Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del Bilag 179
Offentligt
Redegørelse vedrørende evalueri ng af forbrugerklagel oven
Indholdsfortegnelse
1. Indledning ..................................................................................................................... 2
1.1 Baggrund ................................................................................................................. 2
1.2 Metode .................................................................................................................... 3
1.3 Lovens væsentligste ændringer af forbrugerklagesystemet .................................... 5
2. Evaluering af moderniseringen af det offentlige forbrugerklagesystem ....................... 6
3. Erhvervsministeriets vurdering ................................................................................... 14
4. Bilag ............................................................................................................................ 16
Bilag 1 – Den politiske aftale ...................................................................................... 17
Bilag 2 – Brancheoversigt ........................................................................................... 20
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 179: Redegørelse vedrørende evaluering af Forbrugerklageloven, fra erhvervsministeren
1. Indledning
1.1 Baggrund
Den 10. november 2014 indgik den daværende regering (Socialdemokraterne og
Radikale Venstre), Venstre og Det Konservative Folkeparti en politisk aftale om
en modernisering af det offentlige forbrugerklagesystem. Aftalen udmøntede sig
i lov om alternativ tvistløsning i forbindelse med forbrugerklager (forbrugerkla-
geloven), som trådte i kraft den 1. oktober 2015.
Baggrunden for moderniseringen af forbrugersystemet var blandt andet Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2013/11/EU af 21. maj 2013 om alternativ
tvistbilæggelse i forbindelse med tvister på forbrugerområdet og om ændring af
forordning (EF) nr. 2006/2004 og direktiv 2009/22/EF (herefter ATB-
direktivet). Formålet med ATB-direktivet er at skabe et effektivt og velfunge-
rende indre marked, hvor der opnås et højt forbrugerbeskyttelsesniveau ved at
sikre muligheden for alternativ tvistbilæggelse af høj kvalitet. Direktivet fastsæt-
ter, at der skal være en klagemulighed i alle medlemslande for stort set alle typer
af varer og tjenesteydelser. ATB-direktivet udvidede den offentlige forbruger-
klageadgang med ca. 45 nye sagsområder.
For at sikre forbrugernes adgang til hurtig, billig og effektiv klagesagsbehand-
ling blev aftaleparterne enige om en modernisering af det offentlige forbruger-
klagesystem. Med moderniseringen af forbrugerklageloven blev sagsbehandlin-
gen delt op i to faser. Den første fase er en mediationsfase, hvor parterne får bi-
stand til at finde en mindelig løsning på deres tvist. Hvis ikke parterne kan finde
en mindelig løsning i fase 1, kan forbrugeren vælge at bringe sagen videre til fa-
se 2 og egentlig nævnsbehandling i Forbrugerklagenævnet. Sagsbehandlingsti-
den i fase 1 må overstige 90 dage.
Den politiske aftale om modernisering af forbrugerklagesystemet indeholder
herudover en beløbsgrænse for klageadgang på 1.000 kr. (dog 650 kr. for sko og
tøj). Aftalen indeholder desuden en gebyrstruktur, som indebærer, at forbrugeren
skal betale 100 kr. for mediation i fase 1. Hvis ikke der findes en mindelig løs-
ning mellem parterne i mediationsfasen, kan forbrugeren vælge at indbringe sa-
gen for Forbrugerklagenævnet med henblik på en egentlig nævnsbehandling.
Forbrugeren betaler 400 kr. for at få en sag videre til nævnsbehandling i fase 2.
Virksomheder betaler ikke i fase 1, men skal betale et gebyr på 6.000 kr., hvis en
sag tabes i fase 2 og 1.000 kr., hvis der i fase 2 indgås forlig.
Den politiske
aftale
45 nye bran-
cher og et to-
faset offentligt
forbrugerkla-
gesystem
2 af 21
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 179: Redegørelse vedrørende evaluering af Forbrugerklageloven, fra erhvervsministeren
1889214_0003.png
Det fremgår af den politiske aftale og forbrugerklagelovens forarbejder, at loven
skal evalueres, når den har været i kraft i to år. Evalueringen skal klarlægge, om
loven har medført et mere smidigt og effektivt, offentligt klagesystem.
1
Nedenfor evalueres elementerne i den politiske aftale, herunder den udvidede
klageadgang, opdelingen af klagesagsbehandlingen i en mediations- og en
nævnsfase, de fastsatte beløbsgrænser for klageadgang, gebyrstrukturen samt
kravet om en maksimal sagsbehandlingstid på 90 dage i mediationsfasen.
Center for Klageløsning og Forbrugerklagenævnet blev, som en del af den da-
værende regerings plan
om bedre balance i fordelingen af de statslige arbejds-
pladser,
ressortoverført fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til Nævnenes
Hus i Viborg pr. 1. januar 2017.
1.2 Metode
Evalueringen er baseret på data vedrørende de konkrete sager i det offentlige
forbrugerklagesystem fra loven trådte i kraft den 1. oktober 2015 til og med sep-
tember 2017. Data er indsamlet af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Næv-
nenes Hus.
Endvidere er alle de forbrugere og erhvervsdrivende, som har fået afsluttet en
sag i det nye, offentlige forbrugerklagesystem de seneste to år, blevet inviteret til
at deltage i en brugerundersøgelse.
2
Der er modtaget i alt 843 svar.
Herudover er der gennemført interviews med relevante interessenter bag det of-
fentlige forbrugerklagesystem, Forbrugerrådet Tænk, Dansk Erhverv og Dansk
Industri.
3
Udkast til redegørelsen har været i høring blandt Brancheforeningen Dansk
Luftfart, Branchen ForbrugerElektronik (FBE), Danmarks Rejsebureau For-
ening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk IT, Dansk Møbeltransport For-
ening, Dansk Renseri Forening, DANVA, FDM, FEHA, Forbrugerrådet Tænk,
Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske husholdningsprodukter,
Finans og Leasing, IT-Branchen. Bemærkningerne fra høringen er reflekteret
nedenfor.
Høringssvar fra brancheorganisationerne
Der er modtaget høringssvar fra DANVA, Dansk Rejsebureau Forening, Dansk
Erhverv, Forbrugerådet Tænk og FDM. Sidstnævnte svar angiver, at FDM ingen
bemærkninger har til redegørelsen.
