Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del Bilag 144
Offentligt
1875492_0001.png
NOTAT
3. april 2018
Statistik over bestilling af tilstandsrapporter i perioden 1. juli 2017
31. december 2017
Indledning
Sikkerhedsstyrelsen, under Erhvervsministeriet, fremlægger statistik for,
hvordan hussælgere har bestilt tilstandsrapporter for 2. halvår af 2017, og
sammenholder tallene med tidligere opgørelser for at følge udviklingen.
Efterfølgende fremgår en oversigt over markedsandele fordelt på virk-
somhedsstørrelser for at give et overblik over, hvilke typer af virksomhe-
der, der udarbejder rapporterne.
ERU orienteres halvårligt om, hvordan hussælgere bestiller tilstandsrap-
porter. Det er en praksis, der er videreført fra det daværende By- og Bo-
ligudvalg, som anmodede om statistikker for at følge udvikling. Udvik-
lingen følges med fokus på, at der ikke opstår interessekonflikter i for-
bindelse med bestilling og formidling af tilstandsrapporter.
Bestilling af tilstandsrapporter
Tilstandsrapporten indeholder sælgers oplysninger om ejendommen, her-
under sælgers oplysninger om bestilling af tilstandsrapport. I nedenståen-
de Tabel 1 fremgår det, hvordan sælgers oplysninger om bestilling af
tilstandsrapporterne fordeler sig i 2. halvår af 2017.
Tabel 1: Sælgeroplysninger om bestilling af tilstandsrapporter i perioden
1. juli 2017
31. december 2017.
Svarmulighed
Min ejendomsmægler bad et forsikringsselskab om
at finde én efter aftale med mig
Pct.
58 %
På internettet, i aviser, eller andre medier
På en liste over bygningssagkyndige udleveret af
min ejendomsmægler
Ved hjælp af familie, venner eller bekendte m.v.
8%
13 %
4%
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 144: Notat vedr. statistik over bestilling af tilstandsrapporter i perioden 1. juli 2017 - 31. december 2017
1875492_0002.png
Jeg kender den byggesagkyndige i forvejen
På anden vis
Kilde: Alpha-solutions
5%
12 %
En sammenligning af ovennævnte opgørelse med tidligere statistikker
viser, at der er sket en mindre forskydning i flere af svarkategorierne,
hvilket fremgår af Figur 1. Forskydningen skal ses i lyset af, at svarmu-
lighederne ændrede sig i oktober 2016 i forbindelse med digitalisering af
sælgeroplysningsskemaet. Det blev gjort obligatorisk for sælger at besva-
re spørgsmålene, så muligheden
’uoplyst’
udgik, og svarmuligheden
’via
boligejer.dk’
udgik ligeledes. Disse to svarmuligheder udgjorde tilsam-
men ca. 15 % af svarene. Til gengæld blev svarmuligheden tilføjet, at
sælger kender den bygningssagkyndige i forvejen, hvilket nu udgør 5 %
af svarene. De uoplyste svar samt via boligejer.dk har fordelt sig ud på de
øvrige svarkategorier, hvilket har rykket på fordelingen jf. Figur 1.
Figur 1: Besvarelse fordelt pr. halvår i perioden 1. juli 2016
31. de-
cember 2017.
Besvarelser fordelt pr. halvår
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
1. halvår 2016
2. halvår 2016
1. halvår 2017
2. halvår 2017
Af figuren ses det, at andelen af sælgere, der bestiller tilstandsrapporter
gennem henholdsvis et forsikringsselskab eller via en udleveret liste over
bygningssagkyndige fra ejendomsmægler, er steget. Derudover ses der en
mindre stigning i andelen af sælgere, der finder den bygningssagkyndige
2
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 144: Notat vedr. statistik over bestilling af tilstandsrapporter i perioden 1. juli 2017 - 31. december 2017
1875492_0003.png
på internettet, i aviser eller via andre medier, mens brugen af netværk i
form af familie, venner m.v. er faldende. Stigningen i flere kategorier
ligger på niveau med, hvad de uoplyste svar og den udgående svarkatego-
ri
’via boligejer.dk’
tidligere udgjorde. Det er derfor naturligt, at flere
svarkategorier har oplevet en stigning.
