Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 38
Offentligt
1818280_0001.png
 
ORIENTERING OM BUSINESS CASE, 400/150 KV ENDRUP‐IDOMLUND 
 
1/14
 
 
 
 
Energinet 
Tonne Kjærsvej 65 
DK‐7000 Fredericia 
 
+45 70 10 22 4444 
info@Energinet  
CVR‐nr. 28 98 06 71 
Dato: 
8. november 2017 
 
Forfatter: 
FBC/ MNT 
 
 
 
ORIENTERING OM BUSINESS CASE, 400/150 KV 
ENDRUP‐IDOMLUND 
 
 
 
Dok. 15/12053‐27 Klassificering: Til arbejdsbrug/Restricted 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 38: Materiale fra teknisk gennemgang af Viking Link-projektpakken
1818280_0002.png
 
ORIENTERING OM BUSINESS CASE, 400/150 KV ENDRUP‐IDOMLUND 
 
2/14
 
Indholdsfortegnelse 
 
1.
 
Indledning ..................................................................................... 3
 
2.
 
Indstilling ....................................................................................... 3
 
3.
 
Resumé ......................................................................................... 4
 
4.
 
Rationale og formål ....................................................................... 4
 
4.1
 
Rationale ............................................................................................................... 4
 
4.2
 
Formål ................................................................................................................... 6
 
5.
 
Beskrivelse af alternativer ............................................................. 6
 
5.1
 
5.2
 
5.3
 
5.4
 
Referencesituationen ........................................................................................... 6
 
Indstillet alternativ (A) – netforstærkning med 400/150 kV‐luftledning .............. 7
 
Fravalgt alternativ (B) – netforstærkning med to 150 kV‐kabler .......................... 8
 
Fravalgt alternativ (C) – netforstærkning tre 150 kV‐kabler ............................... 10
 
6.
 
Investeringsanalyse ..................................................................... 11
 
6.1
 
6.2
 
6.3
 
6.4
 
6.5
 
Samfundsøkonomisk vurdering .......................................................................... 11
 
Selskabsøkonomisk vurdering ............................................................................ 11
 
Risikoanalyse  ...................................................................................................... 12
 
.
Timing ................................................................................................................. 12
 
Opsummering af investeringsanalysen ............................................................... 12
 
7.
 
Anlægs‐ og driftsbudget .............................................................. 13
 
 
 
 
Dok. 15/12053‐27      Klassificering: Til arbejdsbrug/Restricted 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 38: Materiale fra teknisk gennemgang af Viking Link-projektpakken
1818280_0003.png
 
ORIENTERING OM BUSINESS CASE, 400/150 KV ENDRUP‐IDOMLUND 
 
3/14
1. Indledning 
Den 22. december 2015 har Energinet anmodet Energi‐, Forsynings‐ og Klimaministeriet om 
tilladelse til at etablere hhv. Viking Link og Vestkystforbindelsen samt forstærke transmissions‐
nettet på strækningen Endrup‐Idomlund i henhold til § 4, stk. 3 i lov om Energinet. Energi‐, 
forsynings‐ og klimaministeren har den 29. oktober 2017 godkendt Energinets ansøgning.  
  
Dette notatet orienterer om business casen for Endrup‐Idomlund og afspejler det 
beslutningsgrundlag, der refereres til i ministerens godkendelse af projekterne. Notatet er 
navngivet ”Orientering om Business Case, 400/150 kV Endrup‐Idomlund”, da der er tale om en 
opdatering i forhold til business casen, som den så ud ved fremsendelsen af § 4‐ansøgningen. 
Siden fremsendelsen af § 4‐ansøgningen er budgetterne blevet opdateret. Derudover er de 
elementer, der siden fremsendelsen af den oprindelige business case er blevet afklaret, 
opdateret.  
 
Alle resultater i notatet er angivet i 2015‐priser. 
 
Endrup‐Idomlund er ansøgt med forventning om en kommende tilpasning af de daværende 
principper for kabellægning fra 2008, herunder en forventning om, at princippet for etablering 
af 400 kV‐transmissionsnet som kabelnet ville blive ændret. Forventningen byggede på den 
igangsatte revurdering af principperne for etablering og udbygning af transmissionsnettet i 
Danmark. Business casen indeholdt derfor en risikoanalyse af, at den forventede tilpasning ikke 
ville blive gennemført, og at den valgte løsning (400 kV‐luftledning) dermed ikke ville opnå 
tilladelse.  
 
Den endelige tilpasning af kabelhandlingsplanen blev vedtaget med den politiske aftale om 
afskaffelse af PSO‐afgiften af 17. november 2016. Heri blev det besluttet, at nye 400 kV‐
forbindelser fremadrettet skal etableres med luftledninger med mulighed for kompenserende 
kabellægning på udvalgte strækninger samt mulighed for kabellægning af 132‐150 kV‐net i 
nærheden af 400 kV‐luftledninger. 
 
