Efterlevelse af ra
ebeti gelser på ge brugso rådet
ed udga gspu kt i A kestyrelse s udtalelse
Ankestyrelsen har fastlagt nogle rammebetingelser for kommunal konkurrence, som på nogle punkter har
skabt øget usikkerhed, mens der på andre punkter også er sket en vis afklaring.
Dette notat om efterlevelse af eksisterende rammebetingelser tager primært udgangspunkt i
Ankestyrelsens udtalelse, suppleret med nogle grundprincipper i Økonomi- og Indenrigsministeriets
vejledning om prissætning og omkostningskalkulationer. Der ses nærmere på, om de kommunale
genbrugsbutikker overholder disse rammebetingelser i praksis, baseret på en analyse af indsamlede
rapporter og ikke mindst det regnskabsmateriale, som er indsamlet af Dansk Industri via en anmodning om
aktindsigt, suppleret med regnskabstal for nogle yderligere affaldsselskaber, som er indsamlet af ISOBRO.
Det skal indledningsvist nævnes, at dette regnskabsmateriale har en meget varierende kvalitet. Noget er
pænt detaljeret, andet er meget summarisk, og et par udtræk af den kommunale bogføringer er svært
tilgængelige, da de kræver et forudgående kendskab til den kommunale kontoplan. Det rejser spørgsmålet,
om der ikke er behov for nogle nærmere retningslinjer for, hvordan et retvisende regnskab skal se ud. Hvis
den manglende gennemsigtighed giver anledning til fejlslutninger, er det håbet, at de berørte parter vil
bidrage med yderligere detaljer, som kan bringe diskussionen op på et højere niveau.
1. Resume af analysens konklusioner
Ankestyrelsen udtalelse hviler på den helt centrale præmis, at de kommunale genbrugsgenstande sælges til
markedspriser. Det forudsættes, at det er salg til markedspriser, hvilket betragtes som en vigtig beskyttelse
mod konkurrenceforvridning. Ankestyrelsen tager det for gode varer, når de 3 kommunale aktører, som er
nævnt i Dansk Industris klage, hævder, at de sælger til markedspriser, og at der i øvrigt genereres et
overskud. Styrelsen har ikke forholdt sig kritisk til, om de kommunale genbrugsbutikker de facto sælger til
markedspriser, og der tales ikke om konsekvenserne i de tilfælde, hvor dette ikke gør sig gældende. Det
bidrager til en betydelig svækkelse af den såkaldte beskyttelse mod konkurrenceforvridning.
Som det fremgår af det indsamlede regnskabsmateriale og andre økonomisk orienterede dokumenter, er
det åbenlyst, jf. kapitel 2, at en række genbrugsbutikker, ejet af kommuner og affaldsselskaber, ikke sælger
deres varer til markedspriser, bl.a. fordi man opererer med generelle og betydelige prisnedsættelser, efter
at varerne har været i butikken i 2-3-4 uger. En så hurtig prisnedsættelse har ikke noget med markedspriser
at gøre, da ingen privat aktør ville kunne præstere et fornuftigt overskud og sikre en levedygtig forretning
med en sådan prispolitik. Det typiske mønster på det private marked er prisnedsættelser et par gange om
året ligesom i detailhandlen generelt. Denne analyse rummer også et dokumenteret eksempel på
kunderabatter, der er så omfattende, at det i praksis betyder priser 20 % under markedspriserne.
Det forhold, at genbrugsgenstande i sin natur må prissættes individuelt, besværliggør i høj grad
dokumentation for salg til markedspriser og for salg under markedspriser, både for tilsynsmyndigheder og
udenfor stående aktører. Det skaber et påtrængende behov for mere operationelle håndtag til en effektiv
beskyttelse mod kommunal konkurrenceforvridning, jf. fx Konkurrencerådets anbefalinger.
Økonomi- og Indenrigsministeriets vejledning i prissætning og omkostningskalkulation ved aktiviteter, der
udføres i konkurrence, har som primært fokus, at prissætningen baserer sig på en omkostningskalkulation,
der medtager alle direkte og indirekte omkostninger. Der arbejdes ikke med marginalomkostninger. Det er
denne vejledning, der har fået KL til at sige, at der ikke er behov for yderligere opstramning af rammerne
1