DANVA
har oplyst, at organisationen er tilfreds med, at lovens sagsområder er
udvidet, således at den angår private kunder hos såvel vand- som spildevands-
forsyninger. Organisationen opfordrer til, at der tages konkrete tiltag, der sikrer,
1
2
LFF 2015-01-28 nr. 118
Brugerundersøgelser samt interviews er udarbejdet i samarbejde med Jysk Analyse A/S.
3
Ibid.
3 af 21
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 179: Redegørelse vedrørende evaluering af Forbrugerklageloven, fra erhvervsministeren
at mediationsfasen kan ”speedes” op i forsyningssager, da forsyningen ofte ikke
har mulighed for at benytte alternative løsninger grundet lighedsprincippet. Or-
ganisationen mener, at kommunikationen mellem forsyningerne og medarbej-
derne i Center for Klageløsning er meget fin, samt at nævnsbehandlingen gene-
relt er baseret på et højt, fagligt niveau.
Dansk Rejsebureau Forening
giver udtryk for, at gebyret for at få behandlet en
klage har en passende størrelse, som er med til at sikre, at urimelige og grundlø-
se sager ikke bliver anlagt. Efter DRF’s opfattelse kan gebyret sættes yderligere
op, uden at det vil have en betydning for forbrugerens retssikkerhed. Organisati-
onen mener, at der kan være nogle retssikkerhedsmæssige overvejelser forbun-
det med en stigning i afsluttede sager under mediationsfasen i Center for Klage-
løsning fremfor ved en egentlig behandling af sagerne ved Forbrugerklagenæv-
net, da det er vigtigt, at der er fokus på, at der bliver truffet korrekte juridiske af-
gørelser, der kan danne præcedens på området. Organisationen er tilfreds med, at
Erhvervsministeriet har fokus på at få sagsbehandlingstiden i Forbrugerklage-
nævnet nedbragt.
Dansk Erhverv
har oplyst, at organisationen overordnet set er tilfreds med for-
brugerklageloven, der sikrer, at forbrugerne fortsat har let adgang til at få be-
handlet klager mod erhvervsdrivende, samtidigt med at sagsomkostningerne for
de erhvervsdrivende er blevet sænket markant. Organisationen mener endvidere,
at det er vigtigt, at sagsomkostninger fortsat holdes på et niveau, hvor de ikke af-
skrækker de erhvervsdrivende fra at få prøvet deres sager. Organisationen har
oplyst, at sagsbehandlingstiden i Center for Klageløsning er tilfredsstillende og
har noteret sig, at der er fokus på, at sagsbehandlingstiden ved Forbrugerklage-
nævnet skal reduceres i forhold til i dag. Organisationen mener, at det bør under-
søges, om der kan laves en procedure, der hurtigere finder frem til de sager, der
afvises enten fordi de er bevisuegnede, eller af andre grunde ikke kan behandles
ved Forbrugerklagenævnet.
Forbrugerrådet Tænk
giver udtryk for, at det er problematisk, at det offentlige
klagesystem er dyrere end de private klagenævn, og organisationen er af den op-
fattelse, at gebyrstigningen bør rulles tilbage. Organisationen mener i den for-
bindelse, at det i evalueringen burde være blevet belyst, hvorfor 40 % af forbru-
gerne vælger ikke at klage videre til Forbrugerklagenævnet. Organisationen er
kritisk overfor evalueringens konklusion om, at sagsbehandlingstiden er kortere i
det nye end i det gamle system. Forbrugerådet Tænk mener ikke, at sammenlig-
ningerne i redegørelsen giver et retvisende billede af udviklingen i sagsbehand-
lingstiderne.
Organisationen har oplyst, at den påskønner det gode arbejde i Center for Klage-
løsning og i Forbrugerklagenævnets sekretariat, samt at den har et positivt ind-
tryk af mediationen. Organisationen mener dog, at forbrugerne ville være bedre
tjent med, at Forbrugerklagenævnet fungerede på samme måde som de private
godkendte ankenævn, hvor sagerne kan søges forligt under sekretariatsbehand-
lingen uden nævnsbehandling, men hvor dette ikke håndteres som en særskilt fa-
se med særskilt betaling.
4 af 21
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 179: Redegørelse vedrørende evaluering af Forbrugerklageloven, fra erhvervsministeren
1889214_0005.png
Opsummering
Generelt er indtrykket fra besvarelserne, at brancheorganisationerne har et posi-
tiv indtryk af moderniseringen af det nye, offentlige forbrugerklagesystem. De
fleste organisationer giver udtryk for, at de ikke mener, at der er behov for at fo-
retage ændringer i lov om forbrugerklager.
Den overvejende del af organisationerne giver udtryk for, at de er positive over
mediationsfasen i Center for Klageløsning, samt at der bør være fokus på en re-
ducering af sagsbehandlingstiden i Forbrugerklagenævnet.
Forbrugerrådet Tænk giver udtryk for, at de ikke mener, at det er hensigtsmæs-
sigt, at systemet er splittet op i to faser, samt at gebyret er for højt.
1.3 Lovens væsentligste ændringer af forbrugerklagesystemet
Det offentlige forbrugerklagesystem bestod tidligere alene af Forbrugerklage-
nævnet, som blev etableret i 1975. Med lovforslaget blev det offentlige forbru-
gerklagesystem inddelt i to faser – en mediationsfase og en efterfølgende fase
med egentlig klagenævnsbehandling, jf. figur 1.
Indførelsen
af et forbru-
gerklagesy-
stem i to
faser
I fase 1 medierer en sagsbehandler fra Center for Klageløsning i Nævnenes Hus
mellem forbrugere og erhvervsdrivende med henblik på at finde en mindelig
løsning på tvisten, som kan accepteres af begge parter. Forudsætningerne for be-
handling af forbrugerklager ved mediation er, at:
- Klagegenstandens værdi er minimum 1.000 kr., dog 650 kr. for tøj og sko,
og højest 100.000 kr. Beløbsgrænserne p/l-reguleres hvert 3. år.
- Forbrugeren skal betale et gebyr på 100 kr., som ikke tilbagebetales, med-
mindre sagen afvises ved Center for Klageløsning.
Mediationen gennemføres af Center for Klageløsning, der er placeret i Nævne-
nes Hus. Center for Klageløsning optræder som en uvildig part og bidrager til at
skabe en positiv dialog mellem forbrugeren og den erhvervsdrivende. Parterne
5 af 21
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 179: Redegørelse vedrørende evaluering af Forbrugerklageloven, fra erhvervsministeren
1889214_0006.png
bliver i denne fase inddraget aktivt i processen for at finde en mindelig løsning.