Afsnitsnummereringen følger opbygningen fra den oprindelige business case 
 
2. Indstilling 
Anlægsprojektet skal etablere en nødvendig forstærkning langs den jyske vestkyst mellem 
Endrup og Idomlund for at kunne indpasse den forventede udbygning af vedvarende energi og 
sikre høj tilgængelighed på Viking Link og Vestkystforbindelsen og dermed sikre realiseringen af 
de forudsatte handelsgevinster. 
 
Den indstillede løsning omfatter en ny 400 kV dobbelt‐luftledning mellem Endrup og Idomlund, 
hvor det ene system drives ved 150 kV, inklusive de nødvendige stationer og stationsombyg‐
ninger. Løsningen sikrer, at højspændingsfejl kan håndteres i overensstemmelse med de inter‐
nationale driftsregler, og den kan rumme de usikkerheder, der er forbundet med udbygningen 
af vedvarende energi.   
 
Det indstillede anlægsbudget er på 1.649 mio. DKK i faste 2015‐priser. 
 
Anlægsprojektet forventes at starte i 2016 med forventet idriftsættelse december 2021. 
 
Dok. 15/12053‐27      Klassificering: Til arbejdsbrug/Restricted 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 38: Materiale fra teknisk gennemgang af Viking Link-projektpakken
1818280_0004.png
 
ORIENTERING OM BUSINESS CASE, 400/150 KV ENDRUP‐IDOMLUND 
 
4/14
3. Resumé  
Udbygningen af det danske transmissionsnet mellem Endrup og Idomlund er nødvendig for at 
kunne håndtere den forventede udbygning med vedvarende energi. Det kræver som minimum 
en forstærkning med to nye 150 kV‐kabler på strækningen mellem Endrup og Idomlund for at 
kunne håndtere den nuværende forventning til udbygning af vindkraft i Vestjylland.  
To nye 150 kV‐kabler samt eksisterende luftledning er en minimumsløsning, som ikke rummer 
mulighed for større vindudbygning end i Energinets analyseforudsætninger 2015. 
 
Historisk har det vist sig at være svært at lave solide og retvisende prognoser for vindkraftud‐
bygningerne på lokalt niveau. Der er lokale områder, hvor udviklingen i dag allerede har over‐
steget den forventede udbygning i 2020. Der er derfor behov for at etablere et transmissions‐
net, som kan håndtere den usikkerhed, der er i udviklingen.   
 
Minimumsløsningen er ikke i stand til at understøtte yderligere udbygninger til nabolande i 
form af Viking Link og Vestkystforbindelsen. Det er en forudsætning for at kunne opnå den 
fulde værdiskabelse på ca. 4,1 mia. DKK, som Viking Link og Vestkystforbindelsen medfører, at 
udbygningen på strækningen Endrup‐Idomlund bliver tilstrækkelig til også at rumme disse. 
 
Der er derfor analyseret yderligere to løsninger – en 400/150 kV‐kombiluftledning, hvor eksi‐
sterende luftledning demonteres og en løsning, hvor der etableres tre nye 150 kV‐kabler paral‐
lelt med eksisterende luftledning mellem Endrup og Idomlund. Analyserne viser, at 400 kV‐
løsningen er mere robust over for afvigelser i forudsætninger end netforstærkningen med tre 
150 kV‐kabler. Med 150 kV‐kabelløsningen er grænsen for, hvor meget effekt der kan håndte‐
res, nået ved etablering af Viking Link og Vestkystforbindelsen. Ved større indfødning i 150 kV‐
transmissionsnettet vil en stor del af energitransporten ske på 150 kV‐niveau, hvilket vil give 
overbelastninger andre steder i 150 kV‐transmissionsnettet, som ikke er dimensioneret til 
dette
1
.  
 
Anlægsbudgettet for 400 kV‐luftledningsløsningen er estimeret til 1.649 mio. DKK. Løsningen 
understøtter en hurtig udvikling i investeringerne i vedvarende energi, og 400 kV‐løsningen er 
et billigere alternativ end 150 kV‐løsningen. Løsningen medfører endvidere en tabsbesparelse 
svarende til ca. 378 mio. DKK over levetiden set i forhold til 150 kV‐kabelløsningen og en sparet 
reinvestering på 140 mio. DKK i den eksisterende luftledning.  
 
