Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del Bilag 171
Offentligt
1886437_0001.png
Regulering i lyset af finanskrisen
1
ERHVERVS-, VÆKST- OG
EKSPORTUDVALGET
JESPER RANGVID
PROFESSOR, CBS
FORMAND, UDVALGET OM FINANSKRISENS ÅRSAGER
25
. APRIL 2018
J. Rangvid, CBS
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 171: Præsentationer fra udvalgets lukkede ekspertmøde om regulering af banker den 25/4-18
1886437_0002.png
Den finansielle krise var (nærmest ufatteligt) omkostningsfuld
2
2200
2000
1800
1600
1400
Kontrafaktuel BNP
1200
BNP
1985 1987 1989 1991 1993 1995 1997 1999 2001 2003 2005 2007 2009 2011 2013 2015
J. Rangvid, CBS
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 171: Præsentationer fra udvalgets lukkede ekspertmøde om regulering af banker den 25/4-18
1886437_0003.png
Betydelig statslig involvering i krisen
3
Bankpakke 1:
Likviditetsgaranti i omegnen af DKK 3500 mia.+.
Bankpakke 2:
Kapitaltilførelse: DKK 46 mia.
Individelle garantier: DKK 200 mia.
Markant – men
nødvendig – statslig
involvering.
Staten har haft
overskud på
bankpakkerne.
Bankpakke 5:
Afhjalp situationen for FIH. DKK 16 mia.
J. Rangvid, CBS
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 171: Præsentationer fra udvalgets lukkede ekspertmøde om regulering af banker den 25/4-18
1886437_0004.png
Årsager til finanskrisen 1
4
Lave renter
7
6
5
4
3
2
1
1,3
1,6
Boligpriser
1,9
%
Afdragsfrie lån
F1 lån
0
1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006
J. Rangvid, CBS
1
2004
2005
2006
2007
2008
2009
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 171: Præsentationer fra udvalgets lukkede ekspertmøde om regulering af banker den 25/4-18
1886437_0005.png
Årsager til finanskrisen 2a
5
Stor risikovillighed i visse
pengeinstitutter
Udl
å
nsv
æ
kst
Høj udlånsvækst.
Eksponering mod
ejendomsbranchen
Store engagementer
Indlånsunderskud.
J. Rangvid, CBS
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 171: Præsentationer fra udvalgets lukkede ekspertmøde om regulering af banker den 25/4-18
1886437_0006.png
Årsager til finanskrisen 2b
6
Ejendomskoncentration
Indlånsunderskud
J. Rangvid, CBS
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 171: Præsentationer fra udvalgets lukkede ekspertmøde om regulering af banker den 25/4-18
1886437_0007.png
Årsager til finanskrisen 3
7
Lempelse af den finansielle
regulering i årerne inden krisen
Rangvid-udvalget, side 162:
Med den viden, der haves i dag, kan det
siges at indførelsen af IFRS og Basel II
under en højkonjunktur var
uhensigtsmæssig. Den samlede effekt af
overgangen til Basel II og indførelsen af
de nye regnskabsregler var, at
pengeinstitutternes stødpuder blev
væsentlig reduceret op til krisen, jf. figur
7.1. Pengeinstitutternes kapitalpolstring
målt som summen af deres
kapitaloverdækning og
hensættelser/nedskrivninger blev næsten
halveret fra 2003 til 2007.
J. Rangvid, CBS
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 171: Præsentationer fra udvalgets lukkede ekspertmøde om regulering af banker den 25/4-18
1886437_0008.png
Regulering strammet op på en mængde områder
8
Overvåg risici bedre.
Flere ressourcer til
Finanstilsynet.
Banker skal være mere
robuste.
Likviditetskrav.
Kapitalkrav.
Banker skal kunne afvikles.
Afviklingskrav.
J. Rangvid, CBS
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 171: Præsentationer fra udvalgets lukkede ekspertmøde om regulering af banker den 25/4-18
1886437_0009.png
Tilsynsdiamanter: Specifikke danske krav som adressere
specifikke danske lærdomme
9
Pengeinstitutter
Realkreditinstitutter
J. Rangvid, CBS
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 171: Præsentationer fra udvalgets lukkede ekspertmøde om regulering af banker den 25/4-18
1886437_0010.png
Behov for nye tiltag?
10
I tillæg til det nævnte, lang række af tiltag (udbetalingskrav,
regler for lånetyper i vækstområder, afviklingsregler for
realkredit…).
Vi ved nok først rigtigt, om nye tiltag er tilstrækkelige, når
næste krise rammer.
Umiddelbart vurderer jeg, at vi er klart bedre stillet nu.
Jeg ser ikke store behov for markante nye tiltag.
Hverken for mere eller mindre regulering.
Basel IV uhensigtsmæssig, men svær at gøre noget ved.
J. Rangvid, CBS