Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 38
Offentligt
1818279_0001.png
 
Orientering om business case for Vestkystforbindelsen og Viking Link
 
1/26
 
 
 
Energinet
Tonne Kjærsvej 65 
DK‐7000 Fredericia 
 
+45 70 10 22 4444 
info@Energinet  
CVR‐nr. 28 98 06 71 
 
 
ORIENTERING OM BUSINESS CASE FOR 
VESTKYSTFORBINDELSEN OG VIKING LINK 
 
 
 
Dato: 
8. november 2017 
 
Forfatter: 
LGA/JON 
 
Dok. 15/06626‐47 Klassificering: Til arbejdsbrug/Restricted 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 38: Materiale fra teknisk gennemgang af Viking Link-projektpakken
1818279_0002.png
 
Orientering om business case for Vestkystforbindelse og Viking Link
 
2/26
 
Indholdsfortegnelse 
 
1.
 
Indledning ..................................................................................... 3
 
2.
 
Indstilling ....................................................................................... 3
 
3.
 
Resumé ......................................................................................... 4
 
4.
 
Rationale og formål ....................................................................... 5
 
5.
 
Beskrivelse af alternativer ............................................................. 7
 
5.1
 
Referencesituation................................................................................................ 7
 
5.2
 
Valgte alternativer ................................................................................................ 8
 
5.2.1
 
Viking Link  ................................................................................................ 8
 
.
5.2.2
 
Vestkystforbindelsen ................................................................................ 9
 
5.2.3
 
Sammenhæng mellem Viking Link og Vestkystforbindelsen .................. 10
 
5.2.4
 
Interne netforstærkninger  ..................................................................... 10
 
.
5.3
 
Fravalgte alternativer ......................................................................................... 11
 
5.3.1
 
Viking Link  .............................................................................................. 11
 
.
5.3.2
 
Vestkystforbindelsen .............................................................................. 11
 
6.
 
Investeringsanalyse ..................................................................... 12
 
6.1
 
Samfundsøkonomisk vurdering .......................................................................... 12
 
6.1.1
 
Regionale handelsgevinster  ................................................................... 12
 
.
6.1.2
 
Dansk samfundsøkonomi ....................................................................... 13
 
6.1.3
 
Konsekvensvurdering af alternativer ..................................................... 14
 
6.2
 
Selskabsøkonomisk vurdering ............................................................................ 16
 
6.3
 
Risiko‐ og følsomhedsanalyse ............................................................................. 17
 
6.4
 
Sammenfatning ................................................................................................... 19
 
7.
 
Anlægs‐ og driftsbudget .............................................................. 20
 
8.
 
Kontraktuelle forhold .................................................................. 21
 
8.1
 
Vestkystforbindelsen .......................................................................................... 21
 
8.2
 
Viking Link ........................................................................................................... 21
 
9.
 
Projektgennemførelse ................................................................. 21
 
9.1
 
Vestkystforbindelsen .......................................................................................... 22
 
9.2
 
Viking Link ........................................................................................................... 22
 
10.
 
Bilag 1 – Samfundsøkonomiske vurdering .................................. 23
 
10.1
 
Samfundsøkonomiske elementer ....................................................................... 23
 
10.2
 
Opdeling af handelsgevinster på producent, konsument og flaskehalsindtægter24
 
11.
 
Bilag 2 – Følsomheder ................................................................. 24
 
 
 
 
 
Dok. 15/06626‐47 Klassificering: Til arbejdsbrug/Restricted 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 38: Materiale fra teknisk gennemgang af Viking Link-projektpakken
1818279_0003.png
 
Orientering om business case for Vestkystforbindelse og Viking Link
 
3/26
1. Indledning 
Den 22. december 2015 har Energinet anmodet Energi‐, Forsynings‐ og Klimaministeriet om 
tilladelse til at etablere hhv. Viking Link og Vestkystforbindelsen samt forstærke transmissions‐
nettet på strækningen Endrup‐Idomlund i henhold til § 4, stk. 3 i lov om Energinet. Energi‐, 
forsynings‐ og klimaministeren har den 29. oktober 2017 godkendt Energinets ansøgning.  
  
Nærværende notat orienterer om business casen for Viking Link og Vestkystforbindelsen og 
afspejler det beslutningsgrundlag, der refereres til i ministerens godkendelse af projekterne. 
Notatet er navngivet ”Orientering om business case for Viking Link og Vestkystforbindelse”, da 
der er tale om en opdatering i forhold til business casen, som den så ud ved fremsendelsen af § 
4‐ansøgningen. Siden fremsendelsen af § 4‐ansøgningen er de samfundsøkonomiske resultater 
blevet opdateret dels som følge af Energistyrelsens behandling af ansøgningen, og dels fordi 
budgetterne er blevet opdateret. Derudover er de elementer, der siden fremsendelsen af den 
oprindelige business case er blevet afklaret, opdateret. 
 
Alle resultater i notatet er angivet i 2015‐priser og tilbagediskonteret til 2015. De samfunds‐
økonomiske nettogevinster er i notatet angivet til 4,1 mia. DKK. Hvis de samfundsøkonomiske 
elementer i stedet tilbagediskonteres til 2017 og omregnes til 2017‐priser svarer det til 4,7 
mia. DKK med en skønnet inflation på 2 pct.. 
 
Vestkystforbindelse og Endrup‐Idomlund er ansøgt med forventning om en kommende tilpas‐
ning af de daværende principper for kabellægning fra 2008, herunder en forventning om, at 
princippet for etablering af 400 kV‐transmissionsnet som kabelnet ville blive ændret. Forvent‐
ningen byggede på den igangsatte revurdering af principperne for etablering og udbygning af 
transmissionsnettet i Danmark. Business casen indeholdt derfor en risikoanalyse af, at den 
forventede tilpasning ikke ville blive gennemført, og at den valgte løsning (400 kV‐luftledning) 
dermed ikke ville opnå tilladelse.  
 
Den endelige tilpasning af kabelhandlingsplanen blev vedtaget med den politiske aftale om 
afskaffelse af PSO‐afgiften af 17. november 2016. Heri blev det besluttet, at nye 400 kV‐
forbindelser fremadrettet skal etableres med luftledninger med mulighed for kompenserende 
kabellægning på udvalgte strækninger samt mulighed for kabellægning af 132‐150 kV‐net i 
nærheden af 400 kV‐luftledninger.  
  
De følgende afsnit følger opbygningen fra den oprindelige business case med undtagelse af 
afsnit 5.4 Timing fra den oprindelige business case. Afsnittet er udgået, da indholdet heri er 
afklaret. 
 
2. Indstilling 
Det indstilles, at Energinet i samarbejde med TenneT TSO GmbH (TTG) etablerer en 400 kV‐
forbindelse langs vestkysten fra Niebüll til Endrup, der øger den maksimale handelskapacitet 
på den dansk‐tyske grænse fra 2500 MW til 3500 MW. Endvidere indstilles det, at Energinet i 
samarbejde National Grid Viking Link Limited (NGVL)
1
 etablerer en elektrisk forbindelse mellem 
Danmark og England på 1400 MW.  
 
 
1
  
National Grid Viking Link Limited (NGVL) er et datterselskab under National Grid, der skal varetage etablering, drift og vedligehold 
af den engelske ejerandel af Viking Link. 
Dok. 15/06626‐47 Klassificering: Til arbejdsbrug/Restricted 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 38: Materiale fra teknisk gennemgang af Viking Link-projektpakken
1818279_0004.png
 
Orientering om business case for Vestkystforbindelse og Viking Link
 
4/26
Den samlede budgetramme for den danske del af de to projekter er på 9.158 mio. DKK i faste 
2015‐priser; heraf udgør Vestkystforbindelsen 1.215 mio. DKK. og Viking Link 7.943 mio. DKK. 
Begge udlandsforbindelser skal være klar til idriftsættelse inden udgangen af 2022. 
 
De to projekter er indstillet som en samlet pakke, da de er gensidigt afhængige af hinanden. 
Etableringen af Vestkystforbindelsen muliggør et intensiveret driftssamarbejde mellem Energi‐
net og TTG, som fokuserer på mere effektiv udnyttelse af produktionskapaciteten mellem 
Danmark og Tyskland. Dette er en vigtig forudsætning for, at Viking Link kan etableres med en 
kapacitet på 1400 MW. 
 
For begge projekter er investeringsbeslutningen betinget af følgende forhold: 
 
At alle de nødvendige myndighedsgodkendelser opnås i de fire berørte lande: Danmark, 
Tyskland, Holland og England.  
At der opnås endelige etablerings‐ og driftsaftaler for de to forbindelser med henholdsvis 
NGVL og TTG. 
At NGVL træffer endelig investeringsbeslutning på Viking Link.  
TTG har med ”Netzentwicklungsplan 2014” godkendt etablering af en forbindelse til Dan‐
mark langs vestkysten til Endrup.   
 
Ovenstående indstilling er betinget af, at Energinet ligeledes træffer investeringsbeslutning om 
etablering af en 400 kV‐forbindelse fra Endrup til Idomlund (se dok. nr. 15/12053‐27). Etable‐
ring af en forbindelse mellem Endrup og Idomlund er primært nødvendig i forhold til indpas‐
ning af den forventede udbygning med vedvarende energi, men også for at sikre optimal ud‐
nyttelse af kapaciteten på Viking Link og Vestkystforbindelsen. 
 
3. Resumé 
De to udlandsforbindelser Viking Link og Vestkystforbindelsen vil samlet set skabe positive 
handelsgevinster
2
 i regionen samt et samfundsøkonomisk overskud i Danmark.  
 
Udlandsforbindelserne vil bidrage til den grønne omstilling, forsyningssikkerheden og en øget 
markedsintegration på tværs af landegrænser og dermed også til udviklingen af det indre eu‐
ropæiske marked.  
 
De to projekter indstilles som én samlet pakke, da de er gensidigt afhængige af hinanden. Vi‐
king Link etableres som en 1400 MW‐jævnstrømsforbindelse mellem station Revsing i Danmark 
og station Bicker Fen i England og gennemføres i samarbejde med NGVL. Vestkystforbindelsen 
etableres som en 400 kV to‐systems‐luftledning mellem en ny station ved Niebüll i Tyskland og 
station Endrup i Danmark og gennemføres i samarbejde med TTG. 
 
