Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del Bilag 105
Offentligt
1852604_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, hvidvaskloven, lov om forvaltere af
alternative investeringsfonde m.v. og forskellige andre love
1
(Styrket indsats mod hvidvask m.v. i den finansielle sektor, indførelse af nye former for alternative investeringsfonde,
ændring af grænsen for prospektpligt, m.v.)
§1
I lov om finansiel virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 1140 af 26. september 2017, som ændret bl.a.
ved § 1 i lov nr. 665 af 8. juni 2017, § 1 i lov nr. 667 af 8. juni 2017, § 1 i lov nr. 1547 af 19. december
2017og senest ved § 34 i lov nr. 1555 af 19. december 2017, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 5, stk. 1,
indsættes som nr. 67:
»67) Struktureret indlån: Indlån som defineret i artikel 2, stk. 1, nr. 3, litra c, i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2014/49/EF om indskudsgarantiordninger, som skal til-
bagebetales fuldt ud ved forfald under anvendelse af bestemmelser om, at en eventuel
rente eller præmie betales (eller er i fare) efter en formel, der omfatter faktorer såsom et
indeks eller en kombination af indekser, bortset fra indlån med variabel rente, hvis afkast
er direkte knyttet til et renteindeks såsom EURIBOR eller LIBOR, et finansielt instrument
eller en kombination af finansielle instrumenter, en råvare eller en kombination af råvarer
eller andre materielle eller immaterielle ikke-omsættelige aktiver eller en valutakurs eller
en kombination af valutakurser.«.
1
Lovforslaget gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets/Kommissionens direktiv 2008/48/EF af 23. april 2008
om forbrugerkreditaftaler og om ophævelse af Rådets direktiv 87/102/EØF, EU-tidende 2008, nr. L 133, side 66 som
senest ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/2011 af 8. juni 2016 om indeks, der bruges som
benchmarks i finansielle instrumenter og finansielle kontrakter eller med henblik på at måle investeringsfondes økono-
miske resultater, og om ændring af direktiv 2008/48/EF og 2014/17/EU samt forordning (EU) nr. 596/2014, EU-tidende
2016, nr. L 171, s. 1, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/36/EU af 26. juni 2013 om adgang til at udøve virk-
somhed som kreditinstitut og om tilsyn med kreditinstitutter og investeringsselskaber, om ændring af direktiv 2002/87/EF
og om ophævelse af direktiv 2006/48/EF og 2006/49/EF, EU-Tidende 2013 L176, side 338, Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/59/EU af 15. maj 2014 om et regelsæt for genopretning og afvikling af kreditinstitutter og investe-
ringsselskaber og om ændring af Rådets direktiv 82/891/EØF og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/24/EF,
2002/47/EF, 2004/25/EF, 2005/56/EF, 2007/36/EF, 2011/35/EU, 2012/30/EU og 2013/36/EU samt forordning nr.
1093/2010/EU og nr. 648/2012/EU, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/65/EU af 15. maj 2014 om markeder
for finansielle instrumenter og om ændring af direktiv 2002/92/EF og direktiv 2011/61/EU, EU-Tidende 2014, nr. L 173,
s. 349, Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2015/2365/EU af 25. november 2015 om gennemsigtighed af værdi-
papirfinansieringstransaktioner og vedrørende genanvendelse samt om ændring af forordning nr. 648/2012/EU, EU-ti-
dende, L337, s. 1, Europa-Parlaments og Rådets direktiv 2015/2366/EU af 25. november 2017 om betalingstjenester i det
indre marked, om ændring af direktiv 2002/65/EF, 2009/110/EF og 2013/36/EU og forordning nr. 1093/2010/EU og om
ophævelse af direktiv 2007/64/EF, EU-tidende 2015, nr. L337, s. 35. og Europa-Parlamentets og Rådets forordning
2017/1129/EU af 14. juni 2017 om det prospekt, der skal offentliggøres, når værdipapirer udbydes til offentligheden eller
optages til handel på et reguleret marked, og om ophævelse af direktiv 2003/71/EF, EU-tidende 2017, nr. L168, s. 12.
Side 1 af 22
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 105: Høring af forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, hvidvaskloven, lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. og forskellige andre love (lovudkast), fra erhvervsministeren
1852604_0002.png
2.
3.
I
§ 125 i, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »uvægtede udlån.« til: »uvægtede udlån, jf. dog stk. 2.«
I
§ 125 i
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk.
2.
Indgår et realkreditinstitut i en koncern, der på konsolideret niveau er udpeget
som systemisk vigtig, og hvor der for koncernen skal fastsættes et krav til størrelsen af
koncernens nedskrivningsegnede passiver på konsolideret niveau, jf. § 266, stk. 3, skal
gældsbufferen fastsættes til et niveau, der sikrer at det samlede krav til koncernens gælds-
buffer, kapitalgrundlag og nedskrivningsegnede passiver udgør mindst 8 pct. af koncer-
nens samlede passiver. For et realkreditinstitut, der ikke indgår i en koncern, men som på
institutniveau er udpeget som systemisk vigtigt realkreditinstitut, skal gældsbufferen til-
svarende fastsættes til et niveau, der sikrer, at det samlede krav til instituttets kapital-
grundlag og gældsbuffer udgør mindst 8 pct. af instituttets samlede passiver.«
Stk.
2-6
bliver herefter stk. 3-7.
I
§ 125 i, stk. 4,
der bliver stk. 5, ændres »stk. 3« til: »stk. 4«.
I
§ 125 i, stk. 4, nr. 4,
der bliver stk. 5, nr. 4, udgår »eller«, og i
§ 125 i, stk. 4, nr. 5,
ændres ».« til: », eller«.
I
§ 125 i, stk. 4,
der bliver stk. 5, indsættes som
nr. 6:
»6) kravet til nedskrivningsegnede passiver, jf. § 266.«
I
§ 125 i, stk. 5,
der bliver stk. 6, ændres »stk. 3,« til: »stk. 4,«.
I § 266, stk. 3, fastsættes som
2.
og
3. pkt.:
»Ved fastsættelsen af kravet i stk. 1 på konsolideret niveau er koncernens realkreditinsti-
tut ikke omfattet af konsolideringen. Nedskrivningsegnede passiver, der anvendes til at
opfylde kravet i stk. 1 på konsolideret niveau, må ikke samtidig anvendes til at opfylde
eller finansiere passiver, der indgår i opfyldelsen af kravene i § 125 i, stk. 1 og 2, eller de
krav der følger af § 125 i, stk. 5, pkt. 1-5.«
I § 267 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk.
3.
I en koncern, hvor der indgår et realkreditinstitut, og hvor der er fastsat et krav til
størrelsen af koncernens nedskrivningsegnede passiver på konsolideret niveau, jf. § 266,
stk. 3, kan Finanstilsynet tillade, at passiver udstedt fra et realkreditinstitut i koncernen
anvendes til at opfylde kravet til de nedskrivningsegnede passiver på konsolideret niveau,
såfremt følgende betingelser er opfyldt:
1) De pågældende instrumenter skal i afviklingssituationen kontraktuelt kunne nedskrives
og konverteres uden brug af bail-in værktøjet.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Side 2 af 22
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 105: Høring af forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, hvidvaskloven, lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. og forskellige andre love (lovudkast), fra erhvervsministeren
1852604_0003.png
2) De pågældende instrumenter må ikke samtidig anvendes til opfyldelse af gældsbuffer-
kravet i § 125 i, stk. 4.
3) Det må ikke udgøre en afviklingshindring, at det konsoliderede krav til nedskrivning-
segnede passiver opfyldes af passiver udstedt fra realkreditinstituttet.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
§ 23
2
I lov om kreditaftaler, jf. lovbekendtgørelse nr. 1336 af 26. november 2015, som ændret senest ved
lov nr. 637 af 8. juni 2016, foretages følgende ændringer:
1.
