Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 90
Offentligt
1836206_0001.png
-- AKT 660363 -- BILAG 1 -- [ Høringssvar fra GAZ-SYSTEM S.A. ] --
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 90: Orientering om resultatet af høring over udkast til bekendtgørelse om visse rørledningsanlæg på søterritoriet og kontinentalsoklen
1836206_0002.png
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 90: Orientering om resultatet af høring over udkast til bekendtgørelse om visse rørledningsanlæg på søterritoriet og kontinentalsoklen
1836206_0003.png
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 90: Orientering om resultatet af høring over udkast til bekendtgørelse om visse rørledningsanlæg på søterritoriet og kontinentalsoklen
1836206_0004.png
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 90: Orientering om resultatet af høring over udkast til bekendtgørelse om visse rørledningsanlæg på søterritoriet og kontinentalsoklen
1836206_0005.png
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 90: Orientering om resultatet af høring over udkast til bekendtgørelse om visse rørledningsanlæg på søterritoriet og kontinentalsoklen
1836206_0006.png
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 90: Orientering om resultatet af høring over udkast til bekendtgørelse om visse rørledningsanlæg på søterritoriet og kontinentalsoklen
1836206_0007.png
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 90: Orientering om resultatet af høring over udkast til bekendtgørelse om visse rørledningsanlæg på søterritoriet og kontinentalsoklen
1836206_0008.png
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 90: Orientering om resultatet af høring over udkast til bekendtgørelse om visse rørledningsanlæg på søterritoriet og kontinentalsoklen
1836206_0009.png
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 90: Orientering om resultatet af høring over udkast til bekendtgørelse om visse rørledningsanlæg på søterritoriet og kontinentalsoklen
1836206_0010.png
-- AKT 660363 -- BILAG 2 -- [ Høringsvar fra Bech-Bruun (på vegne af Nord Stream 2 AG) ] --
BECH-Bf~UUN
Energistyrelsen
Jakob Levring
Amaliegade 44
1256 København K
København ~ 16. november 2017
Per Hemmer
Partner
T +45 72 27 35 50
[email protected]
Sagsnr. 062313-0018 phe/rka/jhp
Dok. nr. 18001483.1
Sendt via e-mail til:
[email protected]
[email protected]
Høring over udkast til bekendtgørelse om visse rørledningsanlæg på søterritoriet og
kontinentalsoklen
Energistyrelsen har den 27. oktober 2017 sendt udkast til bekendtgørelse om visse
rørledningsanlæg på søterritoriet og kontinentalsoklen (bekendtgørelsesudkastet) ihøring.
Bekendtgørelsesudkastet relaterer sig til udkast til lovforslag om ændring af fov om
kontinentalsoklen (tilladelse til visse rørledningsanlæg på søterritoriet), L 43, som i
øjeblikket er under behandling i Folketinget (lovforslaget).
Bekendtgørelsen udstedes bl.a. i medfør af den i lovforslaget foreslåede § 3a, stk. 4 i
kontinentalsokkelloven, som indeholder en bemyndigelse til energi-, forsynings- og
klimaministeren til at fastsætte nærmere regler om den administrative behandling af
ansøgninger om nedlæggelse af etkabler og rørledninger på søterritoriet. Det følger af
bemærkningerne i lovforslaget, at "bemyndigelsen forventes anvendt til at udstede en
bekendtgørelse, der regulerer den praktiske fremgangsmåde for indlevering og behandling af
ansøgninger om tilladelse til nedlaeggelse af etkabler og rørledninger til transport af kulbrinter
påsøterritoriet, herunder med henblik på at inddele ansøgningsprocessen iflere trin."
På den baggrund foreslår Bech-Bruun på vegne af Nord Stream 2 AG følgende ændringer
til bekendtgørelsesudkastet, herunder emner som Energistyrelsen bør overveje ved
udarbejdelsen af den endelige bekendtgørelse.
1.
Igangværende ansøgninger
Ifølge bekendtgørelsesudkastet skal energi-, forsynings- og klimaministeren træffe
afgørelse om tilladelse til nedlæggelse af etkabler og rørfedninger på søterritoriet og på
kontinentalsoklen. Efter de gældende regler, er det er Energistyrelsen, der på ministerens
vegne udøver bemyndigelsen hertil, jf. ~ 3, stk. 1, nr. 2 og § 3, stk. 2 i bekendtgørelse nr.