Valget af en overføringsevne på 1400 MW for Viking Link forudsætter, at Vestkystforbindelsen 
etableres, og at der igangsættes et intensiveret driftssamarbejde mellem Energinet og TTG.  
Driftssamarbejdet omfatter to forhold: 
 
1. Forøgelse af størrelsen af den tilladelige ubalance hen over grænsen, der indtræffer i de 
første minutter efter en hændelse. 
2. Mere effektiv udnyttelse af produktionskapaciteten mellem Danmark og Tyskland, hvorved 
reservebehovet ikke øges. 
 
2
  
Se Bilag 1 – Samfundsøkonomiske vurdering. 
Dok. 15/06626‐47 Klassificering: Til arbejdsbrug/Restricted 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 38: Materiale fra teknisk gennemgang af Viking Link-projektpakken
1818279_0005.png
 
Det intensiverede driftssamarbejde vedrører alene udfald af Viking Link samt den kommende 
Nordlink‐forbindelse mellem Tyskland og Norge. 
 
Investeringsanalysen viser, at etablering af de to forbindelser skaber positive regionale han‐
delsgevinster på ca. 25 mia. DKK samt et samfundsøkonomisk overskud for Danmark, svarende 
til ca. 4,1 mia. DKK i nutidsværdi. Investeringen har en teknisk levetid på 40 år og forventes 
tilbagebetalt til det danske samfund efter 18 år. I den samfundsøkonomiske beregning indgår, 
at forbindelserne har en positiv effekt for producenter, mens forbrugerenes omkostninger til el 
øges. Ydermere reduceres behovet for støtte til indpasning af vedvarende energi. 
 
De bærende elementer for konklusionerne er fortsatte forventninger til en time‐mæssig pris‐
forskel mellem England og Danmark, som bidrager med høje flaskehalsindtægter på Viking Link 
samt et tættere driftsmæssigt samarbejde med TTG.  
 
 
Orientering om business case for Vestkystforbindelse og Viking Link
 
5/26
4. Rationale og formål 
De europæiske lande er i gang med implementering af den grønne omstilling ved at øge ande‐
len af fossilfri produktionskapacitet. Samtidig foregår der udbygninger i transmissionsnettet, 
der skal sikre tilgængeligheden til vedvarende energikilder på tværs af lande og vejrområder. 
Det skal dermed sikres, at udnyttelsen af energi fra sol, vind og vand optimeres ved at etablere 
muligheder for at transportere energi over store afstande. Lokale fluktuationer i forbrug og 
produktion kan dermed udlignes geografisk, hvorved større mængder vedvarende energi kan 
integreres, og behovet for fossil elproduktion i det samlede europæiske energisystem kan 
reduceres.  
 
I oktober 2014 vedtog EU's stats‐ og regeringschefer klima‐ og VE‐mål for 2030, som blandt 
andet indeholder en målsætning om en samlet europæisk VE‐andel på 27 pct. som drivkraft for 
den grønne omstilling. I området omkring Danmark, dvs. Norge, Sverige og Nordtyskland, 
kommer dette blandt andet til udtryk i en stor stigning i vindudbygningen. Området forventes 
at gå fra ca. 26 GW installeret kapacitet i dag til ca. 44 GW installeret kapacitet i 2020. 
 
Danmarks geografiske placering mellem det nordiske vandbaserede energisystem og det cen‐
traleuropæiske energisystem med en betydelig grad af sol‐ og vindenergi giver Danmark en 
unik position i forhold til at binde nord og syd sammen. Kraftige forbindelser mellem Danmark 
og nabolandene vil bidrage til, at de vejrafhængige produktionsteknologier kan udnyttes opti‐
malt ved at muliggøre transporter af effekt over store afstande. Behovet for national backup‐
kapacitet for den vedvarende energiproduktion reduceres, og el fra effektiv dansk kraftvarme‐
produktion kan afsættes til et større marked. 
 
For at undersøge, hvad der skal til for at håndtere omstillingen af det europæiske energisy‐
stem, er der udarbejdet en fælles europæisk netudviklingsplan (TYNDP – Ten Year Network 
Development Plan), hvorpå Europa‐Kommissionen udpeger forbindelser, som vurderes særligt 
vigtige – Project of Common Interest (PCI).  
 
Vestkystforbindelsen har siden efteråret 2013 været et PCI‐projekt og anses som særlig vigtig i 
et europæisk perspektiv i forhold til den grønne omstilling og den europæiske markedsintegra‐
tion. Analyserne af Viking Link viser, at forbindelsen har stor positiv regional betydning, og 
Viking Link har siden efteråret 2015 været et PCI‐projekt.  
 
De to udlandsforbindelser Viking Link og Vestkystforbindelsen vil samlet set: 
Dok. 15/06626‐47 Klassificering: Til arbejdsbrug/Restricted 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 38: Materiale fra teknisk gennemgang af Viking Link-projektpakken
1818279_0006.png
 
Orientering om business case for Vestkystforbindelse og Viking Link
 
6/26
 
Skabe positive handelsgevinster i regionen 
Skabe et betydeligt samfundsøkonomisk overskud i Danmark 
Øge elprisen for danske forbrugere 
Bidrage til den grønne omstilling 
Bidrage til forsyningssikkerheden  
Bidrage til markedsintegration på tværs af landegrænser og dermed til udviklingen af det 
indre europæiske marked 
Muliggøre et intensiveret driftssamarbejde mellem Energinet og TTG. 
 
Regionale handelsgevinster 
Etablering af de to udlandsforbindelser til England og Tyskland forventes at skabe betydelige 
handelsgevinster for landene i regionen samlet set. Handelsgevinsterne fordeler sig således, at 
de største gevinster skabes i England, Danmark, Tyskland og Sverige, mens der i Holland vil 
fremkomme et mindre tab af handelsgevinster. Norge påvirkes kun marginalt. 
 
Den primære driver for handelsgevinsterne er den historiske og fortsat forventede prisforskel 
mellem Danmark og England. Prisforskellen mellem Danmark og England er et udtryk for for‐
skellige produktionsporteføljer og forskellige rammevilkår for energisektoren i de to lande, 
ligesom kobling til resten af det europæiske elsystem udgør en betydelig forskel. Dertil kom‐
mer tidsforskydningen på vindfronter samt den generelle tidsforskel mellem Danmark og Eng‐
land, der gør, at systemerne til en vis grad er komplementære. 
 
Den engelske produktionsportefølje består af vind, atomkraft samt mindre effektive kraftvær‐
ker baseret på kul og gas, og det er typisk gasfyrede værker, som er prissættende i det engel‐
ske elmarked. For at støtte omstillingen til vedvarende energi er der indført et ”Carbon support 
scheme” i England, som sikrer en mindste pris for CO2‐udledningen. Med de lave CO2‐
kvotepriser, der er i dag, øger ordningen prisforskellen mellem Danmark og England. Signifikant 
for det engelske marked er, at det i forhold til sin størrelse er relativt isoleret og forventeligt vil 
være det i mange år fremover trods flere aktuelle udlandsforbindelser. Derfor er det engelske 
område oftest selv prissættende og vil med stor sandsynlighed vedblive med at være det uaf‐
hængigt af prisdannelsen i resten af Nordvesteuropa. 
 
Den danske produktionsportefølje består af vind, sol samt effektive kraftværker, og tilknytnin‐
gen til Norge og Sverige, der med meget vandkraft holder de danske elpriser lave. Det danske 
elsystem er desuden tæt koblet til resten af det europæiske elsystem, og i størstedelen af ti‐
merne er de danske elpriser sammenfaldende med et eller flere af nabolandenes elpriser.  
 
Af varighedskurverne på prisforskellen på dagsniveau mellem Danmark og England vist i Figur 
1, fremgår det, at der for de fleste dage beregnes en gennemsnitlig forventet prisforskel på 
over 100 DKK pr. MWh. 
 
Dok. 15/06626‐47 Klassificering: Til arbejdsbrug/Restricted 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 38: Materiale fra teknisk gennemgang af Viking Link-projektpakken
1818279_0007.png
 
Orientering om business case for Vestkystforbindelse og Viking Link
 
7/26
 
Figur  :  Ge
e s itlig prisforskel på dags iveau  elle  Da
ark og E gla d. 
 
Samfundsøkonomisk overskud i Danmark 
Den forventede samfundsøkonomiske gevinst for Danmark ved at etablere Viking Link og Vest‐
kystforbindelsen fremkommer primært på grund af den store prisforskel mellem Danmark og 
England. Disse prisforskelle giver anledning til handelsgevinster, som opstår dels på baggrund 
af større afsætningsmuligheder for producenterne, som både kan udnytte produktionskapaci‐
teten bedre og opnå højere afregningspriser for deres produktion, og dels på baggrund af de 
flaskehalsindtægter, som opstår, når der er forskel i elpriserne i Danmark og England. Således 
får de danske producenter flere penge for deres produktion, da markedsprisen på el stiger i 
Danmark. Forbrugernes omkostninger til el vil øges som følge af højere markedspriser, men 
betydelige flaskehalsindtægter til Energinet vil sænke nettariffen og derigennem reducere den 
elprisstigning, som forbrugerne vil opleve. Endeligt fører den øgede elpris til lavere behov for 
støtte til indpasning af vedvarende energi. 
 
Den forventede tilgængelige kapacitet over den dansk‐tyske grænse indgår i beregningen af 
handelsgevinsterne
3
. Forventningerne til den fremtidige kapacitet har været genstand for yder‐
ligere detaljerede analyser i samarbejde med TTG siden investeringsbeslutningen om udbyg‐
ning af Østkystforbindelsen.  Der er i analysearbejdet gennemført netberegninger af konkrete 
driftssituationer, som efterfølgende er udvidet til at dække alle årets timer. 
 