Fodnoten til lovens titel affattes således:
»1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2008/48/EF af 23. april 2008 om forbrugerkreditaftaler og om ophævelse
af Rådets direktiv 87/102/EØF, EU-Tidende 2008, nr. L 133, side 66, Kommissionens
direktiv 2011/90/EU af 14. november 2011 om ændring af del II i bilag I til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2008/48/EF for så vidt angår supplerende antagelser til
brug ved beregningen af de årlige omkostninger i procent, EU-Tidende 2011, nr. L 296,
side 35, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/17/EU af 4. februar 2014
om forbrugerkreditaftaler i forbindelse med fast ejendom til beboelse og om ændring af
direktiv 2008/48/EF og 2013/36/EU og forordning (EU) nr. 1093/2010, EU-Tidende
2014, nr. L 60, side 34 og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/1011
om indeks, der bruges som benchmarks i finansielle instrumenter og finansielle kontrakter
eller med henblik på at måle investeringsfondes økonomiske resultater, og om ændring
af direktiv 2008/48/EF og 2014/17/EU samt forordning (EU) nr. 596/2014, EU-tidende
2016, nr. L 171, side 1.«
I § 7 a indsættes som stk. 3:
»Stk. 3. Hvis kreditaftalen benytter et benchmark som defineret i artikel 3, stk. 1, nr. 3, i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/1011, oplyser kreditgiveren eller i
givet fald kreditformidleren forbrugeren om navnet på benchmarket og administratoren
og de potentielle virkninger for forbrugeren i et særskilt dokument, der som bilag kan
tilknyttes formularen i lovens bilag 2.«
Stk. 3-10 bliver herefter stk. 4-11.
I § 7 b, stk. 3, 4. pkt., ændres »§ 7 a, stk. 10, 2. pkt.« til: »§ 7 a, stk. 11, 2. pkt.«
2.
3.
§ 24
3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2018, jf. dog stk. 2 og 3.
2
3
Bestemmelsen vil i samleloven være § 23
Bestemmelsen vil i samleloven være § 24.
Side 3 af 22
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 105: Høring af forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, hvidvaskloven, lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. og forskellige andre love (lovudkast), fra erhvervsministeren
1852604_0004.png
[Undlades da dette ikke har betydning for denne del af samleloven.]
§ 25
4
Stk. 1.
Stk. 2.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2 og 3.
§ 1, nr. 1-16 og 18-34, §§ 2-6, 8, 12-14 og 20 kan ved kongelig anordning sættes helt eller
delvis i kraft for Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger. Loven kan
endvidere sættes i kraft på forskellige tidspunkter.
§§ 1, nr. 1-15 og 18-34, §§ 2-8, 10-14, 19, 20 og 23 kan ved kongelig anordning sættes helt
eller delvis i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger. Lo-
ven kan endvidere sættes i kraft på forskellige tidspunkter.
Stk. 3.
4
Bestemmelsen er udformet med henblik på, at bestemmelserne i høringsdelens § 1 og 2 kommer til at indgå i den
samlelov der fremsættes i starten af marts 2018. Bestemmelsen vil i samleloven få § 25.
Side 4 af 22
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 105: Høring af forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, hvidvaskloven, lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. og forskellige andre love (lovudkast), fra erhvervsministeren
1852604_0005.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2.
Lovforslagets hovedpunkter
2.1.
Gældsbufferkravet til realkreditinstitutter
2.1.1.
Gældende ret
2.1.2.
Erhvervsministeriets overvejelser
2.1.3.
Lovforslagets indhold
2.2.
Kravet til nedskrivningsegnede passiver på konsolideret grundlag
2.2.1.
Gældende ret
2.2.2.
Erhvervsministeriets overvejelser
2.2.3.
Lovforslagets indhold
2.3.
Krav til nedskrivningsegnede passiver
2.3.1.
Gældende ret
2.3.2.
Erhvervsministeriets overvejelser
2.3.3.
Lovforslagets indhold
2.4.
Ændringer i kreditaftaleloven som følge af benchmarkforordningen
2.4.1.
Gældende ret
2.4.2.
Benchmarksforordningen
2.4.3.
Lovforslagets indhold
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Ligestillingsmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Det følger af de gældende regler om krisehåndtering af nødlidende kreditinstitutter m.v., at der skal
udformes afviklingsplaner og fastsættes krav for de nedskrivningsegnede passiver (NEP-krav) for
alle kreditinstitutter, herunder de systemisk vigtige finansielle institutter (SIFI’er).
Et centralt element i reglerne om restrukturering af afvikling af visse finansielle virksomheder er, at
Finanstilsynet og Finansiel Stabilitet skal udforme afviklingsplaner, der blandt andet indeholder fo-
retrukne afviklingsstrategier med henblik på at kunne gribe ind tilstrækkeligt effektivt over for en
Side 5 af 22
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 105: Høring af forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, hvidvaskloven, lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. og forskellige andre love (lovudkast), fra erhvervsministeren
1852604_0006.png
nødlidende eller forventeligt nødlidende finansiel virksomhed. Det skal sikre kontinuiteten i virksom-
hedens kritiske finansielle og økonomiske funktioner og samtidig undgå destabiliserende finansielle
markeder. Formålet med reglerne er desuden i videst muligt omfang at undgå omkostninger for skat-
teyderne i forbindelse med håndteringen af nødlidende finansielle virksomheder. Det er således vig-
tigt at kunne gribe tilstrækkeligt tidligt ind over for en nødlidende eller forventeligt nødlidende finan-
siel virksomhed med henblik på at kunne genoprette virksomhedens finansielle situation samt at virk-
somheden har tilstrækkeligt med midler til at kunne håndteres i en krise.
Det er Finanstilsynet, der i samarbejde med Finansiel Stabilitet og efter høring af Nationalbanken,
udarbejder planerne for SIFI’erne. Det er afgørende, at disse planer er effektive og gennemførlige,
hvilket bl.a. forudsætter, at der er tilstrækkelige nedskrivningsegnede passiver til at absorbere tab og
eventuelt rekapitalisere et institut eller en koncern i en krise.
Formålet med lovforslaget er at gennemføre en række ændringer af lov om finansiel virksomhed, som
skal sikre at der kan fastsættes et krav på konsolideret niveau til de nedskrivningsegnede, som mulig-
gør at der udformes effektive og gennemførlige afviklingsplaner for SIFI’er, hvori der indgår både
pengeinstitut(ter) og realkreditinstitut(ter). Det er sigtet, at en SIFI-koncern i videst muligt omfang
holdes samlet i en afviklingssituation med det formål at sende den tilbage på markedet som levedygtig
koncern, idet denne strategi bevarer mest muligt af koncernens værdi. Tilsvarende har lovforslaget til
formål at indføre en yderligere supplerende grænse for den gældsbuffer, som et systemisk vigtigt
realkreditinstitut skal have.
Lovændringen skal således muliggøre, at Finanstilsynet har de nødvendige beføjelser til dels at kunne
stille et samlet krav til SIFI’ers kapitalgrundlag, gældsbuffer og nedskrivningsegnede passiver, så
summen heraf altid udgør mindst 8 pct. af koncernens samlede passiver, dels for systemisk vigtige
realkreditinstitutter at sikre, at summen af deres kapital- og gældsbufferkrav altid vil udgøre mindst
8 pct. af instituttets samlede passiver.
Lovforslaget præciserer endvidere, at realkreditinstitutter ved fastsættelsen af NEP-kravet for en kon-
cern ikke skal indgå i den konsolidering, der ligger til grund for fastsættelsen af det konsoliderede
NEP-krav. Det sikres desuden, at de instrumenter, der anvendes til at opfylde NEP-kravet, ikke sam-
tidig anvendes til opfyldelse af de krav, der gælder til realkreditinstitutternes kapitalgrundlag og
gældsbuffer. Endelig giver lovforslaget Finanstilsynet mulighed for at tillade, at et realkreditinstitut,
der indgår i en koncern, hvor der skal fastsættes et NEP-krav på konsolideret niveau, under visse
betingelser kan udstede passiver fra realkreditinstituttet til opfyldelse af koncernens konsolidererede
NEP-krav, forudsat at dette bl.a. ikke udgør en hindring i forhold til afviklingsstrategien.
Lovforslaget indeholder herudover en ændring af lov om kreditaftaler som følge af Europa-Parlamen-
tets og Rådets Forordning (EU) 2015/1011 af 8. juni 2016 om indeks, der bruges som benchmarks i
finansielle instrumenter og finansielle kontrakter eller med henblik på at måle investeringsfondes
Side 6 af 22
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 105: Høring af forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, hvidvaskloven, lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. og forskellige andre love (lovudkast), fra erhvervsministeren
1852604_0007.png
økonomiske resultater, og om ændring af direktiv 2008/48/EF og 2014/17/EU samt forordning (EU)
nr. 596/2014 (herefter benchmarkforordningen).
