Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 89
Offentligt
1940071_0001.png
Samråd i Folketingets Energi-, Forsynings- og
Klimaudvalg den 7. december 2017 vedr.
olieprisforudsætninger i Nordsøaftalen
_____________________________________
Samrådsspørgsmål D
I Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg har Christian Poll
(ALT) og Rasmus Nordqvist (ALT) stillet ministeren følgende
samrådsspørgsmål D:
Samrådsspørgsmål D:
”Vil
ministeren redegøre for sammenhængen mellem at basere
politiske aftaler på olieprisscenarier, hvor gennemførelse af
Parisaftalen mislykkes, og regeringens intentioner samt gentagne
forsikringer om, at Danmark lever op til Parisaftalens klimamål?”
Ministerens svartale:
Jeg vil gerne starte med at takke for spørgsmålet, som jeg på bedste
vis vil besvare i det følgende.
Jeg ved, at Parisaftalen står højt på Alternativets dagsorden. Det
kan jeg kun bifalde og glæde mig over.
[Ingen sammenhæng mellem olieprisskøn og Parisaftalen]
Jeg må dog indlede med at sige, at det er vanskeligt at besvare
Alternativets spørgsmål, hvis man skal forstå det ordret.
Energi-,
Forsynings-
og
Klimaminist
eriet
Stormgade
2-6
1470
København K
T: +45 3392
2800
E:
Side 1/7
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 89: Talepapir fra åbent samråd den 14/12-17 om olieprisscenarier (samrådsspm. D), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1940071_0002.png
For det forudsætter, at man er enig i spørgsmålets præmis om, at
valg af olieprisskøn i politiske aftaler foretages ud fra en forventning
om, at Parisaftalen mislykkes. Altså at der ud fra et givent
olieprisskøn kan udledes, om man satser på, at Parisaftalen ligefrem
mislykkes.
Den præmis er helt skæv.
Jeg er - ikke overraskende - uenig i, at man kan stille det op på den
måde, som Alternativet har gjort det her og i øvrigt også i medierne.
Så derfor er jeg glad for, at vi kan have dette samråd i dag, så vi kan
få klarlagt, hvordan tingene i virkeligheden forholder sig.
[Beregning af politiske aftaler kan ikke baseres på en vision]
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at der efter min opfattelse slet
ikke er nogen sammenhæng mellem valg af olieprisskøn i politiske
aftaler og regeringens ambition om og vilje til at efterleve
Parisaftalen.
Valg af olieprisskøn er ikke et udtryk for et politisk signal om,
hvorvidt regeringen vil efterleve Parisaftalen, eller om regeringen
forventer, at resten af verden vil efterleve Parisaftalen for den sags
skyld.
Som finansministeren var inde på, så beregner man, hvordan
politiske aftaler påvirker statens finanser. Det gør man for at sikre, at
statens økonomi hænger sammen.
Side 2/7
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 89: Talepapir fra åbent samråd den 14/12-17 om olieprisscenarier (samrådsspm. D), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1940071_0003.png
Til beregning af tilbagebetalingsordningen i Nordsøaftalen har vi
valgt at tage udgangspunkt i det olieprisskøn, der betragtes som det
mest sandsynlige forløb for olieprisen på det tidspunkt, hvor IEA
udarbejder skønnet.
Hvis vi havde anvendt olieprisskønnet fra 450-scenariet som
grundlag for Nordsøaftalen, så havde vi baseret os på en vision, der
på nuværende tidspunkt indeholder mange ubekendte.
Det tager således ikke højde for visse kendte forhold som
eksempelvis, at man forventer, at USA vil melde sig ud af
Parisaftalen.
Det er altså ikke et scenarie, der baserer sig på de planer og mål,
som landene på nuværende tidspunkt faktuelt har forpligtet sig til at
gennemføre.
Det er med andre ord et mere usikkert scenarie, desværre.
Som en ansvarlig regering for statens finanser kan vi ikke basere
beregninger i politiske aftaler på usikre visioner. Regeringen kan
ikke garantere,
at IEA’s 450-scenarie
bliver til virkelighed, selvom
det er ønskeligt.
Nordsøaftalen er fuldt finansieret uanset olieprisudvikling
Jeg vil gerne understrege, at Nordsøaftalen er fuldt finansieret
uanset udvikling af olieprisen. Det, som er afhængig af olieprisens
udvikling, er det, vi kalder tilbagebetalingsordningen i Nordsøaftalen.
Side 3/7
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 89: Talepapir fra åbent samråd den 14/12-17 om olieprisscenarier (samrådsspm. D), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1940071_0004.png
Denne ordning aktiveres kun, hvis olieprisen når et bestemt niveau.
Fra og med 2022 vil en tillægsskat på 5 procent blive udløst, hvis
olieprisen i gennemsnit i et år er 75 dollars eller derover. Hvis
olieprisen stiger til 85 dollars øges tillægsskatten til 10 procent.
