Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 91
Offentligt
1836518_0001.png
Høringsnotat vedrørende høring om udkast til bekendtgørelse om energispa-
reydelser i net- og distributionsvirksomheder
Kontor/afdeling
Center for Systemanalyse,
Energieffektivitet og Global
Rådgivning
Dato
13. december 2017
J nr.
2017-6127
Energistyrelsen har afholdt høring om udkast til bekendtgørelse om energispare-
ydelser i net- og distributionsvirksomheder. Høringen blev afholdt fra den 18. okto-
ber til og med den 8. november 2017.
Høringen vedrørte indførelse af nye regler om krav til netvirksomhedernes opgørel-
se og afvikling af differencer mellem de indtægter en netvirksomhed har opkrævet
til energispareindsatsen og de udgifter, som netvirksomheden har afholdt til gen-
nemførelse af energibesparende aktiviteter, såkaldte energisparedifferencer. Æn-
dringerne af krav til afvikling af energisparedifferencer sker som opfølgning på lov
nr. 662 af 8. juni 2017, der giver ministeren bemyndigelse til at udstede regler om
netvirksomhedernes energisparedifferencer. Bemyndigelsesbestemmelsen træder i
kraft d. 1. januar 2018.
I bekendtgørelsen gennemføres også regulering af net- og distributionsselskaber-
nes energisparemål i overensstemmelse med energispareaftalen og gebyrbetaling.
Høringen har været offentliggjort på høringsportalen.
Udkast til bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomhe-
der har været sendt i høring hos de myndigheder og organisationer, der er anført i
bilag 1 til dette høringsnotat.
Energistyrelsen har modtaget høringssvar fra:
Dansk Industri (DI), Eniig, Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI), HMN Natur-
gas A/S (HMN), NGF Nature Energy (NGF), Sekretariatet for Energitilsynet (SET),
Dansk Gas Distribution (DGD), Dansk Fjernvarme (DFJ), InteQ Energirådgivning
ApS (InteQ), Dansk Energi (DE), De Frie Energiselskaber (DFE) og HOFOR
Energistyrelsen har modtaget høringssvar uden kommentarer fra:
Danske Regioner, Kommunernes Landsforening, Justitsministeriet, Styrelsen for
Forskning og Uddannelse, Uddannelses- og Forskningsministeriet, Dansk Arbejds-
giverforening (DA), Datatilsynet, FSR Danske Revisorer
Kommentarer af generel politisk karakter indgår ikke i høringsnotatet. Udover de
kommentarer, som er sammenfattet i dette høringsnotat, indeholder høringssvare-
PLJ/MLH
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/7
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 91: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
1836518_0002.png
ne en række mere tekniske og redaktionelle kommentarer til bekendtgørelsesudka-
stet. Disse kommentarer vil blive indarbejdet i bekendtgørelsen i relevant omfang,
men vil ikke nærmere blive kommenteret i høringsnotatet. Bekendtgørelsen vil her-
udover indeholde en række mindre ændringer af særligt forståelsesmæssige og
lovtekniske hensyn.
Nedenfor redegøres for høringssvarene fra høringen.
Der redegøres først for høringssvar vedrørende den centrale ændring i bekendtgø-
relsen, energisparedifferencer og strafbestemmelser samt fastsættelse af ener-
gisparemål og gebyrer for 2018. Derefter redegøres for kommentarer der er ind-
kommet til de dele af bekendtgørelsen, der ikke var foreslået ændringer i. Energi-
styrelsens bemærkninger til høringssvarene er anført i kursiv i nedenstående.
1. Kommentarer til fastsættelse af regler afvikling af energisparedifferencer
samt strafbestemmelse for manglende efterlevelse af reglerne
HMN lægger til grund, at opgørelse og afvikling af differencer i Distributionsvirk-
somheder sker som hidtil.
