Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del Bilag 145
Offentligt
1875961_0001.png
MARTS 2018
ERHVERVSSTYRELSEN
MILJØVURDERING
LANDSPLANDIREKTIV FOR
OVERFØRSEL AF
SOMMERHUSOMRÅDER TIL
BYZONE
MILJØRAPPORT
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om landsplandirektiv for overførsel af kystnære sommerhusområder til byzone i Fanø, Stevns, Vordingborg og Aarhus Kommuner, fra erhvervsministeren ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om landsplandirektiv for overførsel af kystnære sommerhusområder til byzone i Fanø, Stevns, Vordingborg og Aarhus Kommuner, fra erhvervsministeren
1875961_0003.png
ADRESSE
COWI A/S
Visionsvej 53
9000 Aalborg
Danmark
TLF
FAX
WWW
+45 56 40 00 00
+45 56 40 99 99
cowi.dk
MARTS 2018
ERHVERVSSTYRELSEN
MILJØVURDERING AF
LANDSPLANDIREKTIV FOR
OVERFØRSEL AF
SOMMERHUSOMRÅDER TIL
BYZONE
MILJØRAPPORT
PROJEKTNR.
A108363
3
8. marts 2018
DOKUMENTNR.
VERSION
1.1
JNBZ
HSLY
UDGIVELSESDATO:
UDARBEJDET:
KONTROLLERET:
GODKENDT:
HSLY
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om landsplandirektiv for overførsel af kystnære sommerhusområder til byzone i Fanø, Stevns, Vordingborg og Aarhus Kommuner, fra erhvervsministeren ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om landsplandirektiv for overførsel af kystnære sommerhusområder til byzone i Fanø, Stevns, Vordingborg og Aarhus Kommuner, fra erhvervsministeren
1875961_0005.png
MILJØVURDERING AF LPD FOR OVERFØRSEL AF SOMMERHUSOMRÅDER TIL BYZONE
5
INDHOLD
1
1.1
1.2
1.3
1.4
2
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
3
Indledning
Om landsplandirektivet
Miljørapportens indhold
Alternativer, herunder 0-alternativet
Metode
Miljøvurdering
Ikke-teknisk resume
Område I: Fanø Kommune
Område II – Stevns Kommune
Område III – Vordingborg Kommune
Område IV – Aarhus Kommune
Materialeliste
7
7
8
9
9
11
11
11
19
25
31
37
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om landsplandirektiv for overførsel af kystnære sommerhusområder til byzone i Fanø, Stevns, Vordingborg og Aarhus Kommuner, fra erhvervsministeren ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om landsplandirektiv for overførsel af kystnære sommerhusområder til byzone i Fanø, Stevns, Vordingborg og Aarhus Kommuner, fra erhvervsministeren
1875961_0007.png
MILJØVURDERING AF LPD FOR OVERFØRSEL AF SOMMERHUSOMRÅDER TIL BYZONE
7
1
1.1
Indledning
Om landsplandirektivet
Folketinget vedtog i juni 2017 en ændring af planloven, der giver mulighed for, at
landets kystnære kommuner kan ansøge om overførsel af eksisterende sommerhus-
områder til byzone.
Ændringen er udmøntet i planlovens § 5 b, stk. 6, jf. Lov nr. 668 af 08.06.2017 om
ændring af lov om planlægning, lov om naturbeskyttelse og lov om aktindsigt i
miljøoplysninger. Bestemmelsen indebærer, at landets kystkommuner kan ansøge
om mulighed for at overføre eksisterende sommerhusområder til byzone, hvis lo-
vens generelle kriterier for udlæg af arealer til byzone er opfyldt, jf. § 11 a.
Muligheden for at overføre et sommerhusområde til byzone gives med et lands-
plandirektiv, efter planlovens § 3.
På baggrund af en vurdering af de indmeldte forslag fra kommunerne, er i Lands-
plandirektivet udpeget de sommerhusområder, der kan overføres til byzone på bag-
grund af efterfølgende kommune- og lokalplanlægning.
Landsplandirektivets formål er at muliggøre overførsel af 4 ansøgte sommerhus-
områder i kystnærhedszonen til byzone. De 4 områder ligger i Fanø, Stevns, Vor-
dingborg og Aarhus kommuner.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om landsplandirektiv for overførsel af kystnære sommerhusområder til byzone i Fanø, Stevns, Vordingborg og Aarhus Kommuner, fra erhvervsministeren
1875961_0008.png
8
MILJØVURDERING AF LPD FOR OVERFØRSEL AF SOMMERHUSOMRÅDER TIL BYZONE
Figur 1 De fire sommerhusområders placering.
1.2
Miljørapportens indhold
Forslag til landsplandirektiv er miljøvurderet i henhold til afsnit II i Lov nr. 448 af
10.05.2017 om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter
(VVM). Ifølge loven skal planer og programmer miljøvurderes, hvis gennemførel-
sen af planen kan antages at få væsentlig indvirkning på miljøet.
Erhvervsministeriet har forud for udarbejdelsen af denne miljøvurdering udarbejdet
en afgræsningsrapport, der afgrænser de væsentligste emner i miljørapporten til
følgende emner:
Landskabet, herunder kystlandskabet og kulturmiljø mv.
Naturinteresser, herunder beskyttet natur og fredskov mv.
Derudover vurderes, hvorvidt planen stemmer overens med de miljømålsætninger,
som er fastlagt i forskellige handlingsplaner/strategier på nationalt niveau.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om landsplandirektiv for overførsel af kystnære sommerhusområder til byzone i Fanø, Stevns, Vordingborg og Aarhus Kommuner, fra erhvervsministeren
1875961_0009.png
MILJØVURDERING AF LPD FOR OVERFØRSEL AF SOMMERHUSOMRÅDER TIL BYZONE
9
Afgrænsningsrapporten har været i høring hos berørte myndigheder samt nabo-
kommunerne omkring Fanø, Stevns, Vordingborg og Aarhus fra den 12. februar
2018 til og med den 2. marts 2018.
Der er indkommet bemærkninger fra følgende i høringsperioden:
Ribe Stift,
som gør opmærksom på, at et eksisterende levende hegn ind mod
kirkegården bør bevares for at minimere indblik til kirkegården. Stiftet har in-
gen indvendinger imod, at arealet overføres til byzone, og vurderer, at bebyg-
gelse af arealet ikke vil kunne få indflydelse på Nordby Kirke, der ligger ca.
660 m øst for det ansøgte areal, som i øvrigt ligger uden for det udpegede kir-
kelandskab til kirken.
Aarhus Kommune
som påpeger, at landsplandirektivet vil blive fulgt op af en
lokalplan, der overfører området til byzone, og at lokalplanen forventes at
fastholde områdets udtryk med stor fokus på bevaring af områdets særlige
grønne karakter og kvaliteter.
Derudover har Favrskov, Vordingborg og Stevns kommuner oplyst, at de ingen be-
mærkninger har.
Ingen af de fremsendte bemærkninger har indeholdt indvendinger mod den foreslå-
ede afgrænsning af miljøvurderingen.
1.3
Alternativer, herunder 0-alternativet
I forbindelse med miljøvurderingen af de indkomne forslag fra kommunerne sam-
menholdes disse med en referenceramme, 0-alternativet, for at kunne sammenholde
konsekvenserne af en udvikling uden vedtagelse af landsplandirektiv for sommer-
husområder, der kan overføres til byzone.
