Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 87
Offentligt
1835713_0001.png
Notat
Kontor/afdeling
Center for Forsyning
Dato
11. december 2017
J nr.
2017-4031
Høringsnotat vedr. bekendtgørelser om betaling for myndighedsbehandling i
Energistyrelsen og bekendtgørelse om betaling for Ankenævnet på
Energiområdet
Udkast til bekendtgørelser om betaling for myndighedsbehandling i
Energistyrelsen, bekendtgørelse om betaling for Ankenævnte på Energiområdet og
bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om indtægtsrammer og
åbningsbalancer for naturgasdistributionsselskaber, har været udsendt i høring fra
den 6. november til den 27. november 2017.
Energistyrelsen har modtaget et høringssvar fra Dansk Energi (DE), der alene har
haft bemærkninger til udkast til bekendtgørelse om betaling for
myndighedsbehandling i Energistyrelsen og til bekendtgørelse om Ankenævnet på
Energiområdet.
I det følgende gennemgås høringssvaret. Kommentarer hertil er anført i kursiv.
Bekendtgørelse om betaling for myndighedsbehandling i Energistyrelsen
1. DE anfører, at den timebaserede gebyrbetaling for ansøgnings- og
bevillingssager på henholdsvis el-, og naturgas samt VE- området forekommer
unødig tung at administrere og opfordrer til, at gebyrerne for disse ydelser får
karakter af generelle grundgebyrer, der baseres på en gennemsnitsbetragtning og
som fordeles mellem virksomhederne baseret på transport af energimængde.
Energistyrelsens bemærkning:
Hensigten med lovforslaget og de foreslåede bestemmelser er at sikre, at de, der
modtager en ydelse, betaler herfor. For ansøgnings- og bevillingssager er der ikke
nødvendigvis altid sammenhæng mellem de virksomheder der i øvrigt er omfattet
af grundgebyret og ansøgervirksomhederne. Sagerne opstår alene på foranledning
af ansøgeren og derfor vil antallet være varierende, samtidig vil tidsforbruget på
den enkelte ansøgning være forskelligt. Derfor er det fastsat i loven, at ansøgnings-
og bevillingssager betales som timeafregnede gebyrer. Energistyrelsen er
opmærksom på de administrative byrder en timeafregnet gebyrbetaling kan
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/3
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 87: Orientering om udstedelse af nye bekendtgørelser
1835713_0002.png
medføre og har derfor præciseret i bekendtgørelsen, at virksomhederne vil
modtage halvårlige betalingsopkrævninger frem for fortløbende.
2. I forhold til de lovfikserede gebyrer anfører DE, at det bør fremgå tydeligt af
bekendtgørelsen, hvordan disse fordeles mellem selskaberne. Det fremgår alene af
lovforslaget, at fordelingen baseres på virksomhedernes transporterede
energimængde.
Energistyrelsens bemærkning:
Energistyrelsen imødekommer DE’s bemærkning om, at tydeliggøre
hvordan de
lovfikserede gebyrer fordeles mellem selskaberne. Der er i den vedtagne lov fastsat
specifikke beløb for de enkelte ydelser, som skal fordeles efter transporteret
energimængde. Derfor har Energistyrelsen indsat et stk. 2 i §§ 5, 6 og 7, hvori det
specificeres, hvor meget selskaberne skal betale per energienhed.
3. DE bemærker endvidere i deres høringssvar, at det bør fremgå af
bekendtgørelsen, at netselskabernes transport af elektricitet til andre netselskaber
ikke skal medregnes i selskabets samlede levering af forbrug.
Energistyrelsens bemærkning:
Energistyrelsen vil gerne gøre opmærksom på, at det fremgår af lovforslaget L40
(som fremsat d. 4. oktober 2017) side 15, 2. spalte, 2. afsnit, at ”Elektricitet, som
netvirksomhederne transporterer til andre netvirksomheder eller som eksporteres
ud af landet medregnes ikke i opgørelsen over transporteret elektricitet til forbrug i
Danmark.”
Det er derfor en forudsætning for beregningen og Energistyrelsen finder
derfor ikke anledning til for at gentage denne afgrænsning i bekendtgørelse om
betaling for myndighedsbehandling i Energistyrelsen.
Bekendtgørelse om betaling for Ankenævnet på Energiområdet
1. Betaling efter lov om elforsyning
DE tilslutter sig, at det alene er el-handelsvirksomheder, der leverer til
husholdningsforbrugere, der skal betale til Ankenævnet på Energiområdet. Det
fremgår af § 1, stk. 3, i bekendtgørelsen, at der skal ske en fordeling i forhold til
mængde leveret elektricitet i Danmark. DE foreslår, at det præciseres i
bekendtgørelsen, at der alene er tale om leveret mængde elektricitet til forbrug i
husholdninger.
Energistyrelsens bemærkning:
Energistyrelsen imødekommer
DE’s ønske om en præcisering af § 1, stk. 3, ved at
indsætte en henvisning til den afgrænsning, der er af el-handelsvirksomheder i § 1,
stk. 1 i bekendtgørelsen.
2. Betaling efter lov om varmeforsyning
Side 2/3
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 87: Orientering om udstedelse af nye bekendtgørelser
1835713_0003.png
DE bemærker, at betalingsforpligtelsen for varmeselskaber i medfør af lov om
varmeforsyning alene omfatter produktionsvirksomheder. DE stiller sig uforstående
overfor, hvorfor kun fjernvarmeproduktion, og ikke også fjernvarmedistribution, skal
dække omkostningerne. DE foreslår, at distributionsvirksomhed, der udelukkende
eller overvejende forestår varmetransmission eller distribution, og hvis sager kan
indbringes for Ankenævnet tillige, omfattes af betalingsforpligtelsen.
Energistyrelsens bemærkning:
Energistyrelsen bemærker hertil, at Ankenævnet på Energiområdet behandler
klager over energiydelser, som en privatperson har købt hos et erhvervsdrivende
energiselskab eller en kommunal forsyningsvirksomhed. Det er en betingelse, at
forbrugeren står i et direkte kundeforhold med det energiselskab, som der klages
over.
Energistyrelsen har kontaktet DE med henblik på en drøftelse af høringssvaret. Det
er Energistyrelsens opfattelse, at betalingsforpligtelsen efter bekendtgørelsen
typisk vil påhvile den virksomhed, som forbrugeren står i et direkte kundeforhold
med. DE er enige i denne betragtning, og ovenstående bemærkninger giver på den
baggrund ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Det bemærkes, at høringssvaret kun er gengivet i korte træk. Ønskes mere
detaljerede oplysninger om svaret indhold, henvises der til det fremsendte
høringssvar.
Side 3/3