NOTAT
16-05-2018
EMN-2018-00347
1162704
Hvad siger virksomhederne, videninstitutionerne, medarbejderne og kommu-
nerne til en centralisering af den regionale erhvervsfremmeindsats?
Brev fra Danfoss, Grundfos og MAN Diesel:
”Det er vores erfari g, at der er rug for e stærk lokal og regio al fora kri g af
ind-
satsen for at skabe en effektiv erhvervsfremme i Danmark. Der er ikke brug for en cen-
tralistisk oven-fra-og-ned model. Vores erfaring er, at en central model ikke vil være i
sta d til at ud ytte de lokale og regio ale styrkepositio er.”
”De edste åde
at sikre det på, er ved et tæt partnerskab mellem virksomheder,
uddannelsesinstitutioner, region og kommuner, hvor de forskellige parters viden kan
bringes i spil til fælles gavn
–
sådan som vi har vist det med Center for Industriel Elek-
tro ik”.
”Vi
vil derfor på det kraftigste advare mod en så centralistisk model, som udvalget an-
befaler. Den bygger efter vores opfattelse på en misforstået opfattelse af, hvad der er
enkelt og effektivt. Et effektivt erhvervsfremmesystem kræver, at man kender de sær-
lige regio
ale styrker og udfordri ger og ka sa le de releva te parter o fælles ål.”
Brev fra de syddanske virksomheder inden for turisme- og oplevelseserhvervet:
https://www.jv.dk/trekanten/Legoland-Lalandia-og-zooer-advarer-minister-Frygter-
for-turismen/artikel/2610130
"Den regionale indsats og de regionale erhvervsudviklingsmidler skaber i dag sam-
menhæng og giver mulighed for partnerskaber, som både FOMARS og de forenklede
og konsoliderede destinationer i Region Syddanmark er eksempler på. De regionale
partnerskaber bidrager til en styrkelse af turismeerhvervet og er effektfulde i en fort-
sat forenkling og effektivisering af turismeindsatsen".
"Vores resultatet er netop skabt som følge af et stærkt regionalt samarbejde med lo-
kalt og regionalt kendskab til erhvervet og de særlige udfordringer og muligheder, der
er gældende netop i vores region. Fjernes opgaverne fra de nuværende regionale
partnerskaber til statsligt niveau, fjerner man også den nære viden og de stærke rela-
tioner, som er nødvendige for at skabe vækst i erhvervet".
1