Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del Bilag 103
Offentligt
1851520_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
23. januar 2018
16/03422-31
bni-dep
Kommissionens forslag til ændring af direktiv (EU) nr. 2016/97 om
forsikringsdistribution (IDD) for så vidt angår anvendelsesdatoen for
medlemsstaternes gennemførselsforanstaltninger
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 20. december 2017 forslag om at udskyde
anvendelsesdatoen for forsikringsdistributionsdirektivet (IDD) fra 23.
februar 2018 til 1. oktober 2018 med henblik på at give mere tid til at
sikre tilpasning til de nye regler. Regeringen støtter forslaget, som der
forventes generel opbakning til fra Europa-Parlamentet og EU-landene.
2. Baggrund
EU (Rådet og Europa-Parlamentet) vedtog den 20. januar 2016 direktiv
nr. 2016/97 om forsikringsdistribution (IDD).
Direktivets formål er at skabe lige konkurrencevilkår i medlemsstaterne,
at skærpe forbrugerbeskyttelsen og at harmonisere det indre marked for
forsikringsdistribution i EU, herunder at sikre, at forbrugerne modtager de
relevante oplysninger samt professionel rådgivning ved køb af forsik-
ringsprodukter.
Baggrunden for forslaget om at udskyde anvendelsesdatoen er at give
sektoren mere tid til at omstille sig til det nye, omfattende regelsæt
både
i forhold til den nationale gennemførelse af selve direktivet, og også i
forhold til de delegerede forordninger, der først blev vedtaget sent i 2017
og endnu ikke er offentliggjort i deres endelige udgaver.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag af 20. december 2017 udskyder anvendelsesdato-
en for IDD fra den 23. februar 2018 til den 1. oktober 2018. Forslaget
ændrer ikke på EU-landenes frist for implementering af direktivet, som er
23. februar 2018.
4. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet er medlovgiver på forslaget og har endnu ikke fast-
lagt sin position. Europa-Parlamentet har tidligere rettet henvendelse til
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 103: Grund- og nærhedsnotat om forsikringsdistribution
1851520_0002.png
2/3
Kommissionen om en udskydelse af anvendelsesdatoen for IDD og må
derfor forventes at støtte forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Det er den danske regerings vurdering, at forslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet, da forslaget alene indeholder en udskydelse af
anvendelsesdatoen for det allerede vedtagne direktiv.
6. Gældende dansk ret
I dag er forsikringsselskaberne omfattet af reglerne i lov om finansiel
virksomhed samt reglerne i bekendtgørelse om god skik for finansielle
virksomheder.
Forsikringsmæglere og forsikringsagenter er i dag omfattet af reglerne i
lov om forsikringsformidling, der gennemfører Europaparlamentets og
Rådets direktiv 2002/92/EF af 9. december 2002 om forsikringsformid-
ling. Loven indeholder regler om registrering af forsikringsformidlere,
betingelser for tilladelse som forsikringsmægler, oplysnings- og indberet-
ningsforpligtelser, kompetencekrav og grænseoverskridende virksomhed.
Der er en række bekendtgørelser, der er udstedt med hjemmel i lov om
forsikringsformidling.
Det bemærkes, at den nye lov om forsikringsformidling er vedtaget i Fol-
ketinget den 16. januar 2018. Loven indeholder en bemyndigelse til Er-
hvervsministeren til at sætte loven i kraft. Bemyndigelsen er endnu ikke
udnyttet, da det er forventningen, at anvendelsesdatoen for direktivet vil
blive udskudt. Loven forventes derfor sat i kraft i overensstemmelse her-
med. Det bemærkes endvidere, at der tillige vil blive udstedt en række
bekendtgørelser med hjemmel i den kommende lov.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser udover at udskyde
anvendelsesdatoen for IDD-reglerne.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 103: Grund- og nærhedsnotat om forsikringsdistribution
1851520_0003.png
3/3
Det må forventes, at forslaget kan have positive erhvervsøkonomiske
konsekvenser, da de finansielle aktører får mere tid til at indrette sig på de
nye regler.
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene ventes generelt at støtte forslaget. Det kan forventes, at nogle
EU-lande også vil ønske en udsættelse af implementeringsfristen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter forslaget om at udskyde anvendelsesdatoen, herunder
for at kunne give de finansielle aktører mere tid til at indrette sig på og
efterleve de nye regler i IDD.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.