Mediationen skal i henhold til forbrugerklagelovens § 18 være afsluttet senest 90
dage efter, at parterne har haft lejlighed til at afgive deres bemærkninger til Cen-
ter for Klageløsning.
Løser parterne ikke selv sagen, kan forbrugeren betale et gebyr på 400 kr. og
bringe sagen videre til fase 2, hvor Forbrugerklagenævnet behandler sagen og
træffer en juridisk afgørelse. Forudsætningerne for, at en sag kan behandles i fa-
se 2 er:
- Sagen har gennemgået mediationsproceduren i fase 1 og er indbragt i fase 2
senest 4 uger efter sagens afslutning i fase 1.
- Forbrugeren skal betale et gebyr på 400 kr. for at bringe sagen videre til fase
2. Gebyret tilbagebetales, hvis forbrugeren får medhold, der indgås forlig i
fase 2 eller sagen afvises ved Forbrugerklagenævnet.
Forbrugerklageloven, der trådte i kraft 1. oktober 2015, har en gebyrstruktur,
som indebærer, at virksomhedsgebyret for tabte sager er 6.000 kr., mens gebyret
for virksomheder, som indgår forlig er 1.000 kr. Virksomhederne betalte tidlige-
re 3.100 kr. for at indgå forlig, samt mellem 4.400 og 13.600 kr. for tabte sager. I
2013 betalte virksomhederne i gennemsnit 9.150 kr. for tabte sager ved Forbru-
gerklagenævnet.
Endelig er der i loven fastsat et krav i § 14 og § 29 om, at en erhvervsdrivende
som udgangspunkt skal være etableret i Danmark, for at en forbruger kan klage
over den erhvervsdrivende til det nye, offentlige forbrugerklagesystem. Be-
stemmelserne ændrer den tidligere forbrugerklagelovs § 2, hvor Forbrugerklage-
nævnets kompetence var reguleret af de almindelige værnetingsregler. I de til-
fælde, hvor den erhvervsdrivende er etableret i et andet EU-land, kan klagesagen
behandles i dette lands ATB-instans.
2. Evaluering af moderniseringen af det offentlige forbrugerklagesystem
2.1 Udviklingen i sager og sagsbehandlingstider
Tabel 1 viser, hvor mange klager det offentlige forbrugerklagesystem har mod-
taget siden 2013
4
.
Tabel 1: Antal modtagne klager fordelt pr. år i det offentlige forbrugerklagesystem
2013
2.200
2014
2.350
2015
2.800
2016
2.800
2017
2.800
5
Gebyr-
strukturen
Etablerings-
kravet
Udviklingen af
sager i det offent-
lige forbruger-
klagesystem
Tidligere behandlede Forbrugerklagenævnet klager inden for cirka 97 sagsområ-
der. Før moderniseringen skønnedes det, at den udvidede klageadgang ville in-
debære 50 % flere klagesager, når den udvidede klageadgang var fuldt indfaset i
2018. I perioden 2013 til 2015 modtog Forbrugerklagenævnet i gennemsnit
4
5
Tallene er afrundet til nærmeste 100.
Antallet af klager er omregnet til et forventet antal modtagne klager i 2017. På nuværende tidspunkt har
Center for Klageløsning modtaget omkring 2.500 klager.
6 af 21
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 179: Redegørelse vedrørende evaluering af Forbrugerklageloven, fra erhvervsministeren
1889214_0007.png
2.450 sager om året, og til sammenligning har Forbrugerklagenævnet i 2016 og
2017 modtaget 2.800 sager årligt. I perioden fra oktober 2015 til og med sep-
tember 2017 har det offentlige forbrugerklagesystem modtaget cirka 130 klager
inden for de nye brancheområder.
Tabel 2 viser, hvad der er sket med sagerne i det offentlige forbrugerklagesystem
i perioden fra loven trådte i kraft den 1. oktober 2015 til 30. september 2017. Ud
af de 5.219 sager, som er modtaget i perioden, er 4.820 afsluttet i fase 1 ved me-
diation. Heraf er 2.428 løst ved en mindelig løsning, dvs. en løsning som parter-
ne er blevet enige om i fællesskab.
Af de 1.674 sager, hvor der ikke blev fundet en løsning ved mediation i fase 1,
har forbrugerne i 997 sager valgt at bringe sagen videre til Forbrugerklagenæv-
net. 396 af disse sager er indtil videre afgjort enten ved Forbrugerklagenævnet
eller dets sekretariat. Forbrugerklagenævnet har nævnsbehandlet 111 af sagerne,
og forbrugerne har i cirka halvdelen af sagerne fået medhold. Se tabellen for ud-
faldet i de afgjorte sager.
Tabel 2: Antal afsluttede sager ved det offentlige forbrugerklagesystem
Antal sager i det offentlige forbrugerklagesy-
1. okt. 15 - 1. okt. 16 -
stem
30. sept. 16 30. sept. 17 I alt
Antal modtagne klager
2.519
2.700 5.219
Verserende sager i perioden 1. okt. 15 – 30.
sep. 17
399
Afsluttede sager i mediationsfasen (samlet)
1.991
2.829 4.820
Uden for kompetence
247
355
602
Mindelig løsning
1.011
1.417 2.428
Ikke mindelig løsning
666
1008 1.674
Antal sager, der er gået videre til Forbrugerkla-
genævnet
364
633
997
Afsluttede sager i Forbrugerklagenævnet (sam-
let)
45
351
396
Afvist som uegnede til behandling
1
32
33
Forligt i Forbrugerklagenævnets sekretariat
25
78
103
Ikke medhold efter nævnsbehandling
55
55
Konkurser/tvangsopløsninger
6
34
40
Medhold efter nævnsbehandling
2
54
56
Afsluttet pga. passivitet fra forbruger
1
13
14
Tilbagekaldt af forbruger
1
10
11
Åbenbart ikke medhold (afgjort i sekretariatet)
6
77
83
I det nye, offentlige forbrugerklagesystem er over halvdelen af sagerne løst i fase
1 ved Center for Klageløsning. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for sager
løst i mediationsfasen ved Center for Klageløsning er 64 dage, jf. tabel 3 neden-
for. Af forbrugerklageloven fremgår det, at sagerne skal afsluttes inden 90 dage
fra det tidspunkt, hvor parterne har haft lejlighed til at afgive deres bemærknin-
ger. Center for Klageløsning overholder således lovens 90-dages-frist. Neden-
stående figur illustrerer antal løste sager i perioden 1. oktober 2015 til 30. sep-
tember 2017 ved Center for Klageløsning.
