Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del Bilag 196
Offentligt
1897219_0001.png
SAMLENOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
1. maj 2018
18/03402-1
SSB
Rådsmøde (Konkurrenceevne) d. 28. maj 2018
Indhold
Forslag til forordning om et regelsæt for screening af udenlandske
direkte investeringer i Den Europæiske Union, KOM (2017) 487 ............ 2
Forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om gensidig ......... 16
anerkendelse af varer, der er lovligt markedsført i en anden
medlemsstat (KOM (2017) 796 ............................................................... 16
Konkurrenceevnetjek: Integration af værdikæders indflydelse på
konkurrenceevnen .................................................................................... 32
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 196: Samlenotat vedr. rådsmøde (KKE - indre marked- og industridelen) den 28. maj 2018, fra erhvervsministeren
2/34
Forslag til forordning om et regelsæt for screening af udenlandske
direkte investeringer i Den Europæiske Union, KOM (2017) 487
Notatet er en opdatering af grund- og nærhedsnotat af 13. november 2017.
Ændringer er markeret med
fed og kursiv
1. Resume
Kommissionen fremsatte den 13. september 2017 forslag til forordning om
et regelsæt for screening af udenlandske direkte investeringer i EU. Formå-
let med forslaget er at indføre et fælles regelsæt til screening af uden-
landske direkte investeringer i EU, der kan udgøre en trussel mod sikker-
hed eller offentlig orden. Forslaget
pålægger
ikke medlemsstaterne til at
indføre eller opretholde nationale screeningsmekanismer. Fokus er i ste-
det på at skabe fælles juridiske rammer for de medlemsstater, der ønsker
at screene følsomme investeringer samt at styrke samarbejdet herom og
give Kommissionen en
stærkere koordinerende
rolle på området. Kompe-
tencen til at træffe beslutning om screening, og i sidste ende eventuel af-
visning af en udenlandsk direkte investering, bevares hos
de enkelte med-
lemsstater.
Forslaget kan få erhvervs- og samfundsøkonomiske konsekvenser, som
dog er vanskelige at
estimere
på nuværende tidspunkt.
Forslaget kan i
sig selv være forbundet med visse administrative byrder for erhvervsli-
vet. Herudover vil eventuelle afledte konsekvenser
i vid udstrækning kan
afhænge af hvordan Danmark
nationalt vælger at screene udenlandske
investeringer.
Endvidere kan det være forbundet med visse administrative
byrder for erhvervslivet.
Det er regeringens holdning, at et fælles EU-regelsæt for screening af
udenlandske direkte investeringer
er et vigtigt tiltag
i forhold til at kunne
gribe ind overfor konkrete udenlandske
investeringer
i de meget sjældne
tilfælde, hvor de
vurderes at være problematiske i relation til fx den nati-
onale sikkerhed
og offentlige orden.
Omvendt må
sådanne regler
ikke
indrettes mhp.
protektionistiske formål eller en måde,
så de generelt bi-
drager til at
hæmme Danmarks evne til at tiltrække investeringer eller
muligheden for
selv investere i andre lande. Desuden er det vigtigt at
være opmærksom på de administrative byrder, der kan være forbundet
med forslaget.
2. Baggrund
Den 13. september 2017 stillede Europa-Kommissionen forslag om at etab-
lere et fælles regelsæt for screening af udenlandske direkte investeringer, der
kan være til skade for sikkerheden eller den offentlige orden i Unionen eller
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 196: Samlenotat vedr. rådsmøde (KKE - indre marked- og industridelen) den 28. maj 2018, fra erhvervsministeren
3/34
dens medlemsstater. Forslaget blev modtaget i dansk sprogversion den 17.
oktober 2017. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF-artikel 207,
som
omhandler den fælles handelspolitik, og skal behandles efter den alminde-
lige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294..
Forslaget skal ses i sammenhæng med, at Frankrig, Italien og Tyskland i
februar 2017 rettede henvendelse til Kommissionen, hvor man udtrykte be-
kymring over en asymmetrisk markedsadgang og i særlig grad over uden-
landske virksomheders forsøg på at få kontrol med europæiske aktiver, som
led i gennemførelsen af industripolitiske strategier i landet hvorfra investo-
ren kommer. Særligt bekymrende fandt man investeringer, der er subsidieret
af staten. Løsningen skulle ifølge Frankrig, Italien og Tyskland findes i en
europæisk mekanisme til håndtering af de pågældende investeringer, der
dog samtidigt bevarer eksisterende nationale screeningsmekanismer.
Den 10. maj 2017 fulgte Kommissionen op på emnet i sit refleksionspapi-
ret
”Harnessing Globalisation”,
hvori man anerkendte udfordringen og
lagde op til handling overfor de udenlandske investeringer, der foretages i
strategiske og følsomme sektorer af virksomheder, der nyder godt af kun-
stige konkurrencefordele i form af fx subsidier. Stats- og regeringschefer-
ne hilste på Det Europæiske Råd den 22.-23. juni 2017 refleksionspapiret
velkomment, idet man pegede på, at medlemsstaternes kompetencer på
investeringsområdet må respekteres fuldt ud. Kommissionen blev anmo-
det om at gå videre med sagen med henblik på konkrete løsninger.
Kommissionen peger i forslaget på, at udenlandske investeringer i EU i sti-
gende grad er rettet mod nye markeder og strategiske aktiver, hvor investo-
ren opererer under statslig indflydelse og i nogle tilfælde ud fra en erklæret
strategi fra regeringens side. I enkelte tilfælde kan der være en risiko for, at
de udenlandske investorer søger at opnå kontrol over eller indflydelse på
europæiske virksomheder, hvis aktiviteter har direkte betydning for kritiske
teknologier, infrastruktur, input eller følsomme oplysninger. Dette kan sætte
den pågældende stat i stand til at anvende erhvervede aktiver til skade for
sikkerheden eller den offentlige orden.
Kommissionen mener derfor, at EU’s åbenhed overfor udenlandske direkte
investeringer bør ledsages af stærke og effektive politikker, der på den ene
side kan hjælpe med at åbne andre økonomier og sikre at alle spiller efter
samme regler, og på den anden side kan beskytte vigtige europæiske aktiver
mod investeringer, der vil skade Unionens eller medlemsstaternes legitime
interesser.
Forslaget er fremlagt uden en konsekvensanalyse,
men
Kommissionen
har
foretaget og fremlagt
en mere tilbundsgående analyse af de indadgående
udenlandske direkte investeringer i EU, især inden for strategiske sektorer
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 196: Samlenotat vedr. rådsmøde (KKE - indre marked- og industridelen) den 28. maj 2018, fra erhvervsministeren
4/34
og aktiver, der kan give anledning til betænkelighed vedrørende sikkerhe-
den, den offentlige orden eller kontrollen med kritiske aktiver.
Der er
fokus
på de tilfælde, hvor investoren ejes eller kontrolleres af et tredjeland eller
modtager betydelige statssubsidier.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at etablere et fælles regelsæt for screening af
udenlandske direkte investeringer i EU. Det sker ved indførelse af en for-
ordning, der skal vedtages efter den almindelige lovgivningsprocedure.
Forslaget skal indføre sammenhængende regler for den screening af uden-
landske direkte investeringer, der foretages i EU af hensyn til sikkerheden
eller den offentlige orden. I den forbindelse skal reglerne fremme et tæt
samarbejde om screening medlemsstaterne imellem og mellem medlemssta-
terne og Kommissionen, hvilket bl.a. indebærer øget udveksling af oplys-
ninger. Et mål med forslaget er at øge gennemsigtigheden af de følsomme
investeringer og styrke mulighederne for at håndtere dem nationalt og i rela-
tion til den omgåelse af de nationale screeninger, der måtte forekomme.
Endeligt giver forslaget mulighed for at screene investeringer, der kan give
betænkeligheder i forhold til sikkerhed og offentlig orden i forbindelse med
projekter eller programmer af interesse for Unionen. Forlaget berører ikke
medlemsstaternes beføjelser på området.
12 medlemsstater, herunder Danmark, har indført nationale mekanismer til
screening af følsomme udenlandske direkte investeringer. I dansk lovgiv-
ning eksisterer der ikke en generel hjemmel til at screene investeringer,
men der findes forskellige sektorspecifikke lovhjemler, som giver mulig-
hed for at screene udenlandske investeringer i visse sektorer. De resteren-
de 16 medlemsstater har ingen sådanne mekanismer. Forslaget indfører en
fælles ramme for medlemsstaterne, der ønsker at screene udenlandske direk-
te investeringer eller i det mindste etablere en
mulighed
herfor. Omvendt
pålægger det ikke medlemsstaterne at indføre eller opretholde en scree-
ningsmekanisme eller foretage konkrete screeninger.
Forslagets rækkevidde
De medlemsstater der ønsker at have en screeningsmekanisme bevarer en
stor grad af frihed i udformningen af deres individuelle set up, hvilket med-
fører, at de i vid udstrækning selv kan definere rækkevidden og den prakti-
ske tilgang, når blot screeningerne er baseret på sikkerhed og offentlig or-
den. Forslaget sætter således ikke klare grænser for hvilke investeringer, der
kan screenes. I stedet indeholder det en ikke-udtømmende liste over hensyn,
som medlemsstaterne og Kommissionen kan tage i deres screening baseret
på hensyn til sikkerhed og offentlig orden. Listen rummer bl.a. investeringer
inden for kritisk infrastruktur, kritiske treknologier, forsyningssikkerhed og
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 196: Samlenotat vedr. rådsmøde (KKE - indre marked- og industridelen) den 28. maj 2018, fra erhvervsministeren
5/34
adgang til følsomme oplysninger. Kompetencen til at træffe beslutning om
konsekvenserne af eventuelle screeninger bevares hos myndighederne i det
land, hvor den pågældende investering foretages.
Forslaget bidrager således i særlig grad til at skabe en fælles juridisk ramme,
der skal styrke restsikkerheden, indføre en samarbejdsmekanisme, modvirke
omgåelse, øge transparens, sikre ligebehandling og muliggøre at Kommissi-
onen får visse beføjelser i relation til screening af investeringer af betydning
for unionens interesser.
Den fælles juridiske ramme skal skabe retssikkerhed for medlemsstater, der
har en
national
screeningsmekanisme eller ønsker at indføre en sådan. Dette
er ifølge Kommissionen vigtig, fordi udenlandske direkte investeringer, som
EU med Lissabon-traktaten fik enekompetence over, henhører under han-
delspolitikken (TEUF artikel 207).
Den nye samarbejdsmekanisme og informationsudveksling
Samarbejdsmekanismen indebærer i praksis, at de nationale myndigheder
og Kommissionen kan udveksle oplysninger om udenlandske direkte inve-
steringer, der kan have betydning for sikkerhed eller offentlig orden på
tværs af de nationale grænser. Det indebærer en informationsforpligtelse
ift.
igangværende screeninger. Ligeledes medfører det, at medlemsstaterne får
ret til at fremsætte bemærkninger til konkrete investeringer i andre med-
lemsstater, når disse vurderes at kunne påvirke egen sikkerhed eller offentli-
ge orden. Kommissionen får også mulighed for at afgive en udtalelse om
investeringer, der vurderes at kunne påvirke sikkerheden eller den offentlige
orden i en eller flere medlemsstater. Der opstilles frister i forordningen, der
for medlemsstaternes evt. bemærkninger beløber sig til 25 dage og for
Kommissionens holdningstilkendegivelser yderligere op til 25 dage.
