Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del Bilag 116
Offentligt
1858177_0001.png
FAMCIt
METAL
_._
DanskeRederier
Rederiforeningen
af
2010
Erhvervsminister Brian Mikkelsen
Erhvervsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Udvidelse af 015 ordningen
Som opfølgning på efterårets aftale om Erhvervs- og Iværksætterinitiati-
ver sendte du et brev til DIS kontaktudvalget den 12. december2017,
hvor du opfordrede til, at parterne finder en løsning, der sikrer danske
arbejdsvilkår på dansk sokkel, jf. aftaleteksten.
Vi har drøftet dit brev både i DIS kontaktudvalget og bilateralt mellem
rederiforeningerne og Dansk Metal, og sidstnævnte parter er nu nået
frem til en fælles anbefaling.
For rederiforeningerne har det været afgørende, at nye bestemmelser
om arbejdsvilkår ikke forringer handlemulighederne for skibe, der i forve
jen er i DIS ordningen. For Dansk Metal har det været afgørende at sik
re, at en udvidelse af DIS til offshoreom rådet samtidig sikrer, at danske
fagforeninger får mulighed for at kræve og forhandle overenskomster for
samtlige ansatte om bord på skibe, der primært opererer i dansk områ
de.
Underskriverne af dette brev er på den baggrund enige om, at der kan
findes en lovgivningsmæssig løsning, der sikrer begge disse hensyn så
ledes at, danske fagforeninger får forhandlingsret for de skibe, der over
vejende udfører nye offshoreaktiviteter, mens skibe, der i forvejen er i
DIS ordningen, som udgangspunkt ikke berøres.
Definitionen af nye aktiviteter findes i skattelovgivningen, der ad to om
gange er blevet udvidet. Først med en ny §8a i tonnageskafteloven (ved
taget i 2015) og aktuelt med en tilsvarende udvidelse at DIS sømands
skatteordningen (Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven, lignings
loven, sømandsbeskatningsloven og tinglysningsafgiftsloven (Bedre vil
9.februar2Ol8
Sagsnummer:
EMN-2017-00023
Danske Rederiet
Amaflegade 33
1256 København K
Danmark
[email protected]
1/3
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 116: Henvendelse af 20/2-18 fra Dansk Metal, Danske Rederier og Rederiforeningen af 2010 vedrørende udvidelse af DIS ordningen
1858177_0002.png
METAL
_._
DanskeRederer
Rederiforeningen
af
2010
kår for tildeling af medarbejderaktier, udvidelse af DIS-ordningen med
søfolk, der arbejder om bord på en række specialskibe, afskaffelse af
registreringsafgiften for visse handelsskibe, ændret forrentning ved op
krævning af personers skat m.v.).
Udvidelsen dækker blandt andet konstruktionsskibe, hotelskibe, operati
on af undervandsrobotter og andre aktiviteter typisk relateret til offshore
sektoren. For nogle af disse skibes vedkommende vil der være tale om,
at de går fra almindelig beskatning af søfolkene til DIS-beskatning, fordi
de pågældende skibe hidtil ikke har kunnet operere inden for DIS-ord
ningen, og for andre skibe vil der være tale om, at de får mulighed for at
påtage sig flere opgaver end i dag inden for ordningen.
I nedenstående har vi valgt at give et konkret forslag med inspiration til,
hvorledes en lovtekst kunne lyde. Hensigten med nedenstående forslag
er, at både skibe, der som noget
nyt
kommer ind i ordningen, og skibe,
der overgår til overvejende at udføre de nye offshoreaktiviteter, omfattes.
Andre skibe, som kun i mindre omgang udfører de nye offshoreaktivite
ter, berøres ikke.
Konkret peger
vi
på en tilføjelse til DIS-lovens
§
3 i form af en ny stk. 3:
---ooo0ooo---
DIS-loven
§3. Et skib, der er optaget i Dansk Internationalt Skibsregister, er beretti
get til at sejle under dansk flag og er undergivet dansk ret.
Stk. 2. For passagerskibe, som overvejende går i fart mellem danske
havne og øvrige havne inden for et område, der i Nordsøen og Den En
gelske Kanal begrænses af meridianen
vest og breddeparallellen 61°
nord og i Østersøen af breddeparallellen 58° nord, finder
§
10, stk. 2 og
3, ikke anvendelse.
§
10, stk. 2 og 3, finder dog anvendelse ved fart til og
fra havanlæg i det i 1. pkt. nævnte område.
30
Stk. 3. (NY) For skibe, der i længere tid [fast] udfører arbejde på dansk
sokkel og fra 7. januar 2079, kvalificerer efter §8a i tonnageskatteloven
[henvisning til den lovbestemmelse, der udvider netto-løns aktiviteterne]
til at udbetale løn til søfolkene efter
§
5 i lov om beskatning af søfolk og
Danske Rederier
Amahegade 33
1256 København K
Danmark
info@danishshippingdk
2/3
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 116: Henvendelse af 20/2-18 fra Dansk Metal, Danske Rederier og Rederiforeningen af 2010 vedrørende udvidelse af DIS ordningen
1858177_0003.png
DANSK
METAL
—..
DanskeRederier
—..
Rederiforeningen
af 2010
overvejende udfører disse aktiviteter, finder
§
70 stk. 2 og 3 ikke anven
delse.
---ooo0ooo---
For at undgå efterfølgende uklarhed vil det være formålstjenligt at define
re visse af begreberne nærmere i lovbemærkningerne.
Med “længere tid [fast]” mener vi, at skibet skal være hyret til uafbrudt at
arbejde mere end 14 dage på dansk sokkel samt også, hvis skibet i for
bindelse med en længerevarende kontrakt gentagne gange skal udføre
arbejde på dansk sokkel i mere end 14 dage inden for en måned.
Med “overvejende” mener vi, at skibet i mere end 50 % af den aktive
driftstid i ovennævnte periode skal udføre de nye aktiviteter.
Det siger sig selv, at kunstige opdelinger i kortere kontrakter eller pro
forma sejlads ud af dansk sokkelområde ikke bør kunne undtage konkre
te skibe fra den nye bestemmelse.
Det er vores håb, at ministeren, forligspartierne og gerne flere partier i
Folketinget kan bakke op om denne model.
c/
42.
‘€‘
=—
Ä.
Ole Philipsen
Dansk Metal
Danske Rederiet
Amaliegade 33
1256 København K
Danmark
[email protected]
3/3