Miljøvurderingens 0-alternativ fastlægges som den situation, at de ønskede som-
merhusområder videreføres uden mulighed for overførsel til byzone.
Udover 0-alternativet inddrages ikke øvrige alternativer til de forskellige områder,
der behandles i miljøvurderingen.
1.4
Metode
Miljøvurderingen har til hensigt at belyse de miljømæssige konsekvenser af en
overførsel af de fire sommerhusområder til byzone, og vil derigennem udgøre en
del af beslutningsgrundlaget for indholdet af landsplandirektivet.
Miljøvurderingen gennemføres som en kvalitativ vurdering af, hvorvidt og i hvilket
omfang der forventes at være væsentlige indvirkninger på de miljøfaktorer, som er
identificeret i afgræsningsrapporten for miljøvurderingen.
Ifølge miljøvurderingsloven skal miljørapporten kun indeholde de oplysninger,
som med rimelighed kan forlanges med hensyn til den aktuelle viden og gængse
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om landsplandirektiv for overførsel af kystnære sommerhusområder til byzone i Fanø, Stevns, Vordingborg og Aarhus Kommuner, fra erhvervsministeren
1875961_0010.png
10
MILJØVURDERING AF LPD FOR OVERFØRSEL AF SOMMERHUSOMRÅDER TIL BYZONE
vurderingsmetoder og til, hvor detaljeret planen eller programmet er, hvad planen
eller programmet indeholder, på hvilket trin i et beslutningsforløb planen eller pro-
grammet befinder sig, og hvorvidt bestemte forhold vurderes bedre på et andet trin
i det pågældende forløb. I sagens natur vil konsekvensvurderingen derfor være af-
grænset til vurderinger på et overordnet niveau, hvor den nærmere vurdering af de
konkrete konsekvenser vil afhænge af den efterfølgende, mere detaljerede planlæg-
ning.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om landsplandirektiv for overførsel af kystnære sommerhusområder til byzone i Fanø, Stevns, Vordingborg og Aarhus Kommuner, fra erhvervsministeren
1875961_0011.png
MILJØVURDERING AF LPD FOR OVERFØRSEL AF SOMMERHUSOMRÅDER TIL BYZONE
11
2
2.1
Miljøvurdering
Ikke-teknisk resume
Landsplandirektivet omfatter 4 områder, som i dag er sommerhusområder belig-
gende i kystnærhedszonen. På baggrund af den gennemførte afgrænsning af miljø-
vurderingen, herunder høring af berørte myndigheder, omfatter miljørapporten en
vurdering af konsekvenserne med hensyn til landskab og natur.
Landsplandirektivet vurderes at kunne gennemføres uden at tilsidesætte de natio-
nale interesser ved kysterne. Alle områder ligger i tilknytning til eksisterende eller
planlagt byzone.
Ændring af områdernes zonestatus fra sommerhusområde til byzone må forventes
at medføre visse ændringer af forskellig art for områdernes fremtidige visuelle
fremtoning, da bebyggelsesmulighederne vil være anderledes.
Den fremtidige visuelle fremtoning vil afhænge af de bebyggelsesregulerende be-
stemmelser for områderne, som kommunerne fastsætter i den efterfølgende kom-
mune- og lokalplanlægning.
Det forventes, at kommunerne vurderer behovet for konkrete afværgeforanstaltnin-
ger med fastsættelsen af de nærmere konkrete bestemmelser for områdernes udnyt-
telse og bebyggelse i kommune- og lokalplanplanlægningen for at afbøde landska-
belige konsekvenser i kystnærhedszonen.
Landsplandirektivet ændrer ikke det nuværende beskyttelsesniveau for naturtyper,
samt dyre- og plantearter, og forventes ikke at medføre påvirkning af Natura 2000-
områder.
Det forventes, at kommunerne i forbindelse med kommune- og lokalplanlægningen
sikrer, at udnyttelsen af arealet ikke sker i strid med beskyttelsen af bilag IV-arter i
medfør af miljømålsloven.
Endelig forventes det, at planlægningen respekterer arealer omfattet af § 3-beskyt-
telse, fredskovspligt, fredning og strandbeskyttelseslinje, samt at kommunerne af-
klarer forholdet til skovbyggelinje.
Landsplandirektivets mulighed for overførsel af sommerhusområderne til byzone
vurderes ikke at have væsentlig indvirkning på naturbeskyttelsen.
2.2
Område I: Fanø Kommune
Område I er på 0,8 ha beliggende ved Nordby, Fanø Kommune.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om landsplandirektiv for overførsel af kystnære sommerhusområder til byzone i Fanø, Stevns, Vordingborg og Aarhus Kommuner, fra erhvervsministeren
1875961_0012.png
12
MILJØVURDERING AF LPD FOR OVERFØRSEL AF SOMMERHUSOMRÅDER TIL BYZONE
Figur 2 Ortofoto (2017) der viser beliggenheden af området ved Nordby på Fanø.
Fanø Kommune ønsker arealet overført til byzone med henblik på at udlægge et
mindre erhvervsområde med mulighed for etablering af nogle få mindre virksom-
heder for eksempel inden for håndværk.
2.2.1
Status og eksisterende forhold
Område I er beliggende midt på Fanø, med omkring 1,1 km til østkysten og 2,4 km
til vestkysten af øen.
Området ligger i umiddelbar tilknytning til Nordbys eksisterende byzone mod
nord, øst og syd. De omkringliggende byzonearealer er udlagt til henholdsvis er-
hvervsformål, offentligt formål i form af kirkegård og parkering, samt centerformål
i form af supermarked. Mod vest afgrænses arealet af indfaldsvejen til et erhvervs-
og boligområde, hvorfor arealet ikke ligger i direkte tilknytning til den øvrige del
af sommerhusområdet mod vest.
Arealet henligger som et ubebygget, åbent og let kuperet klitterræn, med enkelte
træer, omgivet af træer og beplantning mod nord, øst og syd.
Kommunen oplyser at området har meget begrænset rekreativ værdi, da det udgør
et relativt lille areal, og da der ikke er udlagt offentligt tilgængelige områder på
arealet. På arealet er en trampesti, som vidner om, at der er gående færdsel på area-
let som forbindelse til Kirkegårdsplantagen mod øst. Kommunen oplyser, at der i
forbindelse med den kommende planlægning for området, vil blive udlagt en stifor-
bindelse til kirkegårdsplantagen, således at muligheden for en genvej gennem om-
rådet fastholdes.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om landsplandirektiv for overførsel af kystnære sommerhusområder til byzone i Fanø, Stevns, Vordingborg og Aarhus Kommuner, fra erhvervsministeren
1875961_0013.png
MILJØVURDERING AF LPD FOR OVERFØRSEL AF SOMMERHUSOMRÅDER TIL BYZONE
13
2.2.2 Miljømål
Landskab
Hele Fanø er omfattet af kystnærhedszonen. Område I ligger i tilknytning til byzo-
nen i Nordby, og der er ca. 1,1 km til østkysten og 2,4 km til vestkysten.
Arealet ligger uden for kommuneplanlagte områder med landskabs- og kulturmiljø-
interesser.
Øst for arealet og øst og syd for Vestre Kirkegård ligger en kirkegårdsplantage,
som er registreret som fredskov.