Den medlemsstat, hvor investeringen finder sted, er forpligtet til uden for-
sinkelse at udlevere de oplysninger, der er nødvendige for at andre med-
lemsstater kan afgive bemærkninger, og Kommissionen kan tilkendegive en
holdning. Endvidere skal den pågældende medlemsstat tage behørigt hensyn
til de indkomne bemærkninger og holdningstilkendegivelser.
De oplysningskrav, forslaget indebærer, omfatter aspekter såsom ejerskabs-
strukturen hos den udenlandske investor, værdien og finansieringen af inve-
steringen samt oplysninger om varer, tjenesteydelser og erhvervstransaktio-
ner hos den udenlandske investor og den virksomhed, hvori investeringen
har fundet sted eller er planlagt.
Kommissionens screeningsbeføjelser
Det fremgår af forslaget, at Kommissionen kan
udstede en holdning til
investeringer, som kan påvirke projekter og programmer af interesse for
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 196: Samlenotat vedr. rådsmøde (KKE - indre marked- og industridelen) den 28. maj 2018, fra erhvervsministeren
6/34
Unionen ud fra hensyn til sikkerhed og offentlig orden. Et bilag til forslaget
præciserer, at der er tale om større EU-programmer såsom Horizon2020,
Transeuropæisk transportnet (TEN-T), Transeuropæisk energinet (TEN-E),
Transeuropæisk telenet mv. Også her kan Kommissionen anmode medlems-
staten, hvor en potentielt følsom investering foretages eller planlægges, om
at udlevere de nødvendige oplysninger.
Kommissionen har lagt vægt på, at
det i nogle tilfælde ikke er tilstrækkeligt blot at standse finansiering til
EU-projekter ved eksempelvis et opkøb, men også at bremse et salg til
en køber fra et tredjeland. Det kan være af hensyn til at bevare teknolo-
gi, der er udviklet med mangeårig EU-finansiering, på europæiske
hænder.
Når dokumenterne er udleveret har Kommissionen 25 dage til at
levere sin udtalelse. I disse sager af relevans for Unionens interesser formid-
les udtalelsen til alle medlemsstater, og den medlemsstat, hvor investeringen
finder sted skal i videst mulig omfang tage hensyn til udtalelsen. Når den
ikke følges skal den pågældende medlemsstat begrunde det over for Kom-
missionen.
Transparens og ligebehandling
For at sikre transparens og ligebehandling skal medlemsstaterne bl.a. fast-
lægge kriterier, detaljerede procedureregler og frister under deres scree-
ningsmekanismer. Afgørelserne der følger af konkrete screeninger skal kun-
ne prøves ved domstolene og følsomme oplysninger skal holdes fortrolige,
herunder når de udveksles på tværs af medlemsstater og med Kommissio-
nens. Endvidere skal medlemsstaterne forelægge en årlig rapport for Kom-
missionen om anvendelsen af deres mekanismer. De medlemsstater, der
ikke har en mekanisme, skal på grundlag af de oplysninger, som er til rådig-
hed, forelægge en rapport om de udenlandske direkte investeringer, der har
fundet sted på eget geografiske område.
Evaluering
Forslaget indebærer, at forordningens anvendelse evalueres senest 3 år efter
dens ikrafttræden med udgangspunkt i en rapport fra Kommissionen. Om
nødvendigt ledsages rapporten af et lovgivningsforslag.
Juridisk holdbarhed
Kommissionen lægger vægt på, at forordningens gennemførelse bør være i
overensstemmelse med diverse internationale aftaler, som Unionen eller
dens medlemsstater er parter i.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig. Forslaget behandles i ud-
valget for International Handel (INTA) og forventes behandlet på plenar-
en i juni 2018.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 196: Samlenotat vedr. rådsmøde (KKE - indre marked- og industridelen) den 28. maj 2018, fra erhvervsministeren
1897219_0007.png
7/34
5. Nærhedsprincippet
Forslaget hører ind under Unionens enekompetence, jf. artikel 3, stk. 1,
litra e) og artikel 207 i TEUF om den fælles handelspolitik. En vurdering
af nærhedsprincippet er derfor ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
I dansk lovgivning eksisterer der ikke en generel hjemmel til at screene
investeringer, men der findes forskellige sektorspecifikke lovhjemler, som
giver mulighed for at screene udenlandske investeringer i visse sektorer.
Dette drejer sig bl.a. om krigsmateriel,
og ift.
cybersikkerhed, forsynings-
sikkerhed (herunder for el og gas), aktiviteter i det ydre rum og investe-
ringer fra tredjelande i finansielle virksomheder.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Med afsæt i bl.a.
Kommissionens forslag
har regeringen besluttet at
igangsætte et arbejde med at vurdere, hvorvidt der bør etableres
et sam-
let lovgrundlag for screening af udenlandske direkte investeringer i Dan-
mark under hensyn til sikkerhed og offentlig orden. Som udgangspunkt
for overvejelserne foretages en nærmere undersøgelse af lovgrundlaget og
erfaringerne fra andre lande, der har nationale screeningsmekanismer.
Afhængigt af den endelige udformning af forordningen kan der være
behov for at foretage ændringer af de sektorspecifikke lovhjemler, som
giver mulighed for at screene udenlandske investeringer i visse sektorer.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Rækkevidden af de statsfinansielle konsekvenser vil i vid udstrækning
afhænge af måden, hvorpå forslaget håndteres på nationalt niveau.
Uanset omfanget af screeningsindsatsen fra dansk side, vil det
efter for-
ordningen
være nødvendigt at etablere en myndighedsfunktion
(kontakt-
punkt). Myndighedsfunktionen vil - som minimum
skulle modtage
notifikation om andre EU-landes igangværende screeninger samt udar-
bejde og fremsende en årlig afrapportering til EU-Kommissionen om
anvendelsen af den evt. nationale screeningsmekanisme. Omkostnin-
gerne herved ventes at være af begrænset omfang.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 196: Samlenotat vedr. rådsmøde (KKE - indre marked- og industridelen) den 28. maj 2018, fra erhvervsministeren
1897219_0008.png
8/34
I forbindelse med arbejdet med at vurdere mulighederne for at indføre
en horisontal screeningsmekanisme i Danmark, vil ressourceforbruget
blive afdækket i den forbindelse.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Det vurderes, at
forordningens gennemførelse
kan få visse samfunds-
økonomiske konsekvenser, idet det ikke
kan
udelukkes, at
dette
vil blive
opfattet som protektionistisk af EU’s handelspartnere, og at øget brug af
screening
i visse EU-lande
eller selve eksistensen af en screeningsmeka-
nisme i visse tilfælde kan komplicere danske virksomheders adgang
til
at
foretage investeringer på disse markeder.
De samfundsmæssige konsekvenser
vurderes
dog
i
stor udstrækning
at
afhænge af måden, hvorpå en national screeningsmekanisme implemente-
res i Danmark. Særligt hvis en national mekanisme anvendes til at screene
en væsentlig andel af de udenlandske investeringer ind i Danmark, kan
det ikke udelukkes, at det vil have en negativ påvirkning på investerings-
lysten og adgangen til udenlandsk kapital. Såfremt værdien af de samlede
investeringer falder, vil det alt andet lige have en negativ samfundsøko-
nomisk effekt. Omvendt kan nationale screeninger dog medføre positive
samfundsøkonomiske konsekvenser i visse tilfælde, herunder hvis det
forhindrer, at kontrol med danske virksomheder overtages af statsstøttede
investorer, der har mere strategiske industripolitiske målsætninger med
investeringen,
herunder fx opererer efter en målsætning om at trække
teknologi og viden ud af Danmark.
I forbindelse med arbejdet med at vurdere mulighederne for, at indføre
en horisontal screeningsmekanisme i Danmark, vil de samfundsmæssi-
ge konsekvenser blive afdækket i den forbindelse.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes i visse tilfælde at kunne få væsentlige negative øko-
nomiske konsekvenser for virksomheder, der har brug for kapitaltilførsel,
som blokeres eller forsinkes i forbindelse med en national eller Kommis-
sionsforanstaltet screeningsproces. Endvidere kan forpligtelserne til at
udlevere oplysninger medlemsstaterne imellem eller fra medlemsstat til
Kommissionen ikke udelukkes at
ville
pålægge virksomhederne nye ad-
ministrative byrder. Endvidere kan danske virksomheders adgang til at
investere i tredjelande problematiseres som følge af dansk screening, eller
hvis forslaget som sådan opfattes som protektionistisk og diskrimineren-
de. Omvendt kan det ikke udelukkes, at forslaget kan være forbundet med
positive økonomiske konsekvenser for virksomheder, der måtte risikere at
miste et konkurrencemæssigt forspring som følge af en
strategisk
baseret
udenlandsk direkte investering.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 196: Samlenotat vedr. rådsmøde (KKE - indre marked- og industridelen) den 28. maj 2018, fra erhvervsministeren
1897219_0009.png
9/34
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget vurderes ikke at have konsekvenser for beskyttelsesniveauet i
Danmark.
8. Høring
Forslaget har været i høring i specialudvalget for konkurrenceevne, vækst
og forbrugerspørgsmål. Der er modtaget bemærkninger fra DI, Dansk
Erhverv, Landbrug & Fødevarer, Danske Maritime og Rederiforeningen.
Generelle bemærkninger
Flere organisationer peger på, at
Danmark fortsat bør være en åben de-
stination for udenlandske investeringer. Såfremt
et
eventuelt
fælles eu-
ropæisk regelsæt
målrettes, og fokuserer på at håndtere reelle trusler
mod sikkerhed og offentlig orden,
kan det være forbundet med visse for-
dele.
DI
påpeger, at EU og Danmark er og bør være en åben destination for
udenlandske investeringer, som bidrager til at skabe jobs, tilfører ny tek-
nologi og øger produktiviteten af virksomhederne. Man bør derfor være
meget varsom med at indføre tiltag, der kan begrænse adgangen for uden-
landske investorer. Indgribende tiltag bør derfor være baseret på grundige
vurderinger af, hvilke udfordringer de skal håndtere og hvordan.
DI
fin-
der samtidigt, at udenlandske investeringer skal foretages på gennemsig-
tige og lige vilkår. Investeringer foretaget med statslige midler i ryggen
kan medvirke til at skævvride konkurrencen til ugunst for europæiske
investorer. Man kan derfor bakke op om regulering, der begrænser en
sådan skævvridning.