Elsystemet skal dimensioneres efter udfald af største enhed, som med etablering af Viking Link 
bliver på 1400 MW i Vestdanmark. Det er 700 MW mere end i det nuværende vestdanske 
elsystem. Ud over at styrke infrastrukturen mod syd og skabe handelsgevinster vil Vestkystfor‐
bindelsen også gøre det muligt at udnytte produktionskapaciteten mellem Danmark og Tysk‐
land mere effektivt, hvorved det muliggøres at øge største enhed i systemet uden at øge reser‐
vebehovet. Vestkystforbindelsen bidrager dermed til at forøge den samlede samfundsøkono‐
miske gevinst ved etablering af de to forbindelser.  
 
5. Beskrivelse af alternativer 
I det følgende beskrives referencesituationen samt de valgte og fravalgte alternativer for Vest‐
kystforbindelsen og Viking Link.  
 
5.1
Referencesituation 
Referencesituationen, hvis Viking Link og Vestkystforbindelsen ikke etableres, omfatter det 
eksisterende net inklusive besluttede anlæg og nødvendige forstærkninger, som følge af ind‐
 
3
  
I henhold til Samarbejdsaftalen med TTG offentliggøres den forventede tilgængelige kapacitet over den dansk‐tyske grænse ikke. 
Dok. 15/06626‐47 Klassificering: Til arbejdsbrug/Restricted 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 38: Materiale fra teknisk gennemgang af Viking Link-projektpakken
1818279_0008.png
 
Orientering om business case for Vestkystforbindelse og Viking Link
 
8/26
pasning af produktion og fastholdelse af forsyningssikkerhed. Nettet i referencesituationen er 
vist i Figur 2. 
 
 
 
Figur  :   Refere esituatio e  for 
 
5.2
Valgte alternativer 
 
5.2.1 Viking Link 
Den valgte løsning for Viking Link består af en 1400 MW‐jævnstrømsforbindelse, der på dansk 
side tilsluttes 400 kV_nettet i station Revsing, hvor der desuden etableres et konverteranlæg. 
 
De to landkabler er ca. 75 km lange og går fra Revsing til den jyske vestkyst ved Blåbjerg, hvor 
søkablerne fra England føres i land. Søkablerne har en samlet længde på 630 km og passerer 
igennem dansk, tysk, hollandsk og engelsk territorialfarvand. I England føres to landkabler på 
ca. 65 km frem til en konverterstation tilsluttet 400 kV‐stationen Bicker Fen ca. 170 km nord 
for London. 
 ude  Viki g Li k og Vestkystfor i delse . 
Dok. 15/06626‐47 Klassificering: Til arbejdsbrug/Restricted 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 38: Materiale fra teknisk gennemgang af Viking Link-projektpakken
1818279_0009.png
 
Orientering om business case for Vestkystforbindelse og Viking Link
 
9/26
 
 
Figur  :   Ka elrute for Viki g Li k. 
 
5.2.2 Vestkystforbindelsen 
Den valgte løsning for Vestkystforbindelsen er en 400 kV‐luftledning med to systemer, der går 
fra station Endrup via Niebüll syd for den dansk‐tyske grænse og til Brunsbüttel nord for Elben. 
Det samlede ledningsanlæg har en længde på ca. 200 km, hvoraf den danske del udgør 75 km.  
 
Vestkystforbindelsen vil øge den maksimale handelskapacitet over den dansk‐tyske grænse fra 
2500 MW til 3500 MW. 
 
Dok. 15/06626‐47 Klassificering: Til arbejdsbrug/Restricted 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 38: Materiale fra teknisk gennemgang af Viking Link-projektpakken
1818279_0010.png
 
Orientering om business case for Vestkystforbindelse og Viking Link
 
10/26
 
Figur  :  Vestkystfor i delse  fra E drup via Nie üll til Bru s üttel. 
 
5.2.3 Sammenhæng mellem Viking Link og Vestkystforbindelsen 
Valget af en løsning på 1400 MW for Viking Link vil som udgangspunkt medføre et øget behov 
for reserver i Vestdanmark for at tage højde for udfald af Viking Link. Ved at intensivere drifts‐
samarbejdet mellem Energinet og TTG er det muligt at effektivisere udnyttelsen af produkti‐
onskapaciteten mellem Danmark og Tyskland, og dermed øge største enhed i det vestdanske 
system uden at øge behovet for reserver.  
 
Der er underskrevet et Letter Of Intent (LOI) mellem Energinet og TTG, som definerer et tætte‐
re driftssamarbejde, under forudsætning af at Vestkystforbindelsen etableres. Principperne for 
samarbejdet er i marts 2017 indarbejdet i en bindende aftale mellem de to parter.  
5.2.4 Interne netforstærkninger 
Samtidig med forøgelse af kapaciteten mod udlandet, som de to udlandsforbindelser vil med‐
føre, er det ligeledes nødvendigt at forstærke det interne transmissionsnet i Vestjylland. Net‐
analyser viser, at etablering af både Viking Link og Vestkystforbindelsen og den forventede 
vindudbygning i Vestjylland vil nødvendiggøre forstærkning af nettet langs den jyske vestkyst 
Dok. 15/06626‐47 Klassificering: Til arbejdsbrug/Restricted 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 38: Materiale fra teknisk gennemgang af Viking Link-projektpakken
1818279_0011.png
nord for Endrup. Dette er behandlet i business case ”
 kV E drup‐Ido lu d”, der blev fore‐
lagt Energinets Bestyrelsen den 18. november 2015.  
 
Uden forstærkningen af nettet nord for Endrup vil det ikke være muligt at realisere den fulde 
værdiskabelse, som Viking Link og Vestkystforbindelsen medfører. I investeringsanalysen for 
Viking Link og Vestkystforbindelsen er der medtaget omkostninger på i alt 212 mio. DKK til 
interne netforstærkninger mellem Endrup og Idomlund, svarende til nutidsværdien af den 
meromkostning, der udløses af Viking Link og Vestkystforbindelsen
4
 
5.3
Fravalgte alternativer 
 
5.3.1 Viking Link 
Der er undersøgt flere forskellige løsningsmuligheder for etablering af Viking Link. De fravalgte 
alternativer omfatter: 
 
En overføringskapacitet på 700 MW. Dette alternativ er fravalgt, idet NGVL ikke ønsker at 
etablere udlandsforbindelser med så lav overføringskapacitet.  
En overføringskapacitet på 1000 MW. Dette var frem til efteråret 2014 det foretrukne 
alternativ. Efterfølgende blev mulighederne for at øge kapaciteten til 1400 MW undersøgt, 
da dette potentielt kunne forbedre rentabiliteten af forbindelserne for både Energinet og 
NGVL betydeligt. Der er samfundsøkonomiske gevinster ved at øge kapaciteten fra 1000 
MW til 1400 MW ved samtidig etablering af Vestkystforbindelsen. 
En forbindelse med en overføringskapacitet på 2x700 MW. I dette alternativ etableres der 
elektroder på dansk og engelsk side. Elektroder muliggør, at strømmen kan løbe retur 
gennem jorden, hvis der sker en kabel‐ eller konverterfejl. Alternativet medfører ikke et 
øget behov for reserver i Vestdanmark, og uden etablering af Vestkystforbindelsen giver 
alternativet en samfundsøkonomisk mergevinst for Danmark i forhold til det valgte alter‐
nativ. Energinet har erfaringer med drift af tilsvarende løsninger eksempelvis på Skagerrak‐
forbindelserne til Norge og Konti‐Skan‐forbindelserne til Sverige. I England findes der imid‐
lertid ingen erfaringer med anvendelse af elektroder i forbindelse med jævnstrømsforbin‐
delser. Der er stor risiko for, at Viking Link‐projektet vil blive mødt med krav om ubegræn‐
set erstatningsansvar fra andre ledningsejere i forhold til eventuelle skader på andre an‐
læg på grund af elektroderne. Endvidere forventes det, at anvendelsen af elektroder vil 
forsinke myndighedsbehandlingen med minimum 1‐2 år, hvilket vil reducere gevinsten. Ud 
fra en fælles risikobetragtning er det derfor valgt ikke at arbejde videre med en 2x700 MW 
løsning med elektroder.   
 
Orientering om business case for Vestkystforbindelse og Viking Link
 
11/26
 
5.3.2 Vestkystforbindelsen 
Følgende alternativer er undersøgt og fravalgt i forhold til etablering af Vestkystforbindelsen: 
 
En kabelløsning fra grænsen til Endrup. Dette alternativ er ikke undersøgt yderligere på 
grund af omkostningerne, som er 2‐3 mia. DKK højere end en luftledningsløsning.   
Andre tilslutningssteder end Endrup, som giver en kortere strækning. Disse er fravalgt, da 
et sydligere tilslutningspunkt end Endrup vil medføre behov for betydelige interne netfor‐
stærkninger i det sønderjyske 150 kV‐net for at kunne udnytte kapaciteten over grænsen. 
 
 
 
4
  
Meromkostningen på 212 mio. DKK er nutidsværdien af 280 mio. DKK til ekstra anlægsinvestering og 140 mio. DKK i sparede 
reinvesteringer. Anlægsinvesteringen svarer til forskellen mellem alternativ A (netforstærkning med 400/150 kV‐luftledning) og al‐
ternativ B (Netforstærkning med to 150 kV‐kabler) behandlet i business casen ”
 kV E drup‐Ido lu d”.  
Dok. 15/06626‐47 Klassificering: Til arbejdsbrug/Restricted 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 38: Materiale fra teknisk gennemgang af Viking Link-projektpakken
1818279_0012.png
 
Orientering om business case for Vestkystforbindelse og Viking Link
 
12/26
6. Investeringsanalyse 
I investeringsanalysen undersøges de regionale og nationale effekter ved at etablere Viking 
Link og Vestkystforbindelsen sammenlignet med referencesituationen. Endvidere præsenteres 
der en række konsekvensvurderinger for det danske system på en række udvalgte parametre. 
 
Viking Link og Vestkystforbindelsen forventes idriftsat ultimo 2022 og forventes at have en 
levetid på ca. 40 år. Investeringsanalysen er baseret på Energinets analyseforudsætninger 
2015, suppleret med NGVL's og TTG's forudsætninger for henholdsvis det engelske og tyske 
energisystem. Resultaterne i investeringsanalysen forudsætter etablering af Endrup‐Idomlund. 
 