De øvrige ændringer i den finansielle regulering, der er nødvendige som følge af benchmarkforord-
ningen er gennemført ved lov nr. 1547 af 19. december 2017 om ændring af lov om finansiel virk-
somhed, lov om kapitalmarkeder, lov om investeringsforeninger m.v. og forskellige andre love (For-
handlede retningslinjer på det finansielle område, sikring af vandrende arbejdstageres ret til at optjene
og bevare pensionsrettigheder, gennemførelse af ændringer som følge af benchmarkforordningen og
PRIIP-forordningen, udpegning af systematisk vigtige finansielle institutter (SIFI) m.v.).
2. Lovforslagets hovedpunkter
Lovforslaget foretager en ændring af niveauet for gældsbufferen, så det sikres, at summen af syste-
misk vigtige finansielle koncerners kapitalkrav, gældsbufferkrav og det konsoliderede krav til ned-
skrivningsegnede passiver (NEP-kravet) altid vil udgøre mindst 8 pct. af koncernens samlede passi-
ver. For et systemisk vigtigt realkreditinstitut, som ikke indgår i en koncern, sikres det samtidig, at
summen af instituttets kapitalgrundlag og gældsbufferkrav altid vil udgøre mindst 8 pct. af instituttets
samlede passiver.
Endvidere præciserer lovforslaget, at realkreditinstitutter ikke skal indgå i konsolideringen, når der
fastsættes NEP-krav på konsolideret niveau. Som konsekvens heraf præciseres det desuden, at passi-
ver, der anvendes til opfyldelse af det konsoliderede NEP-krav, ikke samtidig kan anvendes til opfyl-
delse af kapitalgrundlaget og gældsbufferkravet i koncernens realkreditinstitutter.
Lovforslaget åbner endelig mulighed for, at Finanstilsynet kan give godkendelse af, at en koncern
kan opfylde dets NEP-krav på konsolideret niveau ved udstedelser fra realkreditinstitutter. Dette for-
udsætter bl.a., at en sådan mulighed ikke vurderes at ville udgøre en afviklingshindring i forhold til
afviklingsstrategien.
Endelig har lovforslaget til formål at gennemføre en nødvendig ændring af kreditaftalelovens § 7 a
som følge af benchmarkforordningen.
2.1. Gældsbufferkravet til realkreditinstitutter
2.1.1. Gældende ret
Realkreditinstitutter er efter gældende ret undtaget fra kravet om nedskrivningsegnede passiver, og
er i stedet omfattet af et krav om en gældsbuffer. Gældsbufferkravet er reguleret i § 125 i i lov om
finansiel virksomhed. Gældsbufferkravet er et krav til ydereligere kapital for realkreditinstitutter ud
over de krav, der gælder til instituttets kapitalgrundlag og tilsigter, at der er tilstrækkelig kapital til at
kunne restrukturere eller afvikle et realkreditinstitut.
Side 7 af 22
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 105: Høring af forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, hvidvaskloven, lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. og forskellige andre love (lovudkast), fra erhvervsministeren
1852604_0008.png
Efter bestemmelsen skal et realkreditinstitut til enhver tid have en gældsbuffer på 2 pct. af realkredit-
instituttets samlede uvægtede udlån. Gældsbufferkravet skal sikre bedre muligheder for krisehåndte-
ring af et realkreditinstitut, hvor den væsentligste solvensmæssige risiko som følge af balanceprin-
cippet er kreditrisikoen på udlån. Af de specielle bemærkninger til bestemmelsen i lov nr. 334 af 31.
marts 2015 fremgår:
”Gældsbufferkravet skal sikre bedre muligheder for krisehåndtering af et realkreditinstitut.
Kravet skal endvidere sikre, at der løbende er et vist niveau af midler til rådighed for instituttet
til at leve op til kravene om at stille supplerende sikkerhed, hvilket for det første mindsker
behovet for at hente kapital til at stille supplerende sikkerhed, og for det andet gør det nem-
mere at hente en sådan kapital, hvis behovet opstår.
[…]
Det er helt centralt, at et realkreditinstitut bevarer gældsbufferen intakt i en periode, hvor in-
stituttet lider tab, og egenkapitalen formindskes. En intakt gældsbuffer vil således væsentligt
styrke sandsynligheden for, at det vil være muligt at håndtere et nødlidende eller forventeligt
nødlidende realkreditinstitut uden at påføre den finansielle stabilitet unødig skade. Det vil
samtidig styrke investorernes tillid til, at de selv i en situation, hvor realkreditinstituttet er
solvensmæssigt udfordret, har en meget lille risiko for tab eller at blive bundet i en langvarig
afvikling ved investering i specielt JCB’er.”
Gældsbufferen skal således medvirke til at give den størst mulige sikkerhed for, at et realkreditinstitut
kan absorbere tab på en måde, som understøtter den finansielle stabilitet, ved at sikre at de systemiske
funktioner kan videreføres.
Med indførelsen af gældsbufferkravet blev det i de specielle bemærkninger til § 125 i ligeledes for-
udsat, at der frem mod 2018 skulle foretages en evaluering af gældsbufferkravet i lyset af udviklingen
på markedet for gældsinstrumenter i Europa og de krav til nedskrivningsegnede passiver til danske
SIFI-pengeinstitutter, som forventedes stillet. Det blev i den forbindelse anført, at en sådan evaluering
vil kunne medføre et behov for en forøgelse af gældsbufferkravet.
2.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser
Det følger af reglerne om krisehåndtering af nødlidende kreditinstitutter m.v., at der skal udformes
afviklingsplaner og fastsættes krav til de nedskrivningsegnede passiver (NEP-krav for SIFI-koncerner
med moderselskab i Danmark. Afviklingsplanerne er et væsentligt element i en eventuel afviklings-
situation, idet de skal gøre det muligt at afvikle en finansiel virksomhed på bedste vis med mindst
mulig skade for det offentlige og kreditorerne til følge. For koncerner skal der ligeledes udarbejdes
koncernafviklingsplaner.
Side 8 af 22
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 105: Høring af forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, hvidvaskloven, lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. og forskellige andre love (lovudkast), fra erhvervsministeren
1852604_0009.png
For institutter, som er beliggende i medlemsstater i EU, der er omfattet af det styrkede banksamar-
bejde (bankunionen), er det den fælles afviklingsmyndighed (herefter SRB), der beregner kravet. SRB
beregner generelt et krav til nedskrivningsegnede passiver på mindst 8 pct. af de samlede passiver for
de større koncerner i bankunionen. Det sker for at sikre, at der er tilstrækkelige med midler til at yde
et bidrag til tabsabsorbering og rekapitalisering af et institut fra aktionærer og indehavere af andre
ejerskabsinstrumenter, indehavere af relevante kapitalinstrumenter og andre nedskrivningsegnede
passiver ved hjælp af nedskrivning, konvertering eller på anden vis. Det betyder, at en koncern skal
have nok passiver til, at disse i en afviklingssituation kan bidrage med mindst 8 pct. af koncernens
samlede passiver.
Med de gældende regler for beregning af kravet til nedskrivningsegnede passiver kan der for SIFI-
koncerner, hvor der indgår et dominerende realkreditinstitut, ikke fastsættes et krav til mindst 8 pct.
af koncernens samlede passiver.
For at sikre at afviklingsplanerne er effektive og gennemførlige vurderes der at være behov for, at
Finanstilsynet har mulighed for at stille et samlet krav til koncernens kapitalgrundlag, gældsbuffer-
og NEP-krav, så summen heraf altid udgør mindst 8 pct. af koncernens samlede passiver. Dette skal
sikre, at en koncern, hvor der indgår både pengeinstitut(ter) og realkreditinstitut(ter), har de fornødne
midler til at understøtte den foretrukne afviklingsstrategi. Endvidere skal det sikres, at der for et re-
alkreditinstitut, der er udpeget som SIFI, også vil gælde et krav til gældsbufferen, der sikrer at det
samlede kapital- og gældsbufferkrav vil udgøre mindst 8 pct. af instituttets samlede passiver. Dette
skal sikre ensartethed i forhold til det niveau for kapitalsikkerhed, der stilles for koncerner og real-
kreditinstitutter, der er udpeget som SIFI’er.
Denne del af lovforslaget udgør samtidig den forudsatte evaluering af gældsbufferkravet. Forøgelsen
af gældsbufferen sker som et led i den planlagte evaluering af gældsbufferkravet frem mod 2018.