Dansk Erhverv
vurderer, at Kommissionens forslag kan bidrage positivt
til at skabe en mere koordineret og ensartet tilgang til screening af uden-
landske direkte investeringer, der forhåbentligt kan øge transparensen og
medvirke til, at instrumentet ikke anvendes protektionistisk. Man er posi-
tive overfor, at beslutningskompetencen bevares på nationalt niveau, og
det skal fastholdes i forhandlingerne. Samtidigt lægger man vægt på, at
screeningerne ikke forsinker investeringer fra tredjelande, og at virksom-
hederne ikke må blive pålagt disproportionale informationskrav. Man
ønsker ikke, at forhandlingerne går i en retning, hvor et hensyn til reci-
procitet i handelsrelationerne bliver en målsætning.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 196: Samlenotat vedr. rådsmøde (KKE - indre marked- og industridelen) den 28. maj 2018, fra erhvervsministeren
10/34
Rederiforeningen
anser, at der kun har været ganske få udenlandske in-
vesteringer i EU, der har udgjort en trussel mod sikkerhed og offentlig
orden, men givet at nogle medlemsstater ønsker at kunne screene føl-
somme investeringer, finder man det hensigtsmæssigt med en fælles
ramme. En sådan ramme bør være målrettet, således at den alene fokuse-
rer på at håndtere reelle potentielle trusler mod sikkerhed og offentlig
orden i medlemsstaterne. Til det formål bør det defineres meget klart og
utvetydigt, hvilke kategorier af udenlandske investeringer, der kan under-
lægges screening, og hvilke forudsætninger der skal opfyldes for, at
screening ikke kommer på tale.
Rederiforeningen
finder endvidere, at forslaget potentielt kan reducere
investeringsniveauet i EU og være undergravende for europæiske investe-
ringer i tredjelande. Risikoen vil dog være betydeligt mindre, såfremt en
tilbageholdende og snæver tilgang følges. Man tilføjer, at der er behov for
analyse af, hvordan forslaget kan påvirke handel og investeringer fremad-
rettet. Man er enige med Kommissionen i, at der er behov for at sætte
rammer, have klare kriterier, tydelige frister og transparens, herunder for
at sikre ikke-diskrimination. Vigtigst for
Rederiforeningen
er det, at EU
er opmærksom på, at forslaget ikke må være i modstrid med EU’s egen
målsætning om at indgå handels og investeringsaftaler med tredjelande,
herunder ved at det bliver opfattet som et protektionistisk redskab. Også
derfor bør forslagets rækkevidde defineres meget klart.
Danske Maritime
anfører ligesom DI, at EU og Danmark er og bør være
åbne for udenlandske investeringer, der bidrager til at bevare arbejdsplad-
ser, tiltrække teknologi og styrke virksomhedernes produktivitet. Dan-
mark har fx haft stor gavn af, at mange maritime udstyrsvirksomheder er
udenlandsk ejede. Man bør være meget varsom i forhold tiltag, der kan
begrænse investeringsmulighederne, og sådanne tiltag bør derfor være
baseret på grundig vurdering af hvilke problemer, man ønsker at løse,
samt hvordan det gøres effektivt. Ligesom DI finder man, at udenlandske
investeringer foretaget på grundlag af statsstøtte kan skævvride handel og
konkurrence til ugunst for europæiske investorer, der agerer på markeds-
økonomiske vilkår. Regulering der dæmmer op for dette, kan man bakke
op om.
Danske maritime
kan overordnet set støtte, at der indføres en
europæisk ramme for, at EU og medlemsstaterne kan screene udenland-
ske investeringer, hvis de vurderes at være en trussel mod sikkerhed eller
offentlig orden. Samtidigt lægger Danske Maritime stor vægt på, at EU i
størst mulig omfang indgår handels- og investeringsaftaler, der skaber
mere åben, fri og ikke-diskriminerende investeringsadgang for europæi-
ske og danske virksomheder.
Landbrug & Fødevarer
ser ikke umiddelbart et behov for at vedtage en
EU-ramme for screening af udenlandske direkte investeringer. Man ser en
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 196: Samlenotat vedr. rådsmøde (KKE - indre marked- og industridelen) den 28. maj 2018, fra erhvervsministeren
11/34
risiko for, at man i visse tredjelande vil se forslaget i sammenhæng med
Kommissionens forslag om at modernisere EU’s defensive handelsin-
strumenter, og som et instrument rettet mod udvalgte lande, der udgør
vigtige eksportmarkeder for den danske landbrugs- og fødevareklynge. En
EU-ramme for screening af udenlandske direkte investeringer bør holdes
så fleksibel som muligt og baseres på højest mulige grad af frivillighed
for medlemsstaternes deltagelse og videreformidling af oplysninger.
Hensynet til sikkerhed og offentlig orden
Der peges generelt på et behov for at tydeliggøre og indsnævre, hvad der
menes med sikkerhed og offentlig orden, således at begreberne ikke kan
misbruges til at screene for andre formål.
DI
finder, at det kan være fornuftigt at screene udenlandske investeringer,
hvis de er til fare for landets sikkerhed eller den offentlige orden. Samti-
digt er det vigtigt, at der er klarhed over, hvad der menes med disse be-
greber, som kan forekomme elastiske.
DI
peger på, at nogle medlemssta-
ter fx kunne se sig fristet til at definere risikoen for udflytninger af ar-
bejdspladser i forbindelse med en udenlandsk investering som værende en
trussel mod den offentlige orden.
I forhold til de faktorer, der kan tages i betragtning under hensyn til sik-
kerhed og offentlig orden, påpeger
DI,
at Danmark allerede har regler om,
at energiinfrastrukturen forbliver under offentligt ejerskab. Man anser
ikke, at der behov for at udvide screeningen i relation til kritisk infrastruk-
tur. Man anmoder endvidere om påpasselighed i forhold til screening ba-
seret på trusler mod kritisk teknologi, fordi det kan vise sig meget omsig-
gribende givet, at mange europæiske virksomheder beskæftiger sig med
fx robotteknologi. I forhold til forsvarsindustrien påpeger man, at Dan-
mark allerede har regler om, at forsvarsindustrielle virksomheder ikke kan
sælges til udlandet uden forudgående tilladelse fra Justitsministeriet.
DI
påpeger endvidere, at forslaget synes at rette fokus på at håndtere den
teknologioverførsel, der kan ske ved en investering i virksomheder der
producerer dual use produkter. Man påpeger i den forbindelse, at en sådan
teknologioverførsel allerede er reguleret i
EU’s regler om eksportkontrol,
hvorfor der ikke synes at være behov for yderligere regulering.
DI
anser,
at der er væsentlig usikkerhed om forslagets fokus på, at forsyningssik-
kerhed for kritiske inputvarer kan være udslagsgivende for screening af
hensyn til sikkerhed og offentlig orden. Konkret er man usikker på, om
EU's fokus på forsyningssikkerhed handler om tilgangen til råvarer eller
forstyrrelser af forsyningskæderne, som følge af udenlandske investerin-
ger inden for sektoren.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 196: Samlenotat vedr. rådsmøde (KKE - indre marked- og industridelen) den 28. maj 2018, fra erhvervsministeren
12/34
Dansk Erhverv
finder det uklart om faktorer, der jf. forslaget kan indgå i
overvejelserne om eventuel screening af hensyn til offentlig orden og sik-
kerhed, er udtømmende. Det bør således udspecificeres, således at den
juridiske usikkerhed mindskes, og et meget bredt defineret område ikke
kan misbruges til protektionistiske formål.
Rederiforeningen
finder det afgørende, at forslaget udelukkende fokuse-
rer på udenlandske direkte investeringer, der har et reelt potentiale til at
true sikkerheden og den offentlige orden i medlemsstaterne. Det må ikke
misbruges ud fra kortsigtede hensyn til nationale økonomiske interesser
eller til at fremme reciprocitet, da markedsadgangsproblematikker adres-
seres bedre andre steder. Det er meget vigtigt, herunder af hensyn til
transparens, at forslaget i højere grad præciserer, hvilke faktorer, der kan
tages i betragtning ved screeninger baseret på hensyn til national sikker-
hed eller offentlig orden.
Danske Maritime
anser det for legitimt at screene udenlandske investe-
ringer, der er til fare for medlemsstaternes sikkerhed eller offentlige or-
den, men samtidigt er det vigtigt, at der er klarhed over, hvad der forstås
ved disse begreber, som forslaget ikke definerer tydeligt. Ligeledes er de
listede faktorer, der kan indgå i overvejelserne om evt. screening uklare
og åbne for fortolkning. Screeningerne må ikke kunne anvendes til at af-
skærme for udenlandske investeringer, der er foretaget på markedsvilkår.
Samarbejdsmekanismen og informationsforpligtelser
Der udtrykkes i særlig bekymring for potentielle negative konsekvenser af
forslagets informationsforpligtelser, herunder i forhold til administrative
byrder, opsættende virkninger på investeringer og misbrug af informatio-
nerne.
DI
påpeger, at den information Kommissionen og andre medlemsstater
kan kræve udleveret i relation til investeringer i danske virksomheder
reelt vil skulle udleveres af den pågældende virksomhed selv og, at in-
formationerne måske kan misbruges af virksomhedens konkurrenter. Det
vækker bekymring, hvorfor det bør defineres klarere, hvilke informatio-
ner virksomheder kan blive pålagt at udlevere.
Dansk Erhverv
peger på de bestemmelser i forslaget, der indebærer, at
andre medlemsstater og Kommissionen af egen drift kan anmode om op-
lysninger for at vurdere, om en investering i en anden medlemsstat kan
udgøre en trussel mod egen sikkerhed eller offentlige orden. Man finder
det uklart, i hvilket omfang bestemmelserne medfører nye informations-
forpligtelser, der kan bebyrde både den danske stat og danske virksomhe-
der, der pålægges at udlevere oplysningerne. Der er potentielt tale om nye
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 196: Samlenotat vedr. rådsmøde (KKE - indre marked- og industridelen) den 28. maj 2018, fra erhvervsministeren
13/34
administrative byrder, hvorfor informationsforpligtelsen bør begrænses så
meget som muligt. Man er endvidere usikker på, hvilke informationsfor-
pligtelser, der reelt påhviler medlemsstater, der ikke har screeningsmeka-
nismer.
Dansk Erhverv
er stærkt bekymrede over, at andre medlemsstater og
Kommissionen har adgang til at kræve oplysninger fra danske virksom-
heder, og det må ikke være muligt for disse at påtvinge en medlemsstat at
gennemføre screeninger, som medlemsstaten ikke selv finder nødvendige,
eller at udlevere oplysninger om sådanne investeringer. Det bør tilføjes
forslaget, at kompetencen til at bede virksomheder om oplysninger alene
ligger hos den medlemsstat, der har kompetence til at træffe en endelig
beslutning. Man er endvidere bekymret for, at forslagets indbyggede fri-
ster for at afgive bemærkninger eller holdninger til investeringer i en an-
den medlemsstat, kan få opsættende virkning på investeringen. Man an-
ser, at de foreslåede frister med fordel kan forkortes ved, at Kommissio-
nen foretager deres vurderinger sideløbende med medlemsstaterne frem-
for i forlængelse heraf. Man opfordrer endvidere til, at en eventuel dansk
implementering kan sikre, at processerne kan gennemføres hurtigere.
Danske Maritime
kan som udgangspunkt tilslutte sig forslaget om, at
medlemsstaterne kan udveksle oplysninger med hinanden og Kommissio-
nen om udenlandske investeringer, der har potentiale til at true sikkerhe-
den og den offentlige orden. Men også i den forbindelse er det nødvendigt
at definere klarere, hvad der menes med sikkerhed og offentlig orden, så
der ikke er mulighed for fri fortolkning. Det er endvidere vigtigt, at virk-
somheder som bliver inddraget i en eventuel screening ikke tvinges til at
afgive informationer, der kan misbruges af deres konkurrenter.