Område I er omfattet af 300 m skovbyggelinje omkring kirkegårdsplantagen. Skov-
byggelinjen er knyttet til alle eksisterende og nye private skove på 20 ha eller der-
over samt offentlige skove iht. naturbeskyttelseslovens § 17, stk. 1. Skovbyggelin-
jens formål er at sikre skovenes værdi som landskabselementer samt opretholde
skovbrynene som værdifulde levesteder for plante- og dyrelivet. Inden for bygge-
linjen er der generelt forbud mod at etablere bebyggelse. Kommunen er dispensati-
onsmyndighed, mens Miljøstyrelsen er myndighed for ophævelse/reduktion af lin-
jen.
Område I berører ikke andre af naturbeskyttelseslovens bygge- og beskyttelseslin-
jer.
Arealet er ikke omfattet af fredninger. De nærmeste fredede områder er to mindre
områder beliggende henholdsvis ca. 400 meter sydvest for arealet, syd for Strand-
vejen, og ca. 600 nordøst for arealet er Nordby Kirke og dennes omgivelser ligele-
des fredet.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om landsplandirektiv for overførsel af kystnære sommerhusområder til byzone i Fanø, Stevns, Vordingborg og Aarhus Kommuner, fra erhvervsministeren
1875961_0014.png
14
MILJØVURDERING AF LPD FOR OVERFØRSEL AF SOMMERHUSOMRÅDER TIL BYZONE
Figur 3 Landskabsmæssige bindinger - Område I – Fanø Kommune.
Natur
Hele område I er på Arealinfo.dk registreret som værende et beskyttet hedeareal ef-
ter naturbeskyttelseslovens § 3, hvilket fremgår af figur 4. Da arealet er udlagt som
sommerhusområde før den 1. juni 1992, er §3-registreringen imidlertid ikke gæl-
dende for arealet, jf. Bekendtgørelse om beskyttede naturtyper.
1
Der er ikke konkret kendskab til forekomsten af beskyttede arter omfattet af habi-
tatdirektivets bilag IV inden for området.
1
BEK nr. 865 af 27/06/2016 om beskyttede naturtyper
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om landsplandirektiv for overførsel af kystnære sommerhusområder til byzone i Fanø, Stevns, Vordingborg og Aarhus Kommuner, fra erhvervsministeren
1875961_0015.png
MILJØVURDERING AF LPD FOR OVERFØRSEL AF SOMMERHUSOMRÅDER TIL BYZONE
15
Figur 4 Naturmæssige bindinger - Område I – Fanø Kommune.
Område I ligger i en afstand af ca. 550 meter til Natura 2000-område nr. 89, der
omfatter Vadehavet og store dele af Fanø. En del af Fanø omkring Nordby og
Rindby Strand er dog ikke omfattet af Natura 2000-beskyttelsen.
Natura 2000-område nr. 89 omfatter Fuglebeskyttelsesområde, Habitat- og Ram-
sar-område. Formålet med Natura 2000-udpegningen er at sikre naturtilstanden for
områdets udpegede arter og bidrage til opnåelse af gunstig bevaringsstatus inden
for det beskyttede område.
Omkring hele Fanø er Vadehavet udpeget som Natur- og Vildtreservat, i henhold
til Bekendtgørelse om fredning og vildtreservat i Vadehavet
2
. Område I er således
2
Bek. nr. 867 af 21. juni 2007.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om landsplandirektiv for overførsel af kystnære sommerhusområder til byzone i Fanø, Stevns, Vordingborg og Aarhus Kommuner, fra erhvervsministeren
1875961_0016.png
16
MILJØVURDERING AF LPD FOR OVERFØRSEL AF SOMMERHUSOMRÅDER TIL BYZONE
ikke beliggende inden for reservatet. Formålet med udpegningen er bl.a. at fremme
en bæredygtig forvaltning af Vadehavet, for at det blandt andet kan bevares som et
samlet naturområde af national og international betydning som levested for sæler,
samt ynglende, rastende og overvintrende bestande af vandfugle.
Vadehavet er som et af verdens største tidevandsområder udpeget som verdensarv
af UNESCO. Der følger ikke nye reguleringer af området med udpegningen som
verdensarvsareal. UNESCO udpeger kun områder, der i forvejen er godt beskyttet,
og Vadehavet er allerede i dag et natur- og vildtreservatområde og har en meget høj
grad af beskyttelse.
Fanø ligger sammen med Rømø og Mandø inden for Nationalpark Vadehavet, der
strækker sig fra Blåvandshuk og Ho Bugt i nord til den tyske grænse i syd. Natio-
nalpark Vadehavet er oprettet ved Bekendtgørelse om Nationalpark Vadehavet
3
med det formål at styrke og udvikle naturen i området. Der følger ikke nye regule-
ringer af området med udpegningen som nationalpark. Nationalparken forvaltes af
Nationalparkfond Vadehavet, der primært ved hjælp af frivillige aftaler om natur-
bevaring, naturpleje, drift, naturgenopretning, styrkelse af kulturhistoriske værdier
og offentlighedens adgang gennemfører naturforvaltningsprojekter til forbedring af
landskabelige, kulturhistoriske og naturmæssige værdier inden for nationalparkens
område.
2.2.3 Landskabelige konsekvenser
Ændring af områdets zonestatus fra sommerhusområde til byzone må forventes at
medføre ændringer i områdets fremtidige visuelle fremtoning, da bebyggelsesmu-
lighederne vil være anderledes. Dette skal også ses i lyset af, at området i dag hen-
ligger ubebygget.
Den fremtidige visuelle fremtoning vil afhænge af de bebyggelsesregulerende be-
stemmelser for området, som kommunen fastsætter i den efterfølgende kommune-
og lokalplanlægning. Med en forudsætning om, at bebyggelse i området etableres
med en byggehøjde der svarer til den almindelige byggehøjde i Nordby, vurderes
det, at bebyggelse vil opleves i sammenhæng med eksisterende bymæssig bebyg-
gelse i Nordby.
Fremtidig bebyggelse af arealet forventes derfor ikke at få en væsentlig påvirkning
af kystlandskabet, da arealet ligger næsten midt på Fanø, omgivet af byzonearealer,
sommerhusområde og skov. Adgangen til stranden og kysten ændres ikke ved, at
arealet overføres til byzone, da arealet ikke ligger ud mod kysten. Fanø Kommune
skal i kommune- og lokalplanlægningen redegøre nærmere for den visuelle påvirk-
ning i kystnærhedszonen.
Landsplandirektivet ændrer ikke på beskyttelsen efter skovbyggelinje i henhold til
naturbeskyttelseslovens § 17. Det er op til kommunen og eventuelt Miljøstyrelsen
3
Bekendtgørelse nr. 1159 af 30. september 2010 i medfør af Lov nr. 533 af 6. juni 2007 om
nationalparker.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om landsplandirektiv for overførsel af kystnære sommerhusområder til byzone i Fanø, Stevns, Vordingborg og Aarhus Kommuner, fra erhvervsministeren
1875961_0017.png
MILJØVURDERING AF LPD FOR OVERFØRSEL AF SOMMERHUSOMRÅDER TIL BYZONE
17
at forholde sig til mulighederne for henholdsvis dispensation eller reduktion / op-
hævelse af linjen på baggrund af en lokalplans nærmere regler for fremtidig bebyg-
gelse.
Kirkegårdsplantagen fremtræder mod arealet som beplantningsbælte omkring kir-
kegården, og skoven vurderes at have begrænset landskabelig kvalitet, bl.a. fordi
der mod område I ikke er et tæt skovbryn, men mere har karakter af beplantnings-
bælte i kanten mod kirkegården.