DE fremfører, at reglerne i bekendtgørelsen bør afspejle den øvrige lovgivning der
findes på området, herunder særligt indtægtsrammebekendtgørelsen. DE konstate-
rer, at forslaget medfører stramninger af kravene til administration af ordningen,
særligt vedrørende regler og frister for afvikling af differencer. Det påpeges, at be-
stemmelserne pålægger netselskaberne yderligere administrative byrder. DE på-
peger særligt, at reglerne om afvikling af differencer er uhensigtsmæssigt formule-
ret, da det i praksis vil være yderst vanskeligt at sikre balance i energisparediffe-
rencerne i det følgende regnskabsår. DE anerkender behovet for at sikre et incita-
ment til at afvikle differencer i kundens favør hurtigst muligt, men vurderer at regu-
leringen kan medføre større udsving af tariferingen end nødvendigt.
DE foreslår, at der i forhold til de konkrete tidsmæssige grænser justeres i hørings-
udkastet, således at der højest må bestå en difference i kundernes favør i tre føl-
gende reguleringsår. Dette svarer til indtægtsrammebekendtgørelsens § 45, stk. 3.
I forhold til differencer i virksomhedens favør foreslås det, at der i stedet bruges
samme tilgang som i indtægtsrammebekendtgørelsens § 45, hvor der ikke er no-
gen øvre grænse for, hvor mange år i træk der kan være differencer. I stedet for en
periodeafgrænsning bør der fastsættes en øvre beløbsmæssig grænse for, hvor
store differencer der kan være i virksomhedens favør. Dette vil gøre differencerne
lettere at administrere. Sammenlagt med bestemmelserne om afvikling af energi-
sparedifferencer vil udsigten til bødepålæg give udfordringer med budgetlægning af
energispareindsatsen hos selskaberne. DE opfordrer til, at et eventuelt bødepålæg
vil være proportionelt med differencens størrelse. En mulighed kunne være et bånd
for acceptabel over-/underdækning, som ikke medfører bødestraf.
Side 2/7
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 91: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
1836518_0003.png
Energistyrelsen bekræfter, at ændringen af bekendtgørelsen ikke indfører nye reg-
ler om opgørelse og afvikling af differencer for naturgasdistributionsselskaber.
Energistyrelsen bemærker til kommentaren fra DE indledningsvist, at det følger af
lov nr. 662 af 8. juni 2017 og bemærkningerne i det bagvedliggende lovforslag, at
der ikke er lagt op til, at opgørelse og afvikling af differencer inden for energispare-
området behandles på samme måde, som opgørelse og afvikling af differencer
uden for energispareområdet, som reguleres af indtægtsrammebekendtgørelsen.
Lov nr. 662 lægger således op til, at der på energispareområdet indføres et simple-
re system for opgørelse og afvikling af differencer end uden for energispareområ-
det.
Energistyrelsen er enig med DE i, at det ikke giver mening at pålægge renter, da
energispareordningen hviler på et hvile-i-sig-selv princip. Energistyrelsen under-
streger, at der ikke er tale om en stramning af reglerne, da der allerede af de nuvæ-
rende regler, nemlig § 22, stk. 8, 3. pkt., i lov om elforsyning, der ophæves fra 1.
januar 2018, fremgår krav om, at energisparedifferencer i kundens favør skal afvik-
les i det næstfølgende år. Derimod giver bestemmelsen el-selskaberne større flek-
sibilitet og dermed mulighed for at undgå unødigt store udsving i tarifferne, da sel-
skaberne efter de nye regler kan afvikle differencer i eget favør over tre år.
DEs høringssvar giver således ikke anledning til ændringer. Dog er formuleringen
om energisparesaldoer i § 25 (høringsudkastets § 24) slettet, da Energistyrelsen
vurderede, at formuleringen kunne medføre unødig forvirring. Ændringen medfører
også en præcisering af hvilke overtrædelser af reglerne om afvikling af energispa-
redifferencer, der straffes, idet straf efter høringsudkastet var knyttet til en energi-
sparedifferencesaldo. Efter Energistyrelsens opfattelse bør det forhold, at der på
energispareområdet ikke længere skal opereres med en saldo, gøre reglerne enk-
lere at håndtere for netvirksomhederne. Energistyrelsen påpeger videre, at de fore-
slåede regler om afvikling af differencer også gælder for afvikling af eventuelle hi-
storiske differencer.