Kommissionens screening
Dansk Erhverv
påpeger, at referencerne til projekter, hvor det kan være i
Unionens interesse at screening investeringer under hensyn til sikkerhed
og offentlig orden, i nogle tilfælde forekommer at være meget bredt defi-
neret. I den forbindelse understreger man, at Horizon 2020 og de store
infrastrukturprojekter omfatter en række aktiviteter, der vil være upro-
blematiske i forslagets kontekst. Man anser det dog ikke for problematisk
under hensyn til, at forslaget bevarer den endelige beslutningskompetence
hos medlemsstaterne.
Rederiforeningen
anser, at Kommissionens screeninger bør være baseret
på en meget transparent tilgang fra Kommissionen til, hvad der menes
med ”unionens interesser”. Det bør stå meget klart for den udenlandske
investor og den europæiske virksomhed, der er genstand for investerin-
gen. Man finder endvidere, at involveringen af Kommissionen i screenin-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 196: Samlenotat vedr. rådsmøde (KKE - indre marked- og industridelen) den 28. maj 2018, fra erhvervsministeren
14/34
gen kan give spillerum for konflikter mellem medlemsstaterne, der i vid
udstrækning kæmper mod hinanden om at tiltrække jobs.
Fraværet af en konsekvensanalyse
Dansk Erhverv
og
Rederiforeningen
finder det utilfredsstilende, at for-
slaget er fremsat uden en tilhørende konsekvensanalyse, da konsekvens-
vurderinger giver et bedre grundlag for at træffe hensigtsmæssige politi-
ske valg.
Juridisk holdbarhed
Dansk Erhverv
understreger, at det er vigtigt, at forslaget og den følgen-
de praksis ligger inden for de internationale forpligtelser man har i WTO
og OECD.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Tyskland, Italien og Frankrig har som de oprindelige initiativtagere over-
ordnet set taget positivt imod forslaget og understreget, at EU-regelsættet
ikke skal være et protektionistisk instrument, men derimod svar på nogle
meget konkrete udfordringer.
Flere lande har fremhævet bekymringer i forhold til de administrative
byrder og understreget, at der ikke må blive tale om et regelsæt, der kan
anvendes til protektionistiske formål. Endvidere er der udtrykt skepsis
overfor, om instrumentet reelt kan anvendes med henblik på at åbne
fremmede markeder.
Forslaget behandles i rådsarbejdsgruppen for handelsspørgsmål. Der
har været afholdt tekniske møder ad to omgange, hhv. den 22. februar
og den 6. marts 2018. Der blev indledt artikel for artikel-gennemgang
den 21. marts 2018, som blev afsluttet den 19. april 2018. Formands-
skabet forventes på denne baggrund at fremsætte en række kompromis-
forslag.
De centrale drøftelser i forhandlingerne har været rettet mod øget klar-
hed i forslagets definitioner af Kommissionens og medlemsstaternes
respektive roller og kompetencer ift. samarbejdsmekanismen. Drøftelser
om udveksling af oplysninger om udenlandske investeringer blandt
medlemsstaterne og Kommissionen, har også været centralt. Her har
været bred tilslutning til, at forslaget i højere grad skal tage højde for, at
national og EU-lovgivning i visse tilfælde ikke tillader at dele investe-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 196: Samlenotat vedr. rådsmøde (KKE - indre marked- og industridelen) den 28. maj 2018, fra erhvervsministeren
15/34
ringsoplysninger. Det er indtrykket, at Kommissionen har taget den
brede enighed til efterretning.
Danmark har præsenteret flere konkrete tekstforslag. Et væsentligt for-
slag har været en ny artikel om, at medlemsstater kan bede Kommissio-
nen om bemærkninger til en udenlandsk investering foretaget i en med-
lemsstats territoriale nærområde.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter Kommissionens forslag om et EU-regelsæt for scree-
ning af udenlandske direkte investeringer, der
er et vigtigt tiltag
i forhold
til, at kunne
gribe ind i de helt særlige tilfælde, hvor udenlandske
inve-
steringer,
eller andre økonomiske aktiviteter
vurderes at
udgøre en risiko
ift. national
sikkerhed
og offentlig orden.
Omvendt vil regeringen arbej-
de for at det undgås, at en screeningsmekanisme anvendes til
unødvendigt
protektionistiske formål og dermed hæmmer Danmarks evne til at tiltræk-
ke investeringer eller selv investere i andre lande.
Regeringen lægger endvidere vægt på, at den endelige beslutningskompe-
tence bevares på nationalt niveau, således at de nationale myndigheder
selv træffer beslutning vedrørende screening.
Regeringen vil ligeledes arbejde for, at de nationale myndigheder kan
vælge at konsultere Kommissionen i særlige sager, fx såfremt investerin-
gen har tværeuropæisk islæt eller bredere geopolitiske aspekter. I sidste
ende bør beslutningskompetencen dog bevares på nationalt niveau.
Regeringen arbejder endvidere for, at regelsættet
holder sig inden for de
internationalt anvendte begreber
”national
sikkerhed og offentlig orden”,
således at der ikke skabes usikkerhed om overholdelsen af EU's og
Danmarks internationale forpligtelser. Regeringen mener ikke, at EU-
regelsættet bør anvendes som et redskab til at sikre reciprocitet og åb-
ning af andre landes markeder. På den anden side bør der sikres en
balance i forhold til at opnå gensidighed i handelspolitikken, som altid
bør gøre sig gældende mellem handelspartnere.
Endelig arbejder regeringen for, at mekanismen bør udformes således, at
den ikke pålægger erhvervslivet og danske myndigheder unødvendige
administrative byrder eller informationsforpligtelser.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 196: Samlenotat vedr. rådsmøde (KKE - indre marked- og industridelen) den 28. maj 2018, fra erhvervsministeren
16/34
Folketingets Europaudvalg blev orienteret om forslaget i grund- og
nærhedsnotat den 13. november 2017.
Forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om gensidig
anerkendelse af varer, der er lovligt markedsført i en anden med-
lemsstat (KOM (2017) 796
Notatet er en opdatering af grund- og nærhedsnotat oversendt til Folke-
tingets Europaudvalg den 22. februar 2018. Ændringerne er fremhævet
med
fed/kursiv.
1. Resume
Kommissionen fremsatte den 19. december 2017 forslag til forordning om
gensidig anerkendelse af varer, der er lovligt markedsført i en anden
medlemsstat.
Forslaget har til hensigt at styrke princippet om gensidig anerkendelse af
varer på det ikke-
og delvist
harmoniserede vareområde og sikre en bedre
markedsadgang gennem bestemmelser, der skal gøre det nemmere for
både virksomheder og myndigheder at efterleve reglerne på området i
praksis. Forslaget
specificerer
det eksisterende anvendelsesområde, giver
bedre adgang til information og introducerer en frivillig fælleseuropæisk
erklæring for lovlig markedsføring med henblik på gensidig anerken-
delse (herefter gensidig anerkendelseserklæring), der skal
gøre det lette-
re for virksomheder at demonstrere lovlig markedsføring af en vare i en
anden medlemsstat. Procedurerne for myndigheders vurdering af varer
og afgørelser om gensidig anerkendelse skærpes, og der etableres en
problemløsningsprocedure for virksomheder i regi af SOLVIT-netværket,
som gør det muligt at inddrage Europa-Kommissionen i klagesager. En-
delig fastlægges en række nye krav til de eksisterende nationale produkt-
kontaktpunkter, herunder om information og samarbejde på tværs af med-
lemsstaterne via et nyt
informations- og kommunikationssystem.
Regeringen støtter hensigten om at mindske unødvendige handelshin-
dringer på vareområdet.
Derfor støtter regeringen Kommissionens for-
slag, som indeholder tiltag, der styrker kendskabet til og anvendelsen af
princippet om gensidig anerkendelse af varer. Regeringen er positiv over
for tiltag, der giver adgang til bedre information om nationale regler.
Samtidig bakker regeringen op om, at procedurerne for myndighedernes
sagsbehandling bliver klarere, samt at der bliver skabt øget transparens
om afgørelser samt adgangen til en effektiv problemløsningsprocedure
for virksomheder til at udfordre afgørelser.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 196: Samlenotat vedr. rådsmøde (KKE - indre marked- og industridelen) den 28. maj 2018, fra erhvervsministeren
17/34
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 19. december 2017 forslag til forordning
om gensidig anerkendelse af varer, der er lovligt markedsført i en anden
medlemsstat. Forslaget erstatter Europa-Parlamentets og Rådets eksiste-
rende forordning (EF) nr. 764/2008 om procedurer for anvendelsen af
visse nationale tekniske forskrifter på produkter, der markedsføres lovligt
i en anden medlemsstat. Forslaget er oversendt i dansk sprogversion den
23. januar 2018.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF 114(1)
om det indre markeds
funktion.
Forslaget skal behandles efter den almindelige lovgivnings-
mæssige procedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kva-
lificeret flertal.
Kommissionen lagde i strategien for det indre marked fra 2015 (KOM
(2015)550) op til en række konkrete tiltag, der skulle styrke det indre
marked for varer.
Forslaget blev lanceret som en del af Kommissionens ”varepakke” fra den
19. december 2017, der skal styrke det indre marked for varer. Pakken
indeholder desuden forslag til forordning om overholdelse og håndhævel-
se på det harmoniserede vareområde (KOM(2017)795), to rapporter om
henholdsvis anvendelsen af direktiv om gennemsigtighed i det indre mar-
ked ((EU) 2015/1535) og implementering af bestemmelserne om akkredi-
tering i forordning ((EF) nr. 765/2008) samt meddelelsen
”Varepakken:
Styrkelse af tilliden i det indre marked”
(KOM(2017)787).
I meddelelsen annonceredes en række ikke-lovgivningsmæssige tiltag på
området for gensidig anerkendelse, som skal supplere forslaget til forord-
ning. Det drejer sig om brug af en ”indre markeds-klausul” i national lov-
givning, tiltag til at øge kendskabet til gensidig anerkendelse, oplysning
og træning af embedsmænd, samarbejde på udvalgte sektorområder i regi
af informationsproceduredirektivet (Direktiv (EU) 2015/1535), en regel-
bog for gensidig anerkendelse samt eventuel udvikling af eksisterende
produktlister.
Forslaget til forordning skal bl.a. ses i sammenhæng med forslaget til for-
ordning om den fælles digitale portal ”Single Digital Gateway”
(KOM(2017) 256). Denne portal har til formål at skabe én indgang for
borgere og virksomheder i EU til information, vejledning og udvalgte
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 196: Samlenotat vedr. rådsmøde (KKE - indre marked- og industridelen) den 28. maj 2018, fra erhvervsministeren
18/34
digitale løsninger, der er relevante for regler og rettigheder på det indre
marked. Dette er særligt relevant i forhold til de såkaldte produktkontakt-
punkter.