I forbindelse med høring af berørte myndigheder omkring afgrænsningen af miljø-
rapporten, er der fremkommet ønske fra Ribe Stift om at bevare et beplantnings-
bælte omkring kirkegården, for at afskærme denne mod indkig.
Det anbefales på den baggrund, at det eksisterende beplantningsbælte mod kirke-
gården sikres og eventuelt udbygges i den efterfølgende lokalplanlægning – dels
for at hindre indkig, dels for at sikre skovplantagens fremtoning mod vest.
2.2.4 Konsekvenser for natur
Landsplandirektivet ændrer ikke det nuværende beskyttelsesniveau for naturtyper,
samt dyre- og plantearter. Landsplandirektivet forventes ikke at medføre påvirk-
ning af Natura 2000-område nr. 89 Vadehavet.
Fanø Kommune må i forbindelse med kommune- og lokalplanlægningen under-
søge, om der er konkret kendskab til forekomsten af beskyttede arter omfattet af
habitatdirektivets bilag IV.
Selvom område I ikke er omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3 om beskyttede na-
turtyper, så fremstår arealet som hede, hvor der potentielt kan forekomme visse be-
skyttede arter efter habitatdirektivets bilag IV. Hvis det findes sandsynligt, at der
forekommer beskyttede arter på arealet, må planlægningen sikre, at der tages hen-
syn til disse.
I forbindelse med kommune- og lokalplanlægningen må kirkegårdsplantagens og
skovbrynets funktion som levested for dyr og planter vurderes, herunder hvilken
passende afstand til skoven, der er nødvendig at sikre som ubebygget.
Landsplandirektivets mulighed for overførsel af sommerhusområdet til byzone vur-
deres ikke at have væsentlig indvirkning på naturbeskyttelsen.
2.2.5 Afværgeforanstaltninger
Fanø Kommune må i forbindelse med kommune- og lokalplanlægningen forholde
sig til skovbyggelinjen i henhold til naturbeskyttelseslovens § 17, herunder mulig-
hederne for henholdsvis dispensation eller Miljøstyrelsens reduktion / ophævelse af
linjen på baggrund af en konkret ansøgning og en lokalplans nærmere regler for
fremtidig bebyggelse.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om landsplandirektiv for overførsel af kystnære sommerhusområder til byzone i Fanø, Stevns, Vordingborg og Aarhus Kommuner, fra erhvervsministeren
1875961_0018.png
18
MILJØVURDERING AF LPD FOR OVERFØRSEL AF SOMMERHUSOMRÅDER TIL BYZONE
Det forventes, at Fanø Kommune i forbindelse med kommune- og lokalplanlægnin-
gen sikrer, at udnyttelsen af arealet ikke sker i strid med beskyttelsen af bilag IV-
arter i medfør af bekendtgørelse om administration af planloven i forbindelse med
internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter
4
.
Kommune- og lokalplanlægningen bør sikre skovbrynets og beplantningsbæltets
funktion som levested for dyr og planter, samt hindre indbliksgener til Vestre Kir-
kegård.
Det forventes derfor, at Fanø Kommune i forbindelse med kommune- og lokalplan-
lægningen fastsætter bestemmelser, der bevarer og eventuelt udbygger det eksiste-
rende beplantningsbælte mod kirkegården.
Det forventes, at Fanø Kommune vurderer behovet for konkrete afværgeforanstalt-
ninger i sammenhæng med fastsættelsen af de nærmere konkrete bestemmelser for
områdets udnyttelse og bebyggelse i kommune- og lokalplanplanlægningen.
2.2.6 Overvågningstiltag
Landsplandirektivet medfører ikke behov for at etablere særskilt overvågning af
indvirkningerne på miljøet.
Det forventes, at Fanø Kommune vurderer behovet for særskilt overvågning som
led i miljøvurderingen i forbindelse med kommune- og lokalplanplanlægningen.
4
Bekendtgørelse nr. 1383 af 26.11.2016.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om landsplandirektiv for overførsel af kystnære sommerhusområder til byzone i Fanø, Stevns, Vordingborg og Aarhus Kommuner, fra erhvervsministeren
1875961_0019.png
MILJØVURDERING AF LPD FOR OVERFØRSEL AF SOMMERHUSOMRÅDER TIL BYZONE
19
2.3
Område II – Stevns Kommune
Område II er på 8,3 ha beliggende ved Strøby Egede, Stevns Kommune.
Figur 5 Ortofoto (2017) der viser beliggenheden af område II – Stevns Kommune. Arealet mel-
lem eksisterende byzone og det ansøgte område, er på baggrund af Fingerplan 2017 muliggjort
overført til byzone.
Stevns Kommune ønsker område II overført til byzone med henblik på omdannelse
til helårsbeboelse.
2.3.1
Status og eksisterende forhold
Område II er beliggende ud til kysten ved Køge Bugt, sydøst for Strøby Egede.
Arealet udgør en del af et samlet øst-vestgående bånd af sommerhusbebyggelse
grænsende ud til kysten. Arealerne bag område II anvendes som landbrugsarealer.
Kommunen har oplyst, at område II primært anvendes til sommerhusbebyggelse,
men der ligeledes forefindes enkelte helårshuse i området. Sommerhusbebyggelsen
i området har i overvejende grad karakter af helårshuse, og mange af områdets huse
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om landsplandirektiv for overførsel af kystnære sommerhusområder til byzone i Fanø, Stevns, Vordingborg og Aarhus Kommuner, fra erhvervsministeren
1875961_0020.png
20
MILJØVURDERING AF LPD FOR OVERFØRSEL AF SOMMERHUSOMRÅDER TIL BYZONE
lever allerede op til bygningsreglementet for helårshuse, og mindst 57% af som-
merhusene i området anvendes allerede som helårsboliger.
Kommunen oplyser, at området har begrænset rekreativ værdi, da offentligt tilgæn-
gelige arealer udgør en relativ lille del af området. Der skal fortsat være offentlig
adgang til stranden og kysten gennem område II.
2.3.2 Miljømål
Landskab
Område II ligger i kystnærhedszonen som en del af et samlet bebygget bånd langs
kysten. Sommerhusområdet nordvest for område II er med Fingerplan 2017 mulig-
gjort overført til byzone. Med overførsel af dette areal til byzone, vil område II
være beliggende i direkte tilknytning til eksisterende byzone.
En del arealer nord for Kystvejen i område II er beliggende inden for strandbeskyt-
telseslinjen. Formålet med strandbeskyttelseslinjen er at varetage landskabelige, bi-
ologiske og rekreative hensyn, og gennem restriktiv praksis at sikre, at der ikke fo-
retages ændringer i tilstanden af de omfattede arealer, herunder placeres bebyg-
gelse, beplantes, matrikuleres eller terrænreguleres m.m. jf. § 15 i naturbeskyttel-
sesloven.
Område II berører ikke andre af naturbeskyttelseslovens bygge- og beskyttelseslin-
jer.
Landskabet i og omkring arealet er i Stevns Kommuneplan 2017 udlagt som større
sammenhængende landskab. Af kommuneplanen fremgår blandt andet, at byudvik-
ling inden for de større sammenhængende landskaber kun kan ske efter kommunen
har foretaget en konkret vurdering af den landskabelige påvirkning, og at eventu-
elle bebyggelser nøje skal indpasses i landskabet.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om landsplandirektiv for overførsel af kystnære sommerhusområder til byzone i Fanø, Stevns, Vordingborg og Aarhus Kommuner, fra erhvervsministeren
1875961_0021.png
MILJØVURDERING AF LPD FOR OVERFØRSEL AF SOMMERHUSOMRÅDER TIL BYZONE
21
Figur 6 Landskabsmæssige bindinger - Område II - Stevns Kommune.
