NOTAT
3. april 2018
Statistik over bestilling af tilstandsrapporter i perioden 1. juli 2017
–
31. december 2017
Indledning
Sikkerhedsstyrelsen, under Erhvervsministeriet, fremlægger statistik for,
hvordan hussælgere har bestilt tilstandsrapporter for 2. halvår af 2017, og
sammenholder tallene med tidligere opgørelser for at følge udviklingen.
Efterfølgende fremgår en oversigt over markedsandele fordelt på virk-
somhedsstørrelser for at give et overblik over, hvilke typer af virksomhe-
der, der udarbejder rapporterne.
ERU orienteres halvårligt om, hvordan hussælgere bestiller tilstandsrap-
porter. Det er en praksis, der er videreført fra det daværende By- og Bo-
ligudvalg, som anmodede om statistikker for at følge udvikling. Udvik-
lingen følges med fokus på, at der ikke opstår interessekonflikter i for-
bindelse med bestilling og formidling af tilstandsrapporter.
Bestilling af tilstandsrapporter
Tilstandsrapporten indeholder sælgers oplysninger om ejendommen, her-
under sælgers oplysninger om bestilling af tilstandsrapport. I nedenståen-
de Tabel 1 fremgår det, hvordan sælgers oplysninger om bestilling af
tilstandsrapporterne fordeler sig i 2. halvår af 2017.
Tabel 1: Sælgeroplysninger om bestilling af tilstandsrapporter i perioden
1. juli 2017
–
31. december 2017.
Svarmulighed
Min ejendomsmægler bad et forsikringsselskab om
at finde én efter aftale med mig
Pct.
58 %
På internettet, i aviser, eller andre medier
På en liste over bygningssagkyndige udleveret af
min ejendomsmægler
Ved hjælp af familie, venner eller bekendte m.v.
8%
13 %
4%