Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 370
Offentligt
1938208_0001.png
Evaluering af placeringen af tilsynet med beredskabet i el- og gassektorerne
Kontor
Koncernøkonomi og IT
Dato
13. maj 2018
Indledning
Dette notat udgør den evaluering, som ministeren stillede Folketinget
i udsigt inden udgangen af 2018 i betænkning 2016/1 BTL 68. Nota-
tet evaluerer
placeringen af tilsynsopgaven for beredskabet og it-
beredskabet ved virksomhederne i el- og naturgassektorerne
på bag-
grund af den organisatoriske udvikling og de indhøstede erfaringer.
Betænkning 2016/1 BTL 68
Af betænkning til Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning og lov om natur-
gasforsyning (It-beredskab i el- og naturgassektorerne, gebyr for tilladelser til Ener-
ginet.dk og forhøjelse af indtægtsrammer for netvirksomheder m.v.) (L68) fremgår
følgende:
”Energi-,
forsynings- og klimaministeren har over for udvalget oplyst følgende:
I forhold til bemærkningerne til lovforslagets § 85 c, stk. 6, og § 15 b, stk. 6, ønskes
det præciseret, at energi-, forsynings- og klimaministeren senest med udgangen af
2018 vil gennemføre en evaluering af placeringen af tilsynet med virksomhedernes
overholdelse af reglerne. Tidspunktet for evalueringen er valgt ud fra et hensyn til,
at opgaven er implementeret og overgået til en driftsfase på evalueringstidspunktet.
Bemærkningerne blev begrundet i, at S, EL, ALT, RV og SF ikke fandt det hen-
sigtsmæssigt, at det er samme myndighed, som både varetager den overordnede
koordinerende opgave i it-beredskabet og fører tilsyn med it-sikkerheden hos virk-
somhederne. Mindretallet har derfor stillet ændringsforslag, der sikrer adskillelse
mellem udførelse af tilsynsvirksomhed med virksomhedernes it-beredskab og den
overordnede koordinerende opgave, som i dag varetages af Energinet.dk som
transmissionsvirksomhed.
Selv om ændringsforslagene ikke vedtages, vil mindretallet stemme for lovforsla-
get, idet mindretallet da lægger vægt på udtalelsen fra energi-, forsynings- og kli-
maministeren om, at ministeren senest ved udgangen af 2018 vil gennemføre en
evaluering af placeringen af tilsynet med virksomhedernes overholdelse af regler-
ne.”
Side 1/6
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 370: Evaluering af placeringen af tilsynet med beredskabet i el- og gassektorerne
1938208_0002.png
Baggrund for betænkningen
Under Folketingets behandling af L68 var der en drøftelse af hensigtsmæssigheden
i at placere tilsynet med el- og gassektorens it-beredskab i Energinet, og der blev
stillet et ændringsforslag herom.
Ministeren sendte under Folketingets behandling af lovforslaget et brev til Folketin-
get, hvor ministeren begrundede forslaget om at placere opgaven hos Energinet.
Brevet er vedlagt som bilag 1, og de mest centrale begrundelser i brevet er gengi-
vet nedenfor.
Tilsynet med det almene beredskab er placeret ved Energinet, idet der er
synergier forbundet med at have tilsynet med det almene beredskab og it-
beredskabet placeret samme sted.
Det er vurderingen, at der for nuværende ikke er nogen anden myndighed
med de fornødne kompetencer, der kan varetage begge tilsynsopgaver, og en
placering af opgaven et andet sted end hos Energinet vil derfor påvirke kvali-
teten af tilsynet, indtil de fornødne kompetencer er bygget op.
Der lægges fortsat vægt på, at tilsynet med det almene beredskab og tilsynet med
it-bredskabet placeres hos samme myndighed. Erfaringer har vist, at sammenhæng
mellem det almene beredskab og it-beredskabet opleves som omkostningseffektivt
af virksomhederne og tilsynsmyndigheden. For ikke at begrænse disse synergier
udvides evalueringen til at omhandle både en evaluering af placeringen af tilsynet
med it-beredskabet og placeringen af tilsynet med det almene beredskab.
Mulig alternativ placering
Idet der gælder et sektoransvarsprincip, skal tilsynet med it-beredskabet såvel som
tilsynet med det almene beredskab være placeret inden for Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriets koncern. Energistyrelsen anses for det eneste reelle alternativ til
den nuværende placering af opgaven hos Energinet. Eftersom Energistyrelsen i
forvejen varetager en række tilsynsopgaver i el- og naturgassektorerne vil tilsynet
kunne integreres i denne myndighedsudøvelse.
Evalueringen holder derfor en placering af opgaven hos Energinet op mod en pla-
cering af opgaven hos Energistyrelsen.
Udvikling siden 2016
Siden 2016 er der sket følgende udvikling, som vurderes at skulle inddrages i over-
vejelserne om at flytte tilsynet fra Energinet til Energistyrelsen.
