Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del Bilag 192
Offentligt
1896843_0001.png
NOTAT
16-05-2018
EMN-2018-00347
1162704
Hvad siger virksomhederne, videninstitutionerne, medarbejderne og kommu-
nerne til en centralisering af den regionale erhvervsfremmeindsats?
Brev fra Danfoss, Grundfos og MAN Diesel:
”Det er vores erfari g, at der er rug for e stærk lokal og regio al fora kri g af
ind-
satsen for at skabe en effektiv erhvervsfremme i Danmark. Der er ikke brug for en cen-
tralistisk oven-fra-og-ned model. Vores erfaring er, at en central model ikke vil være i
sta d til at ud ytte de lokale og regio ale styrkepositio er.”
”De edste åde
at sikre det på, er ved et tæt partnerskab mellem virksomheder,
uddannelsesinstitutioner, region og kommuner, hvor de forskellige parters viden kan
bringes i spil til fælles gavn
sådan som vi har vist det med Center for Industriel Elek-
tro ik”.
”Vi
vil derfor på det kraftigste advare mod en så centralistisk model, som udvalget an-
befaler. Den bygger efter vores opfattelse på en misforstået opfattelse af, hvad der er
enkelt og effektivt. Et effektivt erhvervsfremmesystem kræver, at man kender de sær-
lige regio
ale styrker og udfordri ger og ka sa le de releva te parter o fælles ål.”
Brev fra de syddanske virksomheder inden for turisme- og oplevelseserhvervet:
https://www.jv.dk/trekanten/Legoland-Lalandia-og-zooer-advarer-minister-Frygter-
for-turismen/artikel/2610130
"Den regionale indsats og de regionale erhvervsudviklingsmidler skaber i dag sam-
menhæng og giver mulighed for partnerskaber, som både FOMARS og de forenklede
og konsoliderede destinationer i Region Syddanmark er eksempler på. De regionale
partnerskaber bidrager til en styrkelse af turismeerhvervet og er effektfulde i en fort-
sat forenkling og effektivisering af turismeindsatsen".
"Vores resultatet er netop skabt som følge af et stærkt regionalt samarbejde med lo-
kalt og regionalt kendskab til erhvervet og de særlige udfordringer og muligheder, der
er gældende netop i vores region. Fjernes opgaverne fra de nuværende regionale
partnerskaber til statsligt niveau, fjerner man også den nære viden og de stærke rela-
tioner, som er nødvendige for at skabe vækst i erhvervet".
1
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 192: Henvendelse af 17/5-18 fra Danske Regioner, vedrørende erhvervsfremme
1896843_0002.png
Kronik fra Jørgen Bardenfleth, investor og bestyrelsesmedlem, Claus Rehfeld, iværk-
sætter og investor, samt Kristian Schrøder Hart-Larsen, adm. direktør i LEO Innova-
tion Lab:
http://borsen.dk/nyheder/opinion/artikel/11/198311/artikel.html
”Vi
mener samtidig, at det er i incitamenterne, løsningerne skal findes, og ikke gen-
nem en ombygning af den politiske tilknytning til regionale strukturer. For tankerne
om at nedlægge de fem regionale udviklingsstrukturer og erstatte dem med mere el-
ler mindre tilsvarende erhvervshuse, men med offentlige aktører fra det kommunale
område i stedet for det regionale, er ikke, og vil ikke være, erhvervsfremmende. Kom-
munerne er sat i verden for at fokusere på et geografisk relativt lille område og har
derfor
et i øvrigt helt legitimt
fokus på at optimere netop dette og dermed ikke
nødvendigvis en ambition om at maksimere hele Danmarks potentiale.”
”Vi har svært ved at se, hvorda e y struktur skulle være
bedre end den eksiste-
rende i arbejdet med at skabe globale vindere. Derfor foreslår vi, at politikerne beslut-
ter at udvikle og skærpe det eksisterende system ved at knytte de enkelte strategiske
styrkepositioner specifikt til hver af de regionale strukturer, og at de enkelte regioner
samtidig får en målsætning om tværgående samarbejde, inkl. at give gode idéer vi-
dere.”
Brev fra de maritime nordjyske virksomheder underskrevet af Logimatic, MAN Diesel
& Turbo, Saga Shipping og Marine-El:
”Da ark har e
ariti vækststrategi fra ja uar
8. Heraf fre går det, at regio-
nale erhvervsfremmeaktører er tættest på deres medlemmer, virksomhederne og regi-
o e s udfordri ger og pote tialer”.