Løste sager
ved Center
for Klage-
løsning
7 af 21
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 179: Redegørelse vedrørende evaluering af Forbrugerklageloven, fra erhvervsministeren
1889214_0008.png
Figur 2: Løste sager ved Center for Klageløsning
Tabel 3: Gennemsnitlig sagsbehandlingstid ved Center for Klageløsning fra 1. oktober 2015 op-
summeret pr. dato samt antal løste sager
1. okt. 15 -
1. okt. 16 - 30.
30. sept. 16 sept. 17
Samlet
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid i dage
68
60
64
Antal løste sager
1.011
1.417
2.428
Sagsbehand-
lingstiden i
Center for
Klageløsning
Til sammenligning var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i det tidligere, of-
fentlige forbrugerklagesystem i 2015 109 dage for sager løst i sekretariatet, jf.
tabel 4.
Tabel 4: Gennemsnit-
lingstid for forligte sa-
afsluttede sager for det
gerklagesystem
før
Ikke
mindelig
løsning
41%
Mindelig
løsning
59%
lig
sagsbehand-
ger samt antal
offentlige forbru-
moderniseringen
Sagsbehand-
lingstiden ved
Forbrugerkla-
genævnet
Sagsbehandlingstid i dage
Antal afsluttede sager
2013 2014 2015
173 139 109
1148 1353 1305
I det nye, offentlige forbrugerklagesystem er den gennemsnitlige sagsbehand-
lingstid i fase 1 derfor væsentlig kortere i forhold til sagsbehandlingstiden ved
Forbrugerklagenævnets sekretariat før 1. oktober 2015.
Tabel 5 viser gennemsnitlige sagsbehandlingstider i Forbrugerklagenævnet før
det nye, offentlige forbrugerklagesystem trådte i kraft.
Tabel 5: Gennemsnitlige sagsbehandlingstider i mdr. for det offentlige forbrugerklagesystem før
moderniseringen (antal mrd.)
2013
2014
2015
8 af 21
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 179: Redegørelse vedrørende evaluering af Forbrugerklageloven, fra erhvervsministeren
1889214_0009.png
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid ved Forbrugerklage-
nævnet og nævnets sekretariat
8,18
6,70
5,54
I 2016 og 2017, hvor det nye offentlige forbrugerklagesystem var trådt i kraft
6
,
var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid ved Forbrugerklagenævnet lige over
12 måneder, jf. tabel 6.
Tabel 6: Gennemsnitlige sagsbehandlingstider i mdr., Forbrugerklagenævnet (antal mrd.)
1. okt. 15 -
1. okt. 16 -
30. sept. 16 30. sept. 17
Sager afsluttet i sekretariatet i fase 2
Sager afgjort af Forbrugerklagenævnet i fase 2
Samlet afsluttede sager
10,32
13,90
12,11
10,10
14,82
12,46
7
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid ved Forbrugerklagenævnet er steget
markant i forhold til 2015. Det skyldes hovedsageligt, at sagerne i det nye of-
fentlige forbrugerklagesystem starter ved Center for Klageløsning, hvor over
halvdelen af sagerne løses. Dermed er det kun de vanskeligere sager, hvor par-
terne efter dialog i fase 1 ikke har kunnet finde en løsning, som kan indbringes
til egentlig nævnsbehandling i fase 2. Herudover bliver færre af sagerne forligt
ved Forbrugeklagenævnets sekretariat, da man allerede har forsøgt at nå et forlig
i form af en mindelig løsning ved mediationen i fase 1.
2.2 Tilfredshedsundersøgelse blandt brugerne af det offentlige forbrugerklage-
system
Spørgeskemaundersøgelsen blandt de forbrugere og virksomheder, der har haft
sager i det nye offentlige forbrugerklagesystem peger på, at en stor del af for-
brugerne og de erhvervsdrivende overordnet set har været tilfredse med resulta-
tet af sagen i mediationsfasen, jf. tabel 7 og 8 nedenfor.
8
Tabel 7: Forbrugere – resultatet ved
Center for Klageløsning
Tabel 8: Erhvervsdrivende – resultatet
ved Center for Klageløsning
Resultatet
ved Center
for Klage-
løsning
6
Lov om alternativ tvistløsning i forbindelse med forbrugerklager (forbrugerklageloven) trådte i kraft 1.
oktober 2015.
7
Ved beregning af tallene er der fratrukket en række sager vedrørende flyrejser, da de har været en del af
en særlig indsatsgruppe.
8
Det bemærkes, at tallene fra tabellerne, kun viser de parter, der har fundet en løsning i Center for Klage-
løsning.
9 af 21
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 179: Redegørelse vedrørende evaluering af Forbrugerklageloven, fra erhvervsministeren
1889214_0010.png
Den overordnede tilfredshed blandt forbrugerne er yderligere illustreret ved, at
91 % af forbrugerne ville klage til Center for Klageløsning en anden gang, jf. fi-
gur 3.
Figur 3: Forbrugere – klage til Center for Klageløsning en anden gang
Antal for-
brugere der
vil klage til
Center for
Klageløsning
en anden
gang
Undersøgelsen peger samtidig på, at forbrugerne og de erhvervsdrivende i vid
udstrækning har været tilfredse med forløbet af en klagesag i mediationsfasen, jf.
tabel 9 og 10.
Forløbet ved
Center for
Klageløsning
Tabel 9: Forbrugere – forløbet ved
Center for Klageløsning
Tabel 10: Erhvervsdrivende – forløbet
ved Center for Klageløsning
D
I forhold til gebyrstrukturen mener langt størstedelen af forbrugerne, som har få-
et behandlet en klage ved Center for Klageløsning, at gebyret på 100 kr. for at få
medieret en klage er rimeligt.
Tabel 11: Forbrugere – tilfredshed med gebyr
Gebyrer
10 af 21
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 179: Redegørelse vedrørende evaluering af Forbrugerklageloven, fra erhvervsministeren
1889214_0011.png
En overvejende del af forbrugerne har også en opfattelse af, at gebyret på 400 kr.
for at få behandlet en klagesag og få en juridisk afgørelse ved Forbrugerklage-
nævnet er rimeligt.
