NOTAT 12
07-05-2018
Forenkling – ikke forsimpling
Forenklingsudvalget for Erhvervsfremme har fo-
reslået at forenkle erhvervsfremmeindsatsen
gennem en ny organisering med færre aktører.
Videnbaseret innovation hænger sammen med
det generelle erhvervsfremme. Men på system-
niveau ’does one size not fit all’, når det handler
om videnbaseret innovation. Vi skal passe på ik-
ke at forsimple systemet i forenklingens navn.
Holland har forenklet sit innovationsfremmesy-
stem med en national strategi, samarbejde og
langsigtet planlægning. Kan vi lære af Holland,
inden vi tager stilling til Forenklingsudvalgets an-
befalinger?
Strategi
Det første, der springer i øjnene i det hollandske
system, er betydningen af en national strategi.
Den hollandske regering vedtog i 2010 en national
innovationsstrategi for landets topsektorer. Ud-
gangspunktet for strategien var, at Holland som et
lille land ikke havde ressourcer til at gøre alt. Det
var nødvendigt at prioritere, hvis Holland skulle
opretholde sin økonomiske vækst og forblive kon-
kurrencedygtig i den globale økonomi. På den
baggrund udvalgte regeringen som målgruppe ni
topsektorer, hvor Holland allerede stod stærkt.
Udover at være globalt førende var det også disse
ni sektorer, der bedst kunne bidrage med løsnin-
ger på de globale udfordringer, der mærkes i Hol-
land - den aldrende befolkning og konsekvenser af
klimaforandringerne.
Forenklingsudvalget har i sin rapport
Fokuseret og
fremtidssikret
foreslået en national strategi for
den decentrale erhvervsfremmeindsats i Dan-
mark. Den nye erhvervsfremmebestyrelse skal stå
i spidsen for en sådan strategi. Udvalget siger intet
om strategiens formål og indhold, men lægger ved
at give erhvervsfremmebestyrelsen opgaven vægt
på at centralisere
styringen
og
strukturen
for den
nationale strategi. Men er det den bedste måde? I
Holland har de gjort det anderledes. Her har rege-
ringen stået i spidsen for en topsektorstrategi og
taget aktivt del i at implementere den gennem en
række forskellige strukturer. På den måde har
man i Holland centraliseret strategien for
indsat-
sen
i stedet for at centralisere styringen og struk-
turen for strategien. Danmark skal nok ikke gøre
1
det samme, for andres løsninger kan sjældent
overføres direkte til egne udfordringer. Men det
er værd at bemærke, at Holland ud over at være
’innovation leader’ også ligger i top fem over ver-
dens mest konkurrencedygtige økonomier. DFiR
hilser anbefalingen om en national strategi vel-
kommen, men undrer sig over, at den kun skal
omfatte den decentrale indsats. Skulle vi som Hol-
land og Irland tage skridtet fuldt ud og tænke hele
den nationale indsats med i strategien og lade
strategien gå forud for strukturen?
Samarbejde og arbejdsdeling
Forenklingsudvalget vil give kommunerne en stør-
re rolle i erhvervsfremmeindsatsen og foreslår
med erhvervsfremmebestyrelsen og erhvervshu-
sene nye centraliserede strukturer herfor. På nati-
onalt niveau foreslås bedre koordinering mellem
de tre ansvarlige fagministerier, og det foreslås at
udfase det regionale niveau. Forslagene er udtryk
for et ønske om mere samarbejde og en klarere
arbejdsdeling. Også disse forslag hilser DFiR vel-
kommen, og de tager konsekvensen af iagttagel-
ser, som DFiR gjorde i sit projekt om innovations-
strukturen. Det er iøjnefaldende, hvordan man i
Holland gennem samarbejde har formået at indgå
meningsfulde arbejdsdelinger mellem sektorer,
myndigheder, videninstitutioner og innovationsak-
tører. Det er sket ved at inddrage alle relevante
politikområder, uanset hvilket ministerressort de
har henhørt under - ved at bringe relevante parter
sammen, gennem regelforenkling og afbureaukra-
tisering og ved at skabe bedre overensstemmelse
mellem udbuddet af uddannelser og erhvervsli-
vets behov for veluddannet arbejdskraft. Rationa-
let har været, at små lande ikke råd til at dublere –
i analogi til at små lande heller ikke kan alt. Aktivi-