Natur
Det nærmeste Natura 2000-område er nr. 149 Tryggevælde Å, der er habitatområde
og ligger ca. 1,4 km mod sydvest. Derudover ligger Natura 2000-område nr. 206,
Stevns Rev, der ligeledes er habitatområde, ca. 3,8 km mod øst. Formålet med Na-
tura 2000-udpegningen er at sikre naturtilstanden for områdets udpegede arter og
bidrage til opnåelse af gunstig bevaringsstatus inden for det beskyttede område.
Der er ikke registreret beskyttet § 3-natur inden for området.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om landsplandirektiv for overførsel af kystnære sommerhusområder til byzone i Fanø, Stevns, Vordingborg og Aarhus Kommuner, fra erhvervsministeren
1875961_0022.png
22
MILJØVURDERING AF LPD FOR OVERFØRSEL AF SOMMERHUSOMRÅDER TIL BYZONE
Figur 7 Naturmæssige bindinger - Område II - Stevns Kommune.
2.3.3 Landskabelige konsekvenser
Område II ligger som en del af et samlet bebygget bånd langs kysten. Sommerhus-
området nordvest for område II er med Fingerplan 2017 muliggjort overført til by-
zone. Når dette areal overføres til byzone, vil område II være beliggende i direkte
tilknytning til eksisterende byzone.
Ændring af områdets zonestatus fra sommerhusområde til byzone må forventes at
medføre ændringer i områdets fremtidige visuelle fremtoning, da bebyggelsesmu-
lighederne vil være anderledes.
Den fremtidige visuelle fremtoning vil afhænge af de bebyggelsesregulerende be-
stemmelser for området, som kommunen fastsætter i den efterfølgende kommune-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om landsplandirektiv for overførsel af kystnære sommerhusområder til byzone i Fanø, Stevns, Vordingborg og Aarhus Kommuner, fra erhvervsministeren
1875961_0023.png
MILJØVURDERING AF LPD FOR OVERFØRSEL AF SOMMERHUSOMRÅDER TIL BYZONE
23
og lokalplanlægning. Området er stort set udbygget, og en del af området udgøres
allerede af helårsbeboelser i op til 1,5 etager og 8,5 m.
På den baggrund vurderes det, at ændrede bebyggelsesmuligheder ikke vil indvirke
væsentligt på kystlandskabet, idet det opleves som en del af et udbygget område,
men byprofilen mod kysten kan dog ændres med en forøget landskabelig og visuel
påvirkning af det omkringliggende kystlandskab. Ændrede bebyggelsesmuligheder
for bebyggelserne i første række nærmest vandet må forventes at få de største land-
skabelige konsekvenser.
Adgangen til stranden og kysten ændres ikke ved, at arealet overføres til byzone.
Stevns Kommune skal i kommune- og lokalplanlægningen redegøre nærmere for
den visuelle påvirkning i kystnærhedszonen. Vurderingen skal omfatte sammen-
hængen med udpegningen i kommuneplanen som større sammenhængende land-
skab, der forudsætter en konkret vurdering af den landskabelige påvirkning som
følge af planlægningen.
Det forudsættes, at der ikke sker ændringer i arealer omfattet af strandbeskyttelses-
linjen.
2.3.4
Konsekvenser for natur
Landsplandirektivet ændrer ikke det nuværende beskyttelsesniveau for naturtyper,
samt dyre- og plantearter. Landsplandirektivet forventes ikke at medføre påvirk-
ning af Natura 2000-områderne nr. 149 Tryggevælde Å og nr. 206 Stevns Rev.
Stevns Kommune må i forbindelse med kommune- og lokalplanlægningen under-
søge, om der er konkret kendskab til forekomsten af beskyttede arter omfattet af
habitatdirektivets bilag IV.
Landsplandirektivets mulighed for overførsel af sommerhusområdet til byzone vur-
deres ikke at have væsentlig indvirkning på naturbeskyttelsen.
2.3.5 Afværgeforanstaltninger
Det forventes, at Stevns Kommune vurderer behovet for konkrete afværgeforan-
staltninger i sammenhæng med fastsættelsen af de nærmere konkrete bestemmelser
for områdets udnyttelse og bebyggelse i kommune- og lokalplanplanlægningen for
at afbøde landskabelige konsekvenser i kystnærhedszonen og området med land-
skabelige interesser.
Det forventes, at Stevns Kommune i forbindelse med kommune- og lokalplanlæg-
ningen sikrer, at udnyttelsen af arealet ikke sker i strid med beskyttelsen af bilag
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om landsplandirektiv for overførsel af kystnære sommerhusområder til byzone i Fanø, Stevns, Vordingborg og Aarhus Kommuner, fra erhvervsministeren
1875961_0024.png
24
MILJØVURDERING AF LPD FOR OVERFØRSEL AF SOMMERHUSOMRÅDER TIL BYZONE
IV-arter i medfør af bekendtgørelse om administration af planloven i forbindelse
med internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter
5
.
Det forventes, at planlægningen respekterer arealer omfattet af strandbeskyttelses-
linjen.
2.3.6 Overvågningstiltag
Landsplandirektivet medfører ikke behov for at etablere særskilt overvågning af
indvirkningerne på miljøet.
Det forventes, at Stevns Kommune vurderer behovet for særskilt overvågning som
led i miljøvurderingen i forbindelse med kommune- og lokalplanplanlægningen.
5
Bekendtgørelse nr. 1383 af 26.11.2016.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om landsplandirektiv for overførsel af kystnære sommerhusområder til byzone i Fanø, Stevns, Vordingborg og Aarhus Kommuner, fra erhvervsministeren
1875961_0025.png
MILJØVURDERING AF LPD FOR OVERFØRSEL AF SOMMERHUSOMRÅDER TIL BYZONE
25
2.4
Område III – Vordingborg Kommune
Område III er på 3,7 ha beliggende på Masnedø, Vordingborg Kommune.
Figur 8 Ortofoto (2017) der viser beliggenheden af område III – Vordingborg Kommune.
Vordingborg Kommune ønsker område III overført til byzone med henblik på om-
dannelse til helårsbeboelse.
2.4.1
Status og eksisterende forhold
Område III er beliggende på Masnedø, som er en del af Vordingborg by, på den
sydøstlige del af øen ud mod kysten. Området er den nordlige del af et bebygget
bånd på øens østkyst.
Mod nord grænser området op til det åbne land, med grønne arealer og arealer til
landbrugsdrift. Mod syd grænser området op til et eksisterende boligområde i by-
zone. Bag området ligger eksisterende byzonearealer adskilt af jernbanen.
Området består af et mindre antal sommerhuse, hvoraf hovedparten i dag anvendes
til helårsbeboelse. Til hver bolig hører en strandlod, som er omfattet af strandbe-
skyttelseslinjen. Kommunen oplyser, at områdets rekreative værdi ikke ændres som
følge af ændring til byzonestatus, da nuværende adgang til kysten ikke ændres.