1090 af 25. september 207 7 om Energistyrelsens opgaver og beføjelser. Af
bemærkningerne til lovforslaget fremgår det, at afgørelser vedrørende ansøgninger om
nedlæggelse af rørledningsanlæg på søterritoriet er af en sådan karakter, at de mest
hensigtsmæssigt træffes på ministerniveau, og at det derfor ikke er hensigten, at
kompetencen, ligesom efter de gældende regler, delegeres til Energistyrelsen.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 90: Orientering om resultatet af høring over udkast til bekendtgørelse om visse rørledningsanlæg på søterritoriet og kontinentalsoklen
1836206_0011.png
TECH-BRUUN
2/4
Dok. nr. 18601483.1
Vi foreslår, at det indarbejdes i bekendtgørelsen, hvorvidt det fra den 1. januar 2018 er
Energistyrelsen eller energi-, forsynings- og klimaministeren, som udøver bemyndigelsen til
at træffe afgørelse i igangværende sager, så som Nord Stream 2 AG's ansøgningssag, hvis
denne ikke måtte være færdigbehandlet den 1. januar 2018, og som efter de gældende
regler bliver behandlet af Energistyrelsen.
For klarheds skyld foreslår vi desuden, at Energistyrelsen foretager de nødvendige
ændringer til bekendtgørelse nr. 1090 af 25. september 2017 om Energistyrelsens opgaver
og beføjelser i lyset af lovforslaget og bekendtgørelsesudkastet for at undgå usikkerhed om
ansvarsfordelingen mellem energi-, forsynings- og klimaministeren og Energistyrelsen.
2.
Udenrigsministerens indstilling
Nærmere regler om den administrative behandling af ansøgninger om nedlæggelse af
etkabler og rørledninger på søterritoriet er ikke fastsat i bekendtgørelsesudkastet. Det er
bl.a. ikke anført, hvilke oplysninger der kræves ved ansøgning om tilladelse i henhold til
bekendtgørelsens § 2. Desuden anføres det ikke nærmere, hvilke oplysninger der kræves til
brug for udenrigsministerens udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitiske indstilling, eller
hvornår og hvordan ansøgere skal afgive disse oplysninger til energi-, forsynings- og
klimaministeren.
Vi foreslår, at det præciseres enten i bekendtgørelsen eller i en vejledning, se afsnit 3
nedenfor, hvilke oplysninger der kræves i forbindelse med ansøgninger om rørledninger på
hhv. søterritoriet og på kontinentalsoklen, herunder de oplysninger der kraeves til brug for
udenrigsminisiterens indstilling, samt hvordan disse oplysninger forventes indhentet.
Derudover foreslår vi, at bekendtgørelsen angiver en rimelig tidsfrist for, hvornår energi-,
forsynings- og klimaministeren senest anmoder udenrigsministeren om at komme med en
indstilling i sagen, samt en rimelig tidsfrist for, hvornår udenrigsministeren senest skal
afgive sin indstilling.
3.
Vejledning til ansøgning om etablering
søterritoriet og kontinentalsoklen
af transitrørledninger
Energistyrelsen har tidligere udstedt "Procedurer ved meddelelse af tilladelser til sØkabler til
transmission og distribution af elektricitet på søterritoriet" dateret den 1. januar 2007(vedlagt
som bilag 1) samt udstedt "Guidelines for Permit Application for a Transit Pipeline on the
Danish Continental Shelf and Danish Territorial Waters Rev. 73"(vedlagt som bilag 2).
Vi foreslår, at Energistyrelsen opdaterer de vedhæftede vejledninger, så de afspejler de
ændringer, der er foreslået i bekendtgørelsesudkastet og lovforslaget. Det foreslås
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 90: Orientering om resultatet af høring over udkast til bekendtgørelse om visse rørledningsanlæg på søterritoriet og kontinentalsoklen
1836206_0012.png
BECH-BF~UUN
3/4
Dck. nr. 18001483.1
herunder, at vejledningerne redegør for de praktiske forhold vedrørende behandlingen af
nye ansøgninger og ansøgninger der er igangværende den 1. januar 2018, bl.a. følgende
forhold:
• hvilke oplysninger der kræves for en ansøgning i henhold til
bekendtgørelsens ~ 2 med hensyntagen til den totrins-behandling, der er
foreslået i lovforslaget og bekendtgørelsesudkastet, samt med
hensyntagen til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af
konkrete projekter (WM), jf. lovbekendtgørelse nr. 448 af 10. maj 2017,
og regler udstedt i medfør heraf,
• hvilke oplysninger der som udgangspunkt kræves til brug for
udenrigsministerens indstilling, samt hvornår og hvordan oplysningerne
skal afgives,
• proceduren for energi-, forsynings- og klimaministeren indhentelse af
udenrigsministerens udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitiske
indstilling,
• proceduren for behandling af ansøgninger, der er i igangværende den 1.
