Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 93
Offentligt
1836603_0001.png
HØRINGSNOTAT
Kontor/afdeling
Center for Forsyning
Dato
12. december 2017
J nr.
2017-6353
/DPS
Høringsnotat vedr. bekendtgørelse om pristillæg til elektricitet fremstillet på
visse solcelleanlæg og andre vedvarende energianlæg end vindmøller
Bekendtgørelse om pristillæg til elektricitet fremstillet på visse solcelleanlæg og
andre vedvarende energianlæg end vindmøller har været sendt i høring fra den 24.
november 2017 til og med den 11. december 2017.
Der er modtaget i alt 6 eksterne høringssvar.
Følgende høringsparter har angivet, at de ikke har bemærkninger til udkast til
bekendtgørelsen: Danske Revisorer og Aalborg Universitet. Dansk
Arbejdsgiverforening (DA) har meddelt, at det falder uden for DA´s virkefelt, og at
DA derfor ikke ønsker at afgive høringssvar.
Følgende høringsparter har afgivet bemærkninger til udkastet til bekendtgørelsen:
Datatilsynet, Danske Energiforbrugere (DENFO), og Miljøorganisationen
Vedvarende Energi.
I det følgende gennemgås de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar, og
der afgives bemærkninger hertil (i kursiv).
Det bemærkes, at høringsnotatet er emneopdelt. Høringssvarene er alene gengivet
i hovedtræk. Der henvises i øvrigt til de fremsendte høringssvar.
Svarene har især berørt følgende emner:
1. Pulje på 1 MW
2. Afgørelse om pristillæg
3. Tilsagn før projektets påbegyndelse
4. Overdragelse af tilsagn
5. Persondatabeskyttelse
6. Teknologineutralt udbud
7. Lovgivning med tilbagevirkende kraft
8. Private forbrugsinteresser og administrative byrder
Høringssvarene giver ikke anledning til ændringer af bekendtgørelsen.
Energistyrelsen
Der er således efter høringen alene foretaget mindre lovtekniske ændringer i
bekendtgørelsen.
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/4
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 93: Udkast til endelig bekendtgørelse om pristillæg til elektricitet fremstillet på visse solcelleanlæg og andre vedvarende energianlæg end vindmøller
1836603_0002.png
Pulje på 1 MW
Miljøorganisationen Vedvarende Energi finder, at bekendtgørelsen vil give meget
begrænsende muligheder for udbygning af vedvarende energi med puljer på kun 1
MW i perioden 2018-2020. Det vil ikke give mulighed for, at der indenfor nogen af
de former for vedvarende energi, som disse puljer omfatter, vil være mulighed for at
udvikle et dansk marked. Miljøorganisationen finder endvidere, at puljerne bør øges
til mindst 10 MW, da det er det mindste volumen, hvorved der kan forventes et
hjemmemarked. Endeligt findes det, at bekendtgørelsens § 3 bør omformuleres, da
det findes uklart, at puljen på 1 MW kun omfatter pristillæg efter § 43 a, stk. 7 og 8
og ikke gælder for alle nye biogasanlæg.
DENFO finder, at de 5 puljer på 1 MW i perioden 2018-2020 kun bør tildeles private
solcelleejere, samt at solcelleejere bør tildeles ansøgningsmuligheden, når
solcelleanlægget er opsat pga. energirammen efter bygningsreglementet.
Bemærkninger:
Det bemærkes, at indsættelse af puljer på 1 MW relaterer sig til støtteordningerne
for små biogasanlæg med en installeret effekt på under 6 kW, særlige
biomasseanlæg med en installeret effekt på under 6 kW, og andre anlæg, der
alene anvender solenergi (bortset fra solcelleanlæg), bølgekraft, vandkraft og andre
vedvarende energikilder bortset fra biogas, biomasse og vindkraft. Der indsættes
således ikke en pulje på 1 MW i en støtteordning for solcelleanlæg.
Der henvises til, at der har været en meget begrænset søgning på disse
støtteordninger, samt at formålet med indsættelse af puljer på 1 MW ved lov nr.
1201 af 15. november 2017 om ændring af lov om fremme af vedvarende energi er,
at sikre, at der ikke sker en uforudset og ukontrolleret udbygning af ordningerne.
Vedrørende den foreslåede ændring af formuleringen af bekendtgørelsens § 3,
bemærker Energistyrelsen, at det allerede af § 3, stk. 1, 3. pkt., fremgår, at der i
perioden 2018-2020 alene kan gives tilsagn om pristillæg inden for en pulje på i alt
1 MW, jf. § 43 a, stk. 8, i VE-loven.
Afgørelse om pristillæg
Miljøorganisationen Vedvarende Energi finder, at det bør klargøres, at når
Energistyrelsen kun træffer afgørelse om pristillæg en gang om året, så gælder det
for det enkelte anlæg, men ikke at der kun træffes beslutning en gang om året for
alle anlæg, der søges om pristillæg til.
Bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at bekendtgørelsens § 10 indeholder muligheden for at
vælge mellem enten at ansøge pr. anlæg eller ansøge for flere anlæg samlet. Det
fremgår yderligere af bekendtgørelsens § 9 a, stk. 2, at Energistyrelsen fsva.
puljerne træffer afgørelse om tilsagn om mulighed for pristillæg i den rækkefølge,
som Energistyrelsen modtager fyldestgørende ansøgninger i.