Tabel 12: Forbrugere – tilfredshed med gebyr
Sagsbehand-
lingstiden
Ligeledes er de fleste forbrugere og erhvervsdrivende tilfredse med sagsbehand-
lingstiden ved Center for Klageløsning. Derimod er både forbrugere og er-
hvervsdrivende i overvejende grad utilfredse med sagsbehandlingstiden ved
Forbrugerklagenævnet, jf. tabel 13, 14, 15 og 16.
Tabel 13: Forbrugere – sagsbehandlingstid
ved Center for Klageløsning
Tabel 14: Erhvervsdrivende – sagsbehand-
lingstid ved Center for Klageløsning
Tabel 15: Forbrugere – sagsbehandlingstid
Tabel 16: Erhvervsdrivende – sagsbe-
11 af 21
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 179: Redegørelse vedrørende evaluering af Forbrugerklageloven, fra erhvervsministeren
1889214_0012.png
ved Forbrugerklagenævnet
handlingstid ved Forbrugerklagenævnet
2.3 Afvisning af at behandle en klage i det offentlige forbrugerklagesystem
Center for Klageløsning kan i henhold til forbrugerklagelovens § 16 afvise at
behandle sager, som falder uden for Center for Klageløsnings kompetence. Det
er blandt andet sager, hvor en klage hører under et andet tvistløsningsorgan, er
under/over beløbsgrænsen eller er uegnet til behandling ved Center for Klage-
løsning og/eller Forbrugerklagenævnet. Center for Klageløsning kan dog ikke
afvise at behandle en klage i tilfælde, hvor forbrugeren fx ikke har reklameret til
den erhvervsdrivende inden for købelovens toårige reklamationsfrist, hvor for-
brugeren ikke har reklameret inden for rimelig tid, efter at forbrugeren har opda-
get en fejl, eller hvis forbrugeren har forholdt sig passiv, efter at den erhvervs-
drivende har afvist forbrugerens reklamation.
Center for Klageløsning
har i perioden 1. oktober 2015 til 30. september 2017
modtaget 5.219 sager, hvoraf
Center for Klageløsning
har afvist 544 klager. Se
tabel 17 for afvisningsgrunde.
Tabel 17: Oversigt over samlet antal modtagne klager og afvisninger ved Center for Klageløs-
ning
Periode
1. okt. 15 - 30. sept.
17
Samlet antal modtagne sager
5.219
Henvist til anden godkendt tvistløsningsorgan
Erhvervsdrivende er ikke etableret i Danmark
Ikke et forbrugerkøb
Uden for kompetence
Prisen for varen/ tjenesteydelsen ligger over/ under de
fastsatte grænser
Samlet antal afvisninger
201
92
99
71
81
544
Afvisnings-
kompetence
ved Center
for Klageløs-
ning
Som følge af indførelsen af etableringskravet i forbrugerklagelovens § 14, er 92
ud af 5.219 klagesager blevet afvist til behandling. I størstedelen af disse klage-
sager er den erhvervsdrivende etableret i et andet EU-land, hvorfor forbrugeren
Etablerings-
kravet
12 af 21
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 179: Redegørelse vedrørende evaluering af Forbrugerklageloven, fra erhvervsministeren
1889214_0013.png
fortsat har haft muligheden for at få behandlet sin klage over den erhvervsdri-
vende i det land, hvor den erhvervsdrivende er etableret.
9
I de tilfælde, hvor Center for Klageløsning afviser en sag, har parterne mulighed
for at klage til Forbrugerklagenævnets formand, jf. forbrugerklagelovens § 43,
stk. 2. Der er siden 1. oktober 2015 rettet knap ti klager vedrørende afgørelser til
Forbrugerklagenævnets formand, som i et tilfælde har henstillet Center for Kla-
geløsning til at mediere i en sag.
Forbrugerklagenævnet har i perioden 1. oktober 2015 til
30. september 2017
af-
vist 117 sager. Heraf er 33 sager afvist, fordi disse er vurderet uegnede til be-
handling ved Forbrugerklagenævnet. Sagerne fra 2016 blev afvist cirka fem til
tolv måneder efter oprettelse ved Forbrugerklagenævnet. Sagerne fra 2017 er
derimod blevet afvist cirka tre til fem måneder efter oprettelse.
2.4 Interviews med interessenterne bag Forbrugerklagenævnet
Dansk Erhverv er overordnet set positive over for det nye system og påpeger, at
forbrugerklagesystemet opleves som mere effektivt end det tidligere system. Det
er begrundet i, at sagerne i mange tilfælde løses hurtigere end tidligere som føl-
ge af mediationsfasen. Endvidere tilkendegiver Dansk Erhverv, at en af fordele-
ne ved ændringen af det offentlige forbrugerklagesystem er, at omkostningerne
for de erhvervsdrivende er blevet lavere end tidligere. I forlængelse heraf har
Dansk Erhverv udtalt, at gebyret ved Forbrugerklagenævnet får nogle forbrugere
til at tænke en ekstra gang over, om klagen er rimelig, og om de potentielt har
mulighed for at få medhold i sagen.
Dansk Erhverv påpeger dog, at det må være utilfredsstillende for forbrugerne og
de erhvervsdrivende, at parterne efter længere tid ikke får en juridisk afgørelse,
fordi sagen er uegnet til behandling. Dansk Erhverv ønsker en form for hurtig
proces allerede ved Center for Klageløsning, i de sager hvor sagen klart er ueg-
net til behandling ved Forbrugerklagenævnet.
Dansk Industri er ligeledes positive overfor systemet og fremhæver, at forbru-
gerklagesystemet overordnet fungerer godt, og at der er et rimeligt ressourcefor-
brug forbundet med sagsbehandlingen. Ligeledes fremhæver Dansk Industri, at i
de tilfælde hvor konflikten er optrappet, og parterne ikke kommunikerer godt
sammen, kan det være en fordel, at sagsbehandleren ved Center for Klageløs-
ning taler med parterne en ad gangen. I forlængelse heraf har Dansk Industri til-
kendegivet, at gebyrstrukturen giver forbrugerne og de erhvervsdrivende incita-
ment til at finde en løsning, uden at det er nødvendigt at forelægge sagen for
Forbrugerklagesystemet.
