Notat om regeringens høringssvar til Europa-Kommissionens
høring om revision af MRV-forordningen for indsamling af data
om søtransportens CO2-udledning
Dato
29. november 2017
J nr. 2017-2826
Baggrund
Kommissionen iværksatte den 8. september 2017 en offentlig høring om revision af
MRV-forordningen (monitoring,
reporting and verification)
for indsamling af data om
søtransportens CO2-udledning, (EU) 757/2015, med henblik på at sikre overens-
stemmelse med nye såkaldte DCS-regler
i regi af FN’s søfartsorganisation,
IMO
(International Maritime Organization).
MRV-forordningen definerer bestemmelserne for indsamling af data fra skibe, der
sejler til og fra EU, om deres brændstofforbrug mv. Det er første skridt henimod at
reducere CO2-udledningen fra søtransporten (primært gods og passagerer) samt
at indsamle data fra skibene om deres brændstofforbrug, ruter, tekniske karakteri-
stika, tidsforbrug mv. Forordningen trådte i kraft i 1. juli 2015, og det er heri forud-
set, at såfremt der indgås en international aftale om et globalt dataindsamlingssy-
stem for søfarten, skal Kommissionen revidere MRV-forordningen med henblik på
at tilpasse den til det internationale regelsæt. Der er nu indgået en aftale om et
internationalt regelsæt i regi
af FN’s søfartsorganisation
IMO, den såkaldte DCS-
regulering.
Fristen for høringen er den 1. december 2017. Regeringen har udarbejdet vedlagte
høringssvar. Høringssvaret er sendt til Kommissionen.
Regeringens høringssvar
Regeringen fremhæver i høringssvaret, at man generelt bakker op om forordnin-
gens formål, og at man ønsker en ensartet global regulering, der sigter mod ned-
bringelse af CO2-udledningen fra søtransporten. Da CO2-udledning fra skibe står
for ca. 2,5 pct. af verdens CO2-udledning
–
ca. 1 mia. tons CO2 om året, er det
regeringens holdning, at international søtransport skal bidrage til at reducere de
globale udledninger, og at der fastsættes et globalt, langsigtet flagneutralt redukti-
onsmål for sektorens udledninger.
Regeringen udtrykker i høringssvaret sin støtte til, at der søges en tilpasning af de
to regelsæt, således at der fremover vil være ét globalt regelsæt for håndtering af
reguleringen af søtransportens CO2-udledninger.
Endvidere lægger regeringen i høringssvaret vægt på, at der udarbejdes et regel-
sæt, der kan bidrage til at drive udviklingen af en grøn maritim sektor, og at regel-
sættet derfor bør tage højde for søfartstransportens energieffektivitet. Det vil være
til gavn for både klimaet og den danske skibsfartssektor, at systemet også fremmer
mere energieffektive skive, som kan fragte mere gods pr. kilo CO2.
Regeringen har derfor i sit høringssvar pointeret, at man for at fremme skibes
energieffektivitet bør søge at inddrage den definition af transportarbejde, der benyt-
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
Side 1/2
www.efkm.dk