Forslaget skal derudover ses i sammenhæng med den handlingsplan for
en styrkelse af SOLVIT-netværket, som blev lanceret i maj 2017
(KOM(2017) 255). Dette er særligt relevant i forhold til den
problemløs-
ningsprocedure,
der foreslås for virksomheder.
3. Formål og indhold
Princippet om gensidig anerkendelse gælder for varer, der ikke er omfattet
eller kun delvist omfattet af harmoniserede EU-regler, hvilket bl.a. omfatter
byggevarer, måleinstrumenter,
tekstiler, fodtøj, børnepasningsartikler,
smykker og møbler. Forslaget finder således ikke anvendelse på det harmo-
niserede vareområde, der f.eks. omfatter medicinsk udstyr.
Princippet om gensidig anerkendelse er med til at sikre, at varer gensidigt
anerkendes på tværs af medlemsstaterne, selvom der er fastsat nationale
særregler. Princippet betyder, at varer, der allerede er lovligt markedsført i
én medlemsstat også kan lovligt markedsføres i andre medlemsstater uden at
opfylde yderligere krav, der ikke kan begrundes ud fra tvingende almene
hensyn.
Formålet med forslaget er at bidrage til et velfungerende indre marked for
varer, hvor nationale regler og praksisser fortsat udgør barrierer for varernes
frie bevægelighed.
Den eksisterende forordning for gensidig anerkendelse har allerede til hen-
sigt at reducere eventuelle barrierer, men reglerne fungerer imidlertid ikke
optimalt i praksis, bl.a. pga. dårligt kendskab og anvendelse blandt både
myndigheder og virksomheder. Det ses fortsat, at nationale myndigheder
stiller ubegrundede krav til virksomheder om fx at fremlægge yderligere
dokumentation og tests eller at tilpasse deres produkter, før disse kan mar-
kedsføres i
den
pågældende medlemsstat, på trods af at de allerede er lovligt
markedsført i en anden medlemsstat.
I Kommissionens forslag er der således en række områder, der skal for-
bedre gensidig anerkendelse af varer:
Anvendelsesområde og definitioner
Med forslaget specificeres anvendelsesområdet, og der introduceres en
række definitioner, fx i forhold til relevante typer aktører i forsyningskæ-
den og varernes cirkulation på markedet.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 196: Samlenotat vedr. rådsmøde (KKE - indre marked- og industridelen) den 28. maj 2018, fra erhvervsministeren
19/34
Gensidig anerkendelseserklæring
Forslaget indfører en ny frivillig gensidig anerkendelseserklæring, som
virksomheder kan bruge, når de skal demonstrere over for en myndighed,
at deres varer allerede er lovligt markedsført efter en anden medlemsstats
nationale regler. Fremover kan alle virksomheder og myndigheder der-
med tage udgangspunkt i et fælleseuropæisk format med en række obliga-
toriske oplysninger.
Kommissionen lægger op til, at
gensidig anerkendelseserklæringen skal
udarbejdes af den erhvervsdrivende (enten producenten, dennes bemyndi-
gede repræsentant, importøren eller distributøren),
efter skabelonen, der
er angivet i forordningens bilag. Såfremt producenten ikke er i stand til
at udfylde de informationer i erklæringen, der relaterer sig til markeds-
føringen af varen, skal disse udfyldes af enten importøren eller distribu-
tøren.
Erklæringen skal udarbejdes på et af EU's officielle sprog, og even-
tuel oversættelse til destinationslandets sprog skal foretages af den er-
hvervsdrivende.
Den erhvervsdrivende kan gøre gensidig
anerkendelses-
erklæringen
tilgængelig online forudsat, at det fremgår klart, hvilken
varetype erklæringen refererer til samt at onlineerklæringen monitore-
res og er let tilgængelig for myndighederne. Erklæringen kan derud-
over, efter anmodning
fra myndigheden i destinationslandet, indsendes til
myndigheden enten elektronisk eller i papirform.
I tilfælde af, at en er-
hvervsdrivende gør brug af den gensidige anerkendelseserklæring kan
myndigheden kun kræve yderligere medfølgende dokumentation fra en
erhvervsdrivende til påvisning af, at varen markedsføres lovligt i en
anden medlemsstat,
hvis det er nødvendigt for at kunne verificere indhol-
det i erklæringen. Hvis den erhvervsdrivende
derimod
ikke anvender er-
klæringen, kan myndigheden anmode den erhvervsdrivende om at levere
dokumentation og information om varen efterfølgende.
Myndigheders sagsbehandling og afgørelser
Hvor de nationale myndigheder har intention om at træffe en admini-
strativ afgørelse om en vare, skal den pågældende myndighed informere
den erhvervsdrivende herom og herefter påbegynde vurderingen af va-
ren. Myndigheden skal i samme ombæring informere den erhvervsdri-
vende om muligheden for at anvende gensidig anerkendelseserklærin-
gen. Den erhvervsdrivende skal have mindst 20 dage til at indsende
yderligere information eller eventuelle kommentarer til selve vurderin-
gen.
Forslaget fastsætter
derudover
en styrket procedure for myndighedernes
sagsbehandling og afgørelser om gensidig anerkendelse af varer. Myn-
digheder skal som udgangspunkt acceptere tests og certifikater fra akkre-
diterede certificeringsorganer akkrediteret i relation
til
forordning (EF) nr.
765/2008. Desuden skal myndighederne i deres afgørelser forholde sig
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 196: Samlenotat vedr. rådsmøde (KKE - indre marked- og industridelen) den 28. maj 2018, fra erhvervsministeren
20/34
eksplicit til en række elementer. Det skal bl.a. fremgå, hvilken national
regel samt hvilke almene tvingende hensyn der lægges til grund for afgø-
relsen og bevis for legitimiteten heraf.
Afgørelserne skal herefter indbe-
rettes
til både Kommissionen og de andre medlemsstater via et nyt
infor-
mations- og kommunikationssystem.
Afgørelser skal angive klagemulig-
heder, inklusiv den problemløsningsprocedure som der med forordningen
indføres i regi af SOLVIT.
I forbindelse med myndigheders vurdering af en given vare, kan myndig-
hederne kun midlertidigt suspendere varen på markedet, hvis der er tale
om særlige sikkerhedshensyn. Det kan være at varen udgør en alvorlig
risiko eller fare for offentligheden. Ved suspension skal medlemsstaten
notificere den relevante erhvervsdrivende, Kommissionen og de andre
medlemsstater. Såfremt det er relevant at notificere gennem RAPEX-
systemet under produktsikkerhedsdirektivet (Direktiv 95/2001/EC), er en
særskilt notifikation i henhold til denne forordning ikke nødvendig.
Problemløsningsprocedure
Forslaget indfører en ny problemløsningsprocedure i forbindelse med afgø-
relser.
I tilfælde af en afgørelse om nægtet eller begrænset markedsad-
gang
har en erhvervsdrivende,
som alternativ til de nationale klageproce-
durer,
mulighed for at henvende sig til SOLVIT-netværket.
SOLVIT-
netværket er en udenretslig problemløsningsmekanisme, der gratis
leverer praktiske løsninger til borgere og virksomheder, der møder
problemer relateret til myndighedernes anvendelse af EU-lovgivningen.
Forelægger en erhvervsdrivende en sag ved SOLVIT, hvor en løsning
ikke kan findes, og der fortsat er tvivl om, hvorvidt den administrative
afgørelse er forenelig med princippet om gensidig anerkendelse, kan de
involverede SOLVIT-centre efter den nye problemløsningsprocedure
bede Kommissionen undersøge
sagen.
Kommissionen skal, efter sin
undersøgelse, afgive en udtalelse om sagen inden for 6 uger fraregnet
den tid, det tager Kommissionen at indhente yderligere information og
dokumenter. Hvor en sag fortsat ikke er afsluttet, skal Komissionen
afgive en udtalelse, som skal tages i betragtning
i det videre sagsforløb
i
SOLVIT.
Produktkontaktpunkter
Forslaget foreskriver en række nye krav til de eksisterende produktkontakt-
punkter, som medlemsstaterne allerede har pligt til at drive i medfør af den
gældende forordning om gensidig anerkendelse af produkter. I dag skal pro-
duktkontaktpunkterne oplyse om medlemsstaternes nationale regler, kompe-
tente myndigheder og nationale retsmidler, men der findes imidlertid ingen
krav til fx den indholdsmæssige kvalitet af oplysningerne. Med forslaget
bliver produktkontaktpunkternes rolle udvidet. De underlægges kvalitets-
krav om udformning af information og oplysninger om relevante myndig-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 196: Samlenotat vedr. rådsmøde (KKE - indre marked- og industridelen) den 28. maj 2018, fra erhvervsministeren
21/34
hedskontakter og klagemuligheder, som følger af forslaget til forordning om
den fælles digitale portal. Henvendelser til produktkontaktpunkterne skal
som hidtil besvares inden for 15 arbejdsdage.
Finansiering
Forslaget indeholder bestemmelser om, at oplysningskampagner, trænings-
aktiviteter, samarbejdstiltag mellem produktkontaktpunkterne samt dataind-
samling kan finansieres inden for de nuværende rammer af EU's budget
tildelt det indre marked for varer og tjenesteydelser.
Brug af it-system til samarbejde og koordination
Ifølge forslaget vil der skulle anvendes et informations- og
kommunikati-
onssystem
i myndighedernes arbejde. Kommissionen skal i den forbindelse
vedtage gennemførelsesretsakter med henblik på at specificere detaljerne for
systemet og dets funktionaliteter. Systemet er det samme, som anvendes i
forslag til forordning om overholdelse og håndhævelse på det harmonisere-
de vareområde.
Afrapportering og evaluering
Endelig lægges der i forslaget op til, at Kommissionen skal gennemføre en
evaluering af forordningen og udfærdige en rapport herom hvert femte år.
Heri skal indgå relevant indsamlet data, bl.a. fra det nye
informations- og
kommunikationssystem.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF artikel 294) medlovgiver.
Sagen behandles i Europa-Parlamentets udvalg om det Indre Marked og
Forbrugerbeskyttelse (IMCO-udvalget).
Ivan Štefanec
(EPP) er udpeget
som ordfører på forslaget,
mens Virginie Roziére (S&D), Morten Løkke-
gaard (ALDE) og Pascal Durand (Greens/EFA) er udpeget som skyg-
geordfører.
Der foreligger endnu ikke en udtalelse om forslaget.
Ordføre-
rens udkastrapport blev offentliggjort 17. april 2018 og IMCO-udvalget
forventes at stemme om forslaget 3. september 2018.
5.
Nærhedsprincippet
I forslaget redegør Kommissionen for, at der er behov for en mere ensar-
tet anvendelse af princippet for gensidig genkendelse på tværs af med-
lemsstaterne. Det er Kommissionens vurdering, at der er brug for mere
detaljerede regler og samarbejdsformer for at sikre, at virksomheder ople-
ver den samme behandling hos myndigheder på tværs af medlemsstater-
ne.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 196: Samlenotat vedr. rådsmøde (KKE - indre marked- og industridelen) den 28. maj 2018, fra erhvervsministeren
1897219_0022.png
22/34
Regeringen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet, idet manglende transparens og forskelligartet praksis i de re-
spektive lande udgør en væsentlig del af udfordringerne forbundet med
princippet om gensidig anerkendelse. Samtidig er det vurderingen, at en
fælles praksis for at påklage afgørelser vil lede til en mere effektiv hånd-
hævelse, som ikke vil kunne opnås uden en fælles EU-tilgang.