4. Rationale og formål 
4.1
Rationale 
Indpasning af vedvarende energi kræver massive ændringer i hele energisystemet. Et af de 
største potentialer, som Danmark har i forhold til den grønne omstilling, er vindkraft, særligt i 
Vestjylland. I andre områder af Europa er potentialerne i højere grad vand‐ og solkraft, og for 
at sikre en omkostningseffektiv omstilling skal disse forskellige produktionsmuligheder udnyt‐
tes på tværs af landegrænser. Dette forhold er analyseret af Energinet i rapporten "Analyse af 
potentialet for landvind i Danmark i 2030
2
". Dertil kommer, at hvis den europæiske udbygning 
med vedvarende energi bliver koordineret i højere grad, så er området langs den jyske vestkyst 
et af de bedste steder at placere vind i hele Europa. 
 
 
1
  
  
Det kan ikke på forhånd siges, hvor mange eller hvor store overbelastninger der vil opstå, da dette resultat er meget følsomt 
overfor, hvor nye anlæg konkret placeres. 
Link til: Analyse af potentialet for landvind i Danmark 2030 
2
Dok. 15/12053‐27      Klassificering: Til arbejdsbrug/Restricted 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 38: Materiale fra teknisk gennemgang af Viking Link-projektpakken
1818280_0005.png
 
ORIENTERING OM BUSINESS CASE, 400/150 KV ENDRUP‐IDOMLUND 
 
5/14
Den grønne omstilling har ændret og ændrer til stadighed produktionssammensætningen i ind‐ 
og udland, og dette medfører et øget potentiale for samhandel mellem nabolande. Ændringer i 
produktionssammensætningen og øget samhandel øger behovet for udbygning af infrastruktu‐
ren både internt og mod naboområder. Dette kræver et tæt samarbejde mellem nabolande 
om udvikling af energimarkederne og infrastrukturen, herunder hvordan systemerne drives.  
 
Et godt billede på hastigheden af den grønne omstilling kan ses i de historiske forventninger til 
udviklingen af vindkraft. Vindudbygningen i Vestjylland er gået betydeligt hurtigere end forven‐
tet, og den lokale geografiske placering af vindudbygning er ikke sket, som Energinet tidligere 
har forudsat. Vindudbygningen på lokalt niveau, der blev forudsat i 2013 som den mængde, 
der skulle være etableret i 2020, er allerede etableret i 2015. Endvidere er vindudbygningen i 
højere grad sket i Vest‐ og Nordjylland, hvor Energinet tidligere har antaget, at udviklingen ville 
ske mere jævnt over hele landsdelen.  
 
Den hurtigere udvikling af vindudbygningen samt den geografiske fordeling bevirker, at trans‐
missionsnettet i Vestjylland, især på strækningen mellem Endrup og Idomlund, i dag udnyttes 
maksimalt. For at understøtte den forventede udbygning med vindkraft i Nord‐ og Vestjylland 
er det nødvendig at foretage en forstærkning af strækningen mellem Endrup og Idomlund.  
 
Den stigende andel af vedvarende energi medfører et øget behov for at binde de europæiske 
energisystemer tættere sammen for effektivt at kunne udnytte de forskellige produktionsfor‐
mer mellem landene. Danmark er igennem de senere år blevet bedre integreret med naboom‐
råderne, og der er blevet større muligheder for at eksportere og importere energi. Den øgede 
mulighed for at handle energi over grænserne giver en række muligheder i forhold til at fast‐
holde niveauet for forsyningssikkerhed, men bidrager samtidig til en række opmærksomheds‐
punkter.  
 
Den øgede samhandel er ligesom vindudbygningen medvirkende til at øge presset på det in‐
terne transmissionsnet i Danmark, i forhold til at kunne sikre de store grænseoverskridende 
transporter mellem Norden og Centraleuropa. Endvidere bidrager udviklingen med større 
integration af energisystemerne også til en øget risiko for, at konsekvenser af fejl i transmissi‐
onsnettet lettere udbredes til større områder og dermed påvirker naboområderne. For at sik‐
re, at interne fejl ikke påvirker naboområderne, skal transmissionsnettet etableres og drives 
efter fælles europiske regler
3
.  
 
De fælles europæiske regler blev tidligere beskrevet i den fælles nordiske systemdriftsaftale og 
UCTE handbook. I dag bliver reglerne udmøntet i Network Codes, som udarbejdes i en proces, 
der involverer både EU Kommissionen, ACER (Agency for the Cooperation of Energy Regula‐
tors), medlemsstaterne og de europæiske TSO'er gennem ENTSO‐E. Network Codes vedtages 
som forordninger og har efter ikrafttrædelse direkte effekt i alle medlemslande. De gældende 
regler har altid været implementeret i driften af transmissionsnettet, men forudsætningerne 
og mulighederne for at opfylde reglerne har ændret sig hurtigt i takt med omstillingen af ener‐
gisystemerne.  
 
Tidligere har sikkerheden i elsystemet været implementeret som en kombination af centrale 
kraftværker og transmissionsforbindelser. I takt med den øgede samhandel med nabolande, og 
i takt med, at de centrale kulkraftværker samtidig har fået andre driftsmønstre grundet ind‐
pasningen af vedvarende energi, påvirkes mulighederne for, hvordan interne fejl i transmissi‐
 
3
  
EUROPA‐PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV 2005/89/EF, af 18. januar 2006 om foranstaltninger til fremme af elforsyningssik‐
kerhed og infrastrukturinvesteringer og ENTSO‐E Network Codes. 
Dok. 15/12053‐27      Klassificering: Til arbejdsbrug/Restricted 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 38: Materiale fra teknisk gennemgang af Viking Link-projektpakken
1818280_0006.png
 
ORIENTERING OM BUSINESS CASE, 400/150 KV ENDRUP‐IDOMLUND 
 
6/14
onsnettet kan håndteres. De ændrede driftsmønstre på centrale kulkraftværker bevirker, at de 
nødvendige reguleringsmuligheder ikke kan forventes at være til stede, hvilket er nødvendigt i 
tilfælde af fejl i systemet, og dermed er systemet mere sårbart over for fejlsituationer.  
 
Som følge af ændringerne af elsystemet er der behov for at flytte sikkerheden mere over i 
transmissionsnettet, hvilket medfører et behov for at udbygge transmissionsnettes funktionali‐
tet. Et tilstrækkeligt internt transmissionsnet bliver mere vitalt i forhold til at sikre forsynings‐
sikkerheden i et energisystem med mere vedvarende energi. Alternativt er det nødvendigt at 
betale de centrale kulkraftværker for at producere kontinuert, uden at værkernes energipro‐
duktion efterspørges. Denne løsning vil modvirke den grønne omstilling og være samfunds‐
økonomisk ineffektiv. 
 
De nye udlandsforbindelser Viking Link på 1400 MW og Vestkystforbindelsen, hvor handelska‐
paciteten øges til ±3500 MW, vil yderligere øge kravene til det interne transmissionsnet i Dan‐
mark og dermed øge forstærkningsbehovet. 
En forudsætning for at kunne udnytte Viking Link og Vestkystforbindelsen optimalt og derved 
opnå den fulde værdiskabelse på ca. 4,1 mia. DKK er, at strækningen mellem Endrup og Idom‐
lund forstærkes.  
 
4.2
Formål 
Formålet med dette projekt er at etablere en teknisk og økonomisk optimal netforstærkning 
langs den jyske vestkyst nord for Endrup. Forstærkningen skal sikre indpasning af den stigende 
mængde vedvarende energi samt bidrage til optimal tilgængelighed af kapaciteten på udlands‐
forbindelserne. Forbindelsen bidrager til udvikling af et sammenhængende og velfungerende 
europæisk energisystem, der opfylder de europæiske regler for sikker drift af transmissionsnet‐
tet.  
 
Givet den usikkerhed, som er forbundet med forventningerne til etablering og fysisk placering 
af nye vedvarende energikilder, er det endvidere formålet at anvise en løsning, som kan hånd‐
tere afvigelser i forventningerne og geografisk bestemte prognoseusikkerheder.  
 
 
5. Beskrivelse af alternativer 
5.1
Referencesituationen 
Referencesituationen omfatter det eksisterende transmissionsnet inklusive besluttede anlæg i 
2015. Det eksisterende transmissionsnet mellem Endrup og Idomlund udnyttes i dag maksi‐
malt, og der kan som nævnt ikke integreres mere vindkraft eller yderligere udvekslingsforbin‐
delser i Nord‐ og Vestjylland uden yderligere forstærkning. Transmissionsnettet er ligeledes 
ikke tilstrækkeligt til at understøtte sikkerheden i et elsystem baseret på vedvarende energi, 
hvor store grænseoverskridende energitransporter er nødvendige, og hvor driftsmønstrene på 
de centrale kulkraftværker ændrer sig. 
 
Dok. 15/12053‐27      Klassificering: Til arbejdsbrug/Restricted 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 38: Materiale fra teknisk gennemgang af Viking Link-projektpakken
1818280_0007.png
 
ORIENTERING OM BUSINESS CASE, 400/150 KV ENDRUP‐IDOMLUND 
 
7/14
 
Figur    
Refere esituatio e  er det eksistere de tra s issio s et, so  det forve tes at se 
ud i 
  ed "kritisk" s it i dteg et. 
De senere års beslutninger vedrørende indpasning af vedvarende energi og yderligere udveks‐
lingskapacitet mod naboområder er besluttet ud fra en forventning om, at hele 150 kV‐
transmissionsnettet skulle kabellægges som beskrevet i kabelhandlingsplanen. Kabelhandlings‐
planen ville løbende blive justeret og opdateret med den seneste udvikling i forudsætnings‐
grundlaget. Derved kunne de konkrete netforstærkninger inkluderes heri, og de tek‐
nisk/økonomisk optimale løsninger og tidspunkter for investeringerne fastsættes. Efterfølgen‐
de er Kabelhandlingsplanen taget op til politisk overvejelse. Dette har konsekvenser i de tilfæl‐
de, hvor interne netforstærkninger var forudsætninger for gennemførelsen af yderligere vind‐
udbygning og udvekslingskapacitet. Særligt transmissionsnettet i Vestjylland er påvirket heraf. 
 
Ovenstående forhold gør, at transmissionsnettet i Vestjylland udnyttes maksimalt. Dette bevir‐
ker, at yderligere udbygning med vindkraft og udvekslingsforbindelser derfor ikke vil være 
mulig, uden at en enkelt højspændingsfejl kan medføre omfattende strømafbrydelser i Dan‐
mark og med risiko for påvirkning af Danmarks naboområder. Energinet vil i en sådan situation 
dermed ikke leve op til de gældende internationale samarbejdsregler. 
 
5.2
Indstillet alternativ (A) – netforstærkning med 400/150 kV‐luftledning 
Den indstillede løsning er en to‐systems 400 kV‐luftledning fra Endrup til Idomlund. Det ene 
system drives ved 150 kV og føres ind i de mellemliggende stationer, hvor der kun skal gen‐
nemføres mindre anlægsændringer. Der etableres 400/150 kV‐transformering i Stovstrup. 
Ledningsanlægget har en samlet længde på 95 km.  
 
400 kV‐luftledningens formål er dels at opsamle vindproduktionen i Sønderjylland og Nordjyl‐
land, samt øge mulighederne for samhandel over grænserne ved at forstærke det interne 
transmissionsnet i nord‐syd gående retning af Jylland. 
 
Dok. 15/12053‐27      Klassificering: Til arbejdsbrug/Restricted 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 38: Materiale fra teknisk gennemgang af Viking Link-projektpakken
1818280_0008.png
 
ORIENTERING OM BUSINESS CASE, 400/150 KV ENDRUP‐IDOMLUND 
 
8/14
Med denne løsning er det muligt at holde de store energitransporter på 400 kV‐niveau og i 
større udstrækning end tidligere anvende 150 kV‐transmissions‐nettet til forsyning af forbrug 
og til at sikre de lokale producenters adgang til markedet.  
 
 
Figur    
I dstillet løs i g, 
/
 kV‐ko
iled i g  elle  E drup og Ido lu d stadie 
Den eksisterende luftledning demonteres på strækningen mellem Karlsgårde og Idomlund. 
 
Løsningen er tilstrækkelig til at rumme etableringen af Viking Link og Vestkystforbindelsen og 
kan håndtere udsving i udviklingen af vindproduktionen i forhold til Energinets forventninger 
på nuværende tidspunkt. Forventningen i dag er, at der vil være ca. 2350 MW vindkapacitet i 
området i 2035. Konkret kan løsningen håndtere vind til Nordvestjylland på op til ca. 3.000 
MW, svarende til ca. 40 pct. af vindkraftkapacitet i Danmark i 2035. På nuværende tidspunkt er 
der ca. 1750 MW i dette område af Nordjylland.  
 
Med den indstillede løsning skabes der også mulighed for, at Idomlund kan fungere som til‐
slutningspunkt for nye udlandsforbindelser, eller at der kan tilsluttes yderligere vedvarende 
energi i området end forventet på nuværende tidspunkt. 
 
5.3
Fravalgt alternativ (B) – netforstærkning med to 150 kV‐kabler 
Dette alternativ kan ikke indpasse Viking Link og Vestkystforbindelsen, men viser alene det 
nødvendige forstærkningsbehov som følge af den forventede udbygning med vindkraft.  
 
Dok. 15/12053‐27      Klassificering: Til arbejdsbrug/Restricted 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 38: Materiale fra teknisk gennemgang af Viking Link-projektpakken
1818280_0009.png
 
ORIENTERING OM BUSINESS CASE, 400/150 KV ENDRUP‐IDOMLUND 
 
9/14
Det beløb, der er inkluderet i den samfundsøkonomiske vurdering af Viking Link og Vestkyst‐
forbindelsen, er forskellen mellem prisen på den indstillede løsning og prisen på dette alterna‐
tiv. 
 
Alternativ B indeholder forstærkning af strækningen mellem Endrup og Idomlund ved etable‐
ring af to nye 150 kV‐kabler parallelt med den eksisterende luftledning, som bibeholdes. Løs‐
ningen er tilstrækkelig i forhold til at integrere den vindudbygning, der er forudsat i Analyse‐
forudsætninger 2015
4
.  
 
Løsningen er ikke tilstrækkelig til at kunne indpasse Viking Link og Vestkystforbindelsen, og 
løsningen kan ikke indpasse yderligere vedvarende energi end forudsat i Analyseforudsætnin‐
ger 2015. 
 
 
 
Figur   
Netstruktur 
 – to ka ler og eksistere de 
 kV‐luftled i g. 
I dette alternativ skal der etableres nye 400/150 kV‐transformere i Endrup og Idomlund, og der 
skal ske en opgradering af en eksisterende transformer i Askær.  
 
Gennemføres dette alternativ, kan der i visse dimensionerende situationer være behov for at 
overføre meget store effekter i 150 kV‐transmissionsnettet. 150 kV‐transmissionsnettet vil 
derfor blive en flaskehals i forbindelse med frigivelse af kapacitet til markedet, og almindelige 
150 kV‐revisioner kan blive begrænsende for rådigheden af udlandsforbindelserne, hvilket 
reducerer den samfundsmæssige værdi af disse. 
 
4
  
Analyseforudsætningerne opererer med en tidshorisont frem til 2035. 
Dok. 15/12053‐27      Klassificering: Til arbejdsbrug/Restricted 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 38: Materiale fra teknisk gennemgang af Viking Link-projektpakken
1818280_0010.png
 
En etapevis udbygning på 150 kV‐niveau medfører en væsentlig risiko for at ende med en lang‐
sigtet løsning, som bliver både dyrere, svagere og mere teknisk kompleks på grund af den store 
effektoverførsel på et spændingsniveau, der ikke er beregnet til det.  
 
5.4
Fravalgt alternativ (C) – netforstærkning tre 150 kV‐kabler  
Hvis effekten fra Viking Link og Vestkystforbindelsen skal kunne indpasses med en 150 kV‐
løsning, er det nødvendigt at etablere tre 150 kV‐kabelsystemer mellem Endrup og Idomlund 
parallelt med den eksisterende luftledning. 
 
 
ORIENTERING OM BUSINESS CASE, 400/150 KV ENDRUP‐IDOMLUND 
 
10/14
 
Figur   
Netstruktur 
 – tre ka ler og eksistere de 
Viki g og Vestkyste  eta leres. 
 kV‐luftled i g. Nødve dig, hvis 
 
I dette alternativ skal der etableres nye 400/150 kV‐transformere i Endrup og Idomlund, og en 
eksisterende transformer i Askær skal opgraderes. 
 
Ved etablering af Viking Link og Vestkystforbindelsen bliver nettet i Vestjylland i dette alterna‐
tiv kraftigt belastet som følge af den øgede energitransport i 150 kV‐transmissionsnettet. Den 
vindudbygning, der er angivet i Analyseforudsætninger 2015 kan dog indpasses. 
 
Det er undersøgt, hvordan denne løsning påvirkes, hvis effektindfødningen i det nordvestjyske 
område øges. Konkret er der gennemført netanalyser for 2032 med en ekstra effektindfødning 
Dok. 15/12053‐27      Klassificering: Til arbejdsbrug/Restricted 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 38: Materiale fra teknisk gennemgang af Viking Link-projektpakken
1818280_0011.png
 
ORIENTERING OM BUSINESS CASE, 400/150 KV ENDRUP‐IDOMLUND 
 
11/14
op til 700 MW i station Idomlund. Tilgang af denne effektstørrelse vurderes at være sandsynlig 
inden for en 20‐årig periode, enten som følge af øget udbygning med vedvarende energi på 
land, en ny udlandsforbindelse eller realisering af havmølleparker vest for Ringkøbing Fjord. 
 
Netanalyser viser, at overbelastninger ved en kabelløsning allerede opstår ved etablering af 
yderligere 350 MW vindkraft i Nordvestjylland. Vurderinger peger på, at vindudbygning i Nord‐ 
og Vestjylland med knap 40 pct. sandsynlighed overstiger dette i perioden frem til 2035. 
 
Netanalyserne viser desuden, at en effektindfødning på yderligere 700 MW i Idomlund vil be‐
tyde, at belastningerne i 150 kV‐transmissionsnettet stiger til et utilladeligt niveau, hvor over‐
belastninger vil opstå andre steder i transmissionsnettet end på selve forbindelsen mellem 
Endrup og Idomlund. Det er ikke muligt at forudsige konkret, hvilke forbindelser der bliver 
overbelastet, da det afhænger af den faktiske placering af nye produktionsenheder.  
 
Løsningen er fravalgt på grund af økonomi, idet den er forbundet med større omkostninger 
end alternativ A. Endvidere fravælges løsningen på grund af manglende rummelighed over for 
udbygningen med vedvarende energi, usikkerhed om fremtidigt forstærkningsbehov i 150 kV‐
transmissionsnettet og kompleksiteten ved at have så store effektoverførsler i 150 kV‐
transmissionsnettet.  
 
6. Investeringsanalyse 
6.1
Samfundsøkonomisk vurdering 
Den indstillede løsning for forstærkning af strækningen mellem Endrup og Idomlund er en 
forudsætning for at opnå den fulde værdiskabelse som Viking Link og Vestkystforbindelsen 
medfører. Dette forhold er yderligere belyst i 15/06626‐13 Business Case – Vestkystforbindel‐
sen og Viking Link. 
 
6.2
Selskabsøkonomisk vurdering 
I dette afsnit præsenteres en økonomisk vurdering af de tre alternativer (A‐C). På baggrund 
heraf vælges den teknisk/økonomisk optimale løsning.  
 
Ved vurderingen af de økonomiske forhold er der benyttet enhedspriser og realiserede om‐
kostninger fra Kassø‐Tjele 400 kV‐luftledningen.  
 
De økonomiske forhold for de undersøgte alternativer er vist i Tabel 1
5
. Omkostningerne er 
angivet som samlede anlægsomkostninger. Endvidere indgår omkostninger til reinvestering i 
den eksisterende 150 kV‐luftledning, som er nødvendig i alternativ B og C. Af tabellen ses yder‐
ligere forskellen i omkostninger til tab mellem alternativ A og C. Omkostningerne anvendes 
primært til udvælgelse af alternativ. 
Tabellen viser de kendte reinvesteringer på den eksisterende luftledning Karlsgårde‐Stovstrup‐
Videbæk‐Idomlund.  
 
Mio . DKK ( 2 0 1 5 p r ise r )
Alt . A
Alt . B
Alt . C
Budget
Reinvestering 150 kV ledning
Nettab (differens)
I a lt
                        
1.649
                        
1.369
                        
2.025
140
140
0
378
1649
1509
2543
 
 
 
5
  
Tabsberegninger er udført i business case Vestkystforbindelsen (DK‐DE)/Viking Link (DK‐GB) og viser betydelige tabsbesparelser for 
400 kV‐løsningen i størrelsesordenen 378 mio. DKK. 
Dok. 15/12053‐27      Klassificering: Til arbejdsbrug/Restricted 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 38: Materiale fra teknisk gennemgang af Viking Link-projektpakken
1818280_0012.png
 
ORIENTERING OM BUSINESS CASE, 400/150 KV ENDRUP‐IDOMLUND 
 
12/14
Ta el   
Øko o isk sa
e lig i g af alter ativer E drup‐Ido lu d. Det er ikke releva t at 
sa
e lig e  ed  etta e e i alter ativ B, da dette alter ativ er ude  Viki g Li k og 
Vestkyste .  
 
Det valgte alternativ A er tilstrækkelig i de undersøgte variationer og er den billigste af de al‐
ternativer (A og C), der kan indpasse Viking Link og Vestkystforbindelsen. Den samlede om‐
kostning til alternativ A er 140 mio. DKK dyrere end alternativ B, der er tilstrækkelig, hvis ikke 
Vestkystforbindelsen og Viking Link etableres. Denne meromkostning indgår derfor i den sam‐
fundsøkonomiske analyse i business casen for de to udlandsforbindelser.  Yderligere ses det af 
tabellen, at tages der højde for nettabene er alternativ A ca. 900 mio. DKK billigere end alter‐
nativ C. 
 
6.3
Risikoanalyse 
I det følgende er de væsentligste risici, som havde indflydelse på valg af løsning og budgettet 
for den valgte løsning, beskrevet. 
 
Krav om kompenserende kabellægning eller partiel kabellægning 
I forbindelse med tidligere luftledningsprojekter er der ofte i tilladelsen stillet vilkår om kabel‐
lægning af ledninger på lavere spændingsniveauer (kompenserende kabellægning).  
 
Herudover har der været vilkår om partiel kabellægning på mindre delstrækninger gennem 
særlige naturområder. 
 
Omfanget af de kompenserende og partielle kabellægninger kan vise sig at blive større end 
budgetteret som følge af krav fra eksterne parter, men der er også en mulighed for optimering 
i forhold til anlægsbudgettet.  
 
Dette forventes afklaret endeligt i forbindelse med godkendelsesprocessen hos Energistyrelsen 
og Naturstyrelsen. 
 
6.4
Timing 
Såfremt investeringsbeslutningen ikke træffes, vil det påvirke realiseringen af de forventede 
handelsgevinster på såvel Viking Link som på Øst‐ og Vestkystforbindelserne. Derfor anbefales 
det, at forstærkningen mellem Endrup og Idomlund igangsættes. 
 
Den optimale tidsplan for timing af etableringsdelen af projekterne er vist nedenfor: 
 
 
Figur   
 
6.5
Ti i g af store a lægsprojekter i DK . 
Opsummering af investeringsanalysen 
På baggrund af omkostningssammenligning og løsningernes robusthed er det valgt at indstille 
alternativ A, som er 400/150 kV‐kombiledningen. 
 
Dok. 15/12053‐27      Klassificering: Til arbejdsbrug/Restricted 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 38: Materiale fra teknisk gennemgang af Viking Link-projektpakken
1818280_0013.png
 
ORIENTERING OM BUSINESS CASE, 400/150 KV ENDRUP‐IDOMLUND 
 
13/14
Med udgangspunkt i de samlede omkostninger, der er udarbejdet for at udvælge alternativ, er 
alternativ A ca. 900 mio. DKK
6
 billigere end eneste relevante alternativ C, hvor der på trods af 
investeringen vil være problemer med indpasning af yderligere udbygning med vedvarende 
energi i Vest‐ og Nordjylland.  
 
7. Anlægs‐ og driftsbudget 
Anlægsbudgettet er periodiseret i forhold til, at projektet gennemføres i perioden 2016‐2022. 
 
Der er regnet med en finansieringsrente på 1,95 pct. p.a. og en inflation på 1,8 pct. p.a. 
 
Det forventede anlægsbudget for etablering af forbindelsen mellem Endrup og Idomlund er 
vist i Tabel 2. Budgettet er opgjort i faste 2015‐priser og indeholder alle forventede eksterne 
og interne omkostninger.  
 
Anlægsbudgettet indeholder omkostninger til demontering af den eksisterende 150 kV‐
forbindelse mellem Karlsgårde og Idomlund.  
 
DKK Mio.  (2015‐priser) 
  
Basisbudget (ekskl. byggerenter) 
Total 
  
1517
Byggerenter 
Basisbudget 
                  50 
1568
Risikoomkostninger 
Forventningstillæg (projektlederreserve) 
Styringsmål 
                  31 
                  10 
1609
Budgetusikkerhed (styregruppereserve) 
Anlægsbudget 
                  40 
1649
 
Ta el   
Overord et  udget for opgraderi g af E drup‐Ido lu d i faste 
‐priser. Detaljer i 
asis udget er ikke offe tliggjort af he sy  til ko traktforha dli ger. 
Budgettet på 1.649 mio. DKK er udarbejdet på baggrund af erfaringspriser og under hensynta‐
gen til forventede partielle kabellægninger (Skjern Å), kompenserende kabellægninger (i nær‐
heden af 60/10 kV‐luftledninger) og rettighedserhvervelser på strækningen. 
 
Styringsmålet på i alt 1.609 mio. DKK angiver den mest sandsynlige omkostning for det samle‐
de projekt givet de usikkerheder og risici, der er vurderet. Basisbudgettet inklusive projektle‐
derreserven disponeres af projektledelsen, hvorimod styregruppereserven på 40 mio. DKK 
disponeres af projektets styregruppe.  
 
Budgettet i løbende priser er 1.810 mio. DKK og efter godkendelse af business casen vil øko‐
nomiopfølgningen foregå i løbende priser. 
 
De største budgetusikkerheder
7
 hæfter sig til følgende aktiviteter: 
indkøb af master inklusive fasetråde 
rettighedserhvervelse (erstatninger) 
kompenserende kabellægning 
partiel kabellægning. 
 
6
7
  
  
Inklusive reinvestering, inklusive differencen i nettab. 
Usikkerheden betyder, at posterne både kan blive større eller mindre. 
Dok. 15/12053‐27      Klassificering: Til arbejdsbrug/Restricted 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 38: Materiale fra teknisk gennemgang af Viking Link-projektpakken
1818280_0014.png
 
Fjernelsen af de gamle luftledninger efter 2022 betyder, at afskrivningen på de gamle luftled‐
ninger over de næste 7 år i alt skal forceres med yderligere 13,4 mio. DKK, og reetableringsfor‐
pligtelsen skal forhøjes med godt 8 mio. DKK, som ligeledes skal afskrives yderligere over de 
kommende 7 år. 
 
Projektet vil aflede 3,7 mio. DKK i årlige driftsomkostninger, som hovedsageligt er afledt af de 
tilkomne stationskomponenter, idet omkostningerne til vedligeholdet af den nye 400 kV‐
luftledning er vurderet til at have samme niveau som den eksisterende 150 kV‐luftledning. 
 
Anlægsomkostningerne og de årlige drifts‐ og vedligeholdelsesomkostninger forbundet med 
Endrup‐Idomlund forventes at medføre en gennemsnitlig stigning i nettariffen på ca. 0,20 
øre/kWh i driftsperioden. 
 
ORIENTERING OM BUSINESS CASE, 400/150 KV ENDRUP‐IDOMLUND 
 
14/14
Dok. 15/12053‐27      Klassificering: Til arbejdsbrug/Restricted