Erfaringerne for fastsættelse af NEP-krav for de danske SIFI’er viser, at de generelt vil få krav, der
overstiger 8 pct. af koncernens samlede passiver, medmindre de er meget realkreditdominerede.
Yderligere har afviklingsmyndigheden i bankunionen valgt at sætte et mindstekrav til koncernerne
på 8 pct. af de samlede passiver. I lyset heraf er det vurderingen, at gældsbufferen bør kunne øges i
de tilfælde, hvor dette er nødvendigt for at en SIFI-koncern eller et SIFI-realkreditinstitut, der ikke
indgår i en koncern, vil få et samlet krav på mindst 8 pct. af koncernens eller instituttets samlede
passiver.
Med forslaget fastholdes det, at realkreditinstitutter er underlagt et andet regime end pengeinstitutter.
Kravene vil således fortsat være lidt lempeligere end for f.eks. pengeinstitutter men afspejler om-
vendt, at kreditrisikoen er mindre på realkreditudlån end for pengeinstitutters udlån, og at der er flere
afviklingsværktøjer til rådighed for pengeinstitutter. Dertil kommer, at realkreditinstitutter er under-
lagt lidt strammere lovgivning, idet de ikke må tage imod indskud og skal overholde det såkaldte
balanceprincip.
Side 9 af 22
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 105: Høring af forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, hvidvaskloven, lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. og forskellige andre love (lovudkast), fra erhvervsministeren
1852604_0010.png
Desuden vil lovændringen fortsat sikre mindre konjunkturfølsomme krav til realkreditinstitutterne.
Et mindstekrav på 8 pct. af koncernens samlede passiver begrænser kravenes konjunkturfølsomhed,
så denne ikke øges i forhold til, hvad der allerede gælder for de eksisterende kapitalkrav. Det skyldes,
at de risikovægtede eksponeringer i en krisesituation typisk vil stige kraftigt, hvorimod størrelsen af
de samlede passiver vil være mere konstant. Dermed vil et krav i procent af de samlede passiver i en
krise stige mindre end et krav i procent af de risikovægtede eksponeringer.
2.1.3. Lovforslagets indhold
Med lovforslaget foretages en ændring af niveauet for gældsbufferen, så det sikres, at summen af
koncernens kapitalkrav, gældsbufferkrav og krav til nedskrivningsegnede passiver altid vil udgøre
mindst 8 pct. af koncernens samlede passiver.
For systemisk vigtige realkreditinstitutter, der ikke indgår i en koncern, indføres der ligeledes et krav
om, at summen af instituttets kapital- og gældsbufferkrav vil udgøre 8 pct. af instituttets samlede
passiver.
2.2. Kravet til nedskrivningsegnede passiver på konsolideret grundlag
2.2.1. Gældende ret
Det følger af § 266 i lov om finansiel virksomhed, at Finanstilsynet kan fastsætte kravet til størrelsen
af nedskrivningsegnede passiver for bl.a. pengeinstitutter. Bestemmelsen giver ikke mulighed for at
et individuelt krav til nedskrivningsegnede passiver for et realkreditinstitut, jf. § 266, stk. 1, e.c. Efter
bestemmelsens stk. 2, kan Finanstilsynet konkret beslutte, at bl.a. finansielle holdingselskaber skal
opfylde et individuelt krav til nedskrivningsegnede passiver.
Det følger endvidere af bestemmelsens stk. 3, at modervirksomheder omfattet af stk. 1 og 2, der er
underlagt konsolideret tilsyn, tillige skal opfylde kravet om nedskrivningsegnede passiver på konso-
lideret niveau. Det fremgår ikke af § 266, stk. 3, hvorvidt opfyldelse af kravet om nedskrivningseg-
nede passiver på konsolideret niveau omfatter koncernforbundne realkreditinstitutter.
For realkreditinstitutter, som er undtaget kravet om NEP, gælder der i stedet et gældsbufferkrav, jf. §
125 i i lov om finansiel virksomhed.
2.2.2. Erhvervsministeriets overvejelser
Af den gældende lovgivning fremgår det ikke, hvordan undtagelsen fra NEP-krav for realkreditinsti-
tutter påvirker fastsættelsen af NEP-krav på konsolideret niveau i for koncerner, hvori der indgår både
pengeinstitut(ter) og realkreditinstitut(ter).
Hensigten med den særlige ordning vedrørende gældsbufferen tilsiger, at realkreditselskabers for-
pligtelser og kapitalgrundlag ikke medregnes ved fastsættelse af et NEP-krav på konsolideret niveau.
Undtagelsen fra NEP-krav for realkreditinstitutter ville blive omgået, hvis det konsoliderede NEP-
kravet skulle opgøres uden hensyntagen til denne undtagelse.
Side 10 af 22
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 105: Høring af forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, hvidvaskloven, lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. og forskellige andre love (lovudkast), fra erhvervsministeren
1852604_0011.png
Det er vurderingen, at bestemmelsen med fordel kan præciseres, så det fremover udtrykkeligt frem-
går, at realkreditinstitutter ikke skal indgå i konsolideringen, når der fastsættes NEP-krav på konso-
lideret niveau. For at undgå usikkerhed om fortolkningen af reglerne om fastsættelse af NEP-kravet
på konsolideret niveau foreslås det derfor at præcisere, at realkreditinstitutter ikke skal indgå i kon-
solideringen, når der sættes NEP-krav på konsolideret niveau. Det sikrer endvidere, at den undtagelse
for realkreditinstitutter, som Danmark opnåede i forbindelse med EU-forhandlingerne om direktivet
om afvikling og genopretning af finansielle institutter ikke risikere at blive gjort illusorisk
Præciseringen flugter også med den præcisering af EU’s krisehåndteringsdirektivet, som for øjeblik-
ket forhandles og hvor det præciseres, at realkreditinstitutter ikke indgår i det konsoliderede NEP-
krav, som moderselskabet skal opfylde, jf. kommissionens forslag til artikel 45 og 45 a i forslaget til
ændring af Europa-Parlaments og Rådets direktiv 2014/59/EU om genopretning og afvikling af kre-
ditinstitutter og investeringsselskaber (BRRD) (BRRD II, COM(2016) 852 final)..
2.2.3. Lovforslagets indhold
Lovforslaget præciserer, at Finanstilsynet ved fastsættelse af et konsolideret krav til nedskrivningseg-
nede passiver for en koncern, som indeholder et eller flere realkreditinstitutter, ikke skal medregne
realkreditinstitutterne i konsolideringen. Realkreditinstitutter er i stedet underlagt gældsbufferkravet,
jf. den foreslåede ændring til § 125 i i lov om finansiel virksomhed. Præciseringen lægger desuden
ikke begrænsninger på valget af den foretrukne afviklingsstrategi i afviklingsplanlægningen eller i en
afviklingssituation.
2.3. Krav til nedskrivningsegnede passiver
2.3.1. Gældende ret
Den nærmere regulering af, hvilke passiver der kan medregnes til opfyldelse af kravet til nedskriv-
ningsegnede passiver, fremgår af § 267, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed. Med nedskrivningseg-
nede passiver forstås bl.a. kapitalinstrumenter samt de forpligtelser og kapitalinstrumenter, der ikke
kvalificeres som egentlige eller hybride kernekapitalinstrumenter eller supplerende kapitalinstrumen-
ter, som der kan gennemføres bail-in på, jf. 25, stk. 1, i lov om restrukturering og afvikling af visse
finansielle virksomheder, og som ikke er undtaget bail-in, jf. § 25 stk. 3, i lov om restrukturering og
afvikling af visse finansielle virksomheder. Herudover skal passiverne opfylde en række krav til rest-
løbetid og forpligtigelsestype.
Af § 25, stk. 4, i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder fastslås det, at
der ikke kan anvendes bail-in ved afvikling og restrukturering af realkreditinstitutter. Bestemmelsen
sammenholdt med § 267, stk. 2, betyder, at passiver udstedt af et realkreditinstitut ikke kan anvendes
til opfyldelsen af et krav til nedskrivningsegnede passiver på konsolideret niveau, selv hvis passiverne
kan nedskrives og konverteres uden brug af bail-in og overholder de andre betingelser for nedskriv-
ningsegnede passiver i § 267 i lov om finansiel virksomhed.
