Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 71
Offentligt
1828405_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
30. november 2017
Kommissionens forslag til revision af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2009/73/EC om fælles regler for det indre
marked for naturgas (”gasdirektivet”)
KOM(2017) 0660
Notatet oversendes endvidere til Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget.
1. Resumé
Kommissionen har den 8. november 2017 fremsat et forslag til ændring af
direktivet om fælles regler for det indre marked for naturgas. EU er i overve-
jende grad afhængig af import af naturgas fra tredjelande, og der er ifølge
Europa-Kommissionen behov for at sikre konkurrence på markedet for natu r-
gas via øget gennemsigtighed og rimelige gaspriser.
Gasdirektivet regulerer i dag det indre marked for naturgas i EU. EU -retten er
ikke gældende for gasinfrastruktur i tredjelande. Med direktivforslaget lægger
Kommissionen op til, at gasinfrastruktur fra et tredjeland til EU fremadrettet
skal være omfattet af EU-reglerne
inden for EU’s jurisdiktion. Direktivforslaget
sigter bl.a. på at klarlægge, hvilke forpligtelser der skal pålægges medlem s-
landene, når gasinfrastruktur fra tredjelande krydser grænsen til EU. Ændri n-
gen betyder i praksis, at reglerne også finder anvende lse for infrastruktur på
havområdet. Med forslaget vil sådanne forbindelser som udgangspunkt være
omfattet af de eksisterende krav i gasdirektivet om bl.a. tredjepartsadgang,
adskillelse mellem transmission og produktion/handel og gennemsigtighed.
Forslaget vil have lovgivningsmæssige og administrative konsekvenser, da
gastransmissionsledninger, som i dag ligger på dansk søterritorium, men som
ikke er koblet til det danske gassystem og dermed ikke omfattet af lov om
naturgasforsyning, vil blive omfattet som følge af direktivforslaget. Forslaget
vurderes ikke at have væsentlige økonomiske konsekvenser.
Regeringen er positiv over for Kommissionens forslag, og regeringen kan
overordnet støtte det foreliggende udkast til revision af gasdirektivet samt
hensigten om at sikre en hurtig behandling af forslaget i Rådet.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/5
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 71: Grundnotat og nærhedsnotat om revision af gasdirektivet
1828405_0002.png
2. Baggrund
Europa-Kommissionen har ved KOM (2017) 660 af 8. november 2017 fremlagt
forslag til en revision af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om fælles
regler for det indre marked for naturgas
(”gasdirektivet”). Forslaget er over-
sendt til Rådet i dansk sprogudgave den 8. november 2017.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 194 og skal behandles efter
den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afg ø-
relse med kvalificeret flertal.
Forslaget skal ifølge Kommissionen ses i relation til formålet med EU’s ene
r-
giunion, som bl.a. er at skabe et velfungerende indre marked for naturgas, der
også er en forudsætning for at øge forsyningssikkerheden i EU.
Naturgas transporteres primært gennem fast gasinfrastruktur, og ifølge Ko m-
missionen er det derfor essentielt, at der bl.a. er tredjepartsadgang til gasi n-
frastruktur på ikke-diskriminerende vilkår for alle markedsaktører. Da EU er
afhængig af import af naturgas fra tredjelande, bør der ifølge Kommissionen
være en høj grad af gennemsigtighed og konkurrence også for så vidt angår
den gas, der importeres.
Der er ikke i det eksisterende gasdirektiv fastlagt et entydigt regelgrundlag for
regulering af gasinfrastruktur til og fra tredjelande, selvom visse artikler i gas-
direktivet dog omhandler forhold vedrørende tredjelande. Kommissionen p å-
peger, at praksis ift. gasinfrastruktur til og fra tredjelande er, at der indgås
internationale aftaler, som ikke nødvendigvis har omfattet alle principperne i
gasdirektivet.
Kommissionen vurderer, at det er nødvendigt med en ensartet tilgang til de
internationale aftaler med tredjelande for at sikre overholdelsen af gasdirekt i-
vets principper. Kommissionen fastslår i direktivforslaget, at gasdirektivet,
med tilhørende EU-regulering udstedt i henhold til gasdirektivet, bør være
gældende for gasinfrastruktur mellem EU’s medlemsstater og tredjelande
indenfor medlemslandenes jurisdiktion. Kommissionen vurderer, at dette kan
ske gennem en udvidelse af definitionen af sammenkoblingslinjer som fremsat
i direktivforslaget.
3. Formål og indhold
Hovedformålet med direktivforslaget er at udvide direktivets anvendelseso m-
råde. Konkret foreslår
Kommissionen, at udvide direktivets definition af ”sam-
menkoblingslinjer”, således at også sammenkoblingslinjer mellem medlem
s-
lande og tredjelande eksplicit er omfattet af gasdirektivet. Kommissionen
foreslår, at ændringen skal omfatte både eksisterende og fremtidige rørled-
ninger op til grænsen af EU’s jurisdiktion.
Forslaget betyder, at sammenkoblingslinjer mellem medlemslande og tredj e-
lande fremadrettet vil være omfattet af gasdirektivets krav om bl.a. tredj e-
Side 2/5
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 71: Grundnotat og nærhedsnotat om revision af gasdirektivet
1828405_0003.png
partsadgang, tarif regulering, ejermæssig adskillelse mellem gastransmission
og produktion/handelsaktiviteter og gennemsigtighed. Det vil dog ifølge det
gældende direktivs bestemmelser (jf. artikel 36) være muligt at undtage ny
infrastruktur fra kravene.
