Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del Bilag 19
Offentligt
1806829_0001.png
Oplæg om PEPP for Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget
Den 12. oktober 2017
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Europa-Kommissionens forslag vedr. en ramme for et personligt EU-pensionsprodukt (KOM(2017)0343)
1806829_0002.png
Nyt EU-initiativ under kapitalmarkedsunionen
29. juni 2017:
Forslag til forordning om indførelsen af
et
paneuropæisk personligt
pensionsprodukt
i EU.
Forslaget er
led i Kommissionens plan med at etablere en
kapitalmarkedsunion
i EU, så det bliver lettere for virksomheder at skaffe
finansiering uden at skulle i banken.
Forslaget er på Europaudvalgets liste over
prioriterede EU-forslag i
2017,
som skal gennemgå et nærhedstjek. Europaudvalget henviste det til
ERU for en udtalelse den 8. september 2017.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Europa-Kommissionens forslag vedr. en ramme for et personligt EU-pensionsprodukt (KOM(2017)0343)
1806829_0003.png
PEPP skal supplere nationale pensionssystemer
PEPP-produkter skal supplere eksisterende pensionssystemer i EU-lande.
Forordningen har ikke til formål at erstatte eller harmonisere eksisterende
nationale personlige pensionssystemer, men alene at gøre det muligt at
markedsføre frivillige personlige pensionsprodukter på EU-plan.
1. Søjle I: Offentlige pensioner (Folkepension)
2. Søjle II: Arbejdsmarkedspensioner (ATP og supplerende
arbejdsmarkedspensioner fastlagt ved overenskomst):
3. Søjle III: Frivillige private pensioner
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Europa-Kommissionens forslag vedr. en ramme for et personligt EU-pensionsprodukt (KOM(2017)0343)
1806829_0004.png
Hvad er formålet med PEPP?
1. Skabe et
stort konkurrencedygtigt europæisk marked
med lige
konkurrencevilkår for private pensionsprodukter
2. Gøre det
billigere for virksomheder at udbyde pensionsprodukter
på tværs af landegrænser pga. stordriftsfordele ved at have adgang til
et større marked
3. Rejse
mere kapital til de institutionelle investorer,
så de kan
forøge de langsigtede investeringer i realøkonomien
4. Give
flere valgmuligheder og bedre mobilitet for borgerne,
så de
kan tage deres private pensionsopsparing med til et andet EU-land. I
nogle EU-lande er der ikke så god adgang til private
pensionsprodukter som i Danmark
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Europa-Kommissionens forslag vedr. en ramme for et personligt EU-pensionsprodukt (KOM(2017)0343)
1806829_0005.png
Hvad er markedspotentielet for PEPP?
Ifølge Kommissionens konsekvensanalyse af forslaget:
Markedet i EU for frivillige personlige pensionsprodukter kan
med
PEPP
vokse fra
700 mia. euro i dag til 2.100
mia. euro i 2030,
hvis
PEPP sidestilles med nationale pensionsprodukter skattemæssigt.
Markedet for frivillige personlige pensionsprodukter vil
uden PEPP
vokse til 1.400 mia. euro.
Ifølge Kommissionen er markedet for frivillige personlige
pensionsprodukter i dag meget forskelligt i de 28 EU-lande. Størst i
Danmark og Malta og mindst i Polen, Rumænien og Litauen.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Europa-Kommissionens forslag vedr. en ramme for et personligt EU-pensionsprodukt (KOM(2017)0343)
1806829_0006.png
Hvad er et PEPP-produkt?
Et PEPP-produkt er en
frivillig privat pensionsopsparing,
som har en
række standardegenskaber:
Kan indeholde op til 5 forskellige investeringsmuligheder for
pensionskundernes pensionsindbetalinger. En af dem skal dem skal
være
en standardløsning,
som er
så tilpas sikker, at kunderne som
minimum er garanteret deres investerede kapital tilbage.
Kunder kan omkostningsfrit
vælge en anden investeringsmulighed
én gang hver 5. år.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Europa-Kommissionens forslag vedr. en ramme for et personligt EU-pensionsprodukt (KOM(2017)0343)
1806829_0007.png
Kan man skifte udbyder eller tage PEPP med til
udlandet?
Pensionskunder som har en PEPP-opsparing vil
hvert 5. år have
mulighed for at skifte til en anden pensionsudbyder
i EU.
Pensionskunder kan også
beholde deres pensionsprodukter, når de
flytter til et andet EU-land
uden at skifte udbyder. Oven i købet har
pensionsudbydere
efter en indfasningsperiode på 3 år -
pligt til at
levere PEPP-produkter i alle EU-lande.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Europa-Kommissionens forslag vedr. en ramme for et personligt EU-pensionsprodukt (KOM(2017)0343)
1806829_0008.png
Hvem godkender PEPP-produkter?
Den europæiske tilsynsmyndighed for forsikrings- og
arbejdsmarkedspensionsordninger,
EIOPA, skal godkende alle
ansøgninger om markedsføring af
PEPP’er
i EU.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Europa-Kommissionens forslag vedr. en ramme for et personligt EU-pensionsprodukt (KOM(2017)0343)
1806829_0009.png
Hvem fører tilsyn med PEPP-produkter?