Tilbagebetalingsordningen er opbygget på en sådan måde, at den
sikrer fortsat balance mellem selskaber og staten ved fremtidigt høje
oliepriser. Hvis olieprisen udvikler sig som forventet vil selskaberne
have tilbagebetalt skattelempelsen i Nordsøaftalen i 2031.
Hvis olieprisen på den anden side forbliver så lav, at
skattelempelsen mod forventning ikke tilbagebetales, så efterlader
det alligevel ikke et hul i statskassen, fordi aftalen som nævnt er
finansieret.
[Sammenhæng i ord og handling i forhold til Parisaftalen]
Jeg kunne stoppe mit svar her og konkludere, at der ingen
sammenhæng er mellem valg af olieprisskøn i politiske aftaler og
regeringens ambitioner og vilje til at efterleve Parisaftalen.
Men hvis man går lidt bag jeres spørgsmål, så er det, I måske også
ønsker svar på, om der er en sammenhæng mellem ord og handling
i regeringens efterlevelse af Parisaftalen?
Til det kan jeg svare, regeringen bakker fuldt op om Parisaftalen
det gælder både i ord og i handling og både på nationalt og
internationalt plan.
Side 4/7
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 89: Talepapir fra åbent samråd den 14/12-17 om olieprisscenarier (samrådsspm. D), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1940071_0005.png
Regeringen har med en række konkrete tiltag vist viljen til at tage
lederskab for den grønne omstilling, også internationalt. Danmark
arbejder blandt andet sammen med andre ambitiøse lande i nogle
større eller mindre koalitioner, der skal fremme den grønne
omstilling.
Et af de initiativer er statsministerens lancering af det globale
initiativ P4G på FN’s
generalforsamling i New York i september.
Formålet med P4G er at udvikle partnerskaber mellem offentlige og
private aktører med henblik på at fremme konkrete løsninger på
FN’s
verdensmål og Parisaftalen.
Og et andet er, at Danmark på COP23 i Bonn tilsluttede sig det nye
internationale initiativ om udfasning af kul i el-produktionen sammen
med en række ambitiøse lande. Derfor vil regeringen arbejde for
at udfase kul i el-produktionen frem mod 2030.
Danmark arbejder også helt konkret med at hjælpe nogle af verdens
største økonomier med deres omstilling til vedvarende energi.
Her deler vi ud af de erfaringer, vi har fået som et grønt
foregangsland. Lad mig bruge Kina som eksempel. Sidste år
underskrev jeg en aftale, hvor Danmark og Kina skal samarbejde om
at gøre kinesiske kraftværker mere fleksible, så de kan skrue ned og
op for blusset i takt med produktionen af vindenergi.
Hvis - og når - det forhåbentlig lykkes, kan vi hjælpe Kina med at
nedbringe deres CO2-reduktioner med, hvad der svarer til omkring
Side 5/7
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 89: Talepapir fra åbent samråd den 14/12-17 om olieprisscenarier (samrådsspm. D), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1940071_0006.png
75 pct. af Danmarks samlede CO2-udledninger. Det er med andre
ord en indsats, der batter i forhold til den grønne omstilling.
Men det stopper ikke med Kina. Danmark hjælper også andre store
vækstøkonomier som bl.a. Mexico, Indien og Sydafrika med at
implementere Parisaftalen og omstille deres energisystemer i en
mere grøn retning.
Regeringen har senest også indgået et lignende samarbejde med
Storbritannien, Tyskland og USA under eksportordningen. Jeg har
for nylig været i USA, hvor jeg indgik samarbejdsaftaler om både
fjernvarme og havvind.
Danmark påvirker på den vis potentielt op til 2 milliarder
energiforbrugere, som står for en tredjedel af verdens samlede CO2-
udledning.
Vi udbreder den danske energimodel fra 5 millioner danskere til 2
milliarder energiforbrugere i nogle af verdens største økonomier.
Det betyder reelle CO2-reduktioner globalt. Det er klimapolitik, så
det batter.
[Afrunding]
Som afrunding vil jeg gerne gentage de fire væsentligste pointer i
min tale.
For det første er der ingen sammenhæng mellem valg af
olieprisskøn i politiske aftaler og efterlevelse af Parisaftalen.
Side 6/7
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 89: Talepapir fra åbent samråd den 14/12-17 om olieprisscenarier (samrådsspm. D), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1940071_0007.png
For det andet kan vi som en ansvarlig regering ikke basere politiske
aftaler på olieprisskøn ud fra en usikker vision, uanset at slutmålet
er ønskeligt.
For det tredje er Nordsøaftalen fuldt finansieret uafhængigt af
olieprisens faktiske udvikling.
Og for det fjerde er der i højeste grad sammenhæng og konsistens i
regeringens ambitioner, vilje og handling for at indfri Parisaftalens
målsætninger. Danmark går forrest både nationalt og internationalt,
og vi skaber en kæmpemæssig klimaeffekt ved at hjælpe nogle af
verdens største økonomier med at levere på deres løfter fra Paris.
Tak for ordet.
Side 7/7