Side 11 af 22
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 105: Høring af forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, hvidvaskloven, lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. og forskellige andre love (lovudkast), fra erhvervsministeren
1852604_0012.png
Under gældende ret er det således ikke muligt, at passiver udstedt fra et realkreditinstitut kan tælle
med ved koncernens opfyldelse af kravet til nedskrivningsegnede passiver, idet de instrumenter, der
udstedes af realkreditinstituttet, ikke kan opfylde betingelserne i relation til bail-in.
I § 125 i, stk. 4, er der foretaget en nærmere regulering af, at kapital- og gældsinstrumenter, der
anvendes til at opfylde gældsbufferkravet, ikke samtidig må anvendes til at opfylde en række af de
øvrige kapitalkrav, der stilles til selskabet i form af bl.a. kapitalgrundlaget, det individuelle solvens-
behov, det individuelle solvenskrav, og det kombinerede kapitalbufferkrav. Det fremgår imidlertid
ikke, hvorvidt midler udstedt til opfyldelse af det konsoliderede NEP-krav samtidig kan anvendes til
opfyldelse af eller finansieringen af passiver, der anvendes til opfyldelsen af de krav til kapitalgrund-
lag og gældsbuffer, der gælder for koncernens realkreditinstitut(ter).
2.3.2. Erhvervsministeriets overvejelser
For at sikre institutterne den størst mulige fleksibilitet i forhold til, hvor i koncernen de udsteder
passiver til opfyldelsen af det konsoliderede NEP-krav, bør det være muligt for koncernerne at op-
fylde deres NEP-krav ved udstedelser fra realkreditinstitutterne, i det omfang det ikke er en hindring
i forhold til afviklingsstrategien.
Det bør dog samtidig sikres, at de nedskrivningsegnede passiver, der anvendes til at opfylde NEP-
kravet på konsolideret niveau, ikke samtidig anvendes til at opfylde eller finansiere gældbufferkra-
vene eller kapitalgrundlaget for et realkreditinstitut, der indgår i koncernen og omvendt, at de instru-
menter, som realkreditinstituttet anvender til opfyldelse af gældsbufferkravet og kapitalgrundlagskra-
vet, ikke samtidig må anvendes til opfyldelse af det konsoliderede NEP-krav. En sådan dobbelt an-
vendelse af instrumenterne ville udhule deres værdi og ikke sikre, at der i en afviklingssituation ville
være de tilstrækkelige midler til rådighed som forudsat i afviklingsplanen.
2.3.3. Lovforslagets indhold
Med lovforslaget foreslås det, at Finanstilsynet kan give mulighed for, at koncernerne kan opfylde
deres krav til nedskrivningsegnede passiver på konsolideret niveau ved udstedelser fra realkreditin-
stitutter, såfremt dette ikke er en hindring i forhold til den foretrukne afviklingsstrategi og opfylder
de i lovændringen specificerede øvrige betingelser og betingelserne for nedskrivningsegnede passi-
ver. Hermed åbnes der mulighed for at tage højde for, at de danske SIFI-koncerner til dels er forskel-
ligt indrettede i forhold til, om det er et penge- eller realkreditinstitut, der er modervirksomhed.
Som konsekvens af ændringen fastslås det endvidere, at passiver, der anvendes til opfyldelse af det
konsoliderede NEP-krav, ikke samtidig kan anvendes til opfyldelse af finansiering af passiver til op-
fyldelse af kapital- og gældsbufferkravene i koncernens realkreditinstitutter.
2.4. Ændringer i kreditaftaleloven som følge af benchmarkforordningen
2.4.1. Gældende ret
Side 12 af 22
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 105: Høring af forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, hvidvaskloven, lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. og forskellige andre love (lovudkast), fra erhvervsministeren
1852604_0013.png
Efter kreditaftalelovens § 7 a skal en kreditgiver, inden en forbruger bindes af en kreditaftale, give
forbrugeren en række oplysninger, der er nødvendige for at kunne sammenligne forskellige tilbud og
træffe en informeret beslutning om indgåelse af en kreditaftale.
Kreditaftalelovens § 7 a gennemfører artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/48/EF
af 23. april 2008 om forbrugerkreditaftaler og om ophævelse af Rådets direktiv 87/102/EF (herefter
forbrugerkreditdirektivet). Forbrugerkreditdirektivet er et totalharmoniseringsdirektiv.
Forbrugerkreditdirektivet blev gennemført i dansk ret ved lov nr. 535 af 26. maj 2010 om ændring af
lov om kreditaftaler og lov om markedsføring (Ændringer som følge af forbrugerkreditdirektivet),
der trådte i kraft den 1. november 2010.
2.4.2. Benchmarkforordningen
Benchmarkforordningen, der finder anvendelse fra 1. januar 2018, indfører en retlig ramme for
benchmarks på EU-plan for at sikre det indre markeds funktionsdygtighed og forbedre dets funkti-
onsbetingelser, navnlig med hensyn til de finansielle markeder, og for at sikre et højt niveau af for-
bruger- og investorbeskyttelse, jf. forordningens præambelbetragtning nr. 6.
Ifølge EUF-traktatens artikel 288 gælder forordninger umiddelbart i medlemsstaterne og må som ud-
gangspunkt ikke gennemføres i national ret.
I medfør af benchmarkforordningens artikel 57, stk. 1, indsættes imidlertid et nyt afsnit i forbruger-
kreditdirektivets artikel 5, stk. 1, efter andet afsnit.
På den baggrund følger det nu af forbrugerkreditdirektivets artikel 5, stk. 1, tredje afsnit, at hvis kre-
ditaftalen benytter et benchmark som defineret i artikel 3, stk. 1, nr. 3, i benchmarkforordningen,
oplyser kreditgiveren eller i givet fald kreditformidleren forbrugeren om navnet på benchmarket og
administratoren og de potentielle virkninger for forbrugeren i et særskilt dokument, der kan knyttes
som bilag til formularen ”standardiserede europæiske forbrugerkreditoplysninger”.
I medfør af benchmarkforordningens artikel 57, stk. 2, skal medlemsstaterne senest den 1. juli 2018
have vedtaget og offentliggjort de ændringer, der er nødvendige som følge af forordningens artikel
57, stk. 1.
Om baggrunden for ændringen af forbrugerkreditdirektivet fremgår bl.a. af forordningens præambel-
betragtning nr. 10, at mange forbrugere er part i finansielle kontrakter, navnlig forbrugerkreditaftaler,
som er sikret ved pant i fast ejendom, der som reference benytter benchmarks, som er underlagt
samme risici, og at forordningen derfor bør omfatte kreditaftaler som defineret i bl.a. forbrugerkre-
ditdirektivet.
Side 13 af 22
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 105: Høring af forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, hvidvaskloven, lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. og forskellige andre love (lovudkast), fra erhvervsministeren
1852604_0014.png
Det fremgår endvidere af forordningens præambelbetragtning nr. 71, at forbrugere kan indgå finan-
sielle kontrakter, navnlig aftaler om realkredit og forbrugslån, der benytter et benchmark som refe-
rence, men ulige forhandlingsstyrke og anvendelsen af standardvilkår betyder, at de kan have et be-
grænset valg med hensyn til det anvendte benchmark. Det bør derfor sikres, at forbrugerne i det mind-
ste modtager fyldestgørende information fra kreditgivere eller kreditformidlere. Direktiv 2008/48/EF
(forbrugerkreditdirektivet) og 2014/17/EU (boligkreditdirektivet) bør derfor ændres med henblik
herpå.
2.4.3. Lovforslagets indhold
Som anført under pkt. 2.4.2. medfører benchmarkforordningens artikel 57, stk. 1, at der indsættes et
nyt afsnit i forbrugerkreditdirektivets artikel 5, stk. 1, efter andet afsnit. Med henblik på at gennemføre
denne ændring, foreslås det, at der indsættes et nyt stykke i kreditaftalelovens § 7 a, således at det
kommer til at fremgå af bestemmelsen, at hvis kreditaftalen benytter et benchmark som defineret i
artikel 3, stk. 1, nr. 3, i benchmarkforordningen, oplyser kreditgiveren eller i givet fald kreditformid-
leren forbrugeren om navnet på benchmarket og administratoren og de potentielle virkninger for for-
brugeren i et særskilt dokument, der som bilag kan tilknyttes formularen i kreditaftalelovens bilag 2.