Markedsberegningerne er lavet med Poyry's markedssimuleringsprogram ”Better Investment 
Decisions” (BID) – version 3.14. BID er det markedssimuleringsværktøj, som Energinet anven‐
der til at belyse værdien af udlandsforbindelser.  
 
6.1
Samfundsøkonomisk vurdering 
 
6.1.1 Regionale handelsgevinster 
Viking Link og Vestkystforbindelsen vil øge sammenhængen i den nordeuropæiske el‐
infrastruktur, hvilket giver sig til udtryk i store handelsgevinster for regionen som helhed. 
 
Ingen Vestkyst‐ 
forbindelse 
Ingen Viking Link 
Total (Danmark, England, Tyskland, Norge, Sverige og Holland) 
Vestkyst‐ 
forbindelse 
Viking Link 
25.259 
Regionale handelsgevinster 
(nutidsværdi i mio. DKK) 
Ta el   
Regio ale ha delsgevi ster. 
Som det fremgår af Tabel 1 bidrager etableringen af Viking Link og Vestkystforbindelsen til 
betydelige handelsgevinster i Danmark og i England, ligesom Tyskland og Sverige påvirkes posi‐
tivt. Norge påvirkes marginalt, mens Holland påvirkes negativt. Handelsgevinsterne er beregnet 
på baggrund af en systemtilgang, hvor samtlige konsekvenser for systemet ved investeringen 
vurderes, og dermed medtages effekten på de eksisterende forbindelser.  
 
De primære handelsgevinster er relateret til etablering af Viking Link, mens gevinsterne fra 
Vestkystforbindelsen udgør en mindre andel for Danmark og for regionen som helhed. 
Viking Link og Vestkystforbindelsen er som tidligere nævnt medtaget i TYNDP''en. For Viking 
Link gælder det, at der for de fire visioner
5
 for samfundsudviklingen, der anvendes i TYNDP 14, 
er væsentlige forskellige udfaldsrum for de regionale handelsgevinster. I det mest nationalt 
fokuserede og ikke særligt grønne scenarie forventes de regionale handelsgevinster for Viking 
Link at beløbe sig til mellem 7,5 og 13 mia. DKK over forbindelsens levetid. For det mest grønne 
og internationale scenarie forventes handelsgevinsterne at ligge i intervallet 27 til 34 mia. DKK. 
 
For Vestkystforbindelsen vil der ved det nationalt fokuserede scenarie være samlede regionale 
handelsgevinster i størrelsesordenen ca. 1.1 mia. DKK over forbindelsens levetid. I et grønt 
internationalt scenarie forventes de samlede regionale handelsgevinster at ligge mellem 7,5 og 
12 mia. DKK.  
 
 
5
  
Overskrifterne på de fire TYNDP visioner er Slow Progression, Money Rules, Green Transition og Green Revolution. 
Dok. 15/06626‐47 Klassificering: Til arbejdsbrug/Restricted 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 38: Materiale fra teknisk gennemgang af Viking Link-projektpakken
1818279_0013.png
 
Orientering om business case for Vestkystforbindelse og Viking Link
 
13/26
6.1.2 Dansk samfundsøkonomi 
Etablering af de to udlandsforbindelser vil medføre en samfundsøkonomisk gevinst for Dan‐
mark. Viking Link vil skabe betydelige handelsgevinster, og Vestkystforbindelsen muliggør en 
mere effektiv udnyttelse af produktionskapaciteten mellem Danmark og Tyskland via et tætte‐
re driftssamarbejde med TTG. 
 
Som nævnt tidligere er der behov for at etablere en netforstærkning nord for Endrup i forbin‐
delse med den forventede vindudbygning i Vestjylland samt på grund af etableringen af Viking 
Link og Vestkystforbindelsen. Der er derfor medtaget 212 mio. DKK til interne netforstærknin‐
ger i den samfundsøkonomiske vurdering. 
 
De forventede samfundsøkonomiske effekter, angivet i nutidsværdi, ved at etablere Viking Link 
og Vestkystforbindelsen er vist i Tabel 2. 
 
Samfundsøkonomiske effekter i Danmark  
(nutidsværdi i mio. DKK) 
Ingen Vestkyst‐ 
forbindelse 
Ingen Viking Link 
Samfundsøkonomiske gevinster 
Handelsgevinster  
Transitkompensation 
SK4‐aftale 
Forsyningssikkerhed ‐ effekttilstrækkelighed 
Nødstart 
Systembærende egenskaber 
Engelsk kapacitetsmarked 
Samfundsøkonomiske gevinster i alt 
Samfundsøkonomiske omkostninger 
Investering 
Drift og vedligehold 
Interne netforstærkninger 
Ændring i reservebehov 
Tab 
Udetid 
Samfundsøkonomiske omkostninger i alt 
Samfundsøkonomiske nettogevinster 
Samfundsøkonomiske nettogevinster med nettoafgiftsfaktor 1,17 
  
  
  
6.647 
244 
212 
160 
920 
8.184 
4.133 
4.836 
  
11.395 
374 
43 
504 
12.317 
Vestkyst‐ 
forbindelse 
Viking Link 
Ta el   
Sa fu dsøko o iske effekter for Da
ark. 
 
Som det fremgår af Tabel 2 er det handelsgevinster, reservebehov og anlægsinvesteringerne, 
der udgør de væsentligste effekter.  
 
Handelsgevinsterne forbundet med Viking Link drives af forventningerne til en fortsat høj pris‐
forskel på timeniveau mellem Danmark og England. Stigningen i handelsgevinsterne er et resul‐
tat af øgede flaskehalsindtægter samt større producentoverskud. Deraf følger, at elpriserne vil 
stige og dermed nedbringes behovet for støtte til vedvarende energi. Prisstigningen vil i sig selv 
have en negativ effekt for forbrugerne. Imidlertid vil lavere nettariffer udløst af højere flaske‐
halsindtægter reducere den umiddelbare prisstigning, som forbindelsen vil have for forbruger‐
ne.  
 
Dok. 15/06626‐47 Klassificering: Til arbejdsbrug/Restricted 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 38: Materiale fra teknisk gennemgang af Viking Link-projektpakken
1818279_0014.png
 
Orientering om business case for Vestkystforbindelse og Viking Link
 
14/26
Det intensiverede driftssamarbejde mellem Energinet og TTG vil holde omkostningerne til 
reservebehov uændret. Uden det intensiverede driftssamarbejde vil de samfundsøkonomiske 
omkostninger stige med ca. 3 mia. DKK.  
 
6.1.3 Konsekvensvurdering af alternativer 
Til at supplere den samfundsøkonomiske vurdering er der udvalgt en række parametre, som 
giver yderligere og mere uddybende informationer i forhold til de i Tabel 2 præsenterede re‐
sultater. Parametrene er udvalgt ud fra lovteksten i lov om Energinet samt øvrige projektspeci‐
fikke forhold.  
 
1. Forventet priseffekt for de danske forbrugere 
2. Indpasning af vedvarende energi 
3. Forsyningssikkerhed og beredskabsmæssige forhold 
4. Samarbejdspartnere 
5. Udveksling af regulerkraft 
 
Forventet priseffekt for de danske forbrugere 
Tabel 3 viser den gennemsnitlige forventede priseffekt for forbrugerne henover forbindelser‐
nes levetid. Den kortsigtede negative, men begrænsede effekt, som etablering af forbindelser‐
ne forventes at få for forbrugerne, er følsom overfor ændringer i centrale forudsætninger. 
 
Gennemsnitlig forventelig prispåvirkning pr. år over forbindelsernes 
levetid 
(øre/kWh) 
Elspotpris 
Tarif 
Reel prispåvirkning 
Ingen Vestkyst‐ 
forbindelse 
Ingen Viking Link 
Vestkyst‐ 
forbindelse 
Viking Link 
1,0 
‐0,6 
0,5 
Ta el   
Forve tet priseffekt for de da ske for rugere 
 
Indpasning af vedvarende energi 
Viking Link og Vestkystforbindelsen gør det muligt at integrere mere vedvarende energi til 
lavere omkostninger. Afregningspriser adresserer omkostninger til vedvarende energi, mens 
mængden af afkortet
6
 vindproduktion giver et billede af, hvor meget vindproduktion der er 
plads til i systemet. 
 
Det fremgår af Tabel 4, at de gennemsnitlige afregningspriser på vind stiger, hvilket vil sænke 
omkostningerne til indpasning af vedvarende energi. 
 
Ingen Vestkyst‐ 
forbindelse 
Vestkyst‐ 
forbindelse 
Ændring i gennemsnitlige årlige afregningspriser for vindproduktion 
(øre/kWh) 
Ingen Viking Link 
2030 
DK 
Viking Link 
0
1,3
Ta el   
 
 
b dri g i ge
e s itlige årlige afreg i gspriser for vi dproduktio . 
6  
Afkortning er en markedseffekt, som optræder, når summen af forbrug og eksportmulighed er mindre end summen af vindproduk‐
tion og solproduktion og bunden produktion. 
Dok. 15/06626‐47 Klassificering: Til arbejdsbrug/Restricted 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 38: Materiale fra teknisk gennemgang af Viking Link-projektpakken
1818279_0015.png
 
Orientering om business case for Vestkystforbindelse og Viking Link
 
15/26
Af Tabel 5 fremgår det, at mængden af vindproduktion, som afkortes, falder når Viking Link og 
Vestkystforbindelsen er etableret. De to forbindelser vil samlet set gøre det muligt at forsyne 
yderligere cirka 20.000 hustande med vindkraftproduceret energi, når det antages, at den 
gennemsnitlige husstand består af 2‐2,5 personer, og at 40 pct. af den danske befolkning bor i 
lejligheder svarende til et gennemsnitligt årligt elforbrug på ca. 4.000 kWh
7
Ingen Vestkyst‐ 
forbindelse 
Ændring i årlig afkortning af vindproduktion (MWh) 
Ingen Viking Link 
2030 
DK 
Viking Link 
Vestkyst‐ 
forbindelse 
0
‐76.237
Ta el   
Årlig afkort i g af vi dproduktio  
 
Forsyningssikkerhed og beredskabsmæssige forhold 
Viking Link og Vestkystforbindelsen vil bidrage positivt til effektsituationen i Vestdanmark, da 
det giver to nye importmuligheder. Den kortsigtede påvirkningen vurderes dog at være be‐
grænset, da effektsituationen i Vestdanmark ikke vurderes at blive udfordret frem mod 2030.  
 
