Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del Bilag 218
Offentligt
1905366_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg
29-05-2018
Side 1 af 4
Angående Erhvervsministerens kommentar til henvendelse af 24.
april 2018 fra ISOBRO og Dansk Industri vedrørende de erhvervs-
mæssige konsekvenser af kommunale genbrugsbutikkers konkur-
rence, jf. ERU alm. Del
bilag 168.
Erhvervsministeren har den 18. maj 2018 besvaret spørgsmål 157 alm. del stillet
af udvalget den 24. april 2018.
Dansk Affaldsforening har foretræde den 21. juni for Energi-, Forsynings- og Kli-
maudvalget, hvor vi vil forelægge vores synspunkter i forhold til det materiale
ISOBRO har sendt til udvalgene om kommunale genbrugsbutikker.
Der er dog enkelte dele af ministerens svar på spørgsmål 157, som vi allerede
nu vil kommentere.
J.nr. NIR 4.5.14.1-01
Dansk Affaldsforening
Vodroffsvej 59, 1
1900 Frederiksberg C
Tlf.: 72 31 20 70
danskaffaldsforening.dk
Indledning
Kommunerne etablerer og driver genbrugsbutikker med henblik på at løfte den
affaldsopgave, de er pålagt i henhold til miljøbeskyttelsesloven og affaldsbe-
kendtgørelsen.
Vi er enige med ministeren i, at det frie organisationsliv udgør et vigtigt funda-
ment for det danske samfund. Derfor har vi siden 2015 holdt en række møder
med ISOBRO med det formål at etablere et samarbejde, så vi i fællesskab kan
fremme en sag, alle er enige om skal fremmes
nemlig mere genbrug.
Lokalt er der i dag allerede mange steder i landet et godt og konstruktivt samar-
bejde mellem vores medlemmer og de lokale frivillige foreninger, der driver gen-
brugsbutikker for sammen at fremme den gode sag.
Vi vil fortsætte vores bestræbelser på at sikre et godt samarbejde med ISOBRO
og deres medlemmer, da vi er overbeviste om, at det er den rigtige vej at gå.
Dansk Affaldsforening har 54 medlemmer blandt kommuner og kommunale selskaber i Danmark og på Færøerne.
Medlemmerne indsamler og håndterer husholdningsaffald og erhvervsaffald fra 98 kommuner for 5,6 mio. borgere.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 218: Henvendelse af 30/5-18 fra Dansk Affaldsforening om kommunale genbrugsbutikker
1905366_0002.png
Side 2 af 4
J.nr. NIR 4.5.14.1-01
Ankestyrelsens udtalelse
Ankestyrelsen har den 28. juni 2017 udtalt sig om lovligheden af kommuners salg
af genstande, som borgerne afleverer på genbrugspladser, herunder elektrisk og
elektronisk udstyr (udtalelsen er vedlagt).
Det er korrekt, når ministeren skriver, at Ankestyrelsen har udtalt, at kommu-
nerne kan drive egne genbrugsbutikker i forlængelse af genbrugspladsen, under
forudsætning af at genstandene sælges til markedspris.
I Ankestyrelsens konkrete vurdering af lovligheden af de kommunale genbrugs-
butikker (side 8-10 i Ankestyrelsens udtalelse), står der derimod intet om, at mar-
kedsprisen skal dække kommunernes faktiske omkostninger, eller at gebyrbeta-
lingen fra de kommunale genbrugspladser ikke må bruges til at dække et gene-
relt underskud i de kommunale genbrugsbutikker (butikkerne er i øvrigt en del af
genbrugspladsordningen).
Kommunerne skal følge affaldshierarkiet, og tilstræbe at flytte affald så langt op i
hierarkiet som muligt, under hensyntagen til miljø og (samfunds)økonomi. Det
betyder, at meget affald fra husholdninger sendes til genanvendelse, selvom det
for en del fraktioners vedkommende ville være billigere og nemmere at sende til
et affaldsenergianlæg eller et deponi. Det gælder fx plast, som det (i gennemsnit)
koster mere at genanvende end at sende til et affaldsenergianlæg eller på de-
poni.
Det samme gør sig gældende, når kommuner og affaldsselskaber vælger (at for-
berede affald med henblik på) genbrug og sælge genstande i deres genbrugsbu-
tikker fremfor en anden - miljømæssig
dårligere behandling som genanven-
delse, energiudnyttelse, anden nyttiggørelse eller deponi.