Begreberne ”kreditaftale”, ”kreditgiver”, ”kreditformidler” og ”forbruger” skal efter den foreslåede
ændring forstås i overensstemmelse med definitionerne heraf i kreditaftalelovens § 4, nr. 1 (”forbru-
ger”), nr. 2 (”kreditgiver”), nr. 3 (”kreditaftale”) og nr. 6 (”kreditformidler”).
Et benchmark defineres i benchmarkforordningens artikel 3, stk. 1, nr. 3, som ethvert indeks, der
bruges som en reference ved fastlæggelsen af det beløb, som skal betales i henhold til et finansielt
instrument eller en finansiel kontrakt, eller et indeks, der anvendes til at måle en investeringsfonds
økonomiske resultater med det formål at spore udbyttet af et sådant indeks, fastsætte allokeringen af
aktiver for en portefølje eller beregne de resultatbetingede gebyrer.
En administrator defineres i benchmarkforordningens artikel 3, stk. 1, nr. 6, som en fysisk eller juri-
disk person, der har kontrol med leveringen af et benchmark.
Den foreslåede ændring medfører således, at hvis en kreditaftale benytter et benchmark, oplyser kre-
ditgiveren eller kreditformidleren om navnet på benchmarket og administratoren heraf og om de po-
tentielle virkninger for forbrugeren i et særskilt dokument, der som bilag kan tilknyttes formularen i
lovens bilag 2.
Der henvises til lovforslagets § 23, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget forventes ikke at få økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige.
Side 14 af 22
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 105: Høring af forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, hvidvaskloven, lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. og forskellige andre love (lovudkast), fra erhvervsministeren
1852604_0015.png
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget forventes at have visse begrænsede økonomiske konsekvenser for erhvervslivet for de
koncerner, hvori der indgår et realkreditinstitut, eller hvor der er tale om et SIFI realkreditinstitut. Det
supplerende gældsbufferkrav, som vil sikre et mindsteniveau i forhold til det samlede krav, der vil
blive stillet til henholdsvis kapitalgrundlaget, gældsbufferen og de nedskrivningsegnede passiver, vil
i de fleste tilfælde ikke betyde, at institutterne vil opleve, at de samlet set vil få øget krav. For enkelte
kan det dog betyde et øget samlet krav. For disse vil de øgede krav imidlertid også have en positiv
effekt i form af en øget sikkerhed og tiltro til institutternes evne til at håndtere en krisesituation. Dette
må forventes at afspejle sig i institutternes rating. Endvidere forventes lovændringen, at medføre min-
dre konjunkturfølsomme krav og lavere refinansieringsrisiko, og en deraf følgende positiv økonomisk
konsekvens for de omfattede institutter. Endvidere vil muligheden for at kunne foretage udstedelse
af NEP-midler gennem realkreditinstituttet i nogle tilfælde kunne give en økonomisk fordel, da ud-
stedelser gennem realkreditinstitutterne i lyset af deres rating mv. vil kunne ske mere økonomisk
fordelagtigt for koncernen.
Lovforslaget vurderes, sammen med den øvrige samlelov, at medføre administrative konsekvenser
under 4 mio. kr. årligt. De bliver derfor ikke kvantificeret yderligere.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget forventes ikke at få administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljømæssige konsekvenser.
7. Ligestillingsmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Definitionen af struktureret indlån, der indføres i § 5, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed imple-
menterer artikel 4, stk. 1, nr. 43, i MiFID II. Der gås ikke videre end hvad der påkræves af direktivet.
For så vidt angår lovforslagets § 23 om ændring af kreditaftaleloven er der tale om en nødvendig
ændring, som har til formål at sikre overholdelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2015/1011 af 8. juni 2016 om indeks, der bruges som benchmarks i finansielle instrumenter og finan-
sielle kontrakter eller med henblik på at måle investeringsfondes økonomiske resultater, og om æn-
dring af direktiv 2008/48/EF og 2014/17/EU samt forordning (EU) nr. 596/2014) (benchmarkforord-
ningen).
Side 15 af 22
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 105: Høring af forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, hvidvaskloven, lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. og forskellige andre love (lovudkast), fra erhvervsministeren
1852604_0016.png
9. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
ser/mindreudgifter
Økonomiske konse- Ingen.
kvenser for stat,
kommuner og regio-
ner
Administrative kon- Ingen
sekvenser for stat,
kommuner og regio-
ner
Økonomiske konse- Begrænsede.
kvenser for er-
hvervslivet
Administrative kon- Begrænsede.
sekvenser for er-
hvervslivet
Administrative kon- Ingen.
sekvenser for
borgerne
Miljømæssige kon- Ingen.
sekvenser
Ligestillingsmæs-
Ingen.
sige konsekvenser
Forholdet til EU-ret- […]
ten
Negative konsekvenser/merudgifter
Ingen.
Ingen.
Begrænsede.
Begrænsede.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 5, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed)
I dag er det kun pengeinstitutter, der kan sælge eller rådgive om strukturerede indlån. Strukturerede
indlån er et struktureret investeringsprodukt, som i modsætning til andre strukturerede investeringer,
f.eks. strukturerede obligationer, ikke tidligere har været omfattet af investorbeskyttelseslovgivnin-
gen på EU-plan. Strukturerede indlån er ikke i dag defineret i lov om finansiel virksomhed.
Det foreslås, at indføre en definition af strukturerede indlån i lov om finansiel virksomhed, hvorefter
der ved struktureret indlån forstås indlån, som defineret i artikel 2, stk. 1, nr. 3, litra c, i Europa-
Side 16 af 22
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 105: Høring af forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, hvidvaskloven, lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. og forskellige andre love (lovudkast), fra erhvervsministeren
1852604_0017.png
Parlamentets og Rådets direktiv 2014/49/EF om indskudsgarantiordninger, som skal tilbagebetales
fuldt ud ved forfald under anvendelse af bestemmelser om, at en eventuel rente eller præmie betales
(eller er i fare) efter en formel, der omfatter faktorer såsom et indeks eller en kombination af indekser,
bortset fra indlån med variabel rente, hvis afkast er direkte knyttet til et renteindeks såsom EURIBOR
eller LIBOR, et finansielt instrument eller en kombination af finansielle instrumenter, en råvare eller
en kombination af råvarer eller andre materielle eller immaterielle ikke-omsættelige aktiver eller en
valutakurs eller en kombination af valutakurser.
Definitionen implementerer artikel 4, stk. 1, nr. 43, i MiFID II. Der foretages en direktivnær imple-
mentering.
Til nr. 2 (§ 125 i, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed)
Af gældende ret fremgår, at et realkreditinstitut til enhver tid skal have en gældsbuffer på 2 pct. af
realkreditinstituttets samlede uvægtede udlån. Med lovforslagets § 1, nr. 2 indsættes med et nyt stykke
2 til § 125 i en supplerende regel, der skal sikre et mindstekrav på koncernniveau på 8 pct. af instituttet
samlede passiver. Med ændringen af stk. 1 indsættes en henvisning til den supplerende beregnings-
metode for et realkreditinstituts gældsbuffer.
Til nr. 3 (§ 125 i i lov om finansiel virksomhed)
Af gældende ret fremgår, at et realkreditinstitut til enhver tid skal have en gældsbuffer på 2 pct. af
realkreditinstituttets samlede uvægtede udlån.
Med bestemmelsen foreslås en supplerende regel i forhold til fastlæggelsen af gældsbufferkravet.
Bestemmelsen finder anvendelse på systemisk vigtigt realkreditinstitutter eller et realkreditinstitut i
en koncern, der på konsolideret niveau er udpeget som systemisk vigtig, jf. §§ 308 og 310, hvor der
skal fastsættes et krav til størrelsen af koncernens nedskrivningsegnede passiver på konsolideret ni-
veau, jf. § 266, stk. 3.
Bestemmelsen sikrer, at det samlede krav til koncernens eller instituttets gældsbufferkrav, kapitalkrav
og NEP-krav mindst udgør 8 procent af koncernens eller instituttets samlede passiver.
Lovændringen er med til at understøtte og øge sikkerheden for, at den foretrukne afviklingsstrategi
for de danske systemisk vigtige finansielle institutter kan gennemføres. Med det nye krav sikres end-
videre, at niveauet for nedskrivningsegnede passiver sammenhold med gældsbufferkravet er interna-
tionalt konformt, da det vil svare til det krav til nedskrivningsegnede passiver, der generelt som mi-
nimum beregnes for større pengeinstitutkoncerner i det styrkede banksamarbejde.