Energistyrelsen er enig med DE i, at det er vigtigt, at der fastsættes en retsvirkning
ved ikke at overholde reglerne for afvikling af energisparedifferencer. Med præcise-
ringen af bestemmelsen om energisparedifferencer vurderes det dog ikke relevant
at fastlægge et ”bånd”, som foreslået af DE,
da reglen fastlægger, at eventuelle dif-
ferencer i kundens favør skal afvikles i næstkommende år, men derimod ikke at
saldoen for over-/underdækning i kundens favør skal være 0 ved udgangen af det
næstkommende år.
Energistyrelsen bemærker desuden, at det vil være domstolene, der fastlægger
den konkrete bødestørrelse ved overtrædelse af bestemmelsen.
Fastsættelse af energisparemål og gebyr for 2018.
Side 3/7
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 91: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
1836518_0004.png
NGF, HMN samt DFJ påpeger, at de energisparemål, der fremgår af bekendtgørel-
sens bilag 1, ikke er retvisende.
Det fremgår af energispareaftalen, at energisparemålene for 2018 skal fastsættes
på baggrund af energistatistik 2016. Som det fremgik af høringsbrevet, var energi-
statistikken ikke udkommet på tidspunktet for høringen. Energistyrelsen har primo
december 2017 foretaget årlig regulering af energisparemål i bilag 1 til bekendtgø-
relsen samt § 27 om størrelsen af gebyrer for 2018 på baggrund af energistatistik
2016, som blev offentliggjort den 30. november 2017.
2. Kommentarer til andre dele af bekendtgørelsen, der ikke indgik i høringens
ændringsforslag
2.1. Kommentarer til kapitel 1: Formål, anvendelsesområde og definitioner
HMN, NGF og DFJ anfører, at definitionen af kollektive anlæg i § 2, stk. 1, nr. 16, er
i uoverensstemmelse med energispareaftalen.
Energistyrelsen har foretaget en ændring af § 2, stk. 2, nr. 6, for at imødekomme
bemærkningen.
2.2. Kommentarer til kapitel 3: Realisering af energibesparelser
Eniig gør opmærksom på, at der er uoverensstemmelse mellem de i bilag 4 nævnte
brændværdier og de brændværdier, der nævnes i energispareaftalen, som henvi-
ser til de brændværdier, som fremgår af Energistyrelsens årlige energistatistik. Eni-
ig anbefaler, at der benyttes de brændværdier, der følger af bilag 4, da de følger af
et EU-retligt krav, samt at energistatistikken konsulteres, hvor der ikke er oplyst en
specifik værdi i bilaget.
HOFOR ønsker, at § 7, stk. 8, ændres, da slutbrugeren bør orienteres, hvis en
energibesparelse overdrages fra et net- eller distributionsvirksomhed til en anden.
DJF fremfører, at ordlyden i § 8, stk. 1, nr. 3, ikke er i overensstemmelse med
energispareaftalens afsnit 10.9.1.
SET påpeger, at det bør præciseres i § 10, stk. 2, at net- og distributionsselskaber-
nes pligt til at sikre, at skriftlig dokumentation om energibesparelsen også skal stil-
les til rådighed for SETs tilsyn. SET ønsker ligeledes præciseret, at selskabernes
kvalitetssikringssystem, jf. § 10, stk. 3, også skal omfatte kvalitetssikring af opgø-
relse af omkostninger.
Side 4/7
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 91: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
1836518_0005.png
Energistyrelsen bemærker, at energispareaftalen af 16. december 2016 fastlægger,
at energibesparelserne skal opgøres med udgangspunkt i de brændværdier, som
fremgår af den danske energistatistik. Baggrunden herfor er bl.a., at det er energi-
forbruget i energistatistikken, som er grundlaget for beregning af de årlige energi-
spareforpligtelser, og at dette forbrug er beregnet ud fra brændværdierne i statistik-
ken. Den væsentligste forskel knytter sig til naturgas, hvor der i energistatistikken
bruges nedre brændværdi, hvorimod der i bilag 4 anvendes øvre brændværdi.
