Europarådet 2016-17
R8
Offentligt
Redegørelse nr. R 8 (28/2 2017)
Folketinget 2016-17
derfor også en prioritet under det danske formandskab for
Nordisk Ministerråd, hvor man i oktober 2015 fik vedtaget en
erklæring, der lagde op til større inddragelse og dialog med
de nordiske erhvervsorganisationer og arbejdsmarkedets
parter i Norden. Det finske formandskab har i 2016 fulgt op
på dette arbejde, og regeringen har holdt løbende kontakt til
arbejdsmarkedets parter og de danske erhvervsorganisatio-
ner med henblik på at identificere grænsehindringer og drøf-
te, hvordan de bedst søges løst. Primo januar 2016 overtog
tidligere MF Kim Andersen (V) posten som dansk repræsen-
tant i Det nordiske Grænsehindringsråd fra tidligere minister
Ole Stavad (S).
Der er som bilag (ikke optrykt her) til denne redegørelse
udarbejdet en status for gennemførelsen af aftalen mellem
Regeringen og Folketinget fra april 2013 om fjernelse af græn-
sehindringer i Norden. Bilaget (ikke optrykt her) beskriver de
danske myndigheders arbejde med en række udvalgte græn-
sehindringer med et særligt dansk islæt og skal ses som et
supplement til de grænsehindringer, som Grænsehindrings-
rådet har valgt at prioritere.
De nordiske statsministre vedtog i 2015 at lancere et
nyt
statsministerinitiativ
»Nordiske løsninger på globale sam-
fundsudfordringer«, der skal løbe i 2017-2019.Der er afsat 30
mio. DKK i Nordisk Ministerråds budget og forventes des-
uden medfinansiering på minimum samme beløb fra andre
private og offentlige institutioner. Initiativet fokuserer på tre
temaer:
Nordic Green,
der har til formål at demonstrere og
eksportere nordiske løsninger inden for bæredygtig byudvik-
ling og fremme innovative nordiske energi- og klimaløsnin-
ger;
Nordic Food and Welfare,
der har til formål at udnytte nor-
diske styrker og erfaringer inden for ernæring og Ny Nordisk
Mad og fremme innovative nordiske velfærdsløsninger; og
Nordic Gender Effect,
der har til formål at fremme den globale
efterspørgsel efter nordiske løsninger inden for ligestilling og
arbejdsmarked. Under disse overskrifter vil initiativet have
fokus på vækstøkonomier og regionale områder med et stort
potentiale for eksport og fællesnordisk samarbejde, og hvor
nordiske løsninger og erfaringer kan komme i spil.
I relation til
aktiviteter rettet mod andre lande eller fora
iværk-
satte Finland i 2016 initiativet »Mere nordisk nytte i EU« for
at definere, i hvilket omfang og hvordan Nordisk Ministerråd
skal beskæftige sig med EU-dagsordenen. Identifikation af
evt. fælles nordiske interesser i kommende EU-sager vil finde
sted i fagministerrådene, og tilrettelæggelsen og udførelsen
af evt. fælles policy-initiativer vil blive varetaget af de nordi-
ske lande, der er medlem af EU.
De nordiske lande har samarbejdet med de baltiske lande
siden deres genvundne uafhængighed for 25 år siden bl.a.
gennem oprettelse af nordiske informationskontorer i alle tre
lande. I de senere år har Nordisk Ministerråd arbejdet aktivt
for at støtte uafhængige russisksprogede medier i Baltikum.
Nordisk Ministerråds kontorer i Baltikum forvalter projektet,
hvis overordnede formål er at støtte, fremme og konsolidere
de uafhængige russisksprogede medier i de baltiske stater og
udbrede færdigheder i mediekritisk holdning til nyheder og
Skriftlig redegørelse
(Redegørelsen er optrykt i den ordlyd, hvori den er modta-
get).
Redegørelse af 28/2 17 om OSCE, Østersøsamarbejdet,
Europarådets virksomhed og Danmarks deltagelse heri.
(Redegørelse nr. R 8).
1. INDLEDNING
Regeringen har i samråd med et flertal af Folketingets partier
besluttet, at regeringen på det udenrigspolitisk områder bl.a.
vil sende en skriftlig redegørelse om udvalgte internationale
organisationer. Regeringen har på den baggrund udarbejdet
denne redegørelse, som erstatter de selvstændige redegørel-
ser om det nordiske samarbejde, OSCE, Østersørådssamar-
bejdet samt Europarådets virksomhed og Danmarks deltagel-
se heri.
2. DET NORDISKE SAMARBEJDE
Det kræver et tidssvarende nordisk samarbejde og en fortsat
modernisering af de nordiske institutioner at udnytte poten-
tialet i samarbejdet til fulde. Reformarbejdet er i gang og fort-
sætter på tværs af de mange involverede sektorområder, så
det brede nordiske samarbejde fortsat er på rette spor – også i
forhold til fremtidens udfordringer.
Det har de seneste år været et bredt ønske hos de nordiske
regeringer, at ministrenes samarbejde i Nordisk Ministerråd
skal være mere aktuelt og politisk relevant og derved bedre
komplementere det store arbejde, der foregår på teknisk ni-
veau i alle sektorer. Det var baggrunden for
Nyt Norden-re-
formpakken
fra 2014, hvis hovedelementer var et mere trans-
parent og fokuseret nordisk budget, et effektivt sekretariat,
målrettet brug af nordiske projekter og ejerstyring af de nor-
diske institutioner. Det samme ønske var baggrunden for, at
det finske formandskab i 2016 igangsatte »Nyt Norden 2.0«-
reform- og moderniseringsprocessen, der bygger videre på
erfaringerne siden 2014.
Efter en forudgående proces med bl.a. inddragelse af høj-
niveaurepræsentanter fra medlemslandene vedtog de nordi-
ske samarbejdsministre i september 2016 en reform, hvis ho-
vedelementer er,
at
Norden skal være verdens mest integrere-
de region,
at
erhvervslivet og civilsamfundet skal involveres
mere i det nordiske arbejde,
at
statsministrene i større grad
skal udstikke politiske retningslinjer for organisationens vir-
ke, og
at
det skal være lettere at omprioritere midler på bud-
gettet med henblik på at adressere aktuelle, pludseligt opstå-
ede problemstillinger. Arbejdet med implementering af anbe-
falingerne fortsætter nu – ikke mindst i fagministerrådene –
og reformen vil blive udrullet i løbet af de kommende år.
Regeringen støtter ambitionen om, at Norden skal være
verdens mest integrerede region til glæde for såvel borgere
som virksomheder.
Fjernelse af udvalgte grænsehindringer
var