1) I 2016 havde Energistyrelsen - i modsætning til Energinet - ikke et eksiste-
rende fagligt miljø til at understøtte opgavevaretagelsen, særligt indenfor it-
området. Det vurderes imidlertid at have ændret sig i den mellemliggende
periode, da Energistyrelsen er ved at opbygge et it-fagligt miljø, med fokus
på at understøtte udviklingen af cybersikkerheden i energisektorerne. Re-
geringens nationale strategi for cyber- og informationssikkerhed lægger op
Side 2/6
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 370: Evaluering af placeringen af tilsynet med beredskabet i el- og gassektorerne
1938208_0003.png
til, at der for energisektorerne både skal etableres en cybersikkerhedsen-
hed og udvikles en delstrategi for cybersikkerhed. Disse opgaver pålæg-
ges ligeledes Energistyrelsen. Energistyrelsen vurderes derfor fremover at
have de fornødne kompetencer og et fagligt miljø til at varetage tilsynsop-
gaverne.
2) Energinet varetager i stigende grad distribution og lagervirksomhed i
naturgassekoteren. Energinet kan som ejer ikke føre tilsyn med egne
virksomheder, og Energistyrelsens tilsynsopgaver med naturgassektoren
stiger derfor tilsvarende.
3) Virksomhedernes arbejde med it-beredskabet har afstedkommet en række
erfaringer ved virksomhederne, Energinet og Energistyrelsen. Overordnet
kan det konstateres, at der er synergi mellem it-beredskabet og det almene
beredskab ved mange virksomheder. Det vurderes på denne baggrund, at
det i de fleste tilfælde vil være omkostningseffektivt og fagligt forsvarligt for
både virksomheder og myndigheder at integrere tilsynet med it-
beredskabet i tilsynet med det almene beredskab.
4) Der er en hastig udvikling i cybertruslen, hvilket afleder et øget behov for
samarbejde og deling af informationer mellem Energinet og virksomheder-
ne. Ved at pålægge Energistyrelsen at varetage myndighedstilsynet, fjer-
nes en hindring for Energinets mulighed for at samarbejde med virksomhe-
derne, særligt i forbindelse med evaluering af hændelser og dermed forbe-
redelse til kommende hændelser.
5) Erfaringer fra tilsynet med virksomhedernes beredskab og it-bredskab kan i
højere grad danne grundlag for regeludviklingen ved tilsynsopgavens pla-
cering ved Energistyrelsen.
Regeringens forslag
Af brevet til Folketinget fremgik, at ministeren var enig i, at der var ulemper forbun-
det med at placere tilsynsopgaven med it-beredskabet i Energinet, men at en pla-
cering hos Energinet blev anset som den bedste løsning tilbage i 2016.
Pga. de ændringer, der er sket siden 2016, foreslår regeringen, at tilsynsopgaven
med it-beredskabet samt tilsynsopgaven med det almene beredskab flyttes fra
Energinet til Energistyrelsen. Da flytningen omfatter tilsynet med såvel det almene
beredskab som it-beredskabet, skal flytningen gennemføres ved lovændring, der
ligeledes giver Energistyrelsen mulighed for gebyropkrævning for tilsynsførelsen.
Udgiften er i dag tariffinansieret, og tarifferne vil tilsvarende falde. Flytningen for-
ventes derfor umiddelbart at kunne træde i kraft 1. juli 2019.
Energinet har på effektiv vis opbygget tilsynet med it-beredskabet. Både tilsynet
med det almene beredskab og tilsynet med it-beredskabet er placeret i Energinets
Side 3/6
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 370: Evaluering af placeringen af tilsynet med beredskabet i el- og gassektorerne
1938208_0004.png
kontorer i Ballerup. Det vurderes derfor hensigtsmæssigt, at medarbejderne ved
Energinet flyttes med deres opgaver til Energistyrelsen i København. Der vurderes
at være tale om i alt ca. otte medarbejdere.
Den fremtidige snitflade mellem Energinet og Energistyrelsens opgaver tydeliggø-
res, således at Energinets opgaver afgrænses til sikring af driftsstabilitet og plan-
lægning for uforudsete hændelser, herunder udsendelse af driftsordre med videre
til andre virksomheder i overensstemmelse med EU-retten. Energinet vil skulle
varetage de koordinerende opgaver i relation til beredskabsplanlægning og -
håndtering. Denne koordinerende opgave anses for at være af stigende betydning
for særligt it-beredskabet, samtidig anses denne opgave at forudsætte et samar-
bejde med virksomhederne om at tilrettelægge og udøve sektorernes beredskab og
it-beredskab.
Side 4/6
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 370: Evaluering af placeringen af tilsynet med beredskabet i el- og gassektorerne
1938208_0005.png
Bilag 1
Side 5/6
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 370: Evaluering af placeringen af tilsynet med beredskabet i el- og gassektorerne
1938208_0006.png
Side 6/6