Sa fu dsøko o ie i ko
ge brugsbutikker
Indledning
u ale
Ankestyrelsen har udtalt, at kommunerne efter deres vurdering har lov til at etablere kommunale
genbrugsbutikker i konkurrence med det eksisterende genbrugsmarked. Med det er ikke ensbetydende
med, at det er økonomisk fornuftigt for kommuner og samfund, ligesom det ikke tjener
samfundsudviklingen, at det frivillige arbejde lider varig skade som følge af visse kommuners ønske om at
engagere sig i kommunal detailhandel på genbrugsmarkedet.
ISOBRO gik i gang med en dybdegående analyse af udviklingen på genbrugsmarkedet med en øget
kommunal konkurrence og af de økonomiske konsekvenser for samfundet, kommunerne og
organisationerne. Det skete efter nogle alarmerende henvendelser fra medlemskredsen om den
kommunale konkurrences effekter på det frivillige arbejde, bl.a. fra Næstved.
Hvis nogle kommuner insisterer på konkurrence frem for samarbejde om salget af de kommunalt
indsamlede genbrugsgenstande, er det væsentligt, at de pågældende kommuner og affaldsselskaber
overholder de rammebetingelser, som Ankestyrelsen skitserede i sin udtalelse fra sommeren 2017,
herunder at priserne, dvs. indtægterne, dækker alle omkostninger, og at der ikke må ske aktiv overførsel af
genbrugsressourcer fra genbrugsmarked til affaldssystemet.
ISOBRO har udarbejdet flere notater. Dette notat ser på det samfundsøkonomisk fornuftige i, at nogle
kommuner prioriterer at sælge sine opsamlede genbrugsgenstande i egne butikker i stedet for som i andre
kommuner at overdrage de opsamlede genbrugsgenstande til frivillige genbrugsbutikker, som derefter står
for salget.
Et andet notat ser på, hvordan denne prioritering påvirker økonomien i kommunerne, mens et tredje notat
ser på, i hvilken udstrækning de kommunale genbrugsbutikker opfylder de rammebetingelser, som
Ankestyrelsen har skitseret.
Vi stiller ikke spørgsmålstegn ved intentionerne om at fjerne genstande egnet til direkte genbrug fra
affaldet. Men alene om salget af disse genstande i egne genbrugsbutikker er den mest fornuftige måde at
realisere de gode intentioner.
Hvilket datamateriale og hvilke beregninger ligger til grund
Der er gennemført en samfundsøkonomisk analyse baseret på regnskabstal for 7 affaldsselskabers og 4
kommuners genbrugsbutikker
1
og for 9 frivillige organisationer, som samlet set tegnede sig for over 90 % af
omsætningen i frivillige genbrugsbutikker i 2016
2
. For sidstnævntes vedkommende tages der udgangspunkt
1
Vestforbrændingen, Gentofte, Argo, Affald Plus, FFV, Arwos, Horsens, Reno Syd, Ålborg, Reno Nord, Reno Vest, AVV,
Thisted har bidraget med regnskabstal. Reno Nords og Argos butikker er dog startet så sent, at de ikke reelt har
bidraget til analysen af resultaterne i 2015 og 16,.
2
Røde Kors, Red Barnet, Kræftens Bekæmpelse, Folkekirkens Nødhjælp, Danmission, Mission Afrika, Frelsens Hær,
Kirkens Korshær og Blå Kors har bidraget med regnskabsoplysninger for de 7 udvalgte kommuner, jf. næste note.
1