Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 86
Offentligt
1835248_0001.png
Notat om delegeret retsakt
om ”PCI-listen”
til Folketingets Euro-
paudvalg
Dato
8. december 2017
Kommissionens delegerede forordning
(EU) …/… af 23. november 2017
om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
347/2013, hvad angår EU-listen
over projekter af fælles interesse (”PCI-
listen”) (skriftlig forelæggelse)
1. Resumé
Kommissionen har udstedt en delegeret forordning
(EU) …/… af 23. november
2017 om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om retningslinjer
for den transeuropæiske energiinfrastruktur (EU) nr. 347/2013 (herefter kaldet In-
frastrukturforordningen) for så vidt angår EU-listen over projekter af fælles interes-
se (”PCI-listen”). Forordningen regulerer, hvilke transeuropæiske energiinfrastruk-
turprojekter der har status af projekter af fælles europæisk interesse. Forordningen
træder i kraft på tyvendedagen for offentliggørelse i Den Europæiske Unions Ti-
dende, medmindre Rådet eller Europa-Parlamentet forinden gør indsigelse. For-
ordningen vurderes ikke at have konsekvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den kon-
krete delegerede retsakt og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat
lægge dette til grund.
2. Baggrund
I medfør af Infrastrukturforordningen (forordning nr. 347/2013 af 17. april 2013) skal
der hvert andet år vedtages en liste med energiinfrastrukturprojekter af fælles eu-
ropæisk interesse - den såkaldte PCI-liste. Den første PCI-liste blev vedtaget i
2013 og den anden i 2015. Kommissionen har i forbindelse med sin årlige status-
rapport for Energiunionen fremlagt den tredje PCI-liste som delegeret forordning
den 23. november 2017.
PCI-projekter omfatter infrastruktur inden for el-forsyning, naturgasforsyning, olie-
transportledninger, CO2-transport (som led i kulstoflagring, Carbon Capture and
Storage), intelligente net (smart grid) og el-motorveje (til skabelse af et el-
motorvejssystem i Unionen, som kan forbinde den stigende overskudsproduktion af
VE til store lagerfaciliteter og forbrugscentre). Danmark har p.t. alene PCI-projekter
inden for el-forsyning (herunder også elmotorveje) og naturgasforsyning.
For at et projekt kan udvælges som PCI-projekt, skal det opfylde følgende kriterier:
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/4
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 86: Notat om EU-listen over projekter af fælles interesser (PCI-listen)
1835248_0002.png
Projektet passerer grænsen mellem to eller flere medlemsstater eller én
medlemsstat og ét EØS-land; eller projektet er beliggende i en enkelt med-
lemsstat, men har en betydelig grænseoverskridende virkning.
Projektets samlede fordele
forstået som dets bidrag til markedsintegrati-
on og konkurrence, forsyningssikkerhed og bæredygtighed (herunder bl.a.
integration af vedvarende energi)
overstiger omkostningerne.
At være udpeget som PCI-projekt indebærer bl.a., at projektet er berettiget til en
samlet sagsbehandlingstid på maksimalt 3,5 år hos myndighederne i hver enkelt
medlemsstat, samt mulighed for at få støtte til projektet i form af tilskud eller lån
under Connecting Europe Facility (CEF-midler).
For infrastrukturprojekter inden for el-forsyning,
der samtidig opnår status som ”el-
motorveje”, er der ingen ekstra fordele forbundet med denne ekstra kategorisering.
Vedtagelse af den endelige PCI-liste sker på baggrund af input fra regionale grup-
per - nedsat i medfør af Infrastrukturforordningen - i form af regionale PCI-lister. De
regionale grupper omfatter repræsentanter fra medlemsstaterne, de nationale til-
synsmyndigheder, transmissionssystemoperatørerne, ENTSO-G og ENTSO-E,
ACER og Kommissionen. Beslutningskompetencen vedrørende de regionale PCI-
lister ligger hos medlemslandene i hver enkelt af de regionale grupper samt hos
Kommissionen.
På el-området
(forordningens ”prioriterede elkorridorer”) er Danmark medlem af to
regionale grupper: NSOG (Nordsøområdet) og BEMIP elektricitet (Østersøområ-
det). På gasområdet (”prioriterede gaskorridorer”) er Danmark medlem af BEMIP
gas (Østersøområdet) og NSI vest gas (gasinfrastruktur til nord-syd gasstrømme).