Forbrugerrådet Tænk tilkendegier, at moderniseringen af det offentlige forbru-
gerklagesystem i højere grad er til gavn for de erhvervsdrivende og det offentli-
9
Afvisninger
ved Forbru-
gerklage-
nævnet
Interessen-
ternes gene-
relle hold-
ninger til det
offentlige
forbruger-
klagesystem
Nævnenes Hus har ikke statistik over, hvor mange af forbrugerne i de 92 klagesager, som har klaget til
en anden ATB-instans.
13 af 21
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 179: Redegørelse vedrørende evaluering af Forbrugerklageloven, fra erhvervsministeren
ge end forbrugerne. Forbrugerrådet Tænk har i den forbindelse udtalt, at det ikke
er særlig attraktivt, at det er blevet dyrere for en forbruger at klage, da klagege-
byret er steget fra 160 kr. til sammenlagt 500 kr., forudsat at forbrugeren ikke får
medhold. Forbrugerrådet Tænk har hertil udtalt, at organisationen har en forstå-
else for, at der er et gebyr for at klage, da det er med til at regulere, at forbruger-
ne kun klager, når det er berettiget. Forbrugerrådet Tænk mener dog, at forbru-
geren bør få klagegebyret på 100 kr. tilbage, hvis klagen er berettiget til behand-
ling. Forbrugerrådet Tænk fremhæver, at det er bemærkelsesværdigt, at gebyret
er blevet hævet for forbrugerne og sænket for de erhvervsdrivende. Organisatio-
nen påpeger ligeledes, at erhvervslivet bør bidrage substantielt til finansiering af
klagesystemet, og at det skal være dyrere at tabe en sag end at vinde en sag.
Forbrugerrådet Tænk fremhæver dog, at det er positivt, at sagsbehandlerne har
fået undervisning i mediation, da det har en positiv effekt på løsningerne af sa-
gerne ved Center for Klageløsning.
3. Erhvervsministeriets vurdering
Erhvervsministeriet konstaterer samlet set, at der er tilfredshed med det offentli-
ge forbrugerklagesystem blandt både de forbrugere og de erhvervsdrivende, der
har erfaring med at anvende systemet.
Omkring halvdelen af forbrugerklagerne løses ved en mindelig løsning i fase 1
med en sagsbehandlingstid på omkring 2 måneder. Erhvervsministeriet konstate-
rer på den baggrund af den lovregulerede 90-dagsfrist for mediation i fase 1 er
overholdt, samt at det moderniseringen for størstedelen af sagerne har ført til et
smidigere, hurtigere og mere effektivt forbrugerklagesystem.
Erhvervsministeriet konstaterer herudover, at den udvidede klageadgang til nye
brancheområder på nuværende tidspunkt har medført en mindre væsentlig stig-
ning end antaget i det samlede antal modtagne klager i det offentlige forbruger-
klagesystem.
Erhvervsministeriet konstaterer herudover, at sagsbehandlingstiden for de sager,
der i fase 2 forelægges for Forbrugerklagenævnet er steget væsentligt de seneste
2 år. Nævnenes Hus, som sekretariatsbetjener Forbrugerklagenævnet, vil i de
kommende år arbejde på at sikre, at det offentlige forbrugerklagesystem samlet
set bliver mere smidigt og effektivt – særligt med fokus på at forkorte sagsbe-
handlingstiderne ved Forbrugerklagenævnet.
Brugerundersøgelserne viser generelt, at den overvejende del af forbrugerne me-
ner, at både klagegebyret på 100 kr. og 400 kr. for forbrugerne er rimelige, selv
om Forbrugerrådet Tænk udtrykker bekymring herom.
Det er en generel opfattelse blandt forbrugerne og de erhvervsdrivende, at resul-
tatet af en sag og forløbet ved Center for Klageløsning har været tilfredsstillen-
de. Det er derfor Erhvervsministeriets overordnede indtryk, at størstedelen af
forbrugerne og de erhvervsdrivende har været tilfredse med resultatet af deres
konkrete sag og forløbet ved Center for Klageløsning.
14 af 21
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 179: Redegørelse vedrørende evaluering af Forbrugerklageloven, fra erhvervsministeren
Omkring to tredjedele af de sager, hvor parterne ikke finder en mindelig løsning
ved Center for Klageløsning, er gået videre til Forbrugerklagenævnet. En del af
de sager, som går videre til Forbrugerklagenævnet, bliver afsluttet af Forbruger-
klagenævnets sekretariat, uden at Forbrugerklagenævnet tager stilling til sager-
ne. I disse tilfælde vil der typisk være en kortere sagsbehandlingstid, end når sa-
gerne afsluttes ved egentlig nævnsbehandling i Forbrugerklagenævnet.
Erhvervsministeriet vurderer, at etableringskravet overordnet set ikke indskræn-
ker danske forbrugeres adgang til at forfølge deres krav igennem alternativ tvist-
bilæggelse, idet forbrugerne som udgangspunkt vil kunne få behandlet en klage
gennem en ATB-instans i et andet EU-land mod erhvervsdrivende, som ikke er
etablerede i Danmark men derimod er etableret i et andet EU-land.
Sammenfattende er det Erhvervsministeriet vurdering, at implementeringen af
ATB-direktivet om alternativ tvistbilæggelse i forbindelse med tvister på forbru-
gerområdet i forbrugerklageloven har bidraget til et smidigt og effektiv forbru-
gerklagesystem, hvor forbrugere og erhvervsdrivende i størstedelen af klagesa-
gerne får en hurtigere og mere effektiv klagesagsbehandling ved mediation i fase
1 i det offentlige forbrugerklagesystem. Samtidig er de overordnede tilkendegi-
velser fra brugerne af det nye, offentlige forbrugerklagesystem positive. Sagsbe-
handlingstiden i fase 2, hvor sagerne behandles i Forbrugerklagenævnet er steget
de seneste to år. Erhvervsministeriet vil derfor følge op på, at Nævnenes Hus har
fokus på at få nedbragt sagsbehandlingstiden i fase 2 i det offentlige forbruger-
klagesystem. Samlet set giver lovevalueringen ikke anledning til at foretage æn-
dringer i lov om forbrugerklager.