”Vi støtter de regio ale kly georga isatio og ra heudvikli gs e ter, Mar od.
Uden den ville vores maritime netværk i Nordjylland ikke være så stærke og synlige og
opnå så gode resultater,
so de gør i dag.”
”De ordjyske ariti e kly ge sikrer vækst, jo og i ovatio via S ale-up
Denmark,
målrettet lærlingeindsatser og en stribe succesrige erhvervsprojekter. Tiden er inde til
at fastholde og ud ygge regio ale kly ger so MARCOD.”
Debatindlæg fra de kreative midtjyske vækstmiljø:
https://jyllands-posten.dk/aarhus/meninger/breve/ECE10558405/vaekst-i-de-krea-
tive-erhverv-kan-oedelaegges-af-forenklingsudspil/
”Regeri ge s Fore kli gsudvalg for Erhvervsfre
e har foreslået, at de regio ale
vækstforas erhvervsfremmeindsats fjernes, at pengene placeres centralt, og at er-
hvervsfre
e ”lokalt” skal
foregå i væksthuskonstruktioner koblet med en elektro-
isk portal. Det s e arie er skræ
e de for de kreative ra he.”
”I
dag har vi i Grenaa, Viborg og Aarhus kreative uddannelsesmiljøer koblet med inku-
bationsmiljøer, hvorfra vi hele tiden etablerer nye virksomheder og prisvindende aktø-
rer på et globalt marked. I hele processen har vi samarbejdet med Region Midtjylland,
der spottede det kreative vækstpote tiale i vores ra he læ ge før a dre.”
2
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 192: Henvendelse af 17/5-18 fra Danske Regioner, vedrørende erhvervsfremme
1896843_0003.png
”Regionen
og vækstforum har været en form for
business angel,
der har bidraget
med både erhvervsudviklingsmidler og EU-regionalfondsmidler, og regionen har med
sin internationale erfaring hjulpet os ind i konkrete EU-projekter og dermed adgang til
netværk og udvikling.”
”Det
var også regional forankring af strukturfondsmidlerne, der gjorde, at vi fik til-
strækkeligt lokalkendskab til at aktivere de bedste eksperter i hinandens netværk og
fik de mest relevante partnere med i vores projekter.”
”Derfor
er vores opfordring til Brian Mikkelsen, at vi får lov til at fortsætte de gode
takter, vi har etableret på regionalt plan. Så skal vi nok bidrage til, at den kreative
branche bliver et af de områder, Danmark lever godt af i fremtiden.”
Interview med EasyFood:
https://www.jv.dk/regionalt/EU-millioner-bliver-til-milliarder-i-regionen/arti-
kel/2605254
En af virksomhederne, der har nydt godt af EU-midlerne (fra Syddansk Vækstforum,
red.), er fødevarevirksomheden Easyfood i Kolding, som lagde lokaler til en konfe-
rence mandag eftermiddag.
Administrerende direktør Flemming Paasch forklarede, at midlerne fra EU havde
"kæmpe betydning", da Kolding-virksomheden var i sin opstart i begyndelsen af
2000'erne. Midlerne fra EU bidrog til en automatisering af produktionen via robotter,
som øgede effektiviteten med 25 procent.
- Som nystartet virksomhed var det formentlig med til, at vi står her den dag i dag.
For vi var enormt pressede, fordi vi havde taget nogle store investeringer i begyndel-
sen, sagde Flemming Paasch.
Interview med Ledon:
https://www.tvsyd.dk/nyheder/24-04-2018/1930/regionerne-risikerer-miste-vaekst-
forum
”De
åde, so regio e støtter os på, er ved at være i sta d til at ku
de part erska er, so vi skal ruge so virkso hed.”
e edsætte
”Vi er eget året af de lokale sa ar ejdspart ere og sy ergier, der er i virkso he-
der, så der er ingen tvivl om, at vi er meget bekymrede for, om vi får mulighed for at
have de samme faciliteter, som vi har i dag, og den samme forståelse for, hvad det er,
e lokal virkso hed har rug for.”
”Jeg vil være i tvivl o , at vi vil være i sta d til at have e y afdeli g i Kolding,
hvis
ikke vi har fået de hjælp fra Sydda sk Vækstforu , red. , so vi har fået.”