Det fremgår da også af Ankestyrelsens vurdering af lovligheden, at
”det er såle-
des en lovlig
og pligtmæssig
opgave for kommunerne at forberede affald,
som kommunerne modtager på genbrugspladserne, til genbrug”
(side 8 i Anke-
styrelsens udtalelse).
Det er derfor lovligt - og giver miljømæssig og/eller økonomisk mening - at sælge
genstande (naturligvis til markedspris) i kommunale genbrugsbutikker, selvom
butikken i sig selv giver underskud. Alternativet er nemlig ofte en miljømæssigt
set dårligere behandling, der vil koste mere som fx genanvendelse, affaldsenergi
eller deponering.
Udvalget skal være opmærksomme på, at håndteringen af husholdningsaffald
under et er en dårlig forretning. Selv affaldsfraktioner, der har en positiv afsæt-
ningspris, kan udgøre en samlet omkostning. Papiraffald har typisk en positiv
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 218: Henvendelse af 30/5-18 fra Dansk Affaldsforening om kommunale genbrugsbutikker
1905366_0003.png
Side 3 af 4
J.nr. NIR 4.5.14.1-01
værdi, men den samlede håndtering udgør en omkostning for kommunen og der-
med borgerne.
Afsætningspriserne er typisk negative for affald. Selv når affaldet er indsamlet og
sorteret, betaler kommunerne penge for at afsætte affaldet til private (affalds)virk-
somheder.
ISOBRO’s manglende dokumentation
Dansk Affaldsforening har henvendt sig til ISOBRO for at få indsigt i det materi-
ale, der ligger bag ISOBRO’s beregninger. Det har hidtil ikke været muligt. Derfor
er det ikke muligt at verificere dataindsamlingen og forudsætningerne bag ISO-
BRO’s beregninger.
De mange påstande og indikationer, der fremgår af ISOBRO’s materialer,
savner
således dokumentation, hvilket
desværre
gør det vanskeligt at diskutere og
forholde sig konstruktivt til indholdet.
ISOBRO indikerer enkelte steder, at kommuner og affaldsselskaber ikke overhol-
der lovgivningen. Det er bekymrende, at ISOBRO fremfører sådanne påstande
mod kommuner og affaldsselskaber uden dokumentation.
Hvordan får de frivillige organisationer bedre adgang til genbruge-
lige genstande?
Der argumenteres for, at de frivillige organisationer får bedre adgang til de gen-
stande, der kan genbruges eller genanvendes, hvis det ansvar og de pligter, der
giver kommunerne ejerskab over borgernes affald, fjernes. Det er meget tvivl-
somt, om dette er tilfældet, medmindre de frivillige organisationer får monopol og
bliver
”førstevælger” på affald fra husholdninger.
Tværtimod er det vores forventning, at regeringens forsyningsstrategi vil betyde,
at kommunerne og affaldsselskaberne skal udbyde behandlingen af det genbru-
gelige affald. Det synes usandsynligt, at det vil være de frivillige organisationer,
der vinder disse udbud, eftersom de ikke må betale for genbrugeligt affald, hvis
de skal momsfritages.
Det skal nævnes, at de frivillige organisationer i dag har fri adgang til genbruge-
lige genstande fra husholdninger. De kan henvende sig direkte til borgerne og
opfordre dem til at aflevere deres genbrugelige genstande i deres butikker.
Mange kommuner og affaldsselskaber har lokale aftaler med frivillige organisatio-
ner omkring det genbrugelige affald, de modtager på genbrugspladserne, herun-
der også kommuner og affaldsselskaber, der har egne genbrugsbutikker.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 218: Henvendelse af 30/5-18 fra Dansk Affaldsforening om kommunale genbrugsbutikker
1905366_0004.png
Side 4 af 4
J.nr. NIR 4.5.14.1-01
Vi synes fortsat, det skal være muligt at lave den slags aftaler, hvis det er et lo-
kalpolitisk ønske. Sådanne aftaler vil være meget vanskelige at indgå på lovlig
vis, hvis det genbrugelige affald ”gives frit”.
Afslutning
Dansk Affaldsforening har en række yderligere bemærkninger til ISOBRO’s ma-
teriale, som vi fremlægger i forbindelse med vores foretræde for Folketingets
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg den 21. juni.
Dansk Affaldsforening vil blandt andet beskrive, hvordan vi ser
”markedet” for
genbrug samt de praktiske forhold omkring håndteringen af genbrugeligt affald
på de kommunale genbrugspladser
herunder hvilke praktiske og miljømæssige
konsekvenser forskellige reguleringsmæssige tiltag vil få. Det ser vi frem til at
præsentere for udvalgene.
Med venlig hilsen
Jacob H. Simonsen
Direktør