Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 379
Offentligt
1942522_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
24. september 2018
J nr. 2016-183
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 4. september 2018 stillet mig
følgende spørgsmål 326 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jens Joel (S).
Spørgsmål 326
Vil ministeren som omtalt under samrådet den 30. august 2018 om EFK alm.
del
samrådsspm. S og T foretage en genberegning af business casen i Baltic
Pipe-projektet, efter at EU i juni 2018 har vedtaget nye mål for VE og EE?
Svar
Jeg har bedt Energinet om bidrag, og jeg kan henholde mig til nedenstående. Jeg
mener ikke, at dette giver anledning til at foretage mig yderligere.
”EU’s målsætning for VE-andelen
af energiforbruget er 32 % i 2030, mens EU's mål
for energieffektivisering er 32,5 % i 2030. Der blev indgået aftale mellem Rådet og
Europa-Parlamentet om målene i juni 2018. Målene for 2030 supplerer de allerede
eksisterende EU-mål for vedvarende energi og energieffektivitet for 2020 på hhv.
20 %. Der er tale om fælles mål på EU-niveau.
Polens nuværende nationale mål for VE i 2020 er på 15 %. Det placerer Polen
blandt den halvdel af EU-lande, der på nuværende tidspunkt har de mindst vidtgå-
ende målsætninger for VE. Det bemærkes desuden, at Polen endnu ikke har sat en
målsætning for vedvarende energi og energieffektivitet for 2030.
Det er på den baggrund vanskeligt at vurdere indflydelsen af EU’s mål
for vedva-
rende energi og energieffektivitet for 2030 på Polens energiforbrug.
Ifølge Europa-Kommissionens fremskrivninger forventes Polen at opnå ca. 15 %
vedvarende energi i forhold til det samlede energiforbrug i 2030. I samme periode
forventes kul- og olie forbruget at blive reduceret, og naturgasforbruget at blive
øget. Polen vil ifølge Kommissionens fremskrivning således frem mod 2030 have
behov for omkring dobbelt så meget naturgas, som kan leveres via Baltic Pipe.
I business casen for Baltic Pipe er der, som eksempel, angivet en mulighed for, at
ca. 10 % af naturgas fra Baltic Pipe direkte kunne gå til at erstatte kul eller olie
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 379: Opfølgning på samråd om Baltic Pipe den 30/8-18
1942522_0002.png
uden for kraftværks- og transportsektoren. Det vil sige primært kul og olie til industri
og opvarmning.
En betydelig del af kul og olieforbrug i industrien vil ikke umiddelbart kunne erstat-
tes med elektricitet fra sol og vind, og det vil derfor fortsat være fordelagtigt at ud-
skifte industrielt kul og olie med naturgas.
Det bemærkes endeligt, at det risikojusterede scenarie i business casen netop
tager højde for risiko for eventuel mindre efterspørgsel end forventet.
Energinet har været og er fortsat i dialog med de polske myndigheder vedr. dette
emne, og er blevet orienteret om, at Polen forventer et stigende naturgasforbrug i
2030 og frem.
På baggrund af ovenstående har Energinet vurderet, at EU-målsætningerne for
2030 vedvarende energi og energieffektiviseringer ikke giver anledning til ændrin-
ger i den eksisterende business case for Baltic Pipe.”
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 2/2