3
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 192: Henvendelse af 17/5-18 fra Danske Regioner, vedrørende erhvervsfremme
1896843_0004.png
Kronik fra samtlige universiteters tekniske og naturvidenskabelige dekaner:
https://ing.dk/artikel/kronik-centralisering-erhvervsfremme-vil-svaekke-forbindelse-
videnmiljoeer-212262
”Regio er e har vist sig at være he sigts æssige o drej i gspu kter, da de åde
sikrer en relativt kort vej fra
la dets SMV’er til de tu ge forsk i gs iljøer og sa tidig
har en størrelse, der giver dem kapacitet til at etablere større satsninger, når der viser
sig at være basis for det. Som f.eks. den midtjyske fødevareklynge, Center for Indu-
striel Elektronik på Als, klyngesamarbejde om IKT og energi i Nordjylland, eller life sci-
ence-i
itiativer e i hovedstade .”
”Regio er e har for ået at sa le store og s å virkso heder og i vestorer i et lokalt
økosystem, der bringer viden, erhverv og investeringskilder effektivt i kontakt med
hinanden. De seneste års initiativer har skabt tætte kontakter imellem forskning, ud-
dannelse, innovationsmiljøer og erhvervsliv med udgangspunkt i lokale styrkepositio-
ner. Miljøer, der er fokuseret på eksempelvis vedvarende energi, fødevarer, robottek-
nologi, materialeudvikling og medicinudvikling, ligger geografisk forskelligt placeret i
landet og kan ikke nødvendigvis indfanges og bringes til vækst i landet som helhed
ved e traliserede i dsatser.”
”Det står ove i kø et i stærk ko trast til,
hvad man gør i nabolande som Sverige, Fin-
land og Norge, hvor man netop i højere grad vil fokusere på regionernes ansvar. Ame-
rikanske MIT har desuden for nylig udvalgt Region Midtjylland til at deltage i et glo-
balt baseret program (REAP), hvor man vil skabe videnbaseret vækst og innovation
etop ed udga gspu kt i regio er.”
Debatindlæg fra Danske Erhvervsskoler:
https://www.altinget.dk/uddannelse/artikel/erhvervsskoleformand-lokale-loesnin-
ger-kan-sikre-flere-faglaerte
”Udvikli ge af de regio ale ar ejds arkeder og de lokale virkso heders ulighed
for at få kvalificeret arbejdskraft er en forudsætning for fortsat vækst i hele Danmark.
Derfor er det temmelig uforståeligt, at Forenklingsudvalget, nedsat af erhvervsmini-
steren, i starten af april anbefalede, at erhvervsfremmemidlerne flyttes fra regionerne
til e e tral e hed.”
”Netop
de regionale erhvervsfremmemidler har skabt basis for partnerskaber og sam-
arbejder imellem regionale og lokale interessenter, som giver mening og vækst.
Nogle af de gode initiativer er blandt andet set i Nordjylland, hvor man har et særligt
fokus på den maritime sektor og uddannelse af medarbejdere med maritime kompe-
tencer. I samme region har man samlet virksomheder, medarbejdere og de otte nord-
jyske erhvervsskoler o progra
et ”De erhvervsfaglige vej til su es”, so skal få
2.150 flere unge til at vælge og gennemføre en erhvervsuddannelse, så regionens
virksomheder kan rekruttere de faglærte, de har brug for.
”Et
andet godt eksempel er Midtjylland, hvor virksomheder, uddannelsesinstitutioner
og offentlige aktører i samarbejde med region Midtjylland har søsat en regional tek-
nologipagt, som skal sikre, at de midtjyske virksomheder i fremtiden har adgang til
netop de teknologiske og naturvidenskabelige kompetencer, de har behov for.”
4
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 192: Henvendelse af 17/5-18 fra Danske Regioner, vedrørende erhvervsfremme
1896843_0005.png
”Politikerne
har stor opmærksomhed på et Danmark i balance, hvor der etableres ar-
bejdspladser og væksten sker i hele landet og nogle områder ikke lades i stikken.
Hvorfor overvejer man så at fratage landets regioner at være primus motor på at ud-
nytte de regionale vækstmuligheder og i et tæt samarbejde med lokale interessenter
at udvikle initiativer tilpasset lokale arbejdsmarkedsbehov?”
”Mange
gode initiativer starter regionalt i det praksisnære miljø for senere at blive
gjort nationale. Derfor er det stærkt bekymrende, hvis erhvervsfremme fremover skal
være baseret på top down løsninger - langt fra den virkelighed, som de skal imple-
menteres i.”