Markedsandele
Sikkerhedsstyrelsen har foretaget en analyse af 35.992 tilstandsrapporter
indberettet i perioden 1. juli 2017 - 31. december 2017 med henblik på at
undersøge forholdet mellem de beskikkede bygningssagkyndiges virk-
somhedstilknytning og antal udarbejdede tilstandsrapporter.
Virksomheder er blevet opdelt i tre grupper efter antal tilknyttede byg-
ningssagkyndige:
virksomheder med 1 beskikket bygningssagkyndig
(”enkeltmands-
virksomheder”),
virksomheder med 2-9 beskikkede bygningssagkyndige
(”mellemsto-
re
virksomheder”)
og
virksomheder med 10 eller flere bygningssagkyndige
(”store
virk-
somheder”).
Tabel 2: Markedsandele i perioden 1. juli 2017 til 31. december 2017:
1 bygnings-
sagkyndig
Antal virksomheder
155
Antal bygningssag-
kyndige
Antal rapporter
Markedsandel
155
2-9 bygnings-
sagkyndige
18
58
10 eller flere
bygningssag-
kyndige
6
235
8.245
22,9 %
4.128
11,5 %
23.619
65,6 %
Det fremgår af tabel 2, at 22,9 % af tilstandsrapporterne er udarbejdet af
bygningssagkyndige i enkeltmandsvirksomheder, 11,5 % er udarbejdet af
virksomheder med mellem 2 og 9 bygningssagkyndige, og 65,6 % af rap-
porterne er udarbejdet af virksomheder, som har haft 10 eller flere be-
skikkede bygningssagkyndige knyttet til virksomheden. Tallene er op-
gjort på baggrund af virksomhedernes CVR-nummer, og der kan således
være virksomheder, der er underleverandør for andre, hvilket kan for-
stærke koncentrationen af markedsandelene.
Tilsvarende statistik for perioden 1. januar 2017
30. juni 2017 viste, at
3
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 144: Notat vedr. statistik over bestilling af tilstandsrapporter i perioden 1. juli 2017 - 31. december 2017
24,4 % af tilstandsrapporterne blev udarbejdet af enkeltmandsvirksomhe-
der, 11,5 % af virksomheder med 2-9 bygningssagkyndige, og 64,1 % af
rapporterne blev udarbejdet af virksomheder med 10 eller flere ansatte.
Tallene er altså nogenlunde på niveau med den seneste opgørelse
dog
med en mindre fremgang til gruppen af store virksomheder.
Set over en længere periode (fra ultimo 2015
primo 2016) og frem ses
der en tendens til, at de store virksomheders markedsandele er vokset på
bekostning af enkeltmandsvirksomhederne. Eksempelvis udgjorde en-
keltmandsvirksomhedernes markedsandele i perioden 1. oktober 2015
30. marts 2016 ca. 28 %, mens andelen for de store virksomheder lå på
ca. 59 %. De mellemstore virksomheder markedsandel ligger nogenlunde
stabilt.
Det er i forbindelse med opgørelsen centralt at bemærke, at gruppen af
store virksomheder i den seneste periode er vokset fra 5 virksomheder til
6 virksomheder, hvor markedsandelene også er vokset.
Digitalisering af sælgeroplysningsskemaet
Arbejdet med at digitalisere sælgeroplysningsskemaet er afsluttet, og
skemaet har været digitaliseret siden oktober 2016.
Digitaliseringen af sælgeroplysninger har grundlæggende gjort det nem-
mere for sælger at forstå og besvare spørgsmålene, og det har givet en
mere retvisende statistik vedrørende bestilling af tilstandsrapporter. Det
skyldes bl.a., at det i dag ikke er muligt at indberette skemaet, medmindre
spørgsmålet om bestilling af tilstandsrapporter også er besvaret.
4