Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del Bilag 134
Offentligt
1867617_0001.png
Note ved ERU-sekretariatet:
Publikationen
’Hypermonopoler
og helkunder’ kan rekvireres ved henvendelse til sekretariatet
Kære Signe D.B.
Kunne du fordele denne skrivelse til alle medlemmer allerede inden det er afgjort om jeg kan få
foretræde .... ?!!
De bedste hilsener,
Peter K.
Kritiske Bankkunder
=======================================================================
==================
Til Erhvervsudvalgets medlemmer
Kritiske Bankkunder er Bankkundernes Interesseorganisation. - Vi vil gerne samarbejde med
alle
udvalgets medlemmer.
Mere end én million bankkunder er mere eller mindre retsløse.
Det er urealistisk, at sagsøge en bank, hvis man er afhængig af den. En husholdning med et par små
børn, der har en kredit, som skal genforhandles hver år, "lægger sig ikke ud med" med sin
HOVEDkreditor. - Dette gælder også hvis selve sagsomkostningerne er ganske lave.
Det er en myte, at 100.000-vis af små (og endog ganske store) påtaleberettigede virksomheder og
deres ejere kan trække penge på deres kassekredit for at sagsøge deres kreditor, hvis denne har
brudt aftaler og/eller love.
Oven i dette kommer følgende:
Bankerne har
IKKE
en lovfæstet
tilbageholdsRET
over de midler, som de administrerer for deres
kunder,
men
de har, på grundlag af Procesbevillingsnævnets praksis, en
hurtig, formløs og
ubetinget -
juridisk uangribelig
- MULIGHED
for at tilbageholde kundernes likvider.
Kritiske Bankkunder henstiller til, at vi samarbejder om at
bevisbyrdefordelingen
kommer til at
respektere elementær økonomisk viden. - Til eksempel
at banker prioriterer deres egne økonomiske
interesser frem for deres kunders. -
BANKER
ER IKKE RÅDGIVERE
(Dette følger allerede af
økonomiens paradigme, dvs. grundlaget for
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 134: Henvendelse af 14/3-18 fra Kritiske Bankkunder, vedrørende banksektoren
1867617_0002.png
den økonomiske videnskab)
at bankers mål er at tjene flest mulig penge
på deres enkelte kunder
at banker udnytter deres større kendskab til
egne produkter til egen fordel
at banker udnytter alle deres aftalte og alle deres
ikke-aftalte processuelle værktøjer og privilegier
(herunder eksempelvis adgangen til kundernes
pengestrøm og pengebeholdning) til egen fordel
at bankers HELkundeforhold er en økonomisk og
juridisk anomali (abnormitet)
Som direkte følge af HELkundeforholdene kan en såkaldt "bankrådgiver" tvinge sine kunder til at yde
rentefrie
INDlån
(dvs. oprette lønkonti og opsparingskonti) for at få højtforrentede
UDlån.
Rentesatsen
NETTOmellemværendet
- den såkaldte
POOLINGrente
- er i givet fald vilkårligt højt.
Til eksempel: Kunden kan kun låne kr. 150.000 til ca. 10%, såfremt han yder et
MODlån
til banken på kr.
50.000 til ca. 0%. - Renten af NETTOmellemværendet (POOLINGrenten) er allerede ved låneoptagelsen
oppe på 15%, men stiger efterhånden som kunden afdrager på lånene og/eller sparer op.
Oven i dette kommer nogle delvis
statsretlige problemer,
i forbindelse med domstolenes
"lovudfyldning", der også skader bankernes kunder. - Procesbevillingsnævnet (der - de facto - afgør
hvilke sager, der i hele taget kan forelægges for domstolene) mangler forudsætning for at trække
grænser mellem på den ene side jura og på den anden side
a)
retsløshed
(dvs. hvilke anbringender, der er åbenlyst
grundløse og derfor ikke kan fremlægges for domstolene)
b)
videnskabsteori
(i hvilken udstrækning den juridiske metodik
kan anvendes til at skønne over bankernes økonomiske adfærd
c)
drifts- og samfundskonomi
(herunder om juraen er et
økonomisk værktøj, eller om økonomi er en juridisk disciplin)
d)
fordelingspolitik
(hvor grænsen går mellem jura og de på
juridiske "skøn" baserede drifts- og samfundsøkonomiske
allokeringer)
Retsløsheden, samt den manglende markedsgennemsigtighed, koster husholdningerne og
virksomhederne mellem
KR. 60 og 100 MILLIARDER ÅRLIGT.
Grundlaget for bankernes indtægter er et af domstolene (i vid udstrækning i strid med Folketingets
ønsker) opbygget juridisk korthus af videnskabelige og politisk dækningsløse abstraktioner og
paradokser.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 134: Henvendelse af 14/3-18 fra Kritiske Bankkunder, vedrørende banksektoren
1867617_0003.png
Det ER teknisk let, at forbedre bankkundernes retssikkerhed, øge
markedsgennemsigtigheden og dermed også øge konkurrencen mellem bankerne indbyrdes.
Se debatbogen i filen
HYPERmonopoler og HELkunder
Bankkunders retsløshed
... og lad os mødes
De bedste hilsener,
Peter Kovács
Cand. jur., HD(O) & HD(U)
Kritiske Bankkunder
P.S.: HYPERmonopoler og HELkunder kan købes som e-bog hos
saxo.dk
eller (i papirudgave) hos
nærværende forening:
[email protected]
=======================================================================
==================