Nationale myndigheder fører tilsyn
med om PEPP-produkter
overholder reglerne.
I Danmark vil det være Finanstilsynet,
som skal føre tilsyn med
danske virksomheder, som udbyder PEPP-produkter.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Europa-Kommissionens forslag vedr. en ramme for et personligt EU-pensionsprodukt (KOM(2017)0343)
1806829_0010.png
Hvilke krav kan der stilles til virksomheders
investering af pensionsmidler?
Udbyder af PEPP skal have en
investeringspolitik,
som er i
overensstemmelse med det såkaldte ”Prudent
person-princippet”,
som allerede gælder i den eksisterende EU-regulering på forsikrings-
og pensionsområdet.
Bl.a. skal virksomhedens investeringsstrategi
afspejle det som
kunderne er stillet i udsigt med hensyn til ydelser og risikoprofil.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Europa-Kommissionens forslag vedr. en ramme for et personligt EU-pensionsprodukt (KOM(2017)0343)
1806829_0011.png
Hvordan skal PEPP-produkter behandles
skattemæssigt?
PEPP-forslaget indeholder
ikke noget om den skattemæssige
behandling
af PEPP-produkter i EU-landene.
Kommissionen har i stedet offentliggjort en henstilling til EU-landene
om, at de
indrømmer PEPP-produkter den samme skattemæssige
behandling, som den de giver nationale pensionsprodukter.
En
henstilling er ikke juridisk bindende.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Europa-Kommissionens forslag vedr. en ramme for et personligt EU-pensionsprodukt (KOM(2017)0343)
1806829_0012.png
Hvad siger dansk
pensionsbeskatningslovgivning?
Ifølge regeringen giver dansk lovgivning allerede
mulighed for at opnå
den samme lempelige skattemæssige behandling
for indbetalinger
til en pensionsordning i en anden medlemsstat.
Overordnet set vil PEPP-ordninger
generelt kunne godkendes
efter
reglerne i pensionsbeskatningsloven,
dog efter
SKAT’s
konkrete
vurdering.
Det er med andre ord ikke nok, at PEPP-produkt opfylder
forordningens betingelser for at kunne opnå samme skattemæssige
behandling som danske pensionsordninger.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Europa-Kommissionens forslag vedr. en ramme for et personligt EU-pensionsprodukt (KOM(2017)0343)
1806829_0013.png
Hvad siger regeringen til PEPP?
Støtter generelt formålet
med forslaget, men
må ikke føre til mindre
attraktive pensioner
på markeder som det danske, hvor systemet allerede i
dag virker godt.
Ansvaret
for at opbygge passende og effektive pensionssystemer
bør fortsat
være et rent nationalt anliggende.
Krav
til virksomheder om levering af PEPP i alle EU-lande bør opblødes,
der åbnes op for nationale pensionsselskaber, som ikke allerede er etableret
med distributionsnet i hele EU. Leveringspligt gør det svært for små selskaber.
Vil arbejde for, at der
ikke stilles krav om en standardmulighed,
som
garanterer et på forhånd afsat afkast til opspareren.
Vil
fastholde de eksisterende danske skatteregler
på området, idet en
lempelse vil sætte Danmarks skatteindtægter fra pensionsordninger under pres.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Europa-Kommissionens forslag vedr. en ramme for et personligt EU-pensionsprodukt (KOM(2017)0343)
1806829_0014.png
Hvad siger Kommissionens særlige Udvalg for
Forskriftskontrol om forslaget?
Afgav den 2. maj 2017 negativ udtalelse om Kommissionens
konsekvensanalyse af PEPP, da udvalget fandt at forslaget havde
alvorlige mangler. Især manglede dokumentation for, at PEPP kunne vil
kunne øge europæernes opsparing gennem personlige
pensionsprodukter signifikant og forklare, hvordan de vil være mere
attraktive end nationale personlige pensionsprodukter.
Afgav den 16. maj 2017 en betinget positiv udtalelse om
Kommissionens konsekvensanalyse af PEPP, idet udvalget dog
fastholdt, at Kommissionen mangler at forklare, hvorfor PEPP vil være
en mere attraktiv investering end nationale private pensionsopsparinger
- især hvis PEPP ikke får samme skattemæssige behandling.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Europa-Kommissionens forslag vedr. en ramme for et personligt EU-pensionsprodukt (KOM(2017)0343)
1806829_0015.png
Overholder PEPP-forslaget nærhedsprincippet i
EU?
Folketinget har
8 uger til at vurdere,
hvorvidt PEPP-forslaget
overholder nærhedsprincippet i EU. Uret tikker fra den 1. september,
hvor EU-institutionernes sommerpause var slut, så fristen udløber den
27. oktober.
I Folketinget er det
Europaudvalget, som sammen med det relevante
fagudvalg,
står for nærhedstjekket. Fagudvalget indstiller, mens det er
Europaudvalget, som vedtager en evt. begrundet udtalelse til
Kommissionen.
ERU har 5 uger
til at behandle sagen, mens EUU har de sidste 3 uger.
Regeringen mener ligesom Kommissionen, at
forslaget er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.