Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del Bilag 214
Offentligt
1903998_0001.png
Generalforsamling i Danske Medier 16. maj 2018
Beretning fra den afgående formand Stig Ørskov
Sædvanligvis bruger man den mundtlige beretning til at gennemtrævle det seneste år og
bryste sig af foreningens indsats og resultater. Det vil jeg undlade i år. Først og fremmest
fordi resultaterne taler for sig selv, men i lige så høj grad fordi den skriftlige beretning så fint
gennemgår de væsentligste emner i det forgangne år.
I stedet vil jeg tillade mig at bruge den mundtlige beretning på at takke jer, Danske Mediers
medlemmer. For det fortjener I. Ikke mindst fordi I bakker op om foreningen med jeres
medlemskab og aktive engagement. Hvilket vi i bestyrelsen værdsætter helt enormt, og gerne
vil takke jer for.
Men endnu vigtigere end jeres opbakning er jeres daglige indsats i oplysningens og
offentlighedens tjeneste. Mange af jer kunne have valgt andre og sandsynligvis langt mere
lukrative beskæftigelser end den, I har kastet jer over. Men I har valgt
oplysningsvirksomheden og leverer dermed på daglig, ugentlig eller månedlig basis de
informationer, der gør det muligt for borgerne i det danske samfund at agere på et oplyst
grundlag og træffe informerede beslutninger. Ikke mindst når det gælder deres demokratiske
deltagelse.
Af uransalige årsager modtager I kun sjældent ros for jeres indsats. Tværtimod må I ofte
lægge øre til ubarmhjertig kritik. Sådan er det, når man blandt andet afdækker sager, som de
involverede nødigt vil have frem. Og I ved heldigvis godt, at det er, når I har fat i den lange
ende, at kritikken er allermest skinger.
Men det kræver sin redaktør, når landets største virksomheder eller landets førende
politikere går til modangreb og forsøger at beklikke jeres troværdighed.
Det tjener os ikke at være sarte mimoser, når vi selv forbeholder os retten til at kritisere
samfundets spidser. Men det ville være skønt, hvis også landets politikere i ny og næ
anerkendte betydningen af jeres arbejde og værdien af, at vi har en mangfoldighed af frie og
uafhængige medier, som dagligt arbejder for at bringe oplysning til borgerne om samfundet.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 214: Formandens beretning for generalforsamlingen i Danske Medier 16. maj 2018, fra Danske Medier
Min undren over den sporadiske anerkendelse af jeres virke bliver ikke mindre, når jeg ser,
hvordan landets politikere, heriblandt nogle af de mest prominente, blåøjet og naivt har
kastet deres kærlighed på udenlandsk ejede reklameplatforme, som giver pokker i både skat,
mangfoldighed og ytringsfrihed. For slet ikke at tale om privatlivets fred.
Det er nærmest ydmygende at se, hvordan politikere bilder sig selv ind, at de på sociale
medier har direkte adgang til deres vælgere for sekundet efter at opdage, at de tvinges til at
betale for adgangen og i øvrigt bliver kostet rundt af omskiftelige algoritmer uden at ane,
hvad der er op og ned.
Man må håbe, at den seneste tids afsløringer af Facebooks lemfældige omgang med data og
Googles distribution af falske og fordrejede oplysninger, fører til en vis selvransagelse hos
danske politikere. Men oprigtigt talt: Jeg kommer i tvivl, når jeg ser Udenrigsministeriets
mærkværdige leflen for de amerikanske teknologigiganter. Vi har nu en ambassadør ansat til
at fedte for netop de virksomheder, der er dygtigst til at unddrage sig skat, og som mest
nådesløst medvirker til at destabilisere den vestlige verdens demokratier. De må slå sig på
lårene af grin i Silicon Valley.
Helt grotesk bliver det, når Forsvarets Efterretningstjeneste samtidig må gå i brechen for at
begrænse skadevirkningerne af de løgne, der bliver spredt via teknologigiganternes medier.
Som vi kunne læse forleden, afholder Forsvarets Efterretningstjeneste i disse måneder
dialogmøder med ansvarlige chefredaktører og nyhedsmedier for at gøre dem opmærksom på
truslen.