Jernbanen fjernes i forbindelse med etableringen af den nye Storstrømsbro, som
skal forbinde Sjælland og Falster med elektrificeret jernbane i to spor og en tospo-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om landsplandirektiv for overførsel af kystnære sommerhusområder til byzone i Fanø, Stevns, Vordingborg og Aarhus Kommuner, fra erhvervsministeren
1875961_0026.png
26
MILJØVURDERING AF LPD FOR OVERFØRSEL AF SOMMERHUSOMRÅDER TIL BYZONE
ret landevej til 80 km/t. Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2022 og jern-
banetrafikken i 2023, hvorved banearealet vest for område III forventes at overgå
til rekreative arealer.
2.4.2 Miljømål
Landskab
Område III ligger i kystnærhedszonen som en del af et samlet bebygget bånd langs
kysten.
De omhandlede ejendomme er alle bebyggede vest for Masnedøvej og med tilhø-
rende strandlodder øst for vejen beliggende inden for strandbeskyttelseslinjen. For-
målet med strandbeskyttelseslinjen er at varetage landskabelige, biologiske og re-
kreative hensyn, og gennem restriktiv praksis at sikre, at der ikke foretages ændrin-
ger i tilstanden af de omfattede arealer, herunder placeres bebyggelse, beplantes,
matrikuleres eller terrænreguleres m.m., jf. § 15 i naturbeskyttelsesloven.
Område III berører ikke andre af naturbeskyttelseslovens bygge- og beskyttelses-
linjer.
Arealet er ikke omfattet af fredninger. Omkring 700 meter mod nordvest ligger
Masnedø Fort, som er et fredet fortidsminde med beskyttelseslinje, der skal sikre
anlægget mod ændringer i konstruktion og udseende.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om landsplandirektiv for overførsel af kystnære sommerhusområder til byzone i Fanø, Stevns, Vordingborg og Aarhus Kommuner, fra erhvervsministeren
1875961_0027.png
MILJØVURDERING AF LPD FOR OVERFØRSEL AF SOMMERHUSOMRÅDER TIL BYZONE
27
Figur 9 Landskabsmæssige bindinger - Område III - Vordingborg Kommune.
Natur
Det nærmeste Natura 2000-område er nr. 173 Smålandsfarvandet, der er ramsar-,
habitat- og fuglebeskyttelsesområde og ligger ca. 3,5 km mod vest. Formålet med
Natura 2000-udpegningen er at sikre naturtilstanden for områdets udpegede arter
og bidrage til opnåelse af gunstig bevaringsstatus inden for det beskyttede område.
Der er ikke registreret beskyttet § 3-natur inden for området. Lige nord for område
III findes en strandeng, der er omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3. Det betyder,
at der ikke må foretages ændringer i tilstanden af arealet.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om landsplandirektiv for overførsel af kystnære sommerhusområder til byzone i Fanø, Stevns, Vordingborg og Aarhus Kommuner, fra erhvervsministeren
1875961_0028.png
28
MILJØVURDERING AF LPD FOR OVERFØRSEL AF SOMMERHUSOMRÅDER TIL BYZONE
Figur 10 Naturmæssige bindinger - Område III - Vordingborg Kommune
2.4.3 Landskabelige konsekvenser
Område III ligger i forlængelse af et samlet bebygget bånd langs kysten. Ændring
af områdets zonestatus fra sommerhusområde til byzone må forventes at medføre
ændringer i områdets fremtidige visuelle fremtoning, da bebyggelsesmulighederne
vil være anderledes.
Den fremtidige visuelle fremtoning vil afhænge af de bebyggelsesregulerende be-
stemmelser for området, som kommunen fastsætter i den efterfølgende kommune-
og lokalplanlægning. Alle områdets grunde er bebygget, og hovedparten af ejen-
dommene har i dag karakter af helårsbeboelse.
Det eksisterende boligområde syd for bebyggelsen blev i 2001 overført fra som-
merhusområde til byzone. Det forventes, at bebyggelsen i område III ikke afviger
fra den øvrige bebyggelse i det eksisterende boligområde.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om landsplandirektiv for overførsel af kystnære sommerhusområder til byzone i Fanø, Stevns, Vordingborg og Aarhus Kommuner, fra erhvervsministeren
1875961_0029.png
MILJØVURDERING AF LPD FOR OVERFØRSEL AF SOMMERHUSOMRÅDER TIL BYZONE
29
På den baggrund vurderes det, at ændrede bebyggelsesmuligheder ikke vil indvirke
væsentligt på kystlandskabet, idet det opleves som en del af et udbygget område.
Bebyggelsen er endvidere beliggende vest for Masnedøvej, så vejen ligger mellem
bebyggelsen og kysten. Ændrede bebyggelsesmuligheder kan dog i mindre omfang
ændre byprofilen og områdets fremtoning mod kysten.
Adgangen til stranden og kysten ændres ikke ved at arealet overføres til byzone.
Vordingborg Kommune skal i kommune- og lokalplanlægningen redegøre nærmere
for den visuelle påvirkning i kystnærhedszonen. Det forudsættes, at der ikke sker
ændringer i arealer omfattet af strandbeskyttelseslinjen.
På grund af stor afstand til Masnedø Fort forventes der ingen påvirkning af fortids-
mindebeskyttelsen.
2.4.4 Konsekvenser for natur
Landsplandirektivet ændrer ikke det nuværende beskyttelsesniveau for naturtyper,
samt dyre- og plantearter. Landsplandirektivet forventes ikke at medføre påvirk-
ning af Natura 2000-område nr. 173 Smålandsfarvandet.
Vordingborg Kommune må i forbindelse med kommune- og lokalplanlægningen
undersøge, om der er konkret kendskab til forekomsten af beskyttede arter omfattet
af habitatdirektivets bilag IV, herunder i nærheden af den registrerede § 3-strand-
eng umiddelbart nord for området.
Landsplandirektivets mulighed for overførsel af sommerhusområdet til byzone vur-
deres ikke at have væsentlig indvirkning på naturbeskyttelsen.
2.4.5 Afværgeforanstaltninger
Det forventes, at Stevns Kommune vurderer behovet for konkrete afværgeforan-
staltninger i sammenhæng med fastsættelsen af de nærmere konkrete bestemmelser
for områdets udnyttelse og bebyggelse i kommune- og lokalplanplanlægningen for
at afbøde landskabelige konsekvenser i kystnærhedszonen og området med land-
skabelige interesser.
Det forventes, at Stevns Kommune i forbindelse med kommune- og lokalplanlæg-
ningen sikrer, at udnyttelsen af arealet ikke sker i strid med beskyttelsen af bilag
IV-arter i medfør af bekendtgørelse om administration af planloven i forbindelse
med internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter
6
.
Det forventes, at planlægningen respekterer arealer omfattet af strandbeskyttelses-
linjen.
6
Bekendtgørelse nr. 1383 af 26.11.2016
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om landsplandirektiv for overførsel af kystnære sommerhusområder til byzone i Fanø, Stevns, Vordingborg og Aarhus Kommuner, fra erhvervsministeren
1875961_0030.png
30
MILJØVURDERING AF LPD FOR OVERFØRSEL AF SOMMERHUSOMRÅDER TIL BYZONE
2.4.6 Overvågningstiltag
Landsplandirektivet medfører ikke behov for at etablere særskilt overvågning af
indvirkningerne på miljøet.
Det forventes, at Vordingborg Kommune vurderer behovet for særskilt overvåg-
ning som led i miljøvurderingen i forbindelse med kommune- og lokalplanplanlæg-
ningen.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om landsplandirektiv for overførsel af kystnære sommerhusområder til byzone i Fanø, Stevns, Vordingborg og Aarhus Kommuner, fra erhvervsministeren
1875961_0031.png
MILJØVURDERING AF LPD FOR OVERFØRSEL AF SOMMERHUSOMRÅDER TIL BYZONE
31
2.5
Område IV – Aarhus Kommune
Område IV er på 129 ha beliggende ved Skæring Strand, Aarhus Kommune.