Brev fra de nordjyske erhvervsskoler:
De nordjyske erhvervsskoler har traditionelt haft et eksemplarisk samarbejde med
Region Nordjylland og Vækstforum i Nordjylland. Et samarbejde, der udover at tage
afsæt i landspolitiske dagsordener, som f.eks. at flere skal have en faglært uddan-
else, også tager sit afsæt i ordjyske forhold.”
”Ge e tide er der ska t a ge værdifulde projekter, der åde har været ko pe-
tenceudviklende og jobskabende. Samarbejdet har været værdiskabende for alle par-
ter
ikke mindst de berørte borgere - samtidig med at den nordjyske forankring også
har gjort det relativt enkelt at sætte sig og drøfte pludseligt opståede problemstillin-
ger og kvalifi ere projekter i fællesska .”
”Det
er vores opfattelse at rapporten lægger op til en massiv centralisering. På andre
væsentlige politikområder, og her tænker vi ikke mindst på beskæftigelses- og uddan-
nelsesområdet, er der de sidste år arbejdet intenst på at decentralisere og forankre
lokalt. Med oplægget til centralisering af erhvervsfremmeområdet, bliver de 3 politik-
områder bragt i organisatorisk ubalance, og det er aldrig godt for samarbejdsmulig-
heder e. ”
Debatindlæg fra Christian Grønnemark, HK Hovedstaden:
https://www.hk.dk/aktuelt/blogs/christian-groennemark/2018/05/15/erhvervs-
fremme
”Regeringen
vil nemlig nedlægge de regionale vækstfora og pille regionerne helt ud af
erhvervsfremmesystemet. Planen er at centralisere arbejdet i en erhvervsfremmebe-
styrelse, hvor arbejdstagersiden er lukket ud. Det er en helt gal vej at gå.”
”For
virksomhederne har behov for parter, der ser på tværs af indsatserne. Tiltræk-
ning af arbejdskraft handler ikke kun om regulering, men også om uddannelse, infra-
struktur og livskvalitet. Her spiller de regionale partnerskaber en helt central rolle,
fordi vi i vores indsatser netop samler virksomheder, uddannelsesinstitutioner, ar-
bejdsmarkedets parter, kommuner og region om de fokuserede indsatser, der skaber
vækst og udvikling i regionen.”
”Et ekse pel på det fra Vækstforu i Regio Hovedstade er part erska et ’Faglært
til vækst’, hvor regio e i
6 i viterede virkso heder, erhvervsskoler, ar ejds ar-
kedets
parter, ko
u er og regio e til at lave e fælles aftale ’Faglært til vækst’,
fulgt op af regionale midler til at finansiere de fælles indsatser. I aftalen har vi samlet
kræfterne om at sikre, at flere unge får en erhvervsuddannelse, og at flere ledige og
5
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 192: Henvendelse af 17/5-18 fra Danske Regioner, vedrørende erhvervsfremme
1896843_0006.png
beskæftigede opkvalificeres fra ufaglært til faglært, og de første initiativer er nu ble-
vet til virkelighed.”
”Hvis
vi skal sikre flere kompetente medarbejdere særligt med tekniske og naturvi-
denskabelige kompetencer, er der behov for de regionale partnerskaber og en stra-
tegi forankret i regionerne, som det er med de regionale vækst- og udviklingsstrate-
gier i dag.”
Debatindlæg fra de fire borgmestre Jesper Frost Rasmussen (Esbjerg), Holger Schou
Rasmussen (Lolland), Ib Lauritsen (Ikast-Brande) og Erik Lauritzen (Sønderborg)
samt Stephanie Lose, Ulla Astman og formand for Danmark på Vippen, Kim Ruberg:
https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE10531604/hvor-forsvandt-et-danmark-i-
balance-lige-hen/
”Erhvervslivets
vækstvilkår, styrker og udfordringer afhænger nemlig ofte af den
landsdel, de ligger i. Hvilke særlige erhvervsmæssige styrker kendetegner virksomhe-
derne i området? Hvilke forskningsmiljøer er der i området? Passer borgernes kompe-
tencer til det, virksomhederne har brug for?”
”Alt
dette ved vi noget om i det decentrale Danmark. Og derfor kræver det et stærkt
regionalt og lokalt forankret samarbejde mellem erhvervsliv, videninstitutioner og of-
fentlige myndigheder, hvis vi skal understøtte virksomheder over hele landet i at ud-
vikle deres forretning og øge deres omsætning.”
