høj e
re, end hvad der er nødvendigt for at opnå formålet med at stille kravet.”
Udbudsloven er en implementering af EU’s udbudsdirektiv. Jeg vil gerne
understrege, at Danmark har stor gavn af at være medlem af det indre
marked. Det gælder især små og mellemstore virksomheder, som ekspor
terer til det europæiske marked og skaber arbejdspladser i Danmark.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen