Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 42
Offentligt
1819553_0001.png
1
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
(Bemyndigelse til afholdelse af et udbud af pristillæg for elektricitet produceret på solcelleanlæg)
§1
I lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1288 af 27. oktober 2016, som ændret ved
lov nr. 427 af 18. maj 2016, lov nr. 1705 af 23. december 2016 og senest ved lov nr. 1756 af 27. december
2016, foretages følgende ændringer:
1.
Efter 50 b indsættes:
Ȥ 50 c.
Energi-, forsynings- og klimaministeren bemyndiges til at afholde et udbud af pristillæg for elektri-
citet produceret på solcelleanlæg med en installeret effekt på under 1 MW.«
§2
Stk. 1.
Energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 42: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Bemyndigelse til afholdelse af et udbud af pristillæg for elektricitet produceret på solcelleanlæg), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1819553_0002.png
2
1. Indledning
Lovforslaget indeholder forslag til ændring af lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1288 af 27. oktober 2016 med senere ændringer (i det følgende benævnt VE-loven).
Det overordnede formål med lovforslaget er at omlægge solcellepuljen for 2017 til et udbud. Omlægningen
fra tilskudspuljer til udbud forventes at give mere end dobbelt så meget grøn energi for pengene.
Lovforslaget udmønter aftale truffet i forlængelse af energiforligskredsmødet den 26. september 2017 mel-
lem partierne i energiforligskredsen (Venstre, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkepar-
ti, Socialdemokraterne, SF, Det Radikale Venstre og Enhedslisten) om afholdelse af udbud af pristillæg for
elektricitet produceret på solcelleanlæg.
Solcellepuljen for 2017 var en del af "Aftale mellem regeringen (Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti) og Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti om be-
grænsning af udgiften til den fortsatte udbygning med solcelleanlæg" af 11. juni 2013. Solcellepuljen er
ophævet ved lov [indsættelse af nr., dato og om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, der føl-
ger af L39 vedtaget 9. november 2017].
Med lovforslaget foreslås det at bemyndige energi-, forsynings- og klimaministeren til at afholde et udbud
af pristillæg for elektricitet produceret på nye solcelleanlæg med en installeret effekt på under 1 MW. Pris-
tillægget forventes tildelt som et fast pristillæg oven i markedsprisen på elektricitet, og at pristillægget ydes
i 20 år fra nettilslutningstidspunktet.
Udbuddet forventes afholdt i 2018 inden for en økonomisk ramme på 105 mio. kr. (2017-priser).
Finansiering vil ske ved, at midlerne fra den ophævede solcellepulje for 2017 overføres til dækning af ud-
buddet svarende til i alt 105 mio. kr. (2017-priser) til udbygning med solcelleanlæg på under 1 MW. Det var
forventningen, at solcellepuljen for 2017 ville have indebåret en udvidet solcelleudbygning med ca. 20 MW
solcelleanlæg. Det forventes, at udbud af pristillæg for elektricitet produceret på solcelleanlæg, som energi-
, forsynings- og klimaministeren med dette lovforslag bemyndiges til at afholde, vil indebære en solcelleud-
bygning på ca. 35 MW. Dermed forventes udbuddet at sikre en større udbygning med solcelleanlæg end
den tidligere aftalte solcellepulje for 2017 for de samme midler. Udbuddet forventes at blive udarbejdet
således, at der sikres flest mulige megawatt inden for det planlagte budget.
2. Lovforslagets hovedpunkt
2.1 Gældende ret
Lov om fremme af vedvarende energi (VE-loven) indeholder ikke på nuværende tidspunkt åbne støtteord-
ninger for nye solcelleanlæg. VE-loven indeholder heller ikke regler, som omfatter udbud af støtte til solcel-
leanlæg.
2.2 Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Med forslaget bemyndiges energi-, forsynings- og klimaministeren til at afholde et udbud af pristillæg for
elektricitet produceret på solcelleanlæg med en installeret effekt på under 1 MW. Ministeren bemyndiges
herved bl.a. til at fastsætte betingelserne for udbuddet i det kommende udbudsmateriale, til at indgå kon-
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 42: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Bemyndigelse til afholdelse af et udbud af pristillæg for elektricitet produceret på solcelleanlæg), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1819553_0003.png
3
trakter med de vindende tilbudsgivere og til at udbetale pristillæg i overensstemmelse med disse. Udbud-
det for solcelleanlæg forventes at blive afholdt i 2018.
Udbuddet vil blive tilrettelagt i overensstemmelse med Europa-Kommissionens retningslinjer for statsstøtte
til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020 (2014/C 200/01). Efter de statsstøtteretlige retningslinjer om støt-
te til elektricitet fra vedvarende energikilder, som trådte i kraft 1. januar 2017, må støtten hertil som ho-
vedregel alene ydes efter en udbudsprocedure, der er åben for alle producenter af elektricitet fra vedva-
rende energikilder på et ikke-diskriminerende grundlag og på basis af klare, gennemsigtige og ikke-
diskriminerende kriterier. Der gælder dog visse undtagelser. Det følger således af statsstøttereglerne, at der
kan ydes støtte uden afholdelse af et sådan udbud til anlæg med en installeret effekt på under 1 MW. På
baggrund heraf vil udbuddet for solcelleanlæg alene omfatte solcelleanlæg med en effekt på under 1 MW.
Med he lik på at sikre overholdelse af EU’s statsstøtteregler vil ud uds eti gelser e ku e i deholde
værnsregler for at sikre overholdelse af kravet om, at alene anlæg med en installeret effekt på under 1 MW
omfattes af udbuddet.
De betingelser, der stilles i udbuddet, skal være i overensstemmelse med udbuddets overordnede hensigt
om opnåelse af lavest mulig pristillæg og give en vis sikkerhed for realisation af de vindende projekter. Ud-
buddet vil kun være åbent for nye solcelleanlæg.
Projekter, der deltager i udbuddet, må ikke være påbegyndt. Dvs. arbejdet på investeringsprojektet må ikke
være påbegyndt, eller der må ikke være indgået bindende tilsagn om køb af udstyr eller indgåelse af andre
forpligtelser. Det forventes, at udbuddet vil blive begrænset til anlæg, som tilsluttes elforsyningsnettet, og
hvor hele anlæggets elproduktion sælges på elmarkedet. Dette er begrundet i, at muligheden for egetfor-
brug ville kunne skævvride konkurrencen i udbuddet. Pristillægget vil blive tildelt som et fast pristillæg oven
i markedsprisen på elektricitet. Pristillægget ydes i 20 år fra nettilslutningstidspunktet. Endvidere vil det i
udbuddet blive forudsat, at anlæg, der indgår i et vindende tilbud, ikke modtager anden støtte. Denne be-
tingelse skal være med til at sikre en ikke-diskriminerende udbudsprocedure.
De endelige udbudsbetingelser og kontraktvilkår m.v. vil fremgå af det udbudsmateriale, som offentliggøres
forud for åbning af udbuddet for solcelleanlæg.
Det forventes, at energi-, forsynings-, og klimaministeren delegerer beføjelsen til at afholde udbuddet til
Energistyrelsen i medfør af § 70 i VE-loven.
Det foreslås, at energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. Det-
te skyldes, at ordningen skal anmeldes til Europa-Ko
issio e i edfør af EU’s statsstøtteregler. Lov-
forslaget vil derfor først kunne træde i kraft når og i det omfang, at Europa-Kommissionen godkender ord-
ningen. Såfremt Europa-Kommissionen vurderer, at ordningen kan omfattes af den generelle gruppefrita-
gelsesforordning (Kommissionens forordning (EU) Nr. 651/2014 af 17. juni 2014 om visse kategorier af støt-
tes forenelighed med det indre marked i henhold til traktatens artikel 107 og 108), vil ordningen ikke være
omfattet af forpligtelsen til ikke at sætte loven i kraft forud for Europa-Kommissionens godkendelse af ord-
ningen.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 42: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Bemyndigelse til afholdelse af et udbud af pristillæg for elektricitet produceret på solcelleanlæg), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1819553_0004.png
4
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Bemyndigelsen til at afholde udbud af støtte til elproduktion fra solcelleanlæg vil øge de statslige udgifter
til VE-støtte. Finansieringen vil ske ved, at midlerne fra den ophævede solcellepulje for 2017 overføres til
dækning af udbuddet svarende til i alt 105 mio. kr. (2017-priser) til udbygning med solcelleanlæg på under
1 MW. Det forventes, at støtten ydes for den faktiske produktion fra solcelleanlæg omfattet af de vindende
bud, og at støtten ydes i 20 år fra nettilslutning, samt at udbuddet vil blive afgjort, så hele det aftalte bud-
get forventes udnyttet. Den faktiske produktion fra de vindende anlæg i udbuddet kendes ikke på forhånd,
bl.a. pga. placering, tekniske specifikationer og variation i årlige antal solskinstimer, og de faktiske støtte-
udgifter kan derfor ikke kendes eksakt på forhånd.
Udbuddet forventes afgjort i løbet af 2018, og støtteudbetalingerne forventes at begynde ved nettilslutning
af de vindende anlæg. Tidspunktet for afgørelsen vil bl.a. afhænge af, om ordningen statsstøtteanmeldes til
Europa-Ko
issio e efter EU’s statsstøtteregler eller o det vurderes, at ord i ge er o fattet
af den
generelle gruppefritagelsesforordning. Udbudsbetingelserne forventes at indeholde regler om, at solcelle-
anlæggene omfattet af de vindende bud skal være nettilsluttet senest to år efter afgørelsen af udbuddet.
Der er betydelig usikkerhed omkring nettilslutningstidspunktet og dermed tidspunktet for støtteudbetalin-
gen, der også afhænger af bl.a. lokale forhold omkring netudbygning. Det skønnes under betydelig usikker-
hed, at de vindende anlæg vil blive nettilsluttet ca. et år fra afgørelsen af udbuddet, der forventes afsluttet i
2018. Det kan dog ikke udelukkes, at nogle anlæg kan etableres hurtigere, så der allerede vil ske støtteud-
betalinger i 2019. Under betydelig usikkerhed skønnes der således ikke nogen støtteudgifter i 2018 og
2019, men først pr. 1. januar 2020.
Energistyrelsen forventes at få en forøgelse af opgaver i forbindelse med administration og udbetaling af
pristillæg til de vindende tilbudsgivere i henhold til de indgåede kontrakter. De øgede administrative om-
kostninger herved finansieres indenfor Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets eksisterende rammer.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Erhvervsstyrelsen Team Effektiv Regulering (TER) har vurderet, at lovforslaget medfører administrative
konsekvenser under 4 mio. kr. årligt. De bliver derfor ikke kvantificeret yderligere.
De administrative omkostninger vil alene påvirke de virksomheder, som vælger at deltage i udbuddet.
Lovforslaget vil have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser for de virksomheder, der vinder pristillæg i
udbuddene. Vindere af udbuddene opnår pristillæg på op til 15,00 øre pr. kWh. Det præcise beløb, som en
vindende tilbudsgiver vil opnå, vil først være kendt efter afholdelsen af udbuddet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vil få samme mindre administrative konsekvenser for borgere, der vil deltage i udbuddet, som
for virksomheder. Udbuddet forventes begrænset til anlæg, hvor hele anlæggets elproduktion sælges på
elmarkedet, og det vurderes derfor, at borgere ikke vil deltage i udbuddet i samme omfang som virksom-
heder.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 42: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Bemyndigelse til afholdelse af et udbud af pristillæg for elektricitet produceret på solcelleanlæg), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1819553_0005.png
5
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vil muliggøre udbud af pristillæg til elektricitet produceret på solcelleanlæg, som har betydning
for opfyldelse af Danmarks målsætninger om udbygning med vedvarende energi, der indebærer, at rege-
ringen vil arbejde for, at Danmark i 2030 får dækket mindst 50 pct. af sit energibehov af vedvarende energi.
På kortere sigt er Danmark forpligtet til at reducere drivhusgasudledningerne uden for kvotesystemet med
20 pct. i 2020 sammenlignet med 2005. Danmarks internationale klimaforpligtelser for 2030 er endnu ikke
fastlagt, men forventes at udgøre en reduktion på 36-40
p t. ude for kvotesyste et so e del af EU’s
målsætninger for 2030. Disse mål berøres ikke umiddelbart af udbuddet af pristillæg til elektricitet produ-
ceret på solcelleanlæg, da elproduktion altovervejende er omfattet af kvotesystemet.
Etablering af solcelleanlæg i forbindelse med udbud af pristillæg vil først og fremmest have betydning for
det nationale danske CO
2
-udslip inden for kvotesektoren, idet elektricitet produceret fra solcelleanlæggene
bl.a. vil erstatte elektricitet produceret ved fossile brændsler i kvoteomfattede kraftværker. Den forventede
udbygning af solcelleanlæg med en kapacitet svarende til ca. 35 MW solenergi vil reducere den nationale
danske CO
2
-udledning i 2030 med ca. 14.000 tons pr. år inden for kvotesektoren. Den nationale CO2-
udledning vil dermed blive reduceret, men på grund af kvotesystemet vil en del af eller hele klimaeffekten
på lang sigt kunne blive neutraliseret gennem øgede udledninger et andet sted i EU.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget etablerer hjemmel til, at energi-, forsynings- og klimaministeren kan afholde et udbud af pris-
tillæg for elektricitet produceret på solcelleanlæg med en installeret effekt på under 1 MW. Efter lovforsla-
get udbydes der et budget på 105 mio. kr. (2017-priser). Udbuddet forventes at blive afholdt i 2018.
Udbuddet vil blive tilrettelagt i overensstemmelse med Europa-Kommissionens retningslinjer for statsstøtte
til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020 (2014/C 200/01). Efter de statsstøtteretlige retningslinjer, om støt-
te til elektricitet fra vedvarende energikilder, som trådte i kraft 1. januar 2017, må støtten hertil som ho-
vedregel alene ydes efter en udbudsprocedure, der er åbne for alle producenter af elektricitet fra vedva-
rende energikilder på et ikke-diskriminerende grundlag og på basis af klare, gennemsigtige og ikke-
diskriminerende kriterier. Der gælder dog visse undtagelser. Det følger således af statsstøttereglerne, at der
kan ydes støtte uden afholdelse af et sådan udbud til anlæg med en installeret effekt på under 1 MW. På
baggrund heraf vil udbuddet for solcelleanlæg alene omfatte solcelleanlæg med en installeret effekt på
under 1 MW.
Udbuddet vil kun være åbent for nye solcelleanlæg.
Ordningen vil blive anmeldt til Europa-Kommissionen
i edfør af EU’s statsstøtteregler. Lovforslaget vil
derfor først kunne træde i kraft når og i det omfang, at Europa-Kommissionen godkender ordningen. Så-
fremt Europa-Kommissionen vurderer, at ordningen kan omfattes af den generelle gruppefritagelsesfor-
ordning (Kommissionens forordning (EU) Nr. 651/2014 af 17. juni 2014 om visse kategorier af støttes
forenelighed med det indre marked i henhold til traktatens artikel 107 og 108), vil ordningen ikke være
omfattet af forpligtelsen til ikke at sætte loven i kraft forud for Europa-Kommissionens godkendelse af ord-
ningen.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 42: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Bemyndigelse til afholdelse af et udbud af pristillæg for elektricitet produceret på solcelleanlæg), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1819553_0006.png
6
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 17. november 2017 til den 15. december 2017 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet
Advokatsamfundet, Akademisk Arkitektforening, Ankenævnet på Energiområdet, Antenne-
foreningen Vejen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Biofos A/S, Brancheforeningen for Biogas, Branche-
foreningen for Decentral Kraftvarme, Brancheforeningen for Husstandsvindmøller, Branchen Forbruger-
elektronik, Bryggeriforeningen, Bygge-, Anlægs- og Trækartellet (BATT-kartellet), Byggecentrum, Byggeska-
defonden, CO-industri, Copenhagen Merchants, DANAK (Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond),
DANICA RESOURCES APS, Danmarks Almene Boliger (BL), Danmarks Jægerforbund, Danmarks Naturfred-
ningsforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Danmarks Vindmøllefor-
ening, Danoil Exploration A/S, Dansk Affaldsforening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Biotek, Dansk
Byggeri, Dansk Center for Lys, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Faciliti-
es Management (DFM), Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri, Dansk Gas Distribution, Dansk Gas Forening,
Dansk Gasteknisk Center (DGC), Dansk Geotermi Aps, Dansk Miljøteknologi, Dansk Shell A/S, Dansk Solcelle-
forening, Dansk Standard, Dansk Transport og Logistik (DLTL), Dansk Varefakta Nævn, Dansk Ventilation,
Danske Advokater, Danske Arkitektvirksomheder, DANSKE ARK, Danske Maritime, Danske Regioner, Danske
Udlejere, DANVA (Dansk Vand- og Spildevandsforening), DANVAK, Datatilsynet, De frie Energiselskaber,
DEA Deutsche Erdoel AG, Debra
Energibranchen, DELTA Dansk Elektronik, Det Økologiske Råd, DI
Orga-
nisation for erhvervslivet, Dommerfuldmægtigforeningen, DONG Energy A/S, DTU
Institut for Vindenergi,
DTU
Myndighedsbetjening, E.ON Danmark A/S, Energi- og olieforum.dk, Energiforbrugeren, Energiforum
Danmark, Energiklagenævnet, Energisammenslutningen, Energitilsynet, Eniig, Eurowind Energy A/S, EWE
Energie AG, Fagligt Fælles Forbund (3F), Finansrådet, Fjernvarme Fyn, Fonden Kraka, Forbrugerrådet Tænk,
Forenede Danske El-bilister (FDEL), Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske belysningsarmatu-
rer (FABA), Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske husholdningsapparater (FEHA), Forenin-
gen af Rådgivende Ingeniører (FRI), Foreningen Danske Kraftvarmeværker, Foreningen for Platformsøko-
nomi i Danmark (FPD), Foreningen for Slutbrugere af Energi, Frederiksberg Kommune, FSR Danske reviso-
rer, Green Network, Greenpeace, GreenTech Advisor, GreenWays, GTS (Godkendt Teknologisk service),
Havarikommissionen, Hess ApS, HOFOR A/S, HOFOR Fjernkøling A/S, HOFOR Vind A/S, Håndværksrådet,
Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), Institut for produktudvikling (IPU), Intelligent Energi, IT-Branchen,
Kalk- og Teglværksforeningen (bygitegl.dk), Kamstrup A/S, Kjærgaard A/S, KlimaEnergi A/S, Kommunernes
Landsforening, Kooperationen (Den Kooperative arbejdsgiver- og interesseorganisation i Danmark), Køben-
havns Kommune - Teknik- og Miljøforvaltningen, Københavns Kommune
Økonomiforvaltningen, Køben-
havns Kulturcenter, Københavns Universitet, Landbrug & Fødevarer, Landsbyggefonden, Landsforeningen
af Solcelleejere, Landsforeningen Naboer til Kæmpevindmøller, LCA Center, Miljøpartiet De Grønne, Mærsk
Drilling, Mærsk Olie og Gas A/S, Maabjerg Energy Center
MEC, NEAS Energy A/S, NGF Nature Energy, NO-
AH Energi og Klima, Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi, Noreco, Nævnenes Hus, Offshoreener-
gy.dk, Olie Gas Danmark, Partnerskabet for Brint og Brændselsceller, Plastindustrien, Realkreditforeningen,
Reel Energi Oplysning (REO), SE, SEAS-NVE, Solar Elements A/S, Solar Lightning Consultants ApS, Solaropti,
Solenergi Danmark A/S, Spyker Energy ApS, Statens ByggeforskningsInstitut, Statoil A/S, Statoil Refining
Denmark A/S, Syd Energi, Tekniq, Teknologisk Institut, TREFOR, Varmepumpefabrikantforeningen, Vatten-
fall A/S , Vedvarende Energi, VELTEK
VVS- og El-Tekniske Leverandørers Brancheforening, Verdens Skove,
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 42: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Bemyndigelse til afholdelse af et udbud af pristillæg for elektricitet produceret på solcelleanlæg), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1819553_0007.png
7
Vestas Wind systems A/S, Vindenergi Danmark, Vindmølleindustrien, Wintershall Nordszee B.V., WWF Ver-
densnaturfonden, Økologisk Landsforening, Østkraft, Aalborg Portland A/S, Aalborg Universitet, Aarhus
Universitet.
9. Sammenfattende skema
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Positive konsekvenser/mindre
udgifter
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Virksomheder, som vinder del
udbuddet, vil modtage pristillæg
fra elektriciteten produceret på
anlægget.
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Elproduktionen fra de opførte
solcelleanlæg kan medvirke til at
fortrænge elproduktion baseret
på fossile brændsler, men idet
elproduktionen sker inden for
EU’s CO2-kvotesektor,
vil der på
EU-plan på sigt ikke ske en reduk-
tion af CO2-udledninger.
Negative konsekven-
ser/merudgifter
Statslige udgifter til støtte vil
stige med ca. 105 mio. kr. i støt-
teperiode.
Energistyrelsen forventes at få en
forøgelse af opgaver i forbindelse
med administration og udbetaling
af pristillæg til de vindende til-
budsgivere i henhold til de indgå-
ede kontrakter. De øgede admini-
strative omkostninger herved
finansieres indenfor Energi-, For-
synings- og Klimaministeriets
eksisterende rammer.
Erhvervsstyrelsen Team Effektiv
Regulering (TER) har vurderet, at
lovforslaget medfører administra-
tive konsekvenser under 4 mio.
kr. årligt. De bliver derfor ikke
kvantificeret yderligere.
Administrative konsekvenser for
de virksomheder, der deltager i
udbuddet.
Mindre administrative konse-
kvenser for borgere, der deltager
i udbuddet.
Ingen
Forholdet til EU-retten
Udbuddet vil blive tilrettelagt i overensstemmelse med Europa-
Kommissionens retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse og
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 42: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Bemyndigelse til afholdelse af et udbud af pristillæg for elektricitet produceret på solcelleanlæg), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1819553_0008.png
8
energi 2014-2020 (2014/C 200/01). Efter de statsstøtteretlige ret-
ningslinjer, om støtte til elektricitet fra vedvarende energikilder, som
trådte i kraft 1. januar 2017, må støtten hertil som hovedregel alene
ydes efter en udbudsprocedure, der er åbne for alle producenter af
elektricitet fra vedvarende energikilder på et ikke-diskriminerende
grundlag, og på basis af klare, gennemsigtige og ikke-diskriminerende
kriterier. Der gælder dog visse undtagelser. Det følger således af stats-
støttereglerne, at der kan ydes støtte uden afholdelse af et sådan
udbud, til anlæg med en installeret effekt på under 1 MW. På bag-
grund heraf vil udbuddet for solcelleanlæg alene at omfatte solcelle-
anlæg med en installeret effekt på under 1 MW.
Udbuddet vil kun være åbent for nye solcelleanlæg.
Ordningen vil blive anmeldt til Europa-Ko
issio e i edfør af EU’s
statsstøtteregler. Lovforslaget vil derfor først kunne træde i kraft når
og i det omfang, at Europa-Kommissionen godkender ordningen. Så-
fremt Europa-Kommissionen vurderer, at ordningen kan omfattes af
den generelle gruppefritagelsesforordning (Kommissionens forordning
(EU) Nr. 651/2014 af 17. juni 2014 om visse kategorier af støttes
forenelighed med det indre marked i henhold til traktatens artikel 107
og 108), vil ordningen ikke være omfattet af forpligtelsen til ikke at
sætte loven i kraft forud for Europa-Kommissionens godkendelse af
ordningen.
JA
NEJ
X
Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 42: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Bemyndigelse til afholdelse af et udbud af pristillæg for elektricitet produceret på solcelleanlæg), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1819553_0009.png
9
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
VE-loven indeholder ingen åbne støtteordninger for elektricitet produceret på solcelleanlæg.
Det følger af den foreslåede indsættelse af
§ 50 c,
at energi-, forsynings- og klimaministeren bemyndiges til
at afholde et udbud af pristillæg for elektricitet produceret på solcelleanlæg med en installeret effekt på
under 1 MW.
Det forventes, at energi-, forsynings- og klimaministeren vil gennemføre udbuddet i 2018 og på baggrund
heraf indgå kontrakter med de vindende tilbudsgivere og efterfølgende yde pristillæg på baggrund af kon-
trakterne.
Udbuddet vil blive tilrettelagt i overensstemmelse med Europa-Kommissionens retningslinjer for statsstøtte
til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020. Efter de statsstøtteretlige retningslinjer, om støtte til elektricitet
fra vedvarende energikilder, som trådte i kraft 1. januar 2017, må støtten hertil som hovedregel alene ydes
efter en udbudsprocedure, der er åben for alle producenter af elektricitet fra vedvarende energikilder på et
ikke-diskriminerende grundlag, og på basis af klare, gennemsigtige og ikke-diskriminerende kriterier. Der
gælder dog visse undtagelser. Det følger således af statsstøttereglerne, at der kan ydes støtte uden afhol-
delse af et sådan udbud til anlæg med en installeret effekt på under 1 MW. På baggrund heraf forventes
udbuddet for solcelleanlæg alene at omfatte solcelleanlæg med en installeret effekt på under 1 MW.
De betingelser, der stilles i udbuddet, skal være i overensstemmelse med udbuddets overordnede hensigt
om opnåelse af lavest mulig pristillæg, og en vis sikkerhed for realisation af de vindende projekter. Udbud-
det vil kun være åbent for nye solcelleanlæg. Endelig forventes udbuddet at blive begrænset til anlæg, som
tilsluttes elforsyningsnettet, og hvor hele anlæggets elproduktion sælges på elmarkedet. Pristillægget vil
blive tildelt som et fast pristillæg oven i markedsprisen på elektricitet og pristillægget ydes i 20 år fra nettil-
slutningstidspunktet. De endelige udbudsbetingelser og kontraktvilkår m.v. vil fremgå af det udbudsmateri-
ale, som offentliggøres forud for åbning af udbuddet for solcelleanlæg
Offentliggørelsen vil ske via Energistyrelsens hjemmeside, og derudover vil der blive udsendt en nyhed ved-
rørende udbuddet. Selve proceduren for tildelingen af pristillæg skal være gennemsigtig, hvilket også med-
fører en vis grad af offentlighed. Alle tilbudsgivere vil blive behandlet lige i forbindelse med udbudsproces-
sen og valg af tilbud.
Det forventes, at energi-, forsynings-, og klimaministeren i medfør af § 70 i VE-loven, delegerer beføjelsen
til Energistyrelsen til at afholde udbuddet for solcelleanlæg, herunder evaluere de indkomne tilbud på bag-
grund af udbudsmaterialet, og indgå kontrakter med de vindende tilbudsgivere. Det er endvidere forvent-
ningen, at opgaven med at administrere sådanne kontrakter, der indgås med de vindende tilbudsgivere,
herunder at udbetale pristillæg, ligeledes delegeres til Energistyrelsen.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 42: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Bemyndigelse til afholdelse af et udbud af pristillæg for elektricitet produceret på solcelleanlæg), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1819553_0010.png
10
Til § 2
Det følger af det foreslåede
stk. 1,
at energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætter tidspunktet for
lovens ikrafttræden. Dette skyldes, at ordningen skal anmeldes til Europa-Ko
issio e i edfør af EU’s
statsstøtteregler. Lovforslaget vil derfor først kunne træde i kraft når og i det omfang, at Europa-
Kommissionen godkender ordningen. Såfremt Europa-Kommissionen vurderer, at ordningen kan omfattes
af den generelle gruppefritagelsesforordning (Kommissionens forordning (EU) Nr. 651/2014 af 17. juni 2014
om visse kategorier af støttes forenelighed med det indre marked i henhold til traktatens artikel 107 og
108), vil ordningen ikke være omfattet af forpligtelsen til ikke at sætte loven i kraft forud for Europa-
Kommissionens godkendelse af ordningen.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, da hovedloven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 42: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Bemyndigelse til afholdelse af et udbud af pristillæg for elektricitet produceret på solcelleanlæg), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1819553_0011.png
11
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1288 af 27. oktober 2016, som
ændret ved lov nr. 427 af 18. maj 2016, lov nr. 1705
af 23. december 2016 og senest ved lov nr. 1756 af
27. december 2016, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 50 b indsættes:
Ȥ
50 c.
Energi-, forsynings- og klimaministeren
bemyndiges til at afholde et udbud af pristillæg for
elektricitet produceret på solcelleanlæg med en
installeret effekt på under 1 MW.«
§2
Stk. 1.
Energi-, forsynings- og klimaministeren fast-
sætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.