Sammen-
fatning
15 af 21
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 179: Redegørelse vedrørende evaluering af Forbrugerklageloven, fra erhvervsministeren
4. Bilag
1. Den politiske aftale
2. Brancheoversigt
16 af 21
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 179: Redegørelse vedrørende evaluering af Forbrugerklageloven, fra erhvervsministeren
Bilag 1 – Den politiske aftale
10. november 2014
Aftale mellem regeringen (Socialdemokraterne og Radikale Venstre), Ven-
stre og Det Konservative Folkeparti om modernisering af det offentlige
forbrugerklagesystem
1. Parterne bag aftalen er enige om, at forbrugerklageadgangen skal styrkes.
Det nye EU-direktiv om bistand til alternativ tvistbilæggelse i forbindelse med
tvister på forbrugerområdet (ADR-direktivet) udvider forbrugernes klageadgang
med ca. 45 nye brancher i forhold til det eksisterende offentlige forbrugerklage-
system. Den udvidede klageadgang er en væsentlig forbedring af forbrugerbe-
skyttelsen og skønnes at indebære ca. 50 pct. flere klagesager, når den udvi-
dede klageadgang er fuldt indfaset i 2018.
For at sikre et velfungerende og effektivt forbrugerklagesystem, hvor forbruge-
ren fortsat nemt og billigt kan få behandlet klager over varer og tjenesteydelser,
er aftalepartierne enige om at gennemføre en modernisering af det offentlige
forbrugerklagesystem, som blandt andet er baseret på den mulighed for media-
tion, som ADR-direktivet åbner op for.
2. Med moderniseringen opdeles behandlingen af forbrugerklager i Konkurren-
ce- og Forbrugerstyrelsen i to faser: En mediationsfase og en fase med egentlig
nævnsbehandling. Det skal bidrage til, at der kan ske en hurtigere og mere flek-
sibel behandling af forbrugerklagesagerne.
Fase 1- Mediation
Alle forbrugerklager vil i første omgang blive behandlet ved mediation i Konkur-
rence- og Forbrugerstyrelsen. Forudsætningerne for behandling af forbruger-
klager ved mediation er, at:
Klagegenstandens værdi er minimum 1.000 kr., dog 650 kr. for tøj og
sko. Beløbsgrænserne vil fremadrettet blive p/l-reguleret hvert 3. år.
Forbrugeren betaler et gebyr på 100 kr., som ikke tilbagebetales.
Formålet med mediationen er at skabe en positiv dialog mellem forbrugeren og
den erhvervsdrivende, og dermed tilskynde dem til selv at finde den bedst op-
nåelige løsning på sagen. Mediationen gennemføres af et sekretariat i Konkur-
rence- og Forbrugerstyrelsen, der optræder som uvildig tredjepart i sagen. Se-
kretariatets opgaver vil være at:
bidrage til at genskabe en god dialog mellem parterne,
vejlede om de generelle regler på området,
vejlede om Forbrugerklagenævnets praksis på området og
pege på muligheder, som parterne måske ikke har tænkt på.
Der skal være lige adgang for alle forbrugere uanset, hvor i landet forbrugeren
bor, ligesom der skal sikres en effektiv klagesagshandling i mediationen. Sekre-
17 af 21
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 179: Redegørelse vedrørende evaluering af Forbrugerklageloven, fra erhvervsministeren
tariatet vil derfor, efter en gennemgang af forbrugerens klage og den erhvervs-
drivendes svar, kontakte parterne telefonisk - alternativt via videokonference.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil forud herfor aftale et tidspunkt, hvor
begge parter har mulighed for at deltage. I forbindelse med samtalerne vil se-
kretariatet neutralt oplyse om den anden parts betragtninger og forslag til løs-
ning. Sekretariatet kan også tilbyde parterne et telefonmøde, hvor sekretariatet,
forbrugeren og den erhvervsdrivende deltager. Hvis parterne indgår forlig på
baggrund af mediationen, udsender Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen et
brev, hvor det fremgår, at parterne har indgået en aftale som løsning på sagen.
Mediationsbehandlingen vil blive afsluttet senest 90 dage efter, at sagen er ble-
vet oplyst. Sagen vil i udgangspunktet være oplyst, når den erhvervsdrivende
har haft en periode til at svare på forbrugerens oplysninger i sagen. Hvis medi-
tationsbehandlingen afsluttes uden, at der er indgået et forlig, kan forbrugeren
vælge at videregive sagen til behandling i Forbrugerklagenævnet.
Fase 2 – Nævnsbehandling
Forudsætningerne for, at en sag kan behandles af Forbrugerklagenævnet i fase
2 er, at:
Sagen har gennemgået mediationsproceduren i fase 1 og er indbragt i
fase 2 senest 4 uger efter sagens afslutning i fase 1.
Klagegenstandens minimumsværdiværdi er den samme som for media-
tionsfasen
Forbrugeren er villig til at betale et adgangsgebyr på 400 kr. for at bringe
sagen videre til nævnsbehandling. Adgangsgebyret tilbagebetales, hvis
forbrugeren får medhold eller der indgås forlig.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har herudover adgang til at bringe en sag
videre til fase 2, når sagen er af principiel karakter, når der ikke foreligger prak-
sis på området eller hvis styrelsen vurderer, at en virksomhed gentagne gange
obstruerer mediationsprocessen. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil i disse
tilfælde ikke opkræve det gebyr, der skal betales for sagens behandling ved
Forbrugerklagenævnet.
Forbrugerklager, som behandles ved nævnsbehandling i fase 2, vil blive be-
handlet efter de samme principper, som gælder for Forbrugerklagenævnets ar-
bejde i dag. Klageren vil ved indgivelse af klagen få oplyst den forventede
sagsbehandlingstid for afgørelse ved nævnet. Virksomheden skal betale et ge-
byr på 6.000 kr., hvis sagen tabes i fase 2, og på 1.000 kr., hvis sagen forliges i
fase 2.
3. De 19 private godkendte ankenævn fortsætter som hidtil, idet de dog også får
adgang til at anvende mediation efter principperne i ADR-direktivet.
4. Parterne er enige om, at Forbrugerklagenævnet tilføres en merbevilling på
hhv. 2,5 mio. kr. i 2015, 4,3 mio. kr. i 2016, 4,9 mio. kr. i 2017 og 5,4 mio. kr. i
2018 i forhold til FFL2015.
18 af 21
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 179: Redegørelse vedrørende evaluering af Forbrugerklageloven, fra erhvervsministeren
5. Ikrafttrædelse og evaluering. Erhvervs- og vækstministeren vil fremsætte lov-
forslag om moderniseringen af det offentlige forbrugerklagesystem primo 2015
med henblik på ikrafttrædelse senest 1. oktober 2015.
Der gennemføres en evaluering af forbrugerklagesystemet 2 år efter lovens
ikrafttrædelse.