Figur 11 Ortofoto (2017) der viser beliggenheden af område IV - Aarhus Kommune
Aarhus Kommune ønsker område IV overført til byzone med henblik på omdan-
nelse til helårsbeboelse.
Aarhus Kommune oplyser i ansøgningsmaterialet, at man i den kommende lokal-
plan for området vil indarbejde bestemmelser med fokus på bevaring og udbygning
af områdets særlige grønne karakter og kvaliteter. Der forventes fastsat lavere be-
byggelsesprocent og lavere bygningshøjder, end hvad der normalt gælder for hel-
årsboligområder.
Det oplyses, at en kommende lokalplan for området tænkes opdelt i 12 mindre del-
områder, hvor hvert af delområderne herefter gives særlige bestemmelser, som un-
derstreger de enkelte delområders karakteristika, eksempelvis i forhold til bebyg-
gelsesprocent, bygningshøjder, etageantal, materialevalg og afstande til skel. Aar-
hus Kommune forventer, at bebyggelsesprocenten maksimalt fastsættes til 25 % og
bygningshøjden maksimalt fastsættes til 6,5 meter inden for området.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om landsplandirektiv for overførsel af kystnære sommerhusområder til byzone i Fanø, Stevns, Vordingborg og Aarhus Kommuner, fra erhvervsministeren
1875961_0032.png
32
MILJØVURDERING AF LPD FOR OVERFØRSEL AF SOMMERHUSOMRÅDER TIL BYZONE
2.5.1
Status og eksisterende forhold
Område IV er et større sammenhængende sommerhusområde, som ligger ud til
Kalø Vig, nord for Aarhus. Området ligger i sammenhæng med byzone i Skæring
og Studstrup.
Mod nord og vest afgrænses området af landbrugsarealer, og nordøst for området
ligger Kaløvig lystbådehavn. Syd og vest for området ligge Skæring og mod øst
ligger kysten.
Sommerhusområdet har i årtier haft flere helårsbeboelser. Inden for område IV lig-
ger et skovareal i den nordvestlige del af området. Umiddelbart uden for afgræns-
ningen ligger et andet skovareal ved kysten, omgivet af sommerhusområdet.
2.5.2 Miljømål
Landskab
Område IV ligger i kystnærhedszonen som en del af et samlet bebygget bånd langs
kysten.
Langs kysten er flere arealer beliggende inden for strandbeskyttelseslinjen. Formå-
let med strandbeskyttelseslinjen er at varetage landskabelige, biologiske og rekrea-
tive hensyn, og gennem restriktiv praksis at sikre, at der ikke foretages ændringer i
tilstanden af de omfattede arealer, herunder placeres bebyggelse, beplantes, matri-
kuleres eller terrænreguleres m.m. jf. § 15 i naturbeskyttelsesloven.
I den nordlige del af område IV ligger flere arealer inden for 300 m skovbygge-
linje. Skovbyggelinjen er knyttet til alle eksisterende og nye private skove på 20 ha
eller derover samt offentlige skove iht. naturbeskyttelseslovens § 17, stk. 1. Skov-
byggelinjens formål er at sikre skovenes værdi som landskabselementer samt opret-
holde skovbrynene som værdifulde levesteder for plante- og dyrelivet. Inden for
byggelinjen er der generelt forbud mod at etablere bebyggelse. Kommunen er
dispensationsmyndighed, mens Miljøstyrelsen er myndighed for ophævelse/reduk-
tion af linjen.
I den sydlige del af område IV ligger et fredet areal, som er en del af et større fre-
det areal omkring Skæring Strand. Området er fredet blandt andet med det formål
at søge arealerne friholdt for bebyggelse af hensyn til udsigten over Kaløvig.
Landskabet omkring område IV er i Aarhus Kommuneplan 2017 udlagt et som be-
varingsværdigt landskab. Bevaringsværdige landskaber er områder med særlig god
landskabskarakter, som er karakteriseret ved højt naturindhold, visuelle oplevelser
eller markante samspil mellem landskab og kulturbetingede helheder. Inden for
områder med særlig god landskabskarakter skal større byggeri og anlæg undgås.
Byggeri og anlæg skal udformes med særlig hensyn til landskabet, og det skal do-
kumenteres, hvordan bygge- og anlægsprojektets visuelle indvirkning tilpasses om-
rådets særlige karaktergivende landskabselementer.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om landsplandirektiv for overførsel af kystnære sommerhusområder til byzone i Fanø, Stevns, Vordingborg og Aarhus Kommuner, fra erhvervsministeren
1875961_0033.png
MILJØVURDERING AF LPD FOR OVERFØRSEL AF SOMMERHUSOMRÅDER TIL BYZONE
33
Figur 12 Landskabsmæssige bindinger - Område IV - Aarhus Kommune
Natur
Det nærmeste Natura 2000-område er nr. 230 Kaløskovene og Kalø Vig, der er ha-
bitatområde og ligger ca. 8,5 km mod nordøst. Formålet med Natura 2000-udpeg-
ningen er at sikre naturtilstanden for områdets udpegede arter og bidrage til opnå-
else af gunstig bevaringsstatus inden for det beskyttede område.
Inden for område IV findes en mindre del af beskyttet vandløb, samt en mindre del
af et hedeareal. I omgivelserne ligger ligeledes flere enge og overdrevsarealer, der
er omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3. § 3-beskyttelsen indebærer, at der ikke
må foretages ændringer i tilstanden af naturtyperne.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om landsplandirektiv for overførsel af kystnære sommerhusområder til byzone i Fanø, Stevns, Vordingborg og Aarhus Kommuner, fra erhvervsministeren
1875961_0034.png
34
MILJØVURDERING AF LPD FOR OVERFØRSEL AF SOMMERHUSOMRÅDER TIL BYZONE
Skoven i den nordvestlige del af området er fredskov. Fredskovspligt er en reserva-
tion af arealer til skovbrugsformål i henhold til skovloven
7
. Der må som udgangs-
punkt ikke etableres byggeri, udstykning og terrænændringer på fredskovspligtige
arealer, som ikke er nødvendige for skovdriften, jf. § 11 i skovloven. Der gælder
dog en række undtagelser.
Figur 13 Naturmæssige bindinger - Område IV - Aarhus Kommune
2.5.3 Landskabelige konsekvenser
Område IV ligger som en del af et samlet bebygget bånd langs kysten mellem Skæ-
ring og Studstrup. Ændring af områdets zonestatus fra sommerhusområde til by-
zone må forventes at medføre visse ændringer i områdets fremtidige visuelle frem-
toning, da bebyggelsesmulighederne vil være anderledes.
7
LBK nr. 122 af 26/01/2017 om bekendtgørelse af lov om skove.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om landsplandirektiv for overførsel af kystnære sommerhusområder til byzone i Fanø, Stevns, Vordingborg og Aarhus Kommuner, fra erhvervsministeren
1875961_0035.png
MILJØVURDERING AF LPD FOR OVERFØRSEL AF SOMMERHUSOMRÅDER TIL BYZONE
35
Den fremtidige visuelle fremtoning vil afhænge af de bebyggelsesregulerende be-
stemmelser for området, som kommunen fastsætter i den efterfølgende kommune-
og lokalplanlægning. Området er stort set udbygget.
