Fiolstræde 17 B, Postboks 2188, 1017 København K
CVR: 6387 0528
Erhvervsstyrelsen
Sendt pr. e-mail til
m.fl.
Att.: Kontorchef Jette Plenge Jakobsen
Cc Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget og de danske medlemmer af Europaparlamentet
07-05-2018
Dok. 175425/ah
Forbrugerrådet
Tænks holdning til EU’s forslag om ny e-Privacyforordning.
Forbrugerrådet Tænk ønsker med dette brev at gøre opmærksom på vores syn på forslaget til
en ny e-Privacyforordning
1.
Som bekendt er problemstillingen, at forbrugerne i dag må acceptere, at alle former for
tracking-cookies og andre sporing-teknologier kan blive placeret på deres computer og
mobiltelefon, når hjemmesider og apps benyttes. Sporingen betyder i praksis, at den enkeltes
onlineadfærd automatisk registreres og deles i et stort netværk af annoncefirmaer, som
opbygger profiler og videresælger data. Dertil kommer risikoen for misbrug af data, som øges
i takt med den vidtgående indsamling på tværs af nettet, forskellige platforme og devices.
For forbrugerne har det den konsekvens, at vi mister kontrollen over vores online-profil og
de oplysninger, der bliver delt om os. Vi ved ikke, hvor oplysningerne havner, hvordan de
bliver brugt på sigt eller i hvilket omfang registreringen får betydning for de frie valg, vi
gerne vil kunne tage på nettet. Dette gælder både i forhold til køb af varer, bestilling af
tjenester, den pris vi ender med at skulle betale eller det afslag vi evt. får på et lån eller en
forsikring.
Vi mener ikke, at de regler, vi har i dag, hvor forbrugere via pop-up bannere på hjemmesider
eller vilkår i øvrigt, alene orienteres om cookies mv., giver en tilstrækkelig beskyttelse imod
videregivelse af deres online færden. Ønsker den enkelte ikke at blive tracket, må
vedkommende således selv installere programmer, som blokerer for cookies eller slette dem
via browsere. Dette forebygger dog kun en vis del, idet ikke alle typer tracking-teknologier
kan blokeres af brugeren selv.
Den digitale udvikling har givet forbrugerne en masse fordele, men den har også skabt
betydelige udfordringer for beskyttelsen af vores privatliv, fordi det er blevet standarden i
mange it-systemer at indsamle data automatisk uden skelen til forbrugernes ønsker eller
risikoen for misbrug.
Facebook/Cambridge Analytica-skandalen viser med al tydelighed, at der er et presserende
behov for at få opdateret e-Privacy-reglerne på en måde, der i langt højere grad end i dag,
sætter forbrugernes ret til privatliv i fokus.
Vi finder på linje med de øvrige forbrugerorganisationer i Europa, at det derfor er
nødvendigt med et nyt opdateret regelsæt, som beskytter forbrugernes grundlæggende
rettigheder og sikrer en høj grad af datasikkerhed. Vi mener også, at bedre regler er
nødvendige for, at forbrugerne får mere gavn af den digitale økonomi og bevarer tilliden til
digitale tjeneste og produkter, hvilket er en forudsætning for innovation og vækst. Desværre
oplever vi ofte, at databeskyttelse spilles ud imod innovation og vækst, hvilket, vi mener, er
misforstået.