Danmark korrigerer herfor ved rapportering til EU-Kommissionen.
Energistyrelsen påpeger, at energispareaftalens bestemmelser ikke medfører, at
slutbrugeren skal orienteres, hvis et net- eller distributionsvirksomhed overdrager
energibesparelsen til en anden net- eller distributionsvirksomhed. Energistyrelsen
foretager således ikke den af HOFOR ønskede ændring.
Energistyrelsen har ændret § 8, stk. 3, for at imødekomme DFJs kommentar. På
baggrund af SETs bemærkninger er der fortaget ændring af § 10, stk. 2, og der er
indsat en ny bestemmelse vedr. kvalitetssikring af omkostninger i § 17, stk. 3.
DFE har fremsendt et høringssvar, der er enslydende med høringssvar tidligere
fremsendt i forbindelse med høringen af den nuværende energisparebekendtgørel-
se, der trådte i kraft 30. juni 2017. I høringssvaret er genfremsat en række generel-
le kritikpunkter af ordningen.
Energistyrelsen bemærker overordnet til DFEs høringssvar, at der i energisparebe-
kendtgørelsen, der trådte i kraft d. 30. juni 2017 blev indarbejdet en række skærpe-
de bestemmelser om tilsyn med selskaberne og krav til selskabers håndtering af
energispareforpligtelsen samt bestemmelser om hvilke opgaver, der påhviler Ener-
gistyrelsen henholdsvis SET som tilsynsmyndighed. Rigsrevisionen har d. 6. sep-
tember 2017 offentliggjort en rapport med kritik af den hidtidige administration af
ordningen. Energistyrelsen henviser til energi-, forsynings- og klimaministerens
svar til Folketinget på Rigsrevisionens kritik af 13. november 2017, og forholder sig
ikke yderligere i dette høringssvar til DFEs generelle kritik af ordningen.
2.3. Kommentarer til kapitel 4: Samarbejde om energispareaktiviteter mellem net-
og distributionsvirksomheder
HOFOR mener, at bestemmelsen i § 11, stk. 2, ikke giver mening for naturgassel-
skaberne.
Energistyrelsen bemærker, at naturgasselskaberne også har et samarbejdsorgan
og dermed opfylder kravet i § 11, stk. 2.
DFJ foreslår, at den årlige samkøring af energisparesager med henblik på kontrol
for dobbelttælling af energibesparelser, der er aftalt i energispareaftalen, indskrives
Side 5/7
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 91: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
1836518_0006.png
i bekendtgørelsen. Desuden foreslår DFJ, at det er Energistyrelsen selv, der gen-
nemfører samkøringen.
Energistyrelsen bemærker, at det i energispareaftalen er aftalt, at energiselskaber-
ne foretager den omtalte samkøring. Det er Energistyrelsens vurdering, at såfremt
energiselskaberne skal pålægges et krav om samkøring af deres energisparesa-
ger, vil det kræve udtrykkelig lovhjemmel. Energistyrelsen oplyser videre, at der på
regeringens lovprogram er optaget et forslag til ændring af lov om elforsyning, lov
om naturgasforsyning og lov om varmeforsyning i februar II 2018 til ikrafttrædelse
d. 1. juli 2018. Lovforslaget er i høring frem til d. 15. december 2017. Lovforslaget
skal bl.a. sikre den fornødne hjemmel til at gennemføre samkøringen.
2.4. Kommentarer til kapitel 6: Økonomi, regnskabsførelse rapportering m.v.
DFE påpeger at der bør sikres bedre lovgivningsmæssige muligheder for SET til at
gennemføre kontrol af markedsmæssigheden af aftaler indgået under ordningen.
DFE kritiserer endvidere, at SET ikke kan underkende en ikke markedsmæssig
omkostning helt eller delvist.