januar 2018,
• rimelige frister for indhentelse og afgivelse af den udenrigs-, sikkerheds-
og forsvarspolitiske indstilling, og
• forventet sagsbehandlingstid for ansøgninger der behandles i to trin
(nedlæggelse af etkabler og rørledninger på søterritoriet) og for
ansøgninger der behandles i et trin (nedlæggelse af etkabler og
rørledninger på kontinentalsoklen).
4.
Andre forhold
Der er en uoverensstemmelse mellem § 6 i bekendtgørelsesudkastet og den foreslåede §
6a i lovforslaget. Efter § 6 r bekendtgørelsesudkastet skal tvister om ethvert spørgsmål
vedrørende tilladelse efter § 2 mellem den danske stat og en indehaver af en tilladelse
afgøres af de danske domstole. Det følger af den forslåede § 6a, stk. 1 i lovforslaget, at
enhver med en væsentlig og individuel interesse i afgørelsen kan klage til
Energiklagenævnet over afgørelser truffet i henhold til loven eller regler udstedt i medfør af
loven. Det foreslås, at ~ 6 i bekendtgørelsesudkastet ændres således, at bestemmelsen
svarer til reglerne i den forslåede § 6a i lovforslaget.
Bekendtgørelsesudkastets § 4, stk. 1 vedrører de vilkår, der bl.a. kan stilles i tilladelser efter
bekendtgørelsens ~ 2, som omfatter både tilladelser til etkabler og rørledninger. Ordlyden
af bekendtgørelsesudkastets ~ 4, stk. 1, nr. 1-4 vedrører dog kun vilkår i tilladelser til
rørledninger. Energistyrelsen bedes angive hvorvidt det er hensigten, at bekendtgørelsens
§ 4, stk. 1, nr. 1-4 kun skal angive de vilkår, der kan stilles i tilladelser til at nedlægge
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 90: Orientering om resultatet af høring over udkast til bekendtgørelse om visse rørledningsanlæg på søterritoriet og kontinentalsoklen
1836206_0013.png
BECH-BRUUN
4/4
Dok. nr. 1800'483.i
rørledninger, men ikke tilkabler. I den sammenhæng bedes Energistyrelsen for klarheds
skyld overveje at indsætte en definition af"rørledningsanlæg" ibekendtgørelsen.
Med venlig hilsen
/~,
P,~r H e rir e
r~/~
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 90: Orientering om resultatet af høring over udkast til bekendtgørelse om visse rørledningsanlæg på søterritoriet og kontinentalsoklen
1836206_0014.png
-- AKT 660363 -- BILAG 3 -- [ Bilag til høringssvar fra Bech-Bruun - 1 ] --
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 90: Orientering om resultatet af høring over udkast til bekendtgørelse om visse rørledningsanlæg på søterritoriet og kontinentalsoklen
1836206_0015.png
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 90: Orientering om resultatet af høring over udkast til bekendtgørelse om visse rørledningsanlæg på søterritoriet og kontinentalsoklen
1836206_0016.png
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 90: Orientering om resultatet af høring over udkast til bekendtgørelse om visse rørledningsanlæg på søterritoriet og kontinentalsoklen
1836206_0017.png
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 90: Orientering om resultatet af høring over udkast til bekendtgørelse om visse rørledningsanlæg på søterritoriet og kontinentalsoklen
1836206_0018.png
-- AKT 660363 -- BILAG 4 -- [ Bilag til høringssvar fra Bech-Bruun - 2 ] --
Permit Application for a Transit Pipeline
on the Danish Continental Shelf and
Danish Territorial Waters
File no. 1110/*
Ref. ES/KLE/UE
Energy Resources
Page 1/6
Rev. 13
Transit pipelines
These guidelines apply to transit pipelines and other pipelines transporting hydrocarbons not
produced from the Danish subsoil on the Danish continental shelf and/or in Danish territorial
waters.
Offshore pipelines used for activities comprised by the Danish Subsoil Act are not covered by
the guidelines on application for transit pipelines.