Lad mig i denne sammenhæng minde om den store analyse, som PwC udarbejdede for de
nordiske medieforeninger sidste år. Den dokumenterede i klar tekst, at de amerikanske
teknologigiganter har væsentlige bedre konkurrencevilkår end de nationale og lokale medier.
Lad mig samtidig minde om, at så sent som i 2011 havde danske dagblade et større dansk
annoncesalg end Google og Facebook. I 2017 var Google og Facebooks danske annoncesalg
fire gange så stort som de danske dagblades. Alligevel mener de danske
konkurrencemyndigheder, at danske dagblade ikke er i direkte konkurrence med Google og
Facebook.
Konkurrencemyndighederne fastholder i stedet deres arkaiske markedsdefinitioner, hvilket
betyder, at de forhindrer danske dagblade i at imødegå konkurrencen fra Google og Facebook
igennem konsolideringer og samarbejder.
Jeg ved godt, at politikerne vægrer sig ved at blande sig i konkurrencemyndighedernes
arbejde. Og sådan skal det også helst være. Men vi har altså brug for, at ansvarlige politikere
snart giver de danske konkurrencemyndigheder et wake-up-call og forklarer dem, at de ikke
alene skader danske mediers muligheder for at modgå konkurrencen, men at de dermed
samtidig skader danske mediers evne til at finansiere journalistisk virksomhed. Sagt lige ud:
Side 2 af 3
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 214: Formandens beretning for generalforsamlingen i Danske Medier 16. maj 2018, fra Danske Medier
Konkurrencemyndighederne er til skade for dansk oplysningsvirksomhed. Ikke mindst på
lokalt plan.
Netop derfor har Jesper Rosener annonceret, at konkurrencepolitikken vil være hans højeste
prioritet, hvis I vælger ham som ny formand for Danske Medier. Jeg støtter ham helhjertet.
Heldigvis får han god hjælp af vores kommende administrerende direktør, Morten Langager,
som I får lejlighed til at møde senere her på generalforsamlingen. Det var svært at finde en
erstatning for Ebbe Dal, men med Morten er vi tæt på en fuldgyldig af slagsen. Der skal
herfra lyde et hjerteligt velkommen til Morten. Og hvad takken til Ebbe angår, må både I og
han have den til gode til den efterfølgende reception. Men jeg kan love, at den bliver både
varm og rig.
Sandsynligvis falder Mortens start sammen med afslutningen på medieforhandlingerne.
Indtil nu kender vi blot regeringens udspil og de øvrige partiers offentlige udmeldinger om
udspillet. Der er rigtig mange gode elementer i udspillet, som i store træk flugter med Danske
Mediers anbefalinger.
Der er dog også tidsler. Først og fremmest den store lyst til at etablere endnu flere
statskontrollerede støttepuljer og kanaler. I Danske Medier bryder vi os ikke om detailstyrede
støtteordninger og endnu mindre om, at statsstyrede og statsstøttede kanaler skal operere på
et privat reklamemarked. Disse sære blandingsprodukter er ikke forenelige med redaktionel
frihed og kommer med garanti til at skabe konkurrenceforvridning.
Når vi nu forhåbentlig er på vej til at mindske DRs konkurrenceforvridning, skulle pokker stå
i, at vi får skabt en ny, statslig forvridning af konkurrencen.
Så, kære politikere: Dy jer for jer lysten til lege redaktører. I skaber de demokratisk sundeste
oplysningsvirksomheder ved at holde jer fra detailregulering og i stedet skabe bæredygtige
rammevilkår.
Med bæredygtige rammevilkår skaber vi fundamentet for, at I kære medlemmer kan udøve
jeres oplysnings- og informationsvirksomhed og bidrage til et sundt, oplyst demokrati i en
tid, hvor misinformationer står i kø for at underminere det.
Jeg vil tillade mig at sige, at selve formålet for vor forenings virke sjældent har været vigtigere
end disse år. Lad mig derfor afslutte beretningen med at citere vedtægternes formålsparagraf.
”Danske Medier har til formål at styrke demokrati, borgernes informationsret, den
grundlovshjemlede trykkefrihed, pressefriheden og den redaktionelle
uafhængighed. ”
Tak til jer alle for at bakke op om Danske Medier og for at stå vagt om formålet. Men først og
fremmest tak for, at I har dedikeret jeres virke til at udleve formålet. Giv jer selv en stor hånd.
I fortjener det.
Side 3 af 3