Vestkystforbindelsen gør Vestdanmark mindre sårbar overfor større fejl i nettet i Schleswig‐
Holstein og i station Kassø. Dette skyldes primært den geografiske spredning af 400 kV‐
forbindelser mellem østkysten og vestkysten. Tilslutningen af Vestkystforbindelsen vil være 
uafhængig af station Kassø, hvori Østkystforbindelsen tilsluttes, og dermed vil det danske sy‐
stem være mindre sårbart over for fejl i denne station.  
 
Samarbejdspartnere 
I august 2015 meddelte den engelske regulator Ofgem på basis af en foreløbig projektvurde‐
ring, at Viking Link kan indgå i den såkaldte ”cap and floor regulering i England”
8
. Såfremt Ener‐
ginet beslutter ikke at gå videre med Viking Link‐projektet, forventes det, at mulighederne for 
at etablere en forbindelse mellem Danmark og England bortfalder i mange år fremover. Såvel 
NGVL som de engelske myndigheder og regulator har lagt stor energi og prestige i at frem‐
skynde projektet mest muligt.  
 
Den tyske netudviklingsplan indeholder Vestkystforbindelsen som en forudsætning for indpas‐
ning af vindenergi samt fastholdelse af forsynings‐ og systemsikkerhed i området. Hvis Energi‐
net meddeler TTG, at Vestkystforbindelsen ikke kan realiseres, vil der ske en revurdering af 
netudviklingsplanen. Det vil herefter være uvist, om der senere er mulighed for etablering af 
en tilsvarende forbindelse, ligesom den samlede tyske netudviklingsplan kan ændres til ugunst 
for Danmark. 
  
Energinet står på nuværende tidspunkt med to samarbejdspartnere, som begge er positive 
overfor at etablere forbindelser til Danmark, og forbindelserne bidrager samtidig med en stor 
samfundsøkonomisk gevinst for Danmark. Forbindelsernes afhængighed af hinanden samt 
begge samarbejdspartneres ønske om udbygning til Danmark skaber lige nu en unik mulighed 
 
7
  
 
Kilder: Energistyrelsen: http://sparenergi.dk/forbruger/el/dit‐elforbrug/hvor‐meget‐el‐bruger‐du og Danmarks statistik: 
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/boligforhold/boliger 
Cap and floor reguleringen håndteres af den engelske regulator Ofgem, og har til hensigt at øge incitamentet til at investere i 
infrastruktur, som er i de engelske forbrugeres interesse. Det sker ved at give et loft over og en bund under indtjeningen, hvormed 
risikoen for den engelske projektudvikler (NGVL) reduceres. Det er dermed kun NGVL som er dækket af Cap and floor reguleringen. 
Grænserne laves af Ofgem og baserer sig på en vurdering af den forventede CAPEX og OPEX samt en vurdering af hvad et rimeligt 
afkast på investeringen er. Projektet er underlagt reguleringen i 25 år fra idriftsættelse.
 
Dok. 15/06626‐47 Klassificering: Til arbejdsbrug/Restricted 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 38: Materiale fra teknisk gennemgang af Viking Link-projektpakken
1818279_0016.png
 
Orientering om business case for Vestkystforbindelse og Viking Link
 
16/26
for Energinet til at etablere forbindelserne. Herved kan en stor samfundsøkonomisk gevinst for 
Danmark realiseres. 
 
Udveksling af regulerkraft 
De to udlandsforbindelser vil også øge mulighederne for at udveksle regulerkraft på tværs af 
Nordeuropa. Der er gennemført analyser for at kvantificere den regionale samfundsnytte i 
forhold til regulerkraft. Konklusionen af analyserne er, at der er et samfundsøkonomisk poten‐
tiale for regionen med forbindelserne, hvis der samtidig kommer en markedskobling. Der er 
dog en række forhold, der skal afklares, før markedskobling er på plads, og det er på nuværen‐
de tidspunkt svært at værdisætte effekten fuldt ud. 
 
6.2
Selskabsøkonomisk vurdering 
I den selskabsøkonomiske vurdering er der anvendt en real diskonteringsrente på 4 pct., selv‐
om Energinets finansieringsrente er betydeligt lavere. Forskellen kan tolkes som et risikotillæg. 
De selskabsøkonomiske konsekvenser afviger fra de samfundsøkonomiske konsekvenser på tre 
parametre, nemlig handelsgevinster, ændring i reservebehov og udetid.  
 
De selskabsøkonomiske handelsgevinster består kun af flaskehalsindtægter. 
Etableringen af Viking Link og Vestkystforbindelsen medfører et ændret flow på Storebæltsfor‐
bindelsen ved at øge antallet af timer, hvor flowet går fra Østdanmark til Vestdanmark. Da 
Storebæltsforbindelsen anvendes til deling af reserver mellem landsdelene i retning fra Øst‐
danmark til Vestdanmark, vil et øget vestgående flow mindske mulighederne for deling af re‐
server mellem de to landsdele og øge behovet for reserver i Vestdanmark – og dette har en 
selskabsøkonomisk omkostning. Tilsvarende er udetiden i den selskabsøkonomiske vurdering 
kun forbundet med tabte flaskehalsindtægter. 
 
Ingen Vestkyst‐ 
forbindelse 
Ingen Viking Link 
Selskabsøkonomiske gevinster 
Flaskehalsindtægter 
Transitkompensation 
SK4‐aftale 
Forsyningssikkerhed ‐ effekttilstrækkelighed 
Nødstart 
Systembærende egenskaber 
Engelsk kapacitetsmarked 
Selskabsøkonomiske gevinster i alt 
Selskabsøkonomiske omkostninger 
Investering 
Drift og vedligehold 
Interne netforstærkninger 
Ændring i reservebehov 
Tab 
Udetid 
Selskabsøkonomiske omkostninger i alt 
Selskabsøkonomiske nettogevinster 
  
  
  
6.647 
244 
212 
91 
160 
765 
8.119 
1.988 
  
9.185 
374 
43 
504 
10.107 
Vestkyst‐ 
forbindelse 
Viking Link 
Selskabsøkonomiske effekter for Energinet 
(nutidsværdi i mio. DKK) 
Ta el  :  Selska søko o iske effekter for E ergi et. 
Dok. 15/06626‐47 Klassificering: Til arbejdsbrug/Restricted 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 38: Materiale fra teknisk gennemgang af Viking Link-projektpakken
1818279_0017.png
 
Orientering om business case for Vestkystforbindelse og Viking Link
 
17/26
6.3
Risiko‐ og følsomhedsanalyse 
Der er udarbejdet en risiko‐ og følsomhedsanalyse på en række centrale parametre, som vur‐
deres at have væsentlig indflydelse på det samfundsøkonomiske resultat, såfremt der sker 
ændringer i forhold til basisscenariet. Effekterne af disse forhold behandles i det følgende.  
 
Nedenstående risici er vurderet til at have særlig betydning for opnåelsen af den samlede pak‐
keløsning med Viking Link og Vestkystforbindelsen. De væsentligste risici opstår, da det er 
nødvendigt at indgå en bindende samarbejdsaftale med TTG om Vestkystforbindelsen, før 
NGVL træffer endelig investeringsbeslutning i 2018. Ligeledes skal der afholdes projektomkost‐
ninger på Vestkystforbindelsen og netforstærkningen mellem Endrup og Idomlund for at sikre 
færdiggørelse af disse anlæg inden idriftsættelse af Viking Link. 
 
1. Det intensiverede driftsmæssige samarbejde med TTG må opgives: Den samfundsøkonomi‐
ske vurdering er baseret på et tættere driftsmæssigt samarbejde mellem Energinet og 
TTG, der medfører mere effektiv udnyttelse af produktionskapaciteten mellem landene. 
Aftalen skal anmeldes til Energitilsynet.  
 
For at imødegå denne risiko vil der være stort fokus på dialog med Energitilsynet om situa‐
tionen. 
 
2. NGVL træffer ikke endelig investeringsbeslutning på Viking Link: NGVL forventer at træffe 
endelig investeringsbeslutning primo 2018
9
 baseret på de niveauer for ”cap and floor‐
reguleringen”, som fastlægges af Ofgem. Såfremt der ikke kan opnås en regulering for Vi‐
king Link, der sikrer et tilfredsstillende afkast, er der risiko for, at Viking Link ikke etableres. 
Etableres Viking Link ikke, er der med de nuværende forudsætninger ikke et samfunds‐
økonomisk grundlag for etablering af Vestkystforbindelsen. Denne situation vil derfor kræ‐
ve en ny vurdering af mulighederne for etablering af forbindelsen. Hvis det besluttes ikke 
at gennemføre etableringen, vil Energinet lide et tab i form af omkostninger afholdt til ak‐
tiviteter frem mod 2018 på henholdsvis Viking Link, Vestkystforbindelsen og Endrup‐
Idomlund svarende til ca. 170 mio. DKK. Hertil kommer et eventuelt erstatningsansvar i 
forhold til TTG ved annullering af samarbejdsaftalen
10
 
3. Begrænsninger i produktionskapaciteten for kabler: Viking Link bliver med sin samlede 
længde på ca. 770 km et af verdens største kabelanlæg. Der findes i dag kun tre leveran‐
dører, som kan levere kablet til Viking Link, og det vurderes, at alle tre producenter er 
booket hårdt op med andre store kabelprojekter i de kommende år. Der er derfor en risiko 
for, at Viking Link bliver forsinket pga. manglende produktionskapacitet, og/eller at kabel‐
prisen bliver væsentligt højere end forventet.  
 
Der tages derfor en række initiativer i den kommende tid for at få engageret nye leveran‐
dører og undersøgt mulighederne for anvendelse af nye kabeltyper.  
 
Som det fremgår af ovenstående er der en risiko for, at Energinet kan lide et tab i de tilfælde, 
hvor det ikke bliver muligt at etablere hverken Vestkystforbindelsen eller Viking Link, og hvor 
Endrup‐Idomlund etableres som en mindre forstærkning. 
 
 
 
Det officielle tidspunkt for investeringsbeslutning i NGVL er marts 2018. NGVL arbejder dog – grundet politisk pres – på at frem‐
skynde dette tidspunkt til ultimo 2017. Der er derfor en forventning om, at NGVL kan træffe investeringsbeslutning ultimo 2017 
 
Størrelsen af et eventuelt erstatningsansvar er ukendt, men i samarbejdsaftalen med TTG vedr. Østkystforbindelsen er der et 
ansvar på maksimalt 50 mio. EUR. 
10 
Dok. 15/06626‐47 Klassificering: Til arbejdsbrug/Restricted 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 38: Materiale fra teknisk gennemgang af Viking Link-projektpakken
1818279_0018.png
 
Orientering om business case for Vestkystforbindelse og Viking Link
 
18/26
Der er endvidere identificeret en række følsomheder, der påvirker det samfundsøkonomiske 
resultat, men som ikke nødvendigvis forhindrer opnåelse af den samlede pakkeløsning. Tabel 7 
viser Viking Link og Vestkystforbindelsens robusthed overfor enkeltstående udsving i centrale 
forudsætninger samt påvirkningen af det samfundsøkonomiske resultat for det foretrukne 
alternativ.  
 
Risici og følsomheder 
(nutidsværdi i mio. DKK) 
  
  
1400 MW ekstra forbindelse mellem 
Norge og UK etableret i 2030 
1400 MW forbindelse mellem Tyskland og 
UK etableret i 2030 
Udsving 
Samfundsøkonomi  
(Nettogevinst 4.133 mio. DKK) 
Konsekvens 
‐336 
‐443 
‐726 
3.748 
‐109 
88 
544 
‐619 
907 
‐50 
7.002 
‐2.925 
‐505 
1.533 
3.433 
‐2.183 
800 
‐229 
456 
Ny nettogevinst 
3.797 
3.690 
3.407 
7.881 
4.024 
4.221 
4.677 
3.514 
5.040 
4.083 
11.135 
1.208 
3.628 
5.666 
7.566 
1.950 
4.933 
3.904 
4.589 
  
50pct. 
50pct. 
15pct. 
20pct. 
15pct. 
25pct. 
20pct. 
20pct. 
10pct. 
30pct. 
5pct. 
30pct. 
15pct. 
20pct. 
20pct. 
20pct. 
25pct. 
20pct. 
20pct. 
Skønnede 
sandsyn‐
ligheder 
Ekstra forbindelser til UK 
Carbon support scheme fjernet i England 
CO2 prisstøtte fjernet i England i 2020 
2020 
Carbon support scheme i England fortsætter i 
CO2 prisstøtte i 2030 
2030 
Ændret engelsk produktionsportefølje base‐
ret på NG scenarier 2020 (Future Energy 
Scenarios 2015, National Grid) 
Ændret engelsk produktionsportefølje base‐
ret på NG scenarier 2030 (Future Energy 
Scenarios 2015, National Grid) 
Gone Green 2020 
Slow progression i 2020 
Gone Green 2030 
Slow progression 2030 
Fossile brændselspriser øges og biomas‐
sepriser sænkes 
Fossile brændselspriser sænkes og bio‐
massepriser øges 
Fossile brændselspriser øges og biomas‐
sepriser sænkes 
Fossile brændselspriser sænkes og bio‐
massepriser øges 
Større stigning i forbrug 
Mindre stigning i forbrug 
Større stigning i vindkraftskapacitet 
Ændring i vindkraftskapacitet 
Mindre stigning i vindkraftskapacitet 
Ændring i solkraftskapacitet 
Større stigning i solkraftskapacitet 
Mindre stigning i solkraftskapacitet 
Den tyske netudbygning bliver mindre end 
ventet, sådan at eksportbegræsningerne 
er større end forventet i år 2030 
Viking Link og Vestkystforbindelsen har en 
levetid på 25 år mod beregnede 40 år 
Styregruppereserver bruges fuldt ud 
Idriftsættelse udsat for Viking Link og 
Vestkystforbindelsen til 2025 
1 procentpoint højere (4+1=5pct.) 
Ændrede brændselspriser 2020 
Ændrede brændselspriser 2030 
Ændring i elefterspørgsel 
Mindre tysk netudbygning i 2030 
Kortere levetid 
Anlægsomkostninger stiger 
Forsinket idriftsættelse 
Ændret diskonteringsrente 
‐2.328 
‐479 
‐493 
‐2.052 
1.805 
3.654 
3.640 
2.081 
15pct. 
15pct. 
10pct. 
10pct. 
Ta el  :   Belyste følso heder. E   ere uddy e de forklari g til de e kelte udsvi g er givet i 
Bilag   – Følso heder. 
 
Som det fremgår af Monte Carlo‐simuleringen vist i Figur 5, er der ca. 89 pct. sandsynlighed 
for, at Viking Link og Vestkystforbindelsen samlet set vil have en positiv samfundsøkonomisk 
værdi for Danmark. Samtidig ses det, at der er en risiko på ca. 11 pct. for, at forbindelserne vil 
give et samfundsøkonomisk tab for Danmark. Med 95 pct. sandsynlighed vil den samfundsøko‐
nomiske værdi være større end ‐1,3 mia. DKK. 
Dok. 15/06626‐47 Klassificering: Til arbejdsbrug/Restricted 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 38: Materiale fra teknisk gennemgang af Viking Link-projektpakken
1818279_0019.png
 
Orientering om business case for Vestkystforbindelse og Viking Link
 
19/26
  
Figur  :   Resultat af Mo te Carlo‐si uleri g for  etto utidsværdie  af at eta lere Viki g Li k 
og Vestkystfor i delse .  
 
6.4
Sammenfatning  
Investeringsanalysen viser positive regionale gevinster ved etablering af Viking Link og Vest‐
kystforbindelsen. Ligeledes ses en samfundsøkonomisk og selskabsøkonomisk gevinst i Dan‐
mark, hvilket forventes at gavne de danske producenter og øge de danske flaskehalsindtægter. 
Flaskehalsindtægterne vil sænke nettariffen og dermed reducere den umiddelbare prisstigning, 
som forbindelsen vil have for forbrugerne. 
 
Energinet og NGVL har opnået enighed om etablering af en 1400 MW‐forbindelse, som i kom‐
bination med Vestkystforbindelsen bidrager med samfundsøkonomisk gevinst for Danmark på 
ca. 4,1 mia. DKK.  
 
Den valgte løsning øger største enhed i det danske elsystem med 700 MW. Ved at etablere 
Vestkystforbindelsen muliggøres en mere effektiv udnyttelse af produktionskapaciteten mel‐
lem Danmark og Tyskland, og derved kan største enhed i elsystemet øges uden behov for yder‐
ligere indenlandske reserver.  
 
Som det fremgår af investeringsanalysen, er der en overvejende sandsynlighed på ca. 89 pct. 
for, at etableringen af Viking Link og Vestkystforbindelsen vil bidrage til et positivt samfunds‐
økonomisk resultat for Danmark.  
 
Hvis NGVL ikke godkender etableringen af Viking Link, eller forbindelsen på anden vis ikke etab‐
leres, viser den samfundsøkonomiske vurdering på nuværende tidspunkt, at det sandsynligvis 
ikke vil være fordelagtigt for Danmark at etablere Vestkystforbindelsen.  
 
Frem mod at NGVL træffer endelig investeringsbeslutning i begyndelsen af 2018, indgår Ener‐
ginet en samarbejdsaftale med TTG om etableringen af Vestkystforbindelsen, og Energinet 
foretager yderligere forarbejder sammen med NGVL for Viking Link. Energinet er derfor nødsa‐
Dok. 15/06626‐47 Klassificering: Til arbejdsbrug/Restricted 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 38: Materiale fra teknisk gennemgang af Viking Link-projektpakken
1818279_0020.png
 
Orientering om business case for Vestkystforbindelse og Viking Link
 
20/26
get til at disponere midler, inden NGVL træffer investeringsbeslutning på Viking Link. Energinet 
risikerer dermed et samlet tab på op til ca. 500 mio. DKK frem mod primo 2018, såfremt Viking 
Link ikke etableres, og Energinet som følge heraf vælger ikke at etablere Vestkystforbindelsen. 
Det skal i sammenhæng med Energinets potentielle tab bemærkes, at NGVL tilsvarende løber 
en risiko for et samlet tab på ca. 110 mio. DKK, hvis Viking Link ikke etableres.  
 
7. Anlægs‐ og driftsbudget 
Anlægsbudgettet for etablering af Viking Link og Vestkystforbindelsen er vist i Tabel 8. Budget‐
terne er periodiseret i forhold til, at begge projekter gennemføres i perioden 2016‐2022. Der 
er regnet med en finansieringsrente på 1,95 pct. p.a. og en inflation på 1,8 pct. p.a. 
 
Budgetterne er opgjort i faste 2015‐priser og indeholder alle forventede eksterne og interne 
omkostninger, der medgår til etablering af forbindelserne. 
 
Mio. DKK (2015‐priser) 
Basisbudget (ekskl. byggerenter) 
Byggerenter 
Basisbudget 
Projektlederreserve & risikoomkostninger 
Styringsmål 
Styregruppereserve 
Anlægsbudget 
Viking Link 
6.836 
240 
7.075 
310 
7.385 
558 
7.943 
Vestkyst‐
forbindelsen 
1.114 
35 
1.149 
27 
1.176 
40 
1.215 
Total 
7.950 
275 
8.224 
337 
8.561 
598 
9.158 
Ta el  :   Spe ifi eret  udget for Viki g Li k og Vestkystfor i delse  i faste 
‐priser. Detal‐
jer i  asis udget er ikke offe tliggjort af he sy  til ko traktforha dli ger. 
 
Det totale anlægsbudget for Viking Link er på baggrund af erfaringspriser estimeret i samarbej‐
de med NGVL. Den danske del udgør 7.943 mio. DKK i faste 2015‐priser. 
 
Ligeledes er budgettet for Vestkystforbindelsen på i alt 1.215 mio. DKK i faste 2015‐priser ud‐
arbejdet på baggrund af erfaringspriser og under hensyntagen til forventede partielle kabel‐
lægninger (Ribe og Kongeåen), kompenserende kabellægninger (i nærheden af 60/10 kV‐
luftledninger) og rettighedserhvervelser på strækningen.  
 
Styringsmålet for Viking Link på 7.385 mio. DKK og for Vestkystforbindelsen på 1.176 mio. DKK 
angiver Energinets mest sandsynlige omkostning til etablering af begge forbindelser givet de 
usikkerheder og risici, der er vurderet og disponeres af projektlederne, mens styregruppere‐
serven disponeres af projekternes styregrupper
11
 
De største budgetusikkerheder i projekterne knytter sig til følgende aktiviteter: 
Viking Link: 
Tracélængde og havbundsbeskaffenhed 
 
Vestkystforbindelsen: 
 
Indkøb af kabel og kabelinstallation  
Indkøb af konverter 
Indkøb af luftledningsmaster inklusive fasetråde 
Rettighedserhvervelse (erstatninger) 
  
Efter godkendelse af business casen vil økonomiopfølgningen foregå i løbende priser. Budgettet for Viking Link er 8.789 mio. DKK i 
løbende priser, og for Vestkystforbindelsen er budgettet 1.350 mio. DKK i løbende priser. 
11
Dok. 15/06626‐47 Klassificering: Til arbejdsbrug/Restricted 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 38: Materiale fra teknisk gennemgang af Viking Link-projektpakken
1818279_0021.png
Kompenserende kabellægninger af 3. part 
 
Der udarbejdes, inden projekterne igangsættes, en liste over mulige potentialer for at skærpe 
anlægsbudgettet yderligere. 
 
De totale årlige drift‐ og vedligeholdelsesomkostninger udgør gennemsnitslig 16 mio. DKK og er 
vist i tabel 9
12
 
Mio. DKK (2015‐priser) 
Viking Link 
Vestkystforbindelsen 
Budget i alt 
Total 
14 
16 
 
Orientering om business case for Vestkystforbindelse og Viking Link
 
21/26
Partielle kabellægninger 
Ta el  :   Årlige driftso kost i ger for Viki g Li k og Vestkystfor i delse  i faste 
 
‐priser. 
8.
 Kontraktuelle forhold 
 
8.1
Vestkystforbindelsen 
I 2017 er der indgået samarbejdsaftale mellem Energinet og TTG om etablering af Vestkystfor‐
bindelsen. Samarbejdsaftalen dækker de praktiske forhold vedrørende projektgennemførelsen, 
fordeling af ejerskab, omkostninger og indtægter samt inkludere indholdet af det udarbejdede 
LOI, omhandlende et intensiveret driftssamarbejde mellem Energinet og TTG. 
 
Ejerskabet til 400 kV‐forbindelsen mellem Endrup og Niebüll deles ved grænsen. Energinet ejer 
alle anlæg på dansk jord, og TTG ejer alle anlæg på tysk jord. 
 
Energinet afholder anlægs‐ og driftsomkostninger vedrørende anlæg på dansk jord. 
 
De øgede flaskehalsindtægter som følge af etableringen af Vestkystforbindelsen deles ligeligt 
mellem Energinet og TTG. 
 
8.2
Viking Link 
Der er den 30. april 2015 indgået en samarbejdsaftale med NGVL omhandlende modningspro‐
jektet for Viking Link. Denne aftale erstattes inden udgangen af 2015 af en Joint Development 
Agreement (JDA), som gælder frem til NGVL's endelige investeringsbeslutning i begyndelsen af 
2018. 
 
Joint Development Agreement vil efter udløb i 2018 blive erstattet med en Joint Ownership 
and Operational Agreement (JOOA), der regulerer etablering af Viking Link samt den efterføl‐
gende drift og vedligeholdelse af forbindelsen. 
 
Det er aftalt med NGVL at etablere forbindelsen som et Un‐incorporated Joint Venture med 
delt ejerskab og en ejergrænse i midten af Nordsøen. 
 
9. Projektgennemførelse 
 
 
12
  
I driftsomkostningerne for Viking Link er der i levetiden estimeret afhjælpende vedligehold til fem fejl på søkablet. 
Dok. 15/06626‐47 Klassificering: Til arbejdsbrug/Restricted 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 38: Materiale fra teknisk gennemgang af Viking Link-projektpakken
1818279_0022.png
 
Orientering om business case for Vestkystforbindelse og Viking Link
 
22/26
9.1
Vestkystforbindelsen 
Energinet er ansvarlig for etablering af alle anlæg på dansk jord fra grænsen til station Endrup. 
Tilsvarende er TTG ansvarlig for videreførelse af forbindelsen på den tyske side samt tilslutning 
i station Niebüll. 
 
Der er ud over den interne projektorganisering i Energinet etableret en fælles styregruppe med 
deltagere fra Energinet og TTG. Styregruppen skal sikre, at der teknisk og tidsmæssigt er over‐
ensstemmelse i projektplaner og fremdrift. 
 
9.2
Viking Link 
Til gennemførelsen af modningsprojektet for Viking Link er der oprettet en fælles projektorga‐
nisation mellem NGVL og Energinet. Den fælles projektorganisering indebærer en fælles styre‐
gruppe med to deltagere fra hvert selskab. 
 
 
 
 
 
Dok. 15/06626‐47 Klassificering: Til arbejdsbrug/Restricted 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 38: Materiale fra teknisk gennemgang af Viking Link-projektpakken
1818279_0023.png
 
Orientering om business case for Vestkystforbindelse og Viking Link
 
23/26
10.
 Bilag 1 – Samfundsøkonomiske vurdering 
 
10.1
Samfundsøkonomiske elementer 
Af nedenstående Tabel 10 fremgår de elementer, som indgår i de samfundsøkonomiske resul‐
tater. 
 
Elementer i den samfundsøkonomiske vurdering 
Handelsgevinster 
Ændringer i forbrugeroverskud, producentoverskud og flaskehalsindtægter for Danmark beregnes i Energinets markedsmodeller 
(her BID). 
Transitkompensation 
Transitkompensationen dækker over de betalinger, som Energinet kan opnå fra udlandet for at stille net til rådighed for transit. 
Nye udlandsforbindelser vil påvirke denne kompensation. 
SK4‐aftale 
Kontrakten mellem Energinet og Statnett for Skagerrak 4‐forbindelsen indeholder en bestemmelse om, at Statnett for perioden 
fra SK4's idriftsættelse frem til og med 2030 modtager en andel af flaskehalsindtægterne på den dansk‐tyske grænse. Disse 
betalinger til Statnett påvirkes af forøgelsen af handelskapaciteten mod Tyskland/England. 
Forsyningssikkerhed – effekttilstrækkelighed 
Værdien af ændret forsyningssikkerhed og sikring af nødvendig effekt for at holde Energinets strategiske målsætninger.  
Nødstart 
Visse teknologier kan bidrage til nødstart af elsystemet. Værdi, hvis en forbindelse kan påvirke nødstartsmulighederne i det 
danske elsystem.  
Systembærende egenskaber 
Værdien af systembærende egenskaber, hvis der kan spares tvangskørsler eller alternative investeringer i systembærende net‐
komponenter. 
Kapacitetsmarked i England 
Dette er en gevinst, som vil kunne realiseres, hvis det britiske kapacitetsmarked eksisterer efter idriftsættelse af Viking Link. 
Investering 
Omkostningerne til investering i forbindelserne/anlæggene. 
Drift og vedligehold 
Omkostninger til drift og vedligehold i den forventede levetid. 
Interne netforstærkninger 
Omkostninger til forstærkninger i det danske elnet som konsekvens af Vestkystforbindelsen og/eller Viking Link. 
Ændringer i reservebehov 
Omkostninger/besparelser ved forøgelser/reduktioner af reservebehovet. 
Tab 
Værdien af ændringer i de elektriske tab i det danske elsystem. 
Udetid 
Forbindelserne vil til tider ikke være tilgængelige for markedet pga. f.eks, vedligehold eller netbegrænsninger. Omkostninger ved 
udetid af forbindelserne omfatter derfor mistede handelsgevinster, transitindtægter, tab mv.  
Ta el 
 
 
  Ele e ter i de  sa fu dsøko o iske vurderi g. 
 
Dok. 15/06626‐47 Klassificering: Til arbejdsbrug/Restricted 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 38: Materiale fra teknisk gennemgang af Viking Link-projektpakken
1818279_0024.png
 
Orientering om business case for Vestkystforbindelse og Viking Link
 
24/26
10.2
Opdeling af handelsgevinster på producent, konsument og flaskehalsindtægter 
Handelsgevinsterne opdelt på producent og konsumentoverskud samt flaskehalsindtægter kan 
ses i Tabel 13. Her fremgår det, at den største gevinst af Viking Link og Vestkystforbindelsen 
tilfalder de danske producenter samt Energinet. 
 
Ingen Vestkyst‐ 
forbindelse 
Ingen Viking Link 
Samfundsøkonomiske handelsgevinster 
Producentoverskud 
Konsumentoverskud 
Flaskehalsindtægter 
Handelsgevinster i alt 
  
  
8.462 
‐6.252 
9.185 
11.395 
Vestkyst‐ 
forbindelse 
Viking Link 
Handelsgevinster for Danmark 
(nutidsværdi i mio. DKK) 
Ta el 
 
  Opdeli g af ha delsgevi ster på produ e t, ko su e t og flaskehalsi dtægter. 
11.
 Bilag 2 – Følsomheder  
De væsentligste følsomheder, som indgår i følsomhedsanalysen, er uddybet herunder. Alle 
følsomheder er identificeret internt i Energinet, og ligesom sandsynlighederne herfor bygger 
de på interne vurderinger. Følsomhederne er udvalgt på baggrund af en vurdering af, hvilke af 
de forudsætninger som ligger til grund for de samfundsøkonomiske resultater, der er de mest 
risikofyldte samt de som altid inkluderes. De væsentligste følsomheder, som indgår i følsom‐
hedsanalysen, er uddybet i Tabel 12. 
 