Det bemærkes, at gældsbufferen for realkreditinstitutter altid skal udgøre mindst 2 pct. af realkredit-
instituttets samlede uvægtede udlån. Der lægges ikke med lovforslaget op til en ændring heraf. Gælds-
bufferen for et realkreditinstitut vil ikke kunne falde til under 2 pct. af realkreditinstituttets samlede
uvægtede udlån i de tilfælde, hvor en koncerns samlede krav til kapital, gældsbuffer og NEP-krav
Side 17 af 22
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 105: Høring af forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, hvidvaskloven, lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. og forskellige andre love (lovudkast), fra erhvervsministeren
1852604_0018.png
udgør mere end 8 pct. af koncernens passiver. Gældsbufferen kan således i medfør af lovforslaget
kun justeres opad, såfremt det er nødvendigt for at opfylde kravet i stk. 2.
Det er hensigten, at den foreslåede ændring for gældsbufferen for både systemisk vigtige koncerner,
hvori der indgår et realkreditinstitut, og for systemisk vigtige realkreditinstitutter, skal evalueres se-
nest i 2021. Evalueringen skal ske i lyset af blandt andet udviklingen af NEP-krav i europæisk regi,
herunder også i lyset af effekterne af Basel IV standarderne m.v.
Der henvises nærmere herom til pkt. 3 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 4 (§ 125 i i lov om finansiel virksomhed)
Der er tale om en lovteknisk ændring som følge af indførelsen af et nyt stk. 2 i bestemmelsen.
Til nr. 5 (§ 125 i i lov om finansiel virksomhed)
Der er tale om en lovteknisk ændring som følge af indførelsen af et nyt stk. 2 i bestemmelsen.
Til nr. 6 (§ 125 i, stk. 5, nr. 6, i lov om finansiel virksomhed)
Det følger af § 125 i, stk. 4, at kapital- og gældsinstrumenter, der anvendes til at opfylde gældsbuf-
ferkravet, ikke samtidig må anvendes til at opfylde en række af de øvrige kapitalkrav, der stilles til et
realkreditinstitut i form af bl.a. kapitalgrundlaget, det individuelle solvensbehov, det individuelle sol-
venskrav, og det kombinerede kapitalbufferkrav.
Med tilføjelsen af et nyt nr. 6 til § 125 i, stk. 4, som bliver stk. 5, sikres det at de kapital- og gældsin-
strumenter, der anvendes til opfyldelse af gældsbufferkravet, endvidere ikke må anvendes til at op-
fylde kravet til nedskrivningsegnede passiver, som fastsættes i overensstemmelsen med § 266.
Der henvises nærmere herom til pkt. 5 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 7 (§ 125 i i lov om finansiel virksomhed)
Der er tale om en lovteknisk ændring som følge af indførelsen af et nyt stk. 2 i bestemmelsen.
Til nr. 8 (§ 266 i lov om finansiel virksomhed)
Af gældende ret fremgår det, at realkreditinstitutter er undtaget fra det individuelle krav til nedskriv-
ningsegnede passiver, der følger af § 266, stk. 1. I forhold til kravet til et konsolideret NEP-krav på
koncernniveau, der følger af § 266, stk. 3, er der med den eksisterende formulering af bestemmelsen
uklarhed om, hvorvidt det konsoliderede NEP-krav skal opgøres uden hensyntagen til de forpligtelser
og det kapitalgrundlag, der vedrører et realkreditinstitut, der indgår i koncernen.
Med forslaget til et nyt 2. pkt. i § 266, stk. 3, præciseres det, at koncernens realkreditinstitut(ter) ved
fastsættelsen af kravet til nedskrivningsegnede passiver på konsolideret niveau ikke er omfattet af
konsolideringen.
Side 18 af 22
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 105: Høring af forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, hvidvaskloven, lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. og forskellige andre love (lovudkast), fra erhvervsministeren
1852604_0019.png
Lovændringen slår dermed fast, at Finanstilsynet ved fastsættelse af et konsolideret krav til nedskriv-
ningsegnede passiver for en koncern, som indeholder et eller flere realkridtinstitutter, ikke skal med-
regne dem i konsolideringen. Det betyder, at realkreditinstituttets forpligtelser og kapitalgrundlag
ikke skal indgå i beregningen af det NEP-krav, der på konsolideret niveau stilles til koncernen. For
realkreditinstitutter gælder derimod gældsbufferkravet, herunder den nye supplerende regel i § 125 i,
stk. 2, der indsættes med lovforslagets § 1, nr. 2, og som sikrer et niveau på mindst 8 pct. af koncer-
nens samlede passiver.
Dette gælder uanset om den foretrukne afviklingsstrategi for koncernen er en koncernspecifik afvik-
lingsstrategi (”single-point-of-entry”) eller en selskabsspecifik afviklingsstrategi (”multiple-points-
of-entry”).
Der er i dag ikke nogen regulering af, om de nedskrivningsegnede passiver, der anvendes til at opfylde
NEP-kravet, samtidig kan anvendes til at opfylde eller finansiere passiver, der indgår i opfyldelsen af
gældsbufferkravet eller de kapitalgrundlagskrav, der gælder for et realkreditinstitut i koncernen. Det
hænger sammen med, at der efter gældende ret ikke er adgang til, at NEP-midlerne kan udstedes
gennem realkreditinstituttet. Der henvises til pkt. 5 i de almindelige bemærkninger. Henset til at det
med lovforslaget § 1, nr. 8, bliver muligt, at lade passiver, der udstedes af realkreditinstituttet, indgå
i opfyldelse af koncernens NEP-krav, indsættes der et nyt 3. pkt. i § 266, stk. 3, der skal sikre, at det
samme instrument ikke både benyttes til at opfylde kravet til nedskrivningsegnede passiver og hen-
holdsvis gældsbufferen og realkreditinstituttets kapitalgrundlagskrav. Ændringen skal ses sammen
med det krav, der følger af forslaget til det nye § 125 i, stk. 5, nr. 6 og § 267, stk. 3, nr. 2.
Til nr. 9 (§ 267 i lov om finansiel virksomhed)
Det fremgår af § 267 i lov om finansiel virksomhed, at nedskrivningsegnede passiver består af kapi-
talgrundlag og nedskrivningsegnede forpligtelser. Af stk. 2 fremgår at der ved nedskrivningsegnede
forpligtelser forstås de forpligtelser og kapitalinstrumenter, der ikke kvalificeres som egentlige eller
hybride kernekapitalinstrumenter eller supplerende kapitalinstrumenter, som der kan gennemføres
bail-in på, jf. § 25, stk. 1, i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder, som
ikke er undtaget bail-in, jf. § 25, stk. 3, i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle
virksomheder, og som opfylder følgende betingelser:
1) Forpligtelsen har en restløbetid på mindst 1 år.
2) Forpligtelsen hidrører ikke fra et derivat.
3) Gældsinstrumentet er udstedt og fuldt indbetalt med midler, der ikke direkte eller indirekte er fi-
nansieret af pengeinstituttet eller fondsmæglerselskabet I.
4) Forpligtelsen er ikke en forpligtelse over for pengeinstituttet eller fondsmæglerselskabet I selv, og
pengeinstituttet eller fondsmæglerselskabet I har ikke stillet sikkerhed eller garanti for forpligtelsen.
5) Forpligtelsen hidrører ikke fra indskud, som er foranstillet de simple kreditorer i konkursordenen,
jf. § 13 i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder og kapitel 10 i kon-
kursloven.
Side 19 af 22
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 105: Høring af forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, hvidvaskloven, lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. og forskellige andre love (lovudkast), fra erhvervsministeren
1852604_0020.png
Med ændringen foreslås at indsætte et nyt stk. 3 i § 267 i lov om finansiel virksomhed. Med bestem-
melsen får Finanstilsynet mulighed for at tillade, at passiver udstedt fra et realkreditinstitut i koncer-
nen kan anvendes til at opfylde kravet til de nedskrivningsegnede passiver på konsolideret niveau.
For at Finanstilsynet kan give en sådan tilladelse, skal en række forudsætninger være opfyldt.