På den baggrund vurderes det, at ændrede bebyggelsesmuligheder ikke vil indvirke
væsentligt på kystlandskabet, idet det opleves som en del af et udbygget område,
men byprofilen mod kysten kan dog i mindre omfang ændres med en forøget land-
skabelig og visuel påvirkning af det omkringliggende kystlandskab. Ændrede be-
byggelsesmuligheder for de højest beliggende og de mest kystnære ejendomme må
forventes at få de største landskabelige konsekvenser.
Adgangen til stranden og kysten ændres ikke ved, at arealet overføres til byzone.
Aarhus Kommune skal i kommune- og lokalplanlægningen redegøre nærmere for
den visuelle påvirkning i kystnærhedszonen. Vurderingen skal omfatte sammen-
hængen med udpegningen i kommuneplanen som bevaringsværdigt landskab, der
forudsætter en konkret vurdering af den landskabelige påvirkning som følge af
planlægningen.
Det forventes, at planlægningen respekterer arealer omfattet af strandbeskyttelses-
linjen.
Nye byudviklingsmuligheder i område IV vurderes ikke i væsentligt omfang at
ville påvirke hverken skoven eller mindelunden som landskabselementer, da områ-
det inden for skovbyggelinjen allerede er udbygget som sommerhusområde.
I den kommende planlægning for område IV skal der tages hensyn til det fredede
areal i den sydlige del af området for at sikre udsigt til Kalø Vig.
2.5.4 Konsekvenser for natur
Landsplandirektivet ændrer ikke det nuværende beskyttelsesniveau for naturtyper,
samt dyre- og plantearter. Landsplandirektivet forventes ikke at medføre påvirk-
ning af Natura 2000-område nr. 230 Kaløskovene og Kalø Vig.
Aarhus Kommune må i forbindelse med kommune- og lokalplanlægningen under-
søge, om der er konkret kendskab til forekomst af beskyttede arter omfattet af habi-
tatdirektivets bilag IV, herunder i forbindelse med de registrerede § 3-arealer i og
omkring området. I forbindelse med kommune- og lokalplanlægningen må skove-
nes og skovbrynenes funktioner som levested for dyr og planter ligeledes iagttages.
Det forudsættes, at der i den kommende planlægning for område IV tages hensyn
til fredskovspligtige arealer inden for området.
Landsplandirektivets mulighed for overførsel af sommerhusområdet til byzone vur-
deres ikke at have væsentlig indvirkning på naturbeskyttelsen.
2.5.5 Afværgeforanstaltninger
Det forventes, at Aarhus Kommune vurderer behovet for konkrete afværgeforan-
staltninger i sammenhæng med fastsættelsen af de nærmere konkrete bestemmelser
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om landsplandirektiv for overførsel af kystnære sommerhusområder til byzone i Fanø, Stevns, Vordingborg og Aarhus Kommuner, fra erhvervsministeren
1875961_0036.png
36
MILJØVURDERING AF LPD FOR OVERFØRSEL AF SOMMERHUSOMRÅDER TIL BYZONE
for områdets udnyttelse og bebyggelse i kommune- og lokalplanplanlægningen for
at afbøde landskabelige konsekvenser i kystnærhedszonen og det bagvedliggende
område med landskabelige interesser.
Det forventes, at Aarhus Kommune i forbindelse med kommune- og lokalplanlæg-
ningen sikrer, at udnyttelsen af arealet ikke sker i strid med beskyttelsen af bilag
IV-arter i medfør af bekendtgørelse om administration af planloven i forbindelse
med internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter
8
.
Det forventes, at planlægningen respekterer arealer omfattet af § 3-beskyttelse,
fredskovspligt, fredning og strandbeskyttelseslinjen.
2.5.6 Overvågningstiltag
Landsplandirektivet medfører ikke behov for at etablere særskilt overvågning af
indvirkningerne på miljøet.
Det forventes, at Aarhus Kommune vurderer behovet for særskilt overvågning som
led i miljøvurderingen i forbindelse med kommune- og lokalplanplanlægningen.
8
Bekendtgørelse nr. 1383 af 26.11.2016
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om landsplandirektiv for overførsel af kystnære sommerhusområder til byzone i Fanø, Stevns, Vordingborg og Aarhus Kommuner, fra erhvervsministeren
1875961_0037.png
MILJØVURDERING AF LPD FOR OVERFØRSEL AF SOMMERHUSOMRÅDER TIL BYZONE
37
3
Materialeliste
COWI, Miljøvurdering af landsplandirektiv – afgræsningsrapport, februar
2018
COWI, Høringssvar ifm. Miljøvurdering af Landsplandirektiv for overførsel
af sommerhusområder til byzone, Endelige afgræsningsrapport af miljøvurde-
ring, marts 2018
Fanø Kommune, Materiale til ansøgning om overførsel af sommerhusområder
til byzone.
Stevns Kommune, Materiale til ansøgning om overførsel af sommerhusområ-
der til byzone.
Vordingborg Kommune, Materiale til ansøgning om overførsel af sommerhus-
områder til byzone.
Aarhus Kommune, Materiale til ansøgning om overførsel af sommerhusområ-
der til byzone.
Bygningsreglement.dk
BEK nr. 1615 af 13/12/2017, Bekendtgørelse om bygningsreglement 2018
(BR18).
Lov nr. 448 af 10.05.2017, Miljøvurdering af planer og programmer og af
konkrete projekter (VVM)
Lov nr. 668 af 08.06.2017, Ændring af lov om planlægning, lov om naturbe-
skyttelse og lov om aktindsigt i miljøoplysninger.
Bek. nr. 867 af 21. juni 2007, Bekendtgørelse om fredning og vildtreservat i
Vadehavet.
Bek nr. 1159 af 30/09/2010, Bekendtgørelse om Nationalpark Vadehavet.
LBK nr. 120 af 26/01/2017, Bekendtgørelse af lov om nationalparker.
http://nationalparkvadehavet.dk/
http://nationalparkvadehavet.dk/om-nationalpark-vadehavet/udpegninger-og-
reguleringer/verdensarv/
https://www.fredninger.dk/fredning/fanoe/
Miljø- og Fødevareministeriet, Naturstyrelsen, Natura 2000-plan 2016-2021,
Vadehavet – Fanø, Natura 2000-område nr. 89, Fuglebeskyttelsesområde F53,
april 2016
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om landsplandirektiv for overførsel af kystnære sommerhusområder til byzone i Fanø, Stevns, Vordingborg og Aarhus Kommuner, fra erhvervsministeren
1875961_0038.png
38
MILJØVURDERING AF LPD FOR OVERFØRSEL AF SOMMERHUSOMRÅDER TIL BYZONE
LBK nr. 934 af 27/06/2017, Bekendtgørelse af lov om naturbeskyttelse.
BEK nr. 865 af 27/06/2016, Bekendtgørelse om beskyttede naturtyper.
Kommuneplan 2017, Fanø Kommune.
Fingerplan 2017, Bekendtgørelse om hovedstadsområdets planlægning,
Landsplandirektiv, Erhvervsstyrelsen.
Stevns kommuneplan 2017.
Vordingborg Kommuneplan 2013-2025
http://www.vejdirektora-
tet.dk/DA/vejprojekter/storstroemsbro/Sider/default.aspx
Aarhus Kommuneplan 2017.
LBK nr. 122 af 26/01/2017, Bekendtgørelse af lov om skove.