Legislation
Approval of a transit pipeline for the transport of hydrocarbons on the Danish continental
shelf and/or in Danish territorial waters including an Environmental Impact Assessment
(EIA), if required, is based on the following legislation:
Consolidated Act No. 1101 of 18 November 2005 on the Continental Shelf, section 4 and 4
a, as amended by section 2 of Act No. 548 of 6 June 2007 and section 3 of Act No. 1400 of
27 December 2008
(not available in English)
Executive Order No. 361 of 25 April 2006 on Certain Pipeline Installations for the
Transport of Hydrocarbons in the Territorial Waters and on the Continental Shelf
(not
available in English)
Executive Order No. 884 of 21 September 2000 on Environmental Impact Assessment
(EIA) of Projects for Extraction of Hydrocarbons and for Installation of Pipelines in Dan-
ish Territorial Waters and Continental Shelf
A permit application to build and install a transit pipeline for the transport of hydrocarbons on
the Danish continental shelf and/or in Danish territorial waters shall be submitted to the Dan-
ish Energy Agency.
The Continental Shelf Act and Executive Order No. 361/2006 are not specific as to what a
permit application for a pipeline project shall contain, so guidelines for the necessary detailed
information are listed below.
Necessary information in permit application
A permit application for a transit pipeline has to state the following information:
The operator shall ensure that a management system for safety is established and main-
tained, ensuring and documenting the design, fabrication, installation, and operation.
The management system shall be based on recognised norms and standards for manage-
MINISTRY OF CLIMATE AND ENERGY
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 90: Orientering om resultatet af høring over udkast til bekendtgørelse om visse rørledningsanlæg på søterritoriet og kontinentalsoklen
ment systems (ISO 9001) or other similar systems.
Independent verification may be used to substitute some requirements related to the
above-mentioned systems.
A Safety Analysis - identification and evaluation of risk factors
(The probability for a pipeline rupture caused by corrosion, explosion, anchors or a sink-
ing ship hitting the pipeline, and the consequence of such)
Ownership
(Shareholders, operator)
Location of the pipeline
(Coordinates)
Overall description of the pipeline system, transported amount and hydrocarbon content.
Time schedule for design, fabrication, installation, and operation
Design standards cf. Guidelines for Design of Fixed Offshore Installations, Chapter 7. See
Enclosure 1
Pressure and temperature conditions in the pipeline, pipeline diameter and wall thickness,
corrosion protection and coating conditions
Crossing of existing pipelines or cables
(Method of how to cross existing pipelines or cables and information about crossing
agreements)
Location of valves
A description of the installation process
(Pipe laying vessel, welding process, NDT methods/ ultrasonic)
Environmental Impact Assessment (EIA)
Installation of pipelines for the transport of gas, oil or chemicals with a diameter of more
than 800 mm and a length of more than 40 km:
The EIA is part of the documentation needed for the application. It is prepared by the de-
veloper in cooperation with the authorities. When the EIA is ready, the public hearing of
the EIA follows. It lasts 8 weeks. After the hearing is finished, and the responses from the
public have been dealt with, the EIA process is finished.
or
Other oil and gas pipeline installations:
A screening showing whether the project might have substantial environmental impact.
Based on the criteria mentioned in Executive Order No. 884/2000, Appendix 2, the Dan-
ish Energy Agency determines whether an Environmental Impact Assessment (EIA) re-
port is to be prepared in connection with the application for and approval of the pipeline
project.
If an EIA report is not required, this decision is to be published simultaneously with the
notification of approval to the applicant (at the latest).
If the EIA is required, it is part of the documentation needed for the application. It is pre-
pared by the developer in cooperation with the authorities. When the EIA is ready, the
public hearing of the EIA follows. It lasts 8 weeks. After the hearing is finished, and the
responses from the public have been dealt with, the EIA process is finished.
Consultation of other authorities
In connection with the above-mentioned application, the Danish Energy Agency consults the
following authorities:
Side 2/6
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 90: Orientering om resultatet af høring over udkast til bekendtgørelse om visse rørledningsanlæg på søterritoriet og kontinentalsoklen
Danish Maritime Safety Administration
Danish Maritime Authority
Danish Environmental Agency
Agency for Spatial and Environmental Planning
Danish Directorate for Fisheries
The Heritage Agency of Denmark (only pipeline less than 24 nautical miles from the Dan-
ish coast/baseline)
Period of administrative procedure for pipeline approval
The expected period of administrative procedure from the receipt of complete application, in-
cluding the EIA procedures:
Approx. 3
4 months.
Installation start
The installation of the pipeline must not start before 4 weeks after the design approval of the
pipeline has been advertised in the press.
