Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 98
Offentligt
1837779_0001.png
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
14. december 2017
J nr. 2016 - 3102
Europaudvalget har i brev af 6. december 2017 stillet mig følgende EUU KOM
(2016) 0861 spørgsmål 1, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 1
Som opfølgning på forelæggelsen af vinterpakken i Folketingets Europaud-
valg den 1. december 2017 bedes energi-, forsynings- og klimaministeren
redegøre for, hvorledes implementeringen af forslag til direktiv om fælles reg-
ler for det indre marked for elektricitet (KOM (2016) 0864) ændrer i forud-
sætningerne for udnyttelsen af den nationale investering i elektroniske måle-
re og den tilhørende datahub og i de hidtidige forventede muligheder for nyt-
tiggørelsen heraf? Ændres præmisserne for opsætningen af de elektroniske
målere og den tilhørende datahub?
Svar
Kommissionens forslag til revision af el-markedsdirektivet har til formål at
styrke rammerne for et forbrugerorienteret og fleksibelt el-marked i Europa,
Forslaget er i mange henseender en tilnærmelse af europæisk lovgivning til
eksisterende lovgivning i Norden.
Som forudsætning for et forbrugerorienteret, og fleksibelt el-marked, lægges
der i forslaget bl.a. op til, at medlemsstaterne skal udrulle fjernaflæste måle-
re. I Danmark er vi allerede i gang med at udrulle fjernaflæste målere, og se-
nest i 2020 vil alle danskere have fjernaflæste elmålere.
Forslaget lægger endvidere op til, at kunderne sikres ret til et dynamisk pris-
produkt som muliggør, at de kan reagere på prissignaler i markedet. Dyna-
miske prisprodukter findes allerede i Danmark i dag, og med udrulningen af
fjernaflæste målere vil elpriserne fremadrettet kunne afspejle el-markedets
prissignaler. Fjernaflæste målere vil give elforbrugerne mulighed for at an-
vende såkaldt flexafregning, hvor forbrugerne løbende bliver afregnet for de-
res faktiske forbrug, idet elforbruget måles og opgøres time for time. Det be-
tyder, at elforbrugere får mulighed for at købe strøm, når den er billigst og
minimere forbruget, når strømmen er dyrest. En vigtig forudsætning for nyt-
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 98: Kopi af svar om el-markedsdesignsforslagene i Kommissionens Vinterpakke sendt til Europavalget
1837779_0002.png
tiggørelse af fjernaflæste målere er netop et velfungerende el-marked med
priser, som får lov til at udtrykke knaphed.
Forslaget fremmer også rammerne for, at fleksibiliteten i elforbruget kan ud-
nyttes i el-markedet ved at muliggøre forbrugernes deltagelse i markeder for
systemydelser. Eksempelvis markedet for regulerkraft, der er med til at sikre
balance i nettet.
Det vurderes ikke, at der med forslag til revision af el-markedsdirektivet æn-
dres på præmisserne for DataHub eller de fjernaflæste målere, der bliver rul-
let ud i Danmark. Modsat vurderes det, at forudsætningerne for udnyttelsen
af fjernaflæste målere understøttes positivt af de foreslåede el-
markedsforslag i Vinterpakken.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 2/2