Energistyrelsen understreger, at der følger af forsyningslovene, at aftaler, herunder
om realisering af energibesparelser, skal indgås på markedsmæssige vilkår. Det
betyder, at SET har hjemmel til at afvise omkostninger, hvor der ikke er dokumen-
tation for, at aftaler er indgået på markedsmæssige vilkår. Energistyrelsen oplyser
videre, at der på regeringens lovprogram er optaget et forslag til ændring af lov om
elforsyning, lov om naturgasforsyning og lov om varmeforsyning i februar II 2018 til
ikrafttrædelse d. 1. juli 2018. Lovforslaget er i høring frem til d. 15. december 2017.
Lovforslaget skal bl.a. sikre, at SET får mulighed for at stille yderligere krav til do-
kumentationen for markedsmæssighed af aftaler indgået under ordningen.
SET har indgivet et omfattende høringssvar, der omhandler de bestemmelser, som
SET fremadrettet fører tilsyn med. Energistyrelsen og SET har på baggrund af hø-
ringssvaret i høringsperioden haft dialog om udformningen af bestemmelserne.
På baggrund af dialogen med SET om deres fremadrettede tilsyn med ordningen,
er der fortaget præciseringer og rettelser i §§ 19-20 og §§ 23-24.
DFJ bemærker, at det bør fremgå af bekendtgørelsen, at energisparebidrag ikke
skal opkræves af energiarter, der bruges i produktion, der ikke er omfattet af ener-
gispareaftalen. Eksempelvis skal fjernvarmeselskaber ikke betale energisparebi-
drag til el og naturgas, der benyttes til fjernvarmeproduktion, da fjernvarmeforbru-
gerne ellers betaler en uforholdsmæssig stor andel af energispareindsatsen.
Energistyrelsen bemærker, at spørgsmålet om hvilke energiforbrug i fjernvarme-
produktionen, der skal opkræves energisparebidrag, er et spørgsmål om elnetvirk-
Side 6/7
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 91: Orientering om ikrafttrædelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
1836518_0007.png
somheders og naturgasdistributionsselskabers tarifering af deres kunder. Reglerne
for denne tarifering findes ikke i energisparebekendtgørelsen men i andre regler,
herunder elforsyningsloven. Energistyrelsen finder derfor ikke, at der umiddelbart
kan optages regler herom i energisparebekendtgørelsen. Energistyrelsen vil kon-
takte DFJ for en nærmere afklaring af evt. udfordringer på dette område.
2.5. Kommentarer til kapitel 7: Betaling af gebyrer
DGD opfordrer til, at gebyrerne for Energistyrelsens og SETs tilsyn med ordningen
fastsættes på baggrund af de relative omkostninger ved at føre tilsyn med energi-
spareordningen for de enkelte brancher. DGD og DE mener ligeledes, at oliebran-
chen også burde betale gebyr.
Den nuværende gebyropkrævning er i overensstemmelse med den bemyndigelse,
til opkrævning af gebyrer til Energistyrelsens og SETs opgaver vedrørende energi-
spareordningen, som fremgår af forsyningslovene, senest ændret ved lov nr. 1399
af 5. december 2017. Der er ikke lovmæssig hjemmel til, at opkræve energispare-
gebyr for oliebranchen. Dette skyldes, at olieselskabernes energispareindsats ale-
ne beror på en frivillig aftale og ikke er reguleret ved lov. Tilsynet med oliebran-
chens energispareindsats finansieres i stedet af Energistyrelsens generelle drifts-
midler.
2.6. Kommentarer til kapitel 8: Tilsyn og påbud m.v.
SET anfører, at der er en række henvisningsfejl i § 33, og at der generelt er et be-
hov for at kvalitetssikre bestemmelserne i § 33 om SETs mulighed for at pålægge
net- og distributionsselskaberne at ændre deres regnskabsførelse samt bortfald om
mulighed for dækning af omkostninger til energispareaktiviteter.
Efter dialog med SET i løbet af høringsperioden er § 33 nyaffattet.
Side 7/7