Application for operating permit
According to Executive Order No. 361/2006 a permit application to start operation of the
transit pipeline on the Danish continental shelf shall be submitted to the Danish Energy Agen-
cy.
The application has to state the following information:
A description of the Safety Management System for the operating phase
Procedure for hydrocarbon filling
Start-up date
Operating procedures / inspection program
(Base line inspection by intelligent pigging / risk based inspection)
Final approved location of the pipeline system on or below the sea bed
Design, Fabrication and Installation summary
A Release Note shall be issued by an independent verification company.
Period of administrative procedure for operating permit
The expected period of administrative procedure from the receipt of a complete application
for an operating permit:
Approx. 1 month.
Establishment of safety zones near the pipeline
Pursuant to Executive Order No. 939 of 27 November 1992 on Protection of Submarine Ca-
bles and Pipelines, a protection zone of 200 m on both sides of the pipeline is automatically
established, where anchoring, extraction of sand and stones, or fishing on the seabed is not al-
lowed. However, the applicant may request for exemption from the safety zone if the pipeline
is not at risk of damage from fishing on the sea bed.
Payment of expenses in connection with supervision activities
Executive Order No. 1032 of 23 August 2007 on Reimbursement of Expenses by Authority
Administration in Relation to Hydrocarbon Activities, etc.
(2008: DKK 762 per hour).
Side 3/6
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 90: Orientering om resultatet af høring over udkast til bekendtgørelse om visse rørledningsanlæg på søterritoriet og kontinentalsoklen
Miscellaneous
Any rock dumping on top of the pipeline has to be approved by the Danish Energy Agency.
Diving activities have to be approved by the Danish Maritime Authority.
Any discharge into the sea has to be approved the Danish Environmental Agency.
According to the Fisheries Act, sections 77 and 78, a project which may cause inconvenience
for or prevent salt-water fishing shall not be approved by the authorities unless negotiations
with affected fishermen about compensatory damages have started.
Side 4/6
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 90: Orientering om resultatet af høring over udkast til bekendtgørelse om visse rørledningsanlæg på søterritoriet og kontinentalsoklen
1836206_0022.png
Enclosure 1
GUIDELINES FOR DESIGN OF FIXED OFFSHORE INSTALLATIONS 2008
CHAPTER 7
DESIGN AND MAINTENANCE OF PIPELINES AND DESIGN OF OFFSHORE
STEEL STRUCTURES
Introduction
This chapter replaces
“Guidelines for Design of Fixed Offshore Installations 2006”.
Design and Maintenance of Pipelines
Offshore steel pipelines and risers are designed and maintained according to one of the fol-
lowing:
ISO 13623, Petroleum and Natural Gas Industries - Pipeline Transportation Systems.
DET NORSKE VERITAS’ Offshore Standard OS-F101,
Submarine Pipeline Systems,
2007.
For design against Sour Service,
ISO 15156, Petroleum and natural gas industries - Materials for use in H2S-containing
environments in oil and gas production.
ISO 15589-2, Petroleum and natural gas industries - Cathodic Protection of Pipeline
Transportation Systems, Offshore Pipelines.
are applied.
Flanges in offshore pipelines are designed according to
EN-1591, Flanges and Flange Joints.
Valves in offshore pipelines are designed according to
DS/ISO 14723, Petroleum and natural gas industries - Pipeline transportation systems
- Subsea pipeline valves.
Design Limits
Design norms for subsea oil/gas pipelines are allowed to be used up to and including the pig
receiver/launcher of the offshore installation.
Flexible Pipelines
Flexible pipelines are designed and installed according to one of the following:
ISO 13628-2 and -11, Petroleum and natural gas industries
-
Unbonded flexible pipe
systems for subsea and marine applications
/
Flexible pipe systems for subsea and ma-
rine applications.
Side 5/6
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 90: Orientering om resultatet af høring over udkast til bekendtgørelse om visse rørledningsanlæg på søterritoriet og kontinentalsoklen
API spec 17J, Specification for Unbonded Flexible Pipe with supplement of 1 June
2002.
Design of Offshore Steel Structures
Design of Steel Structures
For design of offshore steel structures,
DS/EN ISO 19902, Petroleum and natural gas industries - Fixed steel offshore struc-
tures
is used.
In addition to DS/EN ISO19902 the ISO 19900 series of standards are used.
Assessment of existing steel structures, which are not designed according to the requirements
in DS/EN ISO 19902, shall be made either with
a safety level as required in chapter 24, or
a safety level as required in DS 449, first edition April 1983
Offshore steel struc-
tures.
Side 6/6