Det følger af forslaget til bestemmelsens stk. 3, nr. 1, at det er en forudsætning for tilladelsen kan
gives, at de pågældende instrumenter i afviklingssituationen kontraktuelt skal kunne nedskrives og
konverteres uden brug af bail-in værktøjet. Med reglen sikres det, at afviklingsmyndigheden kan ned-
skrive og konvertere de udstedte instrumenter, således at instrumenterne kan bruges til at tabsabsor-
bere og rekapitalisere instituttet eller koncernen
Dernæst må de pågældende instrumenter ikke samtidig anvendes til opfyldelse af gældsbufferkravet
i § 125, stk. 4. Med kravet sikres det, at de samme instrumenter ikke bruges til opfyldelse af flere
krav. Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med forslaget i § 1, nr. 5, og § 1, nr. 7. Der henvises i
øvrigt til punkt 5 i de almindelige bemærkninger.
Endeligt må passiver ikke udgøre en afviklingshindring, jf. § 262 i lov om finansiel virksomhed. Med
bestemmelsen sikres det, at det er Finanstilsynet og Finansiel Stabilitet, der ud fra instituttets eller
koncernens afviklingsplan, jf. § 259 i lov om finansiel virksomhed, vurderer, om udstedelserne vil
udgøre en afviklingshindring, jf. §§ 262 og 263 i lov om finansiel virksomhed. Der er således tale om
en konkret vurdering, hvor Finanstilsynet og Finansiel Stabilitet tager stilling til om udstedelserne vil
udgøre en afviklingshindring i forhold til instituttets eller koncernens fortrukne afviklingsstrategi.
Lovændringen sikrer dermed, at Finanstilsynet under visse betingelser kan tillade, at koncernerne kan
opfylde deres krav til nedskrivningsegnede passiver på konsolideret niveau ved udstedelser fra real-
kreditinstitutter.
Til § 23
Til nr. 1 (Fodnoten til lov om kreditaftaler)
Det foreslås, at fodnoten til lovens titel ændres som konsekvens af, at der med lovforslagets § 23, nr.
2, foreslås gennemført den nødvendige ændring af kreditaftalelovens § 7 a som følge af, at forbruger-
kreditdirektivets § 5 ændres i medfør af benchmarkforordningens artikel 57, stk. 1.
Til nr. 2 (§ 7 a i lov om kreditaftaler)
Efter kreditaftalelovens § 7 a, stk. 1, skal en kreditgiver, inden en forbruger bindes af en kreditaftale,
give forbrugeren en række oplysninger, der er nødvendige for at sammenligne forskellige tilbud og
træffe en informeret beslutning om indgåelse af en kreditaftale. Kreditaftalelovens § 7 a gennemfører
forbrugerkreditdirektivet.
Den foreslåede ændring medfører, at hvis en kreditaftale benytter et benchmark, skal kreditgiveren
eller kreditformidleren oplyse navnet på benchmarket og administratoren heraf og om de potentielle
Side 20 af 22
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 105: Høring af forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, hvidvaskloven, lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. og forskellige andre love (lovudkast), fra erhvervsministeren
1852604_0021.png
virkninger for forbrugeren i et særskilt dokument, der som bilag kan tilknyttes formularen i kreditaf-
talelovens bilag 2.
Begreberne ”kreditaftale”, ”kreditgiver”, ”kreditformidler” og ”forbruger” skal efter den foreslåede
ændring forstås i overensstemmelse med definitionerne heraf i kreditaftalelovens § 4, nr. 1 (”forbru-
ger”), nr. 2 (”kreditgiver”), nr. 3 (”kreditaftale”) og nr. 6 (”kreditformidler).
Efter kreditaftalelovens § 4, nr. 1, forstås der ved en forbruger en person, der i forbindelse med trans-
aktioner, der er omfattet af loven, hovedsagelig handler uden for sit erhverv.
Efter kreditaftalelovens § 4, nr. 2, forstås ved en kreditgiver en fysisk eller juridisk person, der yder
eller giver tilsagn om at yde kredit som led i udøvelsen af sin erhvervsmæssige virksomhed.
Efter kreditaftalelovens § 4, nr. 3, forstås der ved en kreditaftale en aftale, hvorved en kreditgiver
yder eller giver tilsagn om at yde en forbruger kredit i form af henstand med betalingen, lån eller
anden tilsvarende form for finansiel ordning undtagen aftaler om løbende levering af tjenesteydelser
eller varer af samme art, hvor forbrugeren betaler for ydelserne eller varerne i rater, så længe de
leveres.
Efter kreditaftalelovens § 4, nr. 6, forstås der ved en kreditformidler en fysisk eller juridisk person,
der ikke optræder som kreditgiver, og som mod betaling af et honorar, der kan antage form af penge
eller en anden aftalt form for finansiel modydelse, som led i udøvelsen af sin erhvervsmæssige virk-
somhed præsenterer kreditaftaler for forbrugere eller tilbyder kreditaftaler til forbrugere (§ 4, nr. 6,
litra a), bistår forbrugere ved at udføre andet forberedende arbejde med henblik på kreditaftaler end
det, der er omfattet i litra a (§ 4, nr. 6, litra b), eller indgår kreditaftaler med forbrugere på kreditgi-
verens vegne (§ 4, nr. 6, litra c).
Et benchmark defineres i benchmarkforordningens artikel 3, stk. 1, nr. 3, som ethvert indeks, der
bruges som en reference ved fastlæggelsen af det beløb, som skal betales i henhold til et finansielt
instrument eller en finansiel kontrakt, eller et indeks, der anvendes til at måle en investeringsfonds
økonomiske resultater med det formål at spore udbyttet af et sådant indeks, fastsætte allokeringen af
aktiver for en portefølje eller beregne de resultatbetingede gebyrer.
En administrator defineres i benchmarkforordningens artikel 3, stk. 1, nr. 6, som en fysisk eller juri-
disk person, der har kontrol med leveringen af et benchmark.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3 (§ 7 b, stk. 3, 4. pkt. i lov om kreditaftaler)
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at det i lovforslagets § 23, nr. 2, foreslås at ind-
sætte et nyt stykke i kreditaftalelovens § 7 a.
Side 21 af 22
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 105: Høring af forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, hvidvaskloven, lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. og forskellige andre love (lovudkast), fra erhvervsministeren
1852604_0022.png
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 24
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft den 1. juli 2018.
[Undladt, da dette ikke er relevant for denne del af samleloven.]
Til § 25
Forslagets § 25 angiver lovforslagets territoriale gyldighedsområde.
Det foreslås i
stk. 1,
at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland, jf. dog de foreslåede stk. 2
og 3.
Det foreslås i
stk. 2,
at lovforslagets §§ 1, nr. 1-17 og 19-35, §§ 2-6, 8, 12-14 og 20, som ændrer i lov
om finansiel virksomhed, lov om kapitalmarkeder, hvidvaskloven, lov om finansielle rådgivere, in-
vesteringsrådgivere og boligkreditformidlere, lov om investeringsforeninger m.v., lov om forvaltere
af alternative investeringsfonde m.v., lov om betalingskonti, lov om indskyder og investorgarantiord-
ning, lov om betalinger, lov om et skibsfinansieringsinstitut, lov om ejendomskreditselskaber, lov om
ligebehandling af mænd og kvinder i forbindelse med forsikring, pension og lignende finansielle
ydelser, lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber og lov om restrukturering og afvikling
af visse finansielle virksomheder kan sættes helt eller delvist i kraft for Færøerne ved kongelig an-
ordning med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Det foreslås i
stk. 3,
at lovforslagets § 1 nr. 1-16 og 19-35, §§ 2-8, 10-14, 19, 20 og 23, som ændrer i
lov om finansiel virksomhed, lov om kapitalmarkeder, hvidvaskloven, lov om finansielle rådgivere,
investeringsrådgivere og boligkreditformidlere, lov om investeringsforeninger m.v., lov om forval-
tere af alternative investeringsfonde m.v., lov om forsikringsformidling, lov om betalingskonti, lov
om tilsyn med firmapensionskasser, lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v., lov om ind-
skyder og investorgarantiordning, lov om betalinger, lov om et skibsfinansieringsinstitut, lov om
ejendomskreditselskaber, lov om ligebehandling af mænd og kvinder i forbindelse med forsikring,
pension og lignende finansielle ydelser, lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, lov om
restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder og lov om kreditaftaler kan sættes helt
eller delvist i kraft for Grønland ved kongelig anordning med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
Side 22 af 22