6. Gældende dansk ret
Forslaget vil få direkte virkning i dansk ret og erstatter Europa-
Parlamentets og Rådets Forordning (EF) nr. 764/2008 om procedurer for
anvendelsen af visse nationale tekniske forskrifter på produkter, der mar-
kedsføres lovligt i en anden medlemsstat.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordning skal efter vedtagelse ikke
implementeres, men vil gælde
umiddelbart i medlemsstaterne. Forslaget har ikke indvirkning på de nati-
onale særregler, der findes i Danmark for varer på det ikke-harmoniserede
område, ligesom forslaget heller ikke forhindrer Danmark i at indføre nye
nationale særregler i henhold til TEUF artikel 36.
Forslaget omhandler udelukkende procedurer for sagsbehandling og afgø-
relser i forhold til princippet om gensidig anerkendelse.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Det må forventes, at
nationale
myndigheder vil have et øget ressource-
forbrug til sagsbehandling og tiltag relateret til udvikling og drift af pro-
duktkontaktpunktet. Forslaget forventes dog ikke i sin helhed at medføre
væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
Kommissionen har i sin konsekvensvurdering henvist til, at brugen af
SOLVIT-centrene i den foreslåede problemløsningsprocedure forventes at
kræve yderligere to årsværk. I forhold til udgifterne
forbundet med det
stigende administrative samarbejde mellem produktkontaktpunkterne
på det ikke-harmoniserede vareområde
henviser Kommissionen i konse-
kvensvurderingen til udgifterne forbundet med det administrative samar-
bejde på det harmoniserede vareområde, hvor de årlige omkostninger ud-
gør i gennemsnit 1.2 millioner euro pr. medlemsstat. Kommissionen for-
venter imidlertid, at omkostningerne vil være mindre, idet det harmonise-
rede vareområde udgør en større andel af den samlede produktionssektor.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 196: Samlenotat vedr. rådsmøde (KKE - indre marked- og industridelen) den 28. maj 2018, fra erhvervsministeren
1897219_0023.png
23/34
Det endelige ressourceforbrug vil imidlertid afhænge af
forordningens
endelige udformning.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget må forventes at bidrage til øget konkurrence og en mere fair
markedsadgang på det indre marked og dermed at medføre positive sam-
fundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Kommissionen vurderer, at virksomheder vil spare ressourcer i form af
mindre behov for fx tilpasning af varer til forskellige markeder samt du-
plikation af tests og procedurer. Hertil estimerer Kommissionen besparel-
ser på mellem 1000 og 150.000 EUR pr. produkt og marked. Desuden
vurderer Kommissionen, at forretningsmulighederne for virksomhederne
udgør mellem 40.000 og 500.000 EUR pr. produkt og marked.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget vurderes ikke at have konsekvenser for beskyttelsesniveauet
eller andre konsekvenser for Danmark.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring i EU-specialudvalget for vækst- konkurrenceevne
og forbrugerspørgsmål med frist den 12. januar 2018. Der er modtaget hø-
ringssvar fra Dansk Erhverv, Danske Regioner og Dansk Industri.
Dansk Erhverv (DE)
hilser Kommissionens forslag velkommen og ser
positivt på, at der sættes ind for at sikre en bedre og mere velfungerende
brug af princippet for gensidig anerkendelse. Princippet er en af de bæ-
rende rettigheder i det indre marked, men har i en årrække reelt været
vanskeligt for europæiske virksomheder at gøre brug af. Der er flere ek-
sempler på at varer der er lovligt placeret på markedet i et EU-land bliver
blokeret i et andet EU-land på grund af nationale særregler der typisk ikke
har noget egentligt retfærdiggørelse og som endvidere sjældent er notifi-
cerede. Dette skaber unødige barrierer på det indre marked. Disse barrie-
rer hæmmer væksten, forhindrer virksomhedernes legitime adgang til
andre EU-landes markeder og kan kun vanskeligt adresseres i praksis.
Derfor er det afgørende, at der sikres en bedre udnyttelse af princippet om
gensidig anerkendelse, der vil medvirke til at styrke det indre marked til
gavn for den økonomiske vækst i Europa. DE vurderer derfor kommissio-
nens forslag om at klargøre anvendelsesområdet, introducere frivillige
egen-erklæringer og i øvrigt stramme op på procedurerne og samarbejdet
mellem myndighederne positivt. Det er vigtigt at det generelt klargøres i
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 196: Samlenotat vedr. rådsmøde (KKE - indre marked- og industridelen) den 28. maj 2018, fra erhvervsministeren
24/34
forslaget at eventuelle undtagelser for princippet om gensidig anerkendel-
se skal være baseret på egentlige nationale forskelle mellem medlemssta-
terne. Et produkt der vurderes sikkert og kan sælges i én medlemsstat, kan
således kun vurderes usikkert i en anden medlemsstat, hvis der reelt er
egentligt legitime forskelle på de to landes fysiske forhold eller indbygge-
re. Samlet set, ser DE positivt på forslaget og forventer at dette vil kunne
medvirke til at sikre et mere velfungerende indre marked gennem en
nemmere adgang til at benytte princippet om gensidig anerkendelse. For-
slaget vil kunne forbedres yderligere hvis der strammes op på de foreslåe-
de deadlines, lettes på oplysningskravene for virksomhederne, og etable-
res et samarbejde, hvor beslutninger om markedsadgang kan både træffes
og udfordres hurtigt og effektivt.
DE
fremhæver, at det fremgår at princippet om gensidig anerkendelse
ikke kan anvendes på området for offentlige udbud. Det er ifølge DE
åbenlyst at visse sprogkrav kan være nødvendige og dermed kan undta-
ges. Det er derimod ikke åbenlyst hvorfor tekniske specifikationer undta-
ges som sådan. Selve beskrivelsen af de tekniske specifikationer der er
nødvendige for at kunne udføre et offentligt udbud er naturligvis ikke i
sig selv en begrænsning af det indre marked, men hvis der stilles krav
som er urimelige, diskriminerende eller disproportionale, til produkter fra
andre medlemsstater kan det være et specifikt brud med princippet om
gensidig anerkendelse og bør derfor ikke undtages.
DE
fremfører desuden, at om end selve eksistensen af en præ-
godkendelsesprocedure for varer ifølge forslaget ikke per se er en over-
trædelse af reglerne for det indre marked
så er det fortsat en forudsæt-
ning at kravet om en præ-godkendelse er proportionalt, ikke-
diskriminerende og lever op til en varetagelse af en offentlig interesse
som er afspejlet i EU-retten. Hvis en ansøgning om godkendelse afvises
kan dette dog ifølge DE behandles efter principperne om gensidig aner-
kendelse. Det er i den sammenhæng vigtigt at både det første forhold
(hvorvidt proceduren er juridisk i orden i sig selv) og det andet forhold
(hvorvidt adgang kan afvises i en konkret sag)
begge medfører at virk-
somheder kan udfordre myndighederne efter princippet om gensidig an-
erkendelse. Undtagelsen bør således alene omfatte det forhold at der fin-
des en præ-godkendelsesprocedure overhovedet.
Videre fremhæver
DE,
at der introduceres en mulighed for virksomheder
til at lave egen-erklæringer på at den berørte vare er lovligt placeret på
markedet i en anden medlemsstat og at princippet om gensidig anerken-
delse derfor kan benyttes. I den forbindelse kræves der en række andre
oplysninger om hvilke gældende regler varen lever op til i den medlems-
stat, hvor varen er placeret på markedet. DE ser som udgangspunkt posi-
tivt på at processen for at kunne påkalde sig princippet om gensidig aner-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 196: Samlenotat vedr. rådsmøde (KKE - indre marked- og industridelen) den 28. maj 2018, fra erhvervsministeren
25/34
kendelse lettes for virksomhederne og DE støtter at denne adgang lettes.
Princippet om gensidig anerkendelse er et af de bærende principper for
det indre marked og dette princip bør som udgangspunkt gælde uden an-
den dokumentation end at man identificerer varen og erklærer at den er
lovligt placeret på markedet i en anden medlemsstat. De oplysninger, som
Kommissionen foreslår, går videre end dette. Annexets punkt 4 (særligt
4.1) præsenterer en ekstra byrde på virksomhederne
som vil skulle opli-
ste hvert individuelt stykke lovgivning der kan være relevant for produk-
tet. Specifik national lovgivning gælder som udgangspunkt ikke i den
medlemsstat man søger markedsadgang til og det er derfor ikke åbenlyst
hvorfor det er en essentiel oplysning. Fælles europæiske regler skal være
overholdt for overhovedet at kunne placere varen lovligt på markedet i
enhver medlemsstat. Det burde derfor være nok at identificere og beskrive
varen præcist, samt at erklære at man overholder de gældende regler i
landet (og relevante EU-regler). Det er ikke åbenlyst hvilken værdi der
tilføres ved et krav om en længere gennemgang af nationale (og EU)-
regler for hvert enkelt produkt. Dette synes at være en disproportional
byrde på virksomhederne.
Udover dette kunne det ifølge
DE
være formålstjenstligt at definere hvor-
når en sådan erklæring rettidigt kan leveres til de relevante myndigheder.
Vil man som virksomhed kunne udarbejde erklæringen når et produkt
nægtes markedsadgang eller forestiller man sig at der skal laves egen-
erklæringer for alle produkter således at de kan leveres straks? Det ville
være en betragtelig fordel for virksomhederne, hvis egen-erklæringen
kunne leveres efter en sag er opstået vedrørende et specifikt produkt.
Det fremgår desuden, at økonomiske enheder er ansvarlige for de oplys-
ninger der er givet i egen-erklæringen.
DE
fremfører, at siden det er mu-
ligt for flere økonomiske enheder at afgive oplysninger og at disse løben-
de opdateres, så bør det klargøres at de økonomiske operatører kun er
ansvarlige for de oplysninger de selv har afgivet til de relevante myndig-
heder.
Hvor en virksomhed vælger ikke at benytte egen-erklæringen er det op til
medlemsstaten at udbede sig de oplysninger som den måtte finde nødven-
dig. Dette bør ifølge
DE
ske under hensyn til proportionalitetsprincippet
(som det også angives), og endvidere under krav om at der bedes om
konkrete, specifikke og præcist definerede oplysninger.
DE
finder det positivt at der indføres deadlines for notificering af Kom-
missionen og andre medlemsstater, hvis der nægtes markedsadgang og at
der skal foreligges en egentlig forklaring på hvorfor der ikke kan gives
markedsadgang. Det havde imidlertid været hensigtsmæssigt også at fast-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 196: Samlenotat vedr. rådsmøde (KKE - indre marked- og industridelen) den 28. maj 2018, fra erhvervsministeren
26/34
sætte en deadline for hvor lang tid det kan tage at lave den egentlige vur-
dering af varen.