”Det
er fx et stærkt decentralt partnerskab, der står bag den stærke offshore-industri i
Esbjerg, og et stærkt decentralt partnerskab, der kontinuerligt har understøttet den
midt- og vestjyske vindmølleindustri. Det er også et stærkt decentralt partnerskab,
der arbejder for, at hundredvis af sjællandske håndværksvirksomheder får gavn af Fe-
mern Bælt-byggeriet. Og så er det et stærkt decentralt partnerskab, der for nylig tog
første spadestik til Center for Industriel Elektronik på Als, som skal levere skræddersy-
ede forskningsfaciliteter og ingeniøruddannede til landsdelens energiteknologiske
virksomheder.”
Kronik fra de fire borgmestre Hans Østergaard (Ringkøbing-Skjern), Erik Buhl
(Varde), Bo Hansen (Svendborg) og Holger Schou Rasmussen (Lolland) samt Stepha-
nie Lose, Ulla Astman og formand for Danmark på Vippen, Kim Ruberg:
https://www.fyens.dk/debat/Centralisering-af-erhvervsfremme-er-gift-for-virksom-
hederne/artikel/3254968
”Forenklingsudvalget
lægger op til, at én national bestyrelse og statslige embeds-
mænd skal bestemme, hvilke indsatser der er relevante for de forskellige dele af Dan-
mark. Det bliver skrivebordsarbejde uden fornemmelse for, hvad der skaber vækst og
værdi for virksomhederne ude i virkeligheden.”
”Politikere
på tværs af hele Danmark og på tværs af rød, blå, gul og grøn har stået
sammen om at råbe vagt i gevær. Og endnu vigtigere: Det har utallige virksomheder -
fra den lille iværksætter til den internationale markedsleder - også.”
6
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 192: Henvendelse af 17/5-18 fra Danske Regioner, vedrørende erhvervsfremme
”Virksomhederne
har nemlig brug for, at erhvervsfremmeindsatsen tager udgangs-
punkt i et lokalt og regionalt kendskab til de særlige udfordringer, styrker og potentia-
ler, som er karakteristiske for erhvervslivet og vækstvilkårene i netop deres landsdel.
Ikke en centralisering.”
”Ud
over den stærke centralisering foreslår Forenklingsudvalget desuden, at erhvervs-
fremme fremover primært skal fokusere på 1-til-1-rådgivning af virksomheder. Vi kan
naturligvis kun være enige i, at sparringen mellem rådgiver og virksomhed er en vigtig
del af indsatsen, og gennem lokal og regional rådgivning har virksomhederne fra hele
landet fået mange milliarder ekstra på bundlinjen og skabt titusindvis af private ar-
bejdspladser. Men det er en absurd forsimpling af virksomhedernes vækstvilkår at tro,
at alle deres udfordringer og behov kan løses med 1-til-1-rådgivning.”
”Skal
virksomheder over hele Danmark rustes bedst muligt til fremtidig vækst, må er-
hvervsfremmeindsatsen også understøtte virksomhedernes adgang til kvalificeret ar-
bejdskraft, samarbejdet med uddannelsesinstitutionerne og udviklingen af et stærkt
turismeerhverv. Og her vil det lokale og regionale samarbejde til hver en tid levere
løsninger, som er tættere på virksomhedernes behov og hverdag, end dem, en natio-
nal bestyrelse kan levere.”
Debatindlæg fra KKR Syddanmark og Stephanie Lose:
”Vi
er stærkt bekymrede for, at Forenklingsudvalgets forslag vil svække mulighederne
for vækst og udvikling i hele landet og undergrave de regionale partnerskaber mellem
erhvervsliv, kommuner, uddannelses- og forskningsinstitutioner og Region. Partner-
skaber som står bag en række syddanske initiativer, der løfter fælles udfordringer og
understøtter de regionale styrker. Det seneste eksempel er Center for Industriel Elek-
tronik i Sønderborg.”
”Initiativer
som dette kræver tværgående samarbejde og viden om lokale og regio-
nale forhold. Derfor bør beslutninger om strategier og anvendelse af EU-midler også
træffes regionalt, inden for rammerne af den regionale vækst- og udviklingsstrategi
og nationale mål og strategier. Her kunne bestyrelserne for de foreslåede fem er-
hvervshuse tildeles en særlig rolle for at sikre sammenhæng i indsatsen.”
7