19 af 21
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 179: Redegørelse vedrørende evaluering af Forbrugerklageloven, fra erhvervsministeren
Bilag 2 – Brancheoversigt
Brancher omfattet af Forbrugerklagenævnet før 1. oktober 2015
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
Jagt, fældefangst og serviceydelser i forbindelse hermed
Vandforsyning
Detailhandel med reservedele og tilbehør til motor
Salg, vedligeholdelse og reparation af motorcykler
Supermarkeder
Discountforretninger
Anden detailhandel fra ikke-specialiserede forretn.
Tobaksforretninger
Servicestationer
Detailhandel med computere, ydre enheder og softw.
Detailhandel med telekommunikationsudstyr
Radio- og tv-forretninger
Detailhandel med kjolestoffer, garn, broderier mv.
Farve- og tapetforretninger
Byggemarkeder og værktøjsmagasiner
Detailhandel med tæpper, vægbeklædning og gulvbelægn.
Detailhandel med elektriske husholdningsapparater
Møbelforretninger
Boligtekstilforretninger
Detailhandel med køkkenudstyr, glas, porcelæn, bestik
Forhandlere af musikinstrumenter
Detailhandel med belysningsartikler samt husholdningsart.
Detailhandel med bøger
Detailhandel med aviser og papirvarer
Detailhandel med musik- og videooptagelser
Forhandlere af sports- og campingudstyr
Cykel- og knallertforretninger
Detailhandel med spil og legetøj
Tøjforretninger
Babyudstyrs- og børnetøjsforretninger
Skotøjsforretninger
Lædervareforretninger
Detailhandel med medicinske og ortopædiske artikler
Detailhandel med kosmetikvarer og prod. til pers. pleje
Blomsterforretninger
Dyrehandel
Detailhandel med ure, smykker og guld- og sølvvarer
Optikere
Fotoforretninger
Forhandlere af gaveartikler og brugskunst
Detailhandel med andre varer i.a.n.
Detailhandel med tekstiler, beklædningsartikler mv.
Detailhandel med andre varer fra stadepladser mv.
Detailhandel fra postordreforretninger
Detailhandel via internettet med digitale produkter
Taxikørsel
Turistkørsel og anden landpassagertransport
Flytteforretninger
Sø- og kysttransport af passagerer
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
Transport af passagerer ad indre vandveje
Ruteflyvning
Charter- og taxiflyvning
Oplagrings- og pakhusvirksomhed
Andre post- og kurertjenester
Distribution af film, video- og tv-programmer
Biografer
Webportaler
Administration af fast ejendom på kontraktbasis
Juridisk bistand
Geologiske undersøgelser og prospektering, landinsp.
Anden teknisk rådgivning
Fotografisk virksomhed
Oversættelse og tolkning
Udlejning og leasing af biler og lette motorkøretøjer
Udlejning og leasing af varer til fritid og sport
Udlejning af videobånd og videodisks
Udlejning af kontormaskiner og -udstyr, PC og it-udstyr
Rejsebureauer
Rejsearrangører
Andre reserv.tjen.ydelser og tjen.ydelser i forbindelse hermed
Private vagt- og sikkerhedstjenester
Serviceydelser i forbindelse med sikkerhedssystemer
Overvågning
Teater- og koncertvirksomhed
Selvstændigt udøvende scenekunstnere
Hjælpeaktiviteter i forbindelse med scenekunst
Kunstnerisk skaben
Drift af teater- og koncertsale, kulturhuse mv.
Lotteri- og anden spillevirksomhed
Sportsklubber
Fitnesscentre
Andre sportsaktiviteter
Forlystelsesparker o.l.
Andre forlystelser og fritidsaktiviteter
Reparation af computere og ydre enheder
Reparation af kommunikationsudstyr
Reparation af forbrugerelektronik
Reparation af husholdningsapparater og redskaber hertil
Reparation af skotøj og lædervarer
Reparation af møbler og boligudstyr
Reparation af ure, smykker og guld- og sølvvarer
Reparation af andre varer til personligt brug
Renserier, selvbetjeningsvaskerier mv.
Frisørsaloner
Skønheds- og hudpleje
Aktiviteter vedrørende fysisk velvære
Andre personlige serviceydelser i.a.n.
20 af 21
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 179: Redegørelse vedrørende evaluering af Forbrugerklageloven, fra erhvervsministeren
Nye brancher omfattet af Forbrugerklagenævnet pr. 1. oktober 2015
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Avl af heste og dyr af hestefamilien
Malerforretninger
Glarmestervirksomhed
Engros- og detailhandel med campingkøretøjer, små
Engros- og detailhandel med lastbiler og påhængsvo
Frugt- og grøntforretninger
Slagter- og viktualieforretninger
Fiskeforretninger
Detailhandel med brød, konditori- og sukkervarer
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
Finansiel leasing
Andre hjælpetjenester i forbindelse med finansiel virksomhed
Risiko- og skadesvurdering
Forsikringsagenters og forsikringsmægleres virksomhed
Anden udlejning af boliger
Boliganvisning, ferieboligudlejning mv.
Indretningsarkitekter og rumdesign
Udlejning og leasing af lastbiler
Udlejning og leasing af andre varer til personlig brug og husholdningsbrug i.a.n.
Udlejning og leasing af skibe og både
Udlejning og leasing af andet materiel, udstyr og andre materielle aktiver i.a.n
Kombinerede serviceydelser
Almindelig rengøring i bygninger
Vinduespolering
Skorstensfejning
Andre rengøringsydelser
Landskabspleje
Undervisning inden for sport og fritid
Undervisning i kulturelle discipliner
Anden undervisning i.a.n.
Hjælpeydelser i forbindelse med undervisning
Lystbådehavne
10 Detailhandel med drikkevarer
11 Anden detailhandel med fødevarer i specialforretninger
12 Forhandlere af lystbåde og udstyr hertil
13 Planteforhandlere og havecentre
14 Kunsthandel og gallerivirksomhed
15 Detailhandel med brugte varer fra forretninger
16 Detailhandel med føde-, drikke- og tobaksvarer fra forretninger 39
17 Anden detailhandel undtagen fra forretninger
18 Parkering og vejhjælp mv.
19 Serviceydelser i forbindelse med luftfart
20 Andre tjenesteydelser i forbindelse med transport
21 Posttjenester omfattet af forsyningspligten
22 Campingpladser
23 Andre overnatningsfacilliteter
40
41
42
43
44
45
21 af 21