DE
vurderer det desuden positivt, at det ikke har opsættende virkning at
en medlemsstat undersøger hvorvidt der kan gives markedsadgang. Und-
tagelserne kunne dog med fordel specificeres yderligere. Der ligger ifølge
DE ret megen fortolkningsfrihed i sundhed, sikkerhed eller den offentlig
orden og/eller moral foruden forebyggelse af kriminalitet. Det er endvide-
re positivt at der fra medlemsstaternes side skal medfølge en forklaring på
hvorfor det er nødvendigt midlertidigt at nægte markedsadgang i disse
undtagelsestilfælde og at denne forklaring skal notificeres til Kommissio-
nen og de andre medlemsstater.
Det er desuden ifølge
DE
positivt at tests (der er gennemført i overens-
stemmelse med EU-retten) gensidigt anerkendes uanset oprindelsesland
indenfor EU, så man undgår de mange tilfælde af gen-testning der skaber
unødige byrder for virksomhederne.
Ifølge
DE
kræves det, at SOLVIT altid benyttes først
før nogen videre
procedure kan sættes i værk. Dette skaber ifølge DE reelt en betragtelig
forsinkelse der er uhensigtsmæssig. Virksomhederne taber penge for hver
dag et produkt ikke kan introduceres på markedet. Formålet med at intro-
ducere denne fasttrack-procedure (problem-solving-mechanism) er jo
netop at kunne få en ”hurtig” afgørelse og
ikke skulle hænge i SOLVIT
systemet i måneds- eller årevis, hvorefter en del af sagerne lukkes som
uløste. Hvis det kræves at der skal køre en hel eller delvis SOLVIT-
proces før denne mekaniske kan aktiveres, så vil en løsning/afgørelse
formentlig komme så sent at varen simpelthen tilbagetrækkes og/eller at
der skabes betragtelige tab i form af manglende indtjening for de berørte
virksomheder. Den nye foreslåede mekanisme bør ifølge DE kunne be-
nyttes så snart et problem med myndighederne opstår og der ikke kan
findes en mindelig løsning indenfor en helt kort og udspecificeret tidsfrist.
For så vidt angår den nye procedure så angives det ifølge DE, at tidsfri-
sterne skal være i overensstemmelse med Det Europæiske Kodeks for
God Forvaltningsskik. Her fremgår det (i artikel 17) at: ”Tjenestemanden
sikrer, at der ved enhver anmodning eller klage til institutionen uden unø-
dig forsinkelse træffes en afgørelse inden for en rimelig tidsfrist og under
ingen omstændigheder senere end to måneder fra datoen for modtagel-
sen.” og ” Såfremt der ikke inden for ovennævnte tidsfrist kan træffes
afgørelse om en anmodning eller klage til institutionen på grund af anlig-
gendets komplicerede beskaffenhed, underretter tjenestemanden snarest
muligt afsenderen herom.”
DE fremfører i den sammenhæng, at i det om-
fang at der kan træffes beslutninger indenfor 2 måneder vil dette være en
betragtelig forbedring af de nuværende forhold, men det er naturligvis
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 196: Samlenotat vedr. rådsmøde (KKE - indre marked- og industridelen) den 28. maj 2018, fra erhvervsministeren
27/34
vigtigt at undtagelsen for komplicerede sager ikke benyttes til at under-
grave den almindelige tidsfrist i praksis. Det fremgår dog at Kommissio-
nen hvis forespurgt har 3 måneder til alene at henvende sig til de berørte
parter (”enter into communication”) (artikel 8. stk. 2) og at man således
ikke har ambitioner om at overholde det førnævnte kodeks. Dette er ifølge
DE
stærkt utilfredsstillende.
Det er ifølge
DE
positivt at det klargøres at oplysningerne fra myndighe-
derne om princippet om gensidig anerkendelse og de procedurer der sik-
rer at princippet i praksis kan benyttes, altid skal leveres uden omkostnin-
ger for virksomhederne (free of charge). Det foreslås dog også at myn-
dighederne bliver pålagt at afgive informationer indenfor 15 arbejdsdage.
DE ønsker denne tidsfrist forkortet.
Det er ikke opgivet hvornår den første evaluering af lovgivningen skal
foregå. En fem-årig periode synes dog ifølge DE meget lang ift. at vurde-
re om lovgivningen, og særligt de specifikke procedurer, virker.
DE
fore-
slår derfor at procedurerne evalueres to år efter ikrafttrædelsestidspunktet
og hvert femte år efterfølgende.
Endelig fremhæver
DE,
at Kommissionen foreslår en udsat implemente-
ring (”to defer the application”) af disse nye regler.
Implementeringsfri-
sten er dog opgjort til 1.januar 2020
så altså under 24 måneder fra of-
fentliggørelsestidspunktet. DE ville foretrække en 12 måneder implemen-
teringsfrist fra offentliggørelsestidspunktet, men ønsker i det hele taget
reglerne i effekt så hurtigt som muligt.
Danske Regioner (DR)
fremfører, at det set fra en udbudsretlig synsvin-
kel er problematisk, at et produkt som først er markedsført i én medlems-
stat (og dermed er blevet anerkendt som sikkert i den pågældende stat),
som udgangspunkt ikke i andre medlemsstater må underkastes kontrol af
samme forhold ved produktet eller mødes med yderligere krav. Det øger
risikoen for, at det bliver den laveste fællesnævner, der gælder for alle,
hvis virksomhederne blot kan vælge at starte deres markedsføring
i EU’s
mindst strikse land og derefter påberåbe sig dette lands vurdering. Det
betyder, at man som ordregiver f.eks. ikke nødvendigvis blot vil kunne
lægge til grund, at et produkt, som markedsføres i Danmark og har været
gennem et eventuelt dansk kontrolsystem, må forventes at være ok. Det
betyder, at de ordregivende myndigheder selv skal stille de sikkerheds-
krav, som myndighederne tidligere kunne stille (og som myndighederne
ville have stillet, hvis Danmark havde været det første land, hvor produk-
tet blev markedsført). Det er ikke hensigtsmæssigt.
DR
fremfører, at en manglende EU-harmonisering af kravene for visse
produkter kan dels være udtryk for, at det ikke findes nødvendigt at stille
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 196: Samlenotat vedr. rådsmøde (KKE - indre marked- og industridelen) den 28. maj 2018, fra erhvervsministeren
28/34
særlige krav til de pågældende produkter, dels være udtryk for, at det er
krav, som bedst håndteres på nationalt niveau
f.eks. fordi det vil være
svært for medlemsstaterne at blive enige om niveauet for kravene. Hvis
det er det sidste, der er årsagen, vil disse nye regler reelt føre til en har-
monisering af bagvejen, hvis det betyder, at medlemsstaterne ikke kan
håndhæve egne krav til produkter, som først er blevet anerkendt i en an-
den medlemsstat. Dette er et problem både i udbudsretlig sammenhæng
(da denne opgave i realiteten flyttes fra et evt. kontrolsystem til de ordre-
givende myndigheder) og på alle mulige andre måder.
Dansk Industri (DI)
finder ift. anvendelsesområdet, at forslaget tydelig-
gør, hvornår princippet om gensidig anerkendelse gælder. Forslaget kan
dog styrkes ved at præcisere, hvilke legitime ”national public interests”,
der kan begrunde nægtet markedsadgang.
DI
finder det endvidere positivt, at forslaget eksplicit forholder sig til
gensidig anerkendelse af certifikater og testrapporter, den tekniske doku-
mentation for, at produkter efterlever de eksisterende regler. En tilsvaren-
de passus kunne med fordel indskrives i forslaget til forordning om mar-
kedsovervågning, så det præciseres, at det også gælder den tekniske do-
kumentation relateret til det harmoniserede område.
DI
finder det desuden positivt, at forslaget i detaljer redegør for de oplys-
ninger, som virksomhederne har krav på at modtage i forbindelse med en
beslutning om nægtet markedsadgang, og at myndighederne pålægges at
træffe denne beslutning inden for en frist på 20 dage. DI så gerne, at for-
slaget blev suppleret med en passus om, at den trufne beslutning skal væ-
re proportional med formålet.
DI
støtter, at beslutninger om nægtet markedsadgang fremover skal med-
deles både virksomhederne, Kommissionen og de andre medlemsstater.
Det forhold, at andre medlemsstater nu også skal have denne information
vil øge opmærksomheden på, hvor udfordringerne er på tværs af fælles-
skabet, og bidrage til, at de nemmere kan blive løst. DI finder det ligele-
des positivt, at medlemsstaterne pålægges at redegøre for de tekniske og
videnskabelige årsager til, at et produkt midlertidigt nægtes markedsad-
gang.
DI
støtter også forslaget om, at virksomheder fremover på frivillig basis
kan udforme en gensidig anerkendelseserklæring. Det kan gøre det nem-
mere at dokumentere retten til gensidig anerkendelse. DI undrer sig dog
over, at denne ret tilsyneladende kun vil gælde produkter solgt på hjem-
memarkedet og ikke produkter solgt lovligt i andre medlemsstater. DI
finder ikke, at det bør være en forudsætning for at kunne udarbejde en
gensidig anerkendelseserklæring, at produktet sælges på hjemmemarke-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 196: Samlenotat vedr. rådsmøde (KKE - indre marked- og industridelen) den 28. maj 2018, fra erhvervsministeren
29/34
det. Princippet om gensidig anerkendelse gælder, når produktet er lovligt
markedsført et andet sted indenfor fællesskabet. Det bør fremgå af forsla-
get og erklæringen i annexet tilpasses så den afspejler denne mulighed.
Forslaget er uklart i forhold til, i hvilken udstrækning, det er en forudsæt-
ning for at opnå gensidig anerkendelse, at det land, hvor produktet sælges
lovligt, har egne nationale regler på området. Det mener DI ikke bør være
en forudsætning. Det væsentlige bør være om produktet er lovligt mar-
kedsført.
DI
finder, at forslaget tillægger myndighederne meget brede beføjelser i
forhold til, hvilke informationer de kan anmode virksomhederne om at få,
hvis virksomhederne vælger ikke at anvende en gensidig anerkendelses-
erklæring. Hvilke informationer, der kan stilles krav om, kan med fordel
præciseres bedre. Alternativt bør det fremgå, at myndighederne kun kan
anmode om ”de nødvendige informationer”, og ikke, som nu, informatio-
ner, ”der kunne være anvendelige” (Artikel 8).
DI
anser det som positivt, at virksomhederne kan vælge at samle doku-
mentation af et produkts lovlighed i et enkelt dokument uanset de egen-
skaber, som dokumentationen vedrører, er harmoniseret eller ej på EU
niveau.