For så vidt angår eksisterende infrastruktur (der falder udenfor de nuværende
undtagelsesbestemmelser) foreslår Kommissionen, at medlemsstaterne skal
kunne give konkrete og tidsbegrænsede undtagelser fra de væsentligste b e-
stemmelser i direktivet, hvis det vurderes ikke at være til skade for konkurre n-
cen, effektiv markedsfunktion og EU’s forsyningssikkerhed.
Kommissionens direktivforslag lægger op til, at medlemslandene skal sama r-
bejde om en fælles regulering/tilgang til kommende nye gasinfrastrukturpr o-
jekter, hvor ledninger fra tredjelande er beliggende indenfor flere medlems-
landes jurisdiktion.
Kommissionen bemærker, at der kan opstå situationer med gasinfrastruktur til
og fra tredjelande, hvor der vil være forskellig lovgivning gældende for dele af
gasinfrastrukturen
f.eks. fra afsenderlandet ind
til EU’s jurisdiktionsgrænse.
I sådanne situationer lægges der i forslaget op til, at Kommissionen vil kunne
opnå et forhandlingsmandat med henblik på at forhandle en aftale, der kan
sikre efterlevelse af EU-retten.
I forslaget foreslås det, at Kommissionen og muligvis ACER skal have en kon-
fliktløsende rolle.
Endeligt benytter Kommissionen i forslaget en ny terminologi i form af ”ga
s-
ledning”.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF art. 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Eur o-
pa-Parlamentets ITRE-udvalg.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhed s-
princippet. Kommissionen finder, at der er behov for handling på EU -niveau
for at sikre, at der ikke sker diskriminering mellem på den ene side marked s-
aktører på det indre energimarked og på den anden side markedsaktører fra
tredjelande, der netop også spiller en rolle på det indre marked for energi ved
håndtering af en stor volumen af naturgas.
Kommissionen anfører, at gasinfrastruktur til og fra tredjelande i langt de fl e-
ste tilfælde vil have en sådan dimensionering, at gasinfrastrukturen vil have
en påvirkning på markedsforholdene og forsyningssikkerhed i flere medlem s-
lande.
Side 3/5
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 71: Grundnotat og nærhedsnotat om revision af gasdirektivet
1828405_0004.png
Kommissionen anfører i direktivforslaget, at forslaget vil sikre sammenkobling
og integration af Europas gasmarkeder. Kommissionen anfører i den forbi n-
delse i direktivforslaget, at sammenkoblingen og integrationen af gasmark e-
derne i Europa ikke fyldestgørende kan sikres på medlemslandsniveau.
Kommissionen anfører, at medlemslandenes hidtidige isolerede tilgang til
forhandlinger med tredjelande har ført til forsinkelser ift. det indre marked for
energi og til utilstrækkelige og ikke optimale regulatorisk e regimer i Unionen.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering om, at forslaget er i overen s-
stemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Forslaget vil hovedsagligt berøre følgende dansk lovgivning:
Lov om naturgasforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1157/2016.
Herudover bekendtgørelser udstedt i medfør af lov om naturgasforsyning:
Bekendtgørelse nr. 1090/2000 særligt fsva. adgang til opstrømsrø r-
ledningsnet.
Bekendtgørelse nr. 1007/2011 særligt fsva. mulig tidsbegrænsede
undtagelser fra visse bestemmelser i lov om naturgasforsyning for
større anlæg i naturgasinfrastrukturen.
Bekendtgørelse nr. 1384/2016, særligt fsva. certificering af transmi s-
sionsselskaber, som kontrolleres af en eller flere fysiske eller juridiske
personer fra et eller flere lande udenfor EU.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Såfremt det nuværende forslag vedtages, vil det have lovgivningsmæssige konse-
kvenser, idet forslaget formentlig vil medføre et behov for tilpasning af lov om na-
turgasforsyning, som gennemfører det nuværende gasdirektiv.
Tilsvarende gælder for de administrative forskrifter, der er udstedt i medfør af lov
om naturgasforsyning.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser. Det kan
ikke afvises, at forslaget vil kunne have mindre administrative konsekvenser ifm.
myndighedsopgaver. Der vil skulle foretages yderligere analyser herom. Evt. stats-
finansielle konsekvenser afholdes, jf. budgetvejledningens retningslinjer, indenfor
ressortministeriets egne rammer.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Side 4/5
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 71: Grundnotat og nærhedsnotat om revision af gasdirektivet
1828405_0005.png
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget vurderes ikke at have andre væsentlige konsekvenser eller at ber ø-
re beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring i Specialudvalget for Energi, Forsyning og
Klima. Der er ikke modtaget høringssvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Foreløbigt er der dog indikationer på, at en gruppe medlemslande, som også
støttede Kommissionens forslag til rådsbeslutning om et mandat til Kommiss i-
onen til forhandling af aftale mellem EU og den Russiske Føderation om de
reguleringsmæssige rammer for anvendelsen af Nord Stream 2, vil tage pos i-
tivt imod forslaget til revision af gasdirektivet, om end med forskellige bet o-
ninger. Omvendt er der også foreløbige indikationer på, at andre medlemsla n-
de næppe ser behov for en revision af gasdirektivet.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen tager positivt imod Kommissionens forslag, og regeringen kan
overordnet støtte det foreliggende udkast til revision af gasdirektivet samt
hensigten om at sikre en hurtig behandling af forslaget i Rådet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 5/5