Risici forbundet med nutidsværdien 
"Carbon Support Scheme" i England 
For at støtte rentabiliteten af vedvarende energi er der indført et ”Carbon Support Scheme” i England, som sikrer en mindste og 
en højeste pris for CO2‐udledningen. Med de lave CO2‐kvotepriser, der er i dag, øger ordningen prisforskellen mellem Danmark 
og England. I referencen aftrappes ordningen mellem 2020 og 2030, således CO2‐prisen i 2030 er ens i England og Danmark. 
 
Det er i følsomheden undersøgt konsekvensen af, at ordningen ikke findes i år 2020, og at ordningen fortsættes med niveauet 
for 2020 i 2030 og derefter. 
 
Hvis der ingen "Carbon Support Scheme" eksisterer i England i 2020, falder værdien af Viking Link og Vestkystforbindelsen med 
726 mio. DKK. 
 
Hvis "Carbon Support Scheme" fortsætter i 2030 og derefter, stiger værdien af Viking Link og Vestkystforbindelsen med 3.748 
mio. DKK. 
Ændret engelsk produktionsportefølje 
I England er der indført et kapacitetsmarked, der giver nye og anderledes incitamenter til investeringer, end der observeres i 
elmarkederne generelt. Af den årsag samt den generelle usikkerhed om og vigtigheden af udviklingerne i produktionsporteføl‐
jerne undersøges to udviklingsscenarier for England. 
 
Det er i følsomheden undersøgt, hvad der sker med værdien af Viking Link og Vestkystforbindelsen, hvis den engelske produkti‐
onsportefølje bliver som i to af National Grids Future Energy Scenarios, Gone Green og Slow Progression 
(http://www2.nationalgrid.com/UK/Industry‐information/Future‐of‐Energy/FES/Documents‐archive/). 
 
Værdien af Viking Link og Vestkystforbindelsen stiger med 544 mio. DKK med Gone Green scenariet i 2030. 
 
Værdien af VIking Link og Vestkystforbindelsen falder med 619 mio. DKK i Slow Progression med Slow Progres‐scenariet i 2030. 
Dok. 15/06626‐47 Klassificering: Til arbejdsbrug/Restricted 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 38: Materiale fra teknisk gennemgang af Viking Link-projektpakken
1818279_0025.png
 
Orientering om business case for Vestkystforbindelse og Viking Link
 
25/26
Netudbygningen i Nordtyskland 
Kapaciteten i det nordtyske net har stor indflydelse på den frigivne kapacitet på forbindelsen mellem Danmark og Tyskland. Det 
er i basisberegningen forudsat, at det nordtyske net udbygges i forhold til TTG's netudviklingsplan.  
 
Det er i følsomheden undersøgt, at den frigivne kapacitet på forbindelsen bliver mindre end forventet i år 2030. 
 
Mindre kapacitet på forbindelsen i år 2030 vil betyde højere værdi af Viking Link og Vestkystforbindelsen på 456 mio. DKK. 
Ændring i forbrug 
Elpriserne afhænger af forbrugsefterspørgslen. 
 
Hvis udviklingen i forbrug mellem år 2020 og 2030 øges med 50 pct. for alle simulerede områder, sænkes værdien af Viking Link 
og Vestkystforbindelsen med 505 mio. DKK. 
 
Hvis udviklingen i forbrug mellem år 2020 og 2030 sænkes med 50 pct. for alle simulerede områder, stiger værdien af Viking Link 
og Vestkystforbindelsen med 1.533 mio. DKK. 
Ændring i brændselspriser 
Det forholdsvis isolerede engelske elmarked påvirkes betydeligt af ændringer i fossile brændselspriser, og forventningerne til 
brændselspriser har derfor direkte relation til de samfundsøkonomiske vurderinger. Der undersøges to scenarier, ét hvor de 
fossile brændselspriser øges samtidig med biomassepriserne sænkes, og ét hvor de fossile brændselspriser sænkes og biomasse‐
priserne øges (Følsomheder i Energinets analyseforudsætninger).  
 
Hvis de fossile brændselspriser i 2030 øges samtidig med, at biomassepriserne sænkes, stiger værdien af Viking Link og Vestkyst‐
forbindelsen med ca. 7.002 mio. DKK. 
 
Hvis de fossile brændselspriser i 2030 sænkes samtidig med, at biomassepriserne stiger, falder værdien af Viking Link og Vest‐
kystforbindelsen med ca. 2.925 mio. DKK. 
Ændring i vindkraftsproduktion 
I disse tider med stor fokus på den grønne omstilling af elsystemet er der stor usikkerhed omkring den fremtidige vindkraftska‐
pacitet. Elpriserne i Danmark er mere følsomme overfor ændringer i vindkraftskapaciteten end elpriserne i England, da der 
allerede er en stor andel vindkraft i det danske elsystem, og det vil derfor få betydning for de samfundsøkonomiske vurderinger. 
 
Hvis stigningen i vindkraftskapacitet mellem år 2020 og 2030 øges med 50 pct. i alle modellerede områder i forhold til Energinets 
analyseforudsætninger, stiger værdien af Viking Link og Vestkystforbindelsen med 3.433 mio. DKK. 
 
Hvis stigningen i vindkraftskapacitet mellem år 2020 og 2030 mindskes med 50 pct. i alle modellerede områder i forhold til 
Energinets analyseforudsætninger, falder værdien af Viking Link og Vestkystforbindelsen med 2.183 mio. DKK 
Ændring i solkraftsproduktion 
I disse tider med stor fokus på den grønne omstilling af elsystemet er der usikkerhed omkring den fremtidige solkraftskapacitet. 
Elpriserne i Danmark er mere følsomme overfor ændringer i kapaciteten end elpriserne i England, og det vil derfor få betydning 
for de samfundsøkonomiske vurderinger. 
 
Hvis stigningen i solkraftskapacitet mellem år 2020 og 2030 øges med 50pct. i alle modellerede områder i forhold til Energinets 
analyseforudsætninger, stiger værdien af Viking Link og Vestkystforbindelsen med 800 mio. DKK. 
 
Hvis stigningen i solkraftskapacitet mellem år 2020 og 2030 mindskes med 50pct. i alle modellerede områder i forhold til Energi‐
nets analyseforudsætninger, falder værdien af Viking Link og Vestkystforbindelsen med 229 mio. DKK 
Ekstra forbindelser til England 
Det elektriske netværk i referencescenariet er hovedsageligt baseret på TYNDP14‐projekter og det eksisterende net. Der er dog 
en vis sandsynlighed for, at høje priser i England vil øge interessen for at etablere forbindelser fra resten af Europa til England.  
 
Hvis der etableres en forbindelse mellem England og Tyskland, falder værdien af Viking Link og Vestkystforbindelsen med 443 
mio. DKK. 
 
Hvis der etableres yderligere en forbindelse mellem England og Norge, falder værdien af Viking Link og Vestkystforbindelsen med 
336 mio. DKK 
Dok. 15/06626‐47 Klassificering: Til arbejdsbrug/Restricted 
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 38: Materiale fra teknisk gennemgang af Viking Link-projektpakken
1818279_0026.png
 
Orientering om business case for Vestkystforbindelse og Viking Link
 
26/26
Anlægsomkostninger stiger 
I basisberegningen er projektets styringsmål anvendt som den forventede anlægsomkostning. Budgetterne indeholder en styre‐
gruppereserve, som udgør den ene ende af det vurderede usikkerhedsinterval på styringsmålet. 
 
Det er i følsomheden antaget, at summen af styregruppereserverne for de to projekter på 597 mio. DKK bruges. 
 
Hvis styregruppereserverne bruges fuldt ud, falder værdien af Viking Link og Vestkystforbindelsen med 479 mio. DKK. 
Forsinket idriftsættelse 
Den forventede idriftsættelse af Viking Link og Vestkysforbindelsen er 2022. Hvis idriftsættelsen bliver forsinket, mistes der 
handelsgevinster, og der er afledte effekter på omkostninger til tab, udetid m.m. 
 
Der er i følsomheden antaget, at idriftsættelsen af Viking Link og Vestkystforbindelsen forsinkes tre år, så forbindelserne først 
idriftsættes i 2025. 
 
Tre års forsinkelse vil betyde lavere værdi af Viking Link og Vestkystforbindelsen på 493 mio. DKK. 
Ændret diskonteringsrente 
Diskonteringsrenten er bestemmende for vægtningen af projektets betalinger. En højere diskonteringsrente betyder, at betalin‐
ger, der falder sent i projektet, vægtes lettere end betalinger tidligt i projektet. 
 
Det er i følsomheden antaget, at diskonteringsrenten hæves til 5 pct.. 
 
En højere diskonteringsrente vil betyde lavere værdi af Viking Link og Vestkystforbindelsen på 2.052 mio. DKK. 
Levetid 
NGVL's investering skal være tilbagebetalt 25 år efter anlæggets idriftssættelse, og det er relevant at vurdere resultaterne ud fra 
samme kriterium. Anlæggets levetid påvirker længden af perioden, hvori gevinster fra Viking Link og Vestkystforbindelsen tilfal‐
der det danske samfund. De primære omkostninger ved forbindelserne er deres etablering, så kortere levetid har stor indflydelse 
på forbindelsernes værdi. 
 
Det er i følsomheden antaget, at anlæggene har en levetid på 25 år mod forventede 40 år. 
 
Kortere levetid vil betyde lavere værdi af Viking Link og Vestkystforbindelsen på 2.328 mio. DKK. 
Ta el 
 
  Forklari g af væse tligste følso heder. 
Dok. 15/06626‐47 Klassificering: Til arbejdsbrug/Restricted