Europaudvalget
ERHVERVSMINISTEREN
12. juni 2018
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 176 alm. del stillet af udvalget den 16. maj
2018 efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål:
Ministeren bedes oplyse, om Danmark i overensstemmelse med EU-
retten kan erstatte den
nuværende model ”Ingen reklamer tak”, hvor man
aktivt skal frabede sig hustandsomdelte reklamere, med en model, hvor
borgerne i stedet aktivt skal tilvælge reklamer gennem en aktiv tilvalgs-
ordning, for at modtage reklamer.
Svar:
Danmarks medlemskab af det indre marked indebærer som bekendt, at
medlemslandene forhandler fælles lovgivning
–
herunder fælles regler og
standarder for varer og tjenesteydelser, som sælges på det indre marked.
Det er en meget stor fordel for virksomhederne, at de alene skal forholde
sig til ét sæt regler og standarder frem for 28. Det gælder ikke mindst for
små og mellemstore virksomheder, som eksporterer til det europæiske
marked og skaber mange arbejdspladser i Danmark. For forbrugerne er
det tilsvarende en stor fordel, at de ved, hvad de kan regne med, når de
handler på tværs af landegrænser.
Der spørges til, hvorvidt Danmark i overensstemmelse med EU-retten
kan erstatte den nuværende model ”Ingen reklamer tak”, hvor man aktivt
skal frabede sig hustandsomdelte reklamere med en model, hvor borgerne
i stedet aktivt skal tilvælge reklamer gennem en aktiv tilvalgs-ordning,
for at modtage reklamer har jeg forelagt spørgsmålet for Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, der oplyser følgende:
”Erhvervs-
og Vækstministeriet undersøgte i 2012 mulighederne for at
indføre en ”ja tak”-ordning.
I den forbindelse var ministeriet i konktakt
med Europa-Kommissionen, som var af den opfattelse, at ordningen ville
være i strid med EU-retten, da den vil begrænse udenlandske virksomhe-
der i at reklamere over for danske forbrugere.
Årsagen er totalharmoniseringsdirektivet om urimelig handelspraksis, der
forbyder medlemslandene at indføre generelle forbud, der begrænser
virksomhedernes kommercielle ytringsfrihed. En ”ja tak”-ordning
vil
indebære et generelt forbud mod, at virksomheder omdeler reklameaviser
til forbrugere, der ikke klart har givet deres accept, og ordningen vil der-
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk