Ko
u al gevi st ved sa ar ejde ed frivillige
ge rugs utikker i stedet for ko kurre e
Det kan bedre betale sig for samfundet som helhed og for kommunerne i særdeleshed at samarbejde med
de frivillige butikker om salg af genbrugsgenstande i stedet for at etablere egne butikker, som konkurrerer
med disse. Det viser regnskabsmateriale fra 7 affaldsselskabers og 4 kommuners egne genbrugsbutikker
1
samt oplysninger om økonomien i 9 indsamlingsorganisationers frivillige genbrugsbutikker
2
i 7 udvalgte
kommuner
3
. Første afsnit opsummerer de samfundsøkonomiske gevinster og andet afsnit de kommunale
gevinster.
Samfundsøkonomisk prioritering
Mange affaldsselskaber vil gerne op på en årlig omsætning på 500 tons genbrugsgenstande i deres
genbrugsbutikker, hvorfor figur 1 nedenfor viser samfundsøkonomien i et årligt salg af 500 tons
genbrugsgenstande i hhv. en gennemsnitlig kommunal og frivillig genbrugsbutik.
Figur 1. Det samfundsøkonomiske overskud ved salg af 500 tons
genbrugsgenstande i hhv. en gennemsnitlig kommunal eller gennemsnitlig
frivillig genbrugsbutik
12.000.000
10.000.000
8.000.000
6.000.000
4.000.000
2.000.000
148.698
-
Gennemsnitlig kommunal butik
Set over 5 år
Set over 10 år
Gen.snit frivillig butik
Set over 15 år
248.500
331.765
3.909.835
7.123.435
9.764.779
Set som
helhed er det samfundsøkonomisk 20 gange mere fordelagtigt at samarbejde med frivillige
1
Vestforbrændingen, Gentofte, Argo, Affald Plus, FFV, Arwos, Horsens, Reno Syd, Ålborg, Reno Nord, Reno Vest, AVV,
Thisted har bidraget med regnskabstal. Reno Nords og Argos butikker er dog startet så sent, at de ikke reelt har
bidraget til analysen af resultaterne i 2015 og 16,.
2
Røde Kors, Red Barnet, Kræftens Bekæmpelse, Folkekirkens Nødhjælp, Danmission, Mission Afrika, Frelsens Hær,
Kirkens Korshær og Blå Kors har bidraget med regnskabsoplysninger for de 7 udvalgte kommuner, jf. næste note.
3
De 7 udvalgte kommuner er Frederikssund, Roskilde, Næstved, Åbenrå, Horsens, Skanderborg og Hjørring.
1