DI
glæder sig over, at forslaget lægger op til, at Kommissionen kan ind-
drages i problemløsningen, når SOLVIT Centrene behandler sager om
nægtet markedsadgang. DI så dog gerne, at virksomhederne selv fik mu-
lighed for at inddrage Kommissionen i problemløsningen, så virksomhe-
derne ikke er afhængige af, at det nationale SOLVIT Center er enig i
virksomhedernes synspunkt, og/eller virksomhedernes ønske om at priori-
tere deres sag ved at inddrage Kommissionen. SOLVIT Centre kan have
andre motiver for ikke at bringe en sag videre, end uenighed om sagens
substans, og det bør ikke være udslagsgivende for virksomhedernes mu-
lighed for at få deres sag fuldt belyst. DI så desuden gerne, at Kommissi-
onen på eget initiativ kunne vælge at gå ind i sager (evt. på opfordring fra
virksomheder eller organisationer) og at Kommissionen blev pålagt at
foretage en vurdering af sager, der er indbragt for SOLVIT Centrene, uaf-
hængig af de synspunkter de involverede SOLVIT Centre måtte have. Det
ville bidrage til en bedre fælles forståelse af princippet om gensidig aner-
kendelse, styrke virksomhedernes tillid til systemet og forbedre virksom-
hedernes forudsætninger for at træffe beslutning om at føre en sag ved
domstolene. Det er særligt relevant, hvis Kommissionen vælger ikke at
føre traktatkrænkelsesager mod medlemsstater, der bryder virksomheder-
ne indre marked rettigheder. Forslaget er uklart når det gælder tidsfrister
og risikerer at medføre lange sagsbehandlingstider. Således lægger forsla-
get op til, at Kommissionen har en frist på 3 måneder til at gå i dialog om
en sag efter den er anmodet om det. Den burde pålægges at foretage en
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 196: Samlenotat vedr. rådsmøde (KKE - indre marked- og industridelen) den 28. maj 2018, fra erhvervsministeren
30/34
beslutning inden 3 måneder. Desuden burde det præciseres, at SOLVIT
Centrene skal rette henvendelse til Kommissionen så tidligt som muligt
og senest inden for SOLVIT Centrenes 10 ugers frist, hvis sagen ikke er
løst. Selv med denne stramning af forslaget vil sagsbehandlingstiden være
lang
op til 6 måneder.
DI
glæder sig dog over, at forslaget lægger op til, at Kommissionen be-
nytter sine beføjelser til at anlægge traktatbrudssager overfor medlemssta-
ter, der ikke accepterer varernes frie bevægelighed. Det er en nødvendig-
hed i forhold til at håndhæve eksisterende lovgivning og vigtigt i forhold
til at opretholde virksomhedernes tillid til det indre marked. Vi så dog
gerne, at ordvalget blev ændret, så der ikke behøver at være alvorlig tvivl
om en beslutning for, at Kommissionen inddrages (præambel 34). DI
henviser øvrigt til de indledende generelle betragtninger vedrørende vig-
tigheden af at sikre etablering af en effektiv klageadgang på det indre
marked.
DI
bakker op om de opgaver, som produktkontaktpunkterne har efter for-
slaget. Da det ofte ikke vil være produktkontaktpunkterne, der har den
tekniske viden til at besvare spørgsmål relateret til konkret national lov-
givning, bør det præciseres, at virksomhederne har krav på svar inden for
den omtalte frist på 15 arbejdsdage. Det bør fremgå af teksten, at svaret
udover den specifikke lovgivning også skal oplyse om, hvordan eventuel-
le administrative procedurer, som forudsætning for markedsføring i hen-
hold til de nationale regler, rent praktisk skal udføres. Disse procedurer
kan med fordel gøres tilgængelige på den fælles digitale platform, der
forventes udviklet.
Endelige så
DI
gerne, at ”soft law” initiativet om indførelse af en gensidig
anerkendelsespassus i nationale tekniske regler, blev indarbejdet i forsla-
get, således at de fordele det giver blev lovmæssigt forankret.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget behandles i rådsarbejdsgruppen for teknisk harmonisering.
Den indledende tekniske gennemgang af forslaget i rådsarbejdsgruppen
blev påbegyndt i slutningen af januar 2018.
Der er generelt er støtte til Kommissionens forslag, herunder målet om
at styrke kendskabet og anvendelsen af princippet om gensidig aner-
kendelse. Der er ligeledes generelt støtte til forslaget om at gøre det let-
tere for virksomheder at demonstrere gensidig anerkendelse gennem en
frivillig gensidig anerkendelseserklæring samt at introducere et attrak-
tivt alternativ for virksomheder til at udfordre en afgørelse om afslag på
gensidig anerkendelse via SOLVIT-netværket.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 196: Samlenotat vedr. rådsmøde (KKE - indre marked- og industridelen) den 28. maj 2018, fra erhvervsministeren
31/34
En mindre gruppe af medlemsstater ønsker imidlertid at omdøbe erklæ-
ringen til ”erklæringen for lovlig markedsføring” med henvisning til, at
erklæringen demonstrerer lovlig markedsføring, men ikke i sig selv gi-
ver gensidig anerkendelse. Der har desuden været rejst bekymret for, at
forslaget duplikerer de procedurer, som myndigheder allerede skal gen-
nemgå, når de vedtager nye nationale, tekniske forskrifter under infor-
mationsproceduredirektivet (EU) 2015/1535.
Derudover er Rådet delt i spørgsmålet om, hvem der bør kunne udfylde
erklæringen, idet visse medlemsstater ønsker, at dette begrænses til pro-
ducenten med henvisning til, at denne kender varen og ved hvilke regler
varen overholder, mens andre medlemsstater ønsker mere fleksibilitet,
således at også en distributør eller en importør vil kunne udfylde erklæ-
ringen for ikke at begrænse visse forretningsmodeller fra brugen af
erklæringen.
Det forventes, at forslaget vil blive behandlet på Konkurrenceevneråds-
mødet i maj med henblik på vedtagelse af en generel indstilling.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter Kommissionens forslag om at styrke princippet om
gensidig anerkendelse af varer, og bakker op om forslagets hensigt om at
afhjælpe omfanget af de unødvendige handelshindringer på vareområdet.
Regeringen er positiv over for forslagets tiltag til at gøre det nemmere for
virksomheder at blive oplyst om nationale regler.
For at sikre mere klarhed om samt bedre anvendelse og håndhævelse af
princippet om gensidig anerkendelse støtter regeringen fastlæggelsen af
mere specifikke procedurer for myndighedernes sagsbehandling og intro-
duktionen af en frivillig gensidig anerkendelseserklæring i et fælleseuro-
pæisk format. Regeringen vil arbejde for at sikre, at den gensidige aner-
kendelseserklæring kan udarbejdes og indsendes digitalt.
Regeringen er opmærksom på, at forslaget skaber uklarhed i forhold til
samspillet med det generelle produktsikkerhedsdirektiv,
idet forslaget
kan føre til to parallelle procedurer, der har til hensigt at vurdere lov-
ligheden af tiltag, der begrænser varernes fri bevægelighed.
Regeringen
arbejder for
at skabe klarhed omkring dette.
Endelig støtter regeringen, at der introduceres en problemløsningsproce-
dure i regi af SOLVIT-netværket, der giver virksomheder en effektiv ad-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 196: Samlenotat vedr. rådsmøde (KKE - indre marked- og industridelen) den 28. maj 2018, fra erhvervsministeren
32/34
gang til at udfordre afgørelser, hvor der er mistanke om overtrædelse af
EU-retten.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev orienteret om forslaget i grund- og
nærhedsnotat den 22. februar 2018.
Konkurrenceevnetjek: Integration af værdikæders indflydelse på
konkurrenceevnen
Nyt notat
1. Resumé
Rådet (konkurrenceevne) vil drøfte det såkaldte konkurrenceevnetjek.
Konkurrenceevnetjekket ventes at fokusere på, hvordan integrationen af
europæiske værdikæder påvirker europæiske sektorers konkurrenceevne.
Formålet med konkurrenceevnetjekket er dels at skabe en mere åben og
spontan debat i Rådet og dels at give rådsmøderne et mere horisontalt
tværgående præg.
2. Baggrund
Det nuværende bulgarske formandskab har sat det såkaldte konkurrence-
evnetjek på dagsordenen rådsmødet (konkurrenceevne) den 28. maj 2018
til drøftelse.
Konkurrenceevnetjekket indebærer for det første, at Rådet
på baggrund
af en præsentation fra Kommissionen
drøfter den generelle økonomiske
udvikling i EU og konkurrenceevnen. Derudover kan ministrene diskutere
konkrete sager på tværs af alle politikområder, der ventes at have væsent-
lige konsekvenser for EU’s konkurrenceevne.
Debatforummet blev indført ved rådsmødet (konkurrenceevne) den 1.
oktober 2015 og er generelt blevet godt modtaget af medlemsstaterne.
Det ventes, at konkurrenceevnetjekket på rådsmødet den 28. maj vil om-
handle, hvordan EU-reglerne for det indre marked for tjenesteydelser på-
virker industrien.
En værdikæde beskriver alle led i produktionen af en vare eller udførelsen
af en tjenesteydelse
fra idé til brug. Dette inkluderer design, produktion,
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 196: Samlenotat vedr. rådsmøde (KKE - indre marked- og industridelen) den 28. maj 2018, fra erhvervsministeren
1897219_0033.png
33/34
marketing, distribution samt support til forbrugeren. En dybt integreret
værdikæde har placeret de forskellige led i produktionen af en vare i flere
EU-lande, med henblik på at få varen produceret så effektivt som muligt.
En lavt integreret værdikæde vil kun eksistere i et eller to lande.
Baggrunden for denne drøftelse er, at Kommissionen er ved at undersøge
sammenhængen mellem graden af integration af værdikæder i EU og bl.a.
produktivitet, innovation og handel for forskellige sektorer. Kommissio-
nen er i den anledning også ved at analysere, hvilke faktorer der hæmmer
værdikæde integration, og hvilke initiativer der kan fremme det.
3. Formål og indhold
Formålet med konkurrenceevnetjekket er dels at skabe en mere åben og
spontan debat i Rådet (konkurrenceevne) og dels at give Rådet et mere
tværgående indblik i de problemstillinger og sager, der har væsentlig betyd-
ning for konkurrenceevnen i EU.
Kommissionen ventes at præsentere sine foreløbige resultater af det før-
nævnte analysearbejde under konkurrenceevnetjekket. Der ventes ikke at
være skriftlige diskussionsoplæg forud for drøftelsen. Ministrene forventes
derfor at reagere på præsentationerne med korte, spontane indlæg.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Konkurrenceevnetjekket har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Konkurrenceevnetjekket har ingen statsfinansielle, samfundsøkonomiske
eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 196: Samlenotat vedr. rådsmøde (KKE - indre marked- og industridelen) den 28. maj 2018, fra erhvervsministeren
1897219_0034.png
34/34
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Konkurrenceevnetjekket har ingen administrative konsekvenser for er-
hvervslivet, eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen skal ikke sendes i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Generelt har de øvrige lande været positive over for konkurrenceevne-
tjekket som debatform.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er enig i, at Rådet (konkurrenceevne) bør spille en vigtig rolle
i forhold til at fremme EU’s indre marked og i forhold til at forbedre
kon-
kurrenceevnen generelt.
Regeringen støtter en mere åben og spontan drøftelse af den generelle
økonomiske udvikling i EU og konkurrenceevnen på tværs af alle politik-
områder under hensyntagen til arbejdsfordelingen i Rådet.
Regeringen er generelt positiv overfor Kommissionens arbejde med at
afdække, hvordan integration af europæiske værdikæder påvirker forskel-
lige sektorers konkurrenceevne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Konkurrenceevnetjekket blev senest forelagt Folketingets Europaudvalg
den 2. marts 2018 forud for rådsmødet den 12. marts. 2018.