I forhold til afgørelse om ydelse af pristillæg for elektricitet fra små biogasanlæg og
særlige biomasseanlæg følger det af § 3, stk. 3, og § 7, stk. 3, at Energistyrelsen
træffer afgørelse en gang årligt.
Tilsagn før projektets påbegyndelse
Miljøorganisationen Vedvarende Energi henviser til, at der fejlagtigt i
bekendtgørelsens § 7 står, at pristillæg til anlæg omfattet af § 44, stk. 2 er betinget
Side 2/4
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 93: Udkast til endelig bekendtgørelse om pristillæg til elektricitet fremstillet på visse solcelleanlæg og andre vedvarende energianlæg end vindmøller
1836603_0003.png
af tilsagn før projektets påbegyndelse. Miljøorganisationen gør gældende, at det
kun er i henhold til § 44, stk. 5, at der skal være givet tilsagn, før anlæggets
nettilsluttes. Det anføres videre, at der ifølge VE-loven ikke er krav om, at anlæg,
der modtager pristillæg efter § 44, stk. 2 og 3, ikke må nettilsluttes, før der er givet
tilsagn om pristillæg, hvorfor det anføres, at § 10, stk. 5, pkt. 9, skal udelades.
Bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at det følger af VE-lovens § 44, stk. 3, at for anlæg,
som er nettilsluttet den 1. januar 2016 eller senere, er pristillæg efter stk. 2 betinget
af Energistyrelsens tilsagn forud for projektets påbegyndelse.
Det bemærkes, at VE-lovens § 44 efter seneste lovbekendtgørelse nr. 1288 af 27.
oktober 2016 er ændret ved følgende ændringslove lov nr. 576 af 18. juni 2012, jf.
§ 1, nr. 6-9, lov nr. 1705 af 23. december 2016, jf. § 1, nr. 22, lov nr. 622 af 8. juni
2017, jf. § 2, nr. 2-4, og senest ved lov nr. 1201 af 15. november 2017, jf. § 1, nr. 7.
Overdragelse af tilsagn
Miljøorganisationen Vedvarende Energi bemærker, at bekendtgørelsens § 12, stk.
5, bør slettes, da et tilsagn bør kunne overdrages, f.eks. i forbindelse med salg af
ejendom.
Bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at forholdet er reguleret af bekendtgørelsens § 12, stk.
6, hvoraf det fremgår, at Energistyrelsen kan træffe afgørelse om dispensation fra §
12, stk. 5, 2. pkt., hvis der foreligger særlige omstændigheder, eksempelvis hvor
tilsagnet indgår som en underordnet del en af overdragelse.
Der med den nye bekendtgørelse ikke ændret i den eksisterende praksis i forhold
til mulighederne for overdragelse af tilsagn.
Persondatabeskyttelse
Datatilsynet bemærker til bekendtgørelsens § 10, stk. 3 og 4, at den dataansvarlige
skal træffe de fornødne tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger
mod, at oplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes eller forringes,
samt mod, at de kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt
behandles i strid med loven. Datatilsynet bemærker videre, at der kun må etableres
eksterne kommunikationsforbindelser, hvis der træffes særlige foranstaltninger for
at sikre, at uvedkommende ikke gennem disse forbindelser kan få adgang til
personoplysninger. Datatilsynet forudsætter i øvrigt, at persondatalovens samt
sikkerhedsbekendtgørelsens regler bliver iagttaget i forbindelse med behandlingen
af personoplysninger. Derudover bemærkes, at hvis der i bekendtgørelsen
fastsættes regler om behandling af personoplysninger, skal der være hjemmel til
dette i bemyndigelsesloven, samt at bestemmelser om behandling af
personoplysninger i bekendtgørelsen ikke må fravige persondataloven.
Bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at persondatalovgivningen iagttages.
Teknologineutralt udbud
DENFO finder, at en speciel bekendtgørelse om pristillæg til elektricitet fremstillet
på visse solcelleanlæg og andre vedvarende energianlæg end vindmøller
harmonerer dårligt med et teknologineutralt udbud.
Side 3/4
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 93: Udkast til endelig bekendtgørelse om pristillæg til elektricitet fremstillet på visse solcelleanlæg og andre vedvarende energianlæg end vindmøller
1836603_0004.png
Bemærkninger:
Det bemærkes, at den teknologineutrale udbudsmodel ikke er inden for rammerne
af nærværende bekendtgørelse. Bekendtgørelsen relaterer sig alene til
administrationen af allerede eksisterende støtteordninger i lov om fremme af
vedvarende energi.
Lovgivning med tilbagevirkende kraft
DENFO bemærker, at der med bekendtgørelsen lovgives med tilbagevirkende
kraft, hvilket ikke er normalt i Danmark.
Bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at bekendtgørelsen forventes at træde i kraft samtidig
med lov nr. 1201 af 15. november 2017 og L 66 den 1. januar 2018, samt at der
med bestemmelserne i bekendtgørelsen ikke reguleres forhold med tilbagevirkende
kraft.
Private forbrugsinteresser og administrative byrder
DENFO bemærker, at bekendtgørelsen ikke tager særlig megen hensyn til de
private forbrugsinteresser, samt at bekendtgørelsen pålægger producenterne store
administrative byrder.
Bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at der med bekendtgørelsen ikke ændres i den
eksisterende praksis for administrationen af støtteordningerne.
Side 4/4