De endelige regionale lister for el, gas og olie blev vedtaget af de regionale grupper
den 17. oktober 2017. Kommissionen har, jf. infrastrukturforordningens artikel 3(4),
beføjelser til at vedtage delegerede retsakter med henblik på at opstille PCI-listen
på grundlag af de regionale lister.
Indsigelse imod den delegerede forordning kan ske med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Den opdaterede PCI-liste indeholder 173 projekter af fælles interesse, herunder
106 inden for el-transmission, 53 inden for naturgasforsyning, seks inden for olie-
transport, fire inden for smart grid og fire grænseoverskridende projekter inden for
CO2-transport (CCS).
Samtlige danske indstillede PCI-kandidater har opnået PCI-status på den tredje
PCI-liste. Der er tale om fire danske el-infrastrukturprojekter og et enkelt dansk
projekt på gasområdet.
El-infrastrukturprojekterne er alle gengangere fra den anden PCI-liste: Øst-
kystforbindelsen (på den jysk-tyske grænse), Vestkystforbindelsen (på den jysk-
Side 2/4
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 86: Notat om EU-listen over projekter af fælles interesser (PCI-listen)
1835248_0003.png
tyske grænse), Kriegers Flak BackToBack (mellem Sjælland og Tyskland) samt
Viking Link (mellem Jylland og England). COBRA Cable (mellem Jylland og Hol-
land) er ikke længere på listen, da det har fået alle nødvendige tilladelser.
Samtlige danske el-infrastrukturprojekter har endvidere opnået kategorisering som
”el-motorveje”.
På gasområdet drejer det sig om Baltic Pipe-rørledningen mellem Danmark og
Polen, herunder mulighederne for at opnå tilskud til forundersøgelser af an-
lægsarbejdet i forbindelse med tilkobling til Euro-pipe 2 og forstærkning af gassy-
stemet på tværs af Danmark. Projektet har til formål at bringe norsk gas til Polen
via Danmark.
Den samlede tredje PCI-liste indeholder 22 færre projekter end den anden PCI-liste
fra 2015 som følge af, at: 1) Unionens CO2-reduktionsmål kan medføre lavere ef-
terspørgsel på gas 2) en forstærket udvælgelsesproces (primært på gasområdet)
og 3) et større fokus på de vigtigste flaskehalse.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede forordning og har ligesom Rådet
mulighed for at gøre indsigelse.
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførsel af en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Den delegerede forordning gennemfører Infrastrukturforordningen fra 2013 (forord-
ning nr. 347/2013 af 17. april 2013), der er direkte gældende i dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Den delegerede retsakt har direkte virkning og får ikke konsekvenser for dansk
lovgivning. Den delegerede retsakt er udstedt med hjemmel i Infrastrukturforord-
ningens artikel 3(4).
Økonomiske konsekvenser
Den delegerede retsakt vurderes ikke at få økonomiske konsekvenser ud over de
mulige positive samfundsøkonomiske konsekvenser af, at Energinet får mulighed
for at søge EU-støtte til de danske PCI-projekter. Det vides dog ikke, om projekter-
ne vil opnå fremtidig støtte.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Den delegerede retsakt får ikke konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
Side 3/4
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 86: Notat om EU-listen over projekter af fælles interesser (PCI-listen)
1835248_0004.png
Den delegerede retsakt kan få den øvrige konsekvens, at integrationen af energi-
markederne i EU gennemføres i et højere tempo, end det ellers ville have været
tilfældet.
8. Høring
Notatet har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for Energi, Forsyning og
Klima den 7. december 2017.
Der er indkommet høringssvar fra Dansk Energi, som støtter Kommissionens tredje
PCI-liste. Desuden bemærkes det, at opfølgningen med projekterne i Kommissio-
nens PCI-lister bør skærpes, så fremdriften i disse vigtige europæiske projekter
sikres i højere grad end i dag. Endeligt bemærker Dansk Energi, at de interne nord-
sydgående tyske forbindelser er et afgørende element i, at de nye danske forbin-
delser mod Tyskland kan skabe værdi for markedet, el-systemet og den grønne
omstilling.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke specifikt kendskab til andre landes holdninger til forslaget. PCI-listen er
dog vedtaget ved konsensus af Kommissionen og medlemsstaterne, og derfor for-
modes det, at ingen medlemsstater vil gøre indsigelse imod listen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse imod udstedelsen af